Annons:
Etikettinspiration
Läst 3466 ggr
Camillhe
2009-03-22 03:48

framgångsteologin

Eftersom det här är ett av mina intresseområden, att studera Hagins och Kenyons läror (som bl.a framgångsteologin är baserad på), undrar jag om det är ngn mer som har studerat denna lära och vad era åsikter är.

Även JDS läran skulle vara trevligt att höra era synpunkter på.

Annons:
Maria
2009-03-22 11:25
#1

Med det  lilla jag kan så skulle jag nästan betrakta dessa som sekter…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-03-22 12:20
#2

Lägger in en länk från Wikipedia till alla som kanske inte vet vad detta är…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trosr%C3%B6relsen

#0 Skulle vara roligt att höra din egen synpunkt eftersom du verkar kunna en hel del om detta….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-03-22 13:18
#3

Framgångsteologi upplever jag som oerhört otrevlig eftersom jag är övertygad om att Gud inte straffar människor. Sen att det inte har någon biblisk grund, gör att jag unte förstår vad det har att göra inom kristendomen….

http://sv.wikipedia.org/wiki/Framg%C3%A5ngsteologi

JDS läran skrattade jag lite åt, men börjar nu efteråt fundera på om folk verkligen tror så?  Förvånadhttp://sv.wikipedia.org/wiki/JDS-l%C3%A4ran

Eftersom Helvetet inte existerar så faller den läran redan där…

Det är mina tankar kring det hela =)

Maria
2009-03-22 13:20
#4

OT. #3 När du lägger in en länk så gör ett mellanslag så kan man direkt klicka dit.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-03-22 13:25
#5

#4

Men de funkar ju inte för mig :( Vart ska mellanslaget vara?

Maria
2009-03-22 13:27
#6

#5 Konstigt. Jag gör mellanslaget direkt efter att jag kopierat länken (så blir den blåfärgad) Jag är i och för sig inte så duktig på sådant här men detta funkarFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
BattleBitch
2009-03-22 13:37
#7

Hmmm… Jag ska testa nästa gång… Går inte att fixa iaf när man "Hanterar inlägg" =)

Maria
2009-03-22 13:38
#8

Ja testa, jag tror inte heller det fungerar när man hanterar inlägg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-03-22 15:42
#9

#2 nja jag kan inte riktigt betrakta själva trosrörelsen som en sekt i sig, de faller på rätt många av de 7 punkterna man använder för att definiera en sekt.

Däremot så anser jag att själva Livets ords församling har varit och kanske fortfarande är en sekt.

Men det var inte riktigt det viktiga, eller väsentliga utan själva framgångsteologin.

Här är en sammanfattning av framgångsteologin från www.biblicum.se

"Enligt framgångsteologin har människan en fri vilja med hjälp av vilken hon kan skaffa sig frälsning och framgång. Hon måste bara använda sig av rätt trosteknik, av ett positivt och rätt tänkande. När människans ande så kommer i samklang med Gud och behärskar kropp och själ, lever hon ett fullkomligt och framgånssrikt liv, vilket anses vara möjligt här och nu. För att nå fram till och leva kvar i detta idealtillstånd betonas nödvändigheten av det rätta tänkandet. Tron är ett instrument som människan själv förfogar över och kan utveckla. Tron blir en metod att nå det man önskar. Helandet betonas, och vissa företrädare menar att en kristen alltid kan vara frisk. Fattigdom och svaghet vanärar Gud, materiellt välstånd blir följden av en rätt tro. Människans ande blir fullkomlig och människan blir reellt rättfärdig inför Gud. Därför behöver ingen kristen vara sjuk. Man skall tränga undan negativa tankar och inte acceptera sjukdom. Kristus har burit all svaghet och sjukdom, och därför innebär en rätt Kristusefterföljelse att man lever i den härlighet som följer av Kristi seger"

Jag anser att framgångsteologin inte är bibliskt och ser man till källorna dvs Kenyon, som Hagin sedan inspirerades av så ser man att mycket är baserat på okult tänkande.

Men många församlingar utanför både trorörelsen och Livets Ord har anammat denna teologi. Kanske inte i lika starka mått men ändå tillräckligt för att det för mig är skrämmande.

Ang JDS läran så ja visst finns det folk som tror så, det är väldigt vanligt i USA men förekommer även i Sverige.

PS . Om man vill länka i ett inlägg så markerar man texten man vill göra en länk av, och trycker på den ikonen som ser ut som en kedja, då får man upp en ruta där skriver man in länken.

OlgaMaria
2009-03-22 15:45
#10

Annars kan man länka så här genom att trycka på den lilla "kedjan" i verktygsfältet. :)

På 80-talet var väl Livets Ord lite ute och cyklade skulle jag tro när det gäller framgångsteologi, men att sjukdom och fattigdom skulle vara ett straff från Gud har jag svårt att tro att de förkunnar numera. Ulf Ekman har ju erkänt att de haft en del "barnsjukdomar". Däremot förkunnar de väl att tro, och att leva efter bibliska principer, kan ge framgång när det gäller hälsa och ekonomi och det är ju inte svårt att hitta stöd till i Bibeln. Men det handlar ju om orsak och verkan isåfall och inte om lön kontra straff.

Man måste ju vara försiktig hur man förkunnar såna här saker - eftersom vi är människor - som kanske kan se ner på vissa för att de är sjuka och fattiga - det är ju otroligt obibliskt!!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-22 15:48
#11

Ulf Ekman grundar fortfarande sin teologi på hagin och Kenyons läror, det har han aldrig tagit avstånd ifrån.

OlgaMaria
2009-03-22 15:56
#12

#11 - okej. Jag är inte så insatt i vare sig det ena eller andra. Kenyon vet jag inte vem det är.. och Hagin vet jag knappt något om heller. Men har inte de gjort samma resa som Ulf Ekman då?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-22 16:09
#13

hur menar du samma resa?

Annons:
Camillhe
2009-03-22 16:14
#14

länk om trosförkunnelsen

Man har heller INTE tagit avstånd från JDS läran, inom Livets Ord.

Highness82
2009-03-22 16:41
#15

När jag läste om JDS läran på wikipedia så blev jag orolig, och gillade inte alls det som jag läste!  :(

OlgaMaria
2009-03-22 21:00
#16

#14 Ulf Ekman har tydligen tagit avstånd från JDS-läran. http://ulfekman.nu/2008/04/11/apropa-den-sk-jds-laran/

Och angående vad Ekman och Livets ord anser om sjuka hittade jag detta blogginlägg:
http://ulfekman.nu/2008/12/12/intervju-med-jonas-helgesson/

Jag läste lite grann om Livets Ord på den länk du skickade. Jag tyckte inte det kändes fräscht.

Personligen känner jag personer som for illa av Livets Ord under 80-talet. Jag känner också en massa människor som haft goda upplevelser därifrån numera. Och allt vad jag läst från Ulf Ekman på sistone tycker jag är bra. Jag tycker det är härligt att han närmar sig resten av kristenheten och bjuder in talare från Svenska Kyrkan (EFS) t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-22 21:14
#17

Ja det var intressant att han nu tar öppet avstånd från JDS läran, googlade lite för att se om han även tagit avstånd från Copeland och Hagin, men hittade inte mycket.

Camillhe
2009-03-22 21:22
#18

Läste på lite grann nu, Ulf Ekman skriver tjusigt på sin blogg, men hävdar samtidigt på ganska många ställen att han inte ändrat sin trosuppfattning sedan han började förkunna p 80 talet.

Här finns lite öppna brev mellan Ekman och kritiker.

OlgaMaria
2009-03-22 21:35
#19

#18 Jag har egentligen ingen lust att diskutera Livets Ord. De har gjort sina tabbar men jag respekterar det de gör nu. De har inget anspråk om att vara de enda sanna kristna - isåfall skulle jag gärna diskutera det. :) De gör massor med bra saker och lägger kanske mer än någon annan församling i Sverige på missionen. Tror de strävar efter 50% till missionen. Vet inte exakt vad det ligger på men det är mycket!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-03-22 21:58
#20

#19 men du behöver väl inte diskutera dom om du inte vill?

Jag tycker det är intressant med både JDS läran och framgångsteologin och startade därför tråden.

Annons:
OlgaMaria
2009-03-22 23:21
#21

#20 Nej, det har du rätt i! :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: