Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1704 ggr
Highness82
2009-03-18 20:39

Hur tror du att himlen är?

Paulus säger i ett av sina brev - att vårt hemland är i himlen. Fil. 3:20

Så jag tänkte att vi skulle diskutera lite om denna underbara plats där Gud har sin majestätiska tron.  Bibeln talar om gator av guld, himmelsk lovsång, och tillbedjan till vår käre Fader och hans älskade son Jesus Kristus. 

Jag har även läst boken 90 minuter i himlen med Don Piper, som jag faktiskt tror är en äkta vittnesbörd. I boken så talar han om änglarnas lovsång, när dem flyger och man hör vingarna så blir vingslagen som en lovsång till Gud som var det vackraste han hade hört. Det står ingenting i Bibeln om himlens färger, men enligt Don Piper så finns det färger i himlen som vi aldrig har sett här på jorden. Han berättade att han aldrig har varit så lycklig, och att hans familj och vänner mötte honom vid porten. De som var sjuka här på jorden, var friska, glädjefulla och starka i himlen. Han berättade även att han såg den gatan av guld som antagligen Bibeln talar om i uppenbarelseboken 21:21?  Han berättade också om den himmelska musiken, alla som var där sjöng lovsånger till Gud, de sjöng olika låtar men ändå blev det inget oväsen.  Jag har för mig att Han också berättade att man på sätt och vis blev ett med musiken, och att det var väldigt vackert. 

Men det bästa av allt måste ändå vara att få möta Gud. Tänk er den dagen, då ni står där framför Himelens och Jordens Skapare, och bara faller ner och tillber denna levande Gud. Jag tror att den känslan kommer vara större än själva känslan av att befinna sig i himlen. Jag tror att man kommer känna en sådan stark dragning till Fadern så man följer honom i all evighet utan att tröttna. Jag tror att man kommer känna glädje och frid i all evighet, men samtidigt aldrig tröttna på att känna denna glädje och frid. Jag tror inte att man kommer tänka - Nu har jag känt glädje och frid i 80 miljoner år, nu vill jag känna något annat.  Jag tror snarare att man kommer leva i nuet för all framtid. Jag tror inte att man minns det förflutna, och inte heller tänker på framtiden, utan all tid som existerar är nuet - lovsång, kärlek, frid, dans, glädje, och tillbedjan i all evighet.

Hur tror ni att det kommer vara i himlen? Ni får ha bibeln som källa, men samtidigt tänka fritt. För jag personligen tror att Himlen innehåller mer saker än det som finns i Bibeln!

Annons:
Santhe
2009-03-18 21:06
#1

#0 Jag tror i stora drag som du när det gäller Himlen. Fast jag tror att vi kommer komma ihåg det som hänt. Som om åren som passerar blir som krusningar på vattenytan.

Tänkte bara säga något om tid. På sätt och vis så lever vi ju i nuet just nu här på jorden också. Det finns egentligen inget annat än nuet. För när framtiden kommer så sker den i nuet den med. Och det förflutna som varit skedde också i nuet.

Santhe
2009-03-18 21:11
#2

Minns en konversation jag hade med min mormor. Hon trodde att i paradiset så kommer bensinen vara miljövänlig. Hm, sa jag, men om vi lever i evigheten varför ska vi då ha bilar. Vi har ju "all tid i världen" att ta oss dit vi behöver.

Highness82
2009-03-18 21:15
#3

Tack för dina tankevärda inlägg Santhe!=)  Och ja, du har mycket rätt i det som du sade om miljövänliga bilar! =) Vi kommer nog knappast stressa! :P Men tror du inte att vi kommer tröttna efter ett tag då? Ifall vi hela tiden minns det förflutna? Hur ser du på den saken?:P

Santhe
2009-03-18 21:44
#4

Nja det är väl mer jag som har svårt för tanken att inte minnas vad man varit med om. Dessutom om man umgås där så kan det ju vara en trevlig aspekt om man minns dem man träffat förut.

Sedan är jag inte säker på att det kommer finnas kvar något negativt i evigheten. Som att tröttna på saker och ting. Utan vad vi än tar oss för där så kommer vi att tycka att det är härligt och underbart och trevligt och skönt. Vi kommer helt enkelt att älska allt.

För om jag typ ska tröttna på något så måste det ju vara något av följande: tråkigt, enformigt, för svårt, ointressant, en önskan om att vara någon annanstans osv.

I Himlen tror jag allt kommer fantastiskt.

Highness82
2009-03-18 21:56
#5

#4 Jo det är sant, det vore kanske en fördel. Alla har presenterat sig i tusen år, och sedan säger man: "Men Hej! Mitt namn är Carro, dig har jag aldrig sett förut!:P Vad tråkigt det skulle bli för Gud i slutänden om alla hela tiden presenterade sig för varann, eftersom de inte har något minne om det förflutna?:P  Riktigt så tror inte jag heller! :P Men tror du att vi kommer minnas vårt liv här på jorden då vi är i himlen?

Tack än en gång för dina fina svar!=) Och jag tror också att himlen är en fantastisk plats att vara på!=)

Santhe
2009-03-18 22:27
#6

Hm, ja det där med att minnas våra liv på jorden komplicerar till det. Tänk om jag blir 80 år, har make, barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Tänk på alla familjer/släkt det blir runt min familj.

Hur är vi då i himlen. Kommer jag dit som en åttioårig gammal gumma, fast jag slipper min käpp och mina krämpor. Ska alla komma i den åldern dom dör i? Eller Blir det någon Gyllene medelålder för alla? Alla i hela himlen är 40 åringar.

Vad jag försöker komma till är att min mormor dog när hon var 89 år och då var jag 30 år. Det är så min mormor och jag kommer att minnas varandra. Jag har om Gud vill många år kvar i jordelivet. Låt oss säga att jag går vidare när jag är någonstans mellan 60-80år. Då kommer ju inte min mormor känna igen mig.

Eller tänk på alla de barn som kallas hem alldeles för tidigt. Ska dom vara barn för alltid i himlen?

Ja, detta ämne är ju inget vi kan få svar på, så frågorna blir bara fler och fler.

Fast jag är helt säker på att Gud har en plan redan..

Annons:
Santhe
2009-03-18 22:30
#7

Jag tror att vi kommer att komma ihåg allt. Alla människor vi träffat, allt vi gjort, i himlen alltså.

Så till slut kommer vi att känna alla som bröder och systrar och bli en enda stor härlig familj.

Highness82
2009-03-18 22:35
#8

Santhe!  Ja Absolut! Det finns många frågor som man ställer sig! :D Kanske är det så att  din farmor ser ut som 89 för att du skall kunna känna igen henne då ni möts, men ur hennes perspektiv är hon 25?:P Det "kanske" är så också?:P Eller så vet du instingtivt vem hon är när ni möts?  Som du själv sade: Gud har nog redan en plan för detta! :D  Hur tror du att det kommer se ut i himlen då?=)

Tvillingsyster
2009-03-19 00:49
#9

Det som jag aldrig tröttnar här i tiden är relationer. Jag tror det är så även i himlen……. mötet mellan personer….. Gud….. Jesus….. Helig Ande…… och vi andra.

Det övriga spelar inte så stor roll……. Gud sköter det på bästa sätt..

Highness82
2009-03-19 01:04
#10

Hej Tvillingsyster!=) Välkommen! =)

Det du säger är sant, men samtidigt så kan man faktiskt tröttna på vissa människor som står en väldigt, väldigt nära. Jag kan faktiskt ibland bli rätt så trött på min mamma, då jag anser att hon tjatar för mycket.

Men samtidigt så tror jag att man i himlen aldrig tröttnar, utan att alla dessa frukter som vi översvämmas med och som Gud ger oss,  kommer att ta bort alla dessa känslor av trötthet osv!:P *drömmer mig bort* Tänk när vi står inför Guds tron och äntligen får se honom. Tänk den dagen då vi får möta Jesus, hans apolstlar och alla profeterna och patriarkerna i GT. Abraham, Isak, Jakob, Mose, Jesaja, Kung David, Salomo, Jeremia, Joel, Jona och alla dem.  Man bara: "Tjena! Jag läste din bok då jag levde på jorden. Vad coolt det var när du med Guds hjälp delade röda havet Mose" :D 

Det känns så overkligt, men samtidigt är ju detta våran framtid. Vi kommer att få träffa alla profeterna som vi just nu läser om i Gamla testamentet, och vi kommer också att få träffa Våran allsmäktiga skapare och hans Son Jesus Kristus! :D Men tänk på den himmelska lovsången och Gudstjänsten. Vad mycket vi har att se fram emot! :D

Maria
2009-03-19 13:16
#11

Jag är inte säker på om vi kommer vara "förkroppsligade" i den bemärkelse att man känner igen varandra, ålder osv. Jag tror mer på ett själsligt tillstånd där vi möter våra själsfränder.

Läste någonstans om någon som trodde att älskar man blommor och natur så är himlen full av dessa, älskar man havet så är himlen ett evigt hav osv.Var och en får uppleva sin egen himmel så att säga ihop med Gud.

Jag tycker det är en underbar tanke…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-03-19 13:29
#12

#11 Välkommen bumbleboo!=)  Ja det låter som en vacker tanke, men hur skall man då kunna kommunicera med sina nära och kära? Om jag älskar naturen på land, och min mamma älskar naturen i havet, hur skall jag då kunna träffa min mamma?:P  Kommer vi vara på samma ställe och se varandra och talas vid, bara det att hon ser mig i havet och jag ser henne i skogen?:P Hur tror du? =)

Gud välsigne dig!

Maria
2009-03-19 13:36
#13

Jag tror ung. så att på något sätt är vi tillsammans i våra egna verkligheter…Vi är på samma ställe men ändå inte. Svårt att förklara…

Vi får se den dagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Highness82
2009-03-19 13:49
#14

#13 Intressant tanke!=) Tack för att du delade med dig!=)

Tvillingsyster
2009-03-19 21:12
#15

#10

Du påminde mig oavsiktligt om min mor, som är 83 år gammal. När jag var ung så var jag ofta väldigt trött och ibland också arg på henne, men idag trivs jag väldigt bra med henne. Jag tror det beror på att vi har båda förändrats, blivit mer mogna. När jag var ung tänkte jag aldrig på att relationer är viktiga utan det har kommit senare i livet. Idag tänker jag faktiskt att det enda vi kan ta med oss till himlen är faktiskt relationer.

För det andra om du blir trött på en människa så söker du en relation med någon annan. Så egentligen, du har tröttnat på en människa, men inte i en relation. Och när man blir äldre så vill man inte jämt skapa nya relationer - det blir för många annars - man vill vårda dem som finns istället.

Har du tänkt på att Jesus åt mat efter sin uppståndelse och hans lärjungar rörde vid honom. Så jag tror att vi kommer att vara av riktigt virke - vår kropp måste ju hålla i evighet - och vi kommer att äta också. Jesus säger ju i Lukas 22 att han kommer inte att äta och dricka påskmåltid förran Guds rike har kommit. Så visst finns det små antydningar här och där i Bibeln vad som väntar oss.

Santhe
2009-03-19 22:09
#16

#15

Det har du nog rätt i att det kommer vara riktiga kroppar och att vi kommer att äta. Har inte tänkt på det att Jesus redan gjort det. Spännande tanke.

Maria
2009-03-19 22:13
#17

Kan man inte tänka sig att "äta" är mer symboliskt för välbefinnande…

Riktiga kroppar har jag svårt att tänka mig. Då får man konstruera om dem ordentligt i så fall om de ska hålla i evighetFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-20 06:17
#18

Mose och Elias visade ju sig för Jesus på förklaringsberget, det  tycker jag tyder på att vi kommer att ha kroppar i ngn form och att vi kan bli igenkända.

Det finns flera andra exempel som tyder på att vi kommer att känna igen varandra i Bibeln.

Jag tror att himlen kommer att vara lika fysisk som jorden är för oss nu och att vi kommer att leva ett evigt liv där med Jesus men även med dom vi älskar.

Hannybee
2009-03-20 19:05
#19

Jag har inte läst igenom vad alla tror här, men jag tror att det kommer bli så mycket bättre än vi ens kan föreställa oss! :D

Santhe
2009-03-20 20:01
#20

#19

Jag instämmer!

Annons:
szirius
2009-03-21 23:08
#21

Som motsats till himlen: tror ni på ett helvete också? Och hur fungerar det?Vilka kommer dit? Kan man göra nåt för att komma därifrån eller är man evigt dömd?

Tvillingsyster
2009-03-21 23:36
#22

#17

Bumbleboo, Vill du ha himlen mer med känslor och stämningsfullhet att göra…….. du kanske är mest en känslomänniska…….. Den biten måste också finnas i himlen……. Egentligen är relationer i himlen nummer 1 för mig…….. men efter det kommer konkreta, handfasta saker som uppståndelsekroppen, äta, händelser, naturlig umgänge, sång, osv.

Aldebaran
2009-03-21 23:57
#23

Har du väl hamnat i helvetet så är du där för gott enl. detta gänget Szirius

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tvillingsyster
2009-03-22 16:23
#24

Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på varje sida om floden, står livets träd som bär frukt tolv gånger, varje månad bär det frukt, och trädets blad ger läkedom åt folken. Och ingen förbannelse skall finnas mer. Guds och Lammets tron skall stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom. De skall se hans ansikte, och hans namn skall stå skrivet på deras pannor. Någon natt skall inte finnas mer, och de behöver inte någon lampas sken eller solens ljus. Ty Herren Gud skall lysa över dem, och de skall regera som kungar i evigheternas evigheter.

Så här står det i Johannes Uppenbarelse 22:1-5. Här finns några konkreta saker som finns på andra sidan detta liv som flod, träd, frukt. Det skall inte finnas någon natt mer, ingen sol heller, ty Gud skall lysa över alla. All förbannelse är borta, och trädets blad ger läkedom och där klarar vi av att se Guds ansikte utan att dö. Det bästa tycker jag är att vi ska få hans namn - är det för- eller efternamn?

OlgaMaria
2009-03-22 21:18
#25

#24 Det är så underbart att läsa!!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-03-24 22:45
#26

Att vi ska få hans namn kanske innebär att vi alla blir "små Gudar". Han har ju skapat oss till sin avbild…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-03-24 23:11
#27

mmm nu börjar du närma dig #26

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Maria
2009-03-24 23:14
#28

#27 Javisst, jag säger ju att jag håller med dig i mycket…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-03-24 23:18
#29

Jo, jag har läst det…Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tvillingsyster
2009-03-24 23:48
#30

#26

Nej Bumbleboo, vi blir inte ens "små Gudar" även om vi får hans namn. Endast Fadern, Sonen och Anden har rätt att kalla sig Gud.

Aldebaran
2009-03-24 23:49
#31

Enligt din syn på saken kanske du skall tillägga…?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
2009-03-25 00:52
#32

#30 Naiv fråga. Kan inte jag få tro så? Är jag inte en Kristen då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-03-25 00:55
#33

Troligtvis inte.. det har jag aldrig blivit när jag uttalat mig så..Obestämd

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-03-25 01:07
#34

Om varje ord i GT är Guds ord, så är judendomen lika ofelbar  och lika gudomlig som kristendomen. Frågan är om inte även judarna har förlorat nyckel till sitt testamente genom att bli "västerlänningar" och "bokstavsträlar" från att ha varit österlänningar och symbolister. De ord vi jan förstå i bibeln är människans ord och inte ord av kosmiskt väsen. Gud förkunnar ingen sanning och skyddar inte heller sanningen från förfalskning och bedrägeri. Vi människor har fått vårt förnuft för att använda det till att själva söka och finna sanningen.

Den religiösa dogmläran lider i regel av tre missvisande föreställningar: felaktig gudsuppfattning, felaktig synduppfattning och felaktig försoningsuppfattning.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: