Annons:
Etikettjesus
Läst 2571 ggr
Maria
2009-03-12 14:08

Samma Jesus

Har med intresse följt trådarna här om olika syn på Kristendomen. Jag vet inte vad jag ska tycka men jag blir ganska beklämd över att människor vill ha ensamrätt på tolkningar om Jesus. Det är ju ändå samma Jesus vi alla tror på.

Jag kan tycka si eller så och ifrågasätta men det viktigaste är väl i alla fall att vi alla har en gemensam nämnare så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
evrekaw
2009-03-12 17:35
#1

Har flera gånger tänkt i samma banor som du…

Men ska vi se det ur ett rent historiskt perspektiv så tycker jag att den utvecklingen är positiv, med tanke på att vi när kristendomen kom fick allt enväldigt tolkat från överheten. Vi vanliga som inte kunde läsa, inte kunde latin, vi kunde inte ha en egen åsikt om något…

Nog är det väl allt mer fantastiskt att vi alla kan läsa och tolka själva idag. Följden av denna "frihet" ger naturligtvis upphov till tolkningar som skiljer sig åt.

De som anser sig bokstavstrogna har jag svårt att förstå hur de tänker. Mycket i bibeln är ju metaforiskt, Jesus gav oss liknelser - självklart måste vi tolka dessa liknelser och där kommer kruxet. För ingen har facit på vad Jesus faktiskt avsåg när han gav liknelsen. Vi kan bara anta vad som är mer eller mindre sannolikt. Det står ingenstans hur vi ska tolka dessa liknelser. Man kan inte vara bokstavstrogen angående en liknelse…

Ta bara höga visan… Den kan man verkligen inte bara läsa bokstavligt, då faller, enligt mig, nästan hela härligheten med exempelvis dessa fantastiska rader…

Huru var icke din moder en lejoninna! Bland lejon låg hon; hon födde upp sina ungar bland kraftiga lejon. >1 Mos.49,9 f. Så födde hon upp en av sina ungar, så att han blev ett kraftigt lejon; han lärde sig att taga rov, människor åt han upp.

Tolkar man det bokstavligt pratar vi om kannibalism här… Vi måste tolka metaforiskt…

Ha ha, skulle kunna babbla i timmar om detta… Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-03-12 17:59
#2

#1 Flört

Jag har kopierat en insändare i Kyrkans Tidning som jag tyckte var tankeväckande som handlar lite grand om detta.

Vill tillägga att artikeln är skriven av Håkan Stenow

Stiftsdiakon.

**Tankar i tiden
**………………………..
**Teologisk
fildelning

**Rättegången mot Piratebay har gjort fildelning och upphovsrättsfrågor till högaktuella samtalsämnen. Vad får man dela med sig av till sina medmänniskor? Hur bevaras upphovsrätten i en digital tidsålder?
   Därför är det kanske inte så långsökt att fråga sig om Jesus är upphovsrättsskyddad. Vem har rätt att säga vad om Jesus? Nästa vecka kommer Jonas Gardells bok "Om Jesus". Det har gått sex år sedan hans "Om Gud" kom. Den förvånade många och upprörde en del.

Gardells Jesusbok har satt igång en debatt redan innan den kommit ut i handeln. På hans hemsida har man kunnat läsa smakprov ur boken. Där skriver han något som många redan sagt, att det troligen är mycket lite av våra föreställningar om Jesus som stämmer överens med Jesus från Nasaret. Mer provocerande blir det när Gardell för fram tanken att Jesus kanske var både tandlös och analfabet. Detta har upprört Ulf Ekman, som på sin blogg varnar för boken. Han menar att det alltid finns ett underliggande skäl till att man vill förändra bilden av Jesus; man vill göra om Jesus så att han passar den egna livsstilen.

Jag menar att det inte krävs så mycket god vilja för att se att dessa annorlunda beskrivningar av Jesus handlar om att människor faktiskt upptäcker nya sidor hos honom. Det är ju sådant som sker i levande relationer. Och när man stått utanför och varit utestängd är det ganska naturligt att man ser på Jesus med nya perspektiv. För egen del vill jag inget hellre än att lyssna till dessa beskrivningar av Jesus, för att utmanas och beröras.
   Hur det egentligen är med Jesus och upphovsrätten kan man diskutera. Men jag tror att vi alla skulle behöva lite mer av "teologisk fildelning".
   Sharing is caring!

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-03-12 18:41
#3

Underbar artikel och nu måste jag ju läsa Gardells nya bok också, har hittills läst allt han skrivit…

Jag ställer mig positiv till teologisk fildelning och tycker att det är lite synd att Jesus inte hade upphovsrätt till sina ord, tänk vilka royalties det kunnat bli som kunnat användas till gott Flört

Å föresten… varför skulle Jesus inte ha kunnat varit tandlös? inga fotografier eller porträtt finns… De hade inte tandkräm, tandborste och tandtråd på den tiden heller…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-03-12 18:49
#4

Ja, jag måste också läsa Gardells bok.

Jag tyckte uttrycket "teologisk fildelning" var så bra.

(Ursäkta att artikeln blev lite "långsmal")

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-12 19:57
#5

Tyvärr håller jag inte alls med dig Bumbleboo, det är inte samma Jesus som alla tror på.

Bara för att man kallar någon eller någonting Jesus betyder det inte att det automatiskt handlar om samma person. Och både i frågan om JV och mormoner så är det inte samma Jesus vilket borde ha framkommit i trådarna på sidan.

Att man ser Jesus lite olika är för mig inget problem, men när man tillskriver Honom helt olika liv, person, görande då är det inte längre samma tro.

evrekaw
2009-03-12 20:14
#6

#5 Att vi ser olika på Jesus har jag också sett… Men menar du 100% -igt olika…

Fast ska man prata siffror… Hur lika måste det vara för att ligga på acceptabel nivå? 90% eller 80%

Vad skulle du sätta för procentsats? Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Camillhe
2009-03-12 20:49
#7

Jesus är ju central i kristen tro och jag anser att man bör tro på att han var Guds son , en del av treenigheten, att han sändes till jorden, utförde underverk, lät sig dödas för våra synder, återuppstod och lever och är verksam än idag.

Mormoner tror att Jesus och Lucifer båda var sönder till Elohim som är gud över den här planeten. Alla vita människor härstammar från Jesus, alla svarta från Lucifer. Och om man lever rätt här på jorden kan man själv bli en gud över en egen planet. Så nej jag anser inte att det är samma Jesus, bara samma namn.

JV tror att Jesus var ängeln Mikael, och att han är skapad och inte en del av treenigheten. Och de tror inte heller att han är verksam här hos oss idag, eller kan utföra under.

Så inte heller här anser jag att det handlar om samma Jesus.

Jag har inget behov av att sätta en procentsats, kristendom är ganska enkelt definierat.

evrekaw
2009-03-12 20:53
#8

#7 Det där om Mormonerna har jag aldrig hört förut… Fy det är ju ren rasism Skrikandes

Nää - du har rätt!!! Den Jesus stämmer inte med den jag tror på!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-03-12 21:16
#9

Jag hade heller inte hört det där med mormonerna…

Oavsett detta så vad jag vill komma till är att vem har rätt att ha patent på Jesus så att säga. Alla har vi vårt eget personliga förhållande till Jesus.

#5 Du säger att det borde ha framkommit i trådarna att vi pratar om olika Jesus (mormoner och JV)

Det som framkommer i trådarna är ett "bombardemang" av Bibelcitat för att överbevisa varandra om vem som tolkar rätt. Det tycker jag är ganska tröttsamt och ledsamt.

Själv tar jag avstånd från både Jehovas Vittnen och mormonerna för min tro på Jesus/Gud är ganska långt därifrån, men jag måste ju vara såpass ödmjuk att jag inte kan säga till en annan troende att hon/han har fel. Jag kan bara berätta vad jag själv tycker. Vad jag själv upplevt.

Det är det enda sättet att närma sig varandra. Med ödmjukhet…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-12 23:49
#10

Jag förstår hur du tänker, och visst ska man respektera andras tro, men då kan  man lika gärna anse att alla religioner är ett. Jesus förekommer ju även inom hinduismen, och inom islam.

Men det blir ganska new agigt om man tycker att det är samma Jesus överallt. Och det fungerar inte riktigt i kristendomen.

Tyvärr är det ju så med kristen tro att vi tror att "ingen kommer till Fadern utom genom mig".

Och i sekter och kulter finns det ju alltid en person bakom som tjänar massor av pengar på människorna som är med. Och som har förvrängt den kristna tron för att den ska passa den kulten/sekten.

Jag kan inte respektera det, men självklart respekterar jag människan som råkat hamna där i.

Maria
2009-03-13 00:02
#11

#10 Jag vet att Jesus förekommer inom hinduismen och Islam bl.a som profet men inte som Guds son. Dock är det samma Jesus fast man tillskriver honom olika roller.

Kristendomen har ju olika grenar och JV och mormonerna (som inte räknas till Kristendomen av många) delar ju i alla fall samma Bibel, samma Guds ord.

Sedan undrar jag varför inte "new age" skulle fungera i Kristendomen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-13 00:24
#12

JV har inte samma Bibel, den är ändrad och måste läsas med hjälp av Vakttornet. Mormonerna har samma bibel men anser att mormons bok och andra skrifter är mer korrekta och relevanta.

Därför att det är en annan rörelse.

Maria
2009-03-13 00:37
#13

Visst inser jag att det är en annan rörelse men vi pratar ju inte om någon annan religion utan om olika vinklingar inom Kristendomen.

Jag tycker Jesus själv var ett strålande exempel på dåtidens "new age"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Camillhe
2009-03-13 01:28
#14

Då tycker vi väldigt olika:)

Finns en bok som heter Kristus i vattumannens tecken, skriven av ROMARHEIM, ARILD som jag tycker är väldigt bra. Vill varmt rekommendera den om du vill lära dig mer om de olika rörelserna som faller inom New Age, vad de står för och vad som skiljer dom från kristen tro.

Maria
2009-03-13 09:19
#15

Jag är påläst om New Age och tar avstånd från mycket men är ändå såpass vidsynt att jag inser att religionen skiftar över tid, liksom Kristendomen har gjort sedan begynnelsen.

Likväl så tror jag på Gud, Jesus och den helige anden. Jesus som dog för våra synder. Min tro är stark och djup.

Det finns en stor sekularisering i Sverige (inte bara här förstås).

Det finns nya generationer som inte t.ex. har Kristendomsundervisning i skolan som man hade förr. Som inte har gått i söndagsskola. Som kanske aldrig har varit i en kyrka. Där dop och konfirmation inte ens finns som alternativ.

Generationer som har "noll" kunskap om Kristendomen. Förr fick vi kunskapen vare sig vi ville eller inte men då fanns alltid ett val.

Dess vilsna människor vandrar ofta omkring i olika New Age rörelser för människan har en inneboende längtan efter ett sammanhang.

Att då möta Jesus på ett annat sätt kan väcka ett intresse och en längtan och förhoppningsvis mer kunskap.

Gud söker människan och kanske är det "hans" sätt att närma sig dessa som inte har någon kunskap om Gud eller Jesus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-03-13 12:04
#16

#14 #15 Jag blandar in lite new age i mitt liv… Varför inte? Det kommer inte mellan - det bara stärker…

Mmm… Min son går på kristet fridtids efter skolan. Jag tycker ibland att de är väl anonyma angående kristendomen. Det är som om det inte är "inne" att tro idag och därför tonar man ner den kristna delen. Det enda jag märker är att de inte får svära…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
2009-03-13 13:39
#17

#14 Jag hänger nog inte med riktigt.  Tror du att det är Gud som visar saker i tex bruk av  tarotkort, astrologi osv ?

Maria
2009-03-13 13:58
#18

#17 Riktar du frågan till mig?

Jag tror givetvis inte det är Gud som talar via tarotkort, tecken i stjärnorna numerologi m.m. Jag skrev bl.a att jag tog avstånd från mycket.

Det finns andra saker dock som meditation, andlighet, dans osv. där man närmar sig Gud på ett inre plan (som är så i ropet nu) Det är ett "flummigt" område om man så vill kalla det men där finns ingen Gudsförnekelse och det är väl en god början?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-13 20:59
#19

#18 Ja det gjorde jag, förlåt glömmer att man ska skriva nummer.

Jag förstår nog ändå inte riktigt vad meditation,andlighet och dans har för mening för dig.

Om man medititerar med fokus på Gud kallar jag det bön, att människor söker andlighet är bra, och andlighet finns det gott om i den kristna tron. Dans förekommer mycket i frikyrkor i form av dansgrupper, föreställningar, lovsångsdans.

Självklart tror jag att Gud kan nå människor i vilket sammanhang som helst men jag tror inte att Han skulle vilja använda sig av New Age's olika rörelser för att dra människor till Honom.  Det blir ganska fel då, om någon ber till en av gudarna i en new age rörelse och Gud svarar så blir ju den personens new age tro konfirmerad och personen kommer att bli ännu mer inriktad på rörelsen.

När Jesus närmar sig människor tror jag att Han gör det som sig själv och inte som någon annan. Titta på Bibeln och när människorna gjorde symboler/avgudar som de dyrkade. Vad ansåg Gud om det?

Nu för tiden gör man också avgudafigurer (bildligt talat) och kallar dom ibland tom för Jesus. Men det betyder inte att det ÄR Jesus.

Jag tror det är superviktigt att kyrkan profilerar sig ordentligt och inte tar in new age grejer utan visar starkare vad Bibeln säger och vem Jesus är. Det är ganska vanligt att det blir som i ditt fall Evrekaw, att man tonar ner tron istället för att smälta in.

Maria
2009-03-13 21:18
#20

#19 Hur har du mage att skriva att Evrekaw tonar ner sin tro istället för att smälta in?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Camillhe
2009-03-13 21:24
#21

#20 Men vad otrevligt du skriver, läs ordentligt istället. Hon skriver om sin sons fritid!!!!

Maria
2009-03-13 22:04
#22

#21 Jag är ledsen, missuppfattade dig.Skäms

En "profilerad" kyrka tror jag skrämmer bort människor som är på väg att ta steget…Det får komma i ett senare skede anser jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mammi
2009-03-13 22:21
#23

#21 Men varför tror du att Gud inte kan prata till oss via tarot el dyl?

Tänk om det är just precis på det sättet han når vissa av oss på efterssom han vet att den personen är mest mottaglig via detta sätt?

Jag funderar väldigt mycket omkring allt detta, och säger inte att det är rätt och det är fel.  Jag ber till Gud att han leder in mig på de vägar som han vill att jag ska gå och som är rätt för mig.

Hoppas innerligt att han förlåter mig om jag är inne på irrvägar…

OlgaMaria
2009-03-13 23:26
#24

GT ser väldigt allvarligt på all religiositet som inte har med Gud att göra. Jag tror det gäller fortfarande (inte straffen, men att Gud inte tycker om det).

3 Mos 20:27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.

5 Mos 18:10 Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri,
5 Mos 18:11 ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda.
5 Mos 18:12 Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.

2 Mos 20:3 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2 Mos 23:13 Se till att ni i allt håller det jag har sagt er. Andra gudars namn skall ni inte nämna. De får inte höras från din mun.

Självklart förlåter Gud om man hållt på med sådant. Men han är tillräcklig för oss. När vi lär känna honom genom Jesus behöver vi inte längre hålla på med New Age.

Jag hörde om en kvinna som hade en reiki-healing-klinik i Ukraina. Massor med människor blev helade genom henne. Efter många år kände hon att hon ville söka upp sina gamla patienter och se hur det var med dem. Hon upptäckte att ingen av dem mådde bra. De var fortfarande helade från det hon helat dem från, men många hade depressioner, sömnsvårigheter, kroniska sjukdomar, smärt-sjukdomar och många hade tagit livet av sig. På det stora hela var det inte bättre! Den kvinnan blev sedan kristen och slutade med reikin.

Jag hörde om en annan lite pojke i Afrika som blev helad från en allvarlig sjukdom av en "medicinman". Han fick ett halsband med en amulett som skulle skydda honom mot sjukdomen. Han var sannerligen frisk, men en kristen pastor träffade den här pojken senare och pastorn kunde urskilja att det var något som inte stämde med den där amuletten. Han öppnade den och i den stod det - "den här pojkens själ tillhör Satan". Pastorn begärde pojken fri i Jesu namn!

En kompis kompis förlorade sin sambo i Tsunamin. Hon gick till någon som kunde tala med döda, och hon fick kontakt med sin döde sambo. Hon var övertygad om att det var han därför att han sa saker som bara han kunde veta. Tyvärr känner djävulen till våra hemligheter också. Det var tydligt att det hela inte var bra för den här tjejen. Hela hennes liv handlade om att få prata med sin döde sambo, i flera år. Hon kunde inte gå vidare… Jag vet inte hur det gick sen.

New Age kan verka otroligt "snällt" många gånger men det finns många gånger en mörk andlighet i detta som vill binda människor. Som kristna är den helige Ande allt vi behöver!

Jag är absolut säker på att Gud inte talar genom tarot och liknande. Då skulle han gå emot sitt ord. Vi kan ändå få reda på "sanningar" på detta sätt, men vi drar samtidigt mörk andlighet över oss och det är det inte värt någonstans!

Om vi vill ha vishet ska vi komma direkt till Gud -

Jak 1:5 Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.

Gud ger oss den vishet vi behöver. Genom tarot och annat kanske vi får en del "vishet" som vi inte alls behöver. Gud vet vad vi behöver.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-14 02:39
#25

#23 Det är ju Bumbleboo som uttryckligen säger att hon tar avstånd från taortkort etc så du menade kanske att frågan var till henne?

Men visst jag tror inte heller på att Gud använder sig av tarotkort och liknande, Theresia har skrivit ett superbra inlägg som jag håller med om fullständigt.

Maria
2009-03-14 09:34
#26

#25 Du har så rätt. detta tar jag starkt avstånd från.

(Förlåt mig igen, om du upplevde mig otrevlig…)

Som #24 skriver när vi lär kännaGud genom Jesus så behöver vi inte längre hålla på med New Age. Det är ju precis det jag menar.

Men många gånger kanske människor börjar sin väg till Gud på detta sätt i vårt samhälle idag då Kristendomen blivit urholkad i vardagen såsom i skolan, hemmet m.m.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mammi
2009-03-14 09:50
#27

min fråga var ställd till bumbleboo, men även till alla andra här inne som läser.

Det är ju olika hur folk ser på det där, helt klart, och själv funderar jag som sagt var mycket på detta om vad som är "rätt eller fel" sätt.

Men om man nu söker svar av Gud via tarot el dyl så vill jag tro att det inte kan bli "fel". Man söker då via Gud och då måste man ju ha ljuset och det goda med sig i sitt sökande…..

Annons:
Maria
2009-03-14 10:05
#28

#27 Personligen tror jag att du får starkare mer äkta svar om du söker dig direkt till Gud. Med Gud behöver man inte gå "via" någonting.

Ljuset och det goda är för mig Gud.

Jag fördömer inte tarot, eller horoskop osv. Jag tror bara inte man ska ta det på allvar. Det kan vara en kul "grej" men också förödande för människor i lidande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-14 16:25
#29

#26 Det är ingen fara Bumbleboo:)

Mammi
2009-03-14 16:43
#30

# 15 Du skriver så mycket som jag håller med om, tex detta:

"Gud söker människan och kanske är det "hans" sätt att närma sig dessa som inte har någon kunskap om Gud eller Jesus."

Vad är det för fel egentligen med New age om det i grunden är Gud man söker? Jag tror nog att Gud har förståelse för våra vägar här i livet bara det är i form av ljuset och det goda.

Camillhe
2009-03-14 17:03
#31

#30 Men varför vill du hålla på med New Age? Varför inte testa att lära känna Honom direkt istället?

Och jag tror på Bibeln, alltså spelar det ingen roll om man använder sig av tarot och seanser och kallar på "goda andar/guider", de är ändå inte goda eftersom Gud uttryckligen förbjuder sådant, (för bibelhänvisningar, se Theresias inlägg).

Mammi
2009-03-14 17:18
#32

Jag "håller inte på med New Age" i den bemärkelsen att jag sitter hemma här med tarotleken i högsta hugg om du tror det.

Jag är mer inne och funderar kring allt detta och tar reda på vad människor tycker och tänker osv. Jag är fortf. inte klar över vad jag riktigt tror ännu men det kommer nog får jag hoppas!Flört Under tiden är jag runt på olika forum här inne tex och försöker bilda mig en egen uppfattning.

När det gäller bibeln så ligger den där på mitt nattduksbord och jag läser i den då och då, och jag tycker det är väldigt mycket som står där som jag kan ta till mig men även bitar som jag alls inte förstår, och så får det vara känner jag.

Jag tror inte att jag måste tro på allt i bibeln för att ha en relation med Gud, utan min tro är min egen personliga tro och det tror jag räcker.

Jag ber att Gud är med mig på min resa och att han har överseende med mina felsteg som jag antagligen tar då och då, och att han ser att det är Gud och det goda jag söker, inget annat!

evrekaw
2009-03-14 17:43
#33

Snälla Tarmsaft… till newage inräknas annat än bara Tarotkort och Theresia, du behöver inte citera moseboken…

Exempelvis ägnar jag mig åt yoga och meditation. Detta föra att komma ner i varv, stressa av, komma i balans. Det hör till sk. new age, men jag förstår inte varför det skulle vara fel, okristet eller en synd… Jag upplever en större närhet i bönen när jag ber efter meditation - och det som inom mig för mig närmre Gud - hur kan det vara fel?

Jag har även kristaller/stenar jag mediterar med. Jag ser inte varför detta skulle vara fel heller…

Det moseboken kallar "besvärjelser" har jag alltid tolkat som onda sådana… Vad är det för skillnad om jag ber Gud att hjälpa någon riktigt ihärdigt? Det är i så fall också en besvärjelse… För om jag någon gång använder ex. ett mantra i yogan så är det aldrig onda sådana… Bara positiva afirmationer…

Erkänner att jag är dödligt trött på alla bibelcitat här… Det är som om man förutsätts vara inteligensbefriad… Som om vissa tror att de är ensamna om att ha läst biblen eller förstå vad som står i den…

Jag behöver inga citat - jag har också läst den - jag vet vad det står! Snälla… Kan vi inte utgå ifrån att alla har läst och känner till bibeln…Please - detta blir så tröttsamt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
2009-03-14 20:46
#34

Evrekaw Självklart var tarotkort och seanser ett exempel.

Jag tycker det är tråkigt att ni tycker bibelcitat är tröttsamt, jag har läst den många ggr men vill väldigt gärna att människor backar upp om dom påstår saker med bibelverser så att man kan läsa själv och bilda sig en uppfattning. Jag är mäkta imponerad om ni kan allt som står i Bibeln pch vet exakt vad som står i den. Jag kan det inte.

Annons:
Maria
2009-03-15 10:02
#35

#34 Jag kan förstå det här med att tycka det är töttsamt med Bibelord "hela tiden". Jag har varit medlem på en annan sajt här i fokus dä det mer eller mindre "krävdes" att man skulle ha någon länk så fort man hade någon fundering.

Tarotkort och seanser är ju lite mer av New Ages ytterligheter och kanske därför är lite dåliga exempel. Som jag skrivit tidigare så finns det ju en mängd annan andlighet inom detta område som olika terapier, avslappning med meditation, yoga dans etc.

Jag tror absolut att Gud kan tala till människan genom detta. Sedan kanske man märker att man kan få kontakt med Gud direkt ändå…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-03-15 16:30
#36

#34 Om du hade växt upp med leastadianskt inflytande hade biblen suttit i ryggmärgen på dig med… Bibelcitat var vardagsmat. Därutöver har jag bara förmågan att minnas vad jag läst… alla siffrorna däremot kommer jag inte ihåg, mitt sifferminne är uruselt…

Tyvärr är det så att den som är "slängd" kan bolla med bibelcitat mer i eget syfte än i det syfte jag emallanåt tror de citerade orden avsåg… Och det är här den personliga tolkningen kommer in. Det är på grund av detta vi inte ens kan enas om vad Jesus skulle ha tyckt om än det ena än det andra.

Citaten mister sin tjusning då de här på sajten används för att styrka en personlig övertygelse, utifrån egen tolkning, snarare än att objektivt titta på det som står och fundera kring vad som avses…

Att läsa om det förbjudna i andebesvärjelser från Moseboken tycker jag blir lite festligt om man ser till att NT och treenigheten med den helige ande inte fanns då… Ska vi följa detta borde vi då inte heller tillbedja den Helige Ande?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mammi
2009-03-15 16:59
#37

Jag håller med i ditt resonemang evrekaw.   Jag har så fruktansvärt svårt för att se varför vissa citat tas på så stort allvar medans vissa anses förlegade…

evrekaw
2009-03-15 17:38
#38

#37 Ja det är ju tur att ingen herre här på forumet kommit på att citera avsnittet där det står att kvinnan ska tiga i församlingen…He,he… Tyst

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mammi
2009-03-15 17:43
#39

Precis! Cool

Camillhe
2009-03-15 18:02
#40

Andebesvärjelser är en helt annan grej än den Helige Anden.

Alla människor måste få tro och tycka det dom vill. Att jag tror det är fel spelar egentligen ingen roll, det är upp till var och en. Men självklart diskuterar man utifrån det man själv tror på ett forum. Jag måste ju få stå för mina åsikter precis som ni står för era. Självklart är det mycket enklare om man tycker att allting är ok, och tror att Gud finns i allt bara man gör "goda riter" och åkallar "ljuset".

Jag tror inte att det är Gud som guidar eller visar saker genom någonting annat än Bibeln och när människor profeterar eller får tilltal från Gud etc ska det gå att pröva mot Bibeln, kan det inte förankras där, är det inte från Gud.

Jag blir ganska irriterad över att man hoppar från ämne till ämne och drar allting över en kam, som när ni skriver om kvinnan i församlingen.

Det är absolut värt att diskutera men det hör inte ihop med den här diskussionen. Tips till er är att läsa om Priscilla.

Precis som alltid med Bibeln måste man titta på till vem det är skrivet, i vilket sammanhang och varför det skrevs.

evrekaw
2009-03-15 18:12
#41

#40 Tarmsaft… Jag skojade lite… raljerade lite…

Vet inte riktigt vad du menar med "riter" och att "åkalla ljuset"… Kan du förklara?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
OlgaMaria
2009-03-15 21:26
#42

Jag förstår inte riktigt vitsen med att hänga på ett öppet forum om man bara accepterar människor som tycker som man själv. Blir lite ledsen över vad ni skriver faktiskt.

Jag ska försöka förstå om ni haft anledning att känna att jag trampade er på tårna med mitt inlägg, för någon anledning till den hårda tonen måste det ju finnas…

Personligen känner jag att jag blir beklämd över inställningen att det yttre inte spelar så stor roll om de inre motiven är goda - om man vill söka Gud så är det bra även om det sker på sätt som är tveksamma ur ett bibliskt perspektiv.

Som med reiki t ex (vet att det inte är vad ni håller på med) - detta är en helandekonst som beskrivs som ljus och god. Man kan säkert uppleva och tro att det är Gud som verkar genom detta. Ändå tror jag att det finns mörk andlighet i detta som på ytan kan se god och ljus ut. Jag tror det är kan vara farligt för människor att hålla på med detta, enligt exemplet jag tog upp.

Om man ska godta vissa former av New Age blir det väldigt svårt för väldigt många att dra gränser mellan det som är okej och det som är rent ut farligt.

För mig handlar det här verkligen inte om att jag skulle bli upprörd över att nån inte "följer en lag", utan det är verkligen i kärlek jag har en bestämd uppfattning. Jag vill inte att någon ska råka illa ut.

Jag tror som Bibeln säger att vissa har en särskild gåva av urskiljning, att kunna skilja mellan andar, och andra har inte mycket av den gåvan. De som har gåvan är kallade att skilja mellan andar för dem som inte har denna gåva, så att de inte går vilse.

Och som en kropp i Kristus behöver vi varandra.

Det finns säkert former och upplägg som kan vara alldeles ypperliga. Kristen meditation är ju inget nytt t ex. Men jag har svårt att förstå varför vi skulle använda oss av kristaller och stenar. Vill du förklara vad det betyder för dig evrekaw?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mammi
2009-03-15 21:33
#43

# 42 Nu förstår jag inte vad du menar!??! Jag hänger på olika öppna forum för att ta reda på vilka olika uppfattningar människor har om saker och ting, och i detta fall handlar det om Jesus mm.

Du skriver att jag inte accepterar människor som tycker som jag själv vill?! Vad menar du med det? Jag accepterar att människor skriver här och delar med sig av sina synpunkter, men gör du det?

Du skriver att du blir ledsen över det vi skriver, och då kan jag bara svara att det blir jag med, över dina påståenden!

evrekaw
2009-03-15 21:43
#44

#42 Menade inte att låta elak, ibland blir tonen hådare än avsett då tonfall och mimik etc. försvinner i text…

Angående kristaller och stenar fungerar det som en form av affirmation. Exempelvis Turkosen anses hjälpa till att släppa negativa tankar. Så om jag går omkring och känner vrede eller agg mot någon tar jag med turkosen vid min meditation och vid min bön när jag ber om att sluta tänka illa om någon, sluta vara arg. Den blir ett hjälpmedel att fokusera på vad jag verkligen vill med denna bönestunden. Stenen hjälper mig att fokusera på vad jag verkligen ville. Jag har annars en tendens att babbla på i min bön och inte alltid vara fokuserad/målinriktad. Skulle lika gärna kunna ha olika radband beroende på vad jag vill…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-03-15 21:51
#45

#42 Synd att du upplever att tonen är hård. Den enda hårda kommentaren i denna tråden står väl jag förSkäms och den var riktad till Tarmsaft.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan ha ett öppnare sinne när det gäller Gud.

Att tro att det ligger onda andar, satan, avgudadyrkan m.m. i allt som är "nytt" talar väl mer om en rädsla än om kunskap.

Mycket kan säkert vara farligt för vissa människor men de flesta har , tror jag, en sund relation till livet och Gud.

Kristendomen liksom de flesta religioner har riter/ritualer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-03-15 21:57
#46

#42, #44 Detta armband har jag. Det kallas för "frälsarkransen". Inte så olikt kristaller…

http://www.tidningenspira.se/artikel.php?id=394

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cristine
2009-03-15 22:04
#47

Jag har bott i 30 år i länder som bara haft med shamaner och healare att göra därför att ingen hade råd att gå till läkare. Jag har själv blivit healad av shamaner ute i djungeln och jag lever och är hur frisk som helst. Om det vore som Teresia påstår skulle hela sydamerika vara utdöd. Gud är universum, vi är delar av detta och utan det skulle vi inte kunna heala. Shamanernas Kyrka är naturen och moder jord. Alla folkslag i hela världen som lever av och i naturen behöver ingen bibel eller moseböcker de lever med gud ändå.

Cris.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
2009-03-15 22:29
#48

Jag tror så här:

Gud är Alltet och vi är en del av Alltet. Alltså har vi alla Gud i oss och eftersom Jesus är Guds son så är vi syskon allihopa. Och eftersom Gud är den vi ska "lyda" så gör vi väl rätt i allt vad vi än läser, mediterar, använder för stenar. För Gud är vi och vi är samma som Gud = Alltet!Skrattande

Om jag lever så som jag känner är rätt för mig, då är det också rätt för Gud.

Att bara hänvisa till olika bibeltexter är för mig ett sätt att inte behöva ta ansvar för något eget tänkande. Skrattande

Annons:
OlgaMaria
2009-03-16 12:42
#49

Nu är det så många olika röster och tankar så jag skriver inte till någon specifik - bara allmänt vad jag tänker om det ni alla skriver och om ämnet. :)

Det handlar nog ganska mycket om vad vi har för synsätt. För mig är det här utgångspunkten:

Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

och

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Vägen till räddning finns endast hos Jesus och för den som inte tar emot honom kommer att gå evigt förlorad.

Nej, hela sydamerika är inte utdött - men hur många av dem kommer att få se det eviga livet? Bara de som tagit emot Jesus som sin frälsare.

Självklart är det jobbigt att prata om det. Jag tycker det är jobbigt att det är så. Men jag har blivit övertygad om att det är så och jag älskar mina medmänniskor och därför måste jag säga som jag tror.

Jag är inte skeptisk mot allt som är "nytt" - jag är skeptiskt mot allt som har en annan andlighet än den som kommer från den helige Ande.

Gud vill att våra kroppar ska vara tempel åt den helige Ande - då får ingen annan ande komma in.

Jag har hört så många berätta hur de farit illa av New Age, så jag kan inte bara tänka att alla nog förstår och kan avgöra gränserna själv.

Och evrekaw - när det gäller stenar och kristaller - du säger att turkosen anses hjälpa till att… Varför har den den kraften? Om det bara handlar om en affirmation - varför kan du inte lika gärna göra egna "påminnelser" eller skriva ner på en lapp vad du vill be om?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Cristine
2009-03-16 13:47
#50

Det är inte bra att skrämma upp folk så där. Alla..precis alla går över till ljuset och alltet, det kan jag och tusentals mediums över hela världen intyga.

Cristine

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

evrekaw
2009-03-16 13:58
#51

#49 Förmodligen för att jag växte upp med en så strikt kristen syn att jag behövde göra lite uppror mot alla regler - den enda återstående ytterligheten hade varit att jag totalt lagt ner min tro…

Att ha slips var att ha djävulens svans runt halsen, bara för att ge ett korkat exempel på något jag inte hittat i bibeln… Men som ingick i leastadianismens reglement…

Jag valde att gå min egen väg. Behålla min tro men bryta mot allt regelverk som fick mig att snarare känna aversion mot Gud än kärlek och närhet.

För mig är allt som för mig närmre av godo… Tvång och strikta regler som inte är till för annat än att vissa ska stå med pekpinnar och förkasta en på samma gång som de förhöjer sig själva och sin egen fromhet… Nää… Jag fick nog av det för länge sedan…

Jag hittade inget samfund som stämde med det jag tror… Alla är exempelvis homofobiska… Den Gud jag tror på är inte homofob. Vi är alla skapelser av honom och han har av någon anledning valt att göra oss olika… Jag vet att jag inte passar in någonstans för att det alltid finns sånna som du… Era avsikter är inte onda, men det finns en intolerans jag inte kan hantera. Jag växte upp med en sådan oerhörd intolerans att jag fått nog för en livstid.

Om mina kristaller ger mig något positivt - varför måste du ifrågasätta dem? Är det inte vår herre som skapt dem med?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[GunillaF]
2009-03-16 14:01
#52

Jag tror som Cristine att alla, oavsett om man följer det som står i bibeln eller inte, går över till ljuset när anden lämnar kroppen. Sedan tar det längre tid för de som inte betett sig andligt och bra under jordelivet, innan de "gjort upp med sig själva och stått till svars för sitt dåliga beteende. Alla själar kommer till samma ställe till slut och förbereds inför sitt ev. nästa liv på jorden.

Om det bara är de som följer det som står i bibeln som få gå in i ljuset, så kan det inte vara speciellt många själar där!

Vad vinner ni på att fördömma och skrämma upp folk. Behandla alla på ett kärleksfullt sätt. Det är kristet och andligt.

Mammi
2009-03-16 14:11
#53

Jag tror på att Jesus dog på korset för våra synders skull, det gör jag, men förstår inte varför kristaller, healing etc ska vara så förbjudet i det sammanhanget? Är det inte min tro som är det viktiga? Ingen kan ju säga att man vet hur det är eller hur?

Jag kan inte heller tro att nån stackars själ som aldrig fått tillgång till bibeln eller fått höra om Jesus ska vara förtappad! Jag tror på en god, förlåtande Gud som ser igenom alla våra svagheter och följer oss på vårt sökande genom livet.

Obs att det är min tro, just nu i alla fall ,och jag säger inte att jag vet att det är så, och det tycker jag ingen kan göra. Det är tro det handlar om.

OlgaMaria
2009-03-16 14:28
#54

#51 Lagen kontra nåden. :)

Jag tror att det är lite av en generationsfråga också. Jag har märkt att människor som är ungefär 10 år äldre än mig ofta är jättekänsliga för lagar och regler, medan min generation inte fått så mycket av det och istället uppskattar det. Självklart kan jag förstå nånstans i mitt huvud hur det skulle bli om man vuxit upp i en sån miljö som du, men jag har en helt annan erfarenhet. De som representerat vuxenvärlden för min generation har sällan gett några nämnvärda regler och gränser. Det har också varit förödande.

Så därför är väl jag lite åt andra hållet. Jag tycker inte om när det inte finns klara gränser - men allt måste ju vara bibliskt!

Som sagt - om kristallerna bara är en affirmation finns det väl inget problem. Men du sa att de "anses hjälpa". På vilket sätt då? Vad skulle den kraften bestå i?

Om man tror (det här har inte du sagt tror jag) att Gud är Gud över allt och verkar genom allt så finns det ju inget problem med någonting, men jag tror inte att det är så.

#50 #52 Sen att alla skulle gå in i ljuset efter döden… vem tjänar på ett sånt budskap? Den kristne Guden? Jesus? Då skulle inte evangeliet enligt Bibeln ha någon som helst betydelse. Däremot skulle Djävulen kunna ta en kaffepaus om alla trodde att det var så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-16 14:35
#55

Jag tycker det är en sådan extrem intolerans mot OSS som tror på Bibeln som Guds ord.

Jag tror att New Age är farligt, och tror inte alls att alla kommer till ljuset om ni med ljuset menar Jesus.

Och JAG måste få ha min tro precis som ni får ha eran, utan att kallas fördömmande.

Dessutom tror jag inte ett dugg på medium, ser det bara som ett sätt att lura människor med sorg på pengar.

Annons:
Mammi
2009-03-16 14:40
#56

Jag kan bara prata för mig själv, och jag respekterar allas tro, men jag känner inte att jag måste hålla med om allt för det.

Jag tycker diskussioner av detta slag är väldigt nyttiga för då får man fram olika synsätt om detta och får fundera över vad den och den tycker osv.

Jag är inte "helt färdig" med hur jag tror att allt förhåller sig ( om jag nu nånsin kommer att bli det…) och söker vidare med ljus och lykta, men hela tiden med en tro på att jag har Gud med mig på min färd!

[GunillaF]
2009-03-16 14:42
#57

#54 För det första så tror inte jag att det finns någon Djävul. Och för det andra så undrar jag varför någon måste tjäna något på saker och ting?! Alla går in i ljuset och får där stå till svars inför vår herre. När det är avklarat så går vi i lära innan vi går vidare till ett nytt liv på jorden eller ännu längre in i gudomligheten/alltet.

Du skriver att det kan bero på ålder, hur vi tänker i dessa frågor. Jag håller inte med dig där heller. Jag har haft en egen fri vilja från mina föräldrar att skaffa mig en egen uppfattning i trosfrågor. Den fria viljan till eget tänkande och självständighet har även jag gett till mina barn. Om vi då räknar på att mitt yngsta barn är 27 år och min far skulle ha varit 78 så är det inte bara en generation som tänkt på samma sätt.

Jag vill påstå att eftersom allt är energi (även stenar) och energi hjälper till vid olika prosesser så varför förkasta iden om att stenar hjälper till vid läkning?

Det finns andra sanningar än den som står i bibeln. Anses det inte så, så måste jag säga att den mesta forskning är totalt bortkastad.

[GunillaF]
2009-03-16 14:48
#58

#55 Ni får tro som ni vill. Jag har aldrig sagt något annat men då måste ni låta oss tro som vi vill också.

Jag är inte medium men jag är medial. Jag har aldrig tagit fem öre av någon när jag kanaliserat. Men jag har gjort många människor väldigt lyckliga genom att få lämna en hälsning från en anhörig som gått över till ljuset. Jag har dessutom aldrig kanaliserat åt människor som jag känner och därför inte kunnat "bluffa". Jag har väldigt ofta fått till mig andrbarn som velat tala om för sina föräldrar och andra anhöriga att de har det bra. Även fast dom av åldersskäl aldrig läst bibeln.

Aldebaran
2009-03-16 14:49
#59

För mig var Jesus en lärljunge till mästare Meitreya (Kristus)   Kristus "överstrålade" Jesus vid det sk. dopet av johannes döparen. En av anledningarna var att starta den västerlänska religionen Kristendomen.. För mig som esoteriker dog inte Jesus på korset för våra synder utan dom får vi allt arbeta ut själva genom den sk. Karmalagen. På korset avslutade jesus sin 4:e stora invigning med orden "det är fullbordat" samt "fader i dina händer befaller jag min ande" den 5:e invigningen som tog honom nästan till samma nivå som sin Mästare Meiterya fick han genom den sk. uppståndelsen. När vi passerar denna invigning så behöver vi inte återfödas/reinkarneras som vi vanliga människor får fortsätta att göra.

Fram till kyrkomötet i Nice omkring 343 eKr så fanns både reinkarnationsläran samt Jesus och kristusstrålen. Men dessa togs väck där och dom 4 evangelierna spikades. Resten av historien känner vi ju till "leva i tukt och förmaning annars väntar helvetets eldar för all framtid"…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
2009-03-16 19:15
#60

#55 Du skriver att du tycker det är sådan extrem intolerans mot oss som tror på Bibeln som Guds ord.

Jag tror ju också på Bibeln som Guds ord men det verkar som vi läser den på lite olika sätt.

Det var min avsikt med att starta tråden. Jag hävdar fortfarande att det är samma Jesus men jag hade inte väntat mig en sådan anstormning av olika människor som hävdar att alla andra har fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-03-16 19:18
#61

Jag hävdar ingenting. Alla har sin tolkning av den stora sanningen…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mammi
2009-03-16 19:20
#62

Jag ser inte att det är nån stor anstormning av människor som hävdar att alla andra har fel, men däremot ser jag några människor som tycker olika ang detta.

Det är bra med diskussioner! Flört

Annons:
evrekaw
2009-03-16 19:23
#63

#60 Jag tror också att det är samma Jesus, som vi sedan har skilda uppfattningar om…

Om kunskap ang den heliga skrift utifrån exakt rätt tolkning och perspektiv är ett måste för frälsning… Tja…. Då är det många som ligger illa till med tanke på att inte ens vi här, som ändå är rätt få, kan enas…

Jag är nog benägen att hålla med Cristine… alla når ljuset…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-03-16 19:26
#64

Alla kommer att nå ljuset, för vi är ju födda därifrån. Vi är alla jans barn och alla kommer att utvecklas uppåt.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
2009-03-16 19:32
#65

#62 Anstormning var väl att ta i förstås, det håller jag med omFlört Men jag håller med#63 att vi inte ens på ett sådant här forum där vi alla tror på Jesus kan enas om "vad som är rätt"…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-16 21:24
#66

#64

Jag blir lite fundersam över att du pratar om Maitreya och säger att det är vad du tror på men kan inte ens stava namnet?

Eller är din meytreya en helt annan gud/mästare whatever?

Aldebaran
2009-03-16 21:27
#67

Maitreya skall det givetvis vara.. Jagar du alla på stavfel på denna sajt? Trodde nog att du förstod ändå…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Camillhe
2009-03-16 21:31
#68

Nej men att inte kunna stava namnet på den gud man tror på , tja det får mig att undra hur viktig din gud är för dig.

Jag skulle reagera lika starkt på om ngn som var kristen inte kunde stava till Jesus utan upprepade gånger skrev Josus i en text.

[GunillaF]
2009-03-16 21:33
#69

Men snälla…..

Annons:
Aldebaran
2009-03-16 21:34
#70

Min gud jag tror på? Har du inte ens brytt dig att googla på detta?

Maitreya är ju ingen gud för det finns bara en gud..Vilket du vet mycket väl…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Camillhe
2009-03-16 21:41
#71

Nej det är så ointressant så det är verkligen inte lönt att googla ens. det jag ville veta var om du menade Maitreya eller om du pratade om ngn annan privat "mästare" eller vad du nu vill kalla honom.

Aldebaran
2009-03-16 21:45
#72

Jaha..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
2009-03-16 22:09
#73

Aldemaran. Jag är lite intresserad av hur du tror på detta med Jesus.  Anser du att Jesus är en person, och Kristus är en annan person?  Jag läste ditt inlägg #59 Och fick den känslan, känner jag rätt?:P

Aldebaran
2009-03-16 22:13
#74

Helt korrekt…Glad

Så anser jag att det ligger till..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
2009-03-16 22:17
#75

#74 Okey, så med andra tror du inte att Messias föddes som människa, utan den som tex.  jag tror är "den heliga Anden" tror du med andra ord är Messias?

Aldebaran
2009-03-16 22:24
#76

Lord Maitreya som han heter i olika esoteriska läror bl.a Vedaskrifterna (som stora delar av våran bibel är hämtad ifrån) går under många olika namn..

Kristus för oss kristna, Iman Madhi för muslimerna, Shri Krishna för Hinduerna. I Storbrittanien går han under namnet St. Patrick vilken var hans senaste kända eteriska kropp.

Maitreya eller Kristus om du så vill tros ju av många esoteriker bli nästa Budda.

Jesus däremot var en adept (lärljunge) till Kristus, som då överstrålade Jesus i samband med dopet (ovan)

Jesus tidigare inkarnation anses av en del vara Joshua (av Jeriko)

Johannes döparens tidigare inkarnation anses av en del vara Elias som for till himlen i en eldvagn (tror jag)

så har jag hört, så har jag läst å så har jag förstått..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
2009-03-16 22:25
#77

#75 Korrekt! så tror jag…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
2009-03-16 22:33
#78

Hmm okey! :P Ja det är ju inte riktigt den bilden som jag själv har! :P  Jag personligen tror att Jesus är Kristus, Kristus är det Grekiska ordet för Messias som på hebreiska betyder "Den smorde" Och jag tror att Jesus är Israels Messias, Den personen som alla profeterna i Gamla testamentet profeterade om! :)  Jag tror att Jesus är Messias, Den levande Gudens son, MänniskoSonen, och Guds Ord!

Men samtidigt så är detta oerhört intressant, att vi kan ha sådan otroligt annorlunda bild utav vem Jesus var och är!=)

Gud välsigne dig!

Mammi
2009-03-16 22:36
#79

Så här ska en diskussion vara enligt mitt tycke! Glad

Olika åsikter men inget groll! Bravo Aldebaran och Highness!!

Kram: Mammi

Aldebaran
2009-03-16 22:37
#80

Nej, jag har förstått det…Glad

Jag tror att den Kristna kyrkan blandat ihop dessa bägge till en och samma person.

Den levande gudens söner och döttrar är vi ju allihopa..

Samma till dig…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
2009-03-16 22:41
#81

#80 Och det tror inte jag!:) Men jag accepterar din tro ändå!:)

Aldebaran
2009-03-17 21:38
#82

Till Tarmsaft. Läser igenom trådarna och ser att det är ju inte bara mig du är emot utan alla som inte delar din tro på vad som är rätt. Det måste ju vara fruktansvärt att gå igenom livet och vara bitter på andra som inte tolkar bibeln, Jesus och Gud som du gör.. Du har ju en ganska så fundamentalistisk syn på saken samt alla som inte tycker eller tror som du..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
2009-03-17 21:55
#83

#82 Var inlägget menat till mig? =/

Annons:
Aldebaran
2009-03-17 22:01
#84

Hej nej till Tarmsaft.. Lägger in det i texten nu…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
2009-03-23 17:49
#85

Hej,

I denna sida kan ni läsa om Jesus i islam

Aldebaran
2009-03-23 18:01
#86

Tack

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Camillhe
2009-03-23 20:18
#87

Aldebaran

Jag har ingenting emot människor eller någon religion. Jag är emot att man kallar sin religion kristendom när den inte är det.

Det är ganska skrattretande att du kallar mig fundamentalist, men jag får ta det som en komplimang. Jag kommer inte att bemöta dig fler gånger för jag tycker det är helt meningslöst.

Aldebaran
2009-03-23 23:17
#88

#87. Och du är i stånd att avgöra vem som får kalla sig kristen eller inte?

För din kännedom så finns det en kyrka som både predikar reinkarnation och Teosofiska läror. Den heter LKK Liberala Katolska Kyrkan och är godkändoch registrerad som kristet samfund..

Men i dina ögon Tramssaft så är dom inte kristna då? Men bara i din åch dom som tycker som du…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: