Annons:
Etikettkyrkan
Läst 896 ggr
Kvasar
10/31/08, 1:21 PM

Gud finns i generna

En ny undersökning bland tvillingar visar att det är genetiskt bestämt hur religiös man blir som vuxen. Tidigare undersökningar har visat att barns religiositet i hög grad är beroende av föräldrarnas, men det har nu visat sig att föräldrarnas påverkan avtar efter hand som man blir vuxen, och den genetiska tar över. Forskarna vid University of Minnesota i Minneapolis, USA, har kommit fram till denna slutsats efter en undersökning av det religiösa beteendet hos 169 par enäggstvillingar och 104 par andra tvillingar i 30-årsåldern. Deltagarna, som alla var män, berättade om sitt nuvarande förhållande till religion och sin religiositet under barndomsåren. Det visade sig att enäggstvillingpar ofta har i det närmaste identisk religiositet i vuxenlivet, medan andra tvillingpar i högre grad utvecklas olika. Det tyder enligt forskarna i Minnesota på att den genetiska påverkan på religiositet i barndomen är låg, och att den miljömässiga påverkan är hög, medan det i vuxenlivet förhåller sig precis tvärtom.

Någon som har lust att kommentera?

Annons:
Margareta
10/31/08, 6:23 PM
#1

Jag förstår inte riktigt vad jag skall kommentera.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
10/31/08, 6:28 PM
#2

Ganska spännande faktiskt. Du har möjligtvis inte några länkar att förmedla?

Det borde vara tvärtom tycker jag, därför känns det extra intressant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kvasar
10/31/08, 10:51 PM
#3

www.illvet.se, sök jesus

Upp till toppen
Annons: