Annons:
Etikettjesus
Läst 3106 ggr
evrekaw
2009-02-26 12:52

Syndernas förlåtelse

När jag läser här i vissa "trådar" finns sorgligt nog ett visst fördömande ang. vissa sorters leverne och annat.

Själv lever jag i tron att Jesus dog för våra synder och att vi genom tron på honom skall bli förlåtna…

Hur ser ni på saken? Om man drar det till sin spets… Ska en exempelvis omvänd mördare få syndernas förlåtelse? Eller är hans brott så ohyggligt att det inte kan sonas?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
OlgaMaria
2009-02-26 18:46
#1

Omvändelse handlar väl om att lämna synden bakom sig? Alltså är det väl inte konstigt att fördöma vissa sorters leverne - som att man går omkring och mördar folk? Man behöver inte döma den människan för det, men däremot hur den lever. Visst är det en tydlig skillnad?

Självklart får var och en som omvänder sig och tror på Jesus som sin Herre och Frälsare evigt liv och räddning från dom, även om man varit pedofil och seriemördare.

Matt 18:3 och sade: "Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket.

Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Masamo
2009-02-26 19:23
#2

Pedofiler och seriemördare, ska de ha evigt liv?

BattleBitch
2009-02-26 20:03
#3

De flesta synder kan fölåtas om man visar sann ångerändrar handlingssätt, tror jag!

Apg.2: 38 Petrus sade till dem: "Ändra sinne, och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder, och ni skall få den heliga andens fria gåva.

Jag tror vi öppet måste bekänna synderna oxå, de försvinner inte bara för att ban påstår att man tror på Jesus.

Psalm 32:5 Min synd bekände jag till slut för dig, och min missgärning övertäckte jag inte.
Jag sade: "Jag vill bekänna mina överträdelser för Gud."
Och du förlät min synd och min missgärning.

Men det finns vissa synder som Gud inte godkänner, tror jag.

Markus 3:29 Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.

1 Johannes 5:16 Om någon får se sin broder begå en synd som inte drar med sig död, då skall han be, och han skall ge liv åt honom, ja, åt dem som inte syndar så att det drar med sig död. Det finns en synd som drar med sig död. Det är inte om den synden som jag säger att han skall be.

Hebréerna 10:26 Ty om vi med vett och vilja bedriver synd, sedan vi har fått den exakta kunskapen om sanningen, finns inte längre något slaktoffer för synder kvar

Det bästa av allt är att Gud ser till vårt hjärta, han vet hur vi tänkte när vi syndade…

Camillhe
2009-02-26 20:28
#4

Förlåtelsen finns för alla oavsett synd, vi människor graderar synd, och har svårt att förstå hur tex en pedofil kan få förlåtelse.

Gud graderar inte synd, och gav genom Jesu död alla som vill möjligheten till förlåtelse och försoningen.

Maria
2009-02-26 21:13
#5

Jag tror självklart att alla kan få syndernas förlåtelse och det gäller för alla synder också.

Människan är expert på att "gradera synd" som #4 skriver, det tror jag inte att Gud gör. Han känner våra hjärtan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mads
2009-02-26 21:16
#6

Jag som egen självtänkade individ förlät den man som våldtog mig och försökte ta mitt liv, om sen Gud väljer att göra detsamma har jag absolut ingen aning om och lägger inte ner någon tanke på det heller då jag personligen är klar med den händelsen och upplevelsen.

Amor Vincit Omnia

Annons:
Maria
2009-02-26 21:19
#7

#6

Starkt av dig…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mads
2009-02-26 21:22
#8

# 7 Hade jag inte haft min förmåga att förlåta tror jag inte jag hade kunnat leva lycklig, hur skulle mitt hjärta då se ut. Att bära ilska och hat inom sig hade bara fått mig att må så dåligt.

Amor Vincit Omnia

Masamo
2009-02-26 21:27
#9

Hur kan man förlåta någon som tagit livet av andra?

Maria
2009-02-26 21:30
#10

Det kanske man inte kan, men Gud kan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Masamo
2009-02-26 22:20
#11

Det tycker jag är märkligt. Så "han" tycker att det är ok att göra så?

Maria
2009-02-26 22:59
#12

Gud är förlåtande. Människan är verligen inte en fullkomlig varelse men alla kan göra fel och misstag och onda ting.

Därmed inte sagt att Gud tycker det är OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-02-26 23:06
#13

#11 Nej. Han avskyr sådana handlingar. Men han älskar människan bakom dem. Det var därför han dog på korset. Han tog all världens synd på sig för att försona sig med världen. Gud gjorde sin del av försoningen. Men en försoning måste ske mellan två parter, så sedan är det upp till oss att svara på den försoningen. Till det krävs tro och omvändelse.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Masamo
2009-02-27 00:36
#14

För mig är detta totalt obegripligt.

OlgaMaria
2009-02-27 09:49
#15

#14 Jag vet inte riktigt vilken del av allt du tycker är mest obegriplig? Hur som helst så kan jag verkligen förstå att du tycker det är obegripligt. Själv har jag lyssnat och lyssnat och lyssnat på predikningar om detta och läst och läst och läst i Bibeln om det och verkligen grunnat fram och tillbaka. Det, men kanske ännu mer relationen med Gud som jag har i bönen har bara lagt ner denna sanning i mig som jag nu bara vet att jag vet att jag tror på. Cool

Hur som helst så är Jesu död på korset en otroligt stark sympbolhandling som var lättare att förstå för den tidens människor, framför allt för judarna. De levde i en offerreligion (judendomen) som handlade om att vara ett rent folk inför Gud och för att vara detta behövde synder straffas eller kompenseras för genom offer och böner. Man offrade kor, lamm, fåglar, bröd, olja m.m. för att rena sig från synden. Men historien visade att synden hela tiden upprepade sig - för folket som helhet som för individen. Profeterna profeterade om en Messias som skulle komma och rena folket från synd.

T ex att Jesus skulle födas i Betlehem (Mika 5:2; Matt. 2:4-6), rida in i Jerusalem på en åsna (Sak. 9:9; Matt. 21:1-11) och dö för människornas synder (Jes. 53:1-12; Apg. 8:26-40).

En rolig sida som listar några uppfyllda GT-profetior och chansen för att de skulle uppfyllas är denna. Där kan man t ex läsa detta exempel:

(3) In the fifth century B.C. a prophet named Zechariah declared that the Messiah would be betrayed for the price of a slave-thirty pieces of silver, according to Jewish law-and also that this money would be used to buy a burial ground for Jerusalem's poor foreigners (Zechariah 11:12-13). Bible writers and secular historians both record thirty pieces of silver as the sum paid to Judas Iscariot for betraying Jesus, and they indicate that the money went to purchase a "potter's field," used-just as predicted-for the burial of poor aliens (Matthew 27:3-10).

(Probability of chance fulfillment = 1 in 1011.)

Men du kanske har svårast för att förstå hur Gud kan förlåta svåra synder, som pedofilibrott?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Masamo
2009-02-27 10:22
#16

Eftersom jag har synfel, så blev det lite långt att läsa.. men som svar på den sista frågan. Ja, jag tycker inte att det kan förlåtas, pedofili och mord.

OlgaMaria
2009-02-27 10:47
#17

Okej. Jag kan inte heller och tror heller inte det är meningen att man inte ska bli arg över såna saker. Det är ju verkligen fel! Man kan heller inte försonas med den personen om han eller hon inte ändrar på sig och ber om förlåtelse.

Men man kan förlåta, tror jag. Att hålla fast vid oförlåtelse är att döma en annan person, men vilka är vi till att döma? Vi vet inte hur mördarens och pedofilens liv sett ut.

Jag tror att när Gud ser på oss kan han se de oskyldiga och vackra bebisar och barn vi en gång varit - med massor av god potential i oss som världen fördärvat. Han älskar oss alla så som han tänkt att vi skulle bli och jag tror att han förstår varför vissa av oss blivit så hemska. Jag tror att han vill rädda oss alla från att leva syndiga och hemska liv, och för att vi ska kunna det behöver vi få lägga det gamla bakom oss - bli av med all skuld och skam och uppleva sann förlåtelse. Endast Gud kan ge oss det till fullo.

Jag är ledsen att jag inte skriver jättekort. Förstår att det är jobbigt att läsa om du har ett synfel.

Vet du att du kan göra textstorleken större genom att trycka på Visa/Textstorlek (Explorer) eller Visa/Zoom (Firefox)?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Masamo
2009-02-27 12:53
#18

Korta texter, eller texter uppdelade i stycken går bra. Men det gör inget! Jag har märkt att på denna sajt har en del tendensen att skriva lååånga inlägg! Glad

För övrigt så kan vi aldrig tycka lika om ämnet. Så jag släpper det nu. Flört

evrekaw
2009-02-27 17:08
#19

Jag tänker mig att förlåtelse finns av flera slag. Gud förlåter på sitt sätt - Jesus dog för våra synder…

Vi människor förlåter på andra sätt… Att förlåta i sitt hjärta så till vida att man kan släppa och gå vidare istället för att bära runt på hat som blir till ett andra lidande, det som tar vid efter det första och som aldrig tar slut… Det är ett måste, något som handlar om en själv och ens eget välbefinnande - den man förlåter är sekundär…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-02-27 17:44
#20

Fast, man ska ju komma ihåg att inte alla blir mirakulöst förlåtna.

Vi måste själva inse att vi gjort fel, vara sorgsna över vår synd och ändra vårt handlingssätt.

Jesaja 1:18,19 "Kom nu, och låt oss rätta till förhållandet mellan oss", säger Gud. "Även om era synder skulle visa sig vara som scharlakan, skall de göras vita som snö; även om de skulle vara röda som karmosinrött tyg, skall de bli som ull. Om ni visar villighet och verkligen lyssnar, skall ni få äta det goda i landet. Men om ni vägrar och är upproriska, skall ni förtäras av svärd; ty Guds mun har talat."

Jakob 4:8 Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni obeslutsamma.

Annons:
Mads
2009-02-27 19:07
#21

# 20 Jag tror dock inte alla som begår bort tänker så tyvärr.

Amor Vincit Omnia

BattleBitch
2009-02-27 21:27
#22

#21

Helt rätt, och de blir ju inte heller förlåtna av Gud…

Mads
2009-02-27 21:36
#23

Jag kunde förlåta han som gjorde mig illa, men skulle jag kunna förlåta om någon skadade mitt barn eller till och med tog hans liv ? Jag vet inte eftersom jag inte ännu befunnit mig i denna situation och ber att jag inte heller behöver göra det.

Jag tror inte man vet hur man kommer att känna och agera innan man just upplevt det man talar om. Och vi människor är som så många andra skrivit mycket duktiga på att gradera det där med synder samt förlåtelse.

Sjäv är jag en person som förlåter lätt. Gör jag det för andras skull ? Nej, inte alltid. Ibland då jag ser att en människa kommit vilse och kanske inte annars skulle göra som den gjort. I andra fall mest för mig själv då det håller mitt hjärta och min själ ren från onda känslor och tankar.

Amor Vincit Omnia

Camillhe
2009-02-28 00:21
#24

Vi blir förlåtna av nåd, inte genom våra gärningar.

Battlebitch; det skulle vara bra om du skrev vilken bibelöversättning du citerar när du skriver citat.

Mads: Jag tycker det är oerhört att du kunnat förlåta mannen som skadade dig, och jag håller med, jag vet inte vad jag klarar av att förlåta om ngn gorde ngt fruktansvärt mot mig eller ngn jag älskar.

Ijin
2009-02-28 02:19
#25

#9 Klart man kan… Fast det beror lite på omständigheter.

BattleBitch
2009-02-28 11:10
#26
#24

Jag har NW(http://www.watchtower.org/z/bibeln/index.htm) fortfarande för att den återspeglar grundtexten som bäst!

Att vi måste göra något för att få förlåtelser för våra synder tar alla översättningar upp, se nedan.

Apg 2:38

NW; Petrus sade till dem: "Ändra sinne, och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn så att ni får förlåtelse för era synder, och ni skall få den heliga andens fria gåva.

__________________________________________

Bibeln.se; Petrus svarade: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.

______________________________________________

Svenska folkbibeln; Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.

________________________________________________

1917; Petrus svarade dem: "Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande.

________________________________________________

Levande bibeln; Petrus svarade: Var och en av er måste vända sig bort från synden och komma tillbaka till Gud och bli döpt i Jesu Kristi namn till syndernas förlåtelse. Då kommer ni också att få den helige Ande som gåva.

Camillhe
2009-02-28 11:23
#27

Dopet är inte en gärning, det är ett sakramente och man döper sig för att man tagit beslutet att följa Jesus och ta emot hans nåd.

Det jag försöker få fram är att du kan inte få frälsningen genom dina gärningar, du kan aldrig förtjäna förlåtelsen.

JW vill gärna få sina medlemmar att tro att nåden måste förtjänas genom gärningar och det är sorgligt.

Annons:
Masamo
2009-02-28 11:30
#28

#25  Nu menar jag inte genom olyckor, utan de som tagit livet av andra genom med vilje.

BattleBitch
2009-02-28 11:31
#29

#27

Det står ju vända sig bort från synden(typ sluta med tidigare syndfulla handlingssätt) sen vända sig tillbaka till Gud och efter det så är man redo för dopet. Du måste vara ren för att döpa dig så att säga…

Bibeln säger att tro utan gärningar är död!

Läs Jakob 2:18-26 i vilken översättning du än vill!

Camillhe
2009-02-28 11:53
#30

Skrivit en tråd om NV's översättning istället för att debattera den och JW's tro i alla trådar.:)

BattleBitch
2009-02-28 12:05
#31

#30

Tror du missade vad jag skrev Flört

"Läs Jakob 2:18-26 i vilken översättning du än vill!"

Camillhe
2009-02-28 12:07
#32

Nej det gjorde jag inte men jag ser ingen anledning att debattera tolkningar med dig, då vi har helt skild tro.

BattleBitch
2009-02-28 13:30
#33

#32

Jag respekterar att du inte vill diskutera.

Ville bara visa vad bibeln sa om vilka som blir förlåtna… vilken tro man än har =)

evrekaw
2009-02-28 13:51
#34

Det glädjer mig att majoriteten tror på syndernas förlåtlese eftersom detta är så fundamentalt, och så viktigt…

Tänker ex. på alla dem som genomgår 12-stegs programmet för AA och AN… Många har inte "bara" ett missbruk bakom sig, utan även ett kriminellt förflutet till följd av missbruket…

Att det är just i tron att, om man bättrar sig, inser sina fel och misstag och finner tron i Jesus kristus, så ska man också få förlåtelse och kunna gå vidare i ett bättre, helare och rikare liv. Skönheten i faktumet att det aldrig är försent…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Ijin
2009-02-28 15:43
#35

#28 Jag har velat ta livet av mer än en människa.

Masamo
2009-02-28 23:15
#36

Nu gör jag som jag skrev i #18. Släpper detta.

evrekaw
2009-02-28 23:51
#37

#35 Men det är skillnad mellan att vilja och att faktiskt göra det… Eller hur?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ijin
2009-03-01 02:25
#38

#37 Dom är inte långt ifrån varandra, men ja, det är skillnad. Mest för att lagen finns där och skapar besvär. Men samtidigt skulle jag ju knappast dra mig en sekund för att te.x. ta livet av en terrorist:p

OlgaMaria
2009-03-01 09:44
#39

Frågan är om det är så stor skillnad mellan att döda och att vilja döda? För oss människor är det stor skillnad, men Gud ser väldigt allvarligt på om vi har vrede också. Och det avgör knappast om vi ska komma in i himlen eller inte.

Matt 5:21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda.*Den som mördar är skyldig inför domstolen. Matt 5:22 Jag säger er:* Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.*

:) Gud vill inte bara att vi ska följa lagar och regler - han vill att vi ska bli förnyade människor som kan leva i kärlek till varandra.

Det visar också att alla människor är syndare och inte kan rädda sig själva in i himlen.

Rom 3:23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, Rom 3:24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Rom 3:25 Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol,* att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet,* eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, Rom 3:26 under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.

Det finns ingen väg undan domen för den som inte accepterar Jesus och det han gjort för oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ijin
2009-03-01 15:55
#40

#39 Eh? Vrede och hat är precis lika användbart som kärlek och förnuft.. Och det ena kan inte existera utan det andra. Dom båda är beroende av varandra.

liselotta
2009-04-18 17:41
#41

Jag anser att förlåtelse är en gåva från Gud. Det är svårt att förlåta ibland och vi kan behöva Guds hjälp.

Jag tror att vi ofta missuppfattar förlåtelsen. jag tror att många drar ett likhetstecken med att om man förlåter någon så är det lika med att det är ok med  vad gärningsmannen har gjort.

 jag ser förlåtelsen som att jag släpper mig fri från människan som har gjort mig illa. jag låter mig inte påverkas av honom på något negativt sätt. det är naturligtvis inte ok med vad han har gjort, men jag förlåter honom för att själv kunna gå vidare.

Om man inte förlåter så sätter man sig själv i fängelse och låter sig påverkas av gärningsmannen.

Det kan nog vara väldigt svårt men jag tror att om man bestämmer sig för att förlåta och ber om Guds hjälp så är allt möjligt. jag ser det som en gåva att jag kan få släppas fri från jobbiga saker som jag stöter på.

Annons:
[akumas7]
2009-04-19 02:55
#42

Hej hej, jag tror att Jesus är Kristus och att vi andra också kan bli Kristus men att vi måste följa Jesus exempel. Jesus kan inte ha dött enlight mig. Han är en Gud, Gudar är odödliga. Han rör mig oerhört med det vackra sättet han levde på, det sätt han lärde och det sätt som han visste. Han har gett mig något att sträva efter. Jag vill bli som han (vilket kanske inte går) men jag kan ju alltid försöka :)

inisklo
2009-05-23 00:07
#43

#41 Så vill jag också se förlåtensen.Du skriver fint om den..gåva..va härligt..

Det tog lång tid till mig,att förstå,att frihetten är bätre än fängelsen.Ang.just om förlåtensen.

Att förlåta kan ta tid,men som vi vill,att Gud ska förlåta oss så ska vi också förlåta dom som har gort illa oss.

Jaa-a för oss är många saker svårt  att förstå…men vi behöver väl,inte det heller?

Mads
2009-05-23 00:10
#44

Att förlåta handlar inte enbart om den människa eller handling du väljer att förlåta. Det handlar om den frihet och kärlek som får möjlighet att finnas inom dig själv om du besitter förmågan att innerligt förlåta.

Amor Vincit Omnia

evrekaw
2009-05-23 00:18
#45

Det finns ingen förlåtelse - inte heller någon synd…

Vi är alla uppfyllda av den helige ande… Det är när vi inte har kontakt med honom så att vårt ego får rusa iväg och ta kontrollen syndernas förlåtelse finns.

Gud är god, han straffar ingen… Tom. Jesus säger att vi ska vända andra kinden till… Det vore otroligt inkonsekvent om han radade upp våra synder gentemot en straffskala…

Vi människor vill styra och ställa. Vi har egon som skiljer oss från den helige ande vi har inom oss. Vi hör inte andens röst så länge vi låter egot styra…

När egot styr blir osämja, vikten av att ha rätt, vikten av försvarsmekanismer gigantisk… Egot kastar sig gärna över det och de som anses vara FEL… Detta skulle aldrig hända om vi lät den Helige Ande vara vår vägvisare. Med honom vandrar vi i ljuset. Men egot vandrar vi i mörker…

Låt ditt ljus få lysa klart… Döm inte - och du ska inte heller själv bli dömd…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mads
2009-05-23 00:30
#46

# 45 Fast om inte förlåtelse och synd finns , finns då inte heller rätt eller fel ? Där är jag nog inte benägen att hålla med riktigt även om jag kan förstå din tankegång.

Amor Vincit Omnia

Camillhe
2009-05-23 00:46
#47

Om det inte finns ngn förlåtelse och inte ngn synd, var ju Jesus offer meningslöst?

inisklo
2009-05-23 13:36
#48

#45…mycke intresat text..o skriven,att man förstå om man förstå…Så ser jag också på den saken..om vi styrs våran ego..då kan det bli hur som helst osv

När vi låter Gud genom Helige Ande styra då blir det hur bra som helst.Så tror jag.För våran ego kan göra så,att vi"fluger"för långt från Gud o…???Enkelt matematik entligt inisklo…men..

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

MEN OM VI BEKÄNNER VÅRA SYNDER FÖR HONOM,

KAN VI LITA PÅ ATT HAN FÖRLÅTER OSS OCH RENAR OSS.

1 JOH 1:9

Annons:
evrekaw
2009-05-23 14:45
#49

#47 Nej Jesus, som inkarnerad Gud, Guds son… Han hade makt att hela sjuka, en enorm makt… Han hade inte behövt låta sig hängas på ett kors. Det var ett val han gjorde. En ytterst enorm manifestation av kärlek och förståelse… Gud älskade oss så mycket att han offrade sin enfödde son.

Jesus själv sa, herre förlåt dem, ty det vet inte vad de gör…

Däri ligger nyckeln… "De vet inte vad de gör" Egot har tappat kontakt med anden, den helige ande vi alla bär inom oss. När egot får ta kontrollen gör man dumma saker. Dessa mindre önskvärde handlingar - oavsett art - är födda ur omedvetenhet, inte ondska. Det finns ingen ondska! Bara medvetna och omedvetna människor!

På en och samma gång man vill reagera med ilska och vrede på någon/något, då har egot/smärtkroppen tagit över… Stanna upp och lyssna innåt. När du vill ge igen - ge folk på nosen - är det den helige ande som talar genom dig då?

Synd, straff, förlåtelse… Nej. Omedvetenhet är vad det handlar om. Det handlar också om att Gud sänder oss prövningar i syfte att lära oss ett och annat av vikt för vår personliga utveckling.

Vissa saker som händer oss är grymma, vi kan inte se det som annat än att Gud har övergett oss, inte hör vår bön. Osv. Problemet är bara att… Vi önskar och vi ber - men vi lyssnar inte på den helige ande inom oss. Vi hör inte vad vi egentligen vill - vad vårt innre, sanna, ej egostyrda jag vill… Vi får alltid vad vi vill när vi ber… Det är bara det att det kanske inte var exakt vad vi bad om.

Försoning är ett ord som passar bättre… Du anklagar ingen, du kräver inget tillbaka. Du bara accepterar försonas med det som hänt och går vidare. Detta är en svår konst… Vet att du gjort detta Mads. Helt beundransvärt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
2009-05-23 14:50
#50

"det finns ingen ondska"

Med andra ord finns inte satan då?

Ijin
2009-05-23 14:50
#51

#49 Så du anser att man antingen är medveten eller omedveten, det slår dig aldrig att man medvetet kan döda jag vet inte hur många?

Och sen att egot bara gör att man gör dumma saker? Det borde du själv tänka igenom och tänka ut vad egot är för något.

evrekaw
2009-05-23 15:01
#52

#51 Någon som medvetet planerar ett mord är totalt avskuren från kontakten med den helige ande. Där är smärtkroppen så stor att den bara kan existera genom mer smärta…

Det är ett ego separerat från  anden som begår dessa grymma dåd.

Ett ego som är totalt avskuret anser sig vara medveten, anser brottet berättigat, spelar Gud , tar lagen i egna händer, agerar inte utifrån kärlek….

Allt dessa egon, desa separeade från den helige ande egon egentligen vill med alla sina handlingar är att få kärlek. Allt elakt du möter  är rop på kärlek…

Ingen av oss är i ständig kontakt med den helige ande och/ eller totalt utan ego/smärtkropp vi pendlar mellan… Har en bra dag, och en dålig dag… De som går till ytterligheter - de har dock tappat själskontakten helt och är bara smärta, kan inget annat…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ijin
2009-05-23 15:06
#53

#52 Mitt egot är totalt avskuret ibland, men då ser det till att jag inte gör illa mig.

Och tro det, men även om man har kontakt med den helige ande så kan man begå mord.

Personligen så har jag ingen kontakt med det.

evrekaw
2009-05-23 15:20
#54

#53 Vem är du eller jag att bedöma i hur stor grad, hur ofta du, jag, någon annan, osv. vi i sanning är i ren kontakt med den helige ande?

Jag vill inte sia i detta… I samma stund man slår sig för bröstet och säger - Jag är minsann uppfylld av den helige ande - har behovet att visa upp detta inför andra… Då är det ínte anden som talar.. Det är egot…

Det tar ett bra tag att hitta rätt…

Läs 1:a Korintiebrevet 1:13 Kärlekens lov… Där hittar du en skatt om du läser metaforiken - inte orden… Jesus och den helige ande talar inte i bokstäver - det talar i liknelser och metaforer…

Ofta får du svar på böner genom detta finurliga vis… Letar vi efter det exakta kan vi missa en hel del uppenbart..

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
2009-05-23 15:30
Annons:
evrekaw
2009-05-23 15:36
#56

#55 Tack Tarmsaft, en blid kan verkligen säga mer än tusen ord.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-05-23 16:50
#57

Jag har ingen aning om hur jag är som människa faktiskt…

Det enda jag försöker göra är att leva efter det goda/kärleken och jag ska medge att det är inte alltid det lyckas.

Jag har skrivit tidigare här att jag är medial och jag ser det som min egen personliga vägledning från Gud. Andra får se det hur de vill…

Vill ändå påpeka Ijins kommenar att man kan ha kontakt med den helige ande och ändå begå mord???

Hur många har inte mördat för sin tro skull???

Har man tagit livet av en annan människa för att man tror att det är till Guds ära, eller Guds vilja(eller nå´t liknande) så är det ju ändå ett bevis på djup tro på Gud eller…?

Jag tror även där att Gud har överseende. Han känner vårt innersta…

Vill påpeka att jag inte alls tror att det är OK att ta en annans liv i vilket syfte det än må vara…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-05-23 18:29
#58

#54 Jag har inte sagt hur ofta du är det. Men eftersom du stångas mot andra, så är du antaligen inte det.

Jag vet att jag inte är det. Jag kommer aldrig vara det.

Sanningen har inte ett ansikte, dags att lära sig det.

Och precis som bumbleboo skriver så hur många har inte dödat i gudsnamn?

Egot fungerar inte direkt som du har tänkt dig det. Egot, alltså allt som handlar om dig, även kärlek, är egot. Så kastar du skräp på egot så kastar du skräp på kärleken med.

Mammi
2009-05-23 20:48
#59

Mycket bra skrivet evrekkaw! Jag håller helt med i ditt resonemang.

Kram: Mammi

Maria
2009-05-23 21:07
#60

Jag håller också med evrekkaw. Tycker om dina funderingar…

Även Ijins ord som: "kastar du skräp på egot så kastar du skräp på kärleken med."

Kärleken är ju Gud tror jag…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-05-23 21:07
#61

#58 Jag tror vi har olika definition ang. Ego. Jag är långt ifrån fullkomlig - jag är en människa… Vi "stångas" alla. Vi kan dock försöka att välja kärlekens väg och "stångas" minsta möjliga…

Detta är lättare att klara av när man bemöts vänligt… För oss alla… Vi har alla möjligheten att hjälpa varandra…

Att ta upp det som varit är "syndatänk" med avsikt att ge andra skuld och skam…

 Gårdagen har varit. Den kan jag inte förändra. Det finns inget konstruktivt att hänga upp sig vid den… Det finns därför ingen mening med att ta upp den.

Morgondagen däremot har inte varit - där kan det vara meningsfullt att tala om vad du, jag och alla kan göra för att bli starkare i anden.

Det som varit är redan gjort, kan inte göras ogjort…

Carpe diem istället Ijin… Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-05-23 21:21
#62

#61 Jag brottas med en "gårdag" som jag har väldigt svårt att skaka mig loss ifrån (trots att jag är Kristen med allt vad det innebär).

Dina ord är så kloka men så svåra att leva upp till…

Jag kämpar varje dag med detta och någon gång så kanske jag  kan försonas med "min ryggsäck"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
evrekaw
2009-05-23 21:32
#63

#62 Medveten närvaro kära Bumbleboo… Inte svårt att lära sig, en enkel metod… Det svåra är bara att stanna kvar i den. Vi glömmer bort oss och halkar in i gamla invanda spår…

En gång för länge sedan gick jag omkring med en massa "skuld och skam" som tyngde ner mig… Tills jag mötte en kurator som sa åt mig att läsa dessa böcker och träna på just medveten närvaro.

Det fina är att genom denna får man högre kontakt med den helige ande, man får därigenom en massa hjälp.

Skam och skuld är egot som kämpar för att få behålla makten över dig… Du kan inte förändra det som varit. Du kan bara göra något idag, här och nu…

Boktips: "Medveten närvaro" av Åsa Nilssonne och pendangen "Att leva ett liv - inte vinna ett krig" av Anna Kåver. De är basic och lär ut grunden. Inget religiöst - bara en teknik du lär dig genom bra konkreta övningar du kan öva på närsomhelst skulden och ångesten väller fram…

Du är kärleksfull Bumbleboo… Kyss

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-05-23 21:48
#64

#63 Åh tack.

Jag ska få tag på dessa böcker.

Mitt största dilemma är dock inte skuld och skam utan förlåtelse. Kanske går de hand i hand…

Förlåtelsen är ju nyckelordet i Kristendomen och jag kan inte leva upp till det…

Däri ligger min skuld och skam kanske…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-05-23 22:00
#65

#64 De går hand i hand darling…   Läs öva och lär…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: