Annons:
Etikettbibeln
Läst 2122 ggr
Tvillingsyster
2009-02-16 15:56

Först måste avfallet komma

Det senaste året har jag tänkt mycket på vad som måste hända innan Jesu andra tillkommelse. I 2 Tess 2 står det på vers 3 att

först måste avfallet komma och laglöshetens människa … öppet träda fram.

Från vers 9 och framåt att

den laglöses ankomst … sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.

Och till sist vers 11

Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.

Här är några verser som avslöjar litet vad detta avfallet, som måste komma före Jesu ankomst, bl a innebär. Finns det fler som har haft tankarna åt det här hållet? Vad tänker ni om det här?

Annons:
Maria
2009-02-16 20:10
#1

Jag tänker inte alls på Jesu andra tillkommelse. Dels för att jag försöker leva så gott jag kan och då spelar tiden ingen roll och dels för att dessa ord är svårbegripliga och kan tillämpas på det mesta. Det kan t.om vara rent farligt att spekulera om vad som menas anser jag. Så mycket missuppfattningar och misstankar det kan leda till.

Att leva i nuet som en så god människa man kan tycker jag är alldeles tillräckligt. Jag mår dåligt av att grubbla för mycket på framtiden…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tvillingsyster
2009-02-16 23:01
#2

#1 Vi är alla olika och det är ju också viktigast att leva som Bibeln lär i nuet. Men för mig det räcker inte därför att jag ser så mycket som har förändrats - även i min närmiljö - det senaste året på ett så oroväckande sätt att jag undrar vart vi är på väg. För mig har det blivit viktigt att hålla ordentligt fast i Jesus. Vad som än händer så kommer Han att rädda dem som vill vandra med Honom. Det behöver vi inte vara oroliga för.

BattleBitch
2009-02-18 16:48
#3

TS.

Jag tror att det har att göra med att folk skall avfalla från tron, och med tanke på att 80% i Sverige tror på evolutionen så har väl den profetian uppfyllts kan man säga.

Maria
2009-02-18 17:33
#4

Tre kristna och redan tre olika funderingar kring denna Bibeltext.

Det säger ganska mycket om hur vi läser och tolkar Bibeln. T.ex vad står ordet "avfall" för?

(Detta hade inte med frågan att göra men ganska intressant)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tvillingsyster
2009-02-18 22:21
#5

#4 Bumbleboo, din påpekande 'vad står ordet "avfall" för?' tror jag har nog mycket mer med saken att göra än vi kan ana.

Jag undrar också om det här ordet gäller bara oss som en gång har kommit till tro i Jesus eller allmänt alla så kallade kristna.

evrekaw
2009-02-23 19:14
#6

#5 Avfallet, i detta fall folk som faller ifrån (tron/läran)

Personligen är jag lite avog gentemot domedagsprofetior… Eller liknande ang. återkomst osv.

Varför behöver vi uttolka/utröna det? Vi lär nog märka det den dagen det är dags…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
BattleBitch
2009-02-23 20:34
#7

#6

Instämmer med din tolkning.

Om det finns mer at uttolka i profetiorna, som att vi människor måste agera, att vi måste komma in i ett godkänt förhållande till Gud innan domedags profetiorna går i uppfyllelse … Ja då är det banne mig livsviktigt att utröna vad det betyder!! ;)

OlgaMaria
2009-02-23 20:42
#8

I NT skildras inte Herrens återkomst/domedag m.m. som något hemskt. Det kommer vara en prövande tid men den är efterlängtad. Det handlar ju om att Jesus ska komma till oss och upprätta ett nytt rättfärdigt rike där vi får leva i frid och gemenskap med Honom.

2 Petr 3:9 Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.

(Jesus väntar med att komma tillbaka därför att han vill att så många som möjligt ska omvända sig och följa honom. Desto snabbare världen blir evangeliserad desto snabbare kommer Jesus tillbaka tror jag. Idag växer kristendomen med en otrolig fart och onådda folk evangeliseras som aldrig förr. )

2 Petr 3:10 Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakroppar upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till.

Vi kan aldrig veta exakt när det blir ändå.

2 Petr 3:11 Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva,

.. men för Petrus var allt i sin upplösning inför Herrens dag. Vi väntar fortfarande. Vi kommer alltid vara i "ändens tid" ända tills Jesus kommer. När vi hör någon säga att "nu är det nära", kan man tänka att jaa, det var det för 2000 år sen också, men ja, det är verkligen nära! Jag tror det är den inställningen Gud vill att vi ska ha. Vi ska tänka på det som kommer och inte bara på det som är nu. Himlen är ju vårt mål och inte den här jorden.

2 Petr 3:12 medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst - den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. 2 Petr 3:13 Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte.

Att Jesus ska komma tillbaka är inget hot. Det är ett löfte och jag tror att när man växer i tron kommer man också märka att man börjar längta efter detta och vill påskynda dess ankomst genom att be för de omkring oss och berätta för dem om Jesus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-02-23 20:43
#9

#7

Tänk om vi tolkar fel. Vem kan med säkerhet utröna vad som menas?

Jag tror inte vi ska bekymra oss och grubbla så mycket…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-23 21:24
#10

#9

Med den heliga anden tror jag att vi kan se profetiorna, det är därför dom finns där. Gud vill att vi skall undersöka dom och förstå dem =)

Sukram
2009-02-23 21:28
#11

#3 vad har evolutionen med profetior att göra?

BattleBitch
2009-02-23 21:33
#12

#11

Jag drog en paralell som jag såg…

Maria
2009-02-24 09:27
#13

#12

Jag  är helt övertygad om att evolutionen och skapelsen inte alls motsäger varandra. Det finns faktiskt en massa människor med den övertygelsen så då blir "dina 80%" inte mycket att prata om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
BattleBitch
2009-02-24 09:58
#14

#13

Jag tänkte mer att 80% av svenskarna har förkastat Gudstron, fanns en undersökning på Aftonbladet.

BattleBitch
2009-02-24 10:02
#15

#8

Jag håller med dig i mycket.

Jag tror att Guds krig mot ondskan i kommer att ske i samband med detta, det heliga kriget att utrota all onska kommer att påverka alla som inte gjort Guds vilja. Så, hemskt? Ja för vissa inbegriper det ju evig död och för andra evigt liv. Så nog kommer det att vara en hemsk dag på ett sätt…

evrekaw
2009-02-24 16:35
#16

#14 Förvisso är många i sverige inte aktiva kristna… Men jag tror att det finns flera som är det - men inte aktiva, d.v.s att de inte går i kyrkan varje söndag och aktivt deltar i kyrkan.

Aftonbladet som källa lägger jag inte alltför hög trovärdighet till. Deras urval, källor, antal deltagare o.s.v ur vilka de därefter skapat statistik har sviktat tidigare…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-02-24 17:03
#17

# 16

Det var en röstning på aftonbladet som gav resultatet. Man fick kryssa i om man trode på Gud eller Evolutionen.

evrekaw
2009-02-24 17:11
#18

#17 Antal deltagare? Demografisk spridning? Geografisk spridning? "suck" den där typen av statistik är lika mycket värd som om jag springer runt på stan en dag och frågar alla jag råkar möta… Resultatet blir mer än slump än verklighetsrelaterat…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-02-24 17:14
#19

#18

Kan så vara … Men det är nog ändå en liten fingervisning om hur Gudfrånvända Svensken i allmänhet har blivit. Jämfört mot tex USA =)

Santhe
2009-02-24 17:45
#20

Sedan kan det ju tänkas vara så att det är mest "icke troende" människor som läser en tidning som aftonbladet.

Annons:
evrekaw
2009-02-24 18:19
#21

#19 USA tillhör ett land där man går i kyrkan och tillhör ett samfund i väldigt hög utsträckning - JA!

MEN…  Bara för att man går i kyrkan varje söndag behöver man inte vara en bättre kristen än en icke stadigt kyrkobesökande svensk.. I USA går många i kyrkan för att man förväntas göra det…

Min farfar kallade detta för att vara "skrymtreligiös" dvs. Man går i kyrkan mer för vad grannarna ska tycka än för att man verkligen vill.

Om man tittar till Amerikansk statistik kan man också se att de tungt kriminellt belastade områdena som ex. Bronx, Harlem, de har väldigt fullt i kyrkan på söndagarna…

Frågan är vad som väger tyngst… Att leva som man lär eller att, som farfar sa - vara "skrymtreligiös".

Nu vill jag inte med detta påskina att alla Amerikaner är kristna hycklare… Men rätt många sådana finns det!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-02-24 18:49
#22

#17 Där har vi det igen. Gud ELLER evolutionen. Fanns det inget annat svarsalternativ så missar man ju säkert massor, som jag själv, som tror på både och så att säga. Att Gud står bakom evolutionen.

#19 Jag tycker ordet Gudsfrånvänd låter så hemskt. Är det Gud eller vi människor som har vänt oss?

Att Sverige är ett sekulariserat samhälle däremot är väl helt korrekt. Vi har ju religionsfrihet och en massa människor som lever med andra religioner än Kristendom. Så skulle man göra en mätning om man tillhör någon tro överlag så blir siffrorna helt andra.

#21 Det ligger mycket i det du skriver. Bara detta med att avsluta politiska tal med "God bless America" säger väl en hel del. Det låter mer som på rutin än från hjärtat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-24 19:16
#23

evrekaw - Jo det har du ju helt rätt i!

bumbleboo - Jag tror att allt hänger på oss, Gud finns där. Men vänder vi oss till han?

Sen kan det mycket väl vara så som du säger att det saknades svarsalternativ!

Maria
2009-02-24 19:19
#24

#23

Jag tror också att det hänger på oss människor. Jag tycker bara själva ordet låter så illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tvillingsyster
2009-03-10 23:40
#25

Bumbleboo, det är aldrig Gud som vänder sig bort först i alla fall. Skriften säger ju också att 'vi älskar därför att Han först älskade oss'.

BattleBitch
2009-03-11 09:24
#26

#25

Precis, det är så vacker att mediter att Gud har suttit där o väntat på oss! :)

Tvillingsyster
2009-03-12 00:11
#27

#26

Gud visar inte sin kärlek genom att sitta och vänta. Han agerar.

Annons:
BattleBitch
2009-03-12 14:05
#28

#27

ja det har du rätt i, han har gett oss bibeln och drar oss till sig om vi vill. men många människor vill inte och då sitter han o väntar på att vi skall ändra på oss =)

Tvillingsyster
2009-03-13 00:27
#29

#28

Men Han lever ju inte i tid som vi gör Glad

evrekaw
2009-03-15 18:31
#30

#27 På vilket sätt tycker/menar du att Gud agerar? För du säger senare #29 att han inte leveri i tid som vi gör… Hur ska han kunna agera i vår tid om han inte lever i den? Jag får inte ihop ekvationen… Jag tänker mig nog Gud som en som är med även i tid och rum…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tvillingsyster
2009-03-15 21:17
#31

#30

Ska vi tänka saken från en annan vinkel. Jag ser att du äger en katt. Du och din katt har en viss kontakt, men lever du egentligen i samma tid som din katt…….. agerar du på samma sätt som din katt. Nej det gör du inte, men du lämnar inte heller din katt vind för våg…… ändå är du med din katt på något sätt i dennes tid och rum. Denna beskrivning är förstås haltande eftersom Gud befinner sig så mycket högre än vi……… men åt det hållet tänker jag.

evrekaw
2009-03-15 21:25
#32

#31 Njae… Jag skulle nog inte vilja använda min relation till min katt som en bra pedagogisk lösning till att förklara Guds relation till en människa…

Föreställer mig Gud på ett helt annat sätt än dig i så fall…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tvillingsyster
2009-03-15 22:18
#33

#32

Tänk inte på katten, dig eller mig…….. det viktiga är vad som händer mellan aktörerna…….. glöm samtidigt aktörerna.

När Gud skapade världen skapade Han också tiden för oss. Har Han skapat oss och tiden, då måste Han också kunna ha kontakt med oss. Jag ser inte tidlöshet/evighet som något problem. Gud heter ju i grundspråket Jag Är………. Han är varande. För Honom finns ingen gårdag eller morgondag…….. allt är nuet.

Till sist så länge vi lever i denna tid kan vi förstår bara en bråkdel av Gud……. på andra sidan förstår vi allt klart och tydligt.

evrekaw
2009-03-16 14:35
#34

#33 Precis - men hur kommer det sig då att så många här på sajten tror sig veta, kunna och förstå precis allt… Har patent på bibeltolkning mm…

Vi är bara små människor och vi förstår inte allt!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Tvillingsyster
2009-03-16 14:52
#35

#34

Om vi aldrig trodde vi kan någonting, skulle vi aldrig kunna skriva någonting här på sajten eller någon annanstans heller. Vi måste kunna tro att vi kan lite av några saker. 100% fel kan vi inte alltid ha.

För resten, om vi inte kan lita på Bibeln vad har vi kvar då? Någonting måste vi kunna luta oss mot…….. någonting som håller.

evrekaw
2009-03-16 17:39
#36

#35 Visst måste man ha något att luta mot, problemet är väl bara att vi inte tolkar det som står skrivet lika… Och när jag ser alternativa tolkningar klarar jag inte att säga att - det bergsäkert är så här eller så här… Tänker mig att det kanske till och med är meningen att det ska finnas en viss flexibilitet och att det kanske inte ska vara bergfast..

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: