Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2047 ggr
Aldebaran
3/22/09, 12:07 AM

En sund religion

Religion betyder att "binda", dvs. det som binder människan till Gud är just religion. Ur historisk synpunkt har en religion ofta uppstått kring en viss person, som fått en uppenbarlese eller insikt om Gud. Han skriver eller berättar om sin insikt. Han vet att det inte är hans personliga makt eller visdom som är drivkraften.

Profeten skall bara framföra budskapet! Världen kan ta emot eller inte. När sedan profeten slutfört sitt arbete, försvinner han och sedan organiseras religionen. Så börjar alla kyrkor och religioner. Under tiden närmast efter religionens instiftande är den i allmänhet sann. Men så småningom urartar den och blir grumlig. Ingen religion varar i evighet. Men det finns något bakom religionen som varar och som alltid kommer att finna nya utlopp.

Gamla religiösa och filosofiska skrifter är av oskattbart värde, men det betyder inte att sanningen bara finns i dem. Vi kan inte söka sanningen endast i det förgångna. Det närvarande är lika andvändbart Vi bör därför utnyttja dessa gamla heliga böcker, men inte låta oss utnyttjas av dem. Om vi söker uppriktigt, måste vi till slut nå fram till vårt eget jag och inte bara till några tryckta bokstäver.

Religionen är en personlig angelägenhet, ett förhållande mellan en själv och Gud, den gränslösa anden och inte mellan en själv och någon social instutition. Kyrkor och tempel egntligen inte nödvändiga.

Ödmjukhet är det första steget, inte bara när det gäller religionen utan i alla uppriktiga studier. Summan av alla tankar som du har under en dag, kan du kalla din personlighet.

Paul Brunton säger:

GUD är gränslös och andlig. Ljuset är Guds form och rymden är hans hem. Du är en stråle av Gud. Att verkligen känna Gud är att vara Gud, inte att se Gud. Strålen uppgår i solen. Verklig religion binder dig till Gud, inte till kyrkan.

Den verkliga religionens yttringar är:

1. VÄLVILJA 

2. TOLERANS och TÅLAMOD

3. HOPP och TILLIT till att det finns en gudomlig plan. Allt som händer och sker, sker ytterst för att mänskligheten skall utvecklas.

4. TJÄNANDE Du kommer att finna/bli varse att det inte är VAD du gör utan HUR du gör det, som spelar någon roll.

Om du har en stor eller liten uppgift att arbeta med är inte din angelägenhet. Uppgiften får du av ödet. Den inre hållningen däremot bestämmer du själv.

Vid ett slutskede, en övergång mellan två tidsåldrar, är de psykiska krafterna på gott och ont mera verksamma och påtagliga än annars. Var därför ALLTID tolerant inom dig och försök förstå de krafter som uttrycker sig genom destruktiva människor. De är blinda och destruktiva, därför att livet och deras upplevelser gjort dem sådana. Ha därför största medkänsla för deras okunnighet.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Sviskon
3/22/09, 3:40 AM
#1

Hmmm undrar om fårskocken här inne fattar vad du skriver aldebaran.. Dom bara verka vilja springa omkring och tacka och skratta hela tiden, man kan ju tro att man hamnat på dårhus..

Tror att du kasta pärlor för svin här… sorry mate…

Maria
3/22/09, 9:45 AM
#2

Du kastar inte pärlor för svin.

Jag håller med dig i så mycket men tycker att teosofin är ganska krånglig. Jag har ett enkelt och okomplicerat förhållande till Gud.

#1 Du uttrycker dig ganska provocerande utan att se att det finns lite olika personligheter på denna sajt också…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
3/22/09, 11:41 AM
#3

#1 mmm du är väldigt provocerande….

#2 Javisst är den krånglig, hela vår skapelse är krånglig. Trots att jag mer eller mindre är född in i detta med Teosofi så finns det massor jag inte förstår, men det gör ju det hela mycket intressantare. Men jag tor att det är som t.ex Fysik eller avancerad matte i skolan. Hur många tyckte det var roligt under dom sista åren i skolan? Särskillt Fysik som kunde vara obegriplig för många, men en del fortsatte läsa och studera dessa ämnen upp i högskolan för at dom lockades av det svåra och ville veta vad som fanns mer..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
3/23/09, 4:48 PM
#4

#1 Ja, det är väl bara att hysa största möjliga medkänsla för din okunnighet om oss här på sajten…

Måste faktiskt hålla med Bumbleboo lite… Teosofin är faktiskt riktigt krånglig! Den är intressant, men på vilket sätt skulle bibeln vara krångligare?

Sedan har jag en stående fundering… Jag får en känsla av att man bara ska "gilla läget", acceptera sin lott som man blivit tilldelad av ödet…

Det där är så svårt… Den där balansen mellan vad som går att förändra och vad som inte går. Att se skillnaden mellan dessa båda….

                     Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

sandra1977
3/24/09, 10:12 AM
#5

#3,jag tror inte att du bör yttra dig om att vara provocerande…har läst inlägg från dig på ÖN..o du är nästan uteslutande hånfull o dum! är det att vara en god kristen?? nedlåtande mot människor som inte ser på saker som du själv gör??

bara undrar…

Aldebaran
3/24/09, 1:30 PM
#6

tror ändå inte jag yttrat mig som #1 gjort här..

Och god kristen har vi flera tillfällen blivit påhoppad av sk. god kristna om att det är störande att jag skriver en tråd som denna på en kristen sajt. Alltså om man inte är som dom /er så hör man inte hemma. Så ur den aspekten så är vi nog lika goda kolsupare lite till mans..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
evrekaw
3/24/09, 5:30 PM
#7

Vad som är "en god kristen" och inte verkar uppenbart ligga inom var och ens personliga smak och tycke…

Min farmor sa alltid att… Den dagen man slår sig för bröstet och hävdar att, jag, jag är en perfekt god kristen - det är just den dagen man upphört vara det…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
3/24/09, 5:55 PM
#8

mmm bra punkt evrekaw…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mammi
3/24/09, 7:12 PM
#9

Klok farmor du har evrekaw!! Glad

Maria
3/24/09, 8:06 PM
#10

Tycker också din farmor verkar klokGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
3/24/09, 8:12 PM
#11

Jag är uppväxt i en by där pingströrelsen var mycket stor och stark. Vilket då naturligt blev en del av min uppväxt under ca 15 år. Jag måste säga att så mycket förutfattade meningar om att vara god kristen har jag aldrig stött på tidigare inte ens av min spanske faster som är väldigt väldigt katolik..

Inget annat dög än att vara Smyrna/pingstvän, så det här med att vara "god kristen" det uttrycket står mig upp i halsen…..Sorry..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
3/24/09, 8:20 PM
#12

Jag har mycket dåliga erfarenheter av Smyrna…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
3/24/09, 8:41 PM
#13

mmm ja, tyvärr…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
evrekaw
3/25/09, 1:02 PM
#14

Jag är uppväxt med leastadianismens rigida och strikta riktlinjer… Jag kan fortfarande inte se poängen i den typen av samfund. Man förväntas reducera sig själv till konforma intetsägande sterotyper för att passa in i snäva mallar… Mallar skapade av vem? För vem? Jag kan inte hitta dem i bibeln i alla fall…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Sviskon
3/25/09, 11:12 PM
#15

Inget slår Jehovas vittnen.. Jag är född in i dom å tillhörde dom till vuxen ålderjag var 19 när jag ville lämna med den följd att min familj inte pratar mer med mig..Så gör "goda" kristna. det är det som kallas religionsfrihet…

evrekaw
3/26/09, 4:11 PM
#16

#15 Den där uteslutningen låter som om Jehovas är en sekt… De påstår sig inte vara det - men allt eftersom dyker det upp saker som pekar i den riktningen.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
3/26/09, 4:57 PM
#17

Min chef sekreterare på volvo var med i Jehova. När hon valde å gå ur så träffade hon inte sina föräldrar på flera år. Nu sker det ihalv smyg (enl. henne)  jag har själv inte haft någon närstående i Jehova, så jag har själv inga riktiga uppgifter. Men med tanke på vad sviskon säger här å med tanke på hur bitter han är och då som sagt vad sekreteraren berättat.. Ja, jag vet inte vad jag skall säga.. Jag är ingen att dömma någon…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sviskon
3/26/09, 5:15 PM
#18

Det stämmer nog, skulle dom veta det fullt ut i församlingen så skulle det bli liv..

Upp till toppen
Annons: