Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1629 ggr
Lindbygarden
2009-01-17 20:37

Rätt eller fel tro?

Hej på er!

Kikade in här idag och har småläst lite..

En sak jag har funderat länge över är om man måste sätta namn på sin tro eller sin livsstil?

Alltså om en person inte är med i en kyrka men har en tro på något högre och lever ett kärleksfullt liv. Kan man säga att det är "fel väg" bara för att personen inte tillhör en kyrka eller nu existerande tro?

Annons:
Sukram
2009-01-17 20:45
#1

Jag dömer dig inte men jag tror attt många religiösa är ganska fast i det att man ska tro på "rätt" gud på rätt sätt. Biblen talar ju om avgudadyrkan osv medan jag tycker att tillbedjan av guldkalvar faller inom religionsfrihetens ramar och är helt accepterad.

Lindbygarden
2009-01-17 21:36
#2

Men varför kan inte gud ha flera olika namn samt varför måste det finnas ett "namn" överhuvudtaget?

Vilken fysisk person ska bedömma vad/vem som är rätt eller fel gud?

Personligen dyrkar jag inget eller hur man nu ska formulera detGlad

Jag är mest nyfiken då jag studerade religion tidigare och finner det facinerande OCH skrämmande att flera olika läror menar att deras är den enda rätta då många strävar åt samma håll..

Jag har så svårt att tro och ta till mig att någon så komplett och oändlig skulle vara så "trångsynt" så att h*n ansåg bara en lära vara rätt..

Jag har också svårt att ta till mig att vissa inriktningar kan förlåta bestaliska handlingar men dömma en god människa som inte är av rätt tro till utanförskap om hon inte underställer sig deras lära.

Utgörs inte ditt jag och din person av dina handlingar och ditt "vara" och inte av dina ord? För sätta ihop vokaler och konsonanter kan ju de flesta göra på olika sätt.. Nu syftar jag inte på dig Sukram utan frågan är allmänt ställd.

För min del  blir det bara vilseledande och manupulativt och borde rent krasst störa möjligheterna att verkligen leva i sin lära och fokusera på det som är viktigt.. Asch det blev luddigt men svårt att sätta ord på det..

Margareta
2009-01-21 00:10
#3

Jag kan tyvärr inte svara så bra på din fråga Lindbygarden eftersom jag bygger min relation till Jesus - som forumet i första hand handlar om -på ett reellt möte med honom personen Jesus Kristus.

Jag ville inte alls bli varken religiös eller börja tro på någon Gud - men efter att jag mött Jesus kunde jag inte säga att han inte fanns.

Enkelt? Ja

Svårt? Kanske ja på den frågan också. Det känns inte så för mig, men jag kan tänka mig att det kan vara det för andra.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
2009-01-21 10:42
#4

Jag tror att man ska lyssna på sitt hjärta. Jag har ju hittat min väg så det är kanske lätt att säga men jag tror att Gud söker alla människor så att "lyssna inåt" är rätt.

Sedan kan jag inte fördöma andra människors tro. Jag har tidigare skrivit att jag är övertygad om att Gud har överseende och ser till den goda människan och hennes gärningar. Vem hon än kallar för sin Gud. Människan är en ofullkomlig varelse men har möjligheten att följa olika vägar. Endast Gud är fullkomlig och jag tror han vet vilka begränsningar hans skapelse människorna har. Jag tror han har förståelse för alla grubblerier, tvivel och tankar. Lyssnar man därför och kan ta till sig olika vägledningar så är jag övertygad om att man kommer på rätt spår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-01-23 10:05
#5

TS: Att tro på ett flummigt sätt har inte riktigt med Bibeln och göra. Bibeln ger en ren och klar tro som inte kan missuppfattas… Sen finns det månnga som plockar delar och skapar en egen livsstil, ett eget sätt att tänka vilket är fritt fram… Men då har man inte målet i sikte som den "bibliska tron" har =)

Ijin
2009-01-23 18:05
#6

#5 Den bibliska tron är väldigt destruktiv… Iallafall GT.

Annons:
BattleBitch
2009-01-23 20:46
#7

#6 Kan så upplevas…

Ijin
2009-01-24 13:42
#8

#7 Så kort sagt bränn alla som inte följer Bibeln?

BattleBitch
2009-01-25 10:44
#9

#6 Vad i "älska din nästa som dig själv" ser du som destruktivt? =)

Maria
2009-01-25 10:52
#10

#9 Ijin skrev ju GT. Där kan jag hålla med honom även om jag inte skulle använda ordet destruktiv.

GT är våldsam och svår att förstå många gånger och säkert helt avskräckande för "en nybörjare"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lindbygarden
2009-01-25 11:03
#11

Tack för alla era svar!Glad

Ijin
2009-01-25 13:34
#12

#9 Du kan ju alltid välja att inte ta hela, men då säger du ju emot dig själv..?

BattleBitch
2009-01-25 14:01
#13

#12

Jag tycker att hela bibeln är som ett pussel. Alla delar har sin plats :)

Annons:
fetknopp
2009-01-25 15:07
#14

#5 Jag håller inte alls med dig vad du skriver. Bibeln representerar inte alls någon ren och klar tro. Den uttrycker många människors olika tro. Det som förenar dem är tron på Gud. Bibeln rymmer massor av tvivel, och kan tolkas på olika sätt beroende på vilket sammanhang den texten skrevs. De äldsta bibeltexterna skrevs ner flera hundra år f. Kristus och de yngsta under det första århundradet efter Kristus. Klart att dessa texter ger uttryck för olika syn på saker och ting samt uttrycker olika människors tro och tvivel. Bibeln är inte alls så enkelriktad som du skriver, tack och lov för det.

BattleBitch
2009-01-25 15:23
#15

#14

Då tror vi olika helt enkelt =)

Visst kan man tolka som man vill, men det är för den delen inte rätt. Tror jag. Utan det finns en tro som Gud genom bibeln visar oss… tror jag =) Precis som Jesus predikade en väg, en sanning ett Kungarike… Det är inte många olika vägar som ledet till Gud anser jag =)

fetknopp
2009-01-25 15:42
#16

15# Självklart respekterar jag din tro att det finns en tro. Liksom jag hoppas och tror att du respekterar min. Det blir så lätt sandlåda över det hela om vi skall bråka om vem som tror rätt. Det blir ingen glad av.

BattleBitch
2009-01-25 16:40
#17

Så sant!! :) Skönt att någon mer har samma inställning :)

Ijin
2009-01-25 17:24
#18

#13 Så lät det inte i tidigare inlägg.

Maria
2009-01-25 18:11
#19

Självklart är Bibeln med hela sitt omfång och tidsrymd till för alla människor. Det är ju det som gör den så fantastisk. Det finns många vägar till Gud ,som jag ser det. Vem kan säga att just min väg är den rätta. Alla människor kan hitta något i Bibeln som tilltalar just dem. Likaväl som det finns massor av frågetecken för de flesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-01-26 17:28
#20

Hm…

Tror ibland att vi väljer att tolka för ordagrant det som står i bibeln… När det i själva verket handlar om metaforik och liknelser…

Just detta gör det hela så knivigt…

Minns när jag var på bibelstudium i Umeå… Vi fick alla en viss tid på oss att tolka ett och samma stycke och förklara hur vi tänkte…

Måånga skilda tolkningar blev det, vissa snarlika, andra mer avvikande… Men att säga vem av oss som hade rätt eller fel - det var inte lätt…

Skulle vara intressant att göra ett sådant test här i forumet. Bara ta ett stycke. Låta de som vill ge sin tolkning…

Det blir alltid en diskrepans och jag tror det är i detta alla motsättningar kommer till. Det finns alltid de som anser sig ha rätt. Tyvärr är och förblir teologi en flummig vetenskap. Det är inte som med mattematik 3x3=9 Guld i mun

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
BattleBitch
2009-01-26 19:28
#21
#20

Mycket intressant tanke, som jag håller med dig om.

Vi människor kan inte alltid tolka bibeln rätt, men jag tror att den heliga anden kan se till att man förstår hur Gud menade när han skrev vissa saker =)

Upp till toppen
Annons: