Annons:
Etikettbibeln
Läst 3410 ggr
Maria
1/21/09, 7:18 PM

Jesu gärningar

Det finns ett ställe i Bibeln som jag inte förstår och det är Matteus kap.21 vers 19-22.

Där Jesus förbannar ett fikonträd. På detta fikonträd fanns ingen frukt för tiden var inte inne. Då förbannade Jesus trädet så att det förtorkades. På så sätt visade han sin makt och att vad man önskar och tror kommer att bli verklighet.

Jag tycker denna liknelse är synnerligen tarvlig då allt liv är skapat av Gud, så även fikonträdet.

Likväl måste detta ändå ha varit en viktig händelse då den är nedtecknad och har levt vidare till våra dagar.

Hur tolkar ni andra detta?

Ursäkta mig för alla frågor i detta forum…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
living
1/22/09, 6:44 PM
#1

Jag tror Jesus gick omkring och tänkte mycket på människor som inte bär frukt dvs, inget gott kommer ur deras munnar, han såg på det här trädet som en livlös människa långt ifrån Gud och blev säkert ordentligt vred. Tiden var inne för fikonträdet att bära frukt men nåt var fel och Jesus fann inget fikon. Analogin är strålande, ett ofruktbart folk skall förkastas.

Maria
1/22/09, 7:26 PM
#2

Men tiden var inte inne för fikonträdet att bära frukt enl. Markus kap.11 vers 13.

"Och då han på avstånd fick se ett fikonträd som hade löv, gick han dit för att se om han till äventyrs skulle finna något därpå; men när han kom fram till det, fann han intet annat än löv, ty det var icke då fikonens tid.

Därför tycker inte jag att det är logiskt. Var sak har sin tid. Detta var inte fikonens tid och ska man jämföra det med människan så finns det säkert en viss tid när vi kan mottaga Gud och Jesus. Varför ska vi då bliva förbannade för att vi kanske inte är mogna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
1/23/09, 10:19 AM
#3

Är inte poängen i Matteus 21 vers 22 att allt som vi tror på skall ske? Jesus lyckades med tro få fikonträdet att torka =)

Sen orsaken var ju att trädet hade löv, dvs tecken på att det skulle ha frukt… även om det inte var tid… Så trädet visade falskt att det skulle vara redo för frukt men hande ingen. Därför förbannade Jesus det så att det inte skulle kunna lura någon i framtiden…

Maria
1/23/09, 5:22 PM
#4

Ett fikonträd fäller väl inga löv…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/23/09, 8:49 PM
#6

#5

Jag ger mig. Fikon fäller löv. Men likväl står det att det var icke då fikonens tid. (stackars träd)

(Snälla, när du anger en länk, gör ett mellanslag det sista så kan man klicka på den direkt)

Jag förstår hur du menar med liknelsen och det är väl det närmsta man kan komma men jag tycker den ändå är lite ohuman.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
BattleBitch
1/23/09, 9:26 PM
#7

#6

Trädet hade löv och då skulle det även ha tidig frukt rimligen. På bibelns tid högg man ofta ner ofruktbara tråd för att de inte skulle ta plats. =)

Man kan se mer i Mat.3:10; Luk.13:13; Mat.7:19

Maria
1/23/09, 10:28 PM
#8

Jag försår din synpunkt. Men likväl så tycker jag att detta inte hör hemma i 2000-talet. Man ska ha mycket kunskap om hur man levde för 2000 år sedan och vad som var gängse regler då. Det kan vara svårt att anamma för "moderna människor"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
1/25/09, 10:48 AM
#9

#8

Fast liknelse hör väl ändå hemma i 2000-talet? Vers 21-22?

För mig betyder det mycket att veta att med tro ber om något så kommer Gud att hjälpa mig! =)

[Hukanson]
1/29/09, 11:27 PM
#10

Ifall fikonträdet var en symbol för Israel blir budskapet att det inte var meningen att det skulle bli någon frukt. Möjligtvis därför att "denna världens furste är dömd" . Men om man läser i profeterna finner man att det skulle bli ett nytt försök på andra sidan havet.

Upp till toppen
Annons: