Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 4803 ggr
Camillhe
2009-03-25 16:41

Andens gåvor

Fortsätter en diskussion om Andens gåvor och om dom är verksamma idag eller har "tagits bort"

Battlebitch vill diskutera 1 Korintherbrevet.

Förlåt, jag började skriva men har drygt 39 graders feber och orkade inte fullfölja helt enkelt.

Ska försöka igen lite senare.

Annons:
BattleBitch
2009-03-25 16:58
#1

Du är välkommen tebax, Krya på dig!

För er som undrar så 1 Kor. 13:8

Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.

Highness82
2009-03-25 22:20
#2

#1 Och när kom det fullkomliga då? =)  Vers 9-10 "Ty vår kunskap är begränsad och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer, skall det begränsade förgå"

Camillhe
2009-03-25 22:25
#3

#1 Tack det behövs!

BattleBitch
2009-03-26 09:46
#4

#2

Vi tar alla verser så man hänger med,

8 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.

9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis;

10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

11 När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, resonerade jag som ett barn; men nu då jag har blivit man, har jag lagt bort de barnsliga dragen.

12 Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd.

13 Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.

Det är aldså skillnad o skillnad.

Tungotalet skulle upphöra.

Kunskap och profetiorna är något som är styckevis, när ljuset lyser klarare så blir kunskapen fullständig och när profetiorna uppfylls så blir d fullständiga.

Däremot andra gåvor som tungotal skulle upphöra och det skedde rimligtvis i samband med att lärjungarna dog ut.

OlgaMaria
2009-03-26 12:21
#5

#4 Men inte ens du tror väl att kunskapen är fullständig och att profetiorna har uppfyllts? Allt detta har bara kommit till viss del - det är styckevis!?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-03-26 15:00
#6

#5

Ja det stämmer :)

Vi lever i tiden när profetiorna uppfylls & kunskapen ökar.

Annons:
OlgaMaria
2009-03-26 15:04
#7

Jaa - alltså finns gåvorna kvar!

8 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.

9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis;

10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-03-26 15:20
#8

#7

Nej.

Tungotal skall tas bort!

kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

Det är bara kunskapen & profeterande som var styckevis.

OlgaMaria
2009-03-26 17:52
#9

#7 Men tungotal kan också räknas som en profetisk gåva, i och med att det kan uttydas (tror inte jag behöver ge bibelcitat på det).

Så du menar att gåvan att profetera finns kvar då?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-03-26 22:34
#10

#7

Profetiorna finns redan men de håller på att bli fullständiga precis som kunskapen.

OlgaMaria
2009-03-26 23:01
#11

1 Kor 1:4 Jag tackar alltid min Gud för er, för den Guds nåd som ni har fått i Kristus Jesus.
1 Kor 1:5 Ty i honom har ni blivit rika på allt, i fråga om allt tal och all insikt,
1 Kor 1:6 eftersom vittnesbördet om Kristus har fått stadigt fäste hos er.
1 Kor 1:7 Därför saknar ni inte någon nådegåva, medan ni väntar på vår Herre Jesu Kristi uppenbarelse.

Här kan vi utröna ett samband som Paulus ger.

1. Vittnesbördet om Kristus har fått stadigt fäste hos korinthierna.
2. De blir därför rika på allt…
3. Pga 1 och 2 saknar de inte någon nådegåva.
4. Detta gäller medan de väntar på Herre Jesu Kristi uppenbarelse.

Om 1an, det vill säga att vittnesbördet om Kristus får stadigt fäste, "händer" någon, vem som helst, borde också 2an och 3an kunna hända eftersom dessa är en följd av 1an enligt Paulus resonemang, medan vi är i tiden då vi väntar på Herre Jesu Kristi uppenbarelse.

Och jag tror att Paulus menar det profetiska tungotalet i 1 Kor 13:8 med tanke på sammanhanget. Isåfall gäller samma sak för det som för profetian och kunskapen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-03-26 23:03
#12

#11

Så tror inte jag =)

Camillhe
2009-03-26 23:05
#13

Nu känner jag mig lite piggare och ska försöka diskutera lite om andens gåvor. (blir det lite osammanhängande får ni ursäkta, är ganska mosig i huvudet)

Men om vi börjat med att titta på till vilka brevet skrevs.

Det kan vi alla hålla med om tror jag att brevet skrevs till församlingen i korinth, (betyder inte att det inte är relevant för oss idag).

Men varför skrev Paulus som han gjorde till dom?

Hur såg deras församling ut, vad fanns det för problem?

Annons:
BattleBitch
2009-03-26 23:11
#14

#13

Fast nu är jag inte med dig. Bibeln är ju skriven till OSS idag! :)

Så brevet till församlingen i korinh där gåvorna skulle upphöra betyder att det hos de sanna kristna idag inte har de gåvorna…

Historiker bekräftar även att man inte kan hitta några skrisfter som helst som styrker att förmågan att förmedla gåvorna vidare skulle ha funnits kvar efter Jesu död. Däremot så kan man se att de sanna kristna ägnade sig åt predikoarbete och det som var störst för dem var tro, hopp och kärlek.

Det styrker att när Apostlarna dog så dog möjligheten att förmedla gåvorna vidare ut.

OlgaMaria
2009-03-26 23:11
#15

Vilket tror du inte?

På vilket sätt vill du motsäga det jag säger om 1 Kor 1:4-7.

Varför skulle inte Paulus mena det profetiska tungotalet? Det märks i Bibeln att tungotalet användes offentligt för att frambära budskap.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-26 23:17
#16

Ja Bibeln är skriven för oss, men den var också skriven för dom som levde då.

Ett brev skrivs ju till någon eller hur? Och Korinthierbrevet är ett brev från Paulus skrivet till en församling i Korinth. Så för att kunna förstå och tolka Bibeln måste man alltid se till sammanhanget runt omkring.

Men om du läser 1 Korinthier brevet, hur uppfattar du att församlingen i Korinth var? Vilka problem hade dom?

Grodan
2009-03-27 00:39
#17

hehe… läste Tarmens gåvor… Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
2009-03-27 00:41
#18

Halleluja Grodan är här

[akumas7]
2009-04-19 03:51
#19

åste bara komentera att min mamma talade i tunga igår natt XD

Hon lätt jätte rolig och hon var arg (hon sov) :P

OlgaMaria
2009-04-22 13:07
#20

#19 och du menar att det var kristet tungotal?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
LordLukas
2009-05-14 23:55
#21

#14

efesiebrevet 4

det är jesus som delar ut gåvorna

OlgaMaria
2009-05-15 11:21
#22

#21 Ja, det stämmer! :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LordLukas
2009-05-15 18:03
#23

#14

varför skulle då apostlar evangelister profeter lärare och herdar dö ut ?

[akumas7]
2009-05-16 11:19
#24

#20 Jag vet inte, hon talade tungmål. Vet ej om det var kristet. Kan ha varit men behöver inte ha varit, men min mamma har ibland lite konstigheter för sig. Ibland kan jag tro att hon läser tankar då hon kan svara på någon man tänker :/

BattleBitch
2009-05-17 13:12
#25

#23

Därför att det som skulle bestå var kärlek :) Det skulle känneteckna de sanna kristna .. på apostlarnas tid var det tungomålstalande som kännetecknade de sanna kristna …

Du ser ju nu som #24 skriver … tungomålstalande dyker upp här och var, utan någon biblisk funktion, vilket Jesus oxå varnade för:

Matteus 7: 21-23 Inte var och en som säger till mig: 'Herre, Herre', skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: 'Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?' Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet.

OlgaMaria
2009-05-17 22:21
#26

#25 Det framgår inte i Matt 7.21-23 att Jesus varnar för tungomålstalande. Hur får du till det?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-18 00:00
#27

#26

Tungomålkstalande är en av "kraftgärningarna" eftersom man behöver Guds kraft för vissa gärningar …

Men Jesus vill här visa att Satan ger ut samma kraft som Gud i detta fall .. Så bara för att man gör kraftgärningar så är det inte i Guds namn …

2 Kor. 11: 14-15

Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.  Därför är det inget stort om också hans tjänare ständigt omskapar sig till rättfärdighetens tjänare. Men deras slut skall vara i överensstämmelse med deras gärningar.

Annons:
inisklo
2009-05-18 09:58
#28

#27 2 Kor.11:14-15…där står sanningen

Därför tycker jag,att man ska akta sig lite av varje o försöka lysna o känna efter var Heliga Ande säger o visar.Gonom honom får vi veta,varifrån våran gåvor kommer..enkelt sakt

Så vitt som jag har förståt,är tungomål,mitt inre prat till Gud som jag inte äns själv förstå om han inte tolkar direkt till mig eller genom nån annan troande/frälst

Gud ger sina gåver än i dag…o dom fungerar lika bra som alltid.Dom gåvor är sånt karaktär,att dom bli aldrig för gamla osv

Dom ska vi alla troande/frälsta ha nytta av till sammans nu o alltid..så länge som…

BattleBitch
2009-05-18 12:03
#29

#28

Jag tror att Gud har gett oss bönen för att komunicera med honom =) Kan du visa mig vart i bibeln det står att vi skall tala till Gud i tungor ??

På bibelns tid andvändes tungomålstalandet för att de kristna som talade olika språk skulle kunna förstå varandra …

Det är också intressant att Guds heliga andes mirakulösa gåvor inte skulle förbli i den kristna församlingen hur länge som helst. Skriften säger i 1 Korintierna 13:8: "Profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut." När skulle dessa gåvor försvinna?

Enligt Apostlagärningarna 8:18 blev Guds ande, som kom till uttryck genom mirakulösa gåvor, given "genom apostlarnas handpåläggning". En eller flera av Jesu apostlar var med vid varje upptecknat tillfälle efter pingsten då Guds ande blev utgjuten och de närvarande fick del av mirakulösa gåvor. (Apg. 8:9-20; 10:44-46; 19:6) Det är tydligt att dessa gudagivna förmågor upphörde att förmedlas till andra i och med att apostlarna dog; och när de som hade mottagit dessa gåvor dog, försvann de helt och hållet från den kristna församlingen.

inisklo
2009-05-18 17:07
#30

#29 Nu får du ge dig…var nånstan jag har skrivit ..SkrikandesATT VI SKALL TALA TILL GUD I TUNGOR.VAR NÅNSTANS???Förvånad

Camillhe
2009-05-18 21:13
#31

Inisklo, du ska nog läsa om Higness inlägg igen.

Och du skrev i ditt inlägg "Så vitt som jag har förståt,är tungomål,mitt inre prat till Gud som jag inte äns själv förstå om han inte tolkar direkt till mig eller genom nån annan troande/frälst"

Så ja du har skrivit att åtminstonde du talar i tungor till Gud och då borde det väl vara ok för andra med?!

inisklo
2009-05-18 22:10
#32

#29 BettleBitch…Om du vill kan du läsa 1 kor  14: 2-5 där står det som jag ville skriva utan till bara så där..men gick inte så bra..jag är inte så duktig,att förklara..ursäkta

#31 Tarmsaft du menar väl BettleBitch inte Higness eller..är jag ute o cykla igen..

Juu..u jag har fått et par gåvor av Gud o jag har inte alls menat,att nån annan skulle inte få eller kan använda dom gåvor som hon/han har fåt.

Allt står så bra i 1 Kor 14: 1-40 och jag Skäms lite ibland,att jag är för lat,att kopiera allt o alltid nåntig om bibel som vi skriver här i sajten o olika tråd..jag ska försöka bätra mig..äs..jag låter Gud göra det

Flörtdå blir det säker bra..

BattleBitch
2009-05-18 23:59
#33

#32

Du skulle nog må bättre av att lugna ner dig & skriva sakligt så att man förstår !!

Camillhe
2009-05-19 06:10
#34

#32 Ja ursäkta, skrev fel namn. Förlåt.

#33 Men vi kristna som fått ta del av gåvorna då? Tror du verkligen att vi "låtsas", eller är vi lurade av djävulen?

Att få tungotalet var en otrolig välsignelse för mig och ett mkt starkt möte med Gud.

Människor har även profeterat budskap från Gud till mig om saker som dom inte på ngt sätt kunnat veta att jag har bett över.

Vi är Jesu lärljungar och tills Jesus kommer tillbaks fysiskt kommer Anden att finnas för oss som vår hjälpare. Nådegåvorna finns för att bygga upp församlingen, för att visa på Guds kärlek och för att leda oss rätt.

När Jesus kommit tillbaka kommer Andens gåvor inte längre att behövas, eftersom vi då får spendera evigheten med Honom personligen och då består endast kärleken.

Det Paulus också vill visa på i Kor. brevet är att gåvorna är inte värda ngt om vi inte har kärlek till varandra. Att kärleken är den absolut viktigaste gåvan.

Problemet i detta resonemang är nog framförallt att JV's tro lär att Jesus redan "kommit tillbaka"

"1914 spelar en stor roll i Jehovas Vittnens teologi. Då var det som Kristus osynligt insattes på sin tron i himmelen."

Jesus har funnits med oss hela tiden sedan återuppståndelsen och en dag kommer han tillbaka för att hämta dom som följt på Honom.

Men detta har ännu inte skett.

Sen är årtalet 1914 ganska intressant det med. Hur JV kommit fram till det.

Det får du gärna berätta om:)

Annons:
inisklo
2009-05-19 08:36
#35

#33  jaa-a jag ska försöka,men du tycks inte alltid förstå andra heller…hur dom än skriver…nå inte jag heller…därför finns bra möjlighet…dator..för det går hyfsat bra,att förklara o fråga osvFörvånad

Hur mycke man skriver är väll annan sak..många skriver mycke,o det måste vi alla som läser försöka,att förstå!!!

Är vi nöjda nu båda två..just nu allafall?

Blev du nöjd med mitt tidigare svar som jag get till dig?Flört

Den har du inte allafall komenterat nåt  i #32!….där mot hur jag skriverFlört

#34 Det är härligt,att vi kan  göra nytta av Guds gåvor än i dag o till för allas bästa..Glad

BattleBitch
2009-05-19 10:35
#36

#34

Som jag skrev, så jag tror att det finns 2 starka krafter… En som omskapar sig till en ljusets ängel och ger kraft till tungotal osv…

2 Kor. 11: 14-15

Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.  Därför är det inget stort om också hans tjänare ständigt omskapar sig till rättfärdighetens tjänare. Men deras slut skall vara i överensstämmelse med deras gärningar.

Vill du veta mer om 1914 kan vi tad i ett meddelande elelr i en ny tråd, så vi håller isär vad vi pratar om i trådarna ;)

BattleBitch
2009-05-19 10:37
#37

#35

Jag har problem att förstå dina inlägg .. andra skriver klart och tydligt så man förstår Obestämd

OlgaMaria
2009-05-19 11:21
#38

BB - du undrade var i Bibeln det står att vi ska tala i tungor. Det är inte svårt att hitta bibelord på det. Här kommer några:

Mark 16:17 Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor.

1 Kor 12:10 en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål.

1 Kor 14:2 Den som talar tungomål talar inte till människor utan till Gud. Ingen förstår honom, när han i sin ande talar hemligheter.

1 Kor 14:4 Den som talar tungomål uppbygger sig själv, men den som profeterar uppbygger församlingen.

1 Kor 14:5 Jag önskar att ni alla skall tala tungomål men hellre att ni skall profetera. Den som profeterar är förmer än den som talar tungomål, om inte denne uttyder sitt tal, så att församlingen blir uppbyggd.

1 Kor 14:18 Jag tackar min Gud, jag talar tungomål mer än ni alla.

1 Kor 14:39 Därför, mina bröder, var ivriga att profetera och hindra inte tungomålstalandet.

Utifrån dessa bibelord blir din tolkning av tungotalet, att dess funktion var att olika människor med olika språk skulle förstå varandra, otillräcklig. Det var en del av det men inte alls bara det som du ser utifrån dessa bibelord. Tungomålstalandet är till för att uppbygga den som talar det också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-05-19 12:17
#39

#38 Jag personligen tror att Jesus talade om tungotalet då han sade till den samariska kvinnan: "Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna Gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning."

Paulus säger i 1 korintherbrevet: "Ty den som talar med tungor* talar inte till människor utan till Gud: ingen förstår honom, i sin ande* talar han hemligheter"

Paulus säger också såhär: "Ty om jag ber med tungor, är det min ande som ber, medan mitt förstånd är overksamt."

Vad tror du om detta Theresia? Kan det vara så att Jesus menade Tungotalet?

BattleBitch
2009-05-19 12:25
#40

#38

Tack, det gav svar på inlägg 28 =)

Jag citerar lite ifrån Vakttornet från 82 15 Januari sid.5-6

_______________________________________________________

Aposteln Paulus förklarar i Hebréerna 2:2-4 att de mirakulösa gåvorna, som inbegrep gåvan att tala tungomål, gavs åt de kristna i första århundradet för att bekräfta att Guds ynnest hade överflyttats från den gamla judiska föranstaltningen för tillbedjan till den nyligen grundade kristna församlingen. Denna förändring med avseende på Guds ynnest var klart fastslagen under senare delen av första århundradet, då några av Jesu Kristi apostlar fortfarande var vid liv.

Gåvan att tala tungomål tjänade också ett annat syfte. Detta framgår av Jesu ord till lärjungarna strax före himmelsfärden år 33 v.t. Han sade: "Ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vara vittnen om mig både i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och till jordens mest avlägsna del." (Apg. 1:8) Den lilla gruppen av lärjungar inbegrep inte människor som talade alla jordens språk. Men omkring 10 dagar senare, på pingstdagen, blev i uppfyllelse av Jesu löfte helig ande utgjuten över omkring 120 av Jesu lärjungar, som var samlade i ett i övervåningen beläget rum i Jerusalem. Vad hände? De "började tala olika tungomål" och kunde på så sätt omedelbart gripa sig an med att utföra det anvisade arbetet med att vittna. - Apg. 2:1-4.

När dessa lärjungar vittnade i Jerusalem vid pingsthögtiden, kunde man höra judar och proselyter, som hade kommit från avlägsna platser till högtiden, säga: "Hur kommer det sig att vi … hör, var och en av oss, vårt eget språk som vi föddes i? … Vi hör dem tala på våra tungomål om Guds storslagna gärningar." (Apg. 2:8-11) Det är uppenbart att de tungomål som nämns här var kända språk, inte något obegripligt tal. Lägg också märke till att de använde gåvan i överensstämmelse med det syfte för vilket Jesus sade att anden skulle bli given, nämligen att vittna för andra. Tungomålstalandet tjänade verkligen detta syfte, för "på den dagen fogades omkring tre tusen själar till". - Apg. 2:41.

Ett annat tillfälle, då utgjutandet av helig ande åtföljdes av gåvan att tala tungomål, omtalas i Apostlagärningarna 10:44-46. Om man läser den skildringen, kommer man att lägga märke till att när Guds ande föll på hedningen Kornelius och medlemmarna av hans hus, började också de "tala med tungor". Aposteln Petrus kommenterade vad han hade sett vid detta tillfälle: "Men när jag började tala, föll den heliga anden på dem alldeles som den gjorde också oss i början." Enligt Petrus var alltså den gåva att tala tungomål som blev given vid detta tillfälle samma gåva som de första lärjungarna mottog flera år tidigare vid pingsten, nämligen en mirakulös förmåga att tala främmande språk. Bibeln visar att det förhållandet att gåvan att tala tungomål gavs åt Kornelius och medlemmarna av hans hus övertygade Petrus och dem som var med honom om att Gud nu godtog oomskurna hedningar som medlemmar i församlingen. Gud använde nu den kristna församlingen. - Apg. 11:15-18.

"Men hur förklarar man Paulus' ord i 1 Korintierna 14:2?" kan någon fråga. "Sade inte Paulus: 'Ty den som talar tungomål, han talar inte till människor utan till Gud'?"

Lägg först märke till att Paulus i det här kapitlet inte dryftar privat bön, utan i stället bruket av gåvan att tala tungomål vid ett församlingsmöte. (Se 1 Korintierna 14:23.) Vidare är Paulus' ord i full harmoni med både det syfte i vilket gåvan att tala tungomål blev given och den beskrivning av gåvan som bibelboken Apostlagärningarna ger. Om man läser hela kapitel 14 i 1 Korintierna, kommer man att lägga märke till att 1) tungomålen avsåg kända språk, inte obegripligt tal, och att 2) gåvan inte var för privat bruk, utan man skulle använda den till nytta för icke troende.

Låt oss nu läsa vers 2 i sin helhet. Den lyder: "Ty den som talar tungomål, han talar inte till människor utan till Gud, för ingen hör på, utan han talar heliga hemligheter genom anden." Det grekiska ord som översatts med "tungomål", glossa, är samma ord som används i Apostlagärningarna 2:4, 11, där det tydligt framgår att det har avseende på kända språk. Det grekiska ord som översatts med "hör" kan beteckna att man hör någonting utan att förstå det som sägs. Detta kan man bättre förstå i ljuset av 1 Korintierna 14:13, 16, 17, där vi läser: "Därför må den som talar tungomål bedja om att han må kunna översätta. Hur skall annars den som intar den helt vanliga människans [eller: den icke troendes; se verserna 22-25.] plats kunna säga 'amen' till din tacksägelse, när du lovprisar Gud med en andens gåva, eftersom han inte vet vad du säger? Helt visst tackar du Gud på ett utmärkt sätt, men den andre blir inte uppbyggd."

Enkelt uttryckt förhåller det sig så att den som talar tungomål talar till Gud i stället för till människor, om de som lyssnar inte förstår vad han säger. Paulus tänkte inte på obegripligt tal utan på främmande språk, som det fanns möjlighet att andra skulle kunna förstå. Men om ingen av de närvarande kunde förstå språket och om det inte fanns någon som kunde tolka, då skulle den som talade i tungor bedja om att han måtte kunna översätta det och på så sätt bygga upp andra, i synnerhet icke troende. Om det inte fanns någon som kunde översätta, då vore det bättre, som det heter i bibeln, att han teg. - 1 Kor. 14:28.

Hur förhåller det sig i våra dagar? Är inte sådana gåvor som att tala tungomål nödvändiga för att visa att den heliga anden är närvarande i en människa?

EN

**DEL AV KRISTENDOMEN I VÅR

TID?

**

Bibeln visar att de mirakulösa gåvor som gavs åt de kristna i första århundradet var av bara tillfällig natur. "Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra." (1 Kor. 13:8) Ger bibeln någon antydan om när gåvorna skulle upphöra? Ja, det gör den.

Läs själv redogörelserna för de tillfällen då gåvan att tala tungomål gavs i samband med utgjutandet av helig ande: Apostlagärningarna 2:1-4, 14; 10:44-48; 19:6. Du kommer att lägga märke till att i vart och ett av dessa fall var en eller flera av Jesu Kristi apostlar med. Enligt Apostlagärningarna 8:18 var det så att "anden gavs genom apostlarnas handpåläggning". Det är då logiskt att i och med apostlarnas död upphörde överbringandet av andens gåvor, som inbegrep gåvan att tala tungomål. Tungomålstalandet hade tjänat sitt syfte. Det hade blivit väl bekräftat att den kristna församlingen hade Guds ynnest och stöd. Vidare hade de kristna vuxit i antal och blivit utspridda till många länder, dit de hade fört med sig de "goda nyheterna". - Jämför Kolosserna 1:23.

"Men om gåvorna har upphört, vad är då förklaringen till att människor i våra dagar kan tala i tungor?" kan någon fråga.

"Vi känner också till att ett liknande fenomen kan inträffa under ockult/demoniskt inflytande", medgavs det i en publikation utgiven av Fountain Trust och Church of England Evangelical Council. (Kursiverat av oss)

Skulle det verkligen kunna vara så att gåvan att tala tungomål i vår tid inte kommer från Gud? Onekligen kan detta vara svårt att acceptera för dem som gör anspråk på att ha gåvan

Highness82
2009-05-19 12:39
#41

#40 Du skulle inte kunna citera ifrån Bibeln istället? Med tanke på att vi andra kristna inte har vakttornet som något rättesnöre? Vore tacksam för det, för jag personligen varken vill eller känner för att läsa ifrån den tidsskriften!

Annons:
inisklo
2009-05-19 12:58
#42

#41 Tack dom orden.Snart  kanse kommer alla med sina egna citeringar av olika böcker o tidningar…suck…suck…suck…

Hur djupt i mörkret  vill nån,att nån annan ska  falla???o Varför?

OlgaMaria
2009-05-19 13:12
#43

Okej. Jag vill bemöta tre påståenden som den här artikeln gör:

1) tungomålen avsåg kända språk, inte obegripligt tal

Vi vet utifrån bibeltexten att tungomålstalandet ofta hade att göra med kända språk. Men om vi tittar på 1 Kor kapitel 12 och 13 så ser vi att i kapitel tolv så talar Paulus om olika kraftgärningar - han undervisar om dem. Sedan i kapitel 13 talar han om kärlekens väg och den första versen lyder:

1 Kor 13:1 Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.

I de första tre verserna tar Paulus upp kraftgärningarna som han talat om i Kap 12 och säger att kärleken är större.

Änglars språk? Detta måste höra till beskrivningen av kraftgärningarna eftersom det är detta Paulus behandlar här. Tungomålstalandet beskriver Paulus här som "att tala både människors och änglars språk".

Gåvan att uttyda gäller både tungomål där det handlar om människors och änglars språk. Den som tolkar behöver inte vara en person som rent naturligt kan språket som talas i tungomål utan han kan ha en övernaturlig förmåga att förstå främmande människospråk men även änglaspråk.

Det står inte i Bibeln att vi ska studera främmande språk för att kunna tolka tungomålet utan vi ska be om "gåvan" att uttyda.

2) gåvan inte var för privat bruk, utan man skulle använda den till nytta för icke troende.

Det är tydligt i 1 Kor 13 att tungomålstalandet både är för privat och offentligt bruk.

1 Kor 14:2 Den som talar tungomål talar inte till människor utan till Gud. Ingen förstår honom, när han i sin ande talar hemligheter.

1 Kor 14:4 Den som talar tungomål uppbygger sig själv, men den som profeterar uppbygger församlingen.

1 Kor 14:14 Ty om jag talar tungomål när jag ber, så ber min ande (talar tungomål), men mitt förstånd bär ingen frukt.
1 Kor 14:15 Vad innebär nu detta? Jo, jag vill be i anden (tala tungomål), och jag vill också be med förståndet. Jag vill lovsjunga i anden (tala tungomål), och jag vill också lovsjunga med förståndet.
1 Kor 14:16 Men om du tackar Gud i anden (talar tungomål), hur skall då den som inget förstår kunna säga sitt amen till din tacksägelse? Han förstår ju inte vad du säger.
1 Kor 14:17 Du gör rätt i att tacka Gud (tala tungomål), men den andre blir inte uppbyggd.
1 Kor 14:18 Jag tackar min Gud (talar tungomål), jag talar tungomål mer än ni alla.

1 Kor 14:28 Men finns det ingen som uttyder, skall den som talar tungomål tiga i församlingen och endast tala för sig själv och till Gud.

1 Kor 14:28 Men finns det ingen som uttyder, skall den som talar tungomål tiga i församlingen och endast tala för sig själv och till Gud.

Man ser av Paulus resonemang att han uppmuntrar tungomålstalandet, även när det inte kan tolkas, men han ger det sina rätta begränsningar eftersom det är en gåva som är annorlunda mot de andra eftersom den ibland bara bygger upp den som har gåvan.

3)Tungomålstalandet liksom övriga kraftgärningar upphörde i och med apostlarnas död.

Artikeln säger att Bibeln ger en tidsangivelse för upphörandet av gåvorna, i och med att Bibeln bara säger att gåvan förmedlades av eller i närheten av apostlarna.

För det första - det står ingenstans att gåvan inte förmedlades utan apsotlarnas närvaro. För det andra - det står ingenstans att gåvan skulle upphöra efter apostlarnas död. För det tredje - det finns inget nytestamentligt brev i Bibeln som inte behandlar apostlarnas gärningar och ord, så vi har inget att jämföra med. Det är inte konstigt att apostlarna hela tiden är närvarande för det är om apostlarna historien är skriven.

Angående tidsangivelse för upphörandet så finns den i samma stycke där det står att gåvorna ska upphöra. Varför har JV inte hämtat förklaringen där? Jo, därför att de inte kan föra ett logiskt resonemang utifrån detta stycke, därför att de då skulle motsäga sig själva, i och med att man är medvetna om att det fullständiga ännu inte har kommit, och då kan gåvorna heller inte ha upphört. 1 Kor 13:8-10.

I all vänlighet…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2009-05-19 13:22
#44

#38 Jag tror nog inte att Jesus specifikt menar tungotalet när han talar med den samariska kvinnan. Personligen (det är inte lätt att veta exakt angående detta :) ) så tror jag att han gör en syftning på treenigheten. Vi ska tillbe Fadern i Anden och i Jesus (Jesus är sanningen). Detta är ju vad det nya kristna livet är - att vi tillber Fadern i Jesu namn och uppfyllda av helig Ande som han har gett oss. :) Sedan inbegriper ju detta även tungotalet men jag tror inte att det bara är det som avses här. :) Om Jesus menar sig själv när han säger sanning är kanske inte helt lätt att bevisa men om man söker på sanning på till exempel folkbibeln.net ser man att denna bild av Jesus framkommer framför allt i Johannesevangeliet (som ju denna text om den samariska kvinnan står i). Det är till exempel bara i Joh som Jesus säger - jag är vägen sanningen och livet (Joh 14:6).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-05-19 13:32
#45

#43 När jag läser det som du skriver så låter det på nått sätt som att man kan tala två olika sorters tungomål. Den ena är människors och den andra är Änglars språk.  Den stora frågan är hur Paulus menar i själva texten?  Menar han att man skall be om tolkning för Änglaspråket, eller tolkning för ett annat mänskligt språk, eller både och?

Ta tex. Apg 2. Där lärljungarna talade olika tungotal, de männen som hörde apostlarna blev förvånade eftersom de hörde sitt eget språk talas bland apostlarna.  Man kan lätt säga att tungotalet på det sättet kan bli oerhört uppbyggande i församlingen om man talar ett språk som finns här på jorden.  Men om man talar änglars språk och en annan människa försöker tolka det som man säger, hur kan det då bli uppbyggande?  Det måste ju egentligen förekomma något profetiskt i tungotalet för att ett tungomål som ingen "jordiskt sett" kan uttyda, för att det skall kunna bli uppbyggande inom församlingen! Eller vad tror du?:D

Highness82
2009-05-19 13:35
#46

#44 Joo det är sant!:) Jag håller med i det som du säger!=)

BattleBitch
2009-05-19 14:34
#47

#41

Du har bilelställena i texten jag citerade som bekräftar att tungomålstalande idag inte kommer från Gud utan från Satan …

Highness82
2009-05-19 14:36
#48

#47 Ge mig bevis ifrån Bibeln att alla tungotal idag kommer ifrån Satan?

Annons:
BattleBitch
2009-05-19 14:39
#49

Tack Theresia att du tog dig tid att svara, vänlig som alltid :)

Om vi delar upp o tittar på 1 kor. 13

Kärleken upphör aldrig.

Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.

Ty vi kar kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis, men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

Jag tolkar det helt klart som att tungotalet inte har något att göra med det som är styckevis att göra!

:)

BattleBitch
2009-05-19 14:40
#50

vad konstig min text blev Rynkar på näsan

EDIT: nu har jag ändrat texten =)

Highness82
2009-05-19 14:50
#51

#49 Ja, tungotalet skall upphöra då det fullkomliga kommer. Men det fullkomliga har ännu inte kommit, Paulus skriver också: "Ännu ser vi en gåtfull spegelbild: då skall vi se ansikte mot ansikte." Han talar alltså om Jesu återkomst, då dem som har dött i Kristus skall uppstå till evigt liv.

Om tungotalet idag har upphört så har alltså alla Jesu lärljungar redan uppstått kroppsligen? Eller?:P Och kunskapen, har den också förgått?

BattleBitch
2009-05-19 14:55
#52

#51

Men det står ju inget om det du skriver… det är bara kunskapen och profeterandet som har med det fullständiga att göra …

Highness82
2009-05-19 15:00
#53

#52 Okey, jag skrev fel. Det står tystna i bibeln och inte upphöra!:) Men eftersom Jesus ännu inte har kommit, så har tungotalet ännu inte tystnat. Det finns inga tecken på detta ifrån Bibeln att tungotalet skall tystna INNAN det fullkomliga kommer.

Highness82
2009-05-19 15:01
#54

Men BB ge mig nu bibelbevis på att tungotalet kommer ifrån Satan och inte ifrån Gud! Jag väntar på ditt svar!

inisklo
2009-05-19 15:48
#55

Skrikandes…..STOPPPPPP…..FATTAR NI INTE NÅNTING NU VAR ÄNTLIGEN ÄR FRÅGAN???VA KANSE VILL BATTLEBITCH…

OMVÄNDA ER…OM VI DELAR UPP O TITTAR PÅ 1 KOR 13…PLAA..PLAA..SÅ SÄGER DOM ALLTID NÄR DOM GÅ FRÅN DÖRR TILL DÖRR.

KÄNNER NI INTE HUR ONDA FÖSKÖKER TA MAKTEN…VA HÅLLER NI PÅ MED..KÄNNER NI INGA MÄNNISKOR SOM ÄR HJÄRNTVÄTTADE…HUR DOM MED FÖRSTÅNDET FÖRSÖGER FÖRKLARA ALLT..INTE MED GUDS ANDE..DET ÄR MÅNGA SOM ANVENDER BIBELN…O TAR EN DEL DÄR O DEL HÄR O FÖRSÖKER DET PASSA IHOPP.

LEDSEN MEN JAG VAR TVUNGEN,ATT SKRIVA..O DOM GÅVOR SOM JAG HAR FÅTT KOMMER FRÅN GUD,DET ÄR JAG ALLAFALL 100% SÄKERT..O INTE FRÅN SATAN..SOM HÄRJAR HÄR NU.

Annons:
BattleBitch
2009-05-19 15:59
#56

#53

Då vet jag hur du tror …

Jesus har ju visserligen kommit på ett sätt en gång när han satte sig på Guds högra sida i himlen och började regera tror jag =)

#54

2 mos 7:  8 Jehova sade nu till Mose och Aron: 9 "Om farao talar till er och säger: 'Gör ett under', då skall du säga till Aron: 'Ta din stav och kasta ner den framför farao.' Den skall bli en stor orm." 10 Så gick Mose och Aron in till farao och gjorde precis som Jehova hade befallt. Alltså kastade Aron ner sin stav framför farao och hans tjänare, och den blev en stor orm. 11 Men farao kallade också på de visa männen och trollkarlarna; och även de, Egyptens magiutövande präster, gjorde detsamma genom sina magiska konster. 12 Så de kastade ner var och en sin stav, och de blev stora ormar. Men Arons stav slukade deras stavar. 13 Ändå blev faraos hjärta förstockat, och han lyssnade inte till dem, alldeles som Jehova hade sagt.

Visserligen inte tungotal, men här visar det vilken kraft Satan har och hur han kan härma Guds kraft för att vilseleda människor … Som bibeln säger, han omskapar sig till en ljusets ängel …

#55

Det hjälper inte att bli arg …

Vad är du rädd för ??

Känns som att du har tappat fotfästet, kanske bättre om du låter bli att skriva när du inte har något vettigt att komma med …

Highness82
2009-05-19 16:05
#57

#56 Ja han satte sig på tronen efter sin uppståndelse, men när han kommer tillbaka för att hämta hem sin församling, så kommer tungotalet att tystna! Det är den händelsen "tror jag" som Paulus pratade om.  

Det vore bra om du kunde ge ett bibelcitat ifrån Nya testamentet BB! Där apostlarna säger klart och tydligt att tungotalet kommer ifrån Satan och inte ifrån Gud. Anledningen till att jag vill att du skall ge bevis för detta, beror på att du kommer med väldigt allvarliga anklagelser!

BattleBitch
2009-05-19 16:28
#58

#57

Jag tror att han satte sig på tronen 1914 och inte innan dess … Men det står ingenstans att tungotalet skall tystna utan bara att det ska upphöra … Det ser jag som ett problem för er …

Nya testamentet säger att Tungotalet skall upphöra, Jesus skall inte kännas vid de som utövar kraftgörningar i hans namn och det varnar oss för att Satan omskapar sig till en ljusets ängel.

För mig är det svart på vitt …

inisklo
2009-05-19 16:49
#59

#56 Förvånad NEJ JAG ÄR INTE ARG…HÖJDE LITE OKTAVER BARAFlört

 FÖR MIN DEL ÄR JAG INTE RÄDD..INTE ALLS..BODE JAG VARA DET?

 JAG HAR INTE TAPPAT ALLS FOTFÄSTET,TVÄRTOM..DU GÖR MIG STARKARE,ATT STÅ STABILT DÄR SOM JAG BLEV KALLAT,ATT FÖLJA JESUS…

ATT SKRIVA KOMMER JAG GÖRA NÄR DET PASSAR TILL MIG O NÄR JAG TYCKER OM DET,OM DU GILLAR INTE DET DÅ LÅT BLI O LÄSA..SÅ ENKELT.Glad

"…NI KAN VARA SÄKRA PÅ ATT JAG ÄR MED ER ÄNDA TILL TIDENS SLUT" MATT 28.20

VA VACKER JESUS SÄGER…TILL OSS JAG BER FÖR DIG BB

Highness82
2009-05-19 16:51
#60

#58 Att tungotalet skall Tystna står det i min Bibel!:) Det är inte direkt så konstigt, med tanke på att man inte behöver be till Gud då man ser honom. Utan man kan prata med honom, liksom ansikte mot ansikte då han kommer.  Så för mig är det inga problem med att tungotalet tystnar då det fullkomliga kommer, det är liksom på sätt och vis rätt så väntat!:)

Ja jag vet att ni tror att Jesus satte sig på tronen 1914 men bibeln säger att han satte sig på tronen redan efter sin uppståndelse. Rom 1:1-4 ef 1:20, Heb 1:3 

Det står till och med i er egen bibel att Gud satte sin Son på sin högra sida efter uppståndelse, ef 1:20 "den styrka som han verkade med i Kristi fall när han väckte upp honom från de döda och satte honom på sin högra sida i de himmelska regionerna,"

Så jag förstår inte riktigt varför ni tror att det var 1914? Ja det vore intressant om du kunde bestryrka det som du själv säger BB.

Du skriver: "Nya testamentet säger att Tungotalet skall upphöra, Jesus skall inte kännas vid de som utövar kraftgörningar i hans namn och det varnar oss för att Satan omskapar sig till en ljusets ängel."

Ja tungotalet skall tystna, men vart säger Jesus att han inte vill kännas vid dem som utövar kraftgärningar i hans namn?  Om det är Matteus 7:21-23 som du syftar på så menar Jesus Den heliga Andens frukter.  Den som inte älskar sin broder känner inte Gud, den som ljuger har inte sanningen i sig, osv.  Jesus talar mer om detta i Matteus 25:31-46

BattleBitch
2009-05-19 17:05
#61

#60

Inget av Rom 1:1-4 ef 1:20, Heb 1:3 säger att han började regera ..

Regera började han att göra 1914, samtidigt som Satan slungades ner till jorden Upp 12:12 "Gläd er därför, ni himlar och ni som bor i dem! Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist"

Highness82
2009-05-19 17:16
#62

#61 Matteus 28:18 "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärljungar: döp dem i Faderns, Sonens och Den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. och jag är med er alla dagar till tidens slut"

Är det inte rätt uppenbart att Jesus började regera då han sände den heliga Anden över apostlarna efter sin himmelsfärd?  Han är med apostlarna och all makt har givits till Jesus, men han väljer att använda sin makt över tusen år senare alltså?

Annons:
Highness82
2009-05-19 17:37
#63

#61 Du säger att det står att Jesus inte regerade på deras tid, och duhar rätt, ordet regera står inte med, men däremot står det såhär:

"Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han har gett oss bland de heliga, hur välsig hans styrka är för oss som tror - samma oerhörda kraft som han har med sin makt lät verka i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, högt över alla härskare och makter* och krafter och herravälden, över alla namn* som finns att nämna, såväl i denna tiden som i den kommande. Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gjorde han till huvud för kyrkan*, som är hans kropp. fullheten* av honom som helt uppfyller allt" ef 1:18-23

Kol 1:3 "Om ni alltså har uppstått med Kristus, sträva då efter det som finns där uppe där Kristus sitter på Guds högra sida"

Heb 1:4 "Han har blivit lika mycket mäktigare än änglarna* som det namn* han har fått i arv* är förmer än deras"

Det är ju uppenbart att Jesus enligt Apostlarna regerade redan på deras tid.  Han satt på Faderns högra sida, han var mäktigare än änglarna. Och Jesus sade själv: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden."  Skulle lärljungarna gå ut i världen och göra folk till lärljungar utan att Jesus använde sin kraft menar du?

OlgaMaria
2009-05-19 17:58
#64

#49 Vi tar dessa verser om och om igen. 1 Kor 13:8-10. Paulus inleder vers 9 med TY, det vill säga - han ska nu ge en förklaring till varför det han räknade upp i vers 8 ska försvinna. Han måste med all säkerhet inbegripa tungotalet i detta.

Tungotalet har en profetisk dimension och en dimension av kunskap - när det kan uttydas - det ser vi i 1 Kor 14.

1 Kor 14:4 Den som talar tungomål uppbygger sig själv, men den som profeterar uppbygger församlingen.
1 Kor 14:5 Jag önskar att ni alla skall tala tungomål men hellre att ni skall profetera. Den som profeterar är förmer än den som talar tungomål, om inte denne uttyder sitt tal, så att församlingen blir uppbyggd.

Vi ser också i Apg 2 att tungotalet hade en profetisk dimension -

Apg 2:11 vi som är judar eller proselyter,* kretenser eller araber - vi hör dem tala på vårt eget språk om Guds väldiga gärningar."

Men framför allt bekräftas den profetiska dimensionen genom det som sägs här:

Apg 2:16 Nej, det är detta som är sagt genom profeten Joel:
Apg 2:17 Och det skall ske i de sista dagarna, säger Gud: Jag skall utgjuta av min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era unga män skall se syner, och era gamla män skall ha drömmar.*
Apg 2:18 Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande, och de skall profetera.

Därför gäller det som står i 1 Kor 13:9 även tungotalet.

8 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort.

9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis;

10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort.

Sen önskar jag BattleBitch att du även ska bemöta det jag säger under punkt 1 och 2 i min text. Om du inte kan bemöta detta behöver du ju ompröva riktigheten i den artikeln du la ut här…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-05-19 18:05
#65

#64 jag är glad över att kärleken aldrig kommer upphöra, det vore ju förfärligt annars! :P

OlgaMaria
2009-05-19 18:13
#66

#65 Ja, verkligen! Kärleken är ju hela grejen med gåvorna också.. att Gud vill visa sin kärlek till oss! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-05-19 18:14
#67

#66 Ja precis!=)

BattleBitch
2009-05-19 20:38
#68

#62

Näe, efter som det var Satan som hade makten.

Matteus 4:8 Åter tog Djävulen honom med sig till ett ovanligt högt berg och visade honom världens alla kungariken och deras härlighet, 9 och han sade till honom: "Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och utför en handling av tillbedjan ägnad åt mig.

Eller tror du att satan kan ge bort makt som han inte har ??

BattleBitch
2009-05-19 20:44
#69

#63

Jag ser det klart att Jesus skulle få makten, men inte på en gång … för det står ingenstans i bibeln heller, precis som du själv svkriver ;)

Annons:
BattleBitch
2009-05-19 20:47
#70

#64

Men vad du än skriver så står det ju svart på vitt .. Hade tungotalet vart inbegripet hade det stått, men det gör inte det... Jag är ledsen men för mig är det bara ett sätt varpå Satan förblindar människor… finns många sätt o detta är ett …

OlgaMaria
2009-05-19 20:54
#71

#70 Kan du förneka att Bibeln undervisar om att tungotalet har en profetisk dimension?

Sedan vill jag fortfarande att du besvarar det jag skriver under 1) och 2) i mitt inlägg #43

dina ställningstaganden utifrån denna artikel framstår inte som hållbara om du inte kan bemöta motargument.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-05-19 21:14
#72

Årtalet 1914 skriver du att Jesus började regera.

Men Battlebitch, har du tittat på hur den uträkningen gick till och vad dom grundade uträkningen på?

Det tycker jag att du ska göra, och titta på källor som är vetenskapliga och inte skrivna av Vakttornet.

Trots allt är det där grunden till denna debatt ligger. Om Jesus faktiskt kom tillbaka 1914 och att gåvorna då inte behövdes längre.

Highness82
2009-05-19 21:33
#73

#69 ´Han hade ju redan fått makten efter sin uppståndelse, det sade han ju själv i matteusevangeliet. "Åt mig HAR GETTS ALL MAKT i Himlen och på jorden"

BattleBitch
2009-05-19 23:05
#74

#71

Tungotal har inget met profeterande att göra, de är 2 helt olika kraftgärningar .. Det är egna tankar utan någon bibelenlig grund

BattleBitch
2009-05-19 23:11
#75

#73

Ja allt har gets åt honom, men NÄR tog han vid ??

#72

**En *dröm* avslöjar hur långt tiden är liden**

"JEHOVA är … den levande Guden och Konungen till obestämd tid." (Jeremia 10:10, NW) Inte vid något tillfälle har han avstått från herraväldet över sitt universum, ett faktum som kung Nebukadnessar i det forntida Babylon vägrade att inse. För att inskärpa hos denne hedniske kung att "den Högste råder över människors riken" lät Gud honom få en dröm och gav sin tjänare Daniel förmåga att uttyda dess mening. - Daniel 4:14, 15.

Drömmen handlade om ett jättelikt träd. Det var "så högt att det räckte upp till himmelen och syntes ända till jordens slut". På Guds befallning höggs trädet ner, men stubben bands med kedjor av järn och koppar. Dessa skulle sitta kvar tills "sju tider" hade gått fram över stubben, varefter trädet kunde börja växa igen. - Daniel 4:7-14.

"Trädet som du såg", förklarade Daniel, "det är du själv, o kung, … vilkens välde sträcker sig till jordens ända." Nebukadnessar skulle bli nedhuggen. Han skulle förlora sitt rike, ja, till och med sitt förstånd, och var dömd att ströva omkring ute i markerna som ett vilddjur i "sju tider". Först sedan den bestämda tidsperioden hade förflutit, skulle de symboliska kedjorna avlägsnas och kungen återfå både sitt förstånd och sin tron. - Daniel 4:17-24.

"Allt detta drabbade också kung Nebukadnessar", precis som det var förutsagt. (Daniel 4:25) I Lexicon Linguae Aramaicae Veteris Testamenti sägs det att de sju tiderna i Nebukadnessars dröm var sju bokstavliga år. Eftersom Nebukadnessar regerade i 43 år (624-581 f.v.t.), är detta en rimlig slutledning.

**Vad *betyder* detta för oss?** 

Jehova har alltid utövat sin universella suveränitet på det sätt som han funnit för gott. En tid skedde detta här på jorden genom Israels nation, vars jordiska härskare med rätta sades "sitta på Jehovas tron". (1 Krönikeboken 29:23, NW) När Israel avföll, tillät emellertid Jehova att dess dynasti av kungar som var avkomlingar till kung David störtades.

Hur passande är det då inte att Gud kort därefter skulle ge till känna för kung Nebukadnessar - just den person som hade fått ödelägga hans förebildliga rike - att detta ingalunda betydde att Guds rättmätiga suveränitet hade nått sitt slut. Hur viktigt skulle det inte vara att inskärpa hos honom och hos alla de hedniska nationer som därefter skulle förtrampa Guds förebildliga rike att dessa förhållanden endast var tillfälliga!

Således är tidpunkten då drömmen gavs, personen som den gavs åt och temat som den betonar, nämligen Guds suveränitet, faktorer som tyder på en långt djupare innebörd än vad den hade för Nebukadnessar. De ger vid handen att gudomligt styre, såsom det hade kommit till uttryck i Jerusalem, likt ett nedhugget träd, bundet med kedjor, inte skulle återupprättas förrän dessa återhållande band avlägsnades efter "sju tider". Då skulle Guds ställföreträdande härskare, "den lägste bland människor" - en hänsyftning på den utlovade Messias - insättas i sitt rike. Med avseende på den tidpunkt då Gud skulle göra detta bad Jesu lärjungar om ett tecken. - Daniel 4:14; Matteus 24:3.

Det finns också andra tecken som tyder på att denna vittomfattande tillämpning av Nebukadnessars dröm är korrekt. Den profetia som finns nedtecknad i Daniel 9:24-27 fastslog det exakta året för Messias' ankomst mer än 500 år senare. Om nu Messias' ankomst som människa förutsades med sådan exakthet, är det då inte rimligt att dra den slutsatsen att tidpunkten för hans ännu viktigare osynliga återkomst i Rikets makt skulle förutsägas med samma exakthet? Vem kunde vara lämpligare att göra detta än Daniel? Tänk också på att Daniel, sedan han tecknat ner sina syner och profetiska drömmar, däribland om Nebukadnessars dröm om trädet, fick uppmaningen: "Håll orden hemliga och försegla boken till ändens tid." Varför till dess? Därför att "den sanna kunskapen skall bli överflödande" på den tiden. Om det som Daniel skrev skulle förbli förseglat, omöjligt att förstå, till "ändens tid", tyder då inte det på att hans skrifter skulle vara av profetisk betydelse under den tidsperioden? - Daniel 12:4, NW.

Daniels "sju tider" - när börjar de och när slutar de?

När Jesus gav sitt tecken, talade han om de sju tiderna och kallade dem "nationernas fastställda tider". Han sade: "Jerusalem skall av nationerna [fortsätta att] trampas under fötterna, tills nationernas fastställda tider blir fullbordade." (Lukas 21:24) En fotnot i Oxford NIV Scofield Study Bible (1984) förklarar att "'hedningarnas tider' [det uttryck som Konung Jakobs översättning använder för "nationernas fastställda tider"] började med Judas fångenskap under Nebukadnessar. … Sedan dess har Jerusalem, som Kristus sade, blivit 'förtrampat av hedningarna'."

Hur långa skulle dessa "sju tider" eller "nationernas fastställda tider" vara? Tydligen skulle de vara mycket längre än sju bokstavliga år om 360 dagar vartdera (som åren räknades på bibelns tid), vilket skulle vara detsamma som 2.520 dagar. Andra exempel i bibeln visar att vi bör räkna ett år för var dag. (Se 4 Moseboken 14:34; Hesekiel 4:6; jämför Uppenbarelseboken 12:6, 14.) Enligt dessa kalkyler skulle de sju tiderna vara i 2.520 år. Om de började vid Jerusalems förstöring år 607 f.v.t., då skulle de utlöpa år 1914 v.t.

I mer än tre årtionden före år 1914 hade Jehovas vittnen riktat uppmärksamheten på detta betydelsefulla år. Det är emellertid intressant att lägga märke till att boken International Crisis, av Eugenia Nomikos och Robert C. North (1976), förklarar att det fanns "praktiskt taget inga tecken på en stadig ökning eller upptrappning av konflikter och spänningar som direkt ledde fram till krigsutbrottet". Det sägs tvärtom att "under senare delen av år 1913 och första delen av år 1914 … verkade relationerna mellan stormakterna vara bättre än de varit på många år". Men i dag, sjuttio år senare, är historikerna verkligen överens om att år 1914 var en vändpunkt i människans historia. I det tyska referensverket Meyers Enzyklopädisches Lexikon sägs det till exempel att "verkningarna av första världskriget var bokstavligt talat revolutionerande och trängde djupt in i nästan alla människors liv, i ekonomiskt såväl som i socialt och politiskt avseende".

De politiska förgreningarna av de händelser som inträffade år 1914 är väl kända. De sociala förändringar som detta år förde med sig omtalas i Virginia Cowles' bok 1913: An End and a Beginning. "Året 1913 markerade slutet på en era", skriver hon. Beträffande de ekonomiska konsekvenserna skriver Ashby Bladen, tidigare vice verkställande direktör i det amerikanska livförsäkringsbolaget The Guardian: "Före år 1914 var myntsystemen och de ekonomiska systemen förenliga. … Om man låter augusti 1914 markera skiljelinjen mellan dessa, är kontrasten mellan 1800-talet och 1900-talet slående. Inom många aspekter av det mänskliga livet har utvecklingen sedan dess gått åt rakt motsatt håll. … En av de främsta orsakerna var den brytning av banden mellan det ekonomiska systemet och pengar med reellt värde som började år 1914. … Denna brytning var en ödesdiger händelse. … Året 1914 markerade en radikal, och i det långa loppet katastrofal, förändring av detta system."

OlgaMaria
2009-05-19 23:15
#76

#74 Men det är ju uppenbart utifrån Apg 2 att tungotalet är profetiskt.

Så här säger Petrus om det tungotal som talades i Apg 2. (Kopierar här in från Nya Världens översättning:)

15 Dessa människor är faktiskt inte druckna, som ni förmodar; det är ju bara tredje timmen på dagen. 16 Nej, detta är vad som har sagts genom profeten Joel: 17 '"Och i de sista dagarna", säger Gud, "skall jag utgjuta något av min ande över varje slag av kött, och era söner och era döttrar skall profetera och era unga män skall se syner och era gamla män skall drömma drömmar; 18 och även över mina slavar och över mina slavinnor skall jag i de dagarna utgjuta något av min ande, och de skall profetera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2009-05-19 23:31
#77

#45 Missade att svara på detta inlägg förut.

Ja.. jag tror helt klart det finns två sorters tungotal - människospråk och änglaspråk. Jag tror man kan be om tolkning för både och, men det vanligaste är nog att man får gåvan att tolka änglaspråken. Gåvan att tala människospråk tror jag framför allt uppkommer då det finns någon som förstår det språket och behöver höra eller förmedla budskapet.

Jag tror att allt som sägs i tungotal är uppbyggande för den som förstår och för den som talar. Jag tror det är som det står i Apg 2 att innehållet i tungotalet är ett vittnesbörd om Guds väldiga gärningar, både när det är människospråk och änglaspråk. :)

Alla exempel jag hört om när ett änglaspråk blivit uttytt eller när någon talat ett människospråk som någon i närheten förstått så har innehållet handlat om hur stor Gud är, eller så har det varit en text direkt från Bibeln.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-05-19 23:46
#78

Men snälla BB, varför kopierar du ner texter åt mig från Vakttornet?

Jag vet redan vad JV tror, jag frågade om du inte kunde titta på uträkningen av år 1914 som JV gjort och jämföra med historiska källor.

"Hur kom man fram till 1914? Man börjar med året 539 f.Kr. då den persisk storkonungen Cyrus besegrade babylonierna. Sedan går man två år framåt till 537 f.Kr. då Cyrus under sitt första år utfärdade judarnas frigivning. Den babyloniska fångenskapen var i 70 år. 537-70, då hamnar man på 607 f.Kr de år då Jehova Vittnen säger att Nebudkanessar erövrade Jerusalem och förstörde templet. Från Daniels bok får man sju tider där dagarna motsvara år 12*30 = 360, 360*7 = 2520. 2520-607 + 1 = 1914. Man måste ta +1 för år noll saknas.

Från 1914 är vi den sista generationen som lever på jorden innan de tusenårsrike som J.V. tror ska komma här på jorden, utom för de 144000 (Uppenbarelseboken 7:4) som kommer till himmelen. Så har det sagts."

Källa: Håkan Markström

Håller du med om att ovanstående är den uträkning som året 1914 grundats på, BB?

Highness82
2009-05-20 00:32
#79

#75 Då han satte sig på Faderns högra sida och sände Den heliga Anden till Apostlarna började han regera!  Det var i hans namn som apostlarna helade sjuka människor, gjorde stora kraftgärningar, och stora under så att folket skulle komma till tro. Därför att all makt hade getts till Jesus i himlen och på jorden.

Highness82
2009-05-20 00:34
#80

#77 Vad härligt!=) Tack för vittnesbördet, och jag håller med dig! :)

BattleBitch
2009-05-20 11:10
#81
#78

Ja det ser ut att vara korret …

BattleBitch
2009-05-20 11:11
#82
#79

Vart i bibeln står det du påstår nu ??

Annons:
inisklo
2009-05-20 11:45
#84

#83…ÄR DU INTE FEL STÄLLE O FÖRSÖKA LÄRA OSS VA NI JEHOVAS VITNE TRO…OSV.???Obestämd

BattleBitch
2009-05-20 12:32
#85
#84

Tror du inte på bibeln ??

OlgaMaria
2009-05-20 12:35
#86

BB - kom ihåg mitt inlägg #76 också! :) Lite mycket på en gång nu..

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 12:52
#87

Sorry Theresia, missade #76….

Men … Vart i den texten nämns tungotal ?? Där pratas det bara om kraftgärningen - profeterandet…

Däremot hade kraftgärningen - tungotal utövats innan, men den kraftgärningen pratar ju inte Petrus om i det sammanhanget… 

Eller hur !?

OlgaMaria
2009-05-20 13:29
#88

#87 Tack för svar! :)

Jo.. kolla Apg 2 i din Bibel. Först talar de kristna i tungor på en massa olika språk och de som lyssnar vet inte vad de ska tro - vissa tror att de är druckna. Men då tar Petrus till orda och förklarar att detta som de nu bevittnat (dvs att det har talats i tungor på olika språk) är vad som förutsades genom profeten Joel osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 13:42
#89

#88

Ja så långt är jag med … Däremot tror jag att Petrus tog till orda och tydde tungotalet för de som inte förstod !! :D

OlgaMaria
2009-05-20 14:34
#90

#89 Ja, det är inte omöjligt! :) Men det betyder ju att tungotalet inte bara var osammanhängande ord utan att det hade ett budskap som inte var från människor utan från Gud, och det är väl en god defintion på att det var profetiskt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Camillhe
2009-05-20 14:35
#91

#81

Problemet är att Nebukadnessar inte förstörde templet 607 f.Kr. utan 587 f.Kr.

Och det är inte kristen tro utan finns massor av vetenskapliga bevis för det.

Och då blir hela uträkningen fel.

en källa: länk

Men googla så hittar du massor av källor på detta.

BattleBitch
2009-05-20 14:41
#92

#81

Jag vet att många tror så … många tror även att vi kommer från aporna får man inte glömma…

Läste du länkarna jag gav dig ?? Dom ger bra och överväldigande bevis !!

BattleBitch
2009-05-20 14:43
#93

#90

Absolut, vissa saker var säkert profetiska ord, men tungotalet var ju i huvudsak en kraftgärning som användes för att ha ett gemensamt språk =)

Camillhe
2009-05-20 14:51
#94

#92

Men Battlebitch, dina länkar är ju JV länkar. Det är inte det minsta bevis. Ge mig vetenskapliga oreligiösa länkar istället.

Det kan absolut inte jämföras med att människor tror på evolutionen, evolutionen är en teori, att Salomos tempel förstördes 587 f. Kr finns det belägg för i otaliga källor.

Och jag är ganska övertygad om att du inte läser länkarna som du får. Därför tycker jag att du ska kolla själv genom tex google vad som står om Salomos tempel.

BattleBitch
2009-05-20 14:59
#95

#94

Nope .. de är inge JV länkar .. Det hade du märkt om du vart inne på dem !!

OlgaMaria
2009-05-20 15:27
#96

#93 Jag tycker din beskrivning av tungotalets syfte är en grov förenkling som är lätt att bestrida utifrån bibelordet.

Till exempel finns det inget annat exempel i Bibeln än i Apg 2 att tungotalet användes för att kommunicera med andra folkgrupper. Men det finns andra exempel där tungotal nämns och där det undervisas om det. Paulus uppmuntrar till exempel den som talar i tungor när ingen förstår att ändå tala för sig själv till Gud därför att han på detta sätt tackar Gud och blir uppbyggd i sin ande (1 Kor 14).

När Kornelius och hans familj började tala i tungor sägs det inget om att de talade på ett särskilt språk eller om de frambar något särskilt budskap (som uttyddes då).

Vad tror du Paulus menar när han talar om "Änglars språk" i 1 Kor 13:1?

Men återigen - Petrus säger i Apg 2 att det som skett när de börjat tala i tungor var att helig ande fallit över dem och att de profeterat. Hur mycket av innehållet som var profetiskt spelar väl ingen större roll? Antingen finns det en profetisk dimension eller så gör det inte det!?

Dessutom lyder ju Joels profetia att man i de sista dagarna ska uppfyllas av helig ande och profetera. Lever vi inte i de sista dagarna nu? Vi kan väl ändå inte leva efter de sista dagarna. Isåfall skulle ju allting redan ha upplösts…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 15:32
#97

#96

Det var olika gåvor .. olika kraftgärningar som var till för att bevisa att de var de sanna kristna ..

Profeterande var en och tungotal en… men du vill röra ihop dessa till att tungotal skall vara en profeterade gåva ?? utan belägg i bibeln … det tycker jag är mycket märkligt ..

Tungotal är ingen profetisk dimension, finns inget i bibeln som styrker det…

Annons:
OlgaMaria
2009-05-20 15:40
#98

#97 men BattleBitch… vad är det som inte går fram? Har du över huvud taget tagit dig tid att kolla på Apg 2? Det är uppenbart även i din översättning att Petrus beskriver tungotalet som att anden har fallit över dem och de har profeterat!

Jag har ingen som helst respekt för din bibelenlighet om du inte kan hålla med mig om detta utan en vettig förklaring.

Här kopierar jag in från Nya Världens översättning Apg 2:7-18. Läs och begrunda:

7 Ja, de var häpna och började undra och säga: "Titta här; alla dessa som nu talar, är de inte galiléer? 8 Hur kommer det sig då att var och en av oss kan höra sitt eget modersmål? 9 Parter och meder och elamiter och invånarna i Mesopotamien, Judeen och Kappadokien, Pontos och provinsen ?sia 10 och Frygien och Pamfylien, Egypten och delarna av Libyen, som är åt Kyr?ne till, och tillresande från Rom, både judar och proselyter, 11 kreter och araber, vi hör dem tala på våra språk om Guds storslagna gärningar." 12 Ja, de var alla bestörta och rådvilla och sade den ene till den andre: "Vad kan detta betyda?" 13 Men andra gjorde sig lustiga över dem och sade: "De har druckit sig fulla av sött vin."

14 Men Petrus trädde fram tillsammans med de elva och höjde sin röst och talade till dem: "Ni män från Judeen och alla ni invånare i Jerusalem, må detta vara känt för er och lyssna till mina ord. 15 Dessa människor är faktiskt inte druckna, som ni förmodar; det är ju bara tredje timmen på dagen. 16 Nej, detta är vad som har sagts genom profeten Joel: 17 '"Och i de sista dagarna", säger Gud, "skall jag utgjuta något av min ande över varje slag av kött, och era söner och era döttrar skall profetera och era unga män skall se syner och era gamla män skall drömma drömmar; 18 och även över mina slavar och över mina slavinnor skall jag i de dagarna utgjuta något av min ande, och de skall profetera.

Som du ser undrar folkmassan över vad det är som har skett när apostlarna talat i tungor på deras eget språk, och Petrus tar sedan till orda och förklarar att detta är den heliga ande som har fallit över dem så att de har profeterat!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 16:18
#99

#98

Jag har läst .. Hur sjutton får du det till att de har profeterat ???? "Nej, detta är vad som har sagts" han berättar att enlit Profetian i Joel så skulle vissa tala i tungor, vissa profetera osv …

Joel 2:28, 29: "Jag [Jehova] kommer att utgjuta min ande över varje slag av kött, och era söner och era döttrar kommer sannerligen att profetera. Vad era gamla män beträffar - drömmar kommer de att drömma. Vad era unga män beträffar - syner kommer de att se. Och även över tjänarna och över tjänarinnorna kommer jag i de dagarna att utgjuta min ande." Jesu lärjungar fick se den heliga anden i form av tungor såsom av eld vila på huvudet på dem alla - omkring 120 män och kvinnor - som var församlade i Jerusalem.

Så åter NEJ, tungotal har ingen 100%ig profetisk innebörd …

BattleBitch
2009-05-20 16:21
#100

För att klargöra så lägger jag till detta:

1 Korinthierna 12:10

åt ännu en annan att åstadkomma kraftgärningar,

åt en annan profeterande,

åt en annan förmåga att urskilja inspirerade uttalanden,

åt en annan olika slag av tungotal och åt en annan tolkning av tungotal.

En och samma person hade inte samma gåva, håller du med om det ??

OlgaMaria
2009-05-20 16:31
#101

#99 Det står inget i Joels profetia specifikt om tungotal. Det som står är att anden ska komma och att man ska profetera, drömma drömmar och se syner. Ändå är det dessa verser från Joel som Petrus använder när han förklarar tungotalet som just talats. Vi kan alltså inte tolka tungotalet i Apg 2 som något annat än att de har profeterat, på tungotal.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 16:37
#102

#101

Jo det står "Och även över tjänarna och över tjänarinnorna kommer jag i de dagarna att utgjuta min ande" och det är samma som tungotal som du säkert vet om du läst bibeln =)

Hur förklarar du 1 Korinthierna 12:10 ? 

OlgaMaria
2009-05-20 16:54
#103

#100 Jag håller delvis inte med om det. Jag tycker det är tydligt utifrån dessa verser att Gud delat upp gåvorna på församlingen så att vi ska behöva varandra, men vi ser att till exempel Petrus och Paulus hade flera gåvor.

Till exempel hade Paulus minst gåvan att tala i tungor och att skilja mellan andar:

1 Kor 14:18 Jag tackar min Gud, jag talar tungomål mer än ni alla.

Apg 16:16-18 Här urskiljer han en spådomsande och driver ut den i Jesu namn.

Det står ju åt en annan olika slag av tungotal och åt en annan tolkning av tungotal. 1 Kor 12:10

men i

1 Kor 14:13 står det: Därför skall den som talar tungomål be om att kunna uttyda det.

Alltså kan man ha både gåvan att tala tungomål och att uttyda det trots det som sägs i 1 Kor 12:10. Alltså borde det gälla alla gåvor - att man kan ha en, men att man också kan ha flera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 17:00
#104

#103

You got a point ;) Vi tänker så lika, men ändå så olika .. alltid lika intressant…

Annons:
OlgaMaria
2009-05-20 17:03
#105

#102 - alla gåvor är i kraft av den helige Ande, inte bara tungotalet. Att Gud utgjuter sin ande kan inte bara syfta på tungotalet.

I GT är det redan tydligt att personer kan profetera då Guds ande kommer över dem, t ex här:

4 Mos 11:25 Då steg HERREN ner i molnskyn och talade till honom, och tog av den Ande som var över honom och lät den komma över de sjuttio äldste. Då nu Anden vilade över dem började de profetera, men det gjorde de sedan inte mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2009-05-20 17:08
#106

#104 ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-05-20 17:09
#107

#105

Javisst är det så!

OlgaMaria
2009-05-20 17:13
#108

#107 Okej. :) Alltså tror jag inte att Joel specifikt syftar på tungotalet i sin profetia utan det han säger är helt enkelt att Guds ande ska komma över de kristna i de sista dagarna och de ska profetera. Och det var detta som skedde i Apg 2. Alltså profeterade de som talade i tungor. Detta bekräftar Petrus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-05-20 17:33
#109

#82 Läs Johannes evangeliet 14:12-14

BattleBitch
2009-05-20 17:41
#110

#109

Du läser rätt illa va ??

DU- Då han satte sig på Faderns högra sida och sände Den heliga Anden till Apostlarna började han regera

JAG- Vart i bibeln står det du påstår nu ??

DU- Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som utövar tro på mig, också denne skall göra de gärningar som jag gör; och gärningar större än dessa skall han göra, eftersom jag nu går min väg till Fadern. Och vad ni än ber om i mitt namn, detta skall jag göra, för att Fadern skall förhärligas i förbindelse med Sonen. 14 Ifall ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det.

Ska vi ta om det från början ??

VART STÅR DET ATT JESUS BÖRJADE REGERA DIREKTE FETER ATT HAN UPPVÄCKTS ???

BattleBitch
2009-05-20 17:42
#111

#108

Hur som haver … Bibeln säger klart och tydligt, svart på vitt "tungotalet skulle upphöra" … Det har upphört och de sanna kristna skulle utöva "största av allt är kärleken"… Så tror jag =)

Frid vare med dig på din väg =)

Annons:
Highness82
2009-05-20 17:53
#112

#110 Vilken attityd du har!  Men jag skall ge dig svar!

Därför att Jesus hade fått all makt i himlen och på jorden då han hade uppstått! Han säger i Johannesevangeliet 14:12-14

"Sannerligen jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn*, skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad i Sonen. Om ni ber om NÅGOT i MITT NAMN, skall jag göra det"

Jesus skall alltså göra allt det som lärljungarna ber om i hans namn, eftersom han har fått all makt i himlen och på jorden!  Och jag behöver väl knappast hänvisa dig till bibelcitat i Apostlagärningarna där apostlarna faktiskt utför gärningar i Jesu namn?

BattleBitch
2009-05-20 17:54
#113

#112

Det står varken att jesus hade makten eller skulle regera … Det är som du själv tolkar o hittar på…

Highness82
2009-05-20 17:59
#114

#113 Som sagt jag följer det som Jesus säger: Åt mig HAR GETTS All makt i himlen och på jorden" Men om du vill blunda för detta så får du gärna göra det! Jag följer Jesus och tror på det som han säger!:)

BattleBitch
2009-05-20 18:15
#115

#114

Då vänder vi på kakan.

Regerar Jesus på jorden NU menar du med andra ord ????? Förvånad

Klart att makten har getts honom, men han har inte tagit den ännu på jorden utan bara i himlen 1914 …

Mammi
2009-05-20 18:17
#116

Bara en tanke från mig: Jag tror inte det viktigaste är vad som står i bibeln och hur man tolkar det osv, om det kan vi tvista i evighet. Det viktigaste måste väl ändå vara vår egen personliga tro på Gud?

Jag tror inte Gud bryr sig nämnvärt om folk vill tala i tungor eller inte, utan ler nog bara i sin himmel där han sitter och tittar ner på alla oss stackars människor som stångar oss blodiga för att försöka få alla andra att förstå att "precis så här är det!"

Att vila i den tro man har och be att Gud leder en på de rätta stigarna och om förlåtelse om man vandrar fel nångång emellanåt, jag tror det räcker så.

Jag vill med dessa rader inte försöka överbevisa någon om att det är just såhär det är, utan vill bara ge min reflektion på det hela.

Kram på er alla och trevlig helg!Glad

Highness82
2009-05-20 18:22
#117

#115 du får tro och tolka som du vill! :) Jag tror på det som Jesus sade. Om han efter sin uppståndelse sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden" så tror jag att han hade makten på den tiden.  Du får gärna förklara för mig vart det står att Jesus aldrig skulle använda sin makt, med tanke på att han enligt dig inte började använda den föränns år 1914?

Highness82
2009-05-20 18:30
#118

#115 Jag glömde svara på din fråga! 

Ja, Jesus regerar NU på jorden. Jesus har regerat i snart 2000 år! Och det kan bevisas genom att det fortfarande finns människor som tror på honom. Enligt Bibeln så är det vår tro på Kristus som besegrar världen, eftersom Kristus har besegrat världen.  1 Johannesbrevet 5:3-5   

Och genom att folk tror på Kristus, bevisar hans makt!

Annons:
inisklo
2009-05-20 18:46
#119

#113…hej det är bara jag…ursäkta jag skulle komma lite närmare,men vågar inte..önskar,att du läser nu va du skrev #56 till mig där #55

#85 har du frågat av mig om jag inte tro på bibel..juu..u det gör jag,men inte JV bibel.Så är det..

Camillhe
2009-05-20 21:07
#120

#95

Nope .. de är inge JV länkar .. Det hade du märkt om du vart inne på dem !

*skratt*

Jo det är definitivt JV länkar. Båda två är skrivna av människor som är Jehovas vittnen.

Och det räckte med en snabbtitt för att se det.

Vågar du inte läsa något som inte skrivits av JV's ledning eller JV medlemmar?

Och varför kan vi inte båda titta på templets förstörelse utifrån historiskt vetenskapligt perspektiv? Utan att blanda in våra olika religioner. Min tro klarar det utan problem, gör din?

OlgaMaria
2009-05-20 21:35
#121

#111 Ja du… du kan ju tro så.. men du kan inte övertyga mig om att det är bibliskt. Isåfall behöver du kunna bevisa det utifrån Bibeln, trots motargument.

Vad tror du Paulus menar med "Änglars språk"?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-05-20 23:05
#122

#116 Jag kan bara hålla med dig och jag tänker väl ungefär på samma sätt.

"Att vila i den tro man har"… så vackra ord.

Trevlig helg själv…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-05-21 13:03
#123

#117

Hur förklarar du all ondska på jorden då ??

Jesus skulle ju ta bort den!! Varför har han inte gjort det ?? 

Näe du, med tanke på all ondska så vet vi att det är satan som regerat över Jorden nu, och att Jesus bara regerar i himlen äns så länge .. prercis som jag hela tiden sagt !!!

BattleBitch
2009-05-21 13:07
#124

#120

Det är inte JV länkar utan enskillda personer som har skrivit dom, sen kanske de är JV … Men bevisen är ändå så starka att det spelar ingen roll vem det kommer ifrån, bevis som bevis. .. .

OlgaMaria
2009-05-22 13:57
#125

BB - Vad tror du Paulus menar med "Änglars språk"?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2009-05-30 15:01
#126

1 Kor 1:7 Därför saknar ni inte någon nådegåva, medan ni väntar på vår Herre Jesu Kristi uppenbarelse.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: