Annons:
Etikettjesus
Läst 1238 ggr
Moppetommy
2008-12-18 19:37

Ny här!

Hej jag är ny här och jag undrar om någon kan berätta lite för mig om jesus. jag är tretton år gammal och min mamma vill inte berätta för mig hon säger att religion är dåligt.

Annons:
devildaughter
2008-12-18 20:10
#1

Hon har rätt. Religion innebär att du måste bindas, i kristendomens fall ska du akta dig för att prata, röra vid eller ens titta på en homosexuell. Om du förr eller senare skulle upptäcka att du är en "SÅN", då är det bara att hänga sig helt enkelt.

Jesus var en snubbe som kunde förvandla vatten till vin och han kunde gå på vatten vilket jag också kan nästan varenda vinter, iallafall varannan, jag bor ju i skåne.

Lär ni er ingenting i skolan?

Moppetommy
2008-12-19 10:46
#2

nej så är det ju inte alls! jag haR läst på biblioteket massa om jesus och bibeln och jag tycker det svarar på många av mina frågor o jag har även börjat be o så och allting känns mycket bättre efter det och det är inget du kan förstöra. ag ville faktiskt ha svar från någon kristen.

kajsa56
2008-12-19 18:50
#3

hej - välkommen hit med dina frågor! hoppas vi kan svara så att du förstår..J
Jesus är Guds son, han föddes i all enkelhet i Betlehem, om det var runt jultiden eller inte spelar inte så stor roll - det viktiga är att han KOM! sen levde han ett vanligt liv i sin familj och lärde sig till snickare som brukligt var på den tiden. När han var runt 30 år var det dags att stiga fram och göra det som han var sänd till att göra - predika om Guds rike och befria och hela människor, vilket han gjorde i ung 3 år då han gick här på jorden. Sen dog han på ett kors - helt enligt de profetior som sagts om honom flera tusen år tidigare. Denna död gick han rakt in i för din och min skull! helt utan synd dog han för att vi som är syndiga människor skulle få kontakt med Gud själv. Efter tre dagar blev han levande igen och predikade för lärljungarna och talade om att han skulle sända den Helige Ande som är vår hjälpare och som ska påminna oss om allt Jesus sagt.

Där är vi nu - Jesus är hemma hos Gud Fader och ber för oss, den Helige Ande är här på jorden tillsammans med alla Guds änglar och hjälper oss som tror.

Jesus sa - Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig, Joh 14;6

Läs gärna igenom Markus evangeliet - det är det kortaste av alla de 4 evangelierna - då får du en bra uppfattning om vem Jesus är och vad han kan göra för dig!

var välsignad i ditt sökande!

Moppetommy
2008-12-19 20:24
#4

jaa… men hur kunde han börja leva igen efter att ha dött

Margareta
2008-12-19 23:06
#5

Det är det som är det stora undret - han uppstod från det döda.

Välkommen hit!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Moppetommy
2008-12-20 16:36
#6

jaa…innan trodde jag kristendomen bara var det som mamma sa det var. hon säger att kristendom är dålig och att det bara är svaga människor som blir kristna. hon säger att den inte passar in i ett modernt sammhälle. men sen så följde jag med en kompis i klassen till kyrkans ungdomshus och det var jättekul där o de förklarade en massa grejer för mig om jesus och skapelsen och allt det där och jag tyckte det lät jättebra och jag tycker verkligen om att be de tkänns som att det finns någon som lyssnar på mig. men mamma gillar inte att jag har börjat gå i kyrkan men hon låter mig göra det såklart fast hon gillar det inte. hon säger att jag har blivit hjärntvättad av axels föräldrar, men då blir jag arg och säger att det har jag inte alls.

Annons:
Sweelin
2008-12-20 18:23
#7

#6 jag är inte kristen själv, men om du tycker att kristendommen känns rätt för dej så tycker jag att du ska "gå med" eller hur man gör ;)

När det gäller religioner och tro så får man bestämma precis hur man vill! Om du vill gå till kyrkan för att finna ro (eller nått) så gör det!

Du är rätt stor nu och kan bestämma själv, så tala om det för din mamma och be henne att acceptera att detta är ditt val!

Lycka till :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Margareta
2008-12-21 21:32
#8

Vad du är klok Sweelin! Jag håller med dig helt och hållet - man måste få bestämma själv oavsett åt vilket håll.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ijin
2008-12-23 20:07
#9

Håller med Sweelin, men glöm inte att hålla ögonen öppna för allt annat!

Upp till toppen
Annons: