Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1822 ggr
Dora
3/2/09, 1:11 AM

FASTA

Hur fastar ni? Vad äter ni under fastans tid?

Jag kommer försöka att inte äta kött på fredagar. Detta har jag gjort sedan när jag var barn och bodde i mitt gamla katolsk hemland.

Annons:
Margareta
3/2/09, 9:28 AM
#1

Jag har ingen tradition av fasta - men har börjat fundera på det mer och mer. Det är något som inte finns alls i min tradition.

Vi har ätit semlor och det är knappast fastaFlört

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Dora
3/2/09, 10:42 AM
#2

Just nu går jag i "kock"skolan och där har jag träffat tjejer från andra länder, som är kristna, kanske syrianer. Deras tro och fasta en enormt.

Några av de äter ingenting som har med djur att göra under 40 dagar. Ingen grädde, mjölk, smör. I matlagning använder de endast olja.

Min mormor gjorde samma sak, medan vi barn fick avstå endast från kött på fredagar.

De där fredagarna ville alltid man äta det som var förbjudet. Och därför uppskattade vi påsk skinkan på söndag när vi fick hugga i.

Fastan kan vara bra för oss troende att sätta oss i den situation som Jesus hade. Kämpa med "hunger" för att sedan få den som vi längtar efter. Man behöver inte överdriva, men man kanske kan avstå av vissa saker.

Min pappa fick avstå alltid under de dagarna från alkohol, vin och öl.

Det var hans val.

Tills Påsk ska jag avstå varje fredag från "blodiga" kött, men tillåter mig att äta fisk, ägg, ekologisk kokosfett.

living
3/2/09, 7:16 PM
#3

När jag fastar så äter jag inget, dricker bara varmt vatten! och om fastan blir längre än 3 dagar så är jag väldigt försiktig då jag börjar äta igen.

Kroppens organ har då vant sig att gå på sparlåga, tarmfunktionen saktas ned, och mycket annat i kroppen upphör med sina vanliga funktioner.

Det kan faktiskt vara farligt att vräka i sig en massa mat efter en långvarig fasta.

Min fasta har inga regelbundna tider på året, brukar fasta när jag vill få en förändring i mitt liv etc.

OlgaMaria
3/3/09, 12:11 AM
#4

När jag fastar fastar jag också från allt utom vatten, ev te. Det var länge sen nu dock för jag har varit gravid och ammande sen oktober 2007.

För mig känns det viktigt att jag fastar för att jag vill komma närmre Gud. Jag vill inte rutin-fasta. Det känns så dött. Jag vill fasta när jag har stora böneämnen och längtar efter att mer helhjärtat vända mig till Gud.

Jag tror det kan vara bra att läsa böcker om fasta därför att biblisk fasta har blivit så ovanligt och främmande i vår kultur så jag är rädd att vi har svårt att förstå vad det handlar om och kanske fastar av fel motiv.

Något bra jag har läst om fasta är att det handlar inte om att vi ska påverka Gud med vår fasta, utan att Gud ska få påverka oss. Man kan lätt tro att det handlar om att övertyga Gud till något, men det är inte alls så. Men det finns på nåt mystiskt häftigt sätt kraft i fastan. Det bryter fästen över våra liv och över det vi ber över så att Guds kraft kan komma genom oss. Vi renar oss själva till att bli kanaler för Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
3/3/09, 1:34 PM
#5

Jag har ingen tradition av fasta alls.

Har endast fastat då det var poppis att köpa fastepaket i hälsokostbutiker, haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
3/5/09, 2:59 AM
#6

Jag bruar ta en vid början på semester. Jag brukar då köpa färdgt fastepaket på Hälsokost som innehåller allt jag behöver. Det ¨är så svårt att själv veta allt så att man verkligen renar ut kroppen och få en massa vitaminer och dyl

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
maaro
3/5/09, 8:51 PM
#7

Jag brukar fasta ibland, dricker då varmt te, varmbuljong och vatten.

oftas har jag fastat 1 eller 2 dagar, runt påsk.

så snart är det dax igen.

Margareta
3/7/09, 12:03 AM
#8

#6 jag tror du tänker på en helt annan slags fasta än den Dora som startade tråden tänker på.

I bibeln talas det mycket om fasta. Det är inte för att rena kroppen på samma vis som du menar utan för att komma närmare Gud.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

evrekaw
3/15/09, 8:38 PM
#9

#8 Nej då… Jag förstod vilken typ av fasta hon avsåg…

Jag skrev bara om hur jag gör och när…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Dora
3/16/09, 12:53 AM
#10

Jag kanske var inte så tydlig när jag skrev endast Fasta i mitt första inlägg. Men jag tänkte på fasta tiden (40 dagar) innan Påsk, som Margareta sa i sitt senaste kommentar.

Den här sorts fasta kanske är inte så bekant för er som är inte katoliker eller ortodoxa.

evrekaw
3/16/09, 2:00 PM
#11

#10 Även om jag själv inte är katolik eller ortodox, så känner jag personer som är det…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: