Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2411 ggr
Maria
2/4/09, 5:27 PM

Kränkning

Har funderat lite kring ordet "kränkt" som jag tycker används numera i tid och otid. Det skulle vara roligt att höra hur ni andra tycker.

När kränker man en religion? En troende. En Kristen?

Vi vet ju att Muhammedteckningarna utgjorde en fruktansvärt stor kränkning för många muslimer men hur är det med Kristendomen?

Jag upplever att man kan skoja friskt om t.ex. Jesus utan att Kristna reagerar så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maia
2/4/09, 6:24 PM
#1

Jag tycker nog att det blev en del debatt kring Ecce Homo-utställningen… Även om den inte var menad som skoj. Flört

Fast jag håller med dig. Det är öppnare att skoja om Jesus och det är ju mycket tveksamt om det skulle bli några hot eller internationella komplikationer ifall t.ex. en tidning i en muslimsk stat skulle publicera karikatyrer av Jesus.

Rent generellt tror jag att kristna är ganska övertygade om att Gud har humor också. Han är ju inte en straffande Gud, utan en förlåtande. Kanske spelar det in?

[Hej, alla, förresten! Detta är mitt första inlägg här! /Maia]

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maria
2/4/09, 6:27 PM
#2

Jag tror också att Gud har humorGlad.

Den enda gång jag är i närheten av att känna mig själv kränkt, när det gäller min tro, är när någon försöker övertyga mig om att jag är dum som har "gått på denna bluff".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maia
2/4/09, 6:40 PM
#3

Men å andra sidan var det ju inte så många hundra år sedan som en "kränkning" av den kristna kyrkan kunde resultera i bannlysning eller en dödsdom. Vilket ju inte kan kännas som att det överensstämmer med den kristna tron.

Om man  (som man gjorde på den tiden) håller tron borta från människorna genom att t.ex. inte ha Bibeln tillgänglig för alla så är det lättare att göra religionen till politik. Och då blir det viktigt att inga meningsmotståndare får utrymme. Då måste ju all tro gå genom en kanal, prästen, och då får han en väldigt stor makt.

Men det var ju inte så det var menat från början. Och vi får ju vara glada för att det är lättare att sprida grundidén med kristen tro, att vi ska vara personligt relaterade till Gud, idag än det var då!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maria
2/4/09, 7:26 PM
#4

#3 Absolut, håller med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2/4/09, 7:36 PM
#5

Bumbleboo - du kan ju trösta dig med att du är i gott sällskap som gått på bluffen. Det finns ganska många att välja bland. De här dyker upp i minnet just nu.

  • Martin Luther King
  • Desmond Tutu
  • C S Lewis
  • Barak Obama'

Välkommen hit Maia!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
2/4/09, 7:42 PM
#6

#5

Haha, tack så mycket…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Mariann]
2/5/09, 10:37 AM
#7

Einstein läste ju teosofi så han bör ju kunna läggas till listan också… Oskyldig

evrekaw
2/5/09, 11:03 AM
#8

Jo det är skönt att vi har humor…

Tycker dock att det är viktigt att inte se alla muslimer som en homogen grupp… Det finns flera falanger som sinsemellan är mer och mindre fanatiska… Har muslimska vänner som skrattar åt tramset att jaga upp sig så angående några teckningar/bilder…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Mariann]
2/5/09, 11:05 AM
#9

Jaa Glad, det finns fanatiker inom alla grupperingar, både inom och utom religionerna…

Margareta
2/5/09, 11:28 AM
#10

Att läsa teosofi behöver inte innebära att man har Jesus Kristus som sin personlige frälsare. Det vet jag inte med säkerhet att Einstein hade…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Mariann]
2/5/09, 11:35 AM
#11

Jag uppfattade inte att bumbleboo menad att "ha Jesus Kristus som sin personlige frälsare" i #0, jag tolkade det lite mer som att tro på Gud, att vara inom en religion, att tro på något större än sig själv osv.

Ursäkta om jag missförstod. Skäms

Margareta
2/5/09, 11:38 AM
#12

Det kanske var jag som missförstod?

Jag tolkade "gått på bluffen" som att vara frälst.

Att tillhöra en religion rent allmänt brukar inte betraktas som någon bluff - mer en kultur. Eller?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Mariann]
2/5/09, 11:40 AM
#13

Jag tolkade "bluffen" som att vara troende.

Annons:
[Mariann]
2/5/09, 11:42 AM
#14

Och Einstein var troende, dvs trodde på en kraft utanför sig själv, dvs Gud. Därför drog jag den parallellen… för jag tycker det är intressant att Einstein faktiskt läste teosofi. Oskyldig

Margareta
2/5/09, 11:47 AM
#15

Aha - då förstår jag bättre hur du menade

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

evrekaw
2/5/09, 12:26 PM
#16

Funderat lite… kring begreppet känkning rent generellt…

En kränkning är väl när man utför någon form av nedvärderande hanlding gentemot någon - oavsett om det gäller religion eller något annat.

Så en kränkning i detta fallet måste ju vara om man ger sig på någon på grund av deras tro… Eller?

                                                           Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Iram
2/5/09, 1:27 PM
#17

Lägger in några rader här även om jag inte är kristen.

Jag blir väldigt upprörd av människor som tycker att de har rätt att bete sig kränkande mot andras tro. Att IFRÅGASÄTTA är helt ok, men kränka- Aldrig!

Tillhör själv en religion som genom tiderna fått, och fortfarande får, utstå en hel del kränkande behandling och nidbilder. Folk fördömer oss, gör sig lustiga av oss, vi beskrivs som fula och elaka. Eller favoriten; att vi inte "finns". Nästan ingen utomstående vet vad vi egentligen står för eller vad vi pysslar med. Men att ohämmat kränka oss går visst bra ändå, och tycks allmänt sett vara tillåtet dessutom.

Nej, ingen ska behöva bli kränkt pga sin tro, varken kristen, muslim eller häxa.

Mvh Iram

Santhe
2/5/09, 2:59 PM
#18

#17

Bra sagt!

Maria
2/5/09, 9:04 PM
#19

Jag är troende. Brukar inte dela upp orden så noga. Troende, frälst, religiös, Kristen…men oftast kallar jag mig nog troende rätt och slätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2/5/09, 9:33 PM
#20

Ingen skall väl behöva bli kränkt över huvudtaget?

Det behöver inte ens vara tro inblandat.

Kränkning=mobbing=alltid fel

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Maria
2/5/09, 10:55 PM
#21

#20 Självklart ska ingen behöva kränkas alls men i det här fallet så tänkte jag mer på oss troende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mariann]
2/6/09, 7:44 AM
#22

jag kan ju i alla fall se att kristna ofta kränks och även muslimer är hårt åtgågna…

OlgaMaria
2/6/09, 10:21 AM
#23

Jag vägrar känna mig kränkt i alla fall. :D Jag är så sanslöst lyckligt lottad som har Jesus i mitt hjärta. Om någon hånar mig för det behöver jag be för den personen att han eller hon också ska få uppleva samma sak.

Vid mordet på en kristen pastor i Turkiet för något år sen sa hans fru såhär i media "Fader, förlåt dem, för de vet inte vad de gör". Citat Jesus.

Jag hörde också nyligen ett uppmuntrande vittnesbörd från en evangelist i Etiopien (min församling stödjer evanglister i Etiopien). Han hade vittnat för muslimer och en av dem hade sagt "Jag kan inte tro på Jesus om jag inte får se honom". Evangelisten bad för den här mannen hela natten. Muslimen hade då fått se Jesus i en dröm och Jesus hade sagt "Jag är vägen, sanningen och livet. Följ mig". Mannen rusade till evangelisten på morgonen och bad om att få lämna sitt liv i Jesu händer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2/6/09, 11:53 AM
#24

Precis det du beskriver berättade jag i en artikel i höstas - jag skall pilla fram länken till den.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2/6/09, 11:54 AM
#25

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
2/6/09, 1:01 PM
#26

Maximilian Kolbe har jag hört om. Det är gripande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gerbilflicka
2/6/09, 1:17 PM
#27

Jag kanner mig krankt nar vanner eller familj inte respekterar min tro, precis som att jag skulle kanna mig krankt om min familj inte respekterade nagot annat som ar en del av mig, oavsatt om det handlar om intressen, sexuell laggning eller vad som helt. T.ex. nar nagon klacker ur sig "man ar ju dum i huvudet om man tror pa Jesus" osv. Tack tack.

Andra manniskor… ja, det kan jag ta faktiskt. Visst kan det gora mig ledsen men det ar ingenting jag later paverka mitt liv.
Manga sager att "det ar bara svaga och fega manniskor som tror", men halla… det tar ganska mycket att komma ur DEN garderoben offentligt (sarskilt om man ar tonaring). Om du kan vara oppet kristen som tonaring ar du troligen allt annat en feg liksom, haha.

Annons:
OlgaMaria
2/6/09, 3:08 PM
#28

"Om du kan vara oppet kristen som tonaring ar du troligen allt annat en feg liksom, haha."

Definitivt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2/6/09, 11:23 PM
#29

Jag kom på två till som jag tror räknar sig som kristna

  • Tony Blair
  • Alfred Nobel

Det är ganska höga potentater som låtit lura sig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

evrekaw
2/9/09, 12:29 PM
#30

#29 Vet inte om jag är totalt virrig här… men var inte den här tråden om kränkning? Vad har att tony Blair och Alfred Nobel 2låtit lura sig" med saken att göra???

Det kanske är jag som inte hänger med… Förvånad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Margareta
2/9/09, 1:24 PM
#31

#30

Det härrör sig till trådskaparens egen kommentar i #2.

Den enda gång jag är i närheten av att känna mig själv kränkt, när det gäller min tro, är när någon försöker övertyga mig om att jag är dum som har "gått på denna bluff".

Dvs Bumbleboo är inte ensam om att ha gått på bluffen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ejn04013
2/11/09, 2:31 AM
#32

Svårt att dra gränser. Jag har många gånger råkat ut för att troende tar väldigt illa upp för mina ställnigstagande om både Gud, Jesus och vad som händer efter döden. Därför försöker jag alltid beskriva mina teorier på ett så neutralt sätt som möjligt för alla har ju rätt till sin tro. Dock undviker jag att skämta om Jesus tex till personer som är starkt troende för. Det skämtar man bara om till sådana som inte tror men definitivt inte till religösa personer. Jag skulle inte uppskattat sådana skämt om jag hade varit riktigt religiös.

Masamo
2/11/09, 9:51 PM
#33

#32  Det var bra skrivet!

Maria
2/11/09, 10:06 PM
#34

För egen del så tycker jag gott man kan skoja friskt om religionen och dess personer, ex Jesus. Som jag skrivit tidigare så tror jag Gud har humor men jag blir ledsen när någon driver med att just jag är "så dum som tror".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maia
2/15/09, 3:16 PM
#35

Jag tror att det här med att man kan bli väldigt ledsen är att vår tro inte är någon slags intellektuell teori om hur världen blev till eller att det finns en Gud.

Nej. Mötet med Gud är något som har vidrört vårt innersta och när en person gör sig löjlig över det, så som du beskriver Bumbleboo,  är det lite som att den rör vid och förnedrar det som är det värdefullaste och heligaste i ens liv. Lite som om någon skulle tafsa på en, faktiskt.

Och då är det klart att man blir ledsen.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Medlem
3/23/09, 6:03 PM
#36

Jag känner mig kränkt varje gång jag ser nidbilder på Jesus eller skämt om Jesus eller om hans mor. Ja jag är muslim och ser högt till Jesus. Han är okränkbar enligt min tro. Alla profeterna och heliga skrifterna är okränkbara och skall respekteras. Ett smahälle som kräver av sina medborgare att respektera varandra skall inte tillåta nedvärderingar av varandras helgdom. Är det mycket begärt av mig?

evrekaw
3/25/09, 2:07 PM
#37

#36 Att det råder religionsfrihet och yttrandefrihet i sverige tycker jag är oerhört viktigt! En baksida av detta är att man kan uttala sig negativt angående vad som helst, till och med Jesus…

Jag önskar att folk inte gjorde det, men jag vill inte leva i ett land med censur, där yttrandefriheten, religionsfriheten och därmed demokratin som yttersta effekt, skulle hotas…

Det handlar om att välja mellan två onda ting…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/25/09, 2:47 PM
#38

#37 Yttrandefriheten är inte bara en rättighet utan den är en skyldighet också - tycker jag. Vad vore yttrandefriheten om en grupp/grupper i samhället kränkas pga religion/idéologi/åsikter? Kan man inte krititisera/ifrågasätta utan att ta till smutskastning? För mig är det inte yttrandefrihet att t.e.x morfa en bild på dig till t.e.x en våldtäktsman om du är en man, och lägga ut bilderna på nätet, eller till en prostituerad om du är kvinna.

evrekaw
3/25/09, 4:08 PM
#39

# 38, Nej ditt exempel med bliden är inte lagligt…

Yttrandefrihet innebär att avarter kommer att finnas… Men jag föredrar det framför samhällen med diktatur och censur. På samma gång vi förbjuder vissas åsikter har också demonteringen av demokratin påbörjats. Demokrati är på gott och ont. Jag har det hellre så som det är än som det är i många länder där folk inte får tycka, tro, säga vad de vill utan att riskera döden/hårda straff.

Jag känner mig inte kränkt bara för att någon säger något negativt om Jesus… Det där att bli kränkt är emellanåt ditt eget val.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/25/09, 6:22 PM
#40

#39 Du gör ett val mellan pest och kolera som jag ser det. Så det funkar inte med yttrandefriheten som skyldighet? Utan det ska bara vara en rättighet? Att du förkastar diktatursamhällen gör det inte mer rätt för demokratier att syssla med nedvärderingar.  Jag ser det som så att yttrandefrihetslagen utnyttjas av icke-religiösa som vill driva med de religiösa. Det är inte rätt.

Ja visst är det olagligt att morfa en bild på dig som prostituerad, vet du varför? Jo för att du är levande och kan stämma de som morfat dig, medan Jesus kan inte göra det. Dvs de döda har inga rättigheter i en demokrati om jag har förstått det rätt, och då är det fritt fram att nedvärdera honom med absurda bilder och beskrivningar.

Jesus är helg för mig. Jag älskar honom mer än mig själv och mina barn. Hellre att själv bli nedvärderad än han som levt ett mer rättfärdigtliv än mitt. Och varför nedvärdera honom? Vad hade han orsakat för att efter 2000 år finns det omoraliska personer som gör nidbilder på honom? Nej jag skulle inte tillåta mig själv nedvärdera andras heliga personer bara för att jag har rätt till yttrandefrihetslagen.

Det är dessutom inte ett val att känna sig kränkt när ens heliga person nedvärderas, utan det är en känsla man får eftersom man älskar den personen över allt annat. Det är inte ett val att känna dig kränkt om dina barn kränks genom att morfa bilder på de med en våldtäktsman som, ursäkta ordvalet, knullar de.

Medlem
3/25/09, 6:29 PM
#41

Förlåt, det är inte meningen att uttrycka mig på det viset. Jag försöker bara ge exempel, och tyvärr känns det ibland som så att man måste dra upp känsliga jämförelser. Om man inte förstår den kärlek och respekt troende har för Gud/profeter så skulle man dra upp personliga jämförelser så att den andra får en aning om hur mycket kränkt man känner sig.

Annons:
evrekaw
3/26/09, 4:23 PM
#42

#41 Så bara för att jag säger att jag inte känner mig kränkt om någon säger något negativt om Jesus så drar du slutsatsen att jag inte tror… Att din tro är större och starkare…

Jag personifierar mig inte med Jesus - jag är en egen individ. Menar du att du tar allt som rör dig och din person som personangrepp? Du verkar inte ha full koll på det där med yttrandefrihet och demokrati… Du vill ha det - men bara fördelarna! Inser du inte att - i samma sekund som du säger så, då har du missat poängen med demokrati!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/26/09, 5:36 PM
#43

#42 Jag har inte skrivit i mitt inlägg om att du har mindre tro, ej heller skrev jag att påhoppen på Jesus skulle kännas som påhopp på mig. Du bara undviker det exemplet jag tog upp och jag vet inte om du gör det medvetet eftersom svaret på det klargör VARFÖR jag inte accepterar att Jesus kränks. Förstå att Jesus för mig är mer kärt än mina barn, mer kärt än min mamma och pappa. Du svarade ej heller på varför du vill ha yttrandefrihetslagen som rättighet och inte som skyldighet? Varför tycker du det är ok att nedvärdera Jesus? Nej jag har inte missat att demokrati haltar i vissa ställe, däremot har du säkert missat FN-Resolution: A/HRC/7/L.15 så visst går det att utöva yttrandefriheten utan att kränka Jesus.

evrekaw
3/27/09, 1:22 PM
#44

#43 Man börjar någonstans och sedan rullar det på. Om vi börjar att förbjuda negativa yttranden kring Jesus och religion - vad tror du följden skulle bli… Vilka skulle sedan mena att det här får man heller inte kritisera…?

jag förstår vad du menar och hur du tänker. Jag håller bara inte med. Det är inte för att jag inte förstår jag säger som jag gör. Jag har ett annat perspektiv än vad du har. Tror vi kan diskutera detta i evighet utan att komma fram till någon enighet…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/27/09, 2:15 PM
#45

#44 Förmodligen skiljer du inte på kritik och kränkning. Jag är inte emot kritik, låt folk kritisera och ifrågasätta, det är sunt. Kränkning är det jag är emot, det kallar jag inte för knstruktiv kritik att framställa Jesus som ynklig som skiter på sig. Så jag förstår inte varför du insisterar om att det skall vara ok att smutskasta honom trots du tror på honom. Varför är det ok att kränka honom men inte dig eller dina barn. Är du bättre än Jesus? Varför har man ingen rätt att stämma förtal/kränkning om man inte finns längre på denna jord? Mänskorättigheter kanske inte inkluderar de döda? Nej jag tror inte du förstår vad jag menar annars hade du instämt. Om frågan berör dig eller de som står dig nära hade du sett det från ett annat perspektiv.

Maria
3/27/09, 5:24 PM
#46

Jag förstår inte hur man kan känna sig kränkt för att någon driver med Jesus.

Jesus står mig också nära men jag har kanske en bisarr humor och jag tror Jesus också uppskattar humor. Att människor fortfarande driver med Jesus ser jag som att han ännu har en stor roll i samhället och våra liv. Värre vore det väl om han var bortglömd.

Nu kan ju detta leda till samtal om Jesus i stället. Jag vänder det till det positiva.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Iram
3/27/09, 6:50 PM
#47

Om man ska förbjuda negativa yttranden och påhopp mot en religion, t ex kristendomen eller Jesus som person, då bör det i rättvisans namn även gälla andra religioner. Vilket i slutänden betyder att ej heller satanismen får kränkas eller baktalas eller hånas. Bara för att ta ett exempel.

Känns det lika självklart, tro?

(Jag är inte satanist, är det kanske bäst att tillägga)

evrekaw
3/27/09, 6:58 PM
#48

#47 Precis dit jag vill komma… Man måste se på det ur ett väldigt stort perspektiv för att få hela bilden… Annars finns risken att man inte ser skogen för alla träd…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Medlem
3/27/09, 7:26 PM
#49

#46 Enkelt. Om Jesus är lika kärt för dig som dina barn är (ifall du har några) så skulle du förstå varför en del tar illa vid sig om det drivs en smutskastning och kränkning på Jesus. Läs inlägg #40

#47 I andra länder där det inte är tillåtet att driva med religioner finns satanister som också utnyttjar den mjligheten att slippa kränkning och msutskastning på sin religion. Varför måste man kränka dem? Är det för att de har en annan tro?

#48 Det finns några frågor i mitt inläggsom du inte besvarade.

evrekaw
3/27/09, 7:34 PM
#50

#49 Jag kan inte svara på allt… I sanningens namn. Jag älskar mina barn högre än allt. Kan inte förstå en mor som inte gör det samma…

Jag tror inte Jesus, han som upphöjde barnen så, skulle ta illa vid att jag gör så…

Vi spelar inte på samma planhalva och nej, vi förstår nog inte varandra alls. Du förstår mig lika lite som jag förstår dig.

Hade ingen som helst avsikt att "bråka". Lev som du finner bäst.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ijin
3/27/09, 10:34 PM
#51

#49 Vilka länder är det som har den underbara lagen?

Maria
3/27/09, 11:28 PM
#52

#49 Jag har barn, och jag vet/tror att Gud och Jesus har överseende med att detta är det käraste jag har…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
3/27/09, 11:37 PM
#53

Jag anser inte att nidbilder av varken Jesus, Muhammed, Buddha eller ngn annan dyrkad person är något som spelar roll för mig och min relation med Jesus.

Och jag har svårt att tro att det bekommer Gud det minsta. Han har ganska mycket annat som nog är viktigare för sig.

Att en människa som inte delar min tro, driver med den eller gör narr av den, vad spelar det för roll? Om personen gör töntiga dataspel med Jesus som huvudperson etc. Varför skulle det påverka min tro och varför skulle JAG bli "offended" eller känna att jag måste straffa dom som gjort det.

Skulle Gud vara så liten att Han skulle bli förnärmad? Jag tycker verkligen det vore att förminska Gud.

Jag har drivit hejvilt med kristen tro när jag var tonåring och gick på folkhögskola, gjort massor av töntiga saker, dock har det inte varit avsett att förnärma Gud, utan människor.

Medlem
3/28/09, 12:15 AM
#54

#50 Så du älskar dina barn mer än Jesus, och det förstår jag. Jesus sa i bibeln att inte alla som säger "Herre, herre!" till honom  skall komma in i himmelrike.  Sedan så finns det flera uppmaningar i bibeln där Jesus ber om att man skall lämna sina föräldrar och barn och följa honom.

Matteus 19:29 (+Markus 10:29-30 & Lukas 18:29-30)

29 Och var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar, han kommer att få hundrafalt igen och skall ärva evigt liv.

Lukas 14:26 & 33

26 "Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge.

33 På samma sätt kan ingen av er vara min lärjunge, om han inte avstår från allt han äger.

Jesus talade specifikt ner dem som brydde sig om sina familjer:
Lukas 9:59-62

59 Till en annan sade han: "Följ mig!" Mannen svarade: "Herre, låt mig först gå och begrava min far." 60 Jesus sade till honom: "Låt de döda begrava sina döda, men gå du och predika Guds rike!" 61 En annan sade: "Jag vill följa dig, Herre, men låt mig först ta farväl av min familj." 62 Jesus svarade: "Ingen som ser sig om sedan han har satt handen till plogen passar för Guds rike."

Jag vet inte om dessa verser säger dig något eller om du ens tror på dem och följer dem.

Så min fråga kvarstår; varför är det ok att driva med Jesus, smutskasta honom, nedvärdera honom men inte skulle det accepteras om sig själv eller om sina egna barn? Varför är det ok överhuvudtaget att tillåta folk smutsa ner en helig person? Nej jag tror inte du fattar mitt resonemang så länge du tycker att det är ok att kränka en person som har miljontals anhängare.

#53 Jag tror jag var väldigt klar i min ståndpunkt, att konstruktiv kritik inte är samma sak som smutskastning.

Camillhe
3/28/09, 12:19 AM
#55

Därför att det inte är din sak, DU äger varken Jesus eller Mohammed, har fått för mig att du är muslim men kanske missuppfattat.

Men oavsett vilken religion du följer så kan väl GUD ta hand om sånt som är kränkande. Du behöver verkligen inte göra det åt honom.

Annons:
evrekaw
3/28/09, 12:33 AM
#56

#54 jag citerar av ditt inlägg följande:

"26 "Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge."

Menar du att du hatar din mor din far dina barn dina bröder och systrar… och ditt eget liv? Som fundamentalist måste du ju det enligt ditt eget citat… Jag är glad att inte ingå i din familj… 

Personligen tycker jag det blir så fel att rycka lös citat och titta på enstaka ord… Jesus motsäger sig själv flera gånger om… Han säger också att "du ska älska din nästa" Hur får du det att gå ihop med allt detta hat? Kan du inte tänk dig att detta gällde enbart lärjungarna - inte dig och mig?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/28/09, 12:41 AM
#57

#55 Nu är jag verkligen inte med. Vad menar du med att jag inte äger Jesus eller Muhammed? Äga människor är slaveri, var skrev jag att Jesus och Muhammed är mina slavar?

Om det är Gud som tar hand om det så borde Han inte tillät Mose tillämpa dödstraff på en man som bröt mot Shabbat, eller tillåta stena pojkar som beter sig ohövligt mot sina föräldrar.

Svara min fråga om varför det skall vara ok att kränka Jesus? Herre Gud, ett forum som handlar om Jesus där 99,99 % är kristna och jag, den enda muslimen här argumenterar mot kristna som tycker det är ok att smutskasta honom. De låter lite lustigt :-)

Camillhe
3/28/09, 12:43 AM
#58

Så du tror att Gud vill att DU ska straffa människor som kränker muhammed?

OlgaMaria
3/28/09, 12:50 AM
#59

Vi som är kristna ska ju följa Jesu exempel. När Jesus utstod kränkningen att bli pinad och korsfäst hade han kunnat utplåna alla förövare med ett andetag men han sa "Fader, förlåt dem, för de vet inte vad det gör".

Om nån kränker min Jesus får jag förlåta dem. De vet antagligen inte bättre. Och så kan jag be en bön om att Gud ska välsigna dem och visa dem sin kärlek. Det är vad Bibeln säger att jag ska göra. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
3/28/09, 12:50 AM
#60

#58 Tarmsaft… Hon tolkar dig bokstavligt…. Du får inte använda metaforer eller liknelser…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/28/09, 12:54 AM
#61

#56 Jag är inte kristen och tror inte på bibeln. Jag citerar från den bok enbart för att DU och de andra tror på den. Jaha så Jesus motsäger sig själv eller? Så egentligen skall man strunta i honom och bry sig om sin familj istället? Det är väl inte ens familj som garanterar en plats i Himelriket eller? Varför gällde det bara lärjungarna? Finns det olika påbud för olika människor menar du?

Och till huvudfrågan som jag fortfarande inte fått svar på; varför skall det vara ok att smutskasta Jesus men inte dig eller dina barn? Jag förstår inte varför det är ok att kränka döda människor. Vad är det för en hemsk lag som tillåter det? Att jag är muslim och älskar Jesus mer än min egen familj är inte konstigt, men att kristna som säger sig tro på Jesus sitter här och försvarar den smutskastningen som pågåt om honom. Helt obegripligt!

Medlem
3/28/09, 12:55 AM
#62

#58 Jag tycker du bör svara på frågan jag ställde till dig innan jag svarar på din som kom efter.

Annons:
Camillhe
3/28/09, 12:58 AM
#63

#61 Det finns mkt hemskheter i GT, men Jesus kom och gjorde så att vi kunde komma inför Gud genom Honom. Om du läser lite i NT så ser du vad Jesus sa om att stena en synderska.

Och jag skulle vilja ha svar på #58

evrekaw
3/28/09, 1:02 AM
#64

#61 Nu äntligen förstår jag varför det finns självmordsbombare och terrorister… Gud över allt annat liv. Till och med ens eget kött och blod! Nä… Det här är läskigare än jag kunnat ana Förvånad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Medlem
3/28/09, 1:02 AM
#65

#59 "utplåna alla förövare med ett andetag"? Han gjorde väl det mot sodom och gamora, har han ändrat uppfattning när han blev korsfäst?  Ursäkta det är inte meningen att låta sarkastisk, jag är nyfiken bara.

#60 Gillar metaforer men jag tolkade inte "äga Jesus och Muhammed" som en metafor. Du får upplysa mig om vad hon egentligen menade.

Medlem
3/28/09, 1:07 AM
#66

#63 Berättelsen om äktenskapsförbryterskan fanns inte med i de äldre manuskripten. Dvs den är påhittad,  så den får vi nog lägga åt sidan.

Du vill ha svar på din fråga, men bör duinte svara på min i inlägg #57 först  :-)

#64 Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förklara mer? Det var väl inte svar på min fråga som du inte svarade på fast jag påminnde om flera ggr.

Camillhe
3/28/09, 1:09 AM
#67

Oj du verkar inte riktigt ha greppat kristendomen.

Gamla testamentet innehåller lagen, vi människor var tvugna att utföra en massa riter och offer för att kunna komma inför Gud.

Men eftersom vi människor ändå inte kunde leva tillräckligt rent och rätt så sände Gud sin son till världen. Och Jesus visade oss att vi skulle älska varandra, förlåta varandra etc. Så ja, Gud ändrade sina "spelregler" genom Jesus.

Jesus sa bl. a när man ville stena en prostituerad; " den av er som är utan synd, skall kasta första stenen".

DVS det är inte vår uppgift att dömma eller straffa.

Medlem
3/28/09, 1:11 AM
#68

#64 Förresten, visste du att den första självmordsbombaren inom tiderna varen  israeler som dödade 3000 palestinier? Han hette Simson, du kan läsa om hans försök till självmordsbombning i domarboken.

Medlem
3/28/09, 1:13 AM
#69

Nu blev det sent och jag tänker lägga mig. God natt!

Annons:
Camillhe
3/28/09, 1:16 AM
#70

Jag vet inte hur jag ska förklara det så att du förstår.

Jesus är verksam än idag och han behöver inte att du sköter eventuella bestraffningar åt Honom. Skulle Han vilja straffa någon klarar Han det själv. Men nu är inte straff något som Jesus predikar, utan kärlek.

När jag skriver äger, menar jag att Jesus tillhör inte dig, men du (om du vore kristen) tillhör Jesus. Jag tror inte att jag kan förklara det bättre.

Men som du skriver som om du måste hålla reda på kräkningar mot Jesus och /eller Muhammed, låter det som att du ser dig som större än dom, Som om dom inte själva skulle kunna straffa om dom nu skulle vilja det.

Nu tror ju inte jag att Muhammed var sänd från Gud på ngt sätt, därför blir det lite konstigt när jag skriver.

evrekaw
3/28/09, 1:18 AM
#71

#68 jag struntar totalt i nationalitet, religion osv. Jag ser bara den yttersta konsekvensen av fanatism och människor som tror sig äga Gud = Tror att de vet bättre än alla andra exakt vad Gud avsåg med alla sina ord och budskap.

De gamla grekerna kallade detta Hybris… Och det straffades hårt av Gudarna om man begick detta…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
3/28/09, 9:51 AM
#72

#65 " "utplåna alla förövare med ett andetag"? Han gjorde väl det mot sodom och gamora, har han ändrat uppfattning när han blev korsfäst? Ursäkta det är inte meningen att låta sarkastisk, jag är nyfiken bara. "

Bibeln är en historieberättelse som sträcker sig från skapelsen till profetior om den tid då den här jorden ska upphöra. Den förklarar hur Gud verkar i historien. Jag ska försöka ge en kort sammanfattning.

Gud skapade världen och människan och levde i perfekt harmoni med människan. Människan hade inga behov för Gud såg till deras behov. När människan föll i synd kunde hon inte längre leva i nära gemenskap med Gud så hon fick ta hand om sig själv.

Synden skiljde människan från Gud och Gud ville göra något åt detta. Hans plan var att sända Jesus men i väntan på den rätta tiden utvalde han Israel och slöt ett förbund med Israel och gav dem en lag. Genom att uppfylla Lagen möjliggjordes en form av kontakt med Gud, t ex på det sättet att profeter kunde bära fram budskapet om en Messias som skulle komma. Jag tror också att Gud ville hålla sig till ett folk och isolera detta folk från andra så att historien kunde bevaras intakt utan att blandas upp med en massa andra legender.

Innan Jesus kom in i världen fanns ingen nåd för den syndige. Dom väntade i vilket fall som helst, så att förgöra Sodom och Gomorra kan man säga bara var en tidsfråga.

När Jesus dog på korset offrade han sig själv för all världens synd och möjliggjorde försoning mellan Gud och människa. Eftersom det nu finns en väg till försoning för den värsta förbrytaren är det inte längre befogat att stena eller mörda dem som bryter mot Guds vilja. Vi ska istället be att de omvänder sig och öppnar sitt hjärta för det Jesus gjorde på korset och tar emot honom som sin frälsare. Då kommer deras synder att bli förlåtna.

Gud har också lovat att ge sin helige Ande till alla som tar emot Jesus. På det sättet kan vi leva liv som behagar Gud, för det kan vi inte i egen kraft.

Hes 11:19 Jag skall ge dem ett och samma hjärta, och en ny ande skall jag lägga i deras bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur deras kropp och ge dem ett hjärta av kött,
Hes 11:20 för att de skall vandra efter mina stadgar och hålla mina bud och följa dem. De skall vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

Jer 31:33 Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
Jer 31:34 Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna HERREN!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.

Joel 2:23 Fröjda er, ni Sions barn, var glada i HERREN, er Gud, ty han har givit er Läraren* som ger rättfärdighet. Han skall låta rikligt med regn komma ner över er, både höstregn och vårregn som tidigare.
Joel 2:28 Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner.
Joel 2:29 Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande.

Apg 2:3 Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem.
Apg 2:4 Och de uppfylldes alla av den helige Ande och började tala främmande språk, allteftersom Anden ingav dem att tala.

Apg 2:16 det är detta som är sagt genom profeten Joel:

Så vi lever i ett nytt förbund nu, men Gud hatar fortfarande synden men han uppskjuter domen för att så många som möjligt ska bli räddade.

2 Petr 3:9 Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte (att komma tillbaka alltså), så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.

Om någon omvänder sig är hans synd verkligen borttagen.

Luk 5:32 Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse utan syndare.

Apg 2:38 Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.

Dessutom:

2 Kor 5:18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst.

Vi har försoningens tjänst!! :) Vår uppgift som kristna är att föra människor till försoning med Gud, inte att stena dem! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Medlem
3/28/09, 4:03 PM
#73

#58 Nej. Gud lär mig att respektera andra och inte tillåta inskränkta smutskasta Jesus. Förresten, Jesus och Muhammed är lika värda enligt min tro.

#67 Jag greppat kristendomen genom att läsa bibeln. Än idag följer judarna lagen så ditt resonemang håller inte om att människor inte kunde leva tillräckligt rent och rätt. Vad har ändrats? Fortfarande lever folk i synd. Kristendomen botade inte synderna.

"Jesus sa bl. a när man ville stena en prostituerad; " den av er som är utan synd, skall kasta första stenen"."

Jag börjar tro att du inte läser mina inlägg. Jag svarade på detta i inlägg #63 Denna berättelse fanns inte i de gamla manuskripten. Dvs den är påhittad.

"DVS det är inte vår uppgift att dömma eller straffa."

Vad har det med diskussionen att göra? Varför inveckla diskussionen där jag hela tiden poängterar att konstruktiv kritik är rätt, smutskastning är fel. Det låter som om yttrandefriheten är mer helig för er än Jesus. Jesus tål att bli msutskastad men lagen om yttrandefrihet skall skyddas.

Sedan skriver du om bestraffning, när kom den in i diskussionen? Hänger du inte med vad jag ville komma fram till? Både Jesus och Muhammed finns inte längre bland oss, de kan inte stämma de som smutskastar honom och således inte bestraffa. Nej bäst du inte pratar om Muhammaed här eftersom du tror inte på honom och tråden inte handlar om honom utan om Jesus som jag också tror på.

Återgår till själva ämnet;  varför i hela fridens namn acceptera att Jesus smutskastas men inte göra det när någon gör det mot dig eller mot dina barn? Serdu dig själv bättre än Jesus? Eller är han inte tillräckligt helig för dig?

Medlem
3/28/09, 4:06 PM
#74

#71 Du har undvikit min fråga så detta blir sista gången jag ställer frågan till dig; varför acceptera smutskastning på Jesus men när det kommer till dig eller dina barn blir det oacceptabelt?

Ijin
3/28/09, 4:14 PM
#75

#74 Enkelt. För att Jesus inte är dig eller ditt barn. Acceptera andras syn på det hela.

Medlem
3/28/09, 4:14 PM
#76

#72 Enligt min tro ändrar Gud inte sig oavsett hur människor tänker eller beter sig. Det du försöker förklara uppfattas som att Gud är otillräcklig iom att han inte visste hur människor fungerade.Resten av ditt inlägg var bara en ren predika som jag inte är intresserad av :-)

Varför fannd det ingen nåd för den som syndade? Är inte Gud Nåderike? Eller tror han att alla människor är helgon som inte syndar, och den som gör det blir bannad från Hans barmhärtighet? Fanns det ingen chans för ånger och förlåtelse? Det är hemskt.

Nej jag tycker du skall läsa om kristendomen under medeltiden då kvinnor och vetenskapsmän torterades och dödades av kyrkan för att få veta vad kärlek innebär. Nu nör kyrkan är så svag har kristendomen blivit mjuk.

Annons:
evrekaw
3/28/09, 4:20 PM
#77

#75 Ingen idé. Hon förstår det hon vill - annat förstår hon inte… Samma betéende möster som hos alla andra fanatiker… Kan inte tänka utanför ramarna…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
3/28/09, 4:21 PM
#78

" Nej. Gud lär mig att respektera andra och inte tillåta inskränkta smutskasta Jesus. Förresten, Jesus och Muhammed är lika värda enligt min tro."

Då undrar jag hur du ska hindra "inskränkta att smutskasta Jesus"?

Och ja det här anser jag fullt ut "Jesus tål att bli msutskastad men lagen om yttrandefrihet skall skyddas."

Yttrandefriheten är så mkt viktigare än att människor smutskastar Jesus.

Sen måste du skilja på judendom och kristendom. Även om kristendomen har sitt ursprung i judendomen så skiljer det sig lika mycket mellan religionerna som det skiljer sig mellan GT och NT.

Judarna tror kanske att det går att leva tillräckligt rent, kristna tror inte att det är möjligt utom genom Jesus.

Jag tycker du ska läsa någon bok OM kristen tro utöver Bibeln så du förstår bättre vad vi tror och följer.

Vi tror ju att Jesus absolut finns med oss fortfarande och mycket väl skulle kunna bestraffa om Han ville det.

Edit:

"The Roman Catholic Church requires this story to be considered Scripture, and Protestants have not broken with that tradition, even though it is missing from the earliest and most reliable manuscripts. During the 5th century, the church was sorting out what, exactly, should be in the canon of inspired Scripture. Pericope adulterae, as it is known, first appears in a Greek text during this period, although it is alluded to by Greek writers as early as the 2nd century."

källa http://www.christianitytoday.com/ct/2008/aprilweb-only/117-31.0.html

Även om just den texten är omdiskuterad kan vi lika gärna använda oss av Matt 7:1
Döm inte. Gå in genom den trånga porten
Döm inte, så blir ni inte dömda.

Ijin
3/28/09, 4:53 PM
#79

#77 Jag har märkt det. I palestinakonflikt tråden märker man av det rätt snabbt…

#76 Sist jag kollade är det inte medeltid nu. Om man skulle gå efter vad folk gjort förut så skulle det vara världskrig just nu.

Medlem
3/28/09, 7:05 PM
#80

#76 Inget svar som vanligt. Tydligen så har dina barn mer värde än Jesus.

#78 Jag nämnde det innan  i inlägg # 43 men du läser inte mina svar. Klicka på länken jag bifogade där.

Yttrandefriheten är så mkt viktigare än att människor smutskastar Jesus.

Ytrrandefriheten är viktigare än Jesus själv - enligt ditt och andras resonemang. Men när den kommer till din person eller till någon som står dig nära då skall den lagen inskränkas.

Jag vet vad judedomen lär och vet mycket väl vad NT lär, så var snäll och sluta be mig läsa om kristendomen för den är inte bara en. Det finns fler grenar och sekter inom kristendomen, om du påstår att du har rät kommer den andra och säger att du har fel och vice versa. Nej alla kristna anser inte att Jesus kan straffa iom det finns olika kristna. I bibeln ser man honom som feg och maktlös. Det säger mig att han var det och är det fortfarande.

Vad hjälper det att klistra in en text från en hemsida när berättelsen om äktenskapsförbryterskan inte fanns med i de äldre manuskripten? Förstår du inte hur allvarligt det är? Det betyder att den lades i senare av en okänd/okända personer. Man bör ställa sig en fråga; vad var syftet att lägga i en sådan berättelse i en bok som betraktas som helig av miljarder människor? Vad är det mer som lades i som kyrkan inte vill tala om? Hur vet Tarmsaft att den bok hon tror på är helig och inte förändrats? Jag själv tycker det är allvarligt och man bör ifrågasätta och forska om det. Det här handlar inte bara om det jordiska livet utan om det andra eviga.

Även om just den texten är omdiskuterad kan vi lika gärna använda oss av Matt 7:1 Döm inte. Gå in genom den trånga porten Döm inte, så blir ni inte dömda.

Det är tyvärr så att författaren till Matt-evangeliet är okänd. Det finns inget som bevisar vem förfatatren var. Det är ännu värre. Ta dig en funderare snälla du!

Medlem
3/28/09, 7:09 PM
#81

Ijin - Jag har lyssnat på ett råd att inte besvara dina inlägg och jag följer det. Kan du nu respektera mitt val och sluta komma med nedvärderande ton och hån?

Ijin
3/28/09, 8:50 PM
#82

#81 Jag skriver väl vad jag vill, när jag vill? Du får stå ut, jag kommer stalka dig tills du svarar på frågorna i Palestina tråden:) Welcome to my world.

evrekaw
3/28/09, 9:01 PM
#83

Trodde detta var Jesus i fokus - inte bråk i fokus…

Inte konstigt att det är krig ute i världen när inte ens folk kan hålla fred i en ynklig sajttråd som dessutom ska vara om Jesus. Jag påstår inte att jag själv är bättre… Vi är alla lika goda kålsupare…

Det är så man bara vill…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
cillaj
3/28/09, 9:07 PM
#84

Kanske dags att sajtvärden går in och gör något i det här läget, om inte, när annars.

En liten uppmaning eftersom personer uppmanar till personliga angrepp.

Camillhe
3/28/09, 9:24 PM
#85

"Ytrrandefriheten är viktigare än Jesus själv - enligt ditt och andras resonemang. Men när den kommer till din person eller till någon som står dig nära då skall den lagen inskränkas."

skriver "medlem"

Du påstår att jag inte läser vad du skriver men vad jag än skriver så drar du helt sjuka slutsatser.

Yttrandefriheten är INTE viktigare än Jesus, den är viktigare än att bry sig om att andra människor kränker Jesus. Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare.

Sen skriver du

"Jag vet vad judedomen lär och vet mycket väl vad NT lär, så var snäll och sluta be mig läsa om kristendomen för den är inte bara en. Det finns fler grenar och sekter inom kristendomen, om du påstår att du har rät kommer den andra och säger att du har fel och vice versa. Nej alla kristna anser inte att Jesus kan straffa iom det finns olika kristna. I bibeln ser man honom som feg och maktlös. Det säger mig att han var det och är det fortfarande."

Ingen kristen påstår att Bibeln ser Honom som feg och maktlös, och kränkte inte du Honom nu? Inte för att det spelar mig ngn roll, det är ditt problem.

Men jag antar att du då även ser på Muhammed som att han var feg och maktlös eftersom du tidigare skrivit att dom två för dig betyder lika mycket.

Jag tycker inte att det finns någon mening i att resonera mer med dig då du tror att du har en massa kunskap om kristendom men hela tiden visar i dina inlägg att du inte har det.

Jag diskuterar gärna mer med dig när du läst på lite mer. Vill du ha länkar så säg till så ger jag dig gärna det.

Medlem
3/28/09, 11:06 PM
#86

#85 Jag brukar inte diskutera kristna frågor på detta forum eftersom de som skapat det vill sprida sitt budskap om honom till andra - det respekterar jag. Jag respekterar också andra som har en annan tro än mig. Men väldigt sällan går jag in i detaljer när jag anser att det behövs. Om du har märkt så brukar jag vara som gäst här, som kommer hit lite då och då och besvarar frågor som berör islam eller rättar saker som sägs om islam. Så jag hoppas inte att du tror att jag skriver om kristendomen för att provocera eller föratt nedvärdera.

Jag läser dina inlägg mycket väl Tarmsaft och du kan alltid påpeka om jag inte förstod något i dina inlägg. Det uppskattas.

"Yttrandefriheten är INTE viktigare än Jesus, den är viktigare än att bry sig om att andra människor kränker Jesus."

Det handlar fortfarande om att jag uppfattade ditt försvar för denna lag så som att den är viktigare än Jesus. Dvs, låt lagen vara verksam även om den berör Jesus. Det tolkar jag som om den är viktigare än Jesus. Jag vet att du inte tar illa vid dig när Jesus smutskastas men det finns många kristna som gör det, inte sant? De kanske resonerar utifrån samma perspektiv som mitt och en del vill inte ha den lagen överhuvudtaget. Så för att påminna om vad jag skrev tidigare så är det viktigt med konstruktiv kritik, men hur viktigt är det med smutskastning? Förstår du min poäng Tarmsaft?

"Ingen kristen påstår att Bibeln ser Honom som feg och maktlös, och kränkte inte du Honom nu? Inte för att det spelar mig ngn roll, det är ditt problem."

Jag vet inte var jag skrev detta, du läser lite fel antar jag, för jag har inte skrivit att kristna påstår det. Jag skrev "I bibeln ser man honom som feg och maktlös. Det säger mig att han var det och är det fortfarande." Dvs Jesus frammställs som feg och maktlös när man läser den.  Det var ett svar på ditt påstående, citerar det så du ser att du missuppfattat mitt svar :-) "Vi tror ju att Jesus absolut finns med oss fortfarande och mycket väl skulle kunna bestraffa om Han ville det."

"Jag diskuterar gärna mer med dig när du läst på lite mer. Vill du ha länkar så säg till så ger jag dig gärna det."

Tackar nej till erbjudandet då jag inte förlitar mig på länkar som har som mål att predika utan jag söker info på egen hand genom att läsa bibeln, läsa vad kyrkofäderna hade för åsikter, vad kritikerna säger, med andra ord är jag intresserad av neutrala sidor.

Så med det finns det tyvärr inget att göra nu när du inte vill svara på en enkel fråga som berör ämnet och som jag ställt flera gånger utan att få svar.

önskar jag dig och alla andra en fortsatt trevlig helg!

Upp till toppen
Annons: