Annons:
Läst 11765 ggr
[Hukanson]
2009-03-05 21:23

Mormons Bok ett sant testamente ?

Joseph Smith fick 1829 en uppenbarelse att Herren skulle påbörja ett nytt och underbart verk bland människorna. Han ville återställa sin Kyrka på jorden och i den sitt heliga prästadöme som med Mose död blivit utan jordisk tradition . Joseph var bosatt i Palmyra New York och lyckades med hjälp av några vänner översätta och publicera 4 böcker om ett forntida folk som utvandrat från Israel . Dessa böcker är lika heliga som Bibeln därför att de ingår i samma tradition och är ett profetiskt förtydligande av NT innehåll .

http://www.jesukristikyrka.se 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jesu_Kristi_Kyrka_av_Sista_Dagars_Heliga

Annons:
BattleBitch
2009-03-05 22:18
#1

Jag tror det självklart inte. Alla självutnämnda profeter som dyker upp tror jag är falska profeter, som bibeln talat om och varnat för.

[Hukanson]
2009-03-06 00:08
#2

Hej BB välkommen till tråden . Vi skulle kunna diskutera varför människan borde tro att Herren inte har några profeter längre . Varför den levande Guden bara är en litterär gud för profeter nånstans i mänsklighetens barndom tusentals år tillbaka. Joseph Smith berättade för sina närmaste , han visade de skriftplåtar som skulle översättas , han bildade kyrkans första församling och han vittnade alltid om den levande Gudens helige ande .

Camillhe
2009-03-06 00:23
#3

Fick ändra det för jag hittade inte källan jag sökte efter, deltar gärna i diskussionen imorgon.

tack för att du startade en ny tråd, så vi kan diskutera lättare än om det ska vävas in i JV trådenSkrattande

[Hukanson]
2009-03-06 00:38
#4

Det är välkänt att det uppstått rykten och teorier men det finns inte någon sanning i att något sanningsvittne skulle på något sätt ha ändrat sitt vittnesmål . Alla som har vittnat om att de sett och varit delaktiga i publicerandet av evangeliet har stått för vad de har sagt . Om du vet bättre så vilka är då dessa flera ?

BattleBitch
2009-03-06 09:14
#5

#2

Tackar för det! :)

Ja varför han inte har profeter längre, jag ställer en motfråga, Varför behöver vi profeter? Jag tror att vi har den kunskapen och de profetiorna som behövs i Bibeln, och att det räcker så :)

[Hukanson]
2009-03-06 09:49
#6

Vi blir alla saliga på vår tro . Att leva sin tro är ju vad Herren önskar att vi ska göra . Men är det inte litet fattigt "att vara sig selv nok" när man kan acceptera en gemenskap som verkligen har Anden närvarande som de åtmindstone i Kyrkans tillblivelse hade och fortfarande har , i de tempel som byggts .

Annons:
BattleBitch
2009-03-06 09:58
#7

#6

Var det till mig?

Jag tillhör en församling där Jesus och den heliga anden är närvarande när vi församlas =)

[Hukanson]
2009-03-06 15:04
#8

Hej BB , jag förstår att du också har en New Yorkisk tro . Om du hade satt dig in i JKK lära och förbund hade du vetat att Herren betraktar amerika som sin fårahjord och är därmed det Sion som blivit flyttat . Så JV är ju en del av Sion även om de inte bekänner Joseph Smith som Herrens smorde profet . Problematiken är att Herren ville att vi skulle komma ur Babylon (europa) och bilda ett renare och heligare land i Väster vilket miljoner människor ochså gjorde . Men många blev av olika anlednngar tveksamma när det blev så konfliktfyllt att följa Kyrkan som hade blivit tvungen att fly förföljelserna och bilda staten Utah .

BattleBitch
2009-03-06 15:30
#9

#8

Oj, intressant läsning. Det visste jag inte :)

Vi har haft besök i vår "Kyrka" av mormoner, ofta mycket trevliga ungdomar!

[Hukanson]
2009-03-06 15:52
#10

Tyvärr , kan jag tycka , är det så enkelt att säga "mormoner" men det är egentligen varken rätt eller bra . Kyrkan är kristen varken mer eller mindre . Att det sedan är särskiljande med Mormons Bok är ju inte mer spånnande än Johannes Bok eller Matteus Bok . När man grävde upp Döda Havsrullarna hittade man Thomas Bok . Det finns många böcker . Men Kyrkan menar att deras evangelium gavs till Kyrkan av Änglarna och är därför himlens viljas sanning . Detta kan inte acepteas av viss människor och det är ju deras fria vilja .

BattleBitch
2009-03-06 16:04
#11

#10

Personligen tror jag att Gud har sett till så att de böcker han vill att vi skall ha finns med i bibeln =)

[Hukanson]
2009-03-06 16:41
#12

#11  Sajten heter Jesus , tror du att Jesus skulle tillåta att Motståndaren bildade en kyrka i hans namn , spred ut ett evangelium i hans namn och byggde 100 tempel över hela världen i hans namn utan att protestera ? Skulle den Jesus du tror på acceptera detta ? Och skulle den Jesus du tror på vara nöjd med att definiera hur du ska tro och vad du ska tro en gång för alla - för 2000 år sedan ? Och om du nu är så nöjd med vad du redan har fått av dina förfäder varför måste du då lägga ner så mycket energi på att diskutera och försöka förstå vad det egentligen står i boken ?

BattleBitch
2009-03-06 16:45
#13

#12

Absolut! Han varnade ju även för det i bibeln att falska profeter skulle uppstå =)

Om jag är nöjd med vad jag har fått av mina förfäder? va?

Tycker att du skriver väldigt konstigt, jag förstår inte vad du menar….

Annons:
[Hukanson]
2009-03-06 19:00
#14

BB biblar växer inte på träd , de måste tryckas på tryckeriet .

Vad jag menar är att jag respekterar din tro och ditt liv men önskar att vi kunde enas om att Gud är Levande och Större och kan aldrig begränsas till vad människan förstår , för det vore ju en kainsk gud.

Med detta lämnar jag tråden fri för några veckor !

BattleBitch
2009-03-06 19:09
#15

#14

Fattar inte riktigt vad du vill få sagt? =)

Camillhe
2009-03-07 00:33
#16

Hukansson

Först och främst vill jag säga att jag tycker det är jättetrevligt med din tråd.

Jag har studerat LDS ganska ingående och även om jag inte håller med om att det är en kristen lära, så är nog mormoner generellt de mest vänliga och ödmjuka och gästfria människor jag stött på.

Håller på att fila på en artikel om vad som skiljer lds, JV och "vanlig" kristen tro åt, men skulle gärna vilja få din synpunkt på att du anser er vara kristna.

Det skiljer ju sig ganska markant mellan uppfattningen om vem Gud är. Er lära säger att han är en av många gudar, och att även Jesus och anden är varsin gud. Det finns även en himmelsk moder som också hon är en gud.

Tror du att det står fel i Bibeln när den talar om en enda Gud?

Och guden över den här planeten, Elohim, har en fader som hade en fader osv, så han är enligt er inte alltings skapare. Och man kan också själv bli gud över en planet (om man är man antar jag) om man lever rätt osv.

[Hukanson]
2009-03-11 16:10
#17

#16 lycka till med din artikel , den blir säkert mycket läsvärd .

 Angående dina undringar om Jesu Kristi Kyrka är kristen så får jag hänvisa till kyrkans uppfattning om grunden för vår evangeliska tro och lära : tro på Herren Jesus Kristus att han har levt på jorden enligt skrifterna och möjliggjort frälsning och tjänande för alla som känner sig kallade .

Huruvida Gud är en eller flera , om man utgår från vårt perspektiv här på jorden så kan vi relatera till Gud genom tre olika aspekter , Fadern , Lammet , Helig Ande . Var och en är Gud för oss här på jorden och har all makt och myndighet , upprätthållande Skapelsen.

De som kommer till kyrkan och lever ett exemplariskt liv lydande Guds lagar bud och rätter kommer även de att uppstiga till himmelens Gudanivå och inträda i Majestätets närhet .

Vi tro på att i himmelen finnes många boningar . Att alla människor uppstiga till himmelen omedelbart de avlider . Alltså är arrangemanget Himmel & Jord ett väldigt stort arrangemang och det behövs säkert väldigt många medhjälpare för Herren att hålla ihop allting hela tiden . Gud Är En . Men du kan också bli en . Om du vill bli "en" som en av miljarder änglar eller som en Evig Familj är upp till din fria vilja .

[akumas7]
2009-04-19 04:07
#18

Förlåt här kommer jag och lägger mig i, men varför bråkar ni om något som inte är värt att bråka om?

Gud älskar alla, svarta, vita, röda, gula, oranga, bögar, lebar, bisexuala, hetrosexuela.

Han älskar till och med dom som tillber djävulen. Så igentligen spelar det ingen roll vilken tro man har, vilken kön man har, vilken färg man har, vilken religon man har, vilken osikt och främst om man ska vara med i en viss kyrka eller inte.

Han ber inte människor om att säga att just denes tro är den rätta, eller att det är fel att vara homuxexuel (hmm kan inte stavadet :().

Varför tar ni inte bara och axepterar varandra och går vidare?

BattleBitch
2009-04-19 11:38
#19

#18

Men tanke på att Satan blev utkastad från himlen och att det var ett Krig mellan Satan och Jesus så är jag övertygad om att Satanister inte har någor med Jesus och Gud att göra.

Camillhe
2009-04-19 13:46
#20

#19 Jag tror nog att Jesus älskar även satanister och djävulsdyrkare och skulle ta emot dom med öppna armar om de vände om till Honom.

Annons:
BattleBitch
2009-04-19 14:35
#21

#20

Jag håller med dig! ALLA som vänder om kommer att få del av Jesu lösenoffer för oss människor :)

Highness82
2009-04-19 15:07
#22

#8 VA?? Ligger Sion i Afrika? Jag trodde det låg i Jerusalem?:S

[akumas7]
2009-04-21 03:13
#23

Hmm Sion liger i Jerusalem! Varför skulle det liga i Afrika?

Japp Gud och Jesus älskar alla, även de som inte älskar honom Cool

Camillhe
2009-04-21 03:19
#24

Enligt mormonerna ligger Sion i Usa. Gud flyttade Sion dit.

Highness82
2009-04-22 17:45
#25

#23 Det var jag som tydligen läste fel. Tyckte det stog Afrika, men så var det Amerika! :P  Och ja, enligt den kristna och "judiska?" tron ligger Sion i Jerusalem.  Men enligt mormonerna så ligger Sion i Amerika! :P

[akumas7]
2009-04-24 04:32
#26

Hej hej. Jag har studerat den heliga boken Mormons Bok och jag anser att mycket av det är finnt och intressant. Jag tycker dock att det är väldigt mycket som inte stämer. Tex platserna i den, de platser som står ska finnas men jag har då aldrig hört talas om vissa namn i den. Kan du möjligen förklara deta? Är det så att vi människor någon stans på vägen har förlorat historia från dena period. Att informationen spårlöst försvunit? Eller är det bara påhitat? Jag säger inte att det e lögn, jag e bara en nyficken själ som söker ett svar ^^ Kan du ge det? Fast det e klart du kanske inte är mormon?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Camillhe
2009-04-24 05:19
#28

#27 Jag hjälper dig gärna att reda ut begreppen då jag studerat "mormonerna" och deras historia och lära i snart tio år. Men skulle behöva lite mer specifika frågor för att kunna svara,

Mormons bok bygger ju på guldplåtar som grundaren Joseph Smith skulle ha fått hand om och som han med hjälp av speciella glasögon översatte. Dom här guldplåtarna finns det inga bevis för att de någonsin existerat och det finns väldigt många frågetecken kring J Smith och hans lära.

Jag är inte mormon (ett mer rätt namn är LDS) men rörelsen har fascinerat mig mycket ubder årens lopp och jag har varit i Salt Lake city och bott hos en LDS familj och besökt the tempelsquare bl.a.

atrazao
2009-04-24 22:30
#29

#27 Det finns de som har sina egna teorier och anser att mormons bok är falskt, men att påstå det med lögner är inte att bevisa dess oäkthet.

Jag själv avstår från att ge min mening i ämnet eftersom det som står däri förändrar ingenting av det som sägs i Bibeln och inte heller berättar något nytt, förutom att indianerna en gång i tiden trodde på Gud och att Jesus besökte Amerika Latina ;)

Sedan vet jag av erfarenhet att det mesta som Sista Dagars Heliga tror på inte står skrivet i boken men eftersom dem tror på profeter så har de en sådan i Salt Lake City som kommer med nyheter och lagar som Gud gett dem.

Tyvärr kom jag ur ämnet.

Städerna som omtalas i Mormons bok har ej hittats i den amerikanska kontinenten ( såvitt jag vet). Men sedan har man hittat annat som stödjer bokens innehåll, som t.e.x. hästskeletter, bilder på väggar där olika djur som vi tror oss veta inte fanns när spanjorerna upptäckte kontinenten. Den vita rasen som omtalas som nephiter i mormons bok finns avbildad i flera reliefer i det latinoamerikanska kontinenten.

Sedan har de tron på den vita guden som i sydamerika kallas för Viracocha (araukanskt namn) som anses ha varit vitt och med skägg och vi vet att indianer inte odlar skägg om de ens får sådant, men det kan lika gärna vara vikingarna som besökte dem före Columbus, eller Jesus Kristus i egen hög person (snälla, säg inte att ni känner en från sydamerika som har skägg, den indianska rasen är blandat och därmed mestiserat, och kan isåfall få skägg, antingen mycket eller litet).

Det finns en del lämningar som stödjer Mormons bok historia och religiösa leverne, men det finns lika mycket som inte är bevisat om ens kan förekomma i den indianska kulturen.

DNA har vissat oss att indianerna härstammar från asiatiska länder och inte från Israel. Men sedan talas det i Mormons bok om folk som utvandrade till andra platser (öarna) och i den stunden kan dem lika gärna ha hamnat i gamla Japan och därifrån utvandrat till andra länder…men det är bara en ny teori som studeras av arkeologer….

Sedan är det en hel del dogmer från kyrkan som inte överenstämmer med Bibelns läror. Men eftersom dem tror på det profetiska ordet så anser dem att dem tror rätt. Och även om jag inte gillar det de tror på så låter jag de tillbe sin gud på sitt sätt.

[akumas7]
2009-04-25 04:22
#30

Hej hej, nej då jag ska inte säga nåot om någon indian. Jag har dock träffat en här i sverige i min skola på Liljeholmen. Han hade då inget skäg och han gillade hästar :)

Ne men det är så att jag äldrig trot på mormonsbok pga att det står platser som jag aldrig hört talas om i den, dom platserna kan man inte finna i en karta (inte ens en karta över de gammla namnen)

Jag är en skeptiker på många sätt och jag måste ha bevis på att saker och ting är sanna eller att de i alla fall går att bevisa. Jag är inte ateist men kan ha svårt att tro på saker som att Jesus kom ner från himmelen och talade om för mig/honom/den att bygga en kyrka. Det finns inga vitnen inga becis eller någonting. Det finns inte ens ett bevis på att han ens kollade i guldplåtarna.

Camillhe
2009-04-25 04:35
#31

Akumas:

Jag tror det är ganska få av de aktiva här på sajten som är mormoner.

Guldplåtarna är specifikt för mormonernas tro som oftast inte anses som kristen tro av kristna.

Det skiljer enormt mycket mellan protestantisk tro och mormonernas tro.

Mormonernas rörelse är ju bara drygt 150 år gammal, i Sverige heter rörelsen Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, internationellt heter den the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints men benämns oftast med LDS.

Vill du veta mer om kristen tro har du kommit till rätt ställe, men vill du lära dig mer om just mormonerna och deras tro finns det andra sidor där du kan lära dig mer.

Här är deras internationella hemsida:)

[Hukanson]
2009-04-25 11:29
#32

Kan förstå att det känns obekant med de folk och städer som beskrivs och omnämns i Mormons bok , men som jag ser det är det en beskrivning av något av folken maya - inka - aztek i sydamerika ung tvåtusen år sedan . Det behövs ine mycket forskning för att förstå att dessa kulturer var mycket avancerade. Men syftet med boken (plåtarna) var att formulera det fullständiga evangeliet, Herren Jesu Kristi lära , att återställa kunskapen om sanningen på jorden . Detta är inbakat i beskrivningen om de folk som utvandrat men hamnade i en beklaglig konflikt med varandra om Israels tro .

Så vad är då Jesu sanna lära ? Först och främst detta att Fadern befaller alla överallt att tro på Jesus Kristus och döpa sig i vatten för att erhålla helig ande och syndernas förlåtelse.

Man ska vara över 8 år och döpas av någon som har det himmelska prästadömets auktoritet .

Sedan att man ska vara villig att ständigt söka Herrens vägledning och följa lagen om frid och fred och sunda vanor .

[Hukanson]
2009-04-26 20:47
#33

Akumas7 hej , du sätter fingret på ömma punkten liksom tycker jag. Folk kan acceptera att Luther pratade med Gud och de kan acceptera att Birgitta pratade med Gud och de accepterar att Påven är himmelens ställföreträdare på jorden men de kan inte acceptera att den amerikanska kontinenten får ha något med Gud att göra vilket är konstigt för de är ju så väldigt mycket "religösare" i Amerika än vi är i Europa.

Det är saligt att tro utan att veta sade Jesus till Tomas "tvivlaren" .  I detta fall är det annars uppenbart att det evangelium som predikas i Jesu Kristi Kyrka är samma evangelium som i Johannesevangeliet . Skillnaden är att det är andra namn i en annan miljö men innehållet är det samma ja mer än så , det är fullständigare och mer utförligt förklarat MED JESU EGNA ORD . Därför kan det sägas att evangeliet är återställt på jorden därför att sanningen talar till artonhundratalsmänniskans förstånd genom himmelens änglar.

Idag är det hundratals tempel över hela världen och miljontals medlemmar i alla kontinenter som förenas i en andlig familj där friheten , friden och freden växer starkare för varje barn som växer upp med ljuset i en helig ande .

Alla är välkomna att vara med på söndagens sammankomst . Alla får vara en "undersökare" i kyrkan . Man bör skaffa sig en uppfattning på plats, ingen bits eller är farlig . Man får sitta med som på en vanlig gudstjänst , men inte delta i "nattvarden" eftersom man inte är döpt på samma sätt som kyrkan .

Camillhe
2009-04-26 23:25
#34

Hukansson, kan du inte berätta lite om alla hemliga riter som man utför i LDS.

Och förklara hur dom kan grunda sig på Bibeln.

Annons:
[akumas7]
2009-04-26 23:40
#35

Hukansson, varför tar du det spå personligt? Det e inte så att jag säger att du tror fel eller försöcker få dig att tro annat.

Jag menar bara att jag har svårt att tro på saker som inte går att bevisa. Jag är något av en realistiker och gillar inte orealistiska saker. Därför finns det även saker i bibeln samt andra andliga böcker jag inte kan ta till mig därför att det e orealistiskt. Det e inte grundat just på din religion.

Jag vill också gärna veta vad de anorlunda ritualerna kan vara bra för.

[Hukanson]
2009-04-26 23:52
#36

OK. Det finns en rit som kallas Patriarkalisk välsignelse. En präst ordineras till Patriark i den Kyrkostav det avseer och sedan ger han enskilda välsignelser till de personer som söker att få detta .

En annan rit är att välsigna barn som föds i församlingen . Detta görs med allmän förbön för barnets välfärd.

En annan rit är att när en person så efterfrågar kan personen få helbrägdagöras genom bön och handpåläggning .

Hur kan detta grunda sig på Bibeln ?

Det revolutionära svaret är att det behöver inte göra det . Mormons Bok inklusive Läran och Förbunden är tillräckligt för att utgöra grund för Kristen tro och praktik, det är själva anledningen till Kyrkans existens.

Det reformistiska svaret är att har man Jesus Kristus behöver man inte Gamla Testamentet därför att i Jesus Kristus är Lagen fullbordad och Herren är Lagen och Laggivaren . Nya testamentet kan lika gärna sättas in i Mormons bok men inte GT , det är de gamla profeternas bok.

Allt skall gå i uppfyllelse men vi lever i uppfyllelsens tider .

Det intressanta kanske ändå är att Herren säger att detta är den sista kyrkan som Herren grundar.

Hemliga riter kanske det kallas när allmänheten inte har tillträde till templets olika aktiviteter. Men jämför gärna med ett indiskt ashram så förstår du kanske att det måste vara lugn och ro för de som söker andens närhet . Det ÄR meningen att himmelen skall vara nära i ett Tempel .

Camillhe
2009-04-26 23:56
#37

Nja det var inte riktigt dom riterna jag menade, men jag kan beskriva de andra senare, det är ju möjligt att du inte fått vara med om dom ännu beroende på hur högt du kommit i prästerskapet:)

[Hukanson]
2009-04-27 00:10
#38

Menar du när man förevigar en mans och kvinnas äktenskapsförbund ? Att Kyrkans President viger man och kvinna till ett evigt äktenskap ? Det är det heligaste man kan göra i Kyrkan men speciellt hemligt är det väl inte .

Det finns även blandäktenskap i Kyrkan dvs make/maka kan ha en annan religion .

Camillhe
2009-04-27 03:35
#39

Mormonernas "hemliga" ritualer:

Dopet för dom döda

Att mormonerna praktiserar dop för dom döda är nog ganska allmänt känt.

En person tar tillfälligt på sig namnet av en person som har dött utan att ha genomgått de nödvändiga ritualerna för frälsning.
När den ställföreträdande personen sänks ner i vatten och döps för en person förklarar man den döda personen som medlem av LDS kyrkan och ger den döda den Helige Ande genom handpåläggning på den ställföreträdande.
Avlidna män ordineras sedan till äldste och medlemmar av det melkisedekska prästadömet.

De andra viktiga ritualerna är:

Endowment (besegling)

Beseglingar

Tempelvigslar för tid och evighet samt familjebeseglingar. I likhet med endowmentritualen utförs dessa beseglingar för både levande och döda.

Den andra smörjelsen

Dom få som är värdiga denna, blir själva gudar.

Som vanligt är det sent och jag hade tänkt skriva utförligare men nu måste här fixas med djuren.

Så jag får fortsätta en annan dag.

Källor är bl.a Håkan Arlebrandts bok Drömmen om gudomlighet. En bok jag varmt rekommenderar.

[Hukanson]
2009-04-27 09:20
#40

Jo , som jag sade , det är meningen att ett tempel skall vara gudomligt , stå himmelen nära , det är väl det man vill med religionen - komma närmare Gud ?

Liksom i Israel i forna dagar tillåter Herren att prästerna samarbetar med himmelen att välsigna människor till ökad renhet och helighet . Detta ställer litet krav på oss i denna världen .

Dock kommer man till det man är redo för . Alla utvecklas i sin egen takt .

Att kyrkan döper de döda kan synas märkligt men det är historiskt inget nytt. När en man blir rättfärdig inför himmelen har han rätt att döpa både i himmelen och på jorden. Nyheten är kanske att vi inte "slipper" religionen ,dvs Herrens rättfärdighet, när vi kommer till himmelen - vi har behov av präster även där (en del mer än andra).

Visst sker det diskret men inom ramen för Herrens offentligt öppna famn.

[Hukanson]
2009-04-28 10:32
#41

Se här - för dig som gillar att kritiskt granska andra människors heliga trosuppfattningar - en seriös forskningssajt :

http://www.mormoncurtain.com

Annons:
Camillhe
2009-04-28 15:53
#42

#41 Tack men den sidan har jag redan.

Jag tror du missförstått mig, jag är inte särskilt kritisk till mormonism.

Tvärtom faktiskt, jag anser inte LDS vara en sekt utan snarare en religion. Det enda jag är kritisk till är att Lds-kyrkan kallar sig kristen utan att upplysa människor om hur långt ifrån Bibeln läran står.

När jag var i Salt Lake City och bodde hos ldsare fick jag ett underbart varmt bemötande och jag respekterar absolut mormonernas tro.

Men jag anser att alla människor ska veta vad dom ger sig in i från början och därför tycker jag det är viktigt att människor känner till dom s.k. hemliga ritualerna och tron på att man själv kan bli en gud i nästa liv.

Jag har pratat med många missionärer från LDS som kommit hit från Usa och flera av dom har inte ens vetat om en hel del av "hemligheterna".

[Hukanson]
2009-04-28 16:53
#43

Bäste Tarmsaft , det är faktiskt Jesu kärlek vi pratar om här . den obeskrivligt stora förunderliga kärlek som försonade och frälste mänskligheten i kunskapsdödens bojor . Vad sade han till sina lärjungar ? Jo att de skulle bli ett med honom och hans Fader liksom Han var ett med sin Fader . Vad är det , om inte att bli gudomlig ??

Att bli gudomlig i Herren JesusKristus innebär inte att bli Gud utan bara att bli mer gudomlig i sin mänsklighet .

Hur gör man då för att ta emot hans utsträckta hand ? Ett säkert sätt är att lyssna inåt på sin kallelse och följa sitt samvete även om det skulle innebära att man kommer till Kyrkans dop och dess Tempelförordningar som Herren har instiftat i Läran och Förbunden som nedtecknades av grundaren Joseph Smith som av Herren erkändes som Profet .

Läs gärna L&F i Kyrkans Internetsajt  , se #0 , de är offentligt tillgängliga och väldigt allmänbildande och läsvärda .

Camillhe
2009-04-28 19:17
#44

Försöker du säga att LDS INTE tror att en person kan bli gud över en egen planet? Och att Elohim (guden över den här planeten) varit en människa precis som vi som levde "rätt" och fick en egen planet att styra över, dvs jorden?

Menar du att ovanstående inte ingår i mormonernas lära?

Jag har läst LDS hemsidor, båden den svenska och internationella. Jag tror jag har ganska stor kunskap om LDS, kanske lite mer än du skulle önska:)

[Hukanson]
2009-04-28 21:04
#45

Ifall att du , bäste Tarmsaft , har hängt med på den esoteriska undervisningen på AU vet du , att bara de som är "gudomliga nog " att lämna vårt solsystem , dvs de som uppstigit till minst kausalkroppen , kan bli betrodda att leda en koloni på en planet i galaxen . Detta gäller alla uppstigna typ Buddhor också .

Jag menar alltså att du behöver inte bli en Buddha för att leda en egen liten värld eller Kungadöme - du kan förtrösta på Herrens Lag och nåd .

Camillhe
2009-04-28 21:49
#46

Nej bästa Hukansson, det har jag absolut inte. AU intresserar mig inte alls.

Det som intresserar mig är hur du förankrar det i Guds ord:)

Camillhe
2009-04-29 06:37
#47

Här är en gammal tecknad video om vad mormonerna tror angående "gud", Jesus, Lucifer och denna jorden.

Trots att videon är ganska gammal är det som sägs helt korrekt och det finns massor av källor som kan backa upp "budskapet":)

chokladfudge
2009-04-29 13:26
#48

Oj, om mormonerna tror som i filmen så har de verkligen mycket som inte är gemensamt med den religion som kallas kristendom, utan borde vara en egen religion.

Annons:
Camillhe
2009-04-30 17:33
#49

#48 Ja jag instämmer. Jag ser nog deras kyrka som en egen religion.

[Hukanson]
2009-05-24 18:42
#50

Det blev kanske litet otydligt med gudablivandet . Det stämmer att det står tydligt och klart i läran och förbuden att den som kommer till Herren genom dopet på rätt sätt och uppfyller alla förbund inklusive det eviga äktenskapet kommer att uppstiga till gudaskap i himmelen dvs bli direkt underställd Abraham i det Himmelska Jerusalem .

Som man kan läsa i L&F är just äktenskapet det enda sättet att bli förgudligad på . Det är villkorligt att komma till Fadern genom Sonen men villkoren är ju egentligen bara att bekänna sig till Lagen om att älska Herren av hela sitt hjärta , själ och förstånd och sin nästa som sig själv .

Det vore spännande om fler vågade läsa boken . Jag finns här om ni vill ventilera eller ställa frågor .

PS. rekommenderar Kyrkradion , live från Utah !

atrazao
2009-06-08 01:23
#51

Jag tror att jag läste mormons bok ett antal gånger på institutet och hemma också men det som jag aldrig kunde släppa var det att det fanns inga fasta föremål som kunde bevisa bokens innehåll. Visst finns det reliefer i städerna som kanske på något sätt kan stödja vissa utsagor i boken men varför hittas det inga mynt och varför talas det inte om någon vit civilisation? För visst hade de vita människor men de var albinos som ansågs föra tur med sig i kriget och i religiösa tillställningar.  Men varför inga städer som omnämns i mormons bok?

Sedan så tyckte jag att det missionärerna berättar i början inte är hela sanningen. Det är sant att när man börjar så ska man äta di mat för att sedan börja med det fasta måltiden, men inte ger du ett dibarn chili krydda som stark mat direkt efter puren.

För det är stort skillnad på att Gud är vår Fader i himlen och att han var människa innan han blev Gud och att han är av kött och ben och inte andlig…. och Bibeln håller inte med.

Camillhe
2009-06-08 03:50
#52

Jag har läst många av LDS böcker och genomgående för den kostbara pärlan, läran och förbundet samt mormons bok är att precis som du skriver atrazao finns det inga som helst bevis för ngt av det som man försöker lära ut.

Och jag kan hålla med dig om att det är en väldigt annorlunda syn som missionärerna visar jämfört med vad man faktiskt tror inom kyrkan.

Samtidigt så ska man tänka på att missionärerna är unga människor som fått väldigt strikta regler för hur saker ska läggas upp och som kan ha svårt att bemöta när man ställer frågor som inte ska ställas.

Och många inom LDS känner inte till många av de s.k hemliga riterna m.m. Nu har vi internet så nu är det svårare för samfund att kunna hålla hemligheter vilket jag tycker är bra.

Allt som inte kan synas och är esoteriskt och elitistiskt bör väcka varningsignaler.

[Hukanson]
2009-06-08 08:39
#53

Men den högkultur som uppstod i och med Inka , Maya , Aztec m fl kan ju ha Den Ende Guden som källa …vi tror ju på Gud , alla människors Fader i Himmelen , varför skulle då sydamerika vara utanför frälsaren Messias stora kärlek ? Kan de inte vara en fårahjord på vägen de också? Det är faktiskt där Kyrkan växer som mest.

[Hukanson]
2009-06-28 13:59
#54

Låt mig citera det mest centrala avsnittet i det återställda evangeliet ur Mormons Bok . Det är när Jesus strax efter händelserna på Golgata kommer till de utvandrade Israelerna i Amerika och uppenbarar ett efterlängtat budskap:

(3 Nephi 11:31-41 )

"Se , sannerligen , sannerligen , säger jag eder att jag skall förklara min lära för eder .

Detta är min lära, och det är den lära som Fadern har givit mig , och jag vittnar om Fadern och Fadern vittnar om mig , och den Helige Anden vittnar om Fadern och mig , och jag betygar att Fadern befaller alla att omvända sig och tro på mig .

Den som tror på mig och bliver döpt han skall varda frälst, och de äro de som skola ärva Guds Rike .

Den som icke tror på mig och icke är döpt skall bliva fördömd .

Sannerligen , sannerligen säger jag eder , att detta är min lära , och jag vittnar därom från Fadern , och den som tror på mig tror även på Fadern . För honom skall Fadern vittna om mig ty Han skall besöka honom med eld och med den Helige Anden .

Sålunda skall Fadern vittna om mig och den Helige Anden skall vittna för honom om Fadern och om mig , ty Fadern och jag och den Helige Anden äro ett .

Åter säger jag eder att I måsten omvände eder och bliva som ett litet barn och bliva döpta i mitt namn annars kunnen i ingalunda mottaga detta .

Åter säger jag eder att I måsten omvända eder och bliva döpta i mitt namn samt bliva som ett litet barn , annars kunnen I ingalunda ärva Guds Rike .

Sannerligen , sannerligen säger jag eder , att detta är min lära och den som bygger därpå , bygger på min klippa , och helvetets portar skola icke bliva dem övermäktiga .

Den som förkunnar mer eller mindre än detta , och fastställer det som min lära , han kommer av ondo och är ej byggd på min klippa utan han bygger på en grund av sand , och helvetets portar stå öppna att mottaga sådant när översvämningarna komma och vindarna slå emot dem .

Gån fördenskull ut till detta folk och förkunnen de ord som jag talat , allt intill jordens ändar ! "

LaVey
2009-06-29 00:35
#55

#20

Varför skulle en satans dyrkare vända sig till Jesus?

Annons:
LaVey
2009-06-29 00:40
#56

Om man frågar medlemmar i the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints så menar dem att de är kristna.

Camillhe
2009-06-29 04:26
#57

i #53 skriver du

Men den högkultur som uppstod i och med Inka , Maya , Aztec m fl kan ju ha Den Ende Guden som källa …vi tror ju på Gud , alla människors Fader i Himmelen , varför skulle då sydamerika vara utanför frälsaren Messias stora kärlek ? Kan de inte vara en fårahjord på vägen de också? Det är faktiskt där Kyrkan växer som mest.

Visst kan de gamla religionerna ha den bibliska Guden som källa, men oavsett så menar du inte Bibelns Gud. Din gud är en annan och där faller resonemanget.

Självklart är inte ngn kontinent utan Jesus kärlek och jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Skulle de vara utan Jesu kärlek ifall man inte godtar joseph Smiths historia om att Jesus visade sig för dom?

Isåfall är väl halva Europa i samma sits. Jesus uppenbarade sig inte här  heller efter att Han återuppstod. Och det var inte heller nödvändigt.

Kan du inte berätta vad som övertygat dig att följa en lära som Joseph Smith's?

[Hukanson]
2009-06-29 22:08
#58

Att säga att Jsus inte har uppenbarat sig i Europa är nog en sanning med modifikation . Vad ska då alla de människor säga som anser sig ha fått starka bönesvar , att ha samtalat med Herren Jesus , alla de klostermunkar som levt för Jesus och inte minst Heliga Birgitta som fick uppenbarelser , syner , om att Jesus samtalade med henne . Vad säger Helige Franciskus , vad säger Martin Luther , vad säger Gustav II Adolf .

Men jag förstår vad du menar , det blev litet otydligt . Budskapet i Mormons Bok är ju att det fanns israeler i Amerika vid tiden för Jesu korsfästelse . Dessa israeler hade sin tradition levande som israeler brukar ha . De kände till profetsiorna om Messias som skulle komma . De trodde på detta och Jesus kom och visade sig för dem . Många blev döpta och levde gott som ljusets barn . Men övermakten var för stor och redan ett par hundra år senare blev alla troende ihjälslagna av misstroende . Så försvann den kristna tron från Amerika . Men den blev återlöst 1836 med Joseph Smith . Alltså ettusen femhundra år senare .

Huruvida evangeliet är en historiebok om vårt köttsliga vara eller en uppenbarelse om vårt andliga hälsotillstånd får var och en ta ställning till själv .

Kyrkans anda är läkande . Herrens nåd är att hela och läka och föra människan till frid och ett gott liv och leverne med släkt och familj .

Syftet är att leva här i renhet och kunna återvända till himmelen utan problem .

[Hukanson]
2009-07-05 18:28
#59

Två unga amerikaner tog på sig projektet att intervjua några hundra olika människor om den kristna tron och då ställa den fråga som vill bli besvarad : Är Mormons Bok jämförbar med Bibeln ? Detta är en mycket viktig fråga !

MacGallon
2009-07-07 02:02
#60

Jag läste ett gammalt in lägg här, nummer 33 närmare bestämt och häpnade så till den milda grad att jag nästan föll av stolen.. Individen Hukanson skriver att "[…] att de (jänkarna) är mycket religiösare än vi […]" Jag säger som min gamle idol "Snick snack" eller på svenska. Vilket skitprat. Jag kan ta upp hur många exempel som helst på att jänkarna TROR sig besitta det som vi andra kallar för tro. De lever ingalunda ett religiöst liv och det sorliga i kråksången är att många andra knsasluvor med dig tror att de gör det. Du har sett alldeles för många och för dåliga filmer i ditt liv. Jag tror du skulle må bra ut av en"Ctrl Alt Delete" och en reboot.

[Hukanson]
2009-07-07 09:54
#61

Men den objektiva sanningen rent materiellt är ju ändå att till skillnad från den svenska valröralsen så är hela presidentvalskampanjen en tillställning i Herrens namn : "God bless America" , "In God we trust" . Säg en enda gång då det svenska samhället har gett uttryck för någon gudstro de senaste 50 åren ?? Att samla 30.000 människor i Kungsträdgården 2 timmar ses ju i Sverige som en otrolig prestation men i USA hade det varit en naturlig sak .

Jag vill gärna höra dig berätta mer om den överlägsna verklighet som du lever i , den verklighet som amerikanerna bara tror existerar men ännu inte har förstått sig på .

[Hukanson]
2009-07-16 10:39
#62

Den här musikvideon tycker jag uttrycker den mormonska eller amerikanska missionens anda på ett så bra sätt :

Annons:
[Hukanson]
2009-07-22 09:49
#63

När Jesus gick på jorden talade han främst Arameiska . Han kunde säkert många språk och behövde inte språk för att kommunicera med andra men arameiska var ändå modersmålet . Så när han bad till Herren Gud Fadern så bad han nog på arameiska .

atrazao
2009-08-11 02:03
#64

#61 i Sverige bor det knappast tio miljoner människor, i USA (Amerika för båda kontinenterna, Nord, syd och central)vågar jag tro att det bor fler än så om inte över 200 milj invånare.

Kanske är det inte någon prestation att samla 30 tusen människor på en enda plats samma dag men i Sverige är det nästan en omöjlighet men när det så sker är det ett under.

Vad jag lärt mig av svenskarna är att när de är troende, antingen kristna eller något annat så är de det till fullo.

Kanske finnes det några rötägg men mindre än vad som finns i USA.

Och en sak du måste tänka på är att i USA är det besvärligt att vara ateis/agnostiker men i Sverige är det tvärtom, här är det konstigt att vara kristen men folk låter dig vara.

atrazao
2009-08-13 02:28
#65

Du hukanson, när jag var hos mormonerna brukade det sägas att dem var den enda sanna kyrkan på jorden, att de var dem enda som hade det uppenbarade evangeliet, men nu när jag är Jehovas Vittne har jag hört detsamma.

Min fader som är Pingstvän har lärt mig att dem inte tror att dem är den sanna tron men att både mormoner och vittnen och likaså katolska kyrkan är avgudadyrkare.

Och alla andra religioner tycker mer eller mindre om samma sak.

Så min fråga till dig och andra är, om vi följer blint våran tro menar vi då att alla andra religioner har fel och bara vår tro är den mest korrekta?

Kan du/ni med handen i hjärtat erkänna att vi/alla andra inte kommer att frälsas i Harmagedon? Räddas ur eländet?

Och för dem som tror på ett helvete, menar ni verkligen att alla som inte tror som er kommer att hamna där?

Ni behöver inte svara, bara tänka på erat svar.

Camillhe
2009-08-13 05:59
#66

#65 Just det är en av de sakerna som kännetecknar en sekt, att man har tillgång till den enda sanna läran och att man bara kan komma till himlen genom att vara med i den specifika organisationen.

Jag tror inte det är nyttigt att följa ngn tro blint. Jag tror att vi människor är skapade till att ifrågasätta och tänka själva. Men JA jag tror att enda vägen till Gud Fadern är genom Jesus eftersom jag tror att Bibeln är Guds ord. Och ja jag tror att människor som inte tror på Bibeln som Guds ord och tror på ngt annat istället går fel väg.

Däremot tror jag ingenting om vem som kommer var när vi dör. Jag tycker det är oviktigt och jag tror inte på helvetesläran om brinnande eldar etc. Har man fått möjlighet att välja Jesus i livet på jorden och har valt att följa Honom då tror jag att man får spendera evigheten med Honom.

Jesus sköter det och jag behöver inte bekymra mig.

Jag blir dock väldigt intresserad över att du inte är mer inställd på att JV är enda sanna vägen, går det att vara medlem där och inte tro det?

[Hukanson]
2009-08-17 18:50
#67

Varför den enda sanna kyrkan ? Av flera anledningar . För det första så är evangeliet i Mormons Bok helt fullständigt och utförligt skrivet med Jesu egna ord , vilket ju inte kan sägas om de brev i Nya Testamentet som man ju inte ens säkert vet vem som har skrivit och de dessutom ju är ögonvittnesskildringar mer än ett fullständigt evangelium och kyrkogrundande och missionsuppdrag .

Den andra anledningen är att kyrkan är ett verk av Herren själv . Han talade till Joseph Smith som var Profeten och ledaren och beskrev steg för steg exakt hur de skulle göra för att samla människor från Europa och Amerika för att bygga den kyrka som skulle bära hans namn , den enda och sista kyrka Herren själv ville skapa . Varför ? Därför att Sion var planerat att flytta till Amerika sedan tusentals år tillbaka . Allt gick enligt profeternas ord . Minns orden om tro och flytta berg . Så det står skrivet som en uppenbarelse i Läran och Förbunden att Kyrkan är den enda kyrka i vilken Herren Jesus Kristus har behag , för det var det han sade . Det spred sig som en löpeld i Europa i början av 1800-talet att Herren hade påbörjat ett underbart verk i Amerika och många åkte dit på vinst och förlust av ren kärlek till Herren . Missionärer kom till Europa och mängder blev döpta . En del emigrerade till Sion och andra stannade kvar och bildade församlingar . I Sverige kom den första missionären till Gävle 1857 men han blev strax bortkörd och förbjuden att verka . Han tog sig till Danmark i stället . Det dröjde några årtionden tills Sverige öppnade upp för en Sionistisk mission men idag finns både svenska stavar och en missionsstav här .

[Hukanson]
2009-08-17 18:56
#68

För att svara på frågan så står det skrivet att de som omvänder sig och tror på Herren och döper sig i Jesu Kristi namn dvs går in genom porten till Guds Rike skall bliva frälsta dvs undkomma alla helveten .

Man skall då vara över 8 år och vilja hålla sig till kyrkan resten av livet eller som det står skrivet "hålla ut intill änden" .

atrazao
2009-08-18 01:49
#69

#66 Som JV ska man tro att man är i den sanna tron. Jag tror det eftersom jag är med JV, men liksom många av min tro så brukar vi se oss omkring, kanske minnas det vi gått igenom i våra gamla tron och även om det var mycket vi insåg inte följdes såsom det står i Bibeln så inser vi att det finns mycket bra människor som vi vet aldrig kommer att följa våran tro, som i sin tur följer Bibelns normer och som är kapabla att förlåta det oförlåtliga.

Det är de jag tycker synd om men samtidigt så tänker jag mig i Noas situation. Han och hans famil talade med folk i över femtio år om att det skulle komma en flodvåg.

Folk hånade honom och hans familj. Det var svårt att tro att det skulle komma en sorts orkan till en plats där den svåraste stormen hade varit enstaka regnskurar. Och bygga en ark mitt i ingenstans?

Visst kände de till vatten, men inte ett hav, om de ens visste vad det var.

Och sedan kom flodvågen, och de trodde men det var försent, för Gud hade själv stängt porten till arken…. och de dog.

Vad hände Noas föräldrar? Dog de kanske innan flodvågen kom? Kanske, men hans bröder och systrar måste ha levat, för vi vet att de hade flera barn på den tiden.

Och Noas bästa vän? Noas släktingar? Han måste ha predikat för de, men som det vissat sig så trodde de inte, och även om de var goda människor så räckte det inte för Gud… de skulle visa tro, inget annat.

Kommer du ihåg historien om den rike mannen som frågade Jesus vad han skulle göra för att få evigt liv?

Jesus nämde vissa bud han skulle följa och mannen svarade att han pliktrogen följde dessa, men ändå såg Jesus att något fattades mannen (Lukas 18:18-23).

Mannen följde lagen som Moses fick, men skulle han vara i stånd att följa Jesu lag? Det räcker inte att vara god för att få evigt liv och även om man är god, gör sin nästa väl, inte dömer eller rentav följer lagarna men inte följer Guds väg då finnes ingen frälsning åt honom.

Så, även om du/ni kallar våran tro för sekt,baserad på att vi säger ha det enda sanna evangelium, så är det fallet att ni också är sekter och kanske farligare än oss.

För vi säger öppet att våran tro är den enda sanna, men ni säger det tyst om ni ens viskar det, men när ni tror på vad ni tror, när ni kallar oss lögnare, när ni stämplar oss som sekter så menar ni också att eran tro är den enda sanna tron på jorden och om vi inte följer eran tro så kommer vi hamna i helvetet.

Du kan neka det, det har du rätt att göra, men tyvärr är det så ni har serverat det för mig.

See you, det är sent, ska jobba imån.

Annons:
atrazao
2009-08-18 02:02
#70

#67 Om det är någonting som jag tröttnade på hos er så var ert sätt att se på Bibeln i helhet.

Inte ens muslimerna ser ner på Bibeln som ni gör och allt för att få Mormons Bok på ett högre piedestal. Tyvärr, jag har lärt mig att älska Bibeln men inte av er, för ni ville lära mig hata den, se den som något felaktigt.

Du får gärna tala strunt om andras tro, kalla den lögn om du vill, för det är det ni menar när ni säger att alla har en del av sanningen men bara en liten bit.

Men våga aldrig se ner på Bibeln så som du gjort hittills. För när ni behövt den så har ni använt er av den mycke väl men när den inte håller med er då förvandlas den till en "fel översatt" bok.

Bevisa först att mormons bok är sann och sedan kom och försök bevisa något som redan är faställt som sann.

OlgaMaria
2009-08-18 12:49
#71

#69 Visst tror vi att vi har den sanna tron… men vi är ödmjuka inför att vi inte vet allt och att det finns sanna kristna även inom kyrkor som inte tror exakt som vi. Men Jesus är vägen, sanningen och livet och ingen kommer till Fadern utom genom honom. Så de som inte tar emot honom kommer att gå evigt förlorade, ja.

JV hävdar att de har rätt i varje detalj de uttalar sig om, även när det gäller "mindre viktiga" frågor, och de hävdar att det inte finns några sanna kristna annat än inom den egna organisationen. Man blir ju inte frälst för att man har medlemskap i en mänsklig organisation. Man blir ju frälst för att man bekänner Jesus som Herre.

Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Och det finns så många människor som med ärligt hjärta bekänner Jesus som Herre och får en frälsningsvisshet överallt på jorden som inte bekänner sig till Jehovas Vittnen.

Jag tror det lockar många människor med organisationer som JV därför att de verkar ha svar på allt, men när jag studerat med Vittnen så märker jag att de har lättare för att samtala om tron utifrån "Vad säger Bibeln?" än utifrån Bibeln själv. Jag tror att Vakttornets organisation tränar sitt folk i en bibellik tro men tränar dem att inte studera Bibeln själva med hjälp av Den helige Ande. Min kyrka har inte tvärsäkra svar på precis varenda fråga, och i vissa tider har man kanske tyckt det varit negativt, MEN det tränar ju faktiskt mig att själv studera och att söka min vishet direkt hos Gud.. och jag tror att det är så Gud vill ha det. Han vill att vi ska följa honom och inte människor, för människor kan gå vilse men Gud går aldrig vilse!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hukanson]
2009-09-24 13:57
#72

Jesu Kristi Kyrka har ju på inget sätt anledning att förringa Bibeln och dess innehåll . Däremot känner de sig manade att framhålla att Bibeln är tillrättalagd för den Europeiska Kyrkan och många viktiga böcker och brev är borttagna av de som grundade den .

Jesu Kristi Kyrka har tillgång till uppenbarelser som kompletterar vår förståelse av den skapelsetradition som vi bekänner oss till . Som t ex denna ur Läran&Förbunden:107.53-56 :

" Tre år före sin död kallade Adam till sig Set,Enos,Kenan,Mahalalel,Jered,Enok och Metusela , vilka alla voro högpräster samt de övriga av sina efterkommande som voro rättfärdiga , i dalen Adam-Ondhi-Ahman och gav dem där sin sista välsignelse .

Och Herren uppenbarade sig för dem och de stodo upp och välsignade Adam och kallade honom Mikael,fursten,ärkeängeln.

Herren hugsvalade Adam och sade till honom : Jag har satt dig i spetsen , många folk skall komma av dig , och du skall vara furste över dem evinnerligen .

Och Adam stod upp mitt i församlingen och ehuru han var böjd av ålder , förutsade han , fylld av den Helige Anden , det som skulle hända hans efterkommande intill det sista släktledet . "

Om inte Herrens vilja hade vilat över den profetiske sionisten Joseph hade detta inte blivit uppenbarat och vår förståelse om frälsningsplanen mindre .

atrazao
2009-10-09 14:08
#73

#71 Nu när jag varit överallt i olika samfund med olika tron och olika människor inser jag att vi alla tänker likadan om andra religiösa grupper.

Som mormon trodde "vi" att vi var de enda som läste skrifterna som det skulle göras och att de andra bara bläddrade igenom Bibeln för skojs skull. Däri ingick också folk med din religion.

Som Pingstvän (genom pappa) trodde vi detsamma och som JV råkar vi tro samma sak.

Så, för att göra en lång historia kortare kan vi säga att i varje grupp finns det människor som verkligen läser Bibeln, intresserar sig för vad som står i den, begrundar det de läst o.s.v. och sedan finns det folk som aldrig tittar ens på någon vers men som tror sig veta en hel del eftersom de lyssnar på predikan och på andras studier. Men som i det långa loppet man kan ställa de mot vägen när de ska svara på dem mest principiella frågorna som t.ex. varför Gud tillåter ondskan, vart går vi när vi dör eller vad Gud heter.

[Hukanson]
2009-10-09 17:28
#74

Den sanna tron . Visst har både sionisten , katoliken och islamen den sanna tron om de verkligen tror på HERREN GUD och hans frälsande profet IMMANUEL och lever ett fruktbart liv med äkta tillit .

Men den som tror att Guds Ord är den ledstång som skall följas för att erhålla de välsignelser som där utlovas måste vara så öppen att han tar emot ledstången var och när den än kommer i Herrens namn . På det sättet anser sionisterna att de har den återställda  moderna evangeliet , det sista och fullständiga evangeliet , därför att Herren själv sade så . Därför får de komma närmare Herren därför att de har ett högre förbund med Herren .

Men detta är bara början på något annat . Nu när Jesus Kristus är den ende guden som är Konung över Kött och Jord så börjar vi skönja hur tusenårsrikets regering börjar finna sina former att verka .

Jag är säker på att Baha´I och Martinus Kosmologi och Tenrikyo och Sukyo Mahikari och Summit Lighthouse för att nämna en del , har en viktig roll att fylla i Herrens Plan för att föra oss in i evigheten på ett så bra sätt som möjligt .

Hur vill du vara med i evigheten ?

Camillhe
2009-10-09 23:38
#75

Genom JESUS. ( inte mormonernas forvanskning av Honom; eller Bahai, eller ngn annan vag som djavulen skapat for att leda manniskor bort fran Han som ar vagen; sanningen och livet!)

[Hukanson]
2009-10-11 16:18
#76

Låt oss dela vad pionjärerna i Hiram , Ohio , gav vittnesbörd om år 1832:

"Vi,Joseph Smith den yngre och Sidney Rigdon,voro i anden den 16/2 Herrens år 1832 . Genom andens kraft öppnades våra ögon och vårt förstånd upplystes,så att vi kunde se och förstå det som tillhör Gud.

ja,det som var av begynnelsen,förrän världen var,vilket var förutbestämt av Fadern genom hans enfödde Son,vilken var i Faderns sköte från begynnelsen .

om vilken vi bära vittnesbörd,och det vittnesbörd vi bära är Jesu Kristi evangeliums fullhet,Sonens,vilken vi sågo och med vilken vi samtalade i den himmelska synen .Ty medan vi var sysselsatta med översättningsarbetet såsom Herren befallt oss ,kommo vi till Johannes 5:20 vilken blev given oss sålunda - talande om de dödas uppståndelse angående de som skola höra Människosonens röst och komma fram :   /de som hava gjort gott i de rättfärdigas uppståndelse, och de som gjort ont i de orättfärdigas uppståndelse/ .

Över detta förundrade vi oss ty Anden ingav oss det . Medan vi övervägde detta rörde Herren vid vårt förstånds ögon och de öppnades och Herrens härlighet omstrålade oss . Vi sågo Sonens härlighet  på Faderns högra sida och mottogo av hans fullhet . Vi sågo de heliga änglarna och dem som voro helgade framför tronen , tillbedjande Gud och Lammet, och de tillbedja från evighet till evighet.

Nu efter de många vittnesbörd som äro avgivna om Honom är detta det sista vittnesbördet vilket vi giva om Honom : Han Lever . Ty vi sågo Honom på Guds högra sida och vi hörde rösten som vittnade , att Han är Faderns Enfödde , att meddelst Honom , genom Honom och av Honom existera och skapades världarna , och att deras invånare äro söner och döttrar , födda åt Gud . "

Detta stycke ur L&F uttrycker mycket av den förunderliga blandning av ödmjukhet,helighet och strävsam målmedvetenhet som pionjärerna fick leva i artonhundratalets knappa jungfrulighet.

För dig som vill lära mer om Jesu Kristi Kyrkas lära , syfte och mission rekommenderas dessa informationsfilmer ; INFOFILM

För dig som vill följa med Kyrkans radiovågor och välja mellan olika programkanaler finns denna länk : KYRKRADION

Kyrkans tidning heter Liahona - ett gammalt ord som betyder kompass.

Annons:
atrazao
2009-10-11 18:06
#77

Jaha, nya läror eller gamla vanor? suck, ABURRIDO!!!

[Hukanson]
2009-10-25 15:33
#78

Och så vill jag påpeka att Jesu Kristi Kyrka fortfarande är en heterosexuell kyrka . Endast äktenskap mellan man och kvinna kan accepteras som äktenskap . Det finns inga möjligheter att ändra på detta .

Därmed icke sagt att kyrkan skulle vara annat än tolerant och kärleksfull och vilja alla väl .

[Hukanson]
2009-10-30 23:46
#79

Atonement heter det på engelska när man omvänder sig till förlåtelse , förlåtelse av andra , förlåtelse för sig själv .

En av de största kvaliteter en människa kan ha är att kunna se det onda och orena i världen men vända det till förlåtelse och healing  i Herrns ljus .

Denna video visar en kyrkans helige som i hela sitt liv praktiserat den konsten så gott han förmått .

[Hukanson]
2009-11-01 16:16
#80

Highness82 har förklarat den syrisk-ortodoxa tron ;

Sammanfattad av Trons bevarare, Hans Helighet Moran Mor Ignatius Zakka I Iwas, Patriark av Antiokia och hela Östern och Överhuvud för Syrisk Ortodoxa kyrkan i hela världen och efterträdare till aposteln Petrus, i följande elva punkter.

  1. Gud är en i tre skilda personer, Fadern, Sonen och den Helige Ande, vilka i alla avseenden är jämbördiga.
  2. Sonen steg ner från himmelen, vistades i jungfru Marias livmoder och fick av henne genom den Helige Ande en mänsklig kropp och blev inkarnerad Gud.
  3. Jesus Kristus är fullkomlig Gud och fullkomlig människa, en person i två personer och en natur av två naturer, utan sammanblandning, förväxling eller förändring.
  4. Den inkarnerade Guden korsfästes, dog och begravdes, men hans gudomlighet lämnade därvid varken hans själ eller hans kropp. Han uppstod på tredje dagen och räddade så mänskligheten från döden, djävulen och synden.
  5. Han uppsteg till himmelen och skall komma tillbaka för att döma världen.
  6. Den Helige Ande utgår endast av Fadern.
  7. Maria föddes i arvsynd och renades genom att den Helige Ande nedsteg i henne. Guds ord bodde i hennes livmoder och föddes av henne. Därför betraktas hon som Guds Moder (thethokos).
  8. Kyrkan tror på helgon, martyrer och rättfärdiga som medlare, vördar deras reliker och högtidlighåller deras dagar.
  9. Kyrkan ber för de dödas räkning om Guds nåd och förlåtelse för deras synder.
  10. Kyrkan erkänner sju heliga sakrament; dopet, den vigda oljan, nattvarden, bikten, smörjelsen av sjuka, äktenskapet och prästvigningen.
  11. Kyrkan tror på kroppens och själens uppståndelse vid Jesu återkomst på den yttersta dagen, då alla skall dömas med rättvisa

Mycket intressant att detta har bevarats från ursprunglig tid dvs traditionen efter Aposteln Petrus som var ledare för alla kristna så länge han levde .

Jesu Kristi Kyrka i Sion (bekännare av Mormons Bok) har samma tro som här står beskrivet . De praktiska omständigheterna i utförandet kan skifta men principen är densamma .

Vi säger inte Hans Helighet Profeten Siaren Aposteln , President Tomas S Monson , annat än i väldigt formella sammanhang men det är ju vad han är . Till vardags är han annars som en vanlig amerikan ständigt arbetande och resande från stav till välgörenhet till konferenser och tvshower .

Camillhe
2009-11-01 21:12
#81

Men när ska du lägga ner???? Principen är inte alls densamma. Är det dig själv du försöker lura????

Syrisk ortodoxa tror på GUD, den enda guden, som vi kristna tror på, som alltid varit GUD, inte blivit en gud för att han levt enligt er tro och blivit belönad, utan den enda ständiga Guden.

Ni tror att den gud som finns över den här planeten bara är en bland många och de andra gudarna regerar över andra planeter = INTE KRISTEN TRO

Oavsett hur LDS försöker och försöker framstå som kristna så går det inte för vi tror inte på SAMMA gud. Det är lika stor skillnad mellan er tro och kristen tro, som mellan hinduism och kristen tro, skillnaden är att ni försöker lura folk att ni ÄR kristna.

Hade LDS gått ut med vad man verkligen står för så hade jag kunnat respektera kyrkan men man försöker hålla det hemligt istället. Ni som vill veta mer varför LDS inte kan ses som kristna kan titta på filmen i inlägg #47.

[Hukanson]
2009-11-02 12:11
#82

Vi är alldeles väldigt kristna i och genom Kristus .

Men det är i Kristus som vi har fått reda på att Fadern har Skapat precis allting som en människa kan tro , tänka och se med sina ögon - med hjälp av sina medhjälpande gudar . Även Adam den första människa upphöjdes att vara gudaktig över alla andra människor och bära Faderns vilja för sina efterkommande . Noah , Abraham , Isak , Jakob och de tolv Stampatriarkerna har mänsklig gudastatus .

Så både i himmelen och på jorden behöver Skaparen medhjälpare som utför och bygger hans verk . Även Frälsningen är ju ett verk för Fadern .

I Genesis står det skrivet att GUD skapade planeten och uppdrog till sin Son Ljusets Skapare att skapa Människan . Med detta menas som vi kan förstå det att Guds Barn inkarnerar i "människan" på Jorden och utvecklas tillsammans med den organiska människokroppen för att sedan återvända till den gudomliga och andliga världen . Den fysiska kroppen dör; läggs i begravd kista . Uppgiften på Jorden är att ära Guds namn och lyda Lagen och följa bud och rätt , för att uppstå till Frälsarens Jesu Kristi närhet och himmelska rike , i den andliga världen .

Kyrkan är ju det levande Sion . Inte bara en tro utan ett sätt att leva sin tro . Att utveckla vanor och färdigheter som är i enlighet med Jesu karaktär och personlighet eller himmelens vishet . Att varje dag kunna dela sin samhörighet med tiotals miljoner människor i den sionistiska kyrkan och få näring och styrka i den levande gudens förbund .

Vi är glada över att kunna erbjuda alla människor att dela sabbath med sion i varje söndag . Kom och sitt med en gudstjänst och upplev själv om det är hinduism eller inte .

Vi är också glada över att kuna erbjuda våra egna kristna medlemmar att kunna komma till ett tempel i sion . Att även Sverige har tre sionistiska Tempel som dyrkar Gud , den ende Gud vi kan dyrka och tillbe i Jesu Kristi namn .

asvensso
2009-11-06 15:35
#83

Nu ar jag sa pass moralisk att jag litar inte pa manniskor som lever extremt promiskuost och samtidigt domer andra (nar vi vanliga gor det ar vi slampor eller knullar runt pa ren och brutal svenska). Det gjorde bade Joseph Smith och hans efterfoljande profeter tills de stalldes till svars och var tvungna att overge polygamin. Det kom ganska sent, faktiskt.

The Firsts lever fortfarande med den livsstilen som Joseph foresprakade. De hade alltsa en massa omdomeslost sex med en massa olika kvinnor som ofta var beslaktade med varandra och som fodde massor av barn. Att vilja reproducera sig i den omfattningen och havda att Gud skulle ha bett honom gora det …tillat mig skratta!

Darfor kan jag inte ta till mig mormonernas tro och Mormons bok. Ett gang gubbsjuka snubbar som tog kontrollen over vilsna manniskor som letade efter Gud.

Jag har traffat ett flertal mormoner av idag och jag respekterar dem som manniskor. Polygamin ar overgiven (nastan overallt) och de ar verkligen hjalpsamma mot sin nasta. T ex maste de lagra tre manaders mat och fornodenheter infor Armageddon. Det innebar att de ofta hjalper sina icke-mormonska grannar som blir insnoade i Utah, vilket ofta hander i bergen. JAg respekterar dem som goda manniskor, men Mormons bok och profeterna..aldrig i livet

Annons:
[Hukanson]
2009-11-16 12:08
#84

Polygamin har ALDRIG varit utanför äktenskapet . Liksom Israels store i fordom så hade De Första god tro i att leva i storfamilj . Men Kyrkan är fast övertygad om vikten att leva i enlighet med landets lagar så polygamin övergavs när USA´s President lagstiftade om det .

Det finns fortfarande små sekter som lever efter Mormons Boks evangelium med polygamiska äktenskap , vilket en del Amerikanska stater tydligen tillåter men det har ingenting med Jesu Kristi Kyrka att göra .

asvensso
2009-11-16 15:30
#85

Jasa, men da maste man ta sig i kragen och inte referera till Joseph Smith for han hade onekligen en massa skoj i sanghalmen med ett otal kvinnor varav manga var slakt med varandra och vissa var underariga. Ingen vidare forebild.#

Dessutom kampade de gamla snuskgubbarna med nabbar och klor for att behall apolygamin men tvingades att avskaffa den nar t o m USAs president sade ifran. Det var ju inte sa att de sag ljuset sjalva.

[Hukanson]
2010-01-16 21:51
#86

Den amerikanska historien är ju så intimt samstämd med Jesu Kristi Kyrka. Faktiskt kan man så här efteråt tycka att det var "Mormonerna" som ledde erövrandet av Vilda Västern. Men det tarvas en god tro för att se det så. Allt började i New York och drog sig sakt västerut steg för steg tills de på Presidentens uppdrag patrullerade längs Stilla Havskusten och kunde med viss tillfredsställelse visa upp ett tjugotal städer som de hade grundat på färden och en hel Stat bland Klippiga bergen . I det senaste presidentvalet var det en kyrkomedlem som ställde upp i Presidentvalet. Amerika är Sion . Sion är Herrens verk till frälsning för de som tro. Men Herren är inte bara Världens Frälsning , Herren är också Himmelens Sju Ljushus , däribland den Himmelska Eldens Ljushus som är den andliga Lagen som vi människor i denna Världen inte får glömma bort utan ständigt återvända till.

Herren håller aldrig någon borta från den Kärlek som bor i varje människas bröst, den Kärlek som behöver komma till uttryck och intryck.

Camillhe
2010-02-09 00:39
#87

Såg att filmen jag länkade till var borttagen så här kommer den igen,

Woodland
2010-02-09 20:32
#88

Det verkar som Joseph Smith var en "sexmissbrukare"! Förvånad

Och så var hans manus mer än hundra år före Star Trek.  Imponerande  Flört

Men tyvärr får man hålla sig för skratt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2010-02-10 00:02
#89

Ja hur många hustruar hade Joe egentligen Hukansson?

[Hukanson]
2010-02-10 12:05
#90

J.S. hade läst i gamla testamentet om bl a Salomos praktiserande av månggifte och kände anledning att fråga Herren om detta. J.S. hade ju förmånen att få tydliga och för förståndet fattbara bönesvar av Herren själv.

Herren svarade med att ge J.S. ett bud som var ett förtydligande av äktenskapsförbundet. Där stadgades det att den äldste som ingått det smorda äktenskapet hade möjlighet att ta in fler ogifta jungfrur i äktenskapet. Om de av fri vilja och med all kärlek valde att göra så.

Exakt hur många kvinnor han hade sitt äktenskap vet jag inte men runt 40 var det nog. Men han hade aldrig vidgat sitt äktenskap om det inte sagts och skrivits i Herrens Bok som Herrens Lag. Det står så än idag. Men Kyrkan har ändå gjort valet att leva i harmoni med världen och Amerikansk lag så det är inte tillåtet med mer än en maka (sedan 1870 ung).

Kommentaren till detta är ju att det är väldigt heligt att fullborda alla förbund och att bilda en evig familj behöver inte vara begränsat till två personer. Det eviga förbundet gäller i evighet och är välsignat som Herrens söners förbund. Den amerikanska allmänheten däremot hade ingen kännedom om det så de såg bara det avvikande beteendet.

Annons:
Woodland
2010-02-10 12:14
#91

# 90

detta. J.S. hade ju förmånen att få tydliga och för förståndet fattbara bönesvar av Herren själv.

Hur kan ni (Mormoner) veta det?  Obestämd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2010-02-10 12:34
#92

Därför att han inte var ensam om det. Han delade sin missionskallelse med Oliver Cowdery. De hade tre andra vittnen som intygade att de med all önskvärd tydlighet sett hur de översatte böckerna. Det fungerade som en insamlingsrörelse tills de blev tillräckligt många för att officiellt grunda och organisera kyrkan Hela tiden kunde medlemmarna se med egna ögon hur J.S. i djup bön överlämnade sig till Herren och talade till församlingen med Herrens ord. Ibland skrev han själv ibland skrevs det ner av någon annan. Men allting var en kollektiv gemenskap från första början.

Att läsa berättelsen om hur detta gick till är nog mer givande än en filosofibok på högskolan för detta är levande andlighet som skulle kunna upprepas i Sverige när som helst. Gå in på Kyrkans Hemsida och sök rätt på Läran&Förbunden. Om du läser ett kapitel 10 min om dagen är det gjort på 4 månader.

Camillhe
2010-02-10 15:20
#93

False Witness #3: Oliver Cowdery:

1. Oliver Cowdery was excommunicated from the Mormon church and joined the Methodist church.
2. In 1841 the Mormons published a poem which stated "Or Book of Mormon not his word, because denied by Oliver". Seasons and Times, Vol 2, p482
3. The Mormon church accused Oliver Cowdery of Adultery and claimed he had joined "a gang of counterfeiters, thieves, liars, and blacklegs".
4. Oliver Cowdery was the Church's second Elder, often called the "Second President." The early day companion of Joseph Smith, he was scribe for the Book of Mormon, present at the "Restoration of the Priesthood,' and as close to the real truth as any man.(Pearl of Great Price, JS 2:72-76)
5. However, in 1838 in Kirtland, Oliver confronted Joseph Smith with the charge of adultery with Fanny Alger, and with lying and teaching false doctrines.(Private Letter to Brother, Warren Cowdery, by Oliver Cowdery, Jan. 21, 1838)
6. Joseph Smith denied this and charged Cowdery with being a liar.(History of the Church, vol. 3 pp. 16-18 and Elder's Journal, Joseph Smith, July 1838.)
7. Church records now show Miss Alger was Smith's first "spiritual wife." Oliver was telling the truth!(Historical Record, 1886, vol. 5, p. 233)
8. Cowdery was excommunicated for this and other "crimes."(History of the Church, vol. 3, pp. 16-18) Later, as a Methodist, he denied the Book of Mormon (Times and Seasons, vol. 2, p. 482 and Improvement Era, Jan. 1969, p 56 and "Oliver Cowdery-The Man Outstanding," Joseph Greehalgh, 1965, p. 28)
9. Cowdery publicly confessed his sorrow and shame for his connection with Mormonism.(The True Origin of The Book of Mormon, Charles Shook, 1914, pp. 58-59)
10. While the Mormon church claims he rejoined them in the fall of 1848, (Historical Record, 1886, vol. 5, p. 201) they also accused him later that year, with trying to "raise up the Kingdom again" with the Apostate, William E. McLellin.(The Mormon frontier, Diary of Hosea Stout, vol. 2, p. 336)
11. Oliver Cowdery was publicly charged by Joseph Smith and leading Mormons with stealing, lying, perjury, counterfeiting, adultery, and being the leader of a gang of "scoundrels of the deepest degree!"(Senate Document 189, Feb. 15, 1841, pp. 6-9 and Comprehensive History of the Church, B. H. Roberts, vol. 1, pp. 438-439)
12. Joseph Smith listed Oliver Cowdery as among those, "too mean to mention; and we had liked to have forgotten them." (History of the Church, vol. 3:232)
13. Oliver Cowdery died claiming that the book of Doctrines & Covenants must be discarded.

Källa

[Hukanson]
2010-02-10 21:46
#94

Nja, Tarmsaft, du väljer dina källor med en bias som du öppet erkänner.

Det är sant att det uppstod oenighet bland kyrkans ledning vid en besvärlig tid i historien. Kyrkan hade ett fruktansvärt motstånd bland andra nybyggare som, liksom här på sajten, anklagade dem för att inte vara kristna. Detta plus relationen med Amerikas President som ville att de skulle visa sin lojalitet med Washington blev en tung belastning rent ekonomiskt. Samt i samma veva kom den uppenbarelsen som som tillät äldsten att ha flera fruar. Denna uppenbarelse väckte oenighet i kyrkan. Det var många som hade svårt för att acceptera detta, vilket man kan förstå då det står i evangeliet att äktenskapet ska vara två personer. Men Herren menade att kyrkans grundare som levde direkt med Herrens ande kunde manifestera en avkomma på jorden som skulle föra traditionen vidare som ett släkte.

Oliver Cowdery var av den åsikten att inte acceptera detta och dessutom hade han farhågor för vad som skulle hända. Motståndarna lierade sig med guvernören i Missiouri och det gick ryten om ond bråd död. Dessutom i den vevan hade en bank som Joseph Smith grundat gått omkull och detta sved verkligen i de flesta medlemmars tillvaro. Oliver Cowdery var en av de som tyckte att den banken var vanskött och lät de andra få veta detta . Så skildes deras vägar när så Oliver Cowdery blev utesluten ur kyrkan för oenighet och kiv.

Personligen tycker jag det känns som en olycklig maktkamp som inte borde ha varit. De var ju bägge av Herren erkända Kyrkogrundare, apostoliska missionärer i Herrens tjänst. Men människan är en "styvnackad varelse." Det skedde så och Oliver Cowdery drog sig tillbaka mot östkusten för att arbeta som tidningsman i många år. Men det är till fullo belagt i forkning att han aldrig bytte religion och att han aldrig svävade på målet vad gäller sanningshalten i Mormons Bok och Kyrkans legitimitet. Han stod fast i det återställda evangeliet, men valde att leva utanför kyrkan.

Joseph Smith däremot fortsatte. att lyda Herren till punkt och pricka och tog sig ytterligare kvinnor till sin familj som ändock hade Emma Smith som kvinnligt överhuvud. Den hemliga sammansvärjningen fortsatte också sin verksamhet och guvernören fick honom fängslad för någon underlig orsak och han satt i ett halvår tillsammans med sin bror och två andra tills pöbelhopen kom och kallblodigt sköt ihjäl både Joseph och hans bror .

Detta illdåd fick Kyrkan att stå utan Profet och ledare ett tag tills de valde ut en ny och beslutade att utvandra till Mexico - det som idag kallas staten Utah vid Klippiga Bergen.

Som ett bevis på att Oliver stod fast och att Kyrkan är försonande är att Oliver Cowdery när han blev gammal valde att komma tillbaka till Kyrkan som medlem och slutade sina dagar i Salt Lake City.

Camillhe
2010-02-10 21:59
#95

I texten jag klistrade in finns gott om olika källor där man har möjlighet att själv läsa vad som står. Men i din text finns inte en enda källa, bara dina ord som inte alls överenstämmer med vad som finns dokumenterat.

Du får gärna ge källor till dina påståenden, gärna källor som inte är skrivna av LDS själv.

Och vilken av dessa böckerna/skrifterna anser du är felaktig?:

Seasons and Times, Vol 2

Pearl of Great Price, JS 2:72-76

Private Letter to Brother, Warren Cowdery, by Oliver Cowdery, Jan. 21, 1838

History of the Church, vol. 3

Elder's Journal

Historical Record, 1886, vol. 5

Times and Seasons, vol. 2

"Oliver Cowdery-The Man Outstanding,"

The True Origin of The Book of Mormon

The Mormon frontier, Diary of Hosea Stout, vol. 2

Senate Document 189

Comprehensive History of the Church

[Hukanson]
2010-02-11 09:12
#96

Vill du påstå att jag vilseleder och far med osanning? Vad är det som inte stämmer med dina dokumentationer?

Kyrkan har en tradition av att skriva sin historia. Det finns inte någon anledning att tro att kyrkan skulle skönskriva sin egen historia och därmed bygga in sig i en dimmig lögn.

Som medlem i kyrkan har jag ingen direkt anledning att lyssna på kritiker som förnekar att kyrkan är kristen.

Vad som däremot är intresssant för dem som söker ljuset är skillnaden mellan det äkta Guds Rike som fanns med de utvalda människor som byggde upp kyrkan med den sanna anden och det mer organiserade mänskliga Guds Rike som följde därav efter Joseph Smiths död och avståndstagandet till Oliver Cowdery med flera.

Brigham Young såg som sin uppgift att bygga upp ett nytt land och blev den första Guvernören i staten Utah. Kyrkan byggde upp ett idealsamhälle på sitt sätt. I Salt Lake City finns numera till och med den katolska kyrkan med en katedral och LDS-präster besöker deras högmässor.

Att förstå att det är svårt att vara en sann vän,son och tjänare till Herren när Herren inte alltid kan sträva med människan utan lämnar henne till att vara trogen och lydig i allt mitt ibland otrogna missdådare som förleder och lockar till synd oupphörligen, är en bra förutsättning till att få en adekvat historieuppfattning.

Kyrkan vidhåller att Oliver Cowdery icke var metodist eller förnekade Läran&Förbunden. Men uppenbarligen hade han synpunkter på hur man skulle leva och praktisera på ett bra sätt.

Camillhe
2010-02-11 11:30
#97

Vill du påstå att jag vilseleder och far med osanning? Vad är det som inte stämmer med dina dokumentationer?

Ja självklart påstår jag det. Jag är inte säker på att du medvetet ljuger och vilseleder eller om du bara är en person som blivit vilseledd.

Att du väljer att tro på vad din kyrka lär ut, trots att det finns så mycket dokumenterat som motsäger det, är förståeligt, men tragiskt.

Jag tror tyvärr inte att något av det jag skriver kommer att få dig att ifrågasätta LDS, men min förhoppning är att de som läser kommer att tänka till och göra efterforskningar om de har funderingar på att gå med i LDS.

Självklart har kyrkan förskönat sin historia extremt mycket och det är enkelt bevisat, läs igenom de ovanstående böckerna och skrifterna så ser du det själv, svart på vitt.

Annons:
Woodland
2010-02-11 17:40
#98

# 97

Glad Instämmer helt med dig!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

chokladfudge
2010-02-12 11:23
#99

#96 Du skriver att herren inte alltid kan sträva med människan utan lämnar henne….osv.    Vad hände med matteus 28:20, sista meningen: "Och jag är med er alla dagar till tidens slut" Enligt herren själv så lämnar han INTE de troende. Den allmänna uppfattningen bland kristna är att gud är allsmäktig, sålunda så KAN han alltid sträva med människan.

[Hukanson]
2010-02-12 21:50
#100

chokladfudge, du har naturigtvis rätt i det att Herren är alltid mitt ibland oss och stannar i Världen som Världens ljus och Gud som Fader, väldig Gud, underbar i Råd, den genom vilken allting skapas.

Men det var faktiskt så att Herren pratade med ett antal personer i Amerika 1820-1840 därför att de skulle bygga upp den nya kyrka som skulle bygga upp USA. Men Herren kunde inte alltid vara så nära enskilda människor och dela enskilda människors öden hela tiden. Han har ju alltså en hel Värld att sköta.

Camillhe
2010-02-13 03:26
#101

#100 Klart att Han kan, vår Gud kan iallafall. Du har inte funderat över om det kanske kan bero på att det inte var Gud som var med dom för att starta den nya "kyrkan", och att det var därför du tror att Gud "inte alltid kunde vara så nära enskilda människor och dela deras öden hela tiden"?

Som chokladfudge skriver så är vår Gud allsmäktig och Han kan allt, inga problem för Honom att vara med varje enskild människa varje dag. Jag blir helt konfunderad över din gudssyn när du skriver som du gör. Visst har Gud en hel värld att sköta men varför skulle det hindra Honom från att vara med varenda människa samtidigt? Är din gud begränsad i sin förmåga?

[Hukanson]
2010-02-13 14:01
#102

Av frukten känner man trädet. Du har själv skrivit att du respekterar medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka och att du har varit gäst i en familjs hem men att du aldrig vill respektera Kyrkans undervisning som Kristi Ord och Lag.

Anser du det en tillfällighet, beroende på klimatet kanske, att medlemmerna är väldigt renliga, fridsamma, ordentliga, arbetssamma, studievilliga? Eller är det typiskt för den Motståndare som du ser i Världen?

Woodland
2010-02-13 15:25
#103

# 102

Anser du det en tillfällighet, beroende på klimatet kanske, att medlemmerna är väldigt renliga, fridsamma, ordentliga, arbetssamma, studievilliga? Eller är det typiskt för den Motståndare som du ser i Världen?

Bibeln ger svar:

Om deras budskap är annorlunda än Herrens, beror det på att de inte lever i mitt ljus och ser sanningen. Jes 8:20b

Motståndaren uppträder också förklädd som en ljusets ängel.

Satan kan förvandla sig till en ljusets ängel,  så det är inte att undra på att hans tjänare också kan göra det. 2 Kor. 11: 14-15

Ni är så lättpåverkade. Ni tror vad man än berättar för er. Predikar man om en annan Jesus än den som vi predikar om, eller om en annan ande än den helige Ande, så spelar det ingen roll för er. Till och med om man predikar en annan frälsningsväg så godtar ni det. Ni accepterar allt utan vidare. 2 Kor. 11:4

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2010-02-13 16:33
#104

Det står också skrivet att en god tjänare hör Herrens röst, känner igen den,  och följer den.

Du är medveten om att det är Jesu lärjungar, inte han själv personligen, som skrivit Nya Testamentet?

Vad har Paulus för gudomliga kvaliteter som gör honom mer trovärdig än Joseph Smith?

Var i Jesu Kristi Kyrkas evangelium och lära hittar du något som är annorlunda än det som står i Nya Testamentet?

Har inte Herren rätt att förnya sin Kyrka i en kontinent långt bortanför osceanen efter 2000 år? Är det inte Han som är Gud?

När du citerar från situationen år 70 eKr bör du också förstå den situation i vilken texten skrevs. Då var det svårt för de människorna utanför Israel att hålla sig till den rena sanna tron för de hade ju så litet erfarenhet även om de trodde mycket på Jesus , anden och apostlagärningarna.

Om du riktigt kunde förstå det skulle du se likheterna till den amerikanska kyrkans tillblivelse och känna igen Herren i hans verk och frukter.

Annons:
Camillhe
2010-02-14 01:57
#105

Självklart kan jag respektera människor trots att de är LDS, jag känner även många muslimer, judar, buddister, hinduer, new ageare, sektmedlemmar där jag respekterar MÄNNISKAN och jag kan även respektera deras tro, så länge de inte utgör sig för att följa Bibeln och vara kristna när det är osant och så länge tron inte är destruktiv för dom.

Jag har haft kontakt med massor av LDSare, och nej jag skulle inte säga att de är mer "renliga, fridsamma, ordentliga, arbetssamma, studievilliga" än någon annan grupp i samhället. Jag känner även ganska många LDSare som inte tror på er lära men som inte orkar gå ur kyrkan för familjens skull, inte särskilt ovanligt fenomen.

Titta på alla sekter som kommit från LDS, pga att man inte varit enig med profeterna, lärorna, ändringar etc. Är inte alladessa destruktiva sekter som uppkommit från LDS också en "frukt" i så fall? Och ja jag ser att LDS inte är av Gud, och därför är den av djävulen och förvillar människor, och det ser jag eftersom kyrkan INTE följer Bibeln, inte tror på Bibelns Gud, Jesus etc.

Du har valt att tro på Joseph Smiths utsagor, det är ditt val, men tala sanning åtminstonde. Försök inte att få LDS att se ut som kristen när den inte är det. I denna tråden har vi visat hur mycket som helst som klart och tydligt visar att ni inte tror på Bibelns Gud, att Joseph Smiths utsagor inte är förenliga med Bibeln mm. Stå upp för det då!

Jag vet inte hur insatt du är i kristen tro, ganska lite verkar det som i inlägg 104, här är några svar:

Du är medveten om att det är Jesu lärjungar, inte han själv personligen, som skrivit Nya Testamentet?

Ja det är vi fullt medvetna om, men merparten var ögonvittnen, eller lärde känna människor som stått Jesus nära innan Han korsfästes. Som kristna tror vi att hela Bibeln är Guds fullständiga ord, och inget mer behöver läggas till eller uppenbaras som förändrar läran.

Vad har Paulus för gudomliga kvaliteter som gör honom mer trovärdig än Joseph Smith?

Paulus var bara en människa, inte profet, inte gudomlig, han upphöjde aldrig sig själv, och allt han skrivit kan förankras i resten av Ordet.

Var i Jesu Kristi Kyrkas evangelium och lära hittar du något som är annorlunda än det som står i Nya Testamentet?

Den här frågan blir jag uppriktigt ledsen över att du ställer, det är ju exakt det vi visat dig i hela den här tråden men om det inte gått in kan jag upprepa en del av dom:

  • Ni tror inte på treenigheten

  • Ni tror att era ledare ges fortlöpande uppenbarelser som ska ses som heliga, dvs läran kan förändras. Ex Spencer Kimball som 1978 fick en "uppenbarelse" att mörkhyade skulle välkomnas in i "kyrkan", innan dess var inte svarta välkomna. Men i Bibeln står det tydligt att alla är lika inför Gud.

  • Att Jesus kom till America och uppenbarade sig direkt efter sin död och hela mormons bok som följd av det som inte kan förankras i Ordet.

  • att man kan bli en gud och få härska över en egen planet.

  • att man som kvinna måste vara gift för att kunna komma till himmeln.

  • Att Jesus och Lucifer var Elohims söner

Massor kan skrivas men här är några punkter.

Har inte Herren rätt att förnya sin Kyrka i en kontinent långt bortanför osceanen efter 2000 år? Är det inte Han som är Gud?

Självklart har Gud det, men Han följer sitt Ord som Han gett åt oss och därför kan vi tydligt se att Han inte "förnyat" sin kyrka i LDS. Var kyrkan är belägen förstår jag inte poängen med, det väsentliga är att Gud redan fullbordat sin kyrka. Det fanns och finns ingen anledning att Han skulle starta en ny religion som LDS, däremot kan Han starta väckelser men man ser om det är från Gud genom att pröva budskapet mot Hans ord.

När du citerar från situationen år 70 eKr bör du också förstå den situation i vilken texten skrevs. Då var det svårt för de människorna utanför Israel att hålla sig till den rena sanna tron för de hade ju så litet erfarenhet även om de trodde mycket på Jesus , anden och apostlagärningarna.

Det är fortfarande svårt för människorna att hålla sig till den rena sanna tron, LDS är ett strålande exempel där människor valt att följa en person istället för Bibelns Gud. Just därför är det så oerhört viktigt att vi läser Bibeln, ber om vägledning och prövar allt.

[Hukanson]
2010-02-14 14:04
#106

Man undrar,Tarmsaft,varför är du så anti?

Se här är Jesu Kristi Kyrkas aktuella vägledning :

Frälsaren undervisade om något viktigt när han sade ”Jag är …”

Ibland kommer de mest minnesvärda upplevelserna med skrifterna när man plötsligt ser ett mönster i det man läser. Har du till exempel lagt märke till hur ofta Jesus sade orden ”Jag är” i Johannes evangelium? När Jesus sade det gjorde han ofta en jämförelse för att lära folket vem han var och vad han gör för dem. Titta noga på några av dessa jämförelser så lär du dig en hel del om Frälsaren.

Livets bröd
”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta … Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet.” (Joh 6:35, 51)

I den judiska påskhögtiden, som firas till åminnelse av israeliternas befrielse från Egypten, ingår det att man äter osyrat bröd. När denna högtid närmade
sig utförde Jesus underverket då han gav mat åt 5 000 personer. Många som såg detta underverk följde honom eftersom han hade gett dem mat, så han uppmanade dem att söka efter den mat ”som varar och ger evigt liv”. (Joh 6:27) Sedan undervisade han dem om manna och påminde dem om att det kom från himlen för att ge mat åt israeliterna i ödemarken. Han förkunnade: ”Jag är livets
bröd”, och berättade om den andliga näring vår himmelske Fader sände genom honom, liksom om löftet om evigt liv som han gav.

Under en annan påskhögtid använde Jesus brödet som en symbol för sin kropp som en del av sakramentet. När vi tar del av brödet varje vecka under sakramentet påminns vi om Jesus Kristus – hans offer, hans uppståndelse
och löftet om konstant andlig näring genom hans andes sällskap.

Världens ljus
”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” (Joh 8:12)

Jesus kallade sig världens ljus under lövhyddohögtiden. Varje kväll under högtiden var tempelljusen tända för att symbolisera Guds ljus som sänds ut till världen. Johannes förkunnade att Jesus var ”det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor”. (Joh 1:9) Och genom profeten Joseph Smith uppenbarade Herren att Kristi ljus ”är genom honom som upplyser edra ögon, och är samma
ljus, som upplivar edert förstånd” och som ”giver liv åt allting [och] som är lagen, efter vilken allting regeras”. (L&F 88:11, 13)

Vårt sinne och vår ande blir upplysta genom Jesus Kristus. Hans ljus vägleder oss på vår stig och hjälper oss skilja mellan gott och ont och visar oss vägen till evigt liv.

Vinstocken
”Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.” (Joh 15:5) Jesus jämförde sig själv med en vinstock. Vinstocken håller inte bara plantan rotad i marken
utan ger också näring till alla vinrankor som förgrenar sig ut från den och bär frukt. Jesus Kristus är vårt ankare av hopp och vår källa till andlig näring och
tillväxt.

Genom honom får vi styrkan vi behöver för att leva rättfärdigt och göra
goda gärningar. Han är också grunden till kyrkan och källan till dess myndighet att predika evangeliet och förgrena sig ut till hela världen.

Den gode herden
”Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig.” (Joh 10:14)

En herdes huvuduppgift är att leda fåren till mat och vatten och föra dem
tryggt tillbaka till fållan. En herde skyddar också fåren från faror såsom vilda
djur och tjuvar. Eftersom han känner sin hjord märker han om ett får fattas, och han ger sig iväg för att hitta det. Hans får är undergivna honom och litar fullständigt på honom.

Jesus, den gode herden, ropar på oss när vi går vilse, och om vi lär oss att lyssna på hans röst så leder han oss till frälsningens och det eviga livets trygga betesmarker och skyddar oss från dödens och syndens faror.

”Jag Är”
”Jesus svarade: ’Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till.” (Joh 8:58)

På ett sätt sade Jesus allt när han sade ”Jag är”. Därmed förkunnade han att han är världens skapare och Jehova, Gamla testamentets Gud, vars namn ordagrant betyder  ”Jag är”. (Se 2 Mos 3:14.)

Jesus är Guds Son, Messias och Frälsaren, som frälser oss från synd och död. Tack vare att han är den han är och det han gjorde för oss kan vi få evigt liv och bli dem som det är menat att vi ska bli.

Av David A Edwards, Kyrkans tidningar

Camillhe
2010-02-14 17:25
#107

Man undrar,Tarmsaft,varför är du så anti?

Kanske just för att du fortsätter att försöka lura människor att ni är kristna.

Man blandar in kristna budskap i många religioner, kulter och sekter, men följer man inte kristendomens kärna, och tror på Bibelns Jesus, ÄR inte religionen, kulten, sekten kristen. PUNKT.

Svara på de här frågorna med dina egna ord, utan någon lång utläggning så kanske jag kan respektera dig mer: (ja eller nej funkar jättebra)

Var Lucifer och Jesus båda Elohims söner?

Finns det andra planeter med andra gudar?

Härstammar mörkhyade människor från Lucifer?

[Hukanson]
2010-02-14 19:26
#108

Blir litet besviken över att du framhärdar att förneka Jesu Kristi Kyrka och dess dagliga världsvida mission och tempelverksamhet på den grunden att du äger en Bibel och tror på en treenighet. Skulle din handledare på universitetet godkänna en sådan attityd?

Om man med Elohim menar GudFaderSkapare av Himmel och Jord så är alla människor vare sig i ande eller kött Guds Barn.

Att det finns andra planeter i universum vet vi genom astronomisk forskning som även med sattellitkameror fotograferat andra planeter liknande jorden. Huruvida de har andra Gudar än vår planet är det väl få som vet med säkerhet men vi får förmoda att de inte behöver någon Frälsare som vi gör.

Vad som finns i den andliga världen är också svårt att veta. Finns det människoandar som bor på Mars? exempelvis, svårt att veta säkert, men ifall det gör det finns det säkert någon som är satt till att vara ledare för så brukar det ju vara i mänskliga ordningar.

****************************

Texten är cencurerad av sajtvärden eftersom jag och fler med mig uppfattar den som rasistisk.

***************************

Om Lucifer vittnar faktiskt Joseph Smith och Sidney Rigdon:

L&F(76:25-27) Vi sågo även och vittna om att en Guds ängel, som var i Guds närhet och hade myndighet, gjorde uppror emot den enfödde Sonen, som Fadern älskade och som var i Faderns sköte, och nedstörtades ifrån Guds och Sonens närhet. Han fick namnet "förtappelse", ty himlarna begräto honom. Han var Lucifer, en morgonrodnadens son. Och vi sågo, och se, han är fallen, han är fallen, en morgonrodnadens son."

läs mer: forts på vittnesmålet

Margareta
2010-02-14 23:59
#109

* Jag har cencurerat texten i #108 eftersom jag uppfattar den som rasistisk. *

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Hukanson]
2010-02-15 09:47
#110

Att Jesu Kristi Kyrka blir censurerad som resistisk på sajten Jesus är smått världsrekord. Den censurerade texten handlar om att ju mer av Kristi ljus människan tar emot ju mer ljus blir hennes uppenbarelse ja alldeles vit, som det står skrivet - jmfr Paulus frälsning.

Däremot finns det intet belägg för att i detta sammanhang påstå att mörkhyade människor kommer från Lucifer - det är en åsikt som får stå helt och hållet för Tarmsaft.

chokladfudge
2010-02-15 10:42
#111

#101 Jag håller med dig fullständigt tarmsaft.

Hulkansson. Om det är så att din gud inte är allsmäktig och alltid är oss nära så har du en annan gud än den som finns i bibeln eftersom gud är oföränderlig, han byter inte egenskaper trots att tiden går.

Annons:
Camillhe
2010-02-15 14:40
#112

Blir litet besviken över att du framhärdar att förneka Jesu Kristi Kyrka och dess dagliga världsvida mission och tempelverksamhet på den grunden att du äger en Bibel och tror på en treenighet. Skulle din handledare på universitetet godkänna en sådan attityd?

Jag förnekar verkligen inte er existens däremot har jag gett tydliga bevis på att er s.k. kyrka inte är kristen, jag tror att alla med ett par hjärnceller har fått betydligt starkare bevis på det i tråden än att det skulle bero på min Bibel eller min tro på treenigheten.

Jag diskuterar utifrån min  kristna tro då detta är en kristen sajt, vad min handledare skulle tycka är helt irrelevant då jag inte skriver min doktorsavhandling i forumet.

Jag tycker det är förståligt men tråkigt att ditt racistiska uttalande blev recenserat då det tydligt visar att LDS lära inte är kristen och visar för alla kristna hur långt ifrån kristen tro mormoner står.

Iallafall så tror jag att merparten av de som läser den här tråden kommer att klart och tydligt se att mormons bok är falsk, inte inspirerad av Gud och att mormoner följer en villolära.

Jag ser ingen anledning med att fortsätta ett samtal med dig Hukansson, det är bara Gud som kan nå dig om du har ett öppet hjärta.

Woodland
2010-02-16 00:08
#113

# 112

AMEN!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

asvensso
2010-02-16 00:44
#114

Men Hukansson, tror du inte att Joseph Smith och Brigham Young bara var pilska gubbar som numera kallas sexmissbrukare? Var man tvungen satta pa en massa olika kvinnor for att komma in i himmelen pa den tiden? Later som den notoriskt otrogne mannens dromscenario. Dessutom, beratta nu hur det ligger till for de kvinnor som inte hade "nojet" att bli lagrade av en mormonsuperman?

Jag ber om ursakt pa forhand for mitt ordval men tyvarr kan jag inte forma mig att anvanda ord som har med karlek och trohet och det vackra i relationerna mellan man och kvinnor nar mormonerna genom historien inte haft nagra problem att avla barn med flera generationers kvinnor av samma familj och de som numera lever enligt de gamla reglerna i vildmarken "gifter sig" med flickor som knappt ar tonaringar. Snuskgubbar!

Om nu kyrkan ar reformerad och inte accepterar polygami (promiskuitet heter det for oss dodliga) sa undrar jag varfor man inte tar avstand fran grundarna som festade runt bland sarbara kvinnor pa den tiden det begav sig?

[Hukanson]
2010-02-16 06:42
#115

Vi kommer osökt in på ämnet sexualmoral.

Så sent som på 1950-talet var familjen en självklarhet. Stabilt och tryggt, samhällets grundenhet.

Sen kom sextiotalet med dess hippies och drogmissbrukare och sexuella expriment typ grupp och mass-sexualitet. Individen blev samhällets grundenhet på ekonomisk grund.

Idag när vi har ett samhälle där det är "normalt" att bo singel med ett antal fasta eller tillfälliga sexualpartners vänder man sig mot de kristna i Amerikas 1800-tal och kallar dem för promiskuella när de inte gjorde annat än att lyda Herren och hålla sitt äktenskap inom familjen och kyrkan.

Ställ frågan varför det ha blivit som det har blivit här på så kort tid? istället för att vara oförskämd mot de förfäder på 1800-talet som gjorde det bästa de kunde på sin tid för att föra civilisationen framåt.

Varför är det så självklart för asvensso att leva utan andliga värderingar? Finns det ingen anledning att respektera något som kunde vara större än eget gäng-tänkande?

chokladfudge
2010-02-16 12:29
#116

Hulkanson

Jag upplever det som att du slingrar dig såfort disskussionen kommer in på ämnen som verkar vara känsliga för dig som mormon. Ju mer du slingrar dig och vägrar att svara på frågor och påståenden, destomer tror jag att mormonerna har någonting att dölja och alls inte kan kalla sig kristna.

asvensso
2010-02-16 15:47
#117

Absolut, jag haller med. Jag forstar inte vad Hukanson menar med att jag lever utan andliga varderingar. Det ar befangt. Alla manniskor har nagon sortss andlig  vardering och de flesta manniskor respekterar nagot storre an sig sjalva. Ganget i det har fallet i i sa fall mormonerna som tar avstand fran det ovriga samhallet ch lever enligt si na egna regler, inte vi andra som ar i majoritet och forsoker (ibland forgaves) forsta.

Sa tillbaka till fragan, varfor fortsatta upphoja dessa snuskgubbar som fick uppenbarelser (det far vall alla sexmissbrukare men da kallas det fantasier) och bestamde sig for att ga ut och ragga nya erovringar? Varfor citera dem och sprida deras budskap? Varfpr ska vi respektera resten nar denna bit ar oytroligt kontroversiell?

Varfor skulle GUd komma till just USA och inte till Afrika eller nagot intressantare stalle dar det fanns mycket nodlidande redan da? VArfor skulel Gud valja att uppenbara sig for tva medelklassamerikaner och ge just dem uppgiften att starta en ny forsamling?

[Hukanson]
2010-02-27 11:23
#118

Var litet medveten om att dessa människor levde för bara drygt hundra år sedan och har barn och barnbarn och barnbarnsbarn som är högt aktade i det amerikanska samhället, som är stöttepelare i den amerikanska delstaten Utah och i de flesta fall högt utbildade ykesmänniskor, och de skulle ta väldigt illa upp om ni fortsätter att smutskasta och förtala deras förfäder, pionjärerna i Jesu Kristi Kyrka.

Annons:
Camillhe
2010-02-27 11:34
#119

Och jag tar väldigt illa upp över att de och du låtsas vara kristna trots att ni följer en helt annan obibliskt lära.

Och vad deras barn och barnbarn känner inför att man visar på SANNINGEN om deras ättlingar bryr jag mig faktiskt inte om. (Inte för att jag tror att ngn av dom läser här:P)

chokladfudge
2010-02-27 13:50
#120

Hulkanson, var har jag smutkastat någons förfäder? Likväl så svarar du ytterst sällan på mina inlägg. Vill de smutskasta min farfarsfar för något så får de göra det, skulle jag bry mig så får jag väl försvara honom. Man försvarar inte något/någon genom att säja att någonting är dåligt idag. Om du tex skulle hitta en bok där det står att en förfader till mig har misshandlat någon så blir han knappast rättfärdigad genom att jag säjer att dagens samhälle är så våldsfixerat.

[Hukanson]
2010-02-27 14:44
#121

Chokladfudge, visst har du en poäng för att Gud Skaparen är evig och allsmäktig och oföränderlig.

Men det är ju ändå grundinsikt på teologiskolan att det finns två aspekter på människans relation till Gud som den uppenbarar sig i religion (=mänsklig förening av himmelochjord) och det är den eviga aspekten å ena sian och de timliga (tillfälliga) buden å andra sidan.

Om du trodde på Bibeln och ansåg att allting var evigt sant - varför lever du då inte med får,tält och ark? eller i en evangelisk församling?

Erkänn att du inte gör det därför att du inser att buden och rätterna förändras medans Lagen ligger fast.

Vad är det då för bud och rätter som gäller idag?

Vad är det för läge som vi gillar?

inisklo
2010-02-27 21:19
#122

FörvånadHukanson..att du orkar..snart har du haft den här tråden levandes mer eller minre ett år…bara det är väll seger för ditt fajt…..jaa.a

Reflektera över vänliga handlingar som andra visat dig Glad

Jaa…jaa..jag skriver inte mer i den här tråden..kanseTungan ute

                                                                      silivip….hejdå

inisklo
2010-02-27 21:25
#123

glömde en sak…

som jag läste förut  MORMORS BOK ett sant testamente

hah-hah-haa..kanse har passat bätre Skrattande

        ursäkta men livet är lite,att skoja med även här i

        Jesus i Fokus…

              heh-heh-hee

chokladfudge
2010-03-01 10:43
#124

Hulkansson: med andra ord så har du och jag inte samme gud, eftersom min gud alltid är nära och din inte är det. Jag har varit i ett gäng olika församlingar och alla de predikar att gud både kan och är nära. Det är alltså ingenting som bara "mitt" samfund tror på.

Det finns inte någonstans i hela bibeln ett bud om att man ska leva i tält eller vilken sorts församling man ska tillhöra.

Som kristen behöver man inte följa gamla testamentets lag/bud eftersom Jesus tog vår synd på sig, det finns bra utläggningar om det i bibeln (NT) om du vill veta mer.

[Hukanson]
2010-03-01 17:14
#125

Detta är en tråd om Mormons bok. Troligtvis vill man skriva i tråden för att man intresserar sig för att kommentera innehållet. En del verkar ha läst boken som innehåller ett evangelium (indelat i ett flertal böcker) och den profetiska Lära som gavs till kyrkogrundarna i Amerika tillika med det Förbund som de ingick i och med detta. Dessutom finns Den Kostbara Pärlan och en nyöversättning av Bibeln.

Det är alltså väldigt intressant läsning för en kristen att frossa i !!

Finns inga problem med att läsa detta jag har gett länken till hemsidan där allt finns att läsa på valfritt språk.

Om ni sedan tror på detta eller ej kunde ju vara er egen hemlighet - man brukar inte gå ut och torgföra sina tvivel i församlingen..?

Det finns alltså massor av underbara passager och citat att hämta och jag har verkligen mycket som jag skulle vilja dela här. Till exempel Mormons Tal i Moronis Bok kap 7:v2-48 och Jesu Nedkomst och Tal till folket i Nephis Bok 3Neph 11-28:12.

Några kommentarer till detta?

Annons:
inisklo
2010-03-01 19:05
#126

Hej…..jag är här igen…tänker inte skoja mer..inte ny allafall.Det som jag vill "äga"är:

Jag beundrar er alla som orkar skriva "meter"vis svar o försöka förklara till andra saker o ting..det är bra o helt ok

Men det kanse finns  människor som  vill del ta o fråga osv som kanse inte kan fatta allt så enkelt o bra som ni tycks göra.

Det finns mäniskor med ner satta syn+mycke annat  problematik o hänger inte med i eran tempo. Ingen har tagit hänsyn..inte så länge som jag har varit med.

Inte jag heller,men fick tankeställare på lördan när jag var med i "vimlet"Är inte den här sajtet till ALLA?

O för mig har det länge kännts som många bara slå med bibel eller med nån annan bok varandra på huvudet…SÅ HÄR SKA DET VARA O PUNKT O SLUT…SÅ HÄR ÄR RÄTT OSV…

Sååååååååå nu har jag åtminståne lättat mitt hjärta..förlåt att jag skrev detta här.

Camillhe
2010-03-01 20:36
#127

Inisklo

På vilket sätt tycker du man ska ta hänsyn till människor med nersatt syn eller annan problemtik?

Ska vi på grund av människor med synproblem so kanske kanske läser här, bara få ge korta svar som kanske inte alls täcker frågan?

Jag är övertygad om att om en person kommer in på sajten och skriver, "jag har nersatt synförmåga eller dyslexi eller ngt annat problem och vill ha svar på "det här" men skulle behöva att ni skrev det på "det här" sättet så att jag kan förstå och läsa det", att merparten här mer än gärna skulle göra sitt bästa för att skriva svar så att personen kan läsa svaret.

Jag tycker ofta folk frågar i trådar, hur menade du med det här, och att det alltid bemöts vänligt och mer förklarande.

Om det är du personligen som har svårt att hänga med i en diskussion så kan du antingen fråga så att du förstår i tråden eller pma ngn av de som deltar i diskussionen så lovar jag att du kommer att få det förklarat för dig.

Ang sajten:

Jo jag tror den är till för ALLA som vill prata om Bibelns Jesus, har funderingar kring kristen tro, vill ha förbön, kristna vänner etc.

Däremot så tror jag inte att sajten är tänkt till att vara en propaganda för villoläror som mormoner, Jehovas vittnen, new age läror osv. Och när sånt ändå dyker upp är det viktigt att vi kristna visar på varför det är en villolära så att inte ännu fler blir lurade eller indragna i sekter.

Jag anser inte att det handlar om att slå Bibeln i huvudet på människor, däremot ÄR Bibeln en grund för kristen tro och självklart kan vi inte diskutera utan att använda oss av den.

Vi som är kristna på sajten har inte alltid samma synsätt på saker, jag håller inte med Woodland eller Theresia i allting och kan tycka att vissa av deras tolkningar är felaktiga, och säkerligen tycker dom samma om en del av mina synsätt. Men de är ändå mina syskon i Herren och vi lär oss alla mer och mer för varje ny dag med Jesus.

(Nu tog jag woodland och theresia som exempel bara, ta inte illa upp:))

Woodland
2010-03-02 17:55
#128

# 127

(Nu tog jag woodland och theresia som exempel bara, ta inte illa upp:))

Absolut  inte!  Flört

Jag instämmer helt med ditt inlägg!

Inisklo!

Svaren som vi ger i forumet kräver ibland mycket arbete i form av forskning osv och mycken tanke läggs ner för att formulera dem rätt.   Svaren läses av många och vi måste ha rätt fakta osv.  Jag tror alla tre som nämns i inlägget # 127 vill endast hjälpa.

Det går också bra att kopiera inlägg och klistra dem i ett dokument för att göra texten större och få betänketid.  Ingenting som vi skriver är färskvara - vi försöker försvara den tro som har varit aktuell i ca 2000 år.

Fatta mod!  Flört

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2010-03-02 18:53
#129

Tillåt mig att förmedla till er inledningen i första kapitlet i Läran och Förbunden , den bok som är grunden för Kyrkans Lag och ordning.

"Hören, o I min kyrkas folk, säger hans röst, som bor i höjden och vars ögon skåda alla människor! Ja,sannerligen säger jag:Hören, I folk fjärran från och I som bon på öarna i havet, hören I alle! Ty förvisso,Herrens röst ljuder för alla människor, och ingen skall kunna undfly. Det finnes intet öga, som ej skall se, intet öra, som ej skall höra och intet hjärta, som ej skall genomborras.

Och de upproriska skola pinas med mycken sorg, ty deras ogudaktighet skola kungöras från hustaken, och deras hemliga gärningar skola uppenbaras. Och den varnande rösten skall ljuda för alla människor från mina lärljungars mun, vilka jag utvalt i dessa sista dagar.

De skola gå ut och ingen skall kunna hejda dem ty jag, Herren, har befallt dem det. Se, detta är min och mina tjänares myndighet samt mitt förord till boken med mina befallningar, vilka jag givit dem för att kungöras för eder, o I jordens invånare.

Därför, frukten och bäven, o I folk ty vad jag, Herren, har beslutat i dem skall fullbordas. Och sannerligen säger jag eder, att åt dem som utgå med dessa budskap åt jordens invånare är makt given att sätta de otrogna och upproriska under bann både på jorden och i himmelen, ja, sannerligen, att binda dem intill den dag då Guds vrede skall utgjutas utan mått över de onda, ja, intill den dag då Herren skall komma för att vedergälla var och en efter hans gärningar och mäta åt varje människa med det mått varmed hon mätt åt sin nästa.

Därför ljuder nu Guds röst över hela jordn, på det alla som vilja må höra; Bereden eder, bereden eder, för vad som skall komma, ty Herren är nära; Herrens vrede är upptänd, hans svärd är blottat i himmelen, och det skall falla på jordens invånare; Herrens arm skall uppenbaras, och dagen som kommer då de , som ej vilja höra Herrens röst, ej heller hans tjänares röst, ej heller giva akt å profeternas och apostlarnas ord, skola utrotas ur folket, ty de hava avvikit från mina förordningar och brutit mitt eviga förbund.

De söka icke Herren för att införa hans rättfärdighet, utan var och en vandrar sin egen väg och efter sin egen guds avbild, som är en avbild av världen och till sitt väsen en avgud, som blir gammal och som skall förgås i Babylon, ja det stora Babylon som skall falla.

Därför har jag, Herren, kallat min tjänare Joseph Smith den yngre och talat till honom från himmelen och givit honom befallningar, emedan jag visste att olyckor skule drabba jordens invånare. Jag har även givit befallningar till andra att kungöra detta för världen, och det har allt skett för att det som skrivits av profeterna skulle fulbordas: de svaga i världen skola komma fram och nedbryta de starka och mäktiga, på det ingen skall kunna giva råd åt sin nästa eller förtrösta på köttslig arm utan var och en må tala i Herren Guds, ja världens Frälsares namn, att tron må tilltaga på jorden, att mitt eviga förbund må upprättas, så att fullheten av mitt evangelium må kungöras av de svaga och ringa till världens ändar och för konungar och regenter.

Se, jag är Gud och har talat detta. Dessas äro mina befallningar och de gåvos till mina tjänare i deras svaghet enligt deras eget språk så att de skulle kunna förstå dem. "

Woodland
2010-03-02 19:34
#130

Hören du HUKANSON . ..  GE DEJ NU!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

chokladfudge
2010-03-05 10:23
#131

Hej Hulkansson, nu är vi här igen att du inte bemöter våra tvivel och invändningar utan iställer maler på med annat.

 Jag tycker att man i allra högsta grad ska "torgföra sina tvivel i församlingen". Om man inte talar om att man har svårt för något, hur ska man då kunna få någon att förklara det åt en? Dessutom så ska man pröva allt som säjs, och kommer man fram till att det är något lurt med det som säjs så tycker jag att man ska säja det, annars blir man ju indirekt skyldig till att folk vilseleds.

[Hukanson]
2010-03-05 11:12
#132

På Internet-tidningen Huffington Post slår de upp rubriker om att LDS och Katolska Kyrkan samarbetar mer nu än tidigare därför att världen behöver ett kristorienterat etiskt alternativ till den slappa preudovetenskapliga hållning som breder ut sig mer och mer som demokratisk ordning eller opposition.

Om nu katoliker finner det berättigat att erkänna lds som kristet, varför skulle då sajten Jesus förneka det ?

Det är visserligen sant att Katolska Kyrkan också har gått igenom en lång period av att undersöka och ifrågaätta LDS men uppenbarligen och tydligen har de i praktiken erkänt LDS som en kristen tro. LDS har också byggt ett tempel i Rom. Då är man väl kristen?

Den Protestantiska Kyrkan försöker kanske mer att tiga sig undan i problematiken utan att vilja ta offentlig ställning. Jag har ej heller närmare kännedom om vad de anser om LDS. Men Sverige tillät ändå att LDS fick bygga tempel i Stockholm trots att vi då hade den protestantiska tron som en statskyrka - vilket vi nu inte längre har (från 2000). Nu har vi alltså religionsfrihet i Sverige vilket innebär att ingen får diskrimineras på grundval av sin religion och särbehandlas.

Visst känns det litet underligt att den politiska situationen tillåter att regeringen teoretiskt skulle kunna innehålla 3-4 olika religioner. Att ett kommunfullmäktige kan ha en grundlagsenlig privat islamsk majoritet. Tiderna förändras. Varför?

Annons:
Camillhe
2010-03-05 21:06
#133

Men hjälp, Hukansson, vi har haft religionsfrihet i Sverige sedan 1951. Första synagogan byggdes redan 1782 och den första mosken byggdes 1976. Så att ett land tillåter andra religioner att uppföra sina tempel/kyrkor/moskeer osv betyder verkligen inte att landet anser att den tron är den "rätta".

I Rom finns det redan budistiska tempel, synagogor, kinesiska evangelist kyrkor mm, att LDS fått bygga ett tempel gör knappast den accepterad som kristen av den katolska tron.  Nej du får nog ta bort skygglapparna och inse att LDS inte accepteras av ngn kristen kyrka som kristen eftersom den helt enkelt inte ÄR kristen. Varför du så tvunget vill ha den till kristen förstår jag inte?

Om du är övertygad om din tro spelar det då ngn roll att den inte accepteras som kristen? Eller skrämmer det dig att du inte ses som kristen av andra kristna? Är du orolig över att din tro inte är från Gud?

Ser du verkligen inte skillnaderna vi har visat dig mellan kristen tro och din tro?

**Vi har inte en gud som är skapad, vår Gud har alltid funnits och har skapat allt.
Han varken bor eller har bott på planeten Kolob.
Vår Jesus är inte skapad utan har funnits alltid, Han är absolut inte "spiritbrother" till Lucifer.
I vår tro visar inte hudfärgen hur nära man står Gud och vår Jesus var absolut inte blond med blå ögon. (inte för att Hans utseende spelar ngn roll för kristna, men Jesus föddes som jude och skulle han utseendemässigt skiljt sig så markant från andra judar på den tiden skulle det ha skrivits om, däremot så spelar hans hudfärg roll för LDS).
**

Om du är lycklig i din tro och övertygad om att den är den rätta vägen så ska du självklart fortsätta i den. Men försök inte få andra människor som kanske inte är så insatta i skillnaderna att tro att din tro är en kristen tro.

Utan berätta istället vad skillnaderna är, var ärlig och rak och om ngn du möter väljer din tro så har du åtminstonde inte vilselett dom som du försökt med människorna  här på Jesus i fokus.

[Hukanson]
2010-03-05 22:09
#134

Jag antar att du ändå måste reflektera över begreppet kristen tro. Som en traditionell kristen har du ändå att välja mellan många olika varianter av kristen tro.

Den grekisk orodoxa kristna tron.

Den syrisk ortodoxa kristna tron.

Den rysk ortodoxa kristna tron.

Den katolska kristna tron.

Den angelikanska kristna tron.

Den protestantiska kristna tron - med alla olika varianter av ideologiska skillnader.

Anser du att alla dessa ingår i din uppfattning av den treeniga kristna icke skapade guden som alltid har funnits ?

Den allsmäktiga gud som icke anser Jesu Kristi Kyrka vara en kristen kyrka ?

Camillhe
2010-03-06 00:13
#135

Nej jag behöver inte reflektera över begreppet kristen tro. Jag har det ganska klart för mig och återigen (eftersom du uppenbarligen måste ha missat i mitt inlägg i fetstil ovan) så skiljer sig LDS från kristen tro genom en massa punkter, några är:

  • Vi har inte en gud som är skapad, vår Gud har alltid funnits och har skapat allt.

  • Han varken bor eller har bott på planeten Kolob.

  • Vår Jesus är inte skapad utan har funnits alltid, Han är absolut inte "spiritbrother" till Lucifer.

  • I vår tro visar inte hudfärgen hur nära man står Gud och vår Jesus var absolut inte blond med blå ögon. (inte för att Hans utseende spelar ngn roll för kristna, men Jesus föddes som jude och skulle han utseendemässigt skiljt sig så markant från andra judar på den tiden skulle det ha skrivits om, däremot så spelar hans hudfärg roll för LDS).

Tänk vad trevligt och intressant det kunde blivit om du bemött detta istället för att försöka att som vanligt prata bort det genom att dra in annat.

Men för att ändå svara dig så tror alla ovanstående kyrkor likadant angående ovanstående 4 punkter vilket LDS INTE gör.

Jag börjar fundera på om du är här för att du saknar kunskap om kristen tro och vill lära dig mer. Jag står gärna till tjänst och berättar men den kristna grundläggande tron är ganska enkel och okomplicerad.

Bibelns Gud har alltid funnits, liksom Jesus och den Helige Ande. Gud skapade världen, dv s inte bara den här planeten utan världen, universum, allt. Han skapade människan, människan bröt mot Hans bud och synden separerade människan från Gud. Gud sände Jesus som tog vår synd på sig och dog oskyldig på ett kors så att vi genom Honom återigen kunde leva med Gud. Allt detta kan man läsa om i Guds ord kallad Bibeln som är fullkomlig och varken ska ha några tillägg eller att något ändras.

Det enda jag önskar av sekter, religioner, kulter och samfund som avviker från Bibelns ord är att man står upp för det och erkänner det. Men det verkar vara väldigt svårt.

Läs Bibeln Hukansson, och läs den med ett öppet hjärta så får du svar om LDS lära är sann eller ej.

Jag har tröttnat på att diskutera med dig för det leder ingen vart och du försöker hela tiden undvika obehagliga ämnen och försöker få din tro att framstå som ngt den inte är.

Jag kommer att från och med nu inte svara mer på dina inlägg, men fortsätter du skriva en massa osanningar som tex i inlägg 132 (där du för övrigt inte har svarat på min respons som visar att du har helt fel) så kommer jag att i punktform visa om och om igen på vad som skiljer LDS från kristen tro för att säkerställa att ingen människa ska bli förledd som läser utan tydligt se vad mormoner EGENTLIGEN tror.

[Hukanson]
2010-03-06 09:05
#136

LDS är ju ändå de som har lämnat ytterligare undervisning om att alla människor är Guds barn. Det finns bara en GUD Fader till alla barnen och Den Enfödde är den genom vilken SKAPAREN skapar alla Barnen till en avbild för att på så sätt frälsa och återlösa den mänsklighetens skapelse som Skaparen FADER_SONEN_HELIGANDE önskar se på Jorden.

Men som du själv kanske har förstått så lever vi inte i evighet (än) på denna Jorden, utan vi lämnar våra kroppar och lever i den andliga världen. Är det faktiskt så att du vet hur det förhåller sig i där, var och hur man lever så varsågod och berätta mer. Du påstår med bestämdhet flera gånger att du vet att Vår andlige Fader INTE lever där han säger sig leva enligt uppenbarelse, så då har du väl egen erfarenhet att dela med dig av. Annars är det ju god ton att hänvisa till Skriften när man vill hävda en åsikt som skiljer sig från gängse uppfattning.

Det står i LDS undervisning, given av himmelen,  att allting fanns först skapat i den andliga världen och Gud bestämde sig för att börja manifestera detta i kött och materialitet, när tiden var inne. Därför tog han hand om en varelse på Jorden och gjorde honom, Adam, till den första människan. På så sätt börjades skapelsen av Jorden. Den Enfödde spände ut himlarna och gjorde boningar där för människorna att bo i, därför att Adam syndade och dog till köttet. Han måste ju då ha en andlig boning att bo i eftersom han blev av med sin köttsliga kropp. Och den situationen sitter vi ju alla i.

Så vi är alla Barn till Den Absolute Skaparen - även Jesus och Lucifer. Men dessa storheter har speciella funktioner i skapelsen var och en på sitt sätt, som det står skrivet.

Som jag redan har påpekat så är det du och inte kyrkan som spekulerar i hudfärg. Det står skrivet att den som fordom stod Herren väldigt nära levde i hans ljus och härlighet "vitare än solen" och blev därför ljus i sin uppenbarelse och ev vithårig. Jag tror inte att det hade med hudfärg att göra mer vilken ton som hudfärgen antog. (även kaukasier kan ju vara mer eller mindre "vita").

Det kanske behövs sägas tydligare att Kyrkan har många uppenbarelsers vishet för alla att läsa och studera öppet tillgängligt på hemsidan.

Camillhe
2010-03-06 13:46
#137
  • Vi har inte en gud som är skapad, vår Gud har alltid funnits och har skapat allt.

  • Han varken bor eller har bott på planeten Kolob.

  • Vår Jesus är inte skapad utan har funnits alltid, Han är absolut inte "spiritbrother" till Lucifer.

  • I vår tro visar inte hudfärgen hur nära man står Gud och vår Jesus var absolut inte blond med blå ögon. (inte för att Hans utseende spelar ngn roll för kristna, men Jesus föddes som jude och skulle han utseendemässigt skiljt sig så markant från andra judar på den tiden skulle det ha skrivits om, däremot så spelar hans hudfärg roll för LDS).

[Hukanson]
2010-03-06 14:09
#138

Tarmsaft, jag känner att du egentligen inte diskuterar med mig utan med andra ideologiska debattörer i den protestantiska "gud-är-kärlek" traditionen. Den Lutherska tron är ju en tro på barmhärtigheten, att Herren är barmhärtig OM man tror på honom på det rena sanna sättet.

LDS är icke en europeisk kyrka på grekisk eller romersk eller Luthersk grund utan den av Herren själv återlösta och återställda sionistisk-amerikanska kyrkan som står fast i de uppenbarelser som gavs till den telning som Herren utnämnde till profet i enlighet med profeten Jesajas ord. Men kyrkan ber alla sina böner i Jesu Kristi namn: Amen.

asvensso
2010-03-07 14:56
#139

Hukanson - vad har du for forslag for att jag ska kunna respektera en kyrka som hojer ett gang promiskuosa snuskgubbar till skyarna? Jag vill garna respektera alla manniskor men dar drar jag gransen.

Tycker du att det ar acceptabelt?

Annons:
[Hukanson]
2010-03-07 14:58
#140

Men för att bemöta denna tre-enighets diskussion vill jag säga - utan att vara någon officiell representant - att treenigheten för en kristen alltid är förknippad med Kristus själv.

Det är för att uppfylla Faderns Lag och Önskan som Kristus kom till världen och såsom Kristus blev upplyft av människorna så skall Kristus lyfta upp människorna till sig och döma dem efter sina gärningar antingen de har lytt kallelsen till omvändelse, dop och andligt leverne till änden eller ej.

Men de som tror på Kristus och bedjer till Fadern i anden och i Kristi namn skall Herren hörsamma och komma tillmötes.

Detta är alltså den treenighet som Kyrka tror på och lever med.

Det är möjligt att det går att bedja till Fadern i något annat namn till exempel Elohim, Jehova,Moses,Maria,Jahwe eller något annat. Men det är ej enligt Skriftens påbud och hur kan man bedja till Gud som Fadern utom i Sonens namn? I sanning finns det inte någon annan Treenighets-Gud än just Fadern med tre namn uppenbarad i köttet till Världens Frälsning. Varför är det möjligt att bedja till Fadern i något annat namn? Det borde vara möjligt om man visste vad Helig Ande hette eller att bedja till Fadern i hans eget namn. MEN detta gäller ENBART för de som har döpt sig till RÄTTEN att hava Gud såsom en Fader.

Camillhe
2010-03-07 15:19
#141
Ämne
Kristendom
Mormon

GUD

Det finns bara en Gud (Jesaja 43:11; 44:6,8; 45:5).

"Och de (Gudarna) uppfattade ljuset, ty ljuset var klart, och de skilde ljuset, eller lät det skiljas, från mörkret. Abrahams bok 4:3).

Gud har alltid varit Gud (Psalm 90:2; jesaja 57:15).

"Gud själv var en gång som vi är nu, och är en upphöjd människa och sitter på tronen där borta i himlarna!!! . . . We har trott att Gud var Gud i all evighet, men jag motbevisar den ide'n och tar bort slöjan, så att ni kan se. " (Teachings of the Prophet Joseph Smith, p. 345). *1 (se nedan)

Gud är ande utan kött och ben (Joh 4:24; Luk 24:39).

"Fadern har en kropp av kött och ben, lika påtaglig som en människas, och likaså Sonen, men den Helige Anden har inte en kropp av kött och ben, utan är en person som består av ande. Vore det inte så, skulle den Helige Anden inte kunna bo i oss." (Doctrine and Covenants 130:22; Jämför med  Alma 18:26-27; 22:9-10).
"Därför vet vi att både Fadern och Sonen är perfekta män i format och form, var och en av dom innehar en materiell kropp… av kött och ben." (Articles of Faith, by James Talmage, p. 38). *2 Se nedan

TREENIGHET

Treenigheten är doktrinen om att det finns bara en Gud i hela universum och att Han existerar i 3 eviga simultana personer, Fadern, Sonen och Den Helige Ande

treenigheten är 3 separata Gudar; Fadern, Sonen och Den Helige Ande." Det är bevisat att dessa 3 är separata individer, fysiskt separerade från varandra, genom godkända anteckningar om gudomliga förbindelser med människan".(Articles of Faith, by James Talmage, p. 35).*3 Se nedan

JESUS

Jesus föddes av jungfru Maria
(Jesaja 7:14; Matt. 1:23).

"Frälsarens födelse var lika naturlig som födelsen av våra barn, det var resultatet av en naturlig handling. Han antog kött och blod och och föddes av sin Fader, liksom vi av våra fädrar. " (Journal of Discourses, vol. 8, p. 115). *4 se nedan
"Kristus föddes av en odödlig Fader på samma sätt som dödliga män föds av deras fäder" (Mormon Doctrine, by Bruce McConkie, p. 547). *5 Se nedan

Jesus är den eviga Sonen, Han är den andra personen i treenigheten. Han har två naturer. Han är Gud förkroppsligad och människa (Joh 1:1, 14; kol. 2;9) och skaparen av allt. (Kol. 1:15-17).

Jesus är bokstavlig andebror med Lucifer, en skapelse (Gospel Through the Ages, p. 15).

DEN HELIGE ANDE

Den Helige Ande är den tredje personen i threenigheten, Han är inte en kraft utan en person. (Apg 5:3-4; 13:2)

Mormonism gör skillnad mellan "The Holy Spirit"(Guds närvaro andligen) och "The Holy Ghost" (den tredje guden i mormonernas doktrin om treenigheten).
"Han  [the Holy Ghost] är en varelse uttrustad med krafterna och attributerna av gudomen, och inte bara en kraft eller essens. ," (Articles of Faith, by James Talmage, p. 144). *6 se nedan

FRÄLSNING

Frälsningen är förlåtelsen från synd och räddning för syndaren från döden.Det är en gratis gåva som man får genom Guds nåd.  (Ef. 2:8; Rom. 6:23) och kan inte förtjänas (Rom. 11:6).

Frälsningen har dubbla meningar i mormonism, universell återuppståndelse . . ."Den första effekten [av försoningen]är att försäkra hela mänskligheten,befrielse från straffet för synden, och att bereda en plan av Allmän Frälsning. Den andra effektenär att öppna upp en väg för individuell frälsning där människan kan försäkra sig om remission av personliga synder." (Articles of Faith, by James Talmage, p. 78-79). *7 Se nedan

Frälsning (förlåtelse från synd) kommer inte genom gärningar(Ef. 2:8; Rom. 4:5; Gal. 2:21).

"Eftersom dessa synder är resultat av individuella gärningar så så är förlåtelsen för dom beroende på individens lydnad av de föreskrivna kraven -- " lydnad av lagarna och förordningarna i Evangeliet'" (Articles of Faith, p. 79).*8 Se nedan

BIBELN

Det inspirerade, ofelbara Guds Ord
(2 Tim. 3:16)  är auktoritär i alla ämnen det tar upp.

Vi tror att Bibeln är Guds ord när den är korrekt översatt.
(8th Article of Faith of the Mormon Church). *9 Se nedan

asvensso
2010-03-07 15:30
#142

Hukanson - vad har du for forslag for att jag ska kunna respektera en kyrka som hojer ett gang promiskuosa snuskgubbar till skyarna? Jag vill garna respektera alla manniskor men dar drar jag gransen.

Tycker du att det ar acceptabelt?

Camillhe
2010-03-07 15:32
#143

# 141 Artikel översatt från http://www.carm.org/comparison-between-christian-doctrine-and-mormon-doctrine

*1,2,3,4,5,6,7,8,9  Eftersom jag inte lyckades hitta dessa ställen på nätet på svenska har jag översatt dessa själv, och det kan ha blivit fel men då får ni gärna rätta till det.

Nu Hukansson har du fått det du bad om, en översyn över kristen tro och vad som skiljer den från LDS lära. Och det är ganska mycket. Och alla kyrkorna du räknar upp i #134 instämmer i dessa doktriner

Woodland
2010-03-07 17:08
#144

# 143

Hurra!  Bra jobbat!  Well done!  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2010-03-07 19:51
#145

Håller med att det i och för sig är snyggt och bra jobbat. En intelligent sammanställning över vad som skulle kunna sägas vara diffusa och oklara punkter i vår gemensamma teologiska klarsyn över den teokratiska verkligheten.

Du har respekt och kunskap om den lära som ges som bredare och större än evangeliet. Evangeliet är endast till för att komma till tro på Herren Kristus Jesus.

Men Gud ÄR och har alltid varit. I begynnelsen skapades själva planeten med dess intrikata balanser i solsystemet. Kontinenterna som vilar på socklarna med mellanliggande världshav, bergskedjor och polarområden. Sedan jorden med dess myller av biologisk mångfald. Hur många arter finns det i jorden?

Detta jättearbete med att skapa allting - inte bara en gång för alla utan arbetet med att upprätthålla dem den tid som är dem utsatt - delegerade GUD till sina söner tillsammans med arbetet att skapa människan till sin liknelse dvs till en av sina söners avbild , till den förstföddes, den enföddes, frälsarens avbild.

Treenigheten förstås faktiskt så att det är tre olika personer som alla har rätt att sitta på tronen och regera som Gud. Gud-Kristus regerar över kött och jord, Gud-Heligande regerar över människoanden, Gud-Fadern är den störste och är Lagen över hela skapelsen. Runt tronen finns elementarväsen, äldsten och änglaskaror.

Människan är tillåten, Tarmsaft , att få och ha denna förståelse över heligheten, överheten, sig själv i en högre aspekt. Gud ger oss när vi är mogna och redo. Jättebra att du har den mognaden att du tycker det är jätteviktigt med detta. Tyvärr är det många som inte tycker som du. Du kommer, hoppas jag, att få ökad vishet om dessa frågor ju mer du utbeder dig vishet av Gud.

Så om vi är skapade till Guds likhet är vi det först och främst i anden. Men vi tro och att Gud har tagit på sig köttets form för att vi ska bli till hans avbild även i köttet - det är inte en slump att människan ser ut som vi gör , det är i vår Guds efterföljd och om inte annat så är Adam hela mänsklighetens Fader och upphöjd till att vara Mikael Ärkeängeln, Andefursten.

Jesus har ju tagit köttets form när han föddes i Betlehem. Kyrkan är av den uppfattningen att Gud var hans Fader i och med Helig Ande och Maria var hans moder. Han blev skapad som en människa och levde trettiotre mödosamma år i Israel som en rabbi och en timmerman. Sedan står det skrivet att Lucifer föll från himlarna till jorden och blev en morgonrodnadens son. Med det kan förstås att även han tog en människokropp, fast det blir en tolkning. Men i läran står det skrivet att människan fanns till, innan jorden var, som andebarn till Skaparen Fadern, däribland dem som senare skulle bli Kristus Jesus och då även de som skulle bli Abraham och Satan. Alla fanns i begynnelsen hos Gud såsom i en föruttillvaro, en icke-inkarnerad mänsklighet.

Kristus lovade Joseph Smith att sända olika andar till Joseph för att hjälpa honom. Först och främst Hugsvalaren som hade förmåga att bota och läka. Sanningens ande. Profetsians ande. Herren kan sända sin ande på olika sätt. Sedan kom ju också de uppstignas heligas andar till hjälp till exempel Moroni och Elia.

Vi är alltså alla komna från att vara bröder och systrar hos Gud men efter att ha inkarnerat på denna jorden så skljer sig våra öden från varandra. En del behåller sitt himmelska ljus, andra vandrar mörkrets vägar i våld och bittra plågor. För att ändå hålla mänskligheten i stort på den rätta vägen sände GUD en Herde som visar vägen.

Ifall du önskar bättre citat ur skriften, Tarmsaft, för att bemöta dina punkter så  får jag återkomma. Detta blev mer spontant.

[Hukanson]
2010-03-07 21:05
#146

Det slår mig som en tanke , Tarmsaft, att detta kanske är första gången som du är inkarnerad på Jorden, och därför har du svårt att acceptera någon anan Gud än den som du nyss för några decennier sedan har lämnat!! Du kommer nog direkt från föruttillvaron och längtar redan tillbaka hem något så fruktansvärt. Därför har du ingen förståelse för att när man väl har kommit till en inkarnation så är man fast i det som indierna kallar Samsara, dvs den fysiska skapelsen av Himmel och Jord.

Kyrkan lär att vi kommer från föruttillvaron dvs andebarnens Gud och inkarnerar på jorden för att där visa om vi vill bevara vår tro på Ljuset och leva fridsamt med tro på Gud. Jordelivet är ett test. Kommer du till tro på Skapelsen? Accepterar du att du är en kropp-given skapelse som måste underordna dig en Treenighets-Gud som är en representant för den Gud du lämnade för att inkarnera på Jorden och följa Fadern_Sonen_HeligAnde; den store JAG ÄR.

Enda sättet att komma tlllbaka till den Gud som man har lämnat i föruttillvaron är att komma så nära Fadern som möjligt, för i hans närhet känns avståndet till föruttillvaron inte så stort.

Annons:
Camillhe
2010-03-07 21:42
#147

Hukansson, nu frångår du ju till och med LDS lära, vad tror du egentligen, har du vävt ihop en egen lära? Blandat in lite new, age, ockultism och lite LDS?

Den tanken som slog dig om min inkarnation, var ganska säkert från satan.

Jag kommer att leva i evighet med Jesus, kommer du?

[Hukanson]
2010-03-07 22:46
#148

Om mina tankar var av satan Tarmsaft så är du den förste att förstå det som sanningen.

Vi är alla  människor, enskilda personer, ingen är perfekt och ingen är färdig eller syndfri. Om jag vore en av de lds'are som hade funktion i kyrkan skulle jag inte sitta här på tråden. Att leva av det som kommer ur Guds mun är en helig dygd som Jesus lärde. Att kämpa med sin tro är måhända svagt och orent men mänskligt.

Det är tråkigt att du inte vill läsa "Joseph Smiths Bok", som jag personligen tycker är ett bättre namn, och utifrån en mer tacksam attityd försöka vidga förståelsen av Skriften.

Det är allmänt känt att Jesu Kristi Kyrka inte är någon europeisk kyrka utan den amerikansk-sionistiska världsreligion som Herren gav till världen 1830-talet. Så varför anklaga kyrkan för att inte vara något som den inte är?

Camillhe
2010-03-07 23:55
#149

Nu börjar du bli pinsam:)

Så du har ingen funktion i LDS, då förstår jag lite mer varför du villar bort dig så mycket och inte är helt på det klara med LDS lära. (Eller om du väljer bort sånt som inte passar dig, det är ju också en möjlighet)

Jag vet inte vilken av böckerna du syftar på med "Joseph Smiths bok", men jag har läst och studerat merparten av era skrifter.

Joseph Smith var en hmm snuskgubbe som asvensson ganska bra uttryckte det. En man som sysslade med det ockulta och som inte kunde klara av vanlig kristen tro. Troligtvis pga makthungrighet. Inte en man som man bör se upp till eller efterfölja.

Joe fick sin makt, sina kvinnor och var nog ganska nöjd med sig själv. Har du tänkt på att om du tittar på människorna i Bibeln var det ofta väldigt ödmjuka människor som Gud utvalde, och dom som inte var det innan blev det när dom kom nära Gud.

"I samma ögonblick kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: "Vem är störst i himmelriket?" Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem och sade: "Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket.
Den som ödmjukar sig som detta barn, han är den störste i himmelriket.
Och den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig.
Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup. "
Matteus 18:1-6

Att förleda någon som LDS, och just nu DU, försöker göra, är verkligen inte ngt man bör ha på sitt samvete.

Man kan vackla i sin tro, man kan behöva ifrågasätta saker, men att förleda andra är verkligen allvarligt.

[Hukanson]
2010-03-14 13:47
#150

Recognizing Gospel Light

By

Yulia Phares, “Recognizing Gospel Light,” Liahona, Mar 2010, 9

I would not say that I had no goals before I was baptized a member of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. But I can say that my life had no clear direction. I sometimes felt as if I were walking in darkness, not really knowing which way to go.

Like most other 19-year-olds in Saint Petersburg, Russia, I hoped to someday get married, have children, and live happily ever after. Still, I wouldn’t say that I exactly knew how to achieve this goal—especially the part about living happily ever after.

But Heavenly Father knew. He knew that before I could attain real happiness, I needed to place Him and His Son at the center of my life. I started to learn how to do this not long before my 20th birthday when the missionaries began to teach my family about how to find happiness through living the commandments.

After we met the missionaries, it didn’t take long for me to know what to do. I prayed and knew that if I wanted to meet my life’s goals, I needed to be baptized a member of Jesus Christ’s Church.

Following my baptism, I was ostracized by some friends and family members who couldn’t understand why making this choice to follow Heavenly Father’s plan was so important to me. Despite this, I was happy. I knew He was comforting me by allowing me to go through these trials with peace.

By the time I turned 21, I had a strong desire to testify of the truthfulness of the gospel and share with others how resolving to live the commandments had changed my life, so I became a missionary. It felt wonderful to share with people what had happened to my life from the time I decided to put the gospel first.

My life has been full of blessings since that time. Eight years ago I was able to enter the temple and reach my goal of getting married. However, instead of only being married, I was sealed to my husband for eternity.

Over the last several years, my goal of becoming a mother has also been fulfilled. I have been blessed with three wonderful sons.

Not long ago my family and I had the opportunity to visit a temple open house. As we walked through the temple, our four-year-old son looked at me and said, “Mom, because you and Dad got married in the temple, our family is going to be together forever.”

I feel blessed and humbled to think of the last decade of my life. I am on my way to achieving my goal for a “happily ever after,” thanks to the fact that I turned my life to my Heavenly Father and to Jesus Christ. As long as I place Them at the center of my life, I know I can achieve my goals. I know that Heavenly Father and the Savior love us and want to help.

Would you like to share how Jesus Christ has touched your life? We welcome accounts of your gospel experiences and insights relating to the Savior’s ministry and mission. Possible topics might include the Atonement, grace, healing, hope, or repentance. Please limit submissions to 500 words, label them “We Talk of Christ,” and send them to liahona@ldschurch.org.

Woodland
2010-03-15 17:53
#151

# 150

Give me a break!

Obestämd

# 148

Om mina tankar var av satan Tarmsaft så är du den förste att förstå det som sanningen.

Räkna mig som en go' tvåa!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2010-04-24 13:16
#152

För den som verkligen söker en större förståelse för modern Kristen tro och hur man lever den i dag föreslår jag ett besök på Aftonbladets Bloggdagboken av MormonLady . Där bloggas det om allt möjligt relaterat till kristen tro och så finns det videos som är värda att uppmärksammas. Länkar och musik.

Mormon Lady

Camillhe
2010-04-24 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Om du tvunget måste putta upp den här tråden och fortsätta försöka ljuga om mormoners tro så kan vi väl berätta lite sanningar om mormoner istället:D

Här är tex mormoners "magiska underkläder"

Dessa underkläder ska ALLTID bäras, och de är magiska. De skyddar mot allt, inklusive skott, brand mm. En sann mormon tar inte ens av de när dom duschar utan då tar man av dom på halva kroppen, tvättar den delen, tar på sig för att sen tvätta andra halvan av kroppen.

Här är en ganska rolig länk som tar upp ännu mer av alla sjuka saker grundaren Joseph Smith byggde sin sekt på.

Annons:
asvensso
2010-04-26 16:27
#154

Och sa har vi da den omattligt promiskuosa livsstilen dar gamla gubbar uppmuntrades att gifta sig och fa barn med unga flickor, deras mammor, kanske nagon moster och ett par kusiner…skank en tanke at de unga pojkar som forvisades ut ur gemenskapen for att de representerade konkurrens for gubbvaldet over flickorna.

Dessa ideer kom fran samma grundare och mormonerna tog bara avstand ifran dem nar de tvingades att gora det. En sadan "profet" kan man inte ta pa allvar.

[Hukanson]
2010-04-26 17:31
#155

Jag hoppas du resonerar på samma sätt när du sitter på puben och lyssnar på dina vänners skryt om erövringar , snedsteg och otroheter. Vad anser du om kondomer , förresten ?

Dessa ideer som du säger är fortfarande en del av det Förbund som Kyrkan har med Fadern i Jesus Kristus. Inget att skämta om för en kristen. Men de efterlevs inte därför att det är viktigare att följa Förenta Staterna lagstiftning.

Det finns utomkyrkliga grupper av "mormoner" som lever av tro, hopp och kärlek till Herren - som valt att vara "fundamentalister" i denna aspekt. Det är deras val. Dessvärre brukar det inte fungera och som du själv visar så väcker det vrede hos vanliga människor.

Den som söker mer avancerad diskussion får en länk av mig här :

Maxwell Institutet

Glad

Camillhe
2010-04-26 22:35
#156

Hur tror du Hukansson? Tror du att dina heliga magiska underkläder skyddar mot ngt förutom kyla?

asvensso
2010-04-28 17:33
#157

Hukanson- om gubbarna i mormonkyrkan kanner att de maste satta pa alla kjoltyg i sin omgivning sa hoppas jag att de anvander kondomer! Mina vanner satter inte pa tonaringar, deras mammor och systrar och kor med flera parallella relationer samtidigt - gor dina vanner det? Att saga att Gud vill att man ska leva pa det viset ar patetiskt! En riktigt dalig ursakt for pilska gubbar att fa leva ut sina fantasier.

[Hukanson]
2010-05-08 07:15
#158

Tack för att denna tråden och denna tiden fick ert intresse - avslutar med en video från YouTube . Allt har sin tid i sitt rum och mäktig är Gud att sätta sina Planer i verket.

BattleBitch
2010-05-08 11:22
#159

Hukanson, stämmer det Tarmsaft säger att ni har speciella underkläder? Eller är det bara påhitt? Vad har ni annars för belägg i bibeln för det?

[Hukanson]
2010-05-08 22:02
#160

Det är väl inget speciellt med de underkläderna. Typiska vita underkläder som man hade på 1800-talet dvs de sitter ihop i ett stycke ungefär som engelska viktorianska badkläder fast bättre. Underkläder har vi ju allihop eller?

Men visst kan man säga att de är litet speciella eftersom alla i kyrkan har samma fabrikat och de tillverkas enkom för medlemmarna. De ska vara som en påminnelse att man ska sträva att leva rent och heligt - sista dagars heliga, remember?

Annons:
BattleBitch
2010-05-09 12:44
#161

#160

Ok ..

Då var det inget magiskt med det hela som Tarmsaft påstod.

Camillhe
2010-05-09 14:43
#162

When Mormons go through the Endowment ceremony in the Mormon temples, they are given a set of "underwear" known as "garments". Mormons are lead to believe that the garments have "magical properties" and can save them from bullets, fire and accidents. Many faith-promoting rumors are spread throughout the church about the saving powers of the garments - even though not a single rumor can be proven. Mormons cannot make their own garments - they must be purchased from the Mormon Church.

källa

[Hukanson]
2010-05-09 18:57
#163

Det är riktigt att för vissa tempelceremonier måste man ha tempelkläder som inte får tas in utifrån. Dessa används alltså i tempelcermonier och för den som kan acceptera att tro på det heliga i detta kanske också förstår att kläderna blir litet speciella för innehavaren efteråt. Ungefär som de dopkläder man hade när man döpte sig första gången - de är nog litet speciella för de flesta.

Att leva av tro är något fint för en sann kristen - inte något fult som Tarmsaft tycks anse.

Camillhe
2010-05-09 22:51
#164

Jag anser definitivt inte att min dop"klänning" är speciell på ngt vis. Jag har aldrig ägnat den en tanke då den i sig inte har ngn betydelse. Mitt dop däremot tänker jag ofta på och är självklart en påminnelse om att jag valt att leva mitt liv med Jesus. Jag har aldrig känt ngn kristen som har ett speciellt förhållande till de kläder de hade på sig på dopet.
Någon på sajten som har det?

Och man har ju absolut itne på sig sina dopkläder resten av livet, varför skulle man det? Kläder är bara materiella ting och har ingen betydelse i sig. Dessutom har du ju knappast på dig samma "mormon underkläder hela ditt liv", de bör ju tvättas ibland så några ombyten har du väl?

Jag anser inte att det är "fult", det är helt fel ord. Jag anser att det är sorgligt att så många människor är så lurade på så många sätt i LDS sekten.

Och jag anser framförallt att man oavsett religion inte ska ha en massa hemligheter och mystiska läror som folk inte får veta om förrän de redan gått in i sekten.

Varför har dina magiska underkläder frimurarnas tecken på brösten Hukansson?

[Hukanson]
2010-05-10 07:00
#165

Herren skapar människan och har skapat naturen. Människans lott är att av naturen göra materiella ting som hon använder för att ära Guds namn.

Håller du med om den verklighetsbeskrivningen?

Människan har byggt upp en värld, Gud till ära, använt sig av den begåvning och den kropp hon fått låna av Skaparen, Herren.

Vissa av de föremål som hennes händer har byggt anses mer heliga än andra. Vi kan nämna tempel, synagogor, kyrkor, katedraler, kloster, parlamentshus, kungaslott, adelsherrgårdar - därför att de avsiktligt byggdes för att vara "speciella".

Detta är den värld som har varit. Skillnaden gentemot nu skulle då vara att nu anses allting i hela världen vara lika speciellt och heligt , lika jätte speciellt och heligt, att det inte finns något som är speciellt eller heligt.

Att tro på att något är speciellt eller heligt blir då att göra sig förmer, göra sig märkvärdig, för allt är ju lika speciellt och heligt.

Så ok, mormoner är lite konservativa, har en viss förkärlek för 1800-talet, men på ett rent och propert sätt. Kyrkan brukar inte använda symboler, har väldigt lite symboler, men några stycken finns. Som Herren säger: Israels döttrar skall inte hava en myckenhet av smycken och prydnader utan vara sparsmakade.

Men kristen tro är att tro på Herren och att attackera en kristen för hans enskilda eller kollektiva tro på Herren är att attackera Herren själv.

Camillhe
2010-05-10 14:25
#166

Kan du inte svara på varför du har frimurarloggan på dina magiska mormon underkläder?

Och nej att skriva ut sanningen om LDS är inte att attackera Gud då ni inte tror på kristendomens Gud vilket har konstaterats gång på gång i tråden.

Och som jag skrivit innan så tänker jag inte acceptera att du försöker evangelisera LDS här utan att visa på alla saker inom LDS som går helt emot kristen tro.

BattleBitch
2010-05-10 23:11
#167

#166

Fy vilket nedlåtande och otrevligt inlägg!

Du kan verkligen inte vara kristen Obestämd

Annons:
Camillhe
2010-05-11 03:04
#168

Battlebitch, jag förstår att du tycker det är jobbigt då jag gör precis likadant med dig när du försöker evangelisera JV's tro på siten.

Det jag inte kan förstå är varför du och Hukansson hänger fast här med allt vad ni har? Varför startar ni inte JVifokus, LDSifokus? Eftersom ni båda tillhör sekter kommer ni aldrig att få sprida er villolära här i fred.

Jag ser det som min plikt att upplysa människor som inte har en aning om att ni presenterar en lära som inte på ngt vis kan kallas kristen tro.

Att kunna förklara symboler man har på sig varenda dag tycker jag är en självklarhet. Att veta vad de står för likaså.

Ang om jag är kristen eller ej så har det ingen betydelse vad du tror. Enligt din lära är jag inte kristen så det var väl inget nytt? Det är ju bara JV som har "sanningen".

BattleBitch
2010-05-11 14:01
#169

#168

Jobbigt?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx inlägget är rensat/Margareta

Inget en kristen ska vara. Tänk på hur Jesus skulle ha gjort!

OlgaMaria
2010-05-12 11:35
#170

#169 nedlåtande inlägg?

vad är inte ditt då?

Om vi tänker att Tarmsaft var du hade hon kunnat skriva så här:

Kan du inte svara på varför du har ett kors runt halsen som symboliserar hur vår älskade Jesus blev avrättad?

Och nej att skriva ut sanningen om treenigheten är inte att attackera Gud då ni inte tror på kristendomens Gud vilket har konstaterats gång på gång i tråden.

Och som jag skrivit innan så tänker jag inte acceptera att du försöker evangelisera treenigheten här utan att visa på alla saker inom treenigheten som går helt emot kristen tro.

Hade inte du kunnat skriva det? Och vad är skillnaden mot Tarmsafts inlägg?

Tarmsaft är saklig men du går till personangrepp och säger att hon är ful och elak och inte kan vara kristen - baserat på hur hon uttrycker sig!!! Du uttrycker dig knappast bättre!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2010-05-12 13:40
#171

#170

Jag skrev bara vad jag tyckte om hennes dömande och arroganta, nedlåtande inlägg. Inget som Jesus hade godkänt.

asvensso
2010-05-12 15:24
#172

Jag tror inte Jesus hade varit sa positivt installd till att nagra pilska gubbar i USA borjade agna sig at att ha sex med flera generationer av samma familjs kvinnor, att slanga ut unga man ur gemenskapen for att gubbvaldet over de unga flickorna inte skulle storas samt att vara sa fyllda av hybris att man tyckte att det var Guds vilja att just de gubbarnas gener skulle foras vidare genom att satta sa manga barn som mojligt till varlden med sa manga kvinnor man kunde lagga rabarber pa.

Samma "profeter" for det budskapet och Mormonkyrkan gav bara upp detta for att de tvingades till det. Att satta dessa gubbar ens i narheten av Jesus gor mig forbannad. Ar det nagon som ar elak och dum sa var det dessa promiskuosa gubbar som forvred huvudena pa folk i USA.

[Hukanson]
2010-05-12 15:42
#173

Tarmsaft kanske kan förklara varför det är så viktigt med kräkla, stav och prästkläder, altarduk och dopfunt, kollekthåv och orgel, färgsymbolik och kyrko-års-ordning, samarbete med staten, stora finansfonder med aktiespekulationer, samarbete med ekologiska trädgårdsodlingar i Afrika etc Hur viktigt är det egentligen i ett Den Sanna Läran perspektiv ? Och vad har hänt med den toleranta kärleken som tillåter andra religioner att finnas till för att det finns bara en Gud för "Bokens folk" ?

BattleBitch
2010-05-12 15:52
#174

#172

En sak är att tycka .. och en annan att spy galla på en elakt sätt…

Skillnaden är natt o dag!

Annons:
Camillhe
2010-05-12 16:13
#175

Hukansson: Jag anser inte att ngt av det bör finnas. Att samarbeta med ekologiska trädgårdsodlingar låter iofs positivt men det du talar om är Svenska Kyrkan, jag är frikyrklig.

Dock kan jag förklara alla symboler som jag skulle ha på mig utan problem.

Och jag tycker att samma sak borde gälla för dig. Frimurarna står för mkt saker som de flesta människor nog skulle bli förfasade över. Och jag tycker att ska du bära en sån logga bör du vara medveten om vad det står för.

[Hukanson]
2010-05-12 16:21
#176

Att tro att Bibeln är Gud Ord är väl litet magstarkt - när och var skrev Gud Bibeltexten?

Enligt vad jag har läst har det hänt två gånger. Den första gången när Gud skrev Lagen på Stentavlan som sedan Moses i vrede över guldkalven slog sönder (!) och andra gången då Konungen i Babel fick eldskriften på väggen som Daniel kunde tyda som en profetsia och som sedan skrevs ned som hörsägen.

Bibeln är skriven av människor - originalet för tvåtusen år sedan och sedan omskriven många gångar. Översatt och nu äger Riksdagen/Bibelkomissionen  Bibeltexten som copyright. Om du citerar texten ett längre stycke måste du betala med svenska pengar.

Mormons Bok är också skriven av människor, av Joseph Smith och Oliver Cowdery på 1830-talet i New York. De hade likt forna profeter uppdraget att tala Guds Ord men inte bara det utan att skriva ner och låta trycka upp det också. Som ett resultat av detta har miljoner människor , bland dem 100 000-tals svenskar emigrerat till det nya landet där frälsning fanns att få.

De emigrerade av tro på Kristus och det är något vi bör respektera.

Visst finns det en skillnad - den är uppenbar : förut var det Jesus som gick på jorden och bad till Fadern , i Amerika var det Joseph som gick på jorden och bad till Jesus Kristus.

I Jesu Kristi Kyrka accepterar vi detta fullt ut - Herren blev dödad på korset men besegrade dödsriket och uppsteg till Fadern för att därifrån igenkomma att regera kött och jord från Sions berg och sina egna i sin egen kyrka i de sista dagarna innan eld-dopet och den stora dagen blev 1000-årsrike.

Herren Jesus Kristus har i Läran och Förbundet förklarat att han betraktar Amerika som sitt eget rike och att han vill att fridens och kärlekens frälsning skall kunna finnas där.

Camillhe
2010-05-13 00:02
#177

1. Jag vill fortfarande veta om du är medveten om vad frimurarnas logga står för.

2. "Att tro att Bibeln är Guds ord är väl lite magstark", nej inte enligt oss kristna. Är det inte lika magstarkt då att tro att "mormons bok", Läran och Förbundet" och "den kostbara pärlan" är det Gud vill säga till människor?

3. Jesus har inte förklarat någonting i Läran och Förbundet, Joseph Smith skrev den boken.

4. Vilken del av Mormons bok skrev Cowdery?

Kan du inte vara snäll och svara på frågorna nu istället för att byta ämne?

[Hukanson]
2010-05-13 04:48
#178

1. Tyvärr, jag är inte medlem i frimurarnas sällskap så jag är inte helt medveten om det.

2. Du undviker att bemöta min poäng med diskussionen , Tarmsaft, det magstarka är blind fanatism. Vad vill Gud säga till människor? Jag tror att Gud samtalar med människor jämt, hela tiden, i våra högre Själv . Men ibland vill Gud uträtta saker och ting på jorden. Ibland skickar Han budbärare därför att stora förändringar skall komma. Jesus blev skickad att bära bud om en ny tid och en stor förändring för Israel, nämligen att Jerusalem skulle förstöras och Israel skulle skingras bland nationerna. Detta hände så som Gud sagt genom profeterna. På samma sätt hände det sig på 1800-talet att Gud sände Joseph till Amerika för att bli Jesu Kristi verktyg att grunda en amerikanskt prästadöme därför att en ny stor förändring skulle ske - Guds vrede skulle utgjutas över alla nationer och Israel skulle återsamlas och upprättas som förut inom sina gränser. Och det skedde precis som Gud ville.

(för den som inte förstår vad jag skriver förtydligar jag med att säga amerikanskt inbördeskrig - världskrig 1 + 2 , den judiska staten Israel's födelse 1948)

3. Joseph (och till en del Oliver) skrev genom andens vägledning de böcker som är det återställda Evangeliet där Jesus helt förklarar sin lära och hur vi skulle och skall leva den. Joseph hade ingenting annat än Andens vägledning. Vem skulle kunna skriva en sådan Bok utan Helig Ande's vägledning ?

4. Cowdery fick tillåtelse att "översätta plåtarna" som de sade och kunde skriva ner vad Anden inspirerade om. Han fick alltså profetsians ande och gåva. Men vad jag känner till så var han bara skrivare åt Joseph Smith och var den som skrev ned på papper vad Joseph talade i Anden. Så rent praktiskt har han kanske skrivit merparten av Mormons Bok.

Herren säger - lek inte med heliga ting. Den som hädar helig ande skall inte bli förlåten. Vi bör därför ha respekt för det vi inte förstår om det sägs i helig andes namn.

Camillhe
2010-05-13 06:02
#179

1. Ändå bär du deras logga, och du vet inte varför? Jag skulle personligen inte känna mig bekväm med att bära en symbol som jag inte visste vad den stod för. Jag tycker du ska läsa på om frimurarna eftersom Smith hämtade en hel del av sina tilltag därifrån.

2. Om det är magstark fanatism att tro på Bibeln som Guds ord så ansluter jag mig gärna till den skaran. Varför finns det ingenting i Bibeln eller judiska skrifter om Smith? Vilka profetior skulle du vilja hävda handlade om honom? Jag vet exakt vad LDS kyrkan lär ut men jag har svårt att förstå hur man kan tro på det.

3. Joseph dikterade, först skrev hans första fru Emma, sen Harris, men dom 116 sidorna försvann och översattes aldrig igen. Sen dikterade Joseph och Oliver skrev. Joseph skrev alltså inte själv utan dikterade genom att sitta med huvudet i en hatt där stenarna Urim och Thummin låg och med hjälp av de översätta en text skriven på guldplåtar med vad LDS vill kalla reformerad egyptiska dvs en slags hieroglyfer. Här skulle jag lätt kunna skriva en uppsats om alla misstag Smith gjorde, bla så finns texten kvar och är granskad.

4. Cowdery skrev enligt LDS lära absolut inte ner ngt som "Anden" inspirerade honom till. Han skrev ner det Smith dikterade.

Här är en ganska lättläst länk för er som vill läsa mer om alla misstag Smith gjorde under sitt "översättningsarbete" och vad som skiljer mormons bok totalt från Bibeln och gör att den aldrig kan klassas som ett "testamenten om Jesus Kristus" som mormonerna vill hävda.

Och till slut, Hukansson, detta är andra gången du försöker hota mig med att jag skulle häda den Helige Ande, och att jag inte ska leka  med "heliga ting".

Jag tycker du ska sluta med sådana meningar, det är dels väldigt smaklöst och dels har ingen som helst påverkan på mig.

LDS lära ÄR inte det minsta helig, tvärtom är det en bevisad bluff av en man som inte passade in någonstans och därför kände sig tvungen att starta en egen kyrka. Den Herre du pratar om är inte den Gud vi kristna tror på, och det vet du lika väl som jag.
Att ha respekt för allt som sägs i D.H.A. namn är vansinne. Vem som helst kan säga vad som helst och hävda att det är i D.H.A. namn. (Vilket Smith är ett strålande bevis på) Det är därför vi har fått Bibeln, Guds ord, för att vi ska kunna pröva sånt som sägs och det är också därför vi fått gåvan att urskilja andar, för att kunna se vad som är från Gud och vad som inte är det.

Camillhe
2010-05-13 06:33
#180

En sista grej för i "natt", du skriver i inlägg 84 att "

Polygamin har ALDRIG varit utanför äktenskapet . Liksom Israels store i fordom så hade De Första god tro i att leva i storfamilj . Men Kyrkan är fast övertygad om vikten att leva i enlighet med landets lagar så polygamin övergavs när USA´s President lagstiftade om det .

Fast det stämmer tyvärr inte. Faktum är att Smith hade minst 33 fruar, varav 11 av dom fortfarande var gifta med sina män när Smith gifte sig med dom.

chokladfudge
2010-05-13 14:29
#181

Hulkansson: i inlägg 155 så påstår du att det är viktigare att lyda lagar än det som gud säjer, det är tvärt emot vad den kristna läran säjer.

 i ett senare inlägg så säjer du att jesus kom till jorden för att informera om bla. jerusalems förstörerlse. Vad säjs om att läsa bibeln, som ju tillstörstadelen är nedtecknad av ögonvittnen till jesus. Enligt den så har jesus en helt annan syn på sig själv än den som du tydligen har.

Slutsats. Sluta att hävda att LDS är kristna, och måste du promt fortsätta att göra det så kan du väl läsa på vad de kristna tror först.

Annons:
[Hukanson]
2010-05-13 15:22
#182

"Det är därför vi har fått Bibeln, Guds ord, för att vi ka kunna pröva sånt som sägs och det är också därför vi fått gåvan att urskilja andar, för att kunna se vad som är från Gud och vad som inte är det."

Du anser att du har fått Bibeln och därmed gåvan att urskilja andar på det att du ska kunna pröva sånt som sägs och urskilja om anden är av Gud. Du är döpt i frikyrkan. Du doktorerar i religionsvetenskap på universitetet.

Det synes mig att du har vad som krävs för att veta att Tanak sammanfördes med Evangelion och blev till medeltidens latinska bi'blia.

Bibeln betyder alltså "böcker" vilket menas böcker med den bästa kunskap.

Det är förallan del gott att äta av kunskapens träd men det bör göras i Kristi namn och blandas med frukt från Livets träd på det att människan må helas och bli levandegjord i sitt inre.

Camillhe
2010-05-13 15:42
#183

Förstår inte din poäng Hukanson? Jag tror de flesta vet att Bibeln betyder böcker oavsett studienivå. Och de böckerna är ihopsatta till ett verk som vi kallar Bibeln. Vad har det för betydelse i sammanhanget? Vill du att jag ska skriva "jag tror att alla böckerna i verket Bibeln är Guds ord"?

Det skulle kännas ganska onödigt med tanke på att de flesta människor vet precis vad som syftas med när man säger Bibeln.

Jag tycker du ska läsa på om Smiths 33 fruar och speciellt de 11 som fotfarande var gifta med sina män när Smith gifte sig med dom istället, det är en grundläggande kunskap om den man som du tror var sänd av LDSguden.

(Och jag doktorerar i teologi, inte religionsvetenskap)

[Hukanson]
2010-05-13 19:26
#184

När det gäller Joseph Smith anser jag att man måste se honom som en Konung i Israel - det är min uppfattning - och att han därmed har de svårigheter som alla Konungar har att sammanföra det himmelska med det världsliga. Dessutom levde han bara en kort tid, han var fortfarande ung när han sköts ihjäl av mobben.

Kung David och Kung Salomo är ju kända som Konungar och tempelbyggare och de hade också svårigheter att hantera kärleken i sina liv. Men det är ju ändå en ljuv plåga därför att Guds Kärlek kan vara stark och föra människor obevekligt samman.

Vad gäller Bibeln måste jag fråga dig om det är viktigare vad folk tror att Bibeln är än vad du själv anser ? Tror du att alla böckerna är Guds Ord och vad innebär då det för dig ? (förutom att du därmed får stora andliga gåvor att veta vad Gud är eller inte är). Varför erkänner du inte de katolska påvarnas och kardinalernas bönesvar och uppenbarelser. Varför nämner du inget om Luthers betydelse för nytolkning och översättning av alla böcker ? Varför nämner du inget om Olaus Petri's betydelse för nytolkning och översättning av De tyska versionerna av böckerna? Varför nämner du inget om att Bibelkommissionens främsta uppgift under sina trettio år var att granska Mormons Bok och hur den skulle påverka en nykritisk granskning av Bibelöversättningen ?

Kan du ge fler exempel på vad Gud inte är förutom Jehova Vittnen , Jesu Kristi Kyrka , Hinduism och Islam ? Tänk på att det är ett väldigt stort antal personer som tror mycket om det - ca 900 miljoner folk som tror. Om du skiljer på din Kristna Gud och övriga människors Gud - hur vill du förklara skillnaden ?

[Hukanson]
2010-05-23 16:42
#185

Ett exempel ur levande livet på hur stark kristen tro och mission kan vara även i vår tids Nordiska klimat år 2010 :

Boxningsmästare blir missionär

Sofie Møholt, 22 år, har gått från att cirkulera i boxningsringen och dela ut slag till höger och vänster till att nu cirkulera på gatorna i Trondheim i Norge och dela med sig av Jesu Kristi glada budskap. Addressavisen, en regional norsk dagstidning, publicerade en artikel om den unga boxningsmedaljören med rubriken ”Boxaren och missionären Sofie Møholt har hårt slående argument.”

Sofie, som är en av världens främsta unga kvinnliga boxare, har tillfälligt lagt handskarna och knytslagen mot motståndarna åt sidan för att under ett och ett halvt år tjäna som missionär för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Hon strävar varje dag efter att dela med sig av sin tro till andra, men har också stora planer på att gå tillbaka till ringen och ta en medalj i OS 2012 i London.

Hur kan den här mästarinnan i ringen behålla perspektivet med sin tro? ”Jag har inga problem med att vara troende och boxare”, har hon rapporterats säga. ”Boxning är egentligen ingen våldsam sport. För att vinna krävs framför allt koncentration.”

Sofie kommer från en boxarfamilj och började träna på allvar som trettonåring. Hon boxades med sin pappa och bror hemma i Horsens i Jylland (Danmark). De här dagarna och åren av träning och förfining har gjort henne till en av de främsta kvinnliga boxarna. Hon har varit dansk mästare tre gångare och skandinavisk mästare två gånger. Hon vann brons vid europeiska mästerskapet och kom på fjärde plats i världsmästerskapet.

I stället för att dagligen träna och finslipa sin boxning utför hon nu missionärsarbete för kyrkan bland folket i Trondheim. Sofie bekostar själv resor och boende som många andra av kyrkans missionärer. Hon och hennes kamrat inbjuder andra att komma till Kristus och finna samma glädje som hon har funnit i hans lärdomar. Enligt citat säger Sofie att hennes budskap är ”att Gud älskar oss och har en plan för oss som människor. Han har återställt sin kyrka som den var på Jesu tid. För att åstadkomma detta har han valt en ny profet, amerikanen Joseph Smith, som levde i början av 1800-talet. Joseph Smith översatte Mormons bok, som vi använder som helig skrift förutom Bibeln.”

När hon tillfrågas vilka egenskaper hon har lärt sig genom boxningen som har hjälpt henne i missionärsarbetet, svarar hon: ”Att göra upp tydliga personliga mål varje dag. Som boxare är jag känd för min fightaranda och jag använder mig också av den som missionär. Mitt mål varje dag är att känna mig tillfreds med mina ansträngningar vid dagens slut.”

När hon å andra sidan tillfrågas hur hennes tro har påverkat boxningen, svarar Sofie: ”Innan jag går in i ringen ber jag alltid en liten bön om styrka. Det har resulterat i många segrar.”

Hennes fokusering ligger för närvarande på missionärsarbetet, men hon är bestämd i sin försäkran om att hon ska återvända till ringen. Hennes dröm: Att bli professionell boxare.

Upp till toppen
Annons: