Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1785 ggr
Maria
11/8/08, 5:38 PM

Mina tankar om tro

Jag är uppvuxen i en familj som aldrig gick i kyrkan mer än julottan. Däremot gick jag i söndagsskola vilket "alla ungar på gården" gjorde. Jag är döpt och konfimerad vilket alla av mina kompisar var också. Jag tänkte inte mycket på det, det bara var så.

Trots detta har Gud följt mig som en röd tråd genom livet. Ibland mer, ibland mindre.

Jag har alltid bett till Gud så länge jag kan minnas. Jag har fått svar. Svar som gjort att jag häpnat. Fortfarande känns dessa "uppenbarelser" så personliga så det är bara mina närmaste som vet. Svaren, som jag kallar dem gränsar till det "övernaturliga" vilket inte alltid hör hemma i Kristen tro. Därför behåller jag dem för mig själv.

I vilket fall som helst så är min tro ganska "vid". Jag tror Gud har humor. Han har överseende. Alla människor som tror på det goda har en plats i hans hjärta. Det vill säga alla troende. Det finns/fanns urbefolkningar, naturfolk långt innan vår "Bibel ochGud" som trodde på sol och måne (om man förenklar det ordentligt). Dessa är inte undantagna Guds rike. -Att göra sitt bästa och vara en god medmänniska är det som betyder mest. -Att älska sin nästa såsom sig själv, det är hela mänsklighetens grundhypotes anser jag.

Om man nu tror på "någonting annat" men ändå lever som en god/medmänsklig människa så tror jag att detta har Gud överseende med. Det finns faktiskt människor som lever sitt liv utan att ha fått tagit del av Gud.

Själv går jag inte så ofta på Gudstjänster/högmässor men jag besöker kyrkor desto oftare. I Göteborg har vi ju många och jag tycker om att "slinka in" en stund, sitta för mig själv och be, tända ett ljus. Jag har svårt för att be i grupp.Jag vill vara själv med Gud. Besöker ofta och gärna kyrkor utomlands. Största upplevelsen var en mycket fattig koptisk kyrka i Egypten.

Jag kallar mig troende. Jag har inte läst hela Bibeln men delar av den. Jag ser GT som en historiebok och NT som en vägledning. Man får inte glömma att Bibeln är nedskriven/omskriven av människor.

Jag tillhör Svenska kyrkan och det är den som står min närmast. Den är mest annonym och det passar "min tro". Min kyrka är dessutom väldigt vidsynt vad det gäller olika människor i olika situationer i livet. HBT människor, missbruk, psykisk ohälsa och t.om. andra religioner. Det är en modern kyrka om man får kalla det så.

Jag vet att många Kristna kanske inte tycker att mitt sätt att se på tro "faller inom ramen" för Kristendom men där tror jag Guds överseende kommer in i bilden. Jag lever säkert i synd enligt många Kristna. Jag röker, älskar öl och svär emellanåt. Jag går inte omkring med ett saligt leende och prisar Gud om dagarna utan lever som folk i allmänhet. Det är inom mig jag känner att jag inte är ensam.

Jag är gift. Vi har varit tillsammans i 28 år och har en vuxen son. Hans uppfostran vad det gäller religion har varit ganska neutral. Han gick i kyrkans barntimmar där fokus faktiskt låg på lek och att vara snälla mot varandra. Han har alltid vetat om min tro och jag har varit noga med att informera honom om andra religioner och kulturer. Han fick välja själv om han skulle konfimeras och det gjorde han men jag tror mest att det handlade om att hans närmsta kompisar också konfimerades. Vi pratar inte mycket om tro utan jag är stolt över att ha uppfostrat en son som är respektfull mot alla människor. Han får göra sina egna val. Det viktigaste är att han har fått kunskap om att det finns många val. Människor är olika.

Givetvis tror jag på ett liv/tillstånd efter detta. Jag skulle inte orka leva en minut om jag inte gjorde det. Jag tror på ljuset och godheten som för mig är Gud.

Jag vet inte om jag passar in här på Jesus i Fokus. Märker att jag inte skrivit ett ord om just Jesus. Men detta är mina tankar…

Hoppas det inte blev för långt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mulla
11/8/08, 6:56 PM
#1

Jag är själv inte troende men jag gillar verkligen det jag läser!Skrattande Bra skrivetFlört

Maria
11/8/08, 7:43 PM
#2

Tack, det värmde, jag var lite orolig….känner att mina tankar kanske är lite kontroversiella.

Tack för att du orkade läsa allt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mulla
11/8/08, 11:45 PM
#3

#2 hehe.. Ja jag kanske gillade det för att jag själv inte "tror".. Vet ej men jag tyckte iallafall det var bra!

kajsa56
11/9/08, 11:19 AM
#4

tack för din tankar - tror att väldigt många känner igen sig i din beskrivning av tron. Du passar alldeles utmärkt in här på Jesus i fokus enl mig, du kanske kan utveckla dina tankar om just Jesus också när du ändå håller på!?! var välsignad!  :o)

Maria
11/9/08, 12:27 PM
#5

#4

Tack så mycket. Jag ska fundera vidare på det här med min relation med Jesus och komma tillbaka….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mariann]
11/10/08, 6:10 PM
#6

Bumbleboo vi har ju "pratats" vid förut… och jag känner igen mig i mycket av det du skriver Skrattande

Annons:
shin
11/17/08, 10:02 AM
#7

Bumblebo, det skriver är nästan exakt mina tankar om tro, jag känner så igen migGlad

Maria
11/17/08, 12:06 PM
#8

Tack för att ni orkat läsa…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/1/09, 10:47 PM
#9

Jag skulle viljaveta vad ni andra tycker om att vår tro "moderniseras" Vår tro baseras på Bibeln men som jag skrivit tidigare får man inte glömma att den nedtecknades för sååå länge sedan (av människor som skrev om och översatte) och man får ha ett visst perspektiv att världen såg lite mer annorlunda ut då.

Personligen har jag inga problem med att Kristendomen förändras i takt med tiden. Grundtron är ju alltid densamma men för att världen inte ska bli mer sekulariserad så tror jag att det är viktigt att se till hur människor faktiskt lever idag. Jämställdheten, kvinnliga präster, homosexualitet, skillsmässor, olika familjekonstelationer, sex före äktenskapet, preventivmedel med mycket mera. En fördömande religion vinner få anhängare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
1/2/09, 12:07 AM
#10

Det låter som att du pratar om ett politiskt parti - bumbleboo. Vi tillsammans kommer på ett "årsmöte" överens om vad vi tycker verkar bäst.

Undrar hur det skulle sluta?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
1/2/09, 10:52 AM
#11

Det var inte riktigt så jag tänkte. Det låter ju jätteilla.

Jag tänkte mer en förändring över lång tid. Att det är svårt att hålla fast vid något som är så främmande för många moderna människor.

Kristendomens grunder finns ju där för alltid. Guds kärlek och omsorg.

Titta bara på det här med kvinnliga präster som var helt uteslutet. Det är inte många som höjer på önonbrynen idag över detta. (Det finns dock en liten klick kvinnoprästmotståndare kvar).

Visst är det så att många Kristna vill värva anhängare. Vill sprida Jesu budskap och där kan jag förstå att det låter lite politiskt fastän det är långt ifrån menat så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sukram
1/2/09, 2:25 PM
#12

#11 tyvärr så går förändringar långsamt. I mina hemtrakter så är det ett starkt kvinnoprästmotstånd och vi har inte haft någon kvinnlig präst ännu!? Jag tror det är den typen av hårdnackad konservatism som gör att kyrkan i mångas ögon framstår som otidsenlig och bakåtsträvande. Om en kvinna har samma djupa tro och passion inför att föra ut guds ord varför kan hon inte bli präst? Eftersom vi i övrigt tillåter kvinnor att både rösta, köra bil och ta vilka jobb de vill.

Jag tror att religionen måste anpassa sig efter samhället och den tid vi lever i för annars får man j tillslut en "talibansituation"  som i Afgahnistan där en rörelse inte vill att något ska förändras utan hållas kvar på medeltiden.

Maria
1/2/09, 5:36 PM
#13

#12

Jag bor i Göteborg och här finns flera församlingar som är ganska "vidsynta". Tack och lov.

Ditt sista stycke beskriver ganska bra vad jag menar (fast jag vågade inte uttrycka mig så "vågat")Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
1/3/09, 7:19 PM
#14

Det är märkligt det här med tro.

Jag har mer problem med att försvara min "vidsynta tro" för troende vänner, än vad jag har med att tala om att jag är Kristen för arbetskamrater o dyl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
1/5/09, 9:57 PM
#15

Sukram har en poäng i det hela…

fetknopp
1/22/09, 8:17 PM
#16

Jag blev faktiskt rörd av det du skrev i inlägget. Du är en stark person, med en i mina ögon mogen tro. Jag tror som du, att kärleksbudskapet är det viktigaste. Det sa Jesus också: "Vad du har gjort mot en av mina minsta har du gjort mot mig." För mig är det en självklarhet att kristen tro måste moderniseras. Det är en "brukstro" som skall användas i vardagen och vår vardag är inte riktigt som på Jesu tid….Dessutom får vi inte glömma att kristendomen har förändrats hela tiden, från början. Kanske lite som ett politiskt parti Margareta. Glöm inte bort alla kyrkomöten som har hållts genom årtusenden där man har stadfäst vad som är kristet och vad som ryms inom den kristna traditionen. Gud bevare kyrkan om vi avhandlar samma frågor på kyrkomötena på 2000talet som man gjorde i Nicaea år 325 e Kr, då man fastlade att även kvinnan har en själ. År 585 i Macon fastställdes att även kvinnans själ var odödlig liksom mannens. Det är väl tur att kristenheten har lämnat sådana betänkligheter bakom sig!

Maria
1/23/09, 10:56 PM
#17

Tack fetknopp, jag är så glad att "kyrkomötena" framledes kommer att behandla äktenskap mellan homosexuella vilket jag tycker är en självklarhet.

Alla präster däremot ska få välja om de tycker om det är OK eller inte.

Många tycker inte att homosexualitet passar inom Kristen tro men hur förklarar man det för en homosexuell som faktiskt är Kristen och tror på Gud.

Hur skulle ni uttrycka er? Jag känner flera homosexuella präster och även enstaka kyrkoherdar. Vad säger ni till dessa?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fetknopp
1/24/09, 4:31 PM
#18

Jag säger: "Lev i er kärlek och sprid den". Gud välsigne er .

Maria
1/25/09, 7:16 PM
#19

#18 Skönt att det finns människor som du…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/27/09, 6:25 PM
#20

Nu är jag säkert "ute på hal is" men tror ni Gud bryr sig om en människa tror på något "större" men har svårt för att sätta ord på det. Kanske inte just vill kalla det för Gud. En människa som är god och gör goda gärningar men inte tillber just den Kristna Guden. En människa som söker sig fram i livet för att hitta hem så att säga.

Jag tror Gud älskar "alla sina små" som försöker göra så gott de kan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
evrekaw
1/28/09, 2:29 AM
#21

Bumbelboo… Känner igen alla mina egna tankar/funderningar och synsätt på kristendomen i allt det du skriver - så tack för att du visar och så klart förklarar… Det värmer och ger styrka!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
1/28/09, 4:28 PM
#22

Tack själv…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LordLukas
5/15/09, 12:21 AM
#23

hatar all religon men älskar min relation med jesus. jag tror tradition är en fälla för många församlingar. det var ett stort steg att dra in en orgel i kyrkan en gång i tiden hur stort är steget att dra in en elgitarr en bas och ett fett trumsätt. tror verkligen att kyrkor behöver moderniseras annars tappar vi den unga generationen

Maria
5/15/09, 12:26 AM
#24

#23 Du har absolut en poäng därFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
5/15/09, 3:04 AM
#25

Jag har hittat hem tror jag… I teosofin blir verkligen det essentiella kärleksbudskapet så mycket tydligare. Alla liknelser och metaforer tolkas i sin rätta blidliga kontext. Bokstavstrogna missar hela poängen…

Gud är kärlek och vi är alla en del av den. Det finns ingen synd - bara en massa människor som ropar på kärlek. Ju mer du ger - desto mer får du. Man kan snabbt mäta sina vinster ang. detta , det är precis som med åkern - som man sår får man skörda…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
5/15/09, 4:08 AM
#26

#25 Det där är en ganska ytlig beskrivning av teosofin, känner du att du även tror på allt annat teosofin lär ut?

Mammi
5/15/09, 10:17 AM
#27

Än en gång kan jag bara säga tack till dej Bumbleeboo som sätter ord på mina tankar! Precis så som du beskriver det tror jag oxå det är!  Kram på dej och tack för all vishet och värme du delar med dig av!Kyss/ Mammi

Annons:
inisklo
5/15/09, 12:29 PM
#28

Bombleboo!Det är kul som samtidigt bra,att såna saker kommer upp igen…Tro

Vill bara skriva några tankar om…av…varje.

Du skrev nånstans,att du är inte duktigt o skriva..eller nåt liknande..kanse var det,att du tycker,att det är svårt osv.Ursäkta,att jag inte kommer det ihåg helt.Skäms

Nå allafall tycker jag,att du skriver så som du tycker o tänker helt o hållet..raka spår så, som det kan vara i såna här sidor.Jag får sån uppfatning,av var jag har läst,att du vet mycke sker o ting o du "sticker"ut..det är den som gör,att du känner,att du #14 som du skrev(jag är lat,att kopiera)Tungan ute

Jag ser hos dig mycke sånt som jag känner igen, vi är kanska lika i sinnet,eller hur man det ny säger för det är inte så enkel,att för klara allt heller så här per"post"Jag tycker,att du är tapper kvinna,med dina åsikter o funderingar..o givande läsa är det också..fast inte alltid som jag håller med va du skriver..men jag försöker förstå hur du tolkkar osvFlört

JAG TYCKER OM DIG!

o du…var bara den du är så som Gud har skapat dig,det kommer att årna sig..låt dom troande som har mössan så hårt på huvudet,att det trygger ha sitt.Jag vet,att det är svårt,men det gå,det är säkert inte varit lätt till nån.OskyldigSkrattande

Min tro till Gud har gott genom Jesus o Heliga Ande är med mig ,o visar vägen vidade.Jag är kyrkans barn(evang.lut…vet ej hur kortaman det )o känner,att jag är frälst o fårlåten osv.Det är klart,att jag också kämpar varje dag o måste be om förlåtelse..bara tankar kan vara dumma ibland..förlåten syndare..de där med språket som man måste behärska i troandes liv,eller kristen..är iband så jobbit..jag är spontan o skriver som jag känner o tycker..o lika så som jag pratar…

Jag har kunat beskriva mitt tro bara så enkelt..triangel där är alla 3.Faden,Sonen,Heliga Ande.En o samma…GUD!Min tro o hopp för evigt liv.Amen…Glad

evrekaw
5/15/09, 5:52 PM
#29

#26 Varför undrar du?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
5/15/09, 8:24 PM
#30

#29 för att jag tycker det är intressant:)

Maria
5/17/09, 2:21 PM
#31

#28 Jag tycker om dig med. Du försöker i alla fall förstå fastän du inte alltid tycker detsamma…Kyss

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
5/17/09, 8:25 PM
#32

#30 På den frågan väljer jag att inte ge dig ett svar - för det behövs inte för mig… Om man är tvungen att försvara och debattera, argumentera - som någon form av bevisföring för sin livsåskådning och tro…

Då tror jag att man är ute och "vinglar". Jag är alltid välgrundad innan jag bestämmer mig… Tror inte du är bekymrad heller… Du vill nog bara få diskutera lite… Komma med en massa motargument… "skratt"

Detta är vad du får av mig…

                    

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
5/17/09, 9:19 PM
#33

#32 Tack för hjärtat:) Självklart tänker inte jag försöka få dig att berätta om ngt som du inte vill berätta om, men att frågan ställs får man nog räkna med när du går ut och berättar på forumet om ditt val.

Men lycka till med ditt livsval!

evrekaw
5/17/09, 9:26 PM
#34

#33 Det handlar inte om att inte vilja - det handlar om att det inte behövs! Jag har inget behov av att deklamera något av detta…

Dessutom, jag medger, har jag dåliga erfarenheter av den här sajten… Man blir bara påhoppad och hamnar i onödiga "bråk". Vill inte bråka… Det är inte värt det…

                    

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
inisklo
5/18/09, 9:18 AM
#35

#34 Jag är inte så gammal här i sajten o tycker,att det kan bli,ett o annan påhopp o "lite bråk"men intresant är det allafall,att hänga med,med sitt.."prat o tyckande osv"

Hoppas att du tycker också ,att det trots allt är värt ,att hänga med.

evrekaw
5/18/09, 12:00 PM
#36

#35 Jag försöker ta ett steg i taget här inne… Bränt barn skyr elden… Inget annat forum är lika agressivt som detta - vilket är konstigt - borde inte de som lever i Guds frid vara fredligare än andra…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

inisklo
5/18/09, 4:25 PM
#37

#36…juu.u..du..men lite..tålamod skadar väl inte nån..???

  Kanska starkt skriver du om..bränt…osv

  Jag har haft likadana tankar,men kommit till den slut satsen,att just då behöver man Gud mäst av allt..

Du har rätt om Guds fri…så rätt så…önskar,att alla kunde vara riktiga vägvisare..utan att söka sitt eget.Glad

Camillhe
5/18/09, 9:18 PM
#38

Men Evrekaw, om detta forumet är så aggressivt, varför vill du då vara här?

Jag skulle inte spendera tid på ett forum som jag inte gillade. Dessutom vet du att merparten här inne inte kommer att hålla med dig ang en teosofisk livssyn, den får du nog betydligt mer support för på iFokus andra sajter.

Jag skulle tex aldrig vilja vara på forum som andlighet eller existens i fokus, och om jag skulle vara där skulle det bara vara för att debattera varför den typen av "tro" i mitt synsätt är så fel. Men självklart går jag inte dit och skriver sådana inlägg, det skulle bara vara ohyfsat.

evrekaw
5/18/09, 9:40 PM
#39

#38 Bumleboo är underbar så att det överväger allt som fötts ur okunskap, som någonsin sagts här… Önskar att fler kunde se hennes storhet…

Need I say more…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
5/18/09, 10:37 PM
#40

#39 Kyss

#38 Du skriver att du aldrig skulle vilja vara på forum som "andlighet eller existens" för att den typen av tro i ditt synsätt är så fel.

Skillnaden är faktiskt ganska stor för att på andlighet och existens så har man en tro på Gud som den store skaparen men på ett lite annorlunda sätt. Ett sätt som gör att dessa människor är öppna för tankar och funderingar till det här med hela vår existens, vår tillblivelse och mening. Ingen förnekar Gud medan många kristna förnekar "andligheten. Där är den stora skillnaden.

Att inte våga eller snarare vilja närma oss varandra tror jag är en stor brist.

Att tro på Gud och inte kunna få skriva på detta forum för att det är ohyfsat har jag ingen förståelse för alls…???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
5/18/09, 10:51 PM
#41

#40  Du beskriver det så bra… Det finns inget mer för mig att tillägga…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Camillhe
5/19/09, 6:30 AM
#42

Ojdå, menar du att du vill vara här endast pga att du vill vara nära Bumbleboo?

Vore det inte enklare då att umgås med henne privat?

Jag skrev att JAG skulle anse det ohyfsat av mig att gå in på sajter som förespråkar en helt annan Gud än kristendomens Gud och skriva inlägg ang det.

Jag tror och hoppas att människorna som är på den här sajten ändå är sökare och att dom ska få uppleva hur fantastisk Jesus är.

Och eftersom du Evrekaw trots allt är här och skriver  att du hittat rätt genom teosofin, och vet att du kommer att möta motstånd ang teosofisk tro från kristna, får jag uppfattningen om att du ändå söker efter Jesus och vill skapa en diskussion om teosofin, annars har jag lite svårt att förstå vitsen med att tillkännage ditt val här?

Jag har verkligen ingenting emot dig utan har fått uppfattningen om att du är en ärlig person som söker efter en mening med detta livet.

Samtidigt så tycker jag det är viktigt att kristna som inte är så insatta i skillnaderna mellan teosofi och kristen tro får vetskap om det. Därför kommer jag att skriva ett inlägg när jag får tid om vad som skiljer teosofi och esoterik från kristen tro.

Santhe
5/19/09, 1:07 PM
#43

#42 Väntar med spänning på ditt inlägg om teosofi och esoterik.

OlgaMaria
5/19/09, 1:25 PM
#44

Ja, jag med! :) Om du orkar så klart! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
5/19/09, 3:17 PM
#45

#42 Jesus har massor med teosofi att göra…

Älska din nästa så som dig själv…

Den av oss som är fri från skuld - kasta första stenen…

Vaför ser du grandet i din broders öga - när du inte ser bjälken i ditt eget…

Håll fast vid det som gör dig lycklig Tarmsaft, så gör jag det samma.

                                        

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

mariech
5/19/09, 7:27 PM
#46

Tycker man ska kunna vara härinne av intresse för andra människor och åsikter, alla är inte lika, och alla vill inte debattera. Förstår jag mycket väl. 

Intressant läsning:)

Upp till toppen
Annons: