Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1417 ggr
Elakebillobull
12/28/08, 12:40 AM

Gick ur denna sekt.

Annons:
Elakebillobull
12/30/08, 3:19 AM
#2

putt gillar ni ej sektert?

Ijin
12/30/08, 9:08 AM
#3

#2 Sekt för mig är någoting mycket dåligt…

Blodalv
1/30/09, 6:24 PM
#4

Hur definerar man ordet sekt ?

Och vad är en sekt.. Kan ju vara intressant att se några svar på det.

Men kanske borde starta en egen tråd om det =)

Maria
1/30/09, 8:15 PM
#5

Sekt är för mig något som "hjärntvättar" människor. Något som tar i från varje människa sin fria vilja och tanke. Påverkan från början till slut…

Det finns en definition av sekter i Sverige. Jag hinner bara inte leta efter den nu men man ska vara försiktig.

Följ ditt eget hjärta och förlita dig på Gud….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sweetelle
1/30/09, 11:25 PM
#6

Som jag minns det från religionundervisningen är en sekt en utbrytargrupp från en religion som definierar sig på ett annorlunda vis.

Enligt den definitionen skulle ju tex kristendomen som helhet vara en judisk sekt, och de lutherska vara en katolsk sekt osv.

Annars beskrivs ofta sekt med utgångspunkt ifrån hur gruppen fungerar, slutenhet, och avstånd från omvärlden och viljan att styra människor inom gruppen.

Kan starkt rekommendera att man läser wikipedias sida om "sekt" vilken har en hel del intressant.

(Såg att jag inte var helt ute och cyklade med min definition ;o)

Annons:
BattleBitch
2/2/09, 11:43 AM
#7
Till TS:

Det beror ju på vad du menar med sekt.

För mig så har vi alla en fri vilja. Om vi själva väljer en "sekt"/religion/samfund frivilligt, så är det väl bra.

Det är när en "sekt"/religion/samfund skadar personen eller hindrar den til uträde som det börjar bli farligt i mina ögon.

Frimurarna eller inte, ingen tvingar dig väl att bli medlem där? Varför snacka skit om dom på ett forum?

Maria
2/2/09, 3:00 PM
#8

Tog mig friheten att kopiera detta:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

  1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
  2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
  3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
  4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
  5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
  6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
  7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2/2/09, 3:06 PM
#9
#8

Fast det är ju hur Roy Wallis betraktade sekt! ;)

Tror det finns lika många tolkningar på sekt som det finns människor =)

Maria
2/2/09, 3:47 PM
#10

#9

Jag citerar dig själv:

"Det är när en "sekt"/religion/samfund skadar personen eller hindrar den til uträde som det börjar bli farligt i mina ögon."

Det faller ju inom ramen för Roy Wallis definition.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2/2/09, 3:49 PM
#11
#10

Ja visst, på den punkten tyckte vi lika =)

Upp till toppen
Annons: