Annons:
Etikettjesus
Läst 1253 ggr
living
2/27/09, 9:23 PM

Predikan

Jag är lite nyfiken på hur det fungerar i SVK, Är det bara prästen som får predika? eller kan vem som helst få göra det?

Annons:
Mads
2/27/09, 9:37 PM
#1

Vilken intressant fråga, jag väntar med dig med spänning på svarGlad

Amor Vincit Omnia

living
3/2/09, 5:31 PM
#2

Finns det inga SVK:are här som känner för att svara? Jag tror inte det är en så svår fråga.

Maria
3/2/09, 8:00 PM
#3

"Enklare Gudstjänster" kan utföras av bl.a diakoner och andra under utbildning men de får inte ge nattvarden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/2/09, 8:02 PM
#4

Då är väl svaret Nej på TS fråga tolkar jag det som!

living
3/2/09, 8:07 PM
#5

#3

Ok! noterat.

Lite trist bara att inga andra får komma till tals.

Maria
3/2/09, 8:10 PM
#6

#5

Många gånger så läser församlingsmedlemmarna ur Bibeln under Gudstjänsten/högmässan men det är väl inte det som du menar med att "komma till tals"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Margareta
3/2/09, 11:20 PM
#7

Det är så att "vem som helst" får predika i svenska kyrkan - men vem som helst gör det inte av tradition i de allra flesta kyrkorna.

Storkyrkan i Stockholm (domkyrkan) är ett av undantagen - där predikar "kändisar" ibland.

Det enda som "vem som helst" inte får göra är att celebrera mässan, döpa och viga. Det kallas att förvalta sakramenten.

Däremot får "vem som helst" hjälpa till att dela ut nattvarden.

Det finns något som heter lekmannapredikanter - de predikar utan att vara präster.

Jag kan inte det här helt bra med alla regler och icke-regler men eftersom ingen annan dyker upp som kan det bättre så svarar jag tills vidare.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: