Annons:
Etikettbibeln
Läst 1340 ggr
Kvasar
2008-11-07 13:01

Job

Jag har precis läst klart Job. Det enda jag kan tänka på är, vad håller Gud på med?

Visst kan man tolka det som att han vill se om Job är tillräkligt troende. Men man kan ju också tolka det som att han var utråkad och bestämde sig för att röra om lite i grytan och experimentera med Jobs psyke.

Säg att jag skulle riva min grannes hus, slakta hans husdjur och familj. Hur skulle den rättegången sluta?

Eller att jag under hela min skolgång snor min klasskompis lunchlåda så han får gå hungrig hela dagarna, och sen dödar hans kanin. Är allt förlåtet och glömt om jag efter nio år ger tillbaks dubbelt så mycket mat och köper två kaniner åt honom?

Snälla förklara hur man som kristen idag, kan kalla sig kristen utan att känna skam över att man tillber en ond Gud?

Annons:
rackartyg
2008-11-07 13:54
#1

Kvasar

Kristna har löst det så bra för sig att ALLA kan bli förlåtna=)

Mulla
2008-11-07 14:34
#2

#0 och #1 Jag kan inte annat än att hålla med er! Sitter här med ett leende på läpparna och nickar instämmandeSkrattande!!

Kvasar
2008-11-07 15:13
#3

Alltid kul att göra någon glad! :)

Men, någonstans måste de ju nästan finnas en anledning till att Gud är förlåten. Jag skulle gärna vilja höra den anledningen/förklaringen om den finns. Finns de ingen sådan så vill jag gärna höra en troendes syn på saken och vad som gör att man då blundar eller accepterar de onda i Guds gärningar.

Tvillingsyster
2009-02-18 23:06
#4

Kvasar, det var väl inte Gud som gjorde det onda utan satan.

Har du tänkt vad skulle hända med oss om Gud hindrade alla prövningar i våra liv? Vi kan erkänna att i Jobs fall hände det faktiskt extremt svåra olyckor. Därför tror jag att Jobs liv var en profetisk förebild av Jesu liv här på jorden. Gud lät sin Son drabbas av fruktansvärda saker - och jag menar inte bara korsfästelsen - för vår skull.

Gud låter ju också hända saker i våra liv. Vissa får mycket svåra prövningar i sina liv andra verkar slippa undan ganska lätt, fast alldeles säkra kan vi förstås inte vara. Men å andra sidan tror jag inte prövningar är det värsta i livet. Och varför det? Därför att prövningar och smärta har tendens att öppna nya dörrar i våra liv.

BattleBitch
2009-02-19 09:29
#5

Precis som #4 skriver.

Det ver ju Satan som gick in och förosakade det onda.

Hade Gud gått in och tagit bort prövningarna så hade Satan fått rätt, att människan ENDAST tjänar Gud för att få beskydd. Men Job visade sin uthållighet och att han tjänade Gud av kärlek, som sen belönade sig efteråt när Satan slutade att pröva honom.

Det är samam sak i våra dagar när vi blir prövade av Satan.

Masamo
2009-02-19 12:34
#6

Finns Satan?

Annons:
BattleBitch
2009-02-19 12:39
#7

Jag tror det, absolut… Vi ser hans verk dagligen i all ondska på jorden.

Highness82
2009-03-16 17:27
#8

#4 Ja exakt. Man blir starkare av motgångarna här i livet.

Upp till toppen
Annons: