Annons:
Läst 3813 ggr
Hannybee
12/13/08, 12:40 PM

Spring för livet, Nicky!

Tänkte bara rekommendera en bok som heter "Spring för livet, Nicky!". Har inte läst hela den första boken, "Korset och Stiletten" men oavsett så är den här uppföjeren verkligen läsvärd.

Berättelsen är sann och det handlar om en ung kille (Nicky) som är blir ledare för ett gatugäng i New York och sedan får möta Gud. Helt fantastisk berättelse, som nog särskilt passar för lite yngre läsare (dock inte för unga kanske, det är rätt hemsk), men kan läsas av alla.

Annons:
Lidan
12/13/08, 7:20 PM
#1

Korset och stiletten har jag ett svagt minne av att jag läste på -70 talet.Hm Är den boken så gammmal?

Elller jag kanske.

I alla fall så är mitt minne att det är en helt okej bok.

Fast uppföljaren har jag inte hört tidigare om.

Lilacbower
12/13/08, 8:33 PM
#2

Jag läste båda för längesedan och älskade dom!

Ensam - men stark!

Margareta
12/14/08, 12:29 AM
#3

Även jag har älskat dessa böcker - borde kanske läsa om dem? De står i hyllan här hemma.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hannybee
12/14/08, 9:22 PM
#4

#1 "Korset och Stiletten" tror jag är rätt gammal, den handlar om pastorn som ger sig ut på gatorna i New York och predikar. "Spring för livet, Nicky!" tror jag är skriven ganska lång tid i efterhand av Nicky Cruz som ju boken också handlar om. Men jag kan ha fel. Bra är den i alla fall. ;)

Lilacbower
12/14/08, 11:50 PM
#5

Jag såg filmen flera gånger och tyckte verkligen om den. Var och hörde Nicky när han var i Sverige någongång sent 70-tidigt 80 tal.

Ensam - men stark!

Hannybee
12/15/08, 11:00 AM
#6

#5 Finns det en film också? :D Heter den samma som boken eller…?

Annons:
Lilacbower
12/15/08, 7:45 PM
#7

Ja, Korsett och stiletten heter den.

Glad

Ensam - men stark!

Hannybee
12/15/08, 9:35 PM
#8

#7 Ååh, den måste jag ju bara se! ;)

Lilacbower
12/15/08, 11:49 PM
#9

Tycker jag oxå! Frågan är bara hur man kan få tag på den på den här sidan milleniet! Den är ju gjord på stenåldern!

Ensam - men stark!

Margareta
12/16/08, 12:36 PM
#10

Jag har filmen Korsett och stiletten som DVD. Den är inte så gammal tror jag.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hannybee
12/16/08, 12:45 PM
#11

Det är väl kanske ingen film som går att hyra direkt, kan man tänkas beställa den via Internet?

Lilacbower
12/16/08, 10:01 PM
#12

När jag såg den sent 70-tal så var det med sån där stor projektor. Men det var då det! Hittar du den på internet får du gärna hojta till.

Ensam - men stark!

Margareta
12/17/08, 12:42 PM
#13

Jag köpte Korset och stiletten på DVD på ett bokbord under OAS-mötet - skulle gissa förra sommaren (om det var i somras är jag senil). Inte dyr heller. Bokhandeln finns i Göteborgsområdet i normala fall.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Betlehem-89
12/18/08, 3:03 PM
#14

Det är absolut en läsvärd bok! Det är en fantastisk och överväldigande historia, och jag fick en helt annan inställning till dessa ungdomar. De är i själva verket förvirrade, och detta har Satan dragit nytta av. Men det är inte hopplöst. Guds ljus och kraft är så starkt och han finns för alla, även de som smutskastar honom. Han finns för dem och är villig att förlåta deras synder.
Jag är själv 19 år gammal, under min skoltid upplevde jag inte så mycket sådant här, men så gick jag även på en religiös skola. Men nu har jag blivit väldigt intresserad av detta och vill hjälpa mina yngre och vi ordnar bl.a olika ungdomsläger och mässor av olika slag för att hjälpa alla dessa stackars barn.

mayolica
12/19/08, 8:00 PM
#15

jag har läst boken, tyckte att den var bra även om jag inte är kristen.

har läst några andra liknande, en heter "kunde någon älska lillebror"

~ mayolica ~

mumsan
12/19/08, 11:14 PM
#16

Efter att jag hade läst boken Korsett och stiletten tänkte jag att kan han bli frälst så kan jag oxå det, så blev det med! Har även sett filmen. Spring för livet har jag oxå läst. Jättebra!

Hannybee
12/23/08, 11:42 PM
#17

#16 Häftigt! :D Jaa, det är verkligen bra böcker. ;)

Upp till toppen
Annons: