Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2542 ggr
Masamo
2009-02-18 15:07

Homosexualitet?

Vad tycker ni troende om homosexualitet? Kan vara kul att höra hur ni ser på det..

Annons:
evrekaw
2009-02-18 15:31
#1

Å…. "suck" inte nu igen… Denna tråd finns redan som långkörare om du tittar på äldre inlägg…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Masamo
2009-02-18 15:39
#2

Jaha? Och då ska får man inte lägga ut en ny tråd? Det är ju upp till var och en om man vill svara..

OlgaMaria
2009-02-18 16:04
#3

Hej Masamo.

De flesta kristna, inklusive jag själv, tänker väl att homosexualitet är fel, att det är något som i längden skadar oss, men Gud (och jag) gör ingen skillnad på homosexuella och andra. Det är människor som är precis lika mycket älskade av Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Masamo
2009-02-18 16:08
#4

#3  Tack för din åsikt! Jag är inte ute för att skapa splittring eller bråk, är bara nyfiken helt enkelt! Glad

BattleBitch
2009-02-18 16:11
#5

Håller med #3

Det är själva handlingen som bibeln fördömmer, inte personen =)

evrekaw
2009-02-18 16:13
#6

#2 Klar du får…

Håller inte med Theresia om att homosexualitet är fel… Den enda sexualitet som är felande, enligt mig, är den där övergrepp begås mot någon…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Maria
2009-02-18 17:29
#7

#6 Håller fullkomligt med.

Det viktigaste är kärleken inte vem man ligger med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Masamo
2009-02-18 17:34
#8

Ja, jag håller med #6 och #7, men respekterar även andra åsikter!

Santhe
2009-02-18 22:55
#9

Jag håller med #3 och #5.

Enligt Bibeln är det fel.

Mads
2009-02-21 02:13
#10

Som troende kan jag inte känna att homosexualitet är fel. Hur kan kärlek någonsin vara fel ?

Amor Vincit Omnia

Maria
2009-02-21 10:18
#11

#10

Åh, tack Mads, känner att jag är ganska ensam om att värna för HBT människor.

"störst av allt är kärleken"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-02-22 02:46
#12

Finns inga belägg i bibeln för att Gud fördömmer homosexualitet. Homosexualitet var ganska ovanligt på Bibelns tid, däremot var pedofili vanligt, äldre män hade unga pojkar som dom förgrep sig på, fast det var lagligt. Några av verserna man brukar dra upp där man försöker visa att bibeln dömmer ut homosexualitet som synd hänsyftar på pedofili och det är en milsvidd skillnad.

Paulus skriver också en uppmaning till kvinnorna att inte ha sexuellt umgänge med varandra utan hålla sig till sina män. Dvs att man inte ska ha sexuella relationer utanför sitt äktenskap.

Min personliga övertygelse är att sexuellt umgänge utanför ett äktenskap är synd/fel, dvs ngt som skadar oss och separerar oss från Gud. Men sexuell intimitet i ett äktenskap, oavsett om det gäller man/kvinna eller ett homosexuellt par är en gåva från Gud och ngt vackert.

ewelinusenx
2009-02-22 02:50
#13

Jag är ju inte en direkt troende. men jag tror på Gud.

Och jag tkr att de är helt okej, jag är själv bisexuell så :P

Annons:
Masamo
2009-02-22 04:56
#14

#12  Sex före äktenskapet tycker jag är helt rätt om man vill ha det. Kul att gifta sig med någon som är helt fel i sängen..?

#13  Fräsiga piercingar! Flört

BattleBitch
2009-02-22 11:13
#15
#12

Det stämmer inte, är bara falska präster i vår tid dom försöker att tolka bort det!

När man läser i olika erkända översättningar så har alla andvänt ord som betecknar homosexualitet.

1 Kor. 6:9-11:"Vet ni då inte att de orättfärdiga inte skall ärva Guds kungarike? Bli inte vilseledda. Varken otuktiga eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, eller män som låter sig utnyttjas för onaturliga syften eller män som ligger med män, eller tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller utsugare skall ärva Guds kungarike. Och ändå är detta vad några av er har varit. Men ni har tvättats rena, ni har helgats, ni har förklarats rättfärdiga i vår Herre Jesu Kristi namn och med vår Guds ande."

Rom.1:27: "och likaså frångick även männen det naturliga umgänget med kvinnan och blev häftigt upptända av begär till varandra, så att män tillsammans med män gjorde vad som är oanständigt och drog på sig den fulla vedergällning som deras förvillelse förtjänade."

1Tm.1:10: "otuktiga, män som ligger med män, människorövare, lögnare, menedare, och allt annat som strider mot den sunda läran"

Judas vers 7:"Så är också Sodom och Gomorra och städerna däromkring, sedan de på samma sätt som de förutnämnda hade bedrivit otukt i stor omfattning och hade gått ut efter kött för onaturligt bruk, ställda fram för oss som ett varnande exempel genom att ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld."

Maria
2009-02-22 11:34
#16

#15

Det är skillnad på ett promiskuöst leverna och på kärlek…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-22 12:28
#17

#16

Absolut.

Men det blir fel när man tar kärleken som en täckmantel för ett "promiskuöst leverna";)

ewelinusenx
2009-02-22 14:10
#18

#14

tack så mke (:

evrekaw
2009-02-22 20:11
#19

Det står också i blibeln: "Döm inte, och ni skall inte bli dömda…"

                                                         Luk 17:3-4

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Jojaton
2009-02-22 22:37
#20

Jag tror att alla människor har något som är lika dant, eller vad man ska säga, som någon annan person i världen. Att man helt enkelt man hör ihop med denna människa på ett sätt. Och att man älskar den här personen trots att man aldrig har/kommer träffa den. Dessa personer kan vara av samma eller olika kön. Vet inte om någon fattar min luddiga förklaring, men så tänker jag i vart fall.

Johanna - Instagram

Annons:
Masamo
2009-02-23 03:06
#21

#20  Typ en själsfrände?

Jojaton
2009-02-23 20:57
#22

#21 Typ ja.

Johanna - Instagram

Maria
2009-02-24 09:31
#23

#17 När jag pratar om promiskuöst leverne så menar jag destruktiv sexualitet. Sexualitet som gör att människor innerst inne inte mår bra.

Det går inte att jämföra med ex. ett homopar som levt tillsammans länge. Där är verkligen inte "kärlek en täckmantel" för promiskuöst leverne…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-24 10:04
#24

#23

Där ser vi olika på saken, du o jag =)

Maria
2009-02-24 10:30
#25

#24 Nu vet inte jag om jag går till ytterligheter men…? Har du några betänkligheter hur sexualiteten ska vara i ett äktenskap mellan man och kvinna. Det finns ju alla möjliga pervertioner. Är allt OK bara man är gifta?

Bara en undran…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-24 10:44
#26

#25

Skillnaden för mig är man & kvinna. Gud gav oss sex för att kunna fortplanta oss och njuta man & kvinna emellan. Allt utöver är "onaturligt" för mig =)

Maria
2009-02-24 10:50
#27

#26

OK, tack. Jag ska inte fråga mer om detta nu för då blir jag väl cencureradTyst Haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
BattleBitch
2009-02-24 10:53
#28

#27

Haha, ja det kan bli lite fel Cool

evrekaw
2009-02-24 17:07
#29

Tja, om sex mellan man och hustru bara är till för fortplantning - då är väl preventivmedel också en synd… Då utövas ju sex bara för njutningens skull… HU!!! Tungan ute

Sedan förstår jag inte hur man exempelvis kan påstå att alla homosexuella lever promiskuöst… Gardell och Levengood är ett exempel på 2 herrar som verkligen levt i lag lääänge… Bra mycket längre än många heterosexuella…

Utifrån kristendomens syn på frånskilda så ligger nog Gardell och Levengood bättre till än alla heterosexuella som lever i nya äktenskap… Flört

Personligen har jag svårt att förstå att vissa tror att Gud gjorde ett enormt misstag när han gav våra kroppar sådan förmåga till njutning om det inte var meningen att vi skulle få avnjuta den… Eller har de mest rigida inom detta område alldrig uppnått himelriket i sängen i tron om att detta leder dem närmare det himmelska riket?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-02-24 17:21
#30

#29 Håller med dig helt…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-02-24 17:23
#31

#29 är det nån som sagt att sex bara är till för fortplantning?

BattleBitch sa ju t ex att det är till för fortplantning och för att kunna njuta mellan man och kvinna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
2009-02-24 17:35
#32

#31 Indirekt, då sex enbart får utövas mellan parter där befruktning kan ske…

Samt att Fortplantingen i meningsföljen sattes i frontposition och att njutning kom i andra hand…

Uppenbart tillskrevs njutningen att vara det sekundära och inte det primära syftet med sexualakten…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-02-24 18:52
#33

Jag tror inte hon tycker att gifta par som inte kan få barn ska leva i celibat i alla fall. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
2009-02-24 18:57
#34

#33 Förhoppningsvis… Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
BattleBitch
2009-02-24 18:58
#35

#32

Nu tolkar du in saker som inte existerar.

Jag nämnde 2 funktioner. En praktiskt funktion och en funktion för njutning. I mitt fall är dt endast njutning då barn får vänta så jag vet vad jag prioriterar ;) haaahaaa…

evrekaw
2009-02-24 19:06
#36

#35 Härligt! Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-02-25 14:01
#37

#35

Skulle homosexuella troende aldrig få njuta då? Aldrig ha sex överhuvudtaget?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-25 14:22
#38

#37

Vi vänder på det. Om du vill leva som Kristen efter bibeln så kan man inte utöva homosexuella handlingar utan får dämpa dom och så att säga "hålla tillbaka".

Maria
2009-02-25 14:27
#39

#38

Det är väl tur att Gud är så "fiffig" att Bibeln kan tolkas lite olika. Jag och många med mig läser inte in de saker du pratar om på samma sätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-02-25 14:33
#40

Det är ju lätt att sitta här och säga hur en homosexuell ska leva, men jag vill inte att det ska bli som lagar och regler. Jag tror inte på att vi ska göra laggärningar för att behaga Gud. Ett liv enligt hans vilja är en nådegåva från honom. Vi kan inte leva ett sådant liv utan att han hjälper oss med sin Ande.

Om jag var homosexuell skulle jag resonera så här: Om min homosexualitet inte är från Gud och han vill att jag ska leva utan den - då måste han ge mig förutsättningar för det. Jag vill be honom om hjälp att leva på ett sätt som är bra för mig och om det innebär ett liv utan homosexualitet så måste han hjälpa mig av med den, och om det inte går, ja, då måste han ge mig tillfredställelse så att jag kan leva ett liv utan en partner. Om jag med hela mitt hjärta söker detta och ändå inte kan finna någon lindring, ja, då hade jag kanske struntat i Gud. Men jag tror verkligen att Gud vill ge lindring till den som ärligt söker honom. Sök, och du skall finna.

Jag tror inte någon kan tvinga sig att leva på ett visst sätt utan att bli bitter, om det inte är för att man har en djup vilja till det.

Jag har hört om flera som blivit fria från sina homosexuella läggningar genom förbön.

Om Gud nu har rätt i att homosexualitet är fel så handlar det knappast om att förvägra vissa personer njutning, eftersom Gud är god. Isåfall är det för att han vet att det är destruktivt för oss även om vi inte kan se det lika lätt som han. Gud älskar oss och vill vårt bästa.

Detta är verkligen ingen lätt fråga. Men jag har en stark övertygelse om Guds ofattbara godhet. Vi behöver förtrösta på Guds godhet om vi ska kunna ändra på något i vårat liv som Bibeln säger är fel men som vi själva är fast i.

För övrigt tror jag att den enda sexuella samlevnadsform som Gud välsignar är den inom äktenskapet mellan en man och en kvinna. Det innebär att samboförhållanden och lösa förbindelser mellan man och kvinna är lika lite välsignade som en homosexuell utlevnad. Det innebär inte att jag ser ner på personer som lever på detta sätt - speciellt inte om de inte är kristna. Det finns ingen skyldighet att leva som Gud vill om man inte följer honom. Den helige Ande måste få göra sitt jobb i oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-02-25 14:37
#41

# 39

Tron är frivillig, Gud tvingar aldrig någon :)

Annons:
BattleBitch
2009-02-25 14:38
#42

#40

Mycket bra skrivet.

Jag vet oxå folk i vår tro som kanske inte blivit av med sin "läggning" men har fått den hjälp och styrka de behöver för tat kunna leva enligt Guds vilja.

evrekaw
2009-02-25 14:51
#43

 Sexualiteten är en av människans fundamentala drifter. Att kunna "omvända" denna tror jag inte är lätt - de som lyckats med detta var nog bisexuella i grunden…

Men… Hur som helst förstår jag fortfarande inte varför det ska spela någon roll…

Dessutom, bara som en passuss… Alla bibelcitat som hänvisats hittills gäller bara män… Så då är det alltså ok att vara lesbisk, för om det har ju inte bibeln skrivit något… Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mads
2009-02-25 14:54
#44

Guds vilja är väl att vi människor ska behandla varandra väl och inte specifikt vem vi ska leva tillsammans med ? Så insnöad i sitt tänkade är inte den Gud jag tror på i alla fall, alla människor har samma värde helt enkelt därav spelar det ingen roll vem man älskar.

Amor Vincit Omnia

BattleBitch
2009-02-25 14:59
#45

#43

Som jag sagt innan, många önskar tolka som de vill! Flört

evrekaw
2009-02-25 15:02
#46

#44 Instämmer till fullo!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-02-25 15:12
#47

Man får använda den samlade synen på sexualiteten i Bibeln samt den judisk/kristna traditionen som grund för sin tolkning.

Gud inrättade äktenskapet. Han gav en man och en kvinna till varandra.

Om den kristne Guden skulle tycka det var okej med homosexualitet skulle det nog märkas i Bibeln. Vår tolkning av Bibeln, att homosexualitet är fel, kan knappast ha uppkommit på senare tid. Homosexualitet har alltid betraktats som fel i den judisk/kristna traditionen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mads
2009-02-25 15:24
#48

# 47 Gud inrättade väl ändå inte äktenskap, det gjorde väl människan med Guds välsignelse och godkännande. Våra handlingar varken goda eller onda ska vi hålla någon annan ansvarig för. Visst det blev från grunden man och kvinna med tanke på att den konstellationen är den som kan skaffa barn. Idag ser vi med klara ögon att kärleken finns även hos människor av samma kön och är då inte mindre värd för att den inte benämns i en mycket gammal bok som Bibeln. Man kan inte alltid gå på hur saker var från början eller förr…vi måste följa med i utvecklingen även om vi har vår tro i grunden med oss.

Förr stenade man de som haft utomäktenskapligt umgänge på ett torg, det gör vi inte heller längre…

Amor Vincit Omnia

Annons:
evrekaw
2009-02-25 15:29
#49

#47 Allt som varit och är "annorlunda" har och kommer alltid att anses som "fel" av den stora massan… 

Den stora massan ansåg det rätt att avrätta Jesus… Hade de rätt?

Jesus gjorde många gånger inte alls som man förväntade, eller som andra tyckte att han skulle göra…

Jag tycker det finns många exempel på att Jesus vill att vi ska följa hjärtat och kärlekes väg… vi ska älska varandra, förlåta varandra… Inte döma… Jag tror inte han skulle ha dömt en homosexuell om han mött en sådan…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mads
2009-02-25 15:30
#50

# 49 Håller helt med. Kärleken ser inte med ögonen utan med själen !

Amor Vincit Omnia

OlgaMaria
2009-02-25 15:32
#51

#43 Du behöver nog inte tycka att det spelar så stor roll heller. Det finns ju trots allt viktigare frågor. Det viktigaste först - kärleken till Gud och sedan till människan.

#48 Nej, Jesus avstod från att stena. Det står med i Bibeln. :) För mig är Bibeln grunden även om den är gammal. För mig känns det bra med en grund som inte förändras. Tiderna och åsikterna förändras. Ofta till det bättre, men inte alltid. Jag tror Bibeln kan hjälpa oss att avgöra mellan rätt och fel även när tiderna säger annorlunda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-02-25 15:32
#52

#48

Jag tycker du skall ändra din text "man kan inte alltid gå på hur saker var från början eller för" till "jag kan inte alltid gå på hur saker var från början eller för"

För det finns många kristna som lever efter vad bibeln säger om homosexualitet.

Du har säremot valt att inte leva efter det .. och det är allas fria vilja att göra ett medvetet val! =)

Sen var det visst Gud som inrättade äktenskapen, ska leta upp lite bibeltexter om du inte tror mig? =)

OlgaMaria
2009-02-25 15:41
#53

#48 det finns inte så mycket i Bibeln om "äktenskap". Men modellen för detta har alltid varit att Gud gav mannen en kvinna därför att han inte skulle vara ensam och att detta gällde för livet mellan denna man och kvinna.

1 Mos 2:18 HERREN Gud sade: "Det är inte bra för mannen att vara ensam. Jag skall göra en medhjälpare åt honom, en som är hans like."
(Gud skapade kvinnan)
1 Mos 2:24 Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mads
2009-02-25 16:06
#54

# 52 & 53

Men han utesluter inte i texten att homosexuella skulle kunna leva tillsammans, eller hur ?

Ja Jesus avstod från att stena, men inte alla andra…och alla var vi Guds barn eller ? Gud skapade människan men inte för att bestämma hur vi ska leva, alla krig och så har Gud då skapat dem också ? Alla mördare, har Gud gjort dessa människor till mördare ? Nej, vi gör våra egna val i livet och får stå för dem oavsett om det gäller vem vi väljer att leva livet tillsammans med eller något annat. Gud kan inte å ena sidan säga att alla har lika värde för att sedan fördöma homosexuella..det köper jag inte. Inget logiskt resonemang och jag tror väldigt många tolkar Bibeln och dess texter som de själva önskar och utifrån deras egen personlighet.

Jag är själv inte homosexuell men anser att kärlek är kärlek.

Amor Vincit Omnia

BattleBitch
2009-02-25 16:08
#55

# 54

Läs mitt inlägg #15 så ser du vad bibeln säger! Förstår du nu? ;)

Annons:
Mads
2009-02-25 16:12
#56

# 55 Jag har varit med i kyrkan i många år och även arbetat inom kyrkan länge och är välbekant med Bibeln så du behöver inte citera den åt mig, men tack ändå !Glad

Alla är vi av olika åsikter kanske och det är för mig helt okej, jag låter dig tycka som du vill och hoppas du tillåter mig göra detsamma. Ingen har rätt, ingen har fel alla lever och tror såsom de önskar och mår bra utav.

Amor Vincit Omnia

BattleBitch
2009-02-25 16:18
#57

#56

Jag bara visade på vad som står i Bibeln om homosexualitet då du påstod motsatsen. Missförstod dig nog…

Visst har vi alla olika åsikter, så sant! =)

OlgaMaria
2009-02-25 16:21
#58

Jag tror Gud skapade oss för att leva i relation med honom. Men människan valde en annan väg. Gud har aldrig nekat oss vår fria vilja. Därför ser vi så mycket ont i världen idag.

Gud har inga som helst problem med att se skillnaden på homosexualitet och en homosexuell tror jag. Därför är det inte svårt för honom att sätta samma värde på alla människor.

Det står inget om homosexualitet i 1 Mos 2 nej. Men det var tydligen en kvinna som var lämplig för mannen att leva tillsammans med. Om det räckte med en man hade det kanske varit smidigare att bara skapa män? Poängen är att denna berättelse tillsammans med resten av Bibeln tyder starkt på att Gud inte vill att vi ska leva i homosexuella relationer. Så tror jag i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mads
2009-02-25 16:22
#59

Min tanke kring det hela oavsett vad som står i Bibeln är att mycket var inte accepterat förr i tiden och idag står vi i ett annat sätt att leva, ett nyare samhälle. Allt annat förändras, så må också vår syn på vissa saker göra med tiden anser jag. Man kan vara en god kristen och troende men man behöver inte slaviskt följa allt vad Bibeln säger för att vara det, man får ha i åtanke på att det är en stund sedan den plitades ner och vem säger att de som skrev den verkligen förmedlade Guds ord helt objektivt ?

Nåväl, mycket man kan flumma runt kring och diskutera..i alla fall jag Flört Nu åter till min flyttröra här hemma innan sonen på 14 månader kommer hem och börjar packa upp alla lådor jag precis packat ner.

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

BattleBitch
2009-02-25 16:26
#60

#59

Jag respekterar ditt sätta att tro och kan konstatera att vi inte ser på samma sätt på vad en god kristen är =)

Lycka till med upp packningen =)

OlgaMaria
2009-02-25 16:34
#61

#59 Jag tänker väl lite olika. Men jag respekterar din syn. Jag märker ju att det bottnar i en vilja att visa kärlek och det är faktiskt viktigare än att tycka rätt i alla frågor tror jag! Det är bra om man kan vara ödmjuk.

Haha! Det är roligt med de små! Jag hittade precis min snart 8-månaders med hela kroppen under en byrå. Det är väl ung 20 cm högt därunder! Hon kan inte krypa än men är ändå överallt på nåt mysko vis! :D

Lycka till med flyttpackningen! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mads
2009-02-25 16:46
#62

# 60 Men så är det ju med mycket här i livet, vad som är bra för mig är kanske inte bra för dig osv. Mycket är en tolkningsfråga och sen bottnar en hel del i uppväxt, livserfarenheter, upplevelser osv.

# 61 Ja, de små liven är helt makalösa på att hitta på saker. Noah är på väg ner i toalettstolen om jag inte låser badrummet utanför och tömmer alla de nedre köksskåpen på vad jag tror är under 6 sekunder Glad

Tack både 60 & 61 för lyckönskningar med packning & flytt !

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Annons:
OlgaMaria
2009-02-25 16:51
#63

#62 Haha! Det blir bara värre då med andra ord. Man får passa på att slappa så länge man kan.. ;-) Men jag inser att det inte räcker med att dammsuga en gång i veckan längre. Rut är alldeles dammig i ansiktet! Usch…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-02-25 18:49
#64

#62

Till viss del håller jag med =) Men jag är en sån som tror på att man somm sann kristen måste följa bibeln helt och hållet o inte plocka delar av den bara =)

evrekaw
2009-02-25 18:50
#65

Kan bara överenstämma med Mads i allt!

#63 Å sedan flyttar de hemmifrån, och man tror att lugnet ska hägra…  Visst, lugnare blir det rent fysiskt - men ekonomiskt… Studielånen räcker inte - det är bara till att vara ränte och amorteringsfri bank i några år…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-02-25 19:01
#66

#65 Haha. Det är härligt!! :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mads
2009-02-25 19:21
#67

När jag läste grundutbildningen till sjuksköterska så kom en härlig präst vid namn Dieter och skulle prata om döden en dag på en föreläsning. Han kom in på barn och sa att de är som vampyrer, de suger kraft och pengar ur en hela livet Skrattande. Han var naturligtvis väldigt skämtsam när han sa detta.

Sorry, det blev lite off topic Flört

Amor Vincit Omnia

Maria
2009-02-25 19:41
#68

#55

Jag kan också dessa texter men som jag skrivit tidigare så handlar det om att vi inte ska bedriva otukt, alltså inte använda oss av destruktiv sexualitet.

Ingen av dessa texter beskriver kärlek dock.

Vem kan avgöra vem som tolkar texten rätt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-25 20:14
#69

#68

Det är rätt klar vad som står där, man kan välja att blunda eller ignorera det… Helt enligt den fria viljan! Mer än så säger jag inte… ;)

Annons:
evrekaw
2009-02-26 12:43
#70

#69 "blunda eller ignorera" Ingen dödlig här på jorden har patent på "rätt" tolkning av en bibeltext…

Vi kan käbbla här i alla evinnerlighet… Var och en blir salig på sin tro. Gå i frid syster enligt din väg…

Jag tycker som bombleboo…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-02-26 14:59
#71

#70

Well … tolkning o tolkning, jag tror inte att det går att tolka bibeln på olika sätt, jag tror att det som står där står där. Det tror jag att många blundar för, då det står mycket jobbigt i bibeln.

Men som sagt, vi lägger det bakom oss .. annars kan vi hålla på i all evighet! ;)

Mads
2009-02-26 19:58
#72

Klart man kan tolka Bibeln på hur många olika sätt som helst ! Vi skulle i en grupp på säg 10 personer kunna läsa samma text och få fram mer än i alla fall 2 olika tolkningar av det.

Amor Vincit Omnia

Oriel
2009-02-27 19:13
#73

Lite spännade ifall alla skulle bli homosexuella och se hur jorden ser ut om 500 år.
Det kommer inte att bo en kotte på jordens yta :D
Jag tror också att det mest trolig finns en man och en kvinna av ett syfte. Annars skulle alla kunna varit tvekönade ist?

Jag tycker också att homoäktenskap är fel eftersom äktenskapet är mellan en man och en kvinna.
Det skulle vara som att fira någons födelsedag på fel dag. (Dåligt exempel jag vet)
Men alltså är det inte ett äktenskap eftersom dt står i bibeln att det är ett förbund mellan en man och en kvinna. Det kan inte ändras ;)

-' Rebecca Johansson

 

Mads
2009-02-27 19:37
#74

# 73 Bara för att man som person accepterar att andra människor är homosexuella så innebär inte det att man tycker att alla på jorden ska vara det. Trångsynt sätt att se på livet och andras åsikter kan jag tycka.

Man kanske ska sluta se till kön och se person istället, uppstår kärlek man och man emellan så är det ju lika mycket kärlek som mellan en man och en kvinna.

Tack vare att människor vägrar vara öppna och springer livet genom med stängda ögon och skygglappar för att de inte vill se så finns så mycket elänade i världen. Låt människor vara som de önskar vara, låt människor vara lyckliga på det vis de önskar, unna andra detta så tror jag man finner mer lycka och kärlek inom sig själv och i sin själ.

Amor Vincit Omnia

Sukram
2009-02-27 21:03
#75

#73 mig veterligen så har många homo och bisexuella barn. Fortplantningsförmågan upphör inte att existera även om personer är homo/bi.

Oriel
2009-02-27 22:41
#76

Ser ni inte hur onaturligt det är?

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Maria
2009-02-27 22:45
#77

#76

Vilket då? Kärleken?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Oriel
2009-02-27 22:49
#78

#77 Nej, att två samkönade är tillsammans.
Utan att bli totalt dissad tror jag att det är en sjukdom.

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
2009-02-27 22:59
#79

#78 Då är det nog du som har sjukdomen. Jag tror att alla som tycker så är allvarligt sjuka och borde bli inlagda på psyket. Ser du vinkeln?

Oriel
2009-02-27 23:10
#80

#79 Nej jag ser inte vinkeln?

-' Rebecca Johansson

 

Sukram
2009-02-27 23:11
#81

#76 det finns seriösa forskare som anser att religion är en sjukdom.

Om det skulle vara en sjukdom? hur motiverar du det? smittar det? dör man av homosexualitet? blir folk invalidiserade eller lidande av det?

Oriel
2009-02-27 23:15
#82

#81 Ja, religon skulle mycket väl kunna vara en sjukdom. Att ha ett behov av att känna att det finns en högre makt.

'Sjukdomen' homosexuallitet ger syndromet är homoseuallitet ;)

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
2009-02-27 23:38
#83

#80 Du förklarar folk som har en läggning för sjuka. Jag förklarar dig som har en åsikt för sjuk. Samma sak.

Annons:
Oriel
2009-02-27 23:43
#84

Kanske att de har en betéendestörning istället för en sjukdom då? :)

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
2009-02-28 02:17
#85

#84 Nej, isåfall är det du som har det. Jag är så trött på respektlösa människor som du..

Tro inte att någon som tycker och tänker så kommer till himmlen. Gud skapade dom människorna med. Om du behandlar dom dåligt, så är det som om du gjorde det med vilken annan människa. Bara för att dom inte är som du, tänker som du, eller har annan läggning har dom varken en beteendestörning, sjukdom, dom är inte heller monster. Dom är människor. Fram tills du inser det kommer du garanterat ha lägre värde i människors ögon.

Oriel
2009-02-28 02:26
#86

#85 Bara för att jag inte gillar vad de gör betyder inte att jag inte gillar dom? :O Seriöst jag är inte respektlös -.-

-' Rebecca Johansson

 

Maria
2009-02-28 12:45
#87

#85 Jag håller med dig.

#86 Jag tycker det är ganska perverst att fundera över hur "andra gör"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-02-28 12:53
#88

#86 igen…

Att som lekman kalla någon annan för sjuk, det är inget annat än total respektlöshet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-02-28 14:00
#89

#86 Misstänkte att du inte var allt för gammal, för du resonerar otroligt omoget…

Var in och tittade - hade inte fel - du är bara 15…

Det är bara till att vara överseende… du har inte kommit nog långt i livet än för att inse vad det faktiskt är du säger… Tänker inte kommentera dina inlägg med annat än detta…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Oriel
2009-02-28 14:10
#90

Men om jag vill bli tillsammans med min kanin då är väl det också tillåtet eftersom det är kärlek, och min syster, och min pappa, och min mamma och min momor? :)

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Ijin
2009-02-28 14:13
#91

#90 Kör på. Jag är inte den att döma sådant. Fast incest är förbjudet enligt lag, för dom ohygliga missbildningarna det skapar..

Oriel
2009-02-28 14:32
#92

Men det är kärlek? Hur kan någon förbjuda kärlek? :O

-' Rebecca Johansson

 

BattleBitch
2009-02-28 14:57
#93

Oriel

Du skrev att homosexualitet är en sjukdom. Hur tycker du att den ska botas då?

Maria
2009-02-28 15:11
#94

#92

Incest är förbjudet enl. lag precis som Ijin skriver (det borde du veta fastän du är 15 år) Skulle du ha sex med din kanin så är det förvisso lagligt i Sverige men kan ändå tänkas att hamna under djurskyddslagen då det är ett övergrepp.

Kärlek är en helt anna sak. Jag tror att även 15- åringar fattar detta.

Jag är dock väldigt nyfiken på #93 fråga. Hur ska man "bota" homosexualitet.

#89 Tack för att du kan vara så överseende…Jag har så svårt för detta.Skäms.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-02-28 15:32
#95

#92 Kör på med kärleken, men själva sex och dyl är förbjudet..

BattleBitch
2009-02-28 15:46
#96

#94 & #89

Måste säga att jag tycker det är osmakligt med vuxna som sätter sig på barn!!!

Bara för att man är yngre så behöver ni inte idiotförklara henne.

Nu sätter ni er bara i samma sandläda och kastar sand på varandra, väx upp och argumentera som vuxna eller lämna sandlådan helt om ni inte kan hantera det!

Maria
2009-02-28 16:02
#97

#96

Jag känner så igen mig som 15-åring, och ville verkligen inte då att någon skulle behandla mig som mindre vetande eller som du beskriver "sitta i samma sandlåda"

Ingen idiotförklarar Oriel ,utan försöker att diskutera med henne som om hon var vilken fri tänkande varelse som helst.

Själv har du ju frågat Oriel hur hon tycker att homosexualitet ska botas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
BattleBitch
2009-02-28 16:16
#98

#97

Visst, jag har ställt en fråga som jag hoppas få svar på så att man kan föra en diskussion som forumet är till för =)

Masamo
2009-02-28 17:22
#99

#96  Jag tycker inte att någon varit elak mot #90.

Det är ett inlägg som är skrivet för att provocera, och som man kan ignorera.

BattleBitch
2009-02-28 17:27
#100

#99

Precis, man kan antingen ignorera eller höja diskussionen till en lämplig nivå =)

Oriel
2009-02-28 21:13
#101

Provocera?

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
2009-03-01 23:46
#102

#101 Tvinga fram en reaktion = provocera:p ofta negativt…

Oriel
2009-03-02 00:13
#103

Man får alltså inte säga sin åsikt?

-' Rebecca Johansson

 

Santhe
2009-03-02 00:56
#104

#103 Visst får du säga din åsikt. För övrigt så tror jag inte att det var dina inlägg som sågs som provocerande, i alla fall ser inte jag dom som provocerande.

Annons:
Ijin
2009-03-02 11:20
#105

#103 Det är nog som Santhe säger, det är inte dina inlägg som var provocerande. Och jo, man får ha sin åsikt. Alla människor har rätt till sin åsikt, även om den kan tyckas upprörande av andra.

BattleBitch
2009-03-02 13:05
#106

Oriel - Jag har ställt en fråga till dig, kan du svara på #93

Oriel
2009-03-02 13:10
#107

#106 Bara för att jag tror det behöver inte det betyda att jag vet hur det ska botas?

-' Rebecca Johansson

 

BattleBitch
2009-03-02 13:12
#108

#107

Ok. Hur har du kommit fram till att det är en sjukdom?

Jag är bara ärligt nyfiken!

Oriel
2009-03-02 13:15
#109

#108 Som jag sa tidigare tror jag att det är en betéendestörning.

-' Rebecca Johansson

 

BattleBitch
2009-03-02 13:20
#110

#109

OK.

Vad grundar du det på? Har du någon läkare/psykolog som uttalat sig?

Oriel
2009-03-02 13:29
#111

Det är fel & det står i bibeln. Är pedofili normalt?

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
BattleBitch
2009-03-02 13:32
#112

#111

Jag håller med om att handlingen homosexualitet är fel enligt bibeln, fast personligen tycker jag pedofeli inte går att jämföra med homoseualitet, då man tvingar sig på ett barn! Ärven om der är fel så är den homosexuella handlingen godkänd av båda personer….

Men återigen vart har du fått det ifrån att det är en sjukdom/ beteendestörning?

Vem har sagt det? Har du några bevis från läkare/psykolog?

Oriel
2009-03-02 13:35
#113

#112 Men tänk om det är en 50-årig man som ger sig på en 12-årig flicka utan tvång, är detta inte fel?

-' Rebecca Johansson

 

BattleBitch
2009-03-02 13:46
#114

#113

Kan du inte svara på mina frågor, först?

Oriel
2009-03-02 14:06
#115

#114 Jag försökte komma till det ;)

-' Rebecca Johansson

 

BattleBitch
2009-03-02 14:10
#116

#115

Har det någonsinn hänt att en 12åring har velat ha en 50åring? Never ever!

Vad har det med läkarvetenskap att göra? :/

Maria
2009-03-02 19:58
#117

Oavsett vad Bibeln säjer eller vad människor tycker så är det olagligt att som vuxen ha sex med en minderårig. Även om de skulle vara ömsesidigt. Hua.Skrikandes

En beteendestörning är en term som används inom b.la psykiatrin. Att som novis ställa diagnoser på andra människor är oförskämt och kränkande.

Det går inte att jämföra homosexualitet med pedofili som är ett brott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Oriel
2009-03-02 23:38
#118

Drar mig ur debatten eftersom man ändå bara blir idiotförklarad :S

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
BattleBitch
2009-03-03 09:28
#119

#118

Du har inte svarat på viktiga frågor, och kan förmodligen heller inte.

Så då är det väldigt klokt att dra sig ur….

Ijin
2009-03-06 00:10
#120

#119 Strunta i henne, om hon inte mognar med tiden så lär hon antaligen inte klara av livet, och då slutar det som det slutar.

Bara att vänta på att hon mognar.

BattleBitch
2009-03-06 09:15
#121

#120

Jo det är väl så. =)

Ville ge henne en ärlig chans att förklara dig … men den tog hon inte…

Oriel
2009-03-06 16:07
#122

#121 Det är inte jag som är omogen det är ni som missuppfattar mig.

-' Rebecca Johansson

 

BattleBitch
2009-03-06 16:26
#123

#122

Det är inte vi som missuppfattar dig.

Det är du som inte svarar på befogade frågor!

Ijin
2009-03-06 22:23
#124

#122 Så om du inte är omogen, vad är du? Inte för att vara omogen är något fel, självklart inte, men att spy ut saker som kränker vissa människor ofantligt är väl knappast smart att göra, eller har jag helt fel?

Själv tycker jag att dom flesta i din ålder, alltså 15-16 är mentalt störda… men jag vet att dom inte är det heller, utan helt enkelt omogna…
Det är lite granda så som du är just nu som fick mig att få den synen, eftersom så som du är nu skapar problem som bara fan för alla i din omgivning.

Camillhe
2009-03-07 04:35
#125

Ijin, det där var taskigt. Oriel är en ung tonåring som har tankar och funderingar och som kanske inte har lärt sig att uttrycka dom helt taktfullt alltid. (Vilket inte jag heller har fast jag är trettio:P)

Oriel jag tror inte att homosexualitet är en beteendestörning eller en sjukdom, däremot tror jag att ett fåtal som blivit utsatta för övergrepp som små sedan blir homosexuella pga händelsen. Och då handlar det nog om trauma. Annars tror jag att det är medfött och inte annorlunda än heterosexualitet.

Bibeln misstolkas gärna till att Gud fördömmer homosexualitet, men ju mer man forskar på antikens sexual syn etc ju mer lutar det åt att det man talar om är pervesion, och här betyder perversion vissa sexuella beteenden som var förekommande på den tiden.

Benämningen homosexualitet fanns inte, inte begreppet heller om vi med homsexualitet menar en människa som får samma kärlek till samma kön som en man och kvinna får till varandra.

Det fanns säkert människor som var homosexuella även då, men dom kunde själva inte sätta ord på det.

Det förekom ganska mycket sexuell perversion redan på antiken, om man läser lite om tex Nero och hans beteende så får man ett hum om vad Paulus menade.

Oavsett vilket synsätt man har är det viktigaste att inte dömma andra människor. Låt Gud sköta den biten, och låt oss arbeta på att lära oss att älska varandra trots alla brister vi har:)

Min favoritbibelvers:

1Pe 4:8

And above all things have fervent charity among yourselves: for charity shall cover the multitude of sins.

Annons:
Ijin
2009-03-07 14:57
#126

#125 Till att börja med dömer jag faktiskt vem jag vill, för vilken anledning jag vill. "däremot tror jag att ett fåtal som blivit utsatta för övergrepp som små sedan blir homosexuella pga händelsen." Det där får du faktiskt bevisa.

Och nej, jag är varken snäll eller något annat mot människor som faktiskt förstör andra människors liv. Om någon i hennes klass nu hade varit homosexuell hade han inte blivit väl behandlad av henne, så mycket kan jag ju säga.

Jag är hård, men jag gör fortfarande det som jag tror och trycker är rättvist. Sen om det räknas som taskigt eller elakt struntar jag i.

Upp till toppen
Annons: