Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1401 ggr
Masamo
2/10/09, 7:02 PM

Hur många tror/tror inte på Gud?

Personligen gör jag det inte, men det kan vara intressant att veta hur stor del av läsarna som gör det..

Annons:
Maria
2/10/09, 8:02 PM
#1

Jag tror…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2/10/09, 8:04 PM
#2

Jag tror …

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sukram
2/10/09, 9:18 PM
#3

jag tror inte.

maaro
2/10/09, 9:43 PM
#4

Jag tror…

Masamo
2/10/09, 10:08 PM
#5

Ingen som har en annan tro?

Santhe
2/10/09, 10:54 PM
#6

Jag tror..

Annons:
ejn04013
2/11/09, 2:22 AM
#7

Jag tror inte på Gud eftersom jag har svårt att ta till mig ett ett allsmäktigt väsen bor i himlen och styr och ställer över människornas och djurens liv och leverne. Jag tror dock att Jesus har funnits men jag tror inte att han var Guds son utan hans biologiska far måste ha varit Josef. Bibeln kan ses som en kombinerad historiebok och sagobok eftersom vissa händelser i biblen är ju historiskt bevisade men alla mirakel och övernaturliga händelser tror jag inte på utan det kan förklaras med att på den tiden så var ju ingenting lika vetenskapligt som idag samt att människorna på den tiden i brist på vetenskap var väldigt vidskepliga. Som kontrast till det tror jag faktiskt på ett liv efter detta aningen i form av själa vandring eller någon form av "andra sidan" eller en kombination av bägge. Det ahr ju forskats i nära dödenupplevelser och jag känner personer som deltagit i seanser och antingen själva fått kontakt med exempelvis avlidna släktingar eller har sett andra deltagare få sådana kontakter.

Masamo
2/11/09, 3:31 AM
#8

#7  Väldigt bra skrivet! Själv tror jag på Ödet och reinkarnation..

Maria
2/11/09, 11:16 AM
#9

Själavandring, reinkarnation, andar, Shamanresor med mycket mera är det väl ingen som höjer ögonbrynet för. Det är lite konstigt tycker jag att om man berättar om något övernaturligt så tycker de flesta människor att det är spännande. Skulle man då koppla denna upplevelse till Gud då är det inte lika intressant längre.

Alla andra "moderna" sätt att tro är mycket lättare att ta till sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2/11/09, 11:20 AM
#10

#9 Det är ganska märkligt - men det är verkligen så.

Att tro på healing från människor är lättare än att tro på att Jesus helar än idag.

Att tro att andra människor som dött går att kontakta är lättare att tro än att Jesus uppstod och lever än idag.

Undrar varför det är så

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Masamo
2/11/09, 12:53 PM
#11

#10  Jag har svårt att förstå att Jesus uppstod och fortfarande lever. Levande ting kan ses, men var finns han?

Maria
2/11/09, 1:08 PM
#12

Vinden kan man inte se men du kan se dess verkningar och känna den. Likadant är det med Jesus för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Masamo
2/11/09, 1:16 PM
#13

#12 Men han lever ju? Om jag omformulerar min mening i #11 då. Levande människor kan ses. Men jag vet inte vad han anses som? Andar lever ju inte. Deras väsen kan man känna.

Annons:
Masamo
2/11/09, 1:18 PM
#14

Det här ämnet är kul och intressant att diskutera! Flört

Maria
2/11/09, 1:21 PM
#15

För min del så kan man väl kalla Jesus ett väsen om man så vill. Jag tror ju inte han är av kött och blod.

Kan du känna andars väsen så kan du med all säkerhet känna Jesus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Masamo
2/11/09, 1:29 PM
#16

Jag kan inte känna andars väsen, men det finns ju medier som kan.

Maria
2/11/09, 1:37 PM
#17

#16 Det finns medier som kan, säger du, och tror på det? Då är det väl lika lätt att tro på Gud eller…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2/11/09, 4:37 PM
#18

#17 typ

Nu är vi där igen - medier och annat går att acceptera men så fort det är Jesus går det inte! Gissa vem som blir glad då?Skrikandes

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

evrekaw
2/11/09, 5:33 PM
#19

Har många gånger fått känslan av att man måste vara fundamentalist för att få kallas troende…

Har svårt att vara detta då allt för mycket i modern religionshistorisk och litterär forskning kring NT visar att man nog inte kan bara köpa allt…

Men visst tror jag!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Masamo
2/11/09, 6:10 PM
#20

#17 Ha ha.. nej du, någon gud, det skulle jag ALDRIG tro på!

En gud skulle se till att folk har det bra och inte får lida.

Medierna tror jag på, det har jag bevis för. Ja, inte alla nu, men det finns faktiskt undantag. Men som sagt alla har sin tro!

Jag tycker då inte man kan jämföra (levande) medier och Jesus.

Annons:
Maria
2/11/09, 9:24 PM
#21

Du pratar "bevis" när det gäller medier. Sedan skriver du att alla har sin tro. Alltså TROR du på dessa medier.

JAG JÄMFÖR DEFINITIVT INTE ETT MEDIUM MED JESUS.

Kan du däremot tro på något som är så övernaturligt som att någon har kontakt med andar och döda människor så förstår jag inte hur du kan skratta åt "att tro på Gud"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Masamo
2/11/09, 9:44 PM
#22

Jag har "bevis" på att åtminstone ett medium är just ett medium. Och jag tror på en del medier, inte alla!

Jag skrattar INTE åt dem som tror på gud.

Att jag skrattade, det var för egen del. För mig är det otänkbart att tro på gud. Bara för att jag tror på en del medier, så är det inte lika enkelt att tro på gud.

Russtoka
2/11/09, 10:24 PM
#23

Javisst, jag tror.

Margareta
2/11/09, 10:44 PM
#24

Det är inte lätt att tro på Gud - det är inget man bara börjar göra från den ena dagen till den andra!

Talet om korset är dårskap säger Paulus

1 Kor 1:18

Världens vishet och korsets dårskap
Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft.

1 Kor 1:19

Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna.

1 Kor 1:20

Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?

1 Kor 1:21

Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror.

1 Kor 1:22

Judarna begär tecken och grekerna söker vishet,

1 Kor 1:23

men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna,

1 Kor 1:24

men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet.

1 Kor 1:25

Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna.

1 Kor 1:26

Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma.

1 Kor 1:27

Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam,

1 Kor 1:28

och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till,

1 Kor 1:29

så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud.

1 Kor 1:30
P   

Genom honom finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet.

1 Kor 1:31
P   

Som det står skrivet: Den stolte skall ha sin stolthet i Herren.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2/11/09, 10:45 PM
#25

Särskilt de sista verserna gillar jag

1 Kor 1:27

Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam,

1 Kor 1:28

och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till,

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lidan
2/15/09, 4:37 PM
#26

Jag Tror

Masamo
2/15/09, 6:15 PM
#27

Bibeltexter tycker jag är jobbiga.. varför inte skriva om dem så det är lättare att läsa och förstå? Flört

Annons:
Margareta
2/15/09, 9:23 PM
#28

Hur menar du med att skriva om? 

Man kan inte ändra texten men man kan förklara - är det det du menar?

Ett vanligt sätt att läsa bibeln är att en erfaren läser texten och sen förklarar - så gjorde redan judarna på Jesu tid. Jesus blev känd redan som lite för sin förmåga att tyda texterna.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Masamo
2/15/09, 10:01 PM
#29

Man kunde omformulera texten. Det verkar ju krångligt att en erfaren ska läsa texten, Inte för vanligt folk då inte.. Inte undra på att man inte förstod ett dyft i skolan, då man var tvungen att läsa. Hoppas skolungdomarna slipper läsa bibeln om de inte vill. Men förr fanns det inte religionsfrihet i skolan. Inte i min lilla by ialla fall.

Margareta
2/15/09, 10:08 PM
#30

Det finns biblar med "omformulerad" text - Levande bibeln är ett sånt exempel. Det finns också biblar för barn där en del berättelser är omskrivna för barn.

Nackdelen med dess förenklingar är att man förlorar ett djup i texten som inte går att återge. Då är det bättre med en bok som har bibeltexter och sen en förklaring/utläggning.

Något jag verkligen rekommenderar i så fall är Göran Skyttes bok "Ett år med Jesus". Göran har tillsammans med prästen Bo Brander skrivit boken utifrån deras samtal över bibeltexter som Bo predikat över varje söndag under ett helt år.

Bibeln är en svår bok - det kan inte hjälpas. Ingen förväntas förstå den själv, direkt och på egen hand. En del gör det, men långt ifrån alla.  Det är därför det predikas och görs utläggningar ur den över hela världen, alla dagar och i alla tider. Vore det så enkelt som du önskar skulle det inte behövas.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hannybee
4/17/09, 1:54 PM
#31

Jag tror.

Mads
4/17/09, 3:49 PM
#32

Jag tror. Och vad gäller Jesus så kan väl hans godhet leva vidare i människor idag, hans kärlek och ödmjukhet samt vishet och kunskap ? Sen har ju en Gudstro inte att göra med om man kan känna av andar eller så kan jag känna, handlar det inte om att alla föds vi med olika egenskaper och gåvor och det är vad vi väljer att göra med dem som är viktigt.

Amor Vincit Omnia

Highness82
4/18/09, 2:13 AM
#33

Jag tror!

[KinaSylejmani]
4/19/09, 12:30 AM
#34

Jag tror.

Annons:
Upp till toppen
Annons: