Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1221 ggr
PoskGubben
2009-04-02 02:53

Hej alla glada.

Vad tycker ni om alla Religiösa högtider.
Som Påsken nu som står nära dörren.
Tänker ni något speciellt på Jesus då eller käkar ni bara erat påskbord och tar en snaps utan be bordsbön?

Själv går jag runt med PÅSK kort som jag köpt genom Röda korset och delar ut till minst 300 varje påsk i mina närmaste områden. Just för barnen skall få en lite tankeväckare om Jesus Korsfästning.

Sen när jag kommer hem med från mitt uppdrag PÅ skärtorsdags eftermiddagen. Kokar vi upp 100 ägg och sen har vi målningsafton. Om barna skött sig brukar jag ta fram ett litet påskägg och läsa ur bibeln ett par kapitel om påsken.

Vilka är era favorit kapitel om påsken?

Har barna varit riktigt snälla kan jag bju dem på ett par karameller. Men ej för många för de skall bli påminda om den LÅNGfredag som var när en annan var liten. Då har vi faktiskt ej så roligt. Vi umgås i familjen och spelar Uno och andra familjespel. Men utan för dörren går vi inte. DET skall vara en dag som de för med sig av traditionen. En dag att minnas.

Sen på Påskafton går vi upp alla 06.00 äter en traditionell påsk frukost med en del ägg och annat.
Men huvud ingrediensen skall vara minst 80% skall komma från ägget.
SEN efter påskmiddan delas påskägg ut.

Hur ser era påsk traditioner ut?

Annons:
Lidan
2009-04-04 00:17
#1

Gör för egen del inget större väsen av Påsken. Någon enstaka påsk har jag fixa någon godare middag,lite godis,dryck.

Hade för vana någr år gå Mässan på Påsknatten.

Stötte på  världens fylla på stan,vilket jag inte möt i stockholm natten mot Påskdagen.

Visst ska man fira ,fast det beror ju på vad man firar. o varför.

Här är ju inte drickandet  för att fira en Den uppstånde Jesus utan mera för att dränka sorger.

Blev lite konstig stämmning att ta sig genom stan med berusade ungdomar,en liten samling folk  i en av stans kyrkor,lugnet,friden

sen ut på stan igen o mer berusade undomar .Fast säker fler än ungdomar som dricker.Föräldrarna kanske det på sitt håll

När katten är borta så ….

OJ kom kanske bort från ämnet.

Det blir en lug n o stillsam Påsk helg.Om orken finns så går jag på Middnatts mässa.Något speciellt med det

mariech
2009-04-05 20:23
#2

Har aldrig varit på midnattsmässa, kanske dags att göra det nu!!

mumsan
2009-04-07 17:37
#3

Var på en midnattsmässa påsken för några år sedan och det var en stark upplevelse. Kyrkan var helt nersläkt förutom några ledjus, stearinljus och organisten spelade med dunder och brak på orgeln, förlåten brast, som i bibeln, sen blev musiken bara harmoniskare och ljuvligare. Sedan fick vi tända ljusen i kyrkan och gudstjänsten började. Alla sjöng och efteråt sjöng vi utanför kyrkan mitt i natten att Jesus är uppstånden. Maffigt!

mariech
2009-04-07 18:37
#4

Det låter verkligen maffigt!!

Upp till toppen
Annons: