Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1851 ggr
Margareta
12/5/08, 5:13 PM

Tro är inte en åsikt

Man är med om något man inte kan förneka.
Vi har sett och vi har hört.

Detta manar oss att gå vidare och berätta. Man kan och vill helt enkelt inte vara tyst.

För min del sammanfattar det vad som skiljer kristen tro från andra religioner.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
krasivis
12/5/08, 5:48 PM
#1

Jag håller med dig margareta

När man ser att det är "liv" i sin tro. När det är en värklighet. När bönen fungerar.

Fortfarande på Krasivis dator Conrad.

Medlem
12/5/08, 6:27 PM
#2

Håller med om att tro inte är en åsikt. Men jag förstår inte vad du menar med, citerar dig "För min del sammanfattar det vad som skiljer kristen tro från andra religioner."?

Maria
12/5/08, 9:25 PM
#3

Jag håller fullt och fast med dig Margareta.

Vi har sett och vi har hört. Jag vet vad det innebär, men att säga att det skiljer Kristen tro från andra har jag lite svårt att hålla med om.

"Var och en är salig i sin tro". Att som Kristen inte kunna ta till sig andras tro tror jag är lite övermodigt. Var och en har ju sina egna upplevelser. Sedan kan man alltid försöka förmedla sin tro och sin övertygelse och framförallt sina upplevelser, men att se sin tro för mer än andras… där håller jag inte riktigt med.

Som jag skrivit tidigare: Jag tror att Gud har överseende med människans alla val, bara det handlar om goda val.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
12/6/08, 11:22 PM
#4

Vi har sett och vi har hört och mött Jesus som vår personlige Frälsare - det är vi ensamma om.

Vår Gud har sår och dog på ett kors.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hannybee
12/8/08, 9:25 PM
#5

I kristendomen söker Gud människan (genom att sända sin son till jorden). I alla andra religioner  är det människan som söker Gud.

Medlem
12/10/08, 12:18 PM
#6

Ni får förlåta mig för jag ställer samma fråga. Jag förstår fortfarande inte vad "Vi har sett och vi har hört och mött Jesus" betyder" Har ni träffat Jesus IRL och hört honom eller gjorde ni det i drömmen eller på vilket sätt har det skett?

Annons:
mumsan
12/10/08, 11:26 PM
#7

Tack Margareta, orden tog tag i mig direkt, precis så är det.

#6 IOM att vi har tagit emot Jesus i våra hjärtan så har vi fått en personlig upplevelse/ett möte med Jesus. Det är en upplevelse där man bara vet att det är så. Den Heliga Ande tar boning i oss när vi blir frälsta.

Man är övertygad och viss om sin tro. Detta är ett möte med Jesus, en erfarenhet. Han talar till oss genom Ordet som är Bibeln. Han kan tala till oss genom människor vi möter i vardagen. Någon som kanske hjälper oss jusst vid rätt tillfälle. det är lite svårt att förklara men för ss som tror är det inte så konstigt. Ett möte med Jesus kan vara på många olika sätt.

Medlem
12/12/08, 3:40 PM
#8

#7 Ok jag trodde man mötte Jesus i verkligheten. Märkligt nog att jag inte fick "möta" honom när jag höll på att konvertera til kristendomen. Jag fick inga svar av honom.

kajsa56
12/12/08, 5:35 PM
#9

Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.  Hebr 11:6. Att möta Jesus handlar om hjärtats tro.. mycket tråkigt att du inte fått möta honom om du verkligen sökt honom!

Medlem
12/13/08, 12:11 PM
#10

#9 Jag sökte Jesus i flera år, läste bibeln flera ggr och fick samtala med präster och missionärer. Jag har även bett i mina sömnlösa nätter men jag fick inget svar. Svaret på dom frågor jag hade hittade jag i islam.

Margareta
12/14/08, 9:16 PM
#11

Det är svårt att kommentera utan att veta mer om frågor och hjärtats inställning - för precis som Kajsa56 skriver sp handlar det om hjärtats tro.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
12/15/08, 7:38 PM
#12

#8

Jag har aldrig "mött" Jesus i "verkligheten" som du skriver men har känt hans verk och det är otvivelaktigt för mig var de kommer ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
12/16/08, 12:38 PM
#13

"Mötet" kan ju ske på olika sätt - din otvivelaktiga känsla skulle jag kalla "samma sak". Man liksom bara vet på något vis.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Medlem
12/16/08, 3:38 PM
#14

#12 Jag kallar det inte möte på något sätt om man upplever saker. Därför frågade jag vad andra menade med att dom mötte Jesus.  För mig är Jesus den som inte kan göra något av sig själv (det står i bibeln). Jag kan uppleva verk och  det kommer från Gud, inte från Jesus eller någon annan människa enligt min tro.

Margareta
12/17/08, 12:56 PM
#15

Själva upplevelsen att Gud gör under och griper in i mitt liv behöer inte vara samma som det jag kallar "mötet". Upplevelser kan jag ha många och förnimmelsen av att det är Gud som ingriper i olika situtioner är också olika från gång till gång. Ibland självklar och stark - ibland mer diffus. Gud är lika närvarande om jag inte upplever eller är med om vad man kan kalla andliga saker.

Det jag kallar "mötet" däremot är när jag själv står "öga mot öga" med Herren Jesus Kristus och bara känner och vet att han är närvaranade och att jag står på helig mark. Det händer inte alls lika ofta och har inte hänt så många gånger i mitt liv heller - men det gör ingenting. Det räcker med att man varit med om det en enda gång - för att leva på det resten av livet. Man kan liksom aldrig glömma bort eller förtränga det.

Jesus säger: "Jag är…." (JHVH)

Just detta att vara överbevisad om att Jesus finns och "är" är det som är själva grejen. Innan jag mötte honom första gången var jag lika övertygad om motsatsen och gjorde vad jag kunde för att bli av med alla tankar om honom och allt som hade med både religion och tro att göra. Jag var helt enkelt aldrig ens intresserad och inte "sökare" heller. Det fanns ingenting hos mig som gjorde att jag ville bli kristen.

Det känns som jag har mycket gemensamt med Elisabeth Sandlund som skriver om det i sin bok "Drabbad av det oväntade". När man minst anar det finns Jesus plötsligt där och talar om att han finns. Boken finns på pocket för en 50-lapp och är mer än läsvärd.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Betlehem-89
12/18/08, 2:56 PM
#16

Absolut. Ens möten med det Gudomliga kan man inte bara förtränga, man vill dela med sig av sina underbara upplevelser, så att fler kan ta del av dem och så att människosläktet kan bli en enda stor lycklig familj.

Ijin
12/22/08, 7:12 PM
#17

#16 Och varför skulle jag vilja bli en stor lycklig familj med hela världen?

Margareta
12/23/08, 12:11 AM
#18

#17 Det är valfritt som så mycket annat här i livet!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ijin
12/23/08, 12:23 PM
#19

#18 Jo.. men hon framförde inte det så:/ Vissa människor här på jorden gillar faktiskt att bråka då och då… Och är skapta för det med..

savedbygrace
12/24/08, 9:16 PM
#20

Hur menar du då?

Annons:
Ijin
12/25/08, 5:30 PM
#21

#20 Jag menar precis som det står

Upp till toppen
Annons: