Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1516 ggr
shin
11/13/08, 4:06 PM

Undran

Hej kan någon hjälpa mig att besvara dom här frågorna.  Vad är goda handlingar inom kristendomen/onda handlingar?   Vad är det som är mest positivt/minst positivt med kristendomen?

Annons:
Margareta
11/13/08, 11:22 PM
#1

Var mot din medmänniska som du vill att han/hon skall vara emot dig.

Onda handlingar är motsatsen

Hoppet om evigt liv tillsammans med Skaparen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

shin
11/14/08, 10:00 AM
#2

Tack Margareta för svaret, ja så var det ju. Det är min tonårsdotter som har en rad frågor om kristendomen i ett skolarbete , nu ska hon försöka brodera ut svaret, och sen jämföra med andra religioner. Kanske återkommer vi med fler undringar.Obestämd

Kvasar
11/14/08, 11:01 AM
#3

En av satanismens 11 jordregler är också att man ska vara mot andra som man vill dom ska vara mot en själv! Nu har du en jämförelse! :)

living
11/14/08, 11:26 AM
#4

kvasar! du har missuppfattat frågan.

Kvasar
11/14/08, 1:53 PM
#5

#4

Men nu är de väl ändå så att det står i inlägg 2 att de ska jämföras med andra religioner?

Avslutar inte jag mitt svar med "Nu har du en jämförelse! :)"  ?

Och står de inte ett "också" i första meningen i inlägg 3 ?

Jag svarade inte på frågan, utan fortsatt på den redan statade tråden!

Maria
11/14/08, 2:23 PM
#6

Jag tycker Margaretas svar på frågan är bra.

För mig är det mest positiva att jag aldrig är ensam…

Negativt med Kristendom (och många andra religioner) är att man alltid blir hånad och ifrågasatt. Att vara ateist är det nästan ingen som ifrågasätter trots att det är mycket mer ovanligt att inte tro på någonting.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
shin
11/14/08, 3:12 PM
#7

Jag kanske borde kanske  ha skrivit  att det som menas med andra religioner i det här fallet, rör sig om världsreligionerna.l Men forsätt gärna o berätta vad ni själva tycker och anser, det är intressant och lärorikt att höra om olika livsåskådningar ,olikheter/likheter och jämförelser.  och hur olika sätt att förhålla sig till olika livstolkningar medför konsekvenser för sättet att leva och handla.

Maria
11/14/08, 4:53 PM
#8

#7

Jag förstod nästan det, haha. Jag tror inte man gör större religionsarbeten i skolan om satanism.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kvasar
11/15/08, 12:52 PM
#9

Nu säger inte jag att jag är satanist, för det är jag inte! Men satanismen är en religion, och de är en religion som finns i media, ständigt!

Det är en religion som enligt mig borde bli mer uppmärksammad, eftersom den på något sätt alltid finns i bakgrunden….. Men om det handlar LaVeys satanism, Luciferianer, Nine angels, eller djävulsdyrkare, det är det ingen som bryr sig om. Och just därför tycker jag att det är helt okej, och att folk borde göra ett större skolarbete på satanism!

Men nu tänkte ja lämna det och låta er gå tillbaks till rubriken igen! :)

rackartyg
11/16/08, 12:45 PM
#10

#8

Konstigt nog.

Maria
11/16/08, 7:52 PM
#11

#10

Konstigt nog säger du nu…

I andra trådar förfasar du dig över att kunskap om olika religioner ska finnas till för barn i skolan. Du tycker ju inte detta tillhör allmänbildning har du skrivit, men du har kanske ändrat dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/16/08, 8:28 PM
#12

#11

OM jag har ändrat mig? Nä, absolut inte.

Jag tycker inte att religion tillhör allmänbildningen - och jag tycker absolut inte att vi skall lära ut religion i skolan. Besöka kyrkan på skolavslutningen ex är rent vansinne. Kyrkan har ingenting med skolan och barns utbildning att göra.
Religion är en "hobby" för vuxna och är absolut ingenting som man skall tuta i barn i skolan.

Men som det ser ut nu så har man religion i skolan - men man lär inte barn någonting om satanismen. Och det är konstigt. 
Antingen eller väl?

Det märks att Sverige har varit ett kristet land!

Maria
11/16/08, 9:35 PM
#13

Fokus i religionsundervisningen ligger på de stora världsreligionerna men även "undergrupper" igår i utbildningen och där finns visst satanism med. Det ser kanske olika ut i olika skolor.

Tror du verkligen barn är så dumma så att genom religionskunsskap de blir så påverkande. Skolan predikar ju inte utan lär bara ut kunskap.

Hur ska man kunna leva på vår jord om vi inte har kunskap om andras kulturer, traditioner, seder, religioner och levnadssätt?

Då uppfostrar man ju helt okunniga barn som själva har svårt att ta ställning som vuxna då de inte vet vad som finns att välja mellan. Ska man vakna upp som 18-åring som ett frågetecken? Är det inte bättre att skolan lär ut dessa kunskaper än att man själv sitter med lösryckta delar från media och internet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
rackartyg
11/16/08, 9:40 PM
#14

#13

Vad har brist på kunskap med religion att göra med samhället?

Att man skulle vakna upp som ett frågetecken vid 18 års ålder pga av att man inte har läst religion förstår jag inte alls.

Maria
11/16/08, 9:53 PM
#15

Jag förstår att du inte fattar. Det har med bildning att göra…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/16/08, 10:11 PM
#16

#15

Ah..

Du påstår att jag är obildad?

Du och jag kommer nog ingenstans.

shin
11/16/08, 11:21 PM
#17

Att känna till olika religioner hör nog till  allmänbildning.Nu mera får eleverna själva i uppgift att ta reda på, jämföra vara källkritiska o.sv  Redan i lågstadiet diskuterar man olika traditioner inom religionen,åtminstonde i storstäderna, där det är mångkulturellt.Man kan bara hoppas det ska leda till respekt för varandras tro.,och att  var och en hittar sin frid.

rackartyg
11/16/08, 11:25 PM
#18

#17

Underligt att du tror att det leder till respekt?

Sen när har man respekt för någon som inte delar tro?

Hur många krig har startat pga av religion?
Just religion är väl allt annat än grund för respekt och frid?

Migoff
11/17/08, 9:29 AM
#19

#18 Inte alls! Jag är god vän med en muslim och några icke-troende trotts att jag är kristen!

shin
11/17/08, 9:53 AM
#20

Visst har många krig startat p.ga  religionen, men jag tror ändå att om man som barn får lära sig mer om  varandras religion, så som andra olikheter som finns mellan människor, så kanske det skapar acceptans. Många barn umgås ju naturligt utan att tänka på vilken religionstillhörighet dom har. Ofta är det väl dom vuxna som sprider fördommarna. Det är ju i sina handlingar som man visar sin medmänklighet och sin respekt och det man ger får man ofta tillbaka. Det sprider sig som ringar på vattnet.

Annons:
Maria
11/17/08, 12:01 PM
#21

#20

Håller helt med dig

Alla religioner är goda med budskapet att du ska älska din nästa såsom dig själv.

Sedan har religionerna alltid varit människors sätt att tillskanska sig makt. Människor har använt religionen till att skrämma, förfölja och döda varanda med. Religionerna har haft en otrolig makt över den lilla människan. Människor har tagit sig olika rätt att tolka Bibeln, Koranen osv. såsom det passar dem själva.

Man får inte glömma att Bibeln är nedtecknad/omskriven ett antal gånger och alltid av män. T.ex har man ju i Egypten hittat Mariaevangeliet. Idag tror ju forskarna att Maria Magdalena hade en mycket större roll i den tidiga kristendomen. Det finns inget belägg i Bibeln heller att hon var en prostituerad vilket man tidigt spred rykten om. Men som kvinna var hon ju ett hot mot alla präster så det evangeliet tillsammans med flera andra (Judasevangeliet bl.a) kom inte att tillhöra Bibeln.

Vad jag vill påpeka är att det inte är religionerna i sig själva som är "onda" utan människornas tolkningar av dessa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bettis69
12/3/08, 1:28 PM
#22

Dom goda handlingarna tror jag är det vi gör mot andra, det gör vi också mot Jesus, så ta fram dina bra sidor och hjälp dom svaga, då får du belöning av Gud.

Onda handlingar finns inte i kristus, men däremot kan man ju som människa, även som kristen, bli frestad och falla i synd och göra saker som inte är så bra. Men det finns förlåtelse av synd för den som söker den.

Det är även ett stort steg att ta att följa Jesus, för det innebär att vi måste bära hans kors, såsom han bar den fram till berget på golgata. Det innebär alltså att vi inte ska leva i denna världens frestelser och begär utan vi kanske måste offra mycket i våra liv, för att följa honom.

Upp till toppen
Annons: