Annons:
Etikettjesus
Läst 3589 ggr
Camillhe
3/22/09, 4:06 AM

Kors eller påle

Spikades Jesus upp på ett kors eller på en påle?

Är det en viktigt frågeställning?

Hur många spikar användes och vilka kroppsdelar spikades fast?

Annons:
Maria
3/22/09, 9:54 AM
#1

Det klassiska är ju att Jesus spikades upp på ett kors, med mig veterligen spikar i händer och fötter. Hur många har jag ingen aning om.

Om han nu blev uppspikad på en påle så ser inte jag någon skillnad. Inte i antalet spikar eller kroppsdelar heller.Det är väl mer symboliskt.

Det viktigaste är ju att han dog för oss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/22/09, 9:58 AM
#2

Som ett Jehovas Vittne tror jag på en påle, jag citerar lite ifrån vår hemsida:
_______________________________

KORSET är en av de mest kända religiösa symbolerna. Miljoner människor vördar det och betraktar det som det heliga redskap som Jesus blev dödad på. En romersk-katolsk författare och arkeolog, Adolphe-Napoleon Didron, konstaterade: "Korset har fått en liknande, om inte likvärdig, tillbedjan som den som ägnas Kristus; detta heliga trä dyrkas nästan i lika hög grad som Gud själv."

Vissa säger att korset får dem att känna sig närmare Gud när de ber. Andra använder det som en amulett och menar att den skall skydda dem mot det onda. Men skall de kristna använda korset som ett föremål för vördnad? Dog Jesus verkligen på ett kors? Vad lär Bibeln i det här ämnet?

Vad står korset som symbol för?

Långt före den kristna eran använde de forntida babylonierna korset som en symbol i samband med sin tillbedjan av fruktbarhetsguden Tammuz. Bruket av korset spred sig till Egypten, Indien, Syrien och Kina. Århundraden senare fördärvade israeliterna sin tillbedjan av Jehova genom att utföra vördnadsfulla handlingar inför den falske guden Tammuz. Den här formen av tillbedjan är enligt Bibeln något avskyvärt. (Hesekiel 8:13, 14)

Matteus, Markus, Lukas och Johannes använder i sina evangelieskildringar det grekiska ordet stauro´s om det avrättningsredskap som Jesus dog på. (Matteus 27:40; Markus 15:30; Lukas 23:26) Ordet stauro´s avser en upprättstående påle eller stolpe. I boken The Non-Christian Cross av J. D. Parsons heter det: "Det finns inte en enda mening i någon av de många skrifter som utgör Nya testamentet som i den ursprungliga grekiska texten innehåller ens några indirekta bevis för att den stauros som användes i Jesu fall var något annat än en vanlig stauros; än mindre att den bestod av två trästycken hopspikade till ett kors och inte av ett enda stycke."

I skildringen i Apostlagärningarna 5:30 använde aposteln Petrus ordet xy´lon, som betyder "träd" eller "stycke trä", som en synonym till stauro´s, för att ange, inte ett kors bestående av två bjälkar, utan en vanlig upprättstående träpåle. Det var inte förrän omkring 300 år efter Jesu död som några till bekännelsen kristna gjorde gällande att Jesus blev dödad på ett kors som bestod av två bjälkar. Men den här uppfattningen grundade sig på tradition och en felaktig användning av det grekiska ordet stauro´s. Det är värt att lägga märke till att några forntida teckningar som avbildar romerska avrättningar visar en enkel trästolpe eller träpåle

"Var på er vakt mot avgudarna"

En fråga av större vikt och betydelse för de sanna kristna bör vara om det är lämpligt att vörda det redskap som användes när man dödade Jesus. Bör man använda ett sådant redskap i sin tillbedjan, oavsett om det var en upprättstående enkel tortyrpåle, ett kors, en pil, ett spjut eller en kniv?

Anta att en av dina nära och kära blev brutalt mördad och att vapnet fördes till rätten som bevis. Skulle du då försöka komma över mordvapnet, ta fotografier av det och göra många kopior och sprida dem? Skulle du göra avbildningar av vapnet i olika storlekar? Skulle du sedan göra en del av dem till smycken? Eller skulle du tillverka de här avbildningarna kommersiellt och sälja dem till vänner och bekanta så att de skulle kunna dyrka dem? Du skulle troligen känna avsky inför blotta tanken! Men ändå är detta vad man har gjort med korset!

Dessutom är det ingen skillnad mellan att använda korset i samband med tillbedjan och att använda bilder i samband med tillbedjan, något som fördöms i Bibeln. (2 Moseboken 20:2-5; 5 Moseboken 4:25, 26) Aposteln Johannes var helt i överensstämmelse med den sanna kristna läran, när han förmanade sina medkristna med orden: "Var på er vakt mot avgudarna." (1 Johannes 5:21) De följde den här uppmaningen även om det innebar att de fick möta döden på den romerska arenan.

De kristna under det första århundradet värderade Kristi offerdöd mycket högt. Det är på samma sätt i vår tid. Även om det redskap som användes för att tortera och döda Jesus inte skall tillbes, så högtidlighåller de sanna kristna minnet av Jesu död, eftersom det är genom den som Gud sörjer för räddning åt ofullkomliga människor. (Matteus 20:28) Det här enastående uttrycket för Guds kärlek kommer att skänka sanningsälskare oräkneliga välsignelser, däribland utsikten till evigt liv. (Johannes 17:3; Uppenbarelseboken 21:3, 4)

Källa: http://www.watchtower.org/z/200604a/article_01.htm

Maria
3/22/09, 11:21 AM
#3

Det är väl ingen som vördar korset i sig. Korset som tortyrsymbol Det har jag väldigt svårt för att tänka mig. Korset står ju just för det att Kristus dog för oss. Symboliken med korset är ju för att påminna om detta.

Sedan finns det en mängd kors från både innan Jesus och med andra betydelser.

Här kommer en länk:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kors

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/22/09, 1:10 PM
#4

#3

Hur många har inte ett kors runt halsen och många har även kors i hemmet som en symbol att man är kristen. Fast det kanske mer är äldre som har det…

Men vid konfirmation är det väl nåstan tradition att man frå smycke med kors på. Något för mig väldigt osmakligt.

Maria
3/22/09, 1:16 PM
#5

Jag har kors både runt halsen och på väggarna hemma. Osmakligt? Nej inte alls. Det befäster min tro.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/22/09, 1:20 PM
#6

#5

Jag tycker det är läskigt att gå o bära ett mordredskap runt halsen, ser det som ett hån mot Jesus mer.

Sen säger ju som sagt bibeln att vi inte skall ha "beläten" i vår tro vilket inbegriper korset….

Annons:
Maria
3/22/09, 1:29 PM
#7

Vad säger du om korset har Kristus med (hängandes så att säga)? Är det bättre då?

Jag ser det enbart som en symbol…för lidandet och offret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/22/09, 1:36 PM
#8

#7

Jag respekterar ditt sätt att se det på =)

Men jag ser alla smycken, bilder eller konst av jesus eller korset som artikeln säger, som avgudar. Något som inte hör hemma i en sann kristens liv.

Maria
3/22/09, 1:37 PM
#9

Vad säger du om Ikoner då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/22/09, 1:39 PM
#10

#9

Jag ser på samma sätt på ikoner =)

Maria
3/22/09, 1:43 PM
#11

Tur att du inte har varit hemma hos mig dåFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
3/22/09, 3:28 PM
#12

För mig är det egentligen ganska oväsentligt om Jesus spikades upp på et t-kors, vanligt kors eller en påle. Det är ju att Han dog för oss som är det väsentliga. Men när man tittar på historiska fakta så är det ganska troligt att Han spikades upp på en påle med en tvärslå på. Eftersom grekerna och romarna använde sig av den typen av redskap. Däremot så använde sig många andra folkslag sig av en påle.

Att korset använts som symbol för kristna har man hittat flera bevis på, tex i en stad som förstördes av Vesuvius utbrott 79 e. kr., Herculaneum, har man hittat ett kors i ett bönekapell. Man har även hittat kistor med kors på  och i kistorna fanns mynt som var präglade 40 e. kr.

Jag tycker att korset är en vacker symbol som jag har för att påminnas om det offer Jesus gjorde för mig. Men jag tillber inte ett kors.

Ikoner tycker jag är fel om man tillber dom, liksom att tillbe helgon. Men jag tycker ikonkonsten är mycket vacker och samlar på ikonbilder.

OlgaMaria
3/22/09, 3:34 PM
#13

Påle med en tvärslå - ett T-kors eller?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Camillhe
3/22/09, 3:44 PM
#14

#13 nej det kan lika gärna vara ett kors, det var ju  inte så viktigt var man satte tvärslån.

OlgaMaria
3/22/09, 3:47 PM
#15

#14 okej.. ja.. de måste ju haft plats för skylten "judarns konung" också.. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
3/22/09, 3:50 PM
#16

Ja som sagt jag finner det absolut troligast att det var just ett kors, eftersom redan tidiga kristna använde korset som symbol.

BattleBitch
3/22/09, 7:35 PM
#17

#11

Hehe… Alla har vi vår fria vilja att göra som det passar oss ;)

OlgaMaria
3/22/09, 8:18 PM
#18

#8 "Men jag ser alla smycken, bilder eller konst av jesus eller korset som artikeln säger, som avgudar. Något som inte hör hemma i en sann kristens liv."

- Jag har sett Jehovas Vittne-bilder av Jesus hängande på en påle. Jag pratade även med ett par barn som tillhörde Jehovas Vittnen och de berättade att de sett en film med Jesus och de visade hur han hängt på pålen (de höll armarna över huvudet och visade).

Så riktigt som du säger verkar inte hela JV stå för i alla fall. I artikeln står det ju att man inte ska använda bilder i samband med tillbedjan. Det är ju om man tillber föremål som det blir avgudar. Det finns det ju ingen erkänd kristen lära som förespråkar att man ska göra heller.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/22/09, 8:46 PM
#19

#18

Jo fast det är inte samma sak.

Vi behöver inte bilden för att kunna tillbe Gud, den finns där som alla andra bilder.

Som tex. radband. Utan det kan vissa inte tillbe Gud. Samt har du någonsinn sett en kyrka utan ett kors? Bara hos Jehovas Vittnen :)

OlgaMaria
3/22/09, 9:08 PM
#20

#19 Jag har aldrig stött på en kristen som måste ha ett kors eller ett radband för att kunna be. Det som hände på korset/pålen är ju det mest centrala inom kristen tro - det innebär inte att vi tillber korset - men vi dekorerar t ex kyrkor eller har ett kors om halsen - för att det förmedlar och påminner om kärnan. Det kanske hjälper oss att aldrig glömma det viktigaste - att Jesus dog för våra synder och uppväcktes för att vi skulle få evigt liv - och det är en bekännelse om att man är kristen eller att det är en kyrka man ser. Det är vår logo… precis som McDonalds har ett gyllene M som syns på långt håll har vi ett kors på kyrkan så att man ska se att det är en kyrka! ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
3/22/09, 9:11 PM
#21

#20

OK. Men jag tror inte att man behöver en logo för att komma ihåg Jesu gärningar… Jag tror att det räcker med att han ser vår hjärta och att vi ser till att tjäna honom av hela vårt hjärta o visa tacksamhet! =)

Camillhe
3/22/09, 9:26 PM
#22

#21 men vad skiljer JV's bilder på Jesus gentemot ett kors?

Ni dyrkar inte era bilder på Jesus, vi dyrkar inte våra kors.

BattleBitch
3/22/09, 9:34 PM
#23

#22

Dyrkan blir ju när du har en sådan sak hänande på halsen dag ut o dag in, om du förstår… En bild som illustrerar Jesus i ett visst sammanhang har inte att göra med någon dyrka… Så tycker jag iaf =)

5 Moseboken 4:25, 26 Om du blir far till söner och sonsöner och ni har bott länge i landet och ni då handlar fördärvligt och gör en skulpterad bild, i gestalt av vad det vara må, och gör det som är ont i Jehovas, din Guds, ögon, så att ni kränker honom, 26 då tar jag i dag himlen och jorden till vittnen mot er att ni helt visst kommer att snabbt utrotas från det land ni tar i besittning när ni går över Jordan. Ni kommer inte att få en lång följd av dagar där, för ni skall helt visst förintas.

2 Moseboken 20:2-5 "Jag är Jehova, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ut ur slavhuset. 3 Du skall inte ha några andra gudar inför mitt ansikte. 4 Du skall inte göra dig en skulpterad bild eller något som helst som är format likt något uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnen under jorden. 5 Du skall inte böja dig ner för dem eller låta dig förledas till att tjäna dem, ty jag, Jehova, din Gud, är en Gud som kräver odelad hängivenhet, som låter straff för fäders missgärning komma över sönerna, över den tredje generationen och över den fjärde generationen, när man hatar mig,

Domarboken 18:30 Därefter ställde Dans söner upp den skulpterade bilden åt sig; och Jonatan, son till Gersom, Moses son, han och hans söner blev präster åt daniternas stam intill den dag landet fördes i landsflykt.

2 Kungaboken 17:16 Och de övergav Jehovas, sin Guds, alla bud och gjorde sig gjutna bildstoder, två kalvar, och gjorde en helig påle, och de böjde sig ner för himlens hela här och tjänade Baal.

Jesaja 42:8 Jag är Jehova. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder.

OlgaMaria
3/22/09, 9:37 PM
#24

#23 Jag har min förlovnings- och vigselring på mig dag ut och dag in också. Det innebär inte att jag dyrkar mina ringar.. men de påminner mig om min man och mitt förbund med honom. :) De visar också för andra att jag är gift. Det kan vara bra att visa upp ibland. :)

Vad är skillnaden med korset?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/22/09, 9:43 PM
#25

#24

Jag ändrade mitt inlägg ovan o la till vad bibeln skriver :) Där tror jag att du får svar på din fråga, "Jag är Jehova, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ut ur slavhuset. Du skall inte ha några andra gudar inför mitt ansikte. Du skall inte göra dig en skulpterad bild eller något som helst som är format likt något uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnen under jorden." Där ser jag att korset ingår =)

OlgaMaria
3/22/09, 9:44 PM
#26

Gud verkar ju inte rata alla ytliga tecken på att han är vår Gud.

1. Han förordade omskärelse.

2. Han sa att vi skulle binda hans ord som ett tecken på vår hand och de skall vara som ett band till påminnelse på vår panna och vi ska skriva dem på dörrposterna i våra hus och på våra portar. 5 Mos 6:8-9 (Detta gör vi inte nu men judarna gjorde och gör det)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
3/22/09, 9:47 PM
#27

#25 Jag tror man måste komma ihåg att detta handlar om avgudadyrkan och avgudadyrkan endast.

Gud gav ju t ex direktiv om hur templet skulle byggas på jorden efter hur det ser ut i himlen. (Hesekiel eller hur?)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
3/22/09, 9:51 PM
#28

Dessutom ville Gud att olika konstnärer skulle snida tempelföremålen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
3/24/09, 10:42 PM
#29

När jag var i Egypten så träffade jag flera Kristna (Koptiska kyrkan) De hade ett kors tatuerat på handleden (höger hand tror jag det var) som ett tecken till varandra bl.a. De Kristna är ju i minoritet i Egypten. 10 % tror jag är en siffra jag hörde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
3/26/09, 8:57 AM
#30

#24 Skulle gärna vilja ha svar på mina senaste inlägg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/26/09, 9:37 AM
#31

#27

Om du har ett kors kring halse så blir det att du avgudar korset. För korset är mer än bara ett smycke…

OlgaMaria
3/26/09, 12:18 PM
#32

#31 Det är ju tydligt att du resonerar utifrån en lös princip - det bara är så det är, punkt slut, eftersom att du kommer med argument utifrån Bibeln men sen inte bemöter motargument utifrån Bibeln. Det blir svårt att diskutera då, eftersom du redan bestämt dig för vad du tycker oavsett vad Bibeln säger.

Även de konstnärligt utformade tempelföremålen, som var en avbild av det som finns i himlen, förklarades som "heliga" men de var långt ifrån förknippade med avgudadyrkan för det. Jag skulle inte ens kalla mitt kors för "heligt".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/26/09, 3:02 PM
#33

#32

Vi vänder på det, Varför bär du ett kors? Redskapet som de dödade messias som vi älskar, med!

OlgaMaria
3/26/09, 5:22 PM
#34

Därför att det är en påminnelse och en förkunnelse över det viktigaste som hänt i världshistorien - att Jesus räddade oss från syndens slaveri i döden på ett kors!

Det som människor tänkte som ont vände Gud till något överväldigande gott på detta kors! Visst var det ett avrättningsredskap, men det var och är också höjdpunkten i Jesu tjänst och livsgärning. Avrättningen av Jesu kropp ger oss liv - och det Gud och Jesus gjorde är historiens största kärleksgärning.

Jag har inget behov av att ha ett kors på mig. Jag tycker bara det är märkligt att tycka att det är fel!

Nattvarden är ett annat sätt att förkunna Herrens död - till dess han kommer! Detta är väl i så fall ännu mer makabert - att äta och dricka Herrens kropp och blod - men det uppmanar Bibeln till.

1 Kor 11:26 Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
3/26/09, 10:53 PM
#35

#34

Jag tycker precis tvärt om, märkligt att ha mordvapnet på mig som andvänts till någon som jag älskar…. Osmakligt!

Maria
3/26/09, 10:59 PM
#36

Jag säger som jag skrivit tidigare. Det är symbolen för offret och lidandet. Du verkar fortfarande inte förstå att det inte är själva korset (mordredskapet som du kallar det) som "dyrkas"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
3/26/09, 11:03 PM
#37

#36

Ser ändå inte varför man ska ha något så avskyvärt på sig…

Jag har helre han kärlek i mitt hjärta som påminner mig varje dag att förkunna det han gjorde här på jorden :)

OlgaMaria
3/26/09, 11:04 PM
#38

#35 Det är ju en hållning jag kan respektera så länge du inte talar om avgudadyrkan och att det är fel enligt Bibeln. Efter vad vi tagit upp hittills framstår ett sådant påstående bara som löst tyckande "tycker" jag. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: