Annons:
Läst 2177 ggr
Camillhe
3/17/09, 1:07 AM

Dagens lösen

Har du den lilla boken Dagens lösen?

Jag tycker den är underbart, och brukar köpa den varje år.

Detta året har det dock inte blivit av så jag ska beställa den nu, och när jag googlade efter den online kom det upp lite info på wiki som jag tyckte var spännande:)

"Dagens lösen, är världens äldsta regelbundet utkommande andaktsbok, och har utkommit sedan 1731, då den startades av Nikolaus Ludwig von Zinzendorf. Idag utges den på 51 olika språk, och med en upplaga på cirka 1,5 miljoner exemplar, och fortfarande trycks den tyska upplagan i Herrnhut.

Den svenska upplagan utkom för första gången år 1884. Idag trycks den i 16 000 exemplar, av vilka 11 000 säljs i Sverige och 5 000 i Finland."

Saxat från Wikipedia

Annons:
OlgaMaria
3/17/09, 2:26 PM
#1

Åååå… jag älskar arvet från Zinzendorf och Herrnhutarna! :D

I början av 1700-talet hade de ett bönemöte. De hade lite svårt att sluta be - så man inrättade ett böneschema så att det alltid fanns några som bad. Detta dygnet-runt-böne-möte varade i över 100 år! Och man sände ut flera 1000 missionärer under denna tidsperiod. Innan detta fanns det så gott som ingen onådda-folk-mission. Mission på den tiden handlade mest om att få en katolik att konvertera till protestantism osv. Men dessa herrnhutare åkte till dem som aldrig hört. Vissa sålde sig som slavar för att nå andra slavar!

Om det inte hade varit för denna rörelse hade nog inte världen alls sett ut som den gör idag med en sådan utbredd kristendom.

Tack Jesus för vad du startade hos Zinzendorf och hos herrnhutarna!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tvillingsyster
3/19/09, 10:04 PM
#2

Har hört talas om Dagens lösen och känner några som brukar köpa den årligen, men har aldrig sett den i verklighet.

Camillhe
3/20/09, 6:19 AM
#3

Kan varm rekommendera den, ett bibelord varje dag och en bön eller tanke att reflektera över.

Upp till toppen
Annons: