Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1909 ggr
Maria
1/21/09, 6:41 PM

Guds avbild

Kan ni delge mig era funderingar kring detta att Gud har skapat människan till sin avbild.

För mig är det lite förvirrande då jag anser att människan är en ganska ofullkomlig varelse. Lättledd, ibland ond, girig, egenkär m.m.

Hur tänker ni andra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sukram
1/21/09, 6:59 PM
#1

Om man upphöjer sig själv till guds avbild så tycker jag man är lite självgod. Jag har svårt för den synen på människan.

Margareta
1/22/09, 12:56 AM
#2

Jesus är människa och Gud - jag är människa och därmed lik Jesus som också är människa - jag behöver inte vara lik Gud för det - även om min önskan är att bli mer lik Jesus.

Mer komplicerat än så är det inte för mig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

living
1/22/09, 6:18 PM
#3

Grundtanken med människan var att hon skulle leva för evigt på den här jorden, men nåt gick snett, människan ville gå sin egen väg utan Gud. Hon kunde ha valt livets träd men blev frestad av kunskap därför kunde inte Gud fullfölja sin plan med oss. Men vi fick en chans till att gottgöra detta misstag i och med att Jesus dog för vår frälsning (räddning). Jag ser ofta en skymt av Gud i mina medtroende syskon, avbilden av Gud är alltså inte synlig till det yttre utan ligger mer på insidan av oss. Jesus var fullkomlig människa och fullkomlig Gud, vi troende strävar efter att bli mer lika kristus.

fetknopp
1/22/09, 7:55 PM
#4

Att vi är skapade till Guds avbild betyder att vi på något sätt är lika Gud, dock inte helt lika Glad. Likheten skall väl bestå i att vi kan tänka "moraliskt", dvs att vi kan räkna in konsekvenserna av vårt handlande, vilket inte djuren kan. Vi kan välja att göra gott eller ont. Vi är skapade till att vara medskapare till Gud, eller förvaltare. Vilket betyder att vi har ett särskilt ansvar för vår värld som inga andra skapade varelser har. Detta gör oss till Guds avbild. I Psaltaren står det att Gud skapade människan nästan till ett gudaväsen. Det är väl vackert! Tänk om vi alla ville försöka att se Gud i varje människa vi möter. Skulle inte världen bli mycket bättre då, och mer tolerant.Oskyldig

BattleBitch
1/23/09, 9:49 AM
#5

Jag tror att vi är skapade till Guds avbild i bemärkelsen att vi har samma egenskaper som honom och kan glädjas åt samma saker som han, glädje, friden, djuren och naturen….Sen att vi människor har blivit påverkade av all onska är inget som har att göra med Guds avbild.

Margareta
1/23/09, 7:52 PM
#6

#5 Håller med dig!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Ijin
1/23/09, 8:15 PM
#7

#5 Och om man inte glädjs av frid? Om man gillar kaos och dyl? Och det är inte så att jag har blivit förvriden. Jag bara är den jag är, och då har väl din "gud" gjort mig så?

Maria
1/23/09, 8:28 PM
#8

#7 Jag tror att "frid" är ett tolkningsord. Du känner kanske frid med ditt kaos. Alla människor är olika.

Jag har fortfarande svårt med detta att Gud skapade människan till sin avbild då jag känner mig långt ifrån Gudalik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
1/23/09, 8:43 PM
#9

#7 Vi är alla olika människor med olika uppväxt och olika influenser genom livet, set gör att vi preci som #8 säger kan känna frid på olika sätt =)

Ijin
1/24/09, 1:50 PM
#10

Nja, inte direkt.. Jag kan känna frid, men det är roligare att känna en destruktiv känsla, faktiskt…

Jag tror inte att gud skapade oss i hans avbild. Jag tror han skapade oss så vi kan utvecklas att bli som han, i såfall… Och att resten är en gammal feltolkning…

Men hur som helst, det är bara vad jag tycker tänker och tror:)

BattleBitch
1/25/09, 10:43 AM
#11

#10

Tycker att du har rätt där, vi kan välja att inte utveckla vår personlighet likt Guds. Vi har en fantastisk FRI vilja att utvecka en personlighet som vi vill… Antingen god eller ond… Det är vårt val som vi får stå till svars för sen… Tror jag :D

Ijin
1/25/09, 1:35 PM
#12

#11 Och hur vet du att den personlighets utvecklingen inte är som guds? Jag menar, gud lät 20000 människor dö i en tsunami… gör det honom god då?

BattleBitch
1/25/09, 1:59 PM
#13

#12

Vad hade du velat att Gud skulle ha gjort åt Tsunamin då? Stoppat den?

Ska han stoppa alla naturkatastrofer? Kanske alla krig oxå? Och när han ändå håller på, alla ondska…

Men tänk! Det är PRECIS vad han skall göra! Skrattande

Uppenabarelseboken 11:18; 2 Petrus 3:9; Habackuk 2:3

Annons:
Ijin
1/25/09, 5:26 PM
#14

#13 Krig får väl vi själva ta hand om. Men tsunamis är väl guds skapelse?

Så jo, han ska fixa det.

BattleBitch
1/25/09, 7:30 PM
#15
#14

Så jorden är Guds skapelse? Men inte människan?

ObestämdFörstod jag dig rätt då?

Ijin
1/25/09, 8:32 PM
#16

#15 Alltså. Krig är någonting som människor gör. Inte gudspåverkat. Naturen och vad den gör (Te.x. jordbävningar, tsunamis) är något som är gudspåverkat…

BattleBitch
1/25/09, 10:18 PM
#17
#15

Tänkte mer som att;

Gud har skapat människan.

Han har skapat naturen.

Människan krigar.

Naturen skapar naturkatastrofer.

;)

Ijin
1/25/09, 11:34 PM
#18

#17 Naturen gör som den gör. Det gör inte människan. I min värld så är gud slumpen, ungefär…

savedbygrace
1/25/09, 11:38 PM
#19

#14

Jag håller inte med om att tsunamis är Guds skapelse. Naturkatastrofer kommer inte från Gud utan är ett av syndafallets konsekvenser. Enligt Bibeln påverkade syndafallet inte bara människans gudsrelation, utan också övriga livsvillkor. ”Hela skapelsen är lagd under tomhetens välde” skriver Paulus. Världens tillstånd är alltså inte identiskt med hur det en gång var!

Världen är orättvis och grym, och oskyldigt lidande är en del av den här världens livsvillkor.  Allt kan hända alla – det finns ingen karmalag där du får skörda vad du sått, dvs det finns inget omedelbart samband mellan den moraliska halten i människors liv och det öde man går till mötes.

Men varför stoppar inte Gud naturkatastrofer och annat oskyldigt lidande? Gud har givetvis makt att göra det. Samtidigt har han gett oss förvaltarskapet över jorden och vi har vänt honom ryggen. Gud agerar inte genom någon form av brandkårsutryckningar som syftar till att lindra alla symptom på världens bortvändhet från Gud. Han är djupare involverad, för att lösa grundproblemet: själva bortvändheten.

För människan måste en gång dö, det är den yttersta konsekvensen av bortvändheten. Oskyldigt lidande i samband med t ex naturkatastrofer kastar därför ett obarmhärtigt ljus över detta människans grundproblem. Jesus säger i ett sammanhang: ”De arton som dödades när Siloatornet rasade, tror ni att de var större syndare än alla andra i Jerusalem? Nej, säger jag, men om ni inte omvänder er ska ni alla mista livet, precis som de”. På ett eller annat sätt måste vi alla dö, men inget kan ytterst sett skada den som tillhör Jesus. Han säger ”Den som tror på mig ska leva om han än dör, och den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö.” Döden är alltså fortfarande en realitet, men i Jesus har döden ingen makt över oss. Han har redan besegrat den.

Ijin
1/25/09, 11:42 PM
#20

#19 "Han är djupare involverad, för att lösa grundproblemet: själva bortvändheten."

Nja, snarare han som inte visar sig och det gör att man inte längre ger det tid. Varför spendera tid på någonting som inte bevisar sin existens?

Och döden är någonting som hör ihop med livet, och det är därför man dör, och det är knappst någonting som är farligt.

Jag vill faktiskt dö någon gång. Det är ren feghet att inte acceptera döden genom att säga att det finns något efter.

Annons:
BattleBitch
1/26/09, 9:28 AM
#21
#19

Bra skrivet! =)

Upp till toppen
Annons: