Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1427 ggr
Sukram
2009-02-11 00:32

Borde Reinfeldt välsigna Sverige?

Denna nyheten kan du kommenteraRiksdagsledamoten Else-Marie Lindgren (KD) från Borås tycker att statsministern borde avsluta sina tal med att be Gud välsigna Sverige.

Förebilden är USA där presidenten avslutar med "God bless America".

länk:

be gud välsigna Sverige

Bra eller dålig idé?

Annons:
ejn04013
2009-02-11 02:25
#1

Nej, absolut inte eftersom Sverige är så sekulariserat idag. Det kanske hade varit naturligt om svenskarna hade varit lika kyrksamma som exempelvis amerikanerna är. Men jag tror att i Sverige har folk en ganska avkopplad inställning till religion och då kan det nästan bli lite fel i stället.

Maria
2009-02-11 09:27
#2

Ett sådant uttalande ska komma från hjärtat och inte för att man gör så i Amerika. Helt galet.

I övrigt håller jag med #1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Santhe
2009-02-11 09:30
#3

Jag håller med #2 i stort.

Maia
2009-02-11 10:41
#4

Jag tror att det skulle urvattna den kraft som finns i välsignelsen att slentrianmässigt uttala den efter varje politiskt tal.

Men vi kristna kanske skulle be mer konkret för vårt land och uttala välsignelsen över Sverige. Flört

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Iram
2009-02-11 11:05
#5

Jag tycker också det är helt fel. Låt de kristna be för Sverige på sitt vis, och vi andra på vårt vis.

Margareta
2009-02-11 11:24
#6

Vi är många kristna som ber för Sverige - det ingår dessutomi allmänna förbönen som bes i varenda kyrka inom Svenska kyrkan varje söndag det är gudstjänst oavsett den som läser bönen tror på det eller ej.

Självklart skall vi kristna be för Sverige - men låt politiker slippa läsa formler de inte tror på.

Om Barack Ubama läser välsignelsen över USA och dessutom tror på det - kan bara vara en fördel. Om en icke-troende president gör det blir det fånigt amerikanskt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
OlgaMaria
2009-02-11 11:57
#7

Jag välkomnar den dagen vi har en kristen statsminister som VILL uttala en välsignelse över Sverige, men att Reinfeldt skulle göra det kräver nog väldigt många förböner för honom! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
2009-02-12 20:07
#8

Religiöst hyckleri behöver inte läggas till Reinfeldts i övrigt rätt trista lista… Kanske vi borde be för honom istället, att han ska inse hur han urholkat svensk välfärd med sänkta a-kassor, avsevärda försämringar för sjuka osv… Så att han kanske gör något vettigare med sin ledarposition än vad han gör idag…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Santhe
2009-02-12 23:34
#9

#8

Jag tycker att vi ska hålla våra politiska åsikter utanför detta forum.

evrekaw
2009-02-13 13:24
#10

#9 Åh, jag är ingen politiskt insatt person… Vet inte ens vad jag skulle rösta på om det var val imorgon… Vet bara att jag inte tycker om när man försämrar för dem som redan har det svårt. Det var absolut inte min mening att föra politisk propaganda… sorry…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

rallykillen
2009-02-16 23:30
#11

varför kan de inte välsigna danmark?? eller giorgien i dessa svåra tider?

JesusKrister
2009-02-17 10:01
#12

Fredrik Reinfeldt bör säga följande: Gud välsigne min far.

Upp till toppen
Annons: