Kyrkan

Borde Reinfeldt välsigna Sverige?

2009-02-11 00:32 #0 av: Sukram

Denna nyheten kan du kommenteraRiksdagsledamoten Else-Marie Lindgren (KD) från Borås tycker att statsministern borde avsluta sina tal med att be Gud välsigna Sverige.

Förebilden är USA där presidenten avslutar med "God bless America".

länk:

be gud välsigna Sverige

Bra eller dålig idé?

Anmäl
2009-02-11 02:25 #1 av: ejn04013

Nej, absolut inte eftersom Sverige är så sekulariserat idag. Det kanske hade varit naturligt om svenskarna hade varit lika kyrksamma som exempelvis amerikanerna är. Men jag tror att i Sverige har folk en ganska avkopplad inställning till religion och då kan det nästan bli lite fel i stället.

Anmäl
2009-02-11 09:27 #2 av: Maria

Ett sådant uttalande ska komma från hjärtat och inte för att man gör så i Amerika. Helt galet.

I övrigt håller jag med #1

/Maria

Anmäl
2009-02-11 09:30 #3 av: Santhe

Jag håller med #2 i stort.

Anmäl
2009-02-11 10:41 #4 av: Maia

Jag tror att det skulle urvattna den kraft som finns i välsignelsen att slentrianmässigt uttala den efter varje politiskt tal.

Men vi kristna kanske skulle be mer konkret för vårt land och uttala välsignelsen över Sverige. Flört

Anmäl
2009-02-11 11:05 #5 av: Iram

Jag tycker också det är helt fel. Låt de kristna be för Sverige på sitt vis, och vi andra på vårt vis.

Anmäl
2009-02-11 11:24 #6 av: Margareta

Vi är många kristna som ber för Sverige - det ingår dessutomi allmänna förbönen som bes i varenda kyrka inom Svenska kyrkan varje söndag det är gudstjänst oavsett den som läser bönen tror på det eller ej.

Självklart skall vi kristna be för Sverige - men låt politiker slippa läsa formler de inte tror på.

Om Barack Ubama läser välsignelsen över USA och dessutom tror på det - kan bara vara en fördel. Om en icke-troende president gör det blir det fånigt amerikanskt.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-02-11 11:57 #7 av: OlgaMaria

Jag välkomnar den dagen vi har en kristen statsminister som VILL uttala en välsignelse över Sverige, men att Reinfeldt skulle göra det kräver nog väldigt många förböner för honom! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2009-02-12 20:07 #8 av: evrekaw

Religiöst hyckleri behöver inte läggas till Reinfeldts i övrigt rätt trista lista... Kanske vi borde be för honom istället, att han ska inse hur han urholkat svensk välfärd med sänkta a-kassor, avsevärda försämringar för sjuka osv... Så att han kanske gör något vettigare med sin ledarposition än vad han gör idag...

Anmäl
2009-02-12 23:34 #9 av: Santhe

Jag tycker att vi ska hålla våra politiska åsikter utanför detta forum.

Anmäl
2009-02-13 13:24 #10 av: evrekaw

#9 Åh, jag är ingen politiskt insatt person... Vet inte ens vad jag skulle rösta på om det var val imorgon... Vet bara att jag inte tycker om när man försämrar för dem som redan har det svårt. Det var absolut inte min mening att föra politisk propaganda... sorry...

Anmäl
2009-02-16 23:30 #11 av: rallykillen

varför kan de inte välsigna danmark?? eller giorgien i dessa svåra tider?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.