Annons:
Etikettjesus
Läst 1156 ggr
living
2009-03-02 18:54

Gräl/kiv i församlingen?

Ska vi byta församling när vi upplever att det blir jobbigt? Eller kan vi vara kvar som medlemmar ändå? Och hur hanterar man jobbiga personer i församlingen?

Annons:
BattleBitch
2009-03-02 19:44
#1

Människor är alltid människor med egenheter och drag som kanske inte alltid passar en själv.

Min mamma sa en klok sak, "man byter ofta ut ett problem mot ett annat" och det är sant.

Så frågan är hur det är för din del, vad som har gått snett? Om ni kan se över och förlåta varandra?

living
2009-03-02 20:03
#2

Jag har hamnat i ordstrider många gånger i min församling men aldrig tänkt tanken på att byta ut mitt hem mot ett annat. Det har alltid ordnat sig till slut. Man förlåter och går vidare.

Varför jag tar upp detta ämne är för att jag har upplevt det som att det blir vanligare med detta fenomen att byta församlingar lite nu och då, precis som att man springer ifrån problemen. Tänk om problemen finns där för oss så att vi ska lära oss nåt av dom?

BattleBitch
2009-03-02 20:09
#3

Jag tror att de uppstår just för att vi är ofullkomliga människor. Att fly ett problem blir ju aldrig bra, för lär man sig inte att lösa det så kommer det igen och så är enda lösningen att fly.

Jag tror att "älska, glömma och förlåta" är något man ska praktisera ofta och att vara öppen och ärlig =)

krasivis
2009-03-02 22:41
#4

Men det knepiga är ju att andra får bete sig hur som helst men inte jag. Och skulle man yttra sig så är det ju mig det är fel på.

Man får göra som ungarna säger "bry dig inte"

Conrad

BattleBitch
2009-03-02 22:57
#5

#4

Fast vad tillhör du för församlig? Låter ju som aatt folk beter sig hur som helst? Då skulle jag ifrågasätta vad jag gör där och leta mig vidare till en annan religion!

living
2009-03-02 23:50
#6

#3

Där tror jag att du har nåt fundamentalt för alla människor, förlåtelsen!!  Vad gjorde vi utan den?

Annons:
BattleBitch
2009-03-03 09:26
#7

#6

Utan att förlåta skulle en församling aldrig fungera =)

Men sen kan det ju alltid komma till en gräns när man kännar att saker inte stämmer i församlingen och att det inte "håller" så att säga…

Maria
2009-03-03 13:31
#8

#5 Jag hoppas du menar byta församling och inte religionFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-03-03 13:41
#9

#8 när jag menade om det är såna gräl i församlingen så kan Guds ande inte finnas där… Dvs att man kanske skall se sig om efter en annan religion där Guds heliga ande vilar i alla församlingar =)

Men frågan är väl för TS vart gränsen går, kanske är det bara "mänskligheten" som ställer till det, och sånt måste man ju lära sig att förlåta o leva med =)

Maria
2009-03-03 13:48
#10

Finns det någon annan religion än Kristendomen som har Gud som "ledare"?

Judendomen då eller? Islam har ju Allah som är Gud så att säga. Buddismen och Hinduismen har ju inte "vår" Gud så jag vet inte riktigt hur du menar…Förvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-03-03 13:56
#11

#10

tänkte mer att det finns många förgreningar inom Kristenheten. =)

Maria
2009-03-03 13:59
#12

#11 Det ante mig…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

krasivis
2009-03-04 22:50
#13

# 5

Jag tillhör en Pingstförsammling. Dessutom menar jag att det fins oförätter även utanför försammlingen, grannar kunder, på ICA i många sammanhang. Om man yttrar sig om något är fel så är det som att det är mig det är fel på.

Conrad

Annons:
Ijin
2009-03-06 22:31
#14

Tror det är så att människor generellt hellre flyr från problemen än att ta tag i dom för att när man flyr, så kostar det mindre energi(just då) än att möta problemen. Det människor inte förstår är ju att dom kommer och biter en i rumpan sen:/

BattleBitch
2009-03-06 22:39
#15

#14

Så sant som du har skrivit!!

Upp till toppen
Annons: