Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3146 ggr
Emaljoh4
2008-11-02 20:29

Frälst!

jag blev frälst igår, Och jag är så tacksam¨över att jag har hittat Jesus!

Halleluja!! ;D

Kram!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Margareta
2008-11-02 22:12
#1

Välkommen hit!

Det låter underbart!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
2008-11-03 10:25
#2

Gratulerar till ditt livs bästa beslut! :o)

rackartyg
2008-11-03 10:26
#3

TS

Hur gick det till?

Emaljoh4
2008-11-03 18:09
#4

#3 …. Hur det gick till…det var ju en bra fråga! =) Jag veet faktiskt inte riktigt hur jag ska förklara… Men jag har varit ganska aktiv inom kyrkan.. Har även alltid trott att det har funnits en Gud…Men jag har aldrig tagit emot Jesus i mitt hjärta..

Jag är ju 14 år, och som vanligt så brukar tonåren vara en jobbig tid, och det håller jag med om. Jag har mått skit ett tag…Men sen jag blev frälst har jag en frid i själen..alla mina depsimerade tankar bara försvann…det var lite läskigt..hade inget att tänka på :)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Margareta
2008-11-03 19:09
#5

Den friden går liksom inte att förstå om man inte varit med om det.

Jag är jätteglad att du berättar M___J

Det kanske behöver mogna lite och sen återkommer du och berättar mer om du vill!

För din ålder finns det många roliga läger att åka på.Brukar du åka på läger? Var bor du förresten?

Jag har en dotter som är 15 nyss fyllda och hon åker på många läger och träffar kristna ungdomar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
2008-11-03 21:17
#6

#4

Oj, skit. Är du 14 år gammal?!

Är dina föräldrar kristna?

Annons:
Emaljoh4
2008-11-03 21:31
#7

#5 :) Jepp¨:) Det ska jag göra..

#6. är det nåt fel med det?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
2008-11-03 21:37
#8

#5, oj, glömde svara på din fråga… Nja..jag åker inte så ofta på läger, det verkar roligt…Får se om jag hitter nåt bra läger att åka på nån gång! :)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

rackartyg
2008-11-03 22:39
#9

#6

Inget fel med att våra fjorton såklart.
Alla måste ju passera den åldern=)

Men vad gör du i kyrkan?! Du är ju bara ett barn.

Läs gärna min tråd om lagen om religionsfrihet.

Hur gammal var du när dina föräldrar började släpa med dig till kyrkan?

tinaoskarsson
2008-11-04 19:16
#10

#1 Grattis! Välkommen i familjen!

#9 Kan det möjligen vara så att vissa av oss faktiskt tycker om att gå i kyrkan? Även yngre? Vet faktiskt många som går i kyrkan på helt eget initiativ, fast de bara är 8-18 och inte har troende föräldrar. Det där (att barn endast går i kyrkan om de blir ditsläpade) är faktiskt en fördom som jag tycker bör uppmärksammas att den endast är en fördom och ingen faktakunskap.

Emaljoh4
2008-11-04 19:27
#11

#9

Haha! Jag älskar att gå till kyrkan..är där så ofta jag kan, och trivs jätte bra! =D Jag är inte barn, jag är tonåring, väldigt tjurig, vilket betyder att folk inte kan tvinga mig till saker, så det är nog ingen fara! :)

Mina föräldrar har aldrig släpat mig till kyrkan, dit har jag gått frivilligt, skaffat mig vänner för livet som betyder oooooerhört mycket!

#10 Tack så mycket! =)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

rackartyg
2008-11-04 21:25
#12

#10

Nu är det inte mina egna åsikter utan fakta.
Och det finns en hel del forskning i ämnet att ta del av om du är intresserad.

rackartyg
2008-11-04 21:26
#13

#11

Nu är ju dina föräldrar kristna, eller hur?

Så du har ju givetvis blivit påverkad.
Och jo, du är ett barn. Det är du tills du är 18 år.

Annons:
mumsan
2008-11-04 22:02
#14

#13 Tycker att du ska låta M__J få njuta av sin nyvunna frälsningsuppleelse utan att behöva "försvara" sig.

Något sådant upplever man i sitt hjärta det kan man inte bli "pådyblad"av någon. Där spelar fakta ingen roll.

M__J Jätteroligt att du har fått frid i ditt hjärta. Skrattande

Migoff
2008-11-04 22:51
#15

Vad härligt M__J!

#13 Det är inte så att man vid 18 års ålder helt plötsligt blir 'vis' och med ens är mogen att fatta egna beslut, det kommer sucksesivt (eller hur det nu stavas). Själv har jag en förälder som är Kristen, och en som inte är det. Ingen har någonsin tvingat mig att gå till Kyrkan, jag har alltid gått dit när jag vill. Självklart har jag ifrågasatt kristendomen, det gör nog alla minst en gång, men jag känner att det är sant! Det har känts som en mörk avgrund när jag har tvivlat. Jag kan lugnt känna att jag, 'trotts' mina 14år, känner i mig att det är helt rätt.

rackartyg
2008-11-04 23:17
#16

#15

Helt sant. Man kan vara 18 år och ändå inte vuxen.
Men man är det deffenitivt inte när man är 14.

Emaljoh4
2008-11-05 15:24
#17

Haha, du Rackartyg, du är ganska rolig… Visst påverks man av sin omgivning…men det är bara i kyrkan jag har känt tryggheten… Jag är heller i kyrkan än hemma… Så du menar att jag är " omogen och dum" bara för att jag är 14? Jag är trots allt medveten om mina val, du kanske inte var det när du var 14, men det är jag! :)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

rackartyg
2008-11-05 18:59
#18

#17

Alla som är 14 år säger samma sak.

Man lär sig så länge man lever=)

Det är hemskt att du inte känner dig trygg hemma.

Honestyisdead
2008-11-05 19:53
#19

#18 Det är fakta att vissa mognar tidigare än andra. Mycket tidigare ..

Emaljoh4
2008-11-05 20:26
#20

#19 :) Haha, ja det kan man säga stämmer…jag är bara mogen ibland, men det beror på vilket ämne det gäller! :)

#17 :) Sa du också så när du var 14 ? :) Jag har inte sagt att jag inte känner mig trygg hemma, sa bara att jag trivs bättre i kyrkan! ;)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Maria
2008-11-05 20:40
#21

#18

Är man 14 år så finns det alltid ställen man trivs på bättre än hemma. Det har ju inte med trygghet att göra. Det kan vara i sporthallen, stallet, fritidsgården, (om det nu finns sådana kvar) man hänger på stan eller hos någon kompis det är extra trevligt hos eller i kyrkan som i detta fallet.

Själv älskade jag vår fritidsgård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2008-11-05 20:42
#22

#21 Samma här.

I en viss ålder är vänner viktigare än vad familjen är. Jättebra att man hittar dom, var det än månde vara. Så länge det är bra människor.

rackartyg
2008-11-06 15:56
#23

#17

Om jag sa att jag var frälst när jag var 14 år? Nä, det gjorde jag inte. 
har du hört uttrycket " man tror alltid att den fösta kärleken är den sista och att den sista är den första" ?

Nä, du skrev inte att du inte känner dig trygg hemma, men du skrev

"men det är bara i kyrkan jag har känt tryggheten… Jag är heller i kyrkan än hemma"

Det tolkar jag som att du inte ser hemmet som en trygg plats, och det är verkligen hemskt.

#21
Jag reagerade på att M_J skrev  
"men det är bara i kyrkan jag har känt tryggheten… Jag är heller i kyrkan än hemma" 

Så jag säger inte att det är något fel med att trivas i en sporthall eller nån annanstans, men om ett barn känner sig TRYGG i sporthallen men inte hemma så bör man reagera.

rackartyg
2008-11-06 15:57
#24

#22

Menar du att kyrkan är en bra plast för ett barn?

Hannybee
2008-11-06 16:20
#25

Wow, häftigt. Älskar det när folk blir frälsta! :D

Honestyisdead
2008-11-06 19:36
#26

#24 Det skulle jag tro att den är. Har själv ingen erfarenhet av den, så jag kan inte svara på det. Men jag tror att den är det ja.

Gissar att du inte håller med?

Maria
2008-11-06 20:04
#27

Jag tror inte det är värre att vara i kyrkan än att hänga på stan…om man säger så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
rackartyg
2008-11-06 20:09
#28

#26

Helt rätt gissat. Kyrkan är absolut inte en plats för barn!
Varken enligt mig eller enligt lalgen.

Att barn inte skall prackas på en religion är stiftat i de FN deklarationen- mänskliga rättigheterna.
Börjar an tänja på de mänskliga rättigheterna är man illa ute.

Hur är din åsikt när det gäller barn som växer upp i en sekt.

#27

Det tror jag.

Honestyisdead
2008-11-06 20:16
#29

#28 Sekt är en helt annan sak än att gå till kyrkan på söndagar av egen fri vilja.

Om ens föräldrar inte går i kyskan om man väljer att göra det, så är det egen fri vilja.

Många går dit för att se vad det är och fastnar. Dom gillar det helt enkelt.

Man behöver inte vara fanatisk för att man gillar kyrkan. Så jag ser inte vad det är som du tycker är så fel.

rackartyg
2008-11-06 20:24
#30

#29

Om ens föräldrar går i kyrkan och tar barnen med sig, är det annorlunda då?

M_J s föräldrar (ex) är också kristna och har tagit henne med till kyrkan.
Om det bara är på söndagar vet jag inte, men det är väl troligt att hon har en kristen uppväxt och det är ju faktiskt hennes föräldrar som har introducerat henne till den kristna tron.

Vad är det för skillnad på svenska kyrkan och en sekt?
Vilka dagar man är i kyrkan?

Margareta
2008-11-06 20:26
#31

rackartyg har helt enkelt bestämt sig för att allt vi gör som kallar oss kristna är fel.

Det har pågått ett tag nu

Vi som är här ofta har börjat vänja oss, vi svarar ändå snällt på alla frågor.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
2008-11-06 20:27
#32

#31

Det står i lagen=)

Så det är inte bara mina åsikter.

Honestyisdead
2008-11-06 20:28
#33

#30 Jag ser inte dig komma med något som visar att kyrkan är fel. Så jag har inget att argumentera mot.

Du får ogilla kyrkan och att barn går ditt bäst du vill. Det betyder inte att du har rätt. Inte heller att någon annan har rätt.

Däremot har alla rätt att gilla vad dom vill utan att någon ska komma och säga att det är fel. Att det inte är ens egen vilja osv.

rackartyg
2008-11-06 20:30
#34

#33

Du missar en viktig poäng. Jag pratar inte om vuxna utan om barn.

Barn skall inte påtvingas en religion.

Ville du inte svara på frågan om skillnaden mellan svenska kyrkan och en sekt?

Och hur det är skillnad med barn som lever i en sekt och barn som lever som kristna?

Annons:
Margareta
2008-11-06 20:31
#35

Tråden handlar ursprungligen om  M___J's glädje över att vara frälst!

Vi är många här på forumet som vet hur underbar den vetskapen är.

Då känns det trist när någon försöker smula sönder den glädjen.

Som tur är är Jesu kärlek och vissheten om att vara frälst så mycket större, så jag tror inte att det gör så mycket även om det är trist att läsa det hela tiden.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Honestyisdead
2008-11-06 20:32
#36

#34 Jag svarar inte på frågan eftersom den för mig är självklar.
Jag ser heller inte att någon här påtvingats något.

Tycker du gör en höna av en fjäder, för mig utan synbar anledning.

rackartyg
2008-11-06 20:35
#37

#36

Så självklar att du inte har lyckats svara på den trotts att jag har frågat tre gånger?

Alltså tycker du att barn som lever i en sekt är ok? Eftersom föräldrar enligt dig har rätt att utöva sin religion och sin kultur?

Eller förstod jag dig fel nu?

Honestyisdead
2008-11-06 20:38
#38

#37 Förstår inte alls var du får dina påståenden från. Lägg ner.

Det handlar inte om att lyckas svara, det handlar om att jag inte gör det då jag finner det onödigt. Vilket framkommer ganska tydligt. Du fick svar nog på din fråga i mitt inlägg 29.

Sen om du inte förstår, synd. Men sluta försöka gissa dig till saker bara för att man inte vill svara på dina frågor.

rackartyg
2008-11-06 20:40
#39

#38

Du skrev i inlägg #29 att det är skillnad på att ha barn med i kyrkan och leva i en sekt.

""#28 Sekt är en helt annan sak än att gå till kyrkan på söndagar av egen fri vilja.""

Du menar alltså att barn som lever i en sekt blir tvingade, men att föräldrar som tar barnen med till kyrkan inte tvingar dom?

Honestyisdead
2008-11-06 20:43
#40

"En sekt är ett religöst samfund eller parti, som skiljer sig från det härskande kyrkosamfundet genom att föra fram och lägga vikt vid någon underordnad eller förnekad lärosats"

Varför låter vi inte dig säga vad jag tycker och tänker hädanefter? Du tycka ju vilja det. :)

rackartyg
2008-11-06 21:15
#41

#40

Det hade ju varit lite roligare om du hade EGNA åsikter 

Att du klistrar in en text från wikipedia säger kanske inte så mycket?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Annons:
Honestyisdead
2008-11-06 21:17
#42

#41 Jag har egna åsikter. Men inte som jag känner för att dela med dig :) Jag låter det vara vid att jag inte tycker det är samma sak.

Maria
2008-11-06 21:23
#43

#40

 Var det inte du som pratade om lagen. Hera skrev ju bara den rätta ordförklaringen på vad sekt är för någonting.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
2008-11-06 21:28
#44

#43

Skrev du fel inläggsnummer nu eller?

Maria
2008-11-06 21:30
#45

Japp, det gjorde jag, haha.

Sorry Hera

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2008-11-06 21:30
#46

#44 Det kan du väl räkna ut själv att hon gjorde. Du vet väl vad du själv skrev innan i tråden?

rackartyg
2008-11-06 21:31
#47

#46

Nä, jag fattade inte riktigt vad hon menade.

 "Var det inte du som pratade om lagen. Hera skrev ju bara den rätta ordförklaringen på vad sekt är för någonting."

Ser inte vad mitt inlägg hade med lagen att göra…

Honestyisdead
2008-11-06 21:33
#48

Kanske att du skrev om lagen? hehe

Annons:
Maria
2008-11-06 21:36
#49

#47 (rätt denna gången)

Eftersom du pratar om lagar och mänskliga rättigheter och förordningar så är det helt korrekt med en förklaring på vad ordet sekt innebär. Inte bara vad någon tycker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
2008-11-06 21:37
#50

#48

Jo, men inte i det inlägget.

Så jag förstår fortfarande inte vilket inlägg hon komenterade.

Gissade att det va #41, men det stämmer inte heller med hennes kommentar.

rackartyg
2008-11-06 21:39
#51

#49

Aha, du menade så.

Jag trodde alla visste vad en sekt var. 

Har absolut ingenting emot att Hera klistrar in en text från wikipedia, men hon lämnade ingen källhänsvning och hon skrev det som svar på en fråga om hennes egna åsikter.

Margareta
2008-11-06 22:12
#52

Tycker du rackartyg att det är rätt att stjäla tråden för den som vill glädja sig över sin nyvunna frälsning.

Du borde startat en egen tråd istället.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Honestyisdead
2008-11-06 22:14
#53

#51 Nej, inte som en egen åsikt då jag hade citat tecken.

rackartyg
2008-11-06 23:48
#54

#53

Så på en fråga om din personliga åsikt svarar du med ett citat från wikipedia?

Honestyisdead
2008-11-06 23:50
#55

#54 Tydligen ;)

Annons:
Migoff
2008-11-07 08:17
#56

Sluta med den där diskutionen nu, ni kommer ju ändå ingen vart! Dessutom är det helt OT!

Emaljoh4
2008-11-07 13:13
#57

#29 , jag går inte i kyrkan bara på Söndagar, utan på Fredag kvällar också , och umgås med mian vänner… Så säg mig!, tror du att jag går dit för att ¨nån tvingar mig?

Jag kan ju ge dig svaret direkt : Nej, det gör jag inte, jag går dit för att jag vill träffa mina vänner, som jag inte bara träffar i kyrkan, utan på min fritid också.. Och vad har du emot kristna egentligen? vi bor i Sverige, man får tycka. tänka och säga vad man vill! sålänge det INTE kränker nån… Du är bara ute att se nackdelar med kristendomen? Finns det INGET bra egentligen? Har du tänkt på att de flesta kristna människor är BRA människor? De dömer ingen och de har ett hjärta av guld. Skulle inte våran värld varit bättre om alla levde efter kristna normer? Det tror jag iallafall!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

rackartyg
2008-11-07 13:38
#58

#57

Oj, vilka högar tankar du har om kristna.

Har du samma höga tankar om alla som tror på gud? Eller är det bara kristna du tror är goda människor med ett hjärta av guld=) ?

Kvasar
2008-11-07 13:56
#59

Jävlar vilken vuxen nivå de var i den här tråden! Kul att se! :D

Jag tror det rackartyg vill få fram är, att barn är lättledda och inte alls har samma förmåga som vuxna att se objektvit på saker och ting. Därför borde inte barn gå i kyrkan, för att det blir som en slags hjärntvätt att höra prästens predikan. Dom får med andra ord inte en ärlig chans att välja själva, eftersom dom bombas med lovord om Gud.

Samtidigt tror jag ni andra som försvarar hela barn-i-kyrkan-grejen menar att barnen går dit av fri vilja och ingen tvingar dom till kyrkan.

Klart man inte kan förbjuda barns fria vilja, vill ungen gå till kyrkan så låt den göra de, men man kan heller inte tvinga ungen att gå om den inte vill. Men å andra sidan, behöver man bernvakt och inte har en, då kan man ju inte lämna ungen hemma.

Men jag skulle aldrig ta min unge till en kyrka, inte ens låta döpa den rackarn. Men den dagen han själv vill ta reda på vad religion är, så är han mer än välkommen att gå i kyrkan och bli troende, han kan gärna få bli muslim eller buddist om han vill de, så länge de är hans egna vilja som styr de.

rackartyg
2008-11-07 14:31
#60

#59

Mmm.. dom som försvarar barn-i-kyrkan menar att dom inte tvingar barnen dit.

MEN - barn gör som mamma och pappa och säger.
Ett litet barn skulle aldrig ifrågasätta mamma och pappas religion.
Hur skulle dom kunna det, dom vet ju inte vad det är.

Barn är barn och har som du skriver inte möjlighet att göra ett eget val.

rackartyg
2008-11-07 14:31
#61

#59

Mmm.. dom som försvarar barn-i-kyrkan menar att dom inte tvingar barnen dit.

MEN - barn gör som mamma och pappa och säger.
Ett litet barn skulle aldrig ifrågasätta mamma och pappas religion.
Hur skulle dom kunna det, dom vet ju inte vad det är.

Barn är barn och har som du skriver inte möjlighet att göra ett eget val.

Kvasar
2008-11-07 16:29
#62

ord! men man kan ju som förälder heller inte neka barnet att följa med till kyrkan, och inte heller förbjuda barn att gå i kyrkan, de är väl som jag förstår där problemet ligger ? att kyrkan ska bli som krogen (utan alkohol), prällen står i porten och kollar leg på alla som vill in… visst kan man göra så, men tror du någonsin de kommer inträffa?

Annons:
rackartyg
2008-11-07 16:39
#63

#62

Nä, självklart kan man inte ta leg.

Och det kommer aldrig att hända heller eftersom både prästen och föräldrarna vill att barnen skall bli troende.

Det är samhället som måste sätta stopp.

Fängelsestraff är en lösning.

Kvasar
2008-11-07 17:07
#64

Hell yeah! Lets put'em all behind bars and give'em a taste of ol'sparky! Yeiii haaa! :p

Kvasar
2008-11-07 17:14
#65

M__J, nu har din tråd blivit rejält kapad. Så för att återvända till topicen.

Jag är ju dock inte troende, så frälst är inget utryck ja använder. MEN om du känner att du har vart med om något bra, så ska du självklart njuta av de!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: