Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3792 ggr
Maria
2/18/09, 1:27 PM

Tala i tungor

Kan någon förklara för mig detta fenomen. Är det på riktigt? Vad händer? Finns fenomenet inom andra religioner? Kan alla tala i tungor?

Själv har jag aldrig riktigt förstått detta…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
2/18/09, 2:08 PM
#1

Jag tror inte det finns i andra religioner. Och ja, det är på riktigt.

När min syster talade i tungor första gången hade hon ingen aning om vad det var. Hon hade aldrig hört talas om det. :-)

Jag tror alldeles garanterat att det är för alla. Det är nämligen en liten speciell andlig gåva. De andra gåvorna är till för att bygga upp församlingen och föra människor till tro, men gåvan att tala i tungor (förutom det profetiska tungotalet som bär budskap eller är förmågan att tala främmande mänskliga språk) är till för att bygga upp oss själva. :D

Det är inte läskigt att tala i tungor. Man väljer själv när man ska börja och när man ska sluta. Men man kan känna en stark vilja att tala i tungor. Det är härligt att tala i tungor. Det är som ett eget hemligt språk med Gud som man bara mår bra av att tala. :)

Det kan kännas väldigt konstigt när man ska börja. Man kanske får ett ord i huvudet (eller på tungan, fast man inte talat ut det än) som låter jättekonstigt och det känns pinsamt att tala ut det, och man kan känna sig rädd för att göra fel på något sätt.

Men det enda sättet är att tala ut det man får. Sedan växer det. Jag fick bara två ord först (när jag var 12). Jag hade bara de två orden i flera år, men sen när jag talade ut dem mer och verkligen använde dem så fick jag fler. Och sen har språket förnyat sig om och om igen.

Be Gud att han ska ge tungotalet till dig eller be någon kristen som talar i tungor att be för dig att du ska få det.

Man tar emot det i tro. :)

En stor sak som har hänt i mitt liv hade jag jättesvårt att förlåta mig själv för, men jag förstod att jag behövde göra det, men det gick bara inte. En gång, kanske 5-6 år efter att det hänt, bad jag i tungor i kanske 30 minuter. Sen helt plötsligt bara kände jag att jag kunde förlåta mig själv. Så jag bad ut att jag förlät mig själv, och sen dess känner jag verkligen att jag lagt det bakom mig! :D

Min svärmor har gåvan att tala i andra mänskliga språk av och till. En gång talade hon ut ett bibelstycke från Uppenbarelseboken på Ki-Swahili (är osäker på stavningen) på en konferens där det fanns några afrikaner som talade det språket. Det var en ekumenisk konferens uppe i Norrland nånstans, och en präst som var med och anordnade det hela hade tyckt att det var jobbigt att konferensen fick en "karismatisk" prägel. Men han hade bett för afrikanerna att de skulle få något från Gud på den här konferensen. När detta hände med tungotalet ändrade han helt uppfattning om det "karistmatiska".

Jag har hört många exempel på personer som fått tala i andra mänskliga språk. Det är häftigt. Men det är kanske ännu häftigare att Gud vill ge oss unika språk som bara är till för oss i vårt böneliv med Honom. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/18/09, 2:23 PM
#2

När du talar i tungor, vet du vad du säger? Förstår du "språket" så att säga? Du beskriver det som ett hemligt språk med Gud. Får du några uppmaningar/råd? eller är det du som ber till Gud?

Ursäkta alla frågor…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2/18/09, 2:33 PM
#3

Ursäkta dig inte! Jag är glad att du frågar. Det här är inte min privatsak. Det är Guds sak. :D

Jag tror att de här verserna handlar om tungotalet:

Rom 8:26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord,
Rom 8:27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.Rom

Alltså - det är den helige Ande som ber genom oss - för oss. När vi inte vet vad vi bör be vet den Helige Ande det och han kan göra det genom oss genom tungotalet. :)

Jag förstår inte vad jag ber, men vissa får uppenbarelse om vad de ber i tungor, eller förstår när andra talar i tungor - men det är inte det vanligaste.

Gud kan ge mig uppmaningar och råd men inte genom tungotalet eftersom jag inte förstår vad jag ber. Isåfall känner jag det bara som en känsla/aning när jag ber.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/18/09, 2:41 PM
#4

OK, tack för dina svar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2/18/09, 3:03 PM
#5

Berätta gärna om du börjar tala i tungor. :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/18/09, 4:04 PM
#6

Tungotal fanns på bibelnstid för att man skulle förstå Guds budskap.

Men när bibeln blev fullständig så togs detta bort.

1 Kor. 13:"8 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. 9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; 10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort. 11 När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, resonerade jag som ett barn; men nu då jag har blivit man, har jag lagt bort de barnsliga dragen. 12 Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. 13 Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken."

Annons:
OlgaMaria
2/18/09, 4:06 PM
#7

#6 Hur kan du veta att tidpunkten för tungotal att upphöra sammanföll med när Bibeln blev fullständig?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/18/09, 4:08 PM
#8

#7

Tungotalet hade en funktion och när det inte behövdes längre så skulle det tas bort som det stod i Bibeln. =)

OlgaMaria
2/18/09, 4:17 PM
#9

Det Paulus beskriver - "när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort" - och "Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte." - tror jag är en beskrivning av himlen, eller den kommande himlen och jorden kontra denna tidsålder, som ännu pågår, liksom tungotalet, som talas av en massa människor. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/18/09, 4:28 PM
#10

Det tror inte jag. =)

OlgaMaria
2/18/09, 4:39 PM
#11

Så du tänker likadant med det profetiska, att det också tagits bort?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/18/09, 4:44 PM
#12

Ja, profeter tror jag inte lever idag. Men vi har bibeln full med profetior att uppfyllas =)

Lidan
2/18/09, 4:47 PM
#13

Tungotal- Vet att det finns ,har hört det åtskilliga gånger.Men för egen del avstår jag.Känns obekvämnt,som att göra bort sig,för att andra tyckte en gång i tiden något man skulle göra.

Det måste väl kännas naturligt at göra det,att man känner sig fri att göra det.

Jag menar inte att det är fel att det finns.

Annons:
OlgaMaria
2/18/09, 4:58 PM
#14

#12 Och du tänker likadant med andra gåvor? Som gåvan att hela? Och hur är det med övriga gåvor som beskrivs i samma veva i Bibeln? Gåvan att undervisa, förmana, tro, ge, hjälpa, utföra kraftgärningar, styra, visa gästfrihet m.m.?

Rom 12:6 Vi har olika gåvor alltefter den nåd som vi har fått. Den som har profetians gåva skall profetera i överensstämmelse med tron.
Rom 12:7 Den som har gåvan att tjäna skall tjäna i sin uppgift. Den som undervisar skall undervisa i läran.
Rom 12:8 Den som förmanar skall göra det i den uppgiften. Den som delar ut gåvor skall göra det utan baktankar. Den som leder församlingen skall vara nitisk, och den som utövar barmhärtighet skall göra det med glatt hjärta.

1 Kor 12:28 Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål.

#13 Jag tror de allra flesta tycker det känns lite obekvämt, pinsamt och konstigt innan man vant sig. Och ja, man ska ju känna sig fri att göra det. Det är ju inget Gud tvingar på oss. Men det är en fin gåva som han gärna vill att vi ska ta emot tror jag. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/18/09, 5:06 PM
#15

#14

Det stod ju vilka av gåvorna som skulle tas bort, "Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra". Där stod inget om undervisa, förmana, tro, ge, hjälpa, visa gästfrihet osv.

=)

OlgaMaria
2/18/09, 5:09 PM
#16

Och gåvan att hela då? Och utföra kraftgärningar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/18/09, 5:27 PM
#17

#16

Vad menar du med "gåvan"? Vilken av gåvorna? Fanns ju fler som du såg.

OlgaMaria
2/18/09, 5:50 PM
#18

#17 Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/18/09, 6:40 PM
#19

#15

"1 Kor 12:28 Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål."

Kan det inte i detta fallet menas med att vissa var språkbegåvade. Att styra och tala olika slags tungomål tolkar jag som att man kan flera språk, vilket måste vara viktigt för att föra ut budskapet. För mig är det inte samma som "att tala i tungor"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2/18/09, 8:24 PM
#20

#19

Helt rätt tungomålet var till för att man skulle kunna predika på språk man på den tiden inte kunde.

I dagens läge pretikas det på 100-talsspråk, så orsaken till tungåmålstalandet finns längre inte kvar, plus att det står att det skulle tas bort =)

Så tror jag =)

Annons:
OlgaMaria
2/18/09, 10:44 PM
#21

#20 Jag undrar fortfarande om du tror att gåvan att bota och att utföra kraftgärningar också tagits bort?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 9:22 AM
#22

#20

Jag tror inte att det är något krav för att visa att man är kristen, du ser vad Jesus säger om de:

Matteus 7:21 Inte var och en som säger till mig: 'Herre, Herre', skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: 'Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?' 23 Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet.

Margareta
2/19/09, 10:11 AM
#23

#22 Jag tror inte heller att det är ett krav för att visa att man är kristen - men har någon sagt det?

Vi pratar väl bara om gåvorna finns och används idag och det är vi många som kan vittna om att det är så.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
2/19/09, 10:16 AM
#24

#22 Jag tror absolut inte heller att det är något krav för att visa att man är kristen, men det var ju inte i det frågan låg, utan om dessa gåvor, som Paulus beskriver dem, fortfarande finns?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 10:26 AM
#25

#24

Jag tror inte att gåvan att utföra underverk/kraftgärningar finns kvar längre, nej.

Saken är ju den att under det första århundradet hörde mirakulösa gåvor samman med dopet med helig ande. Dessa tjänade som ett tecken på att Gud inte längre använde den judiska församlingen som sitt redskap, utan att han hade godkänt den kristna församlingen, som hans Son hade grundat.

När apostlarna dog slutade också av allt att döma andens gåvor att förmedlas, och de mirakulösa gåvorna upphörde allteftersom de som hade fått dem dog.

Så även om Kristna inte längre med andens hjälp kunde göra underverk/kraftgärningar, så är det inga skäl att tvivla på att Gud är med oss, för förmågan att göra underverk var inte i sig själv ett bevis på Guds stöd. Matt.7:21-23.

De mirakulösa gåvor var något som kännetecknade den kristna församlingens barndom, och det var förutsagt att de skulle upphöra. Jesus själv sade att hans efterföljare skulle kännas igen på sin kärlek till varandra och inte på att de utförde kraftgärningar. (1Kor 12:29, 30; 13:2, 8-13; Joh 13:35)

OlgaMaria
2/19/09, 11:04 AM
#26

#25 Så vad är din tanke om alla som kan vittna om att under har skett i Jesu namn? Att det är Satans gärningar?

Jag antar att frågan går tillbaka till det du skrev i #6. Jag undrar vad du har för belägg för att tro att det Paulus pratar om (ansikte mot ansikte, det fullkomliga osv) handlar om när Bibeln är färdig? Det verkar väldigt löst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 11:10 AM
#27

#26

Jag vill visa respekt för din tro och övertygelse, vill inte låta oförskämd.

Men du ställer en fråga och jag är övertygad om att du vill ha svar på den :)  Så jag hoppas att du inte tar detta personligt.

2 Thess 2:9-10 Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet - de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem.

Matt 24:24 Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda.

Det är iaf så jag tror.

Annons:
OlgaMaria
2/19/09, 11:16 AM
#28

#26 Det är ingen fara! Jag uppskattar att du är ärlig. Man måste ju liksom vara det för att föra en sån här diskussion. Men jag blev inte så förvånad över ditt svar, så det är min andra fråga jag egentligen skulle vilja ha ett svar på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 11:22 AM
#29

#28

Vad bra =)

Vilken var din andra fråga? Tror jag missade den, vet inte vilken du tänker på riktigt…

OlgaMaria
2/19/09, 12:00 PM
#30

Jag undrar vad du har för belägg för att tro att det Paulus pratar om (ansikte mot ansikte, det fullkomliga osv) handlar om när Bibeln är färdig? Det verkar väldigt löst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 12:27 PM
#31
#30

Jaha, det var det du menade.

Bevis och bevis. Jag tror att det är så. :)

Såg att jag hade skrivit lite fel tidigare så jag korrigerar det… Det var inte Bibeln, utan Jesus tillträde som Konung i himlen =)

1 Kor. 13:"8 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.[När dom personerna som hade Gåvorna dog så tror jag att förmågorna försvann, det står ingenstans om att de framtida Kristna hade kravet på sig att utföra tex underverk, utan det står att det skall tas bort]

9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis;10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.[Kunskapens och profetians gåvor var ofullständiga. Antagligen gick sådana profetior inte in på detaljer, och varje profet avslöjade framtiden "styckevis", eftersom han saknade fullständig kunskap om vad han förutsade. Nu håller emellertid insikten i profetian på att så småningom bli fullständig. Fakta i uppfyllelse av Bibelns profetior bekräftar således att Jesus fick konungslig myndighet över människosläktet år 1914. Sedan dess har vi befunnit oss i "ändens tid" och åtnjuter fortsatt tillväxt i andlig kunskap och insikt när det gäller Bibelns profetior]

11 När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, resonerade jag som ett barn; men nu då jag har blivit man, har jag lagt bort de barnsliga dragen.[Eftersom ett barn handlar på grundval av sin begränsade kunskap och fysiska utveckling, kan det svängas hit och dit liksom om det gungades i en vagga. Men en man är mycket mer utvecklad fysiskt, har större kunskap och går vanligtvis inte lätt att svänga. Han har gjort sig av med barndomens tankar, inställningar och metoder. På liknande vis är det så att sedan Guds jordiska organisation växte ur sin barndom, bedömde Gud att den inte behövde andens gåvor i form av profeterande, tungomål och kunskap. Även om nutida medlemmar av församlingen, vilken nu befinner sig i sitt vuxna tillstånd, inte heller känner något behov av sådana gåvor, är de glada att få tjäna Gud under hans andes vägledning.]

12 Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd.[Under församlingens barndom var det inte Guds tid att uppenbara vissa ting. Därför sågs de i oklara konturer, som om de kristna tittade i en metallspegel som saknade en god reflekterande yta. (Apostlagärningarna 1:6, 7) Men vi är förbi detta tillstånd med otydlig syn. Uppfyllelsen av profetiorna och förebilderna är nu tydligt uppenbara, för detta är Guds tid att uppenbara. (Psalm 97:11; Daniel 2:28) Trots att Paulus kände Gud, skulle höjdpunkten av kunskapen om Gud och det intimaste förhållandet till honom komma när aposteln skulle bli uppväckt till himmelskt liv och således få den fulla belöningen för sitt kristna levnadslopp.]

13 Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken."[Trots frånvaron av andens mirakulösa gåvor har Kristna nu fullständigare kunskap och skäl till rikare tro, hopp och kärlek. Den har tron att allting Gud har utlovat är så gott som uppfyllt. (Hebréerna 11:1) Olika drag hos tron kommer att upphöra, allteftersom de på förhand omtalade tingen i Guds ord förverkligas. Vissa sidor av hoppet kommer inte mer att finnas, när vi ser de ting vi hoppats på. Men kärleken kommer att bestå för evigt]

OlgaMaria
2/19/09, 1:17 PM
#32

"Såg att jag hade skrivit lite fel tidigare så jag korrigerar det… Det var inte Bibeln, utan Jesus tillträde som Konung i himlen =)"

Det var ju ganska stor skillnad!
Och när skedde detta tillträde i himlen? Vid hans uppståndelse eller år 1914?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 1:21 PM
#33

#32

Ja vet, sorry. Ibland har jag lite orut när jag tänker ;)

Jag att gåvorna togs bort i samband med att de som hade gåvorna dog.

Vad det gäller profetior & kunskapen så har det ett samband med att Jesus satte sig på Guds högra sida och började att regera i himlen och slängde ner Satan till jordens närhet. =)

maaro
2/19/09, 2:08 PM
#34

Det är härligt att tala i tungomål, jag blir stärkt, ibland vill Gud att jag ska be på ett speciellt sett, språk och då är det lättare att prata i tungor. Ibland förstår jag vad jag säger och ibland inte.

ibland när jag inte vet jag jag vill be ,så talar jag i tungor.

Annons:
OlgaMaria
2/19/09, 2:57 PM
#35

#33 - Men när sattes Jesus som konung i himlen?

#34 Roligt att du förstår vad du säger ibland. Har du kunnat tolka andras tungotal ibland också? Minns du något speciellt som du har kunnat tolka?

Förresten så frågade #0 om det finns i andra religioner, och jag sa nej, men vid besatthet och demoniskt inflytande kan även nya, konstiga och främmande ord komma, men då är det oftast med en annan röst än personens egna - vilket inte sker med tungotal.

Gud har gett gåvan av urskiljning till kristna, och vissa har den gåvan särskilt starkt, för att skilja mellan Guds ande och demoniska andar.

1 Kor 12:10 en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 3:15 PM
#36

#35

Jag tror att han började regera 1914 i himlen =)

OlgaMaria
2/19/09, 3:50 PM
#37

#36 Isåfall får jag inte ihop det.

Du säger att det fullständiga handlar om när Jesus sätts som konung i himlen (och inte om när Bibeln är färdig).

Och det är då som under och tecken ska upphöra enligt:

1 Kor 13:9-10 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

Isåfall skulle undren och tecknen upphöra 1914, enligt dina tolkningar.

Men du tror ju att dessa upphörde när apostlarna och de andra som fått gåvor dog.

Så, ditt resonemang verkar inte gå ihop med vad du tror här. Så din logiska och bibliska grund verkar lite lös.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 4:21 PM
#38

#37

Altså enligt Bibelns redogörelse förmedlades alltid denna gåva och andra andens gåvor genom Jesu Kristi apostlars handpåläggning eller i deras närvaro. (Apg. 2:4, 14, 17; 10:44-46; 19:6;  Apostlagärningarna 8:14-18.)

I och med att apostlarna och de som på det sättet hade fått de mirakulösa gåvorna dog, måste således dessa mirakulösa gåvor som var ett resultat av Guds andes verksamhet ha upphört. En sådan uppfattning stämmer med syftet med dessa gåvor, enligt vad som sägs i Hebréerna 2:2-4.

Men trots att de första kristna hade dessa mirakulösa gåvor, hade de med andra ord endast en ofullkomlig eller begränsad förståelse av Guds uppsåt. Men när profetiorna gick i uppfyllelse, när Guds uppsåt fullbordades, då skulle det "som är fullkomligt" eller fullständigt komma.

Så jag tror att det var skillnad på när gåvorna försvann och när kunskapen skulle bli fullständig! =)

OlgaMaria
2/19/09, 4:28 PM
#39

1 Kor 13:9-10 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

Men - om vi förstår tempus i den här versen ordentligt, innebär det då inte att när det fullständiga HAR kommit DÅ ska det styckevisa tas bort.

Alltså borde det profetiska tas bort när Jesus satts på tronen, alltså 1914 - om vi ska förstå att det är Jesu tronsättning som här avses i denna vers.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 4:40 PM
#40

#39

Jag tolkar det som att det som är styckevis skulle ju ersättas med det fullständiga.

"Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd."

OlgaMaria
2/19/09, 5:16 PM
#41

1 Kor. 13:"8 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. 9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; 10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

- och det styckevisa syftar på gåvorna att profetera, tungotalet och kunskapen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
2/19/09, 5:22 PM
#42

Så här tolkar jag det.

Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra[så fort Jesus & apostlar dör så försvinner detta], eller kunskap, skall den tas bort.

[Men så kommer lite mer om Kunskapen och Profetiorna]9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; 10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort[då skall den bristande Kunskapen och bristande förmågan i att tolka profetior försvinna utan vi kommer att få Kunskapen och förstå profetiorna helt plödsligt!] .

OlgaMaria
2/19/09, 6:18 PM
#43

"Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra[så fort Jesus & apostlar dör så försvinner detta], eller kunskap, skall den tas bort."

Vad har du för bibliskt belägg för att det ska tas bort när Jesus och apostlarna dör?

"[Men så kommer lite mer om Kunskapen och Profetiorna]9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; 10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort[då skall den bristande Kunskapen och bristande förmågan i att tolka profetior försvinna utan vi kommer att få Kunskapen och förstå profetiorna helt plödsligt!] ."

Paulus inleder vers 9 med "Ty" - grekiska gar. Det används för att ange anledning i en argumentation. Det syftar alltså tillbaka på vers 8. Paulus ger en förklaring till varför gåvan att profetera och att tala tungotal ska tas bort (påstående i vers 8), jo DÄRFÖR ATT (Ty) (vers 9-10) dessa gåvor är bara styckevisa och när det FULLSTÄNDIGA KOMMER (du sa att det är när Jesus sitter på tronen) ska det styckevisa tas bort.

Tidpunkten för borttagandet av dessa gåvor är alldeles tydligt NÄR DET FULLSTÄNDIGA KOMMER och om du menar att det är när Jesus sitter på tronen kan du inte samtidigt hävda att det är när Jesus och apostlarna dör, eftersom du sa att tidpunkten för Jesu tronsättning är 1914.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/19/09, 6:22 PM
#44

BattleBitch - tack för idag. Nu ska jag ägna kvällen åt mina kära man som längtar efter min uppmärksamhet. :) Vi hörs snart igen! Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/19/09, 6:23 PM
#45

mina kära man… hihi.. jag har bara EN man! Cool

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 7:24 PM
#46

Mmmm… Det är inte lätt, väldigt djupa saker, men ska försöka klargöra lite så att det inte blir fel =)

Det är uppenbart att dessa gåvor gavs bara i närvaro av en eller flera av de apostlar som blivit direkt utvalda av Jesus Kristus. (Apg. 2:1, 4, 14; 8:9-20; 10:44-46; 19:6) I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges, tror jag.

Paulus hade själv hade fått mirakulösa gåvor i överlägsen grad, men erkände han att hans kunskap bara var ett styckverk. Han skulle behöva vänta till dess "det kommer, som är fullkomligt", för att förstå andliga ting helt och fullt. I hans eget fall skulle detta inte komma att hända under hans livstid på jorden. Men sedan han uppnått sin himmelska belöning, skulle han till sist se uppfyllelsen av alla bibliska profetior och komma till fullständig kunskap om Guds vilja och uppsåt, som uppenbaras i bibeln. Följaktligen måste orden "när det kommer, som är fullkomligt", ha avseende på den tid då bibelns profetior såväl som Guds vilja och uppsåt förstås helt och fullt.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma. Verkliga fakta i uppfyllelse av bibelns profetior bekräftar att Jesus Kristus mottog konungslig myndighet över människovärlden år 1914. I och med denna händelse blev Guds "hemliga rådslut" eller "heliga hemlighet" "bragt till fullbordan" i den betydelsen att denna händelse avlägsnade den "hemliga" aspekten i fråga om detta rike.

Från och med den tiden har de sanna Kristna folk fått erfara en fortsatt ökning av andlig kunskap och insikt beträffande profetiorna. Detta är i överensstämmelse med Daniel 12:4: "Vad dig beträffar, o Daniel, håll orden hemliga och försegla boken till ändens tid. Många skall ströva omkring [i boken], och den sanna kunskapen skall bli överflödande." Följaktligen syftar orden "det … som är fullkomligt" på den fulla insikten i Guds uppsåt, sådant det uppenbaras i bibeln. Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det "som är fullkomligt" vara nära.

Så det viktigaste för mig är den kärlek skulle utövas och vara ett kännetecken bland de sanna Kristna.

Ha en trevlig kväll =)

OlgaMaria
2/19/09, 9:59 PM
#47

Först sa du att det som är fullkomligt syftar på när Bibeln blev färdig, sen på när Jesus sattes på tronen 1914, och nu säger du att det ännu inte har kommit helt. Jag undrar om du egentligen är så säker på vad du tror om den här texten?

Det är inte konstigt att det inte finns exempel på att gåvor förmedlas utan att någon apostel är närvarande därför att NT handlar om Jesus och apostlarna.

Däremot finns det inga förklaringar i NT om att undren och tecknen, profetian och tungotalet ska upphöra när apostlarna dog.

"Mark 16:15 Och han sade till dem: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.
Mark 16:16 Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd.
Mark 16:17 Tecken skall följa dem som tror. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor.
Mark 16:18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska." "

- Det står inte att tecken skall följa apostlarna utan dem som tror.

- Det står att "den som tror" skall bli frälst. Det tror vi väl gäller fler än bara apostlarna och de första kristna? Varför ska då inte "de som tror" i vers 17 också gälla fler än apostlarna och de första kristna? Annars blir det inkonsekvent.

- Jag tror tecknen som följer de som tror är en del av att predika evangelium för hela skapelsen. Apostlarna hann inte predika för hela skapelsen. Det är ännu inte klart. Under ska visas även för de nya folk som aldrig har hört evangelium.

Sen en annan tankeställare till dig:

Matt 12:22 Sedan förde man till Jesus en besatt som var blind och stum, och han botade honom, så att den stumme talade och såg.
Matt 12:23 Och allt folket blev utom sig av häpnad och sade: "Kanske är han Davids son?"
Matt 12:24 När fariseerna hörde det, sade de: "Det är bara med hjälp av Beelsebul, de onda andarnas furste, som han driver ut de onda andarna."
Matt 12:25 Men Jesus visste vad de tänkte och sade till dem: "Ett rike som är splittrat blir ödelagt, och en stad eller en familj* som är splittrad kommer inte att bestå.
Matt 12:26 Om Satan driver ut Satan, har han kommit i strid med sig själv. Hur kan då hans rike bestå?
Matt 12:27 Och om jag driver ut de onda andarna med hjälp av Beelsebul, med vems hjälp driver då era söner ut dem? De kommer därför att vara era domare.
Matt 12:28 Men om det är med Guds Ande jag driver ut de onda andarna, då har Guds rike kommit till er.

**Man trodde till och med att Jesus drev ut onda andar med hjälp av Satan. Om de gjorde detta misstag, kanske du också gör ett misstag när du misstänkliggör de som driver ut onda andar idag i Jesu namn? Jag vill inte verka aggresiv på något vis. Vill bara ställa en ärlig fråga.
**

Jesus säger ju också att det inte går att driva ut onda andar med hjälp av Satan därför att Satan inte kan driva ut sig själv.

Matt 7:22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn*och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?
Matt 7:23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Alltså måste dessa "laglösa" ha drivit ut demoner med hjälp av Guds kraft och inte med Satans eftersom Satan inte kan driva ut Satan. Det är fortfarande en möjlighet att de inte känner Gud och inte kan bli frälsta. Som du säger - det är inte gåvorna som är det viktiga utan kärleken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/19/09, 10:51 PM
#48

Jag hade för mig att det hade med bibeln och kundskap att göra, och sen har jag forskat djupare och djupare och hittar mer ju mer jag läsar :) Så än är jag inte klar …

Poängen är iaf att Kristna i vår tid inte har förmångan med tungotal, för den behövs inte :) Därför togs det bort som det stod i bibeln.

Mark 16:17 vet man inte om det om det är äkta tester då det finns en lång & kort avslutning av Markus :)

Vi går vidare…

Jesus gjorde underverk, han uppväckte döda. Varför gjorde han det tror du? Varför gjorde apostlarna det? Det var för att få folk att ansluta sig till den Kristna församlingen. (Apg 9:40, 42; 13:8-12; 19:11, 12, 20)

Gåvan att tala med tungor var till stor nytta för de kristna under det första århundradet när de predikade för människor som talade andra språk. Den var ett tecken för icke troende. Men när Paulus skrev till den kristna församlingen i Korinth om vilka riktlinjer som gällde när de kom tillsammans, sade han att inte alla skulle tala med tungor, eftersom främlingar och icke troende som kom in och inte förstod något skulle tro att de var galna. Han rekommenderade också att antalet som talade med tungor skulle "begränsas till två eller högst tre" och att de skulle tala "turvis". Men om ingen kunde översätta, skulle den som talade med tungor tiga i församlingen och tala till sig själv och till Gud. (1Kor 14:22-33) Om tungotalet inte översattes, var det inte uppbyggande för andra. Ingen skulle lyssna, för orden skulle vara meningslösa för dem som inte kunde förstå dem. (1Kor 14:2, 4)
Om den som talade med tungor inte kunde översätta, förstod han inte vad han själv sade, och det skulle inte heller andra som inte kunde språket. Paulus uppmanade därför dem som hade denna gåva att be om att de också skulle kunna översätta och på så vis bygga upp alla sina åhörare. Detta visar varför Paulus under inspiration räknade tungotalet som en mindre gåva och påpekade att han i en församling hellre skulle säga fem ord med sitt förstånd än tio tusen ord med tungor. (1Kor 14:11, 13-19)

Sen vad du skrev om Matteus 17:22-28 så får du inte glömma något som jag tycker står högre än det, då Jesus uttryckligen sa

"Inte var och en som säger till mig: 'Herre, Herre', skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: 'Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?' 23 Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet" Matteus 7:21-23.

För mig talar det sitt tydliga språk, tillsammand med 1 Kor. 13:8 "Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.

Vi är överens om en punkt i alla fall :)

-Att kärleken är det som visar vilka de sanna krista idag är! :)

Annons:
OlgaMaria
2/20/09, 12:21 PM
#49

Det börjar verka som att det viktigaste för dig inte är vad Bibeln säger utan några andra teorier som alldeles nödvändigt måste fungera ihop med bibelorden.

Jag tycker du ska läsa mitt inlägg #43 igen. Du har inte gett mig någon rimlig förklaring på det jag skriver där. Du ville använda det bibelordet för att säga att profetian och tungotalet gått bort, men i det bibelordet är det tydligt att tidpunkten för detta borttagande inte kan ha varit ännu om "det fullständiga" inte står för när Bibeln blev färdig - men å andra sidan - vad finns det för Bibelord som tyder på att "det fullständiga" skulle ha att göra med när Bibeln blev färdig?

En annan tolkning av detta bibelord som resulterar i att gåvorna är borttagna är inte möjlig.

Den rimliga tolkningen är att gåvorna inte alls är borttagna - men när Jesus kommer tillbaka så ska de tas bort och då är allt som betyder något kärleken.

Och visst är tungotalet kanske den minsta gåvan, och Paulus ger förhållningssätt kring den, men han säger likväl:

1 Kor 14:5 Jag vill gärna att ni alla talar med tungor men helst att ni profeterar. Att profetera är bättre än att tala med tungor, såvida man inte kan tolka sina ord så att församlingen blir uppbyggd.

Att säga att gåvorna inte längre behövs har helt enkelt inget bibliskt stöd. Du kan säga att det är så, men det får vara din övertygelse isåfall, och du har inte kunnat visa det med något bibliskt stöd.

Vi talade tidigare om att vittnesmål idag om under och tecken tyder på att Satan har varit i farten och gjort olika under. Jag antog att du trodde att andeutdrivning idag måste vara Satans verk.

Jesus visar på att detta är en omöjlighet. Satan kan inte driva ut Satan.

JAG TROR att samma sak gäller med andra under som sker i JESU NAMN därför att om Satan var orsaken till dessa under skulle samma saker gälla som Jesus talar om i Matt 12:22-28 - Satans rike skulle vara splittrat och han skulle vara i strid med sig själv och isåfall skulle hans rike gå under.

Jag motsätter mig inte att Satan gör olika så kallade under, men aldrig i Jesu namn, och dessa under är heller inte av samma kvalitet som Guds. Gud kan ta bort en sjukdom helt. Satan kan också ta bort en sjukdom men han måste ersätta den med något annat. Satan har ingen makt att ta bort sjukdomar utan att utföra en byteshandel.

Jag vet en pojke som blev helad från HIV av en häxdoktor i Afrika. Men pojken träffade en kristen pastor som urskiljde att något var fel, och han såg att pojken bar en amulett kring halsen. Denna amulett fick inte öppnas och den skulle hålla pojken fri från HIV. Pastorn öppnade amuletten och i den stod det "Denna pojkes själ tillhör Satan".

Jag har hört vittnesmål från en kvinna som idag är kristen men som förut hade en klinik där hon helade människor med hjälp av Reiki. Detta pågick i många år och människor blev helade från allt möjligt. Sedan kände kvinnan att hon undrade hur det gått för alla dessa människor och hon sökte upp dem en efter en. Hon märkte att ingen av dem mådde särskilt bra. De var förvisso fortfarande helade från det de blivit helade ifrån men många hade tagit sina liv, andra var deprimerade, andra hade andra allvarliga sjukdomar eller krämpor. Det är hur Satan opererar.

Jag vet många som blivit helade i Jesu namn. De har inte drabbats av andra värre saker efter detta.

Joh 8:36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Matt 12:33 Ty av frukten känner man trädet.

Att det är på detta vis kan man förstå också från det Jesus säger här:

Matt 12:43 När en oren ande har farit ut ur en människa, vandrar han genom ökentrakter och letar efter en viloplats men finner ingen. Matt 12:44 Då säger han: Jag vill vända tillbaka till mitt hus, som jag lämnade. När han då kommer och finner det tomt och städat och pyntat, Matt 12:45 går han bort och tar med sig sju andra andar, värre än han själv, och de går in och bor där. Så blir för den människan det sista värre än det första.

När man blir fri från en ond ande eller en sjukdom i Jesu namn och blir frälst och tar emot den helige ande så kan inget värre drabba en - ens hus är inte tomt - det är fyllt med den helige ande - och då kan inga sju värre andar komma in. Om man däremot blir fri från något med hjälp av Satan lämnar det bara en tomhet och man kan genast bli attackerad av något värre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/20/09, 1:58 PM
#50

#49

Ditt inlägg gör mig inte klokare(#43) för jag tycker fortfarande att #42 är mer logiskt när man ser till allt annat i bibeln! =)

Du skrev "Den rimliga tolkningen är att gåvorna inte alls är borttagna - men när Jesus kommer tillbaka så ska de tas bort och då är allt som betyder något kärleken."

Så du tror inte att kärleken är det största kännetecknet av alla idag på sanna Kristna??

Jesus varnade oss även för det här,

(Matteus 24:24) Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt vilseleda även de utvalda.

(Markus 13:22, 23)falska profeter skall träda fram och göra tecken och under för att om möjligt villa bort de utvalda. Se er alltså för; jag har sagt er allt på förhand.

(1 Johannes 4:3) men varje inspirerat uttalande som inte bekänner Jesus, det är inte från Gud. Och detta är antikrists inspirerade uttalande som ni har hört skulle komma, och nu är det redan i världen.

(Matteus 7:15) Se upp för de falska profeterna, som kommer till er i fårakläder men invärtes är rovlystna vargar.

OlgaMaria
2/20/09, 2:29 PM
#51

"Ditt inlägg gör mig inte klokare(#43) för jag tycker fortfarande att #42 är mer logiskt när man ser till allt annat i bibeln! =)"

Eftersom det inte står någonstans i Bibeln att gåvorna ska tas bort innan det fullständiga kommer, tycker jag du gör en helt orimlig tolkning!

Jag har frågat efter bibelstöd till att gåvorna skulle tas bort vid Jesus och apostlarnas död men du har inte kunnat ge mig något.

För mig verkar det som att Bibeln inte är högsta auktoritet för dig utan några andra teorier som du utgår från när du tolkar Bibeln.

Bibeln måste få tala för sig själv under vägledning av den helige Ande.

Det står inte någonstans i Bibeln att kärleken är det främsta tecknet på att vi är sanna kristna. Däremot säger Jesus:

Joh 13:35 Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar.

och Paulus säger att Kärleken upphör aldrig och att kärleken är störst men han talar om detta i samband med sin undervisning om de andliga gåvorna. Han poängterar att kärleken är viktigare och större än alla andliga gåvor men

1 Kor 14:1 Sträva ivrigt efter kärleken men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva.

Alltså - kärleken är större än alla gåvor och kärleken är ett tecken för andra att vi är Jesu lärjungar

men Bibeln säger inte någonstans att Kärleken är det främsta tecknet på att vi är sanna kristna.

Jag tror det främsta tecknet på att vi är sanna kristna är att den helige ande bor i oss, enligt:

Rom 8:9 Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.

Rom 8:14 Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner. Rom 8:15 Ni har inte fått slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: "Abba!* Fader!" Rom 8:16 Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom 8:17 Men är vi barn är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, lika visst som vi lider med honom, för att också bli förhärligade med honom.

och

2 Kor 1:22 Han har även satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en handpenning i våra hjärtan.

och

Ef 1:13 I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill. Ef 4:30 Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/20/09, 2:36 PM
#52

Jag tycker om dig BattleBitch. Det är därför jag fortsätter och fortsätter att skriva om allt detta därför att jag tror att Gud vill uppenbara mer för dig. Jag antar att du känner på samma sätt för mig. Vill bara påminna om det. Jag ser dig som en syster och jag älskar dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/20/09, 8:03 PM
#53

Jo visst, jag förstår att du kan tycka så, eftersom du talar i tungor och om jag skulle ha rätt såååå…ja du förstår ;)

Bibeln har självfallet högsta auktoritet för mig. Hela bibeln!

Som jag har skrivit innan så hade gåvorna en funktion från början… I dag fyller de inte sitt behov! Som jag redan styrkt med texter från skrifterna. Men jag antar att du har missat att läsa dem, eftersom du skriver som du gör. Well well..

Om du inte ser kärleken som det största tecknet på Jesu efterförljare så vet jag inte riktigt hur du har läst bibeln? Jag tycker att kärleken är en röd tråd i hela bibeln och Jesus bekräftar det i Johannes 13:35 Av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes."

Romarna 13:8Var inte skyldiga någon någonting alls, utom när det gäller att älska varandra, för den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen.

1 Korinthierna 13:8-13 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort….Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken."

Matteus 22:36,37 "Lärare, vilket är det största budet i lagen?" Han sade till honom: "'Du skall älska din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt sinne.'

Självklart skall den heliga anden "bo" i oss. Utan det kan bi inte vara Kristna, för att få del av Guds ande måste man alltså först och främst "göra om sitt sinne" genom "exakt kunskap" i enlighet med Guds vilja. Det betyder att man noggrant måste studera bibeln. Sedan måste man aktivt handla genom att rätta sitt liv efter de gudaktiga principer man har fått lära sig.

Rom.12:2 Och låt er inte längre formas efter denna tingens ordning, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne, så att ni kan förvissa er om vad som är Guds goda och välbehagliga och fullkomliga vilja.
Kol.3:9,10 Ljug inte för varandra. Klä av er den gamla personligheten med dess förehavanden och klä er i den nya personligheten, som genom exakt kunskap ständigt förnyas efter bilden av honom som har skapat den,
Gal.5:22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, omtänksamhet, godhet, tro,

Jag tycker att det är jätte kul att prata med dig, det gör att jag får forska djupare i Guds ord och komma Gud närmre och lära känna honom ännu mer som person.

Jag önskar att alla ska få kunskapen och se hur kärleksfullt Gud offrade sin son för våra liv, hur mycket han älskar oss och önskar att vi älskar honom tillbaka…

Jakob 4:8 Närma er Gud, så skall han närma sig er.

Maria
2/20/09, 8:14 PM
#54

Det har varit riktigt spännande att följa era samtal Battlebitch och TheresiaW . Fast min fråga gällde ju egentligen inte om att det är rätt eller fel att tala i tungor utan just om vad det innebär att besitta denna kunskap.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2/20/09, 8:15 PM
#55

Hehe … vi spårade ut lite tror jag ;) Men det är så roligt att diskutera! Skrattande

Annons:
Maria
2/20/09, 8:22 PM
#56

Ja jag vet, jag älskar själv att diskutera…Glad

Ha en trevlig kväll…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2/20/09, 8:27 PM
#57

Tur att forum finns så man kan prata av sig dag som natt…haha…

Ha en underbar kväll!! =)

OlgaMaria
2/20/09, 11:21 PM
#58

Som jag har skrivit innan så hade gåvorna en funktion från början… I dag fyller de inte sitt behov! Som jag redan styrkt med texter från skrifterna. Men jag antar att du har missat att läsa dem, eftersom du skriver som du gör. Well well.."

Du har inte resonerat vidare utifrån det jag har sagt utan bara lämnat det.

Om du vill ge det ytterligare en chans så är det här det du lämnat:

Ditt argument nummer 1: De enda exemplen i Bibeln på när gåvor förmedlas är när apostlarna är närvarande.

Mitt svar: Det är inte konstigt att det inte finns exempel på att gåvor förmedlas utan att någon apostel är närvarande därför att NT handlar om Jesus och apostlarna.

Däremot finns det inga förklaringar i NT om att undren och tecknen, profetian och tungotalet ska upphöra när apostlarna dog.

Ditt bibelord om att gåvorna skulle upphöra är 1 Kor 13:8-10, men i dessa verser förstår vi att gåvorna ska upphöra när det fullständiga kommer. Vad är det fullständiga? Om det fullständiga ännu inte har kommit eller om det kom 1914 så kan gåvorna inte ha upphört när Jesus och apostlarna dog.

Sedan har du många gånger tagit upp Jesu ord i Matt 7:21-23 och nu även varningarna för falska profeter och Messiasgestalter i Matt 24:24 och Mark 13:22-23

Det är inte på något sätt så att jag struntar i dessa varningar. De är viktiga. Men det blir fel om vi använder dessa om alla som följs av under och tecken eftersom Bibeln är full av exempel på att under och tecken följer de kristna och Bibeln säger inte att tecknen ska upphöra totalt förrän "det fullständiga har kommit" - och om detta inte har kommit än, ja, då har inte gåvorna upphört än.

Även Jesus blev misstänkt att vara i förbund med Satan.

Du säger också att gåvorna inte behövdes efter den första tiden. Det är ju också ett märkligt påstående. Varför skulle inte gåvorna behövas idag? Det finns fortfarande onådda folk som aldrig hört om Jesus. Och Jesus har sagt att vi ska predika för alla folk. Och undren är tecken för de som inte tror.

Sedan har vi visst kommit in på ett helt nytt ämne.

Kärleken.

Du tog ju upp Gal 5:22. Där står det att kärleken är en frukt av Anden.

Samma sak säger:

Rom 5:5 Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss.

Kärleken är en frukt av Anden. Anden är inte en frukt av kärleken.

Och som du säger - utan Anden kan vi inte vara kristna. Detta är det största beviset på att vi är Guds barn - att hans ande bor i oss. Kärleken är sedan en frukt av detta och ett otroligt stort bevis på att vi är Jesu lärjungar men det kan inte vara det största tecknet när det bara är en frukt av något ännu större - att den helige Ande bor i oss.

Du vet väl att den Helige Ande är Guds gåva till de som tror, och inget vi kan förtjäna genom goda gärningar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/21/09, 12:00 AM
#59
#58

Tycker inte att vi kommer så mycket längre.

Jag har förklarat min tro för dig och du din för mig. Om du inte ser det, så ser jag det iaf … vi kommer inte längre utan börjar bara om från början. =)

Vill du ha svar på dina frågor, så be om den heliga anden och läs mina inlägg igen så kommer du att se! ;)

Har du frågot om andra ämnen och andra påståenden så tar jag gärna en ny konversation då jag tycker det har vart mycket trevligt att samtala med dig! =)

Camillhe
2/21/09, 12:26 AM
#60

För övrigt så förekommer tungotal i massor av religioner, samfund, kulter och sekter. Absolut inte bara inom kristendomen.

Sufismen har det, mormoner, stammar i Afrika använder sig av det.

FInns en intressant avhandling av Nils Holm som om jag minns rätt heter glossolali.

OlgaMaria
2/21/09, 10:45 AM
#61

#59 - det lär ju dyka upp nya spörsmål. :D Vad gör du om dagarna förresten? Jag är mammaledig nu, så jag har en hel del tid att sitta här.. :)

#60 Jag har inte läst Nils Holms bok men har för mig att han tolkar tungotalet som ett "inlärt härmande"? Det kristna tungotalet är så mycket mer än så!

Jag läste en artikel i en språkvetenskaplig tidning (kommer inte ihåg vad den heter). Det var hur som helst en artikel om tungotalet. Man hade intervjuat en person och studerat hennes tungotal språkvetenskapligt. De skrev att hennes tungotals uppbyggnad mycket väl skulle kunna vara ett mänskligt språk, och sådant är svårt att bara hitta på. Detta var inte alls någon kristen tidning.

Jag skrev ett inlägg om "icke-kristet tungotal" i #35. Där har jag en teori. Men sen så tror jag också att det kan finnas som ett inlärt härmande som Nils Holm beskriver det inom flera rörelser. Jag står dock fast vid att det kristna tungotalet har en särställning och att det är inspirerat av Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2/21/09, 11:20 AM
#62

#61

Om dagarna sitter jag framör datorn ;) jobbar med datorer. Men nu är det helg o det ska jag njuta av :)

Annons:
maaro
2/21/09, 3:51 PM
#63

# 61 Jag har aldrigt kunnat tyda andras tungo mål än, men man vet aldrig vad Gud vill att man ska kunna göra. just nu kommer jag inte ihåg vad jag har förstått i mina egna tungo ord.

krasivis
2/21/09, 10:31 PM
#64

Intresant diskution.

Jag kan säga hur tungotalet fungerar för mig. Oftast om jag är ensam talar jag i tungor och det kan bli som ett riktigt glädjerus jag blir glad och lungn av det. Men om jag skall träffa andra kristna i en grupp eller på ett möte, frågar jag Herren med egna ord " Herre vad vill du att jag skall säga eller framföra på mötet från dig" Ofta får jag en tanke som sitter kvar, men för att få den bekräftad ber jag i tungor och då klarnar bilden för mig. Sedan på mötet kan Herren visa mig rakt på personen som Han har ett budskap till. I bland kanske jag måste tala om för alla vad Herren vill. Oftast får jag budskapet bekräftat av någon. Om jag står hos någon och ber för personen (ex under förbön) och personen har bekymmer eller andra fel kanske i äktenskapet eller relationer och inte vill tala om det. Då ber jag i tungor högt eller för mig själv beroende på situationen. Oftast brukar saker komma fram i ljuset vid dessa tillfällen och vi får be konkret rakt in i situationen.

Om gåvorna tog slut 1914 eller tidigare vet jag inte, kanske jag är priviligerad. För många har det varit till glädje eller uppbyggelse.

Sedan är det så att den som inte har rent mjöl i påsen tror inte på tungotal eller den Helige Ande, men kan bli överbevisade.

Jag tänker inte stå inför tronen och säga att jag har profeterat eller drivit ut andar mm, för det är endast nåd och en gåva som jag får använda. Den som tror på mig är räddad sade Jesus, det räcker.

Vänliga hälsningar Conrad !

På Krasivis dator

Jojaton
2/22/09, 10:30 PM
#65

Min kompis talade i tungor på mitt konfa i somras. Hon pratade nog i tjugo minuter - högt. Var en ledare som kom in till oss eftersom han trodde att vi låg och snackade - men han blev nästan chockad och stannade och lyssnade länge.

Tror absolut att tungotal finns och att det är en gåva från Gud!

Johanna - Instagram

OlgaMaria
2/23/09, 11:56 AM
#66

=) Roligt att läsa era erfarenheter Maaro, Conrad och Jojaton.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: