Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1899 ggr
Maria
2009-02-24 11:20

Svenska kyrkan/Frikyrkor

Det skulle vara kul att veta vad ni andra tillhör inne på denna "sajt"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2009-02-24 11:22
#1

Borde väl själv tillägga att jag tillhör Svenska kyrkan och det passar mig så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Santhe
2009-02-24 12:19
#2

Svenska missionskyrkan

Lidan
2009-02-24 12:35
#3

svenska kyrkan formeltt.Men känner mig församlingslös.

Det händer att jag gästar Pingstkyrkan,fast det är sällan jag kommer iväg på Gudstjänster,bönemöten

Får inte riktigt ihop det.

OlgaMaria
2009-02-24 14:07
#4

Jag tillhör en församling som är dubbelansluten till Pingst och EFK.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2009-02-24 15:05
#5

Annat samfund - Jehovas Vittne

Lidan
2009-02-24 17:39
#6

SkämsEFK?Vad är det förkortning av?

Annons:
Santhe
2009-02-24 17:48
#7

#6 Evangeliska Frikyrkan

Margareta
2009-02-24 18:24
#8

Svenska kyrkan med bakgrund i Credo/EFS

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

evrekaw
2009-02-24 18:25
#9

Dalai lama säger att vårt hjärta är vårt tempel…

Är medlem i svenska kyrkan men går sällan dit…

Känner större närhet i mitt eget hem, i stillhet och bön…

I Umeå hittade jag underbar gemenskap i svenska kyrkan…

Tyvärr inte här…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-02-24 18:52
#10

Vart bor du nu evrekaw?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
2009-02-24 18:55
#11

#10 Tack för ev. omtanke… Glad Men jag tror att du och jag står rätt långt ifrån varandra utifrån vad jag läst i dina inlägg… Är norrlänning.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-02-24 19:34
#12

#11 Jaha. :) Jag gillar norrländska hur som helst. Hoppas det ska lösa sig för dig hur som helst. Och inget hindrar ju att man har sin kyrka hemma vid köksbordet! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

krasivis
2009-02-24 21:26
#13

Jag är med i både Svenska kyrkan och i en Pingstförsamling.

Annons:
Lidan
2009-02-24 22:17
#14

Tack Santhe för svaret!

Mads
2009-02-25 20:18
#15

Svenska kyrkan, men är inte längre så aktiv där. Har väl idag min egen hemmaknåpade tro som jag kombinerar på så vis det känns bra helt enkelt. Jag finner fortfarande en enorm inre ro när jag går till "min" gamla kyrka dör jag växt upp, dock kan den inte tillhandahålla mig med det jag behöver riktigt längre.

Amor Vincit Omnia

Tvillingsyster
2009-02-25 21:09
#16

Tillhör numera Missionskyrkan sedan 1995, innan dess Pingstkyrkan.

evrekaw
2009-02-26 13:04
#17

#15 Känner ingen mig där… Men kan inte riktigt precisera vad det är jag saknar och önskar skulle finnas i svenska kyrkan för att jag skulle känna mig "hemma" där på det sättet jag gjorde i Umeå…

Kan du precisera - få se om jag med din hjälp kanske kan sätta fingret på den springande punkten…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Camillhe
2009-02-26 20:26
#18

Medlem i Svenska Kyrkan och i Pingstkyrkan

Mads
2009-02-26 21:15
#19

# 17 Jag kände att det förekom för mycket falskhet i den kyrka jag var med i. Dubbelmoral och framför allt upplevde jag många som väldigt högfärdiga. Varför går man runt och tycker att man är speciell för att man är troende kristen ? Varför tycker man att man är så mycket bättre än alla andra och ser ner på de som inte kommit till insikt att deras tro är den enda rätta ?

Lite den mentaliteten som fick mig att lämna. Jag är inte sådan som person själv. Alla omkring mig är lika värda och får tro precis vad de vill bara de mår bra. Min fd svärmor var Jehovas Vittne och jag går starkt emot mycket i den tron men vi kom fantastiskt bra överens. Vi kunde absolut prata om vår tro och dess olikheter och visade varandra repsekt för att vi inte tyckte och trodde lika. Jag finner det mycket spännande att höra vad andra tror och tycker, det är ju så man lär sig och så man många gångerna får upp ögonen för något som man kanske själv inte tänkt på innan.

Kramar

Amor Vincit Omnia

living
2009-02-26 23:27
#20

Vår församling tillhör EFK, själv så är jag mycket för ekumenik.

Annons:
Masamo
2009-02-28 13:50
#21

Vad betyder ekumenik? Och sedan undrar jag varför det finns olika kyrkor om kristna bara anser att det finns en Gud?

Camillhe
2009-02-28 16:17
#22

Ordet "ekumenik" kommer av det grekiska begreppet oikumene, som betyder "hela den bebodda världen"

Och det betyder i det här sammanhanget att olika kyrkor samarbetar, eller har slagits ihop till en.

Personligen tror jag att det finns olika kyrkor därför att vi människor är olika och vill ha olika sorts gudstjänster. En del söker Gud i möten med mycket sång och musik, och en del söker Gud i lugnet och stillheten.

Och Gud kan möta människorna överallt, därför tror jag inte det har så stor betydelse vilken kyrka man går till så länge den predikar det sanna evangeliet.

Margareta
2009-03-01 00:12
#23

Vi är bara människor och människor blir ofta osams och då blir det flera kyrkor. Flera samfund har uppstått just för att det funnits osämja. Istället för att stanna och bråka och visa missnöje - startar man eget. På så vis blir alla nöjda på sitt vis.

Som tarmsaft skriver - olika behov av olika typer av gudstjänster är en sån orsak.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Tvillingsyster
2009-03-02 01:14
#24

När jag var barn var min far präst i Finska kyrkan, så det var ganska naturligt att jag och mina syskon besökte kyrkan rätt ofta. Trots detta visste jag inombords att jag inte skulle 'komma till himlen' om jag hade dött då. I kyrkan verkade det inte finnas någon - inte ens min far - som visste vad som behövdes för att jag skulle ha funnit den vilan för min själ som jag saknade. Jag hann fylla 18 år innan jag via olika vägar fick biblisk kunskap om att jag behövde födas på nytt genom den Helige Anden.

Eftersom jag inte ens kunde finna Jesus i kyrkan kunde jag inte tänka mig fortsätta gå dit. Därför blev mitt nya andliga hem pingtkyrkan.

Idag känner jag flera sanna kristna som tillhör Svenska kyrkan, men jag tror ändå att ännu idag är det svårare att finna - i allmänhet - en personlig tro till Jesus i Svenska kyrkan än i en frikyrka.

Denna är en liten berättelse av ett andligt behov.

Margareta
2009-03-02 09:31
#25

#24 Det var så för mig också - jag gick med mina föräldrar till kyrkan utan att förstå.

När jag mötte Jesus (20-årsåldern) fann jag trots detta min hemvist i Svenska kyrkan - men långt ifrån i "vilken som helst". Jag är ganska kräsen och avstår hellre än att jag går dit där jag inte känner rätt gemenskap. Jag har tur som bor i ett bra pastorat - så här är det inga problem

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

living
2009-03-03 10:52
#26

#22 skriver:

"Personligen tror jag att det finns olika kyrkor därför att vi människor är olika och vill ha olika sorts gudstjänster. En del söker Gud i möten med mycket sång och musik, och en del söker Gud i lugnet och stillheten." Slutcitat.

Jag håller inte med! skulle du kunna tänka dig att nya samfund föds i och med bön?

När en kyrka avstannar eller kallnar så kallar Gud nya människor, och nya samfund föds, allt för att ordet ska komma ut till frälsning för folk. http://website.lineone.net/~gsward/nations/prayercall.htm

Varje stor missionsrörelse har börjat genom bön. Denna bönekallelse hade fem mål:

1) Andlig förnyelse.

2) Syndares omvändelse.

3) De heligas uppbyggelse.

4) Religiös väckelse.

5) Guds namns förhärligande.

Maria
2009-03-03 12:12
#27

#22 Jag håller med dig.

#26 Jag förstår inte riktigt hur du menar…?

Du har säkert rätt om att vissa nya samfund föds genom bön. Du pratar om Missionsrörelsen. Men jag som är med i Svenska kyrkan och t.om tycker om tomma kyrkor som man kan slinka in i ex. dagtid och bara få sitta för sig själv med sina tankar med Gud ,har en helt annan inställning.

Precis som #22 skriver så är vi människor olika och jag tror att alla dessa kyrkor fyller en funktion.

Därför förstår jag inte riktigt vad du menar när du skriver att "en kyrka avstannar eller kallnar."

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
living
2009-03-03 20:19
#28

Jag tänkte att kanske tarmsaft kunde replikera, det kan fort bli fel att prata med flera samtidigt, jag har erfarenhet av det från en annan Jesussajt.

Camillhe
2009-03-03 23:34
#29

#26 jag förstår inte riktigt heller vad du menar?

Jag har mkt svårt att tro att ngn skulle försöka starta en kyrka utan att be över det noga innan. Jag kan inte se det som en kontrovers till det jag har skrivit.

Men jag tror verkligen att människor behöver olika typer av kyrkor eftersom vi har olika personlihgheter. Och jag tror inte det är fel.

Däremot blir jag otroligt glad över att se så mycket ekumenik och att kyrkor kan samarbeta trots stora skillnader i "gudstjänstmetoder". Lite knäppt ord men vet inte riktigt hur jag ska formulera det bättre.

Ibland fastnar församlingar i gammalt och är inte öppna för en förnyelse. Ibland kan människor inom en församling inte släppa gammalt groll. Att en grupp då längtar efter mer och startar ngt nytt, kan vara bra både för den gamla församlingen och den nya. En väckelse:)

Maria
2009-03-03 23:40
#30

Träffade en man i Grekland som visade sin lilla kyrka han hade byggt själv.

Det fanns plats för prästen och två besökare. Den sötaste lilla kyrka jag besökt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flirr
2009-05-01 02:00
#31

Pingstkyrkan, jag trivs väldigt bra där. Går till ungdomsgruppen där varje fredag och är med på gudstjänsterna ibland.

Min mamma försöker hela tiden få med mig till svenska kyrkan istället men jag har så svårt att koncentrera mig där… Där jag bor är svenska kyrkan så, så kantig tycker jag. Nu vet jag inte om det brukar vara så i dom kyrkorna men den här är så hemskt tråkig.

Hoppas ingen från svenska kyrkan tar illa upp men det är så jag har uppfatta svenska kyrkan där jag bor men det finns säkert svenska kyrkor som är mycket trevliga också.

Ha det bra alla

mariech
2009-05-05 00:52
#32

Svenska kyrkan, men är och nosar i pingstkyrkan med…

maaro
2009-05-08 22:46
#33

Jag är medlem Evangeliska Frikyrkan.

Highness82
2009-05-09 23:15
#34

Själv så har jag en katolsk teologi, med luthersk tolkning och tillhör en baptist församling - Evangelisk församling!=) Så jag vet inte riktigt hur jag skall formulera mig!:P Men jag är medlem både inom Svenska kyrkan och Korskyrkan! Funderar dock på att gå ur Svenska kyrkan, står endast med där juridiskt sett!:P

Annons:
Maria
2009-05-10 00:00
#35

#34 Spännande…Du får gärna förklara närmare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-05-10 01:50
#36

#35 Okey! Jag har den katolska teologin på Treenigheten att Jesus Kristus är Guds Heliga Ord. Jag har den lutherska tolkningen att Guds frälsning baseras på Nåden, och jag döpte mig i en baptistisk evangelisk kyrka men står fortfarande medlem i Svenska kyrkan juridiskt sett. Så mina skattepengar går till Svenska kyrkan men jag är även medlem inom Korskyrkan eftersom jag ville bli medlem där och även troendedöpte mig där!:)

Upp till toppen
Annons: