Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3369 ggr
Woww
3/6/09, 11:26 PM

Palestinakonfliketn?

Undrar lite hur ni tar ställning till den konflikten?

Annons:
living
3/7/09, 10:19 AM
#1

För att vara på den säkra sidan så håller jag med Gud!

OlgaMaria
3/7/09, 11:11 AM
#2

#1 Haha - bra svarat!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lidan
3/7/09, 12:40 PM
#3

Öh Inget lätt ämne detta.Fanns en tid då jag var emot Israel till 100%.O ena sidan har så anses Israel  begott diverse brott.

Men samtidigt verkar Hamas använda civilbefolkningen som skydd mot Israeliska vapen.

Finns ett hat mot varandra på båda sidorna

Sen ang. den nu pågående Tennis matchen ,Tycker att man ska kunna idrotta.

Sen  känslan av att den palestinska sidan anses inte göra fel,bara Israel

Sen ska man ju inte bomba sjukhus

Men dom anses tydligen vara militära mål.

Inte vet jag om Hamas går så långt att man använder sjukhus som skydd

Jag är kluven i frågan

OlgaMaria
3/7/09, 1:40 PM
#4

Israel har inget roligt läge hur som helst. De attackeras av mindre raketbomber så gott som dagligen. En stor del av arabvärlden vill se Israel bortraderat från jordens yta, inklusive judarna själva. Om inte Israel gör något för att försvara sig kommer det inte att vara ett slut på konflikten. Israel har så gott som alltid varit en måltavla för hat och attacker, så även nu. Det är inte så lätt för oss att sätta oss in i deras situation. Vi har inte fiender vid varje landsgräns. Vi blir inte raketbombade.

Konflikten är väldigt ensidigt rapporterad i Sverige. Att publicerade bilder som visar förödelse i Palestina många gånger varit manipulerade kommer sällan fram.

Det är ett otroligt korrupt styre i Palestina. Israel har ju många gånger stängt av leveranser av mat/el m.m. till Palestina, och det har ju givetvis drabbat oskyldiga - barn och fattiga. Målet - att få Hamas att sluta raketbomba. Slutar dem? Nej. Om de hade något intresse i att skydda sin befolkning borde de ha gjort det. Den dagen Hamas i sanning lägger ner sina vapen kommer Israel att göra det.

Golda Meir var Israels premiärminister åren 1968-1974. Hon sa så här:

"We can forgive the Arabs for killing our children. We cannot forgive them for forcing us to kill their children. We will only have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us."

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sukram
3/7/09, 2:23 PM
#5

Jag håller på de som vill ha fred, på båda sidor och tycker illa om de som använder våld.

#4 Givetvis är Hamas beskjutning av Israel inte acceptabel och bryter mot de överkommelser som finns och mot internationell rätt eftersom försvar av eget territorium inte kan inbegripa att angripa andra. Men Israel begår också brott mot Palestina genom att fortsätta smual sönder västbanken med murbyggen och muromgärdade vägkorridorer till illegala bosättningar på ockuperad mark. Tyvärr visar inte Israel någon fredsvilja om man inte lägger om sin politik och slutar annektera mark vilket slår sönder försörjningen för palestinierna. Hela den israeliska högern stöder bosättarna och visar ingen vilja att ta itu med de svåra frågorna som att retirera från ockuperad mark.

Att Israel har fiender vid varje landsgräns är ju direkt fel då de har fred med Egypten och Jordanien och själva ockuperar Golanhöjderna vilket gör att det är en krigszon mot Syrien och södra Libanon har de också ockuperat tidigare.

Oriel
3/7/09, 4:18 PM
#6

Varför inte fredsförbunden med i Palestinierna inte fungerar beror på att de är muslimer. För dem är alla som inte är muslimer inget värda och därför kan de bryta förbunden när det gynnar dem.
Se bara hur Muhamed gjorde med Mekka ;)

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Sukram
3/7/09, 7:13 PM
#7

#6 skönt att vi inte generaliserar om folkFlört annars kan man ju lätt sätta likhetstecken mellan "kristna" och Knutby eller varför inte med Herrens befrielse armé i Uganda som massakrerar folk i jesu namn….

Palestina har tre dominerande religioner islam, judendom och kristendom och förutom de finns några övriga minoritetsreligioner som druser. Den kristna befolkningen i Israel är ju arabisktalande befolkning som levde där innan Israel bildades så de faller väl inom definitionen "palestinier" även om de kallas Israel-araber i Israel.

Ska man diskkutera vem som bryter vad så kan man ju notera att Israel INTE har lämnat ockuperat område elelr avbrutit bosättningar och kränker palestinskt territorium.

Oriel
3/7/09, 7:22 PM
#8

#7 Egenligen ska man inte det nej men det är ett speciellt fall ;)

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
3/9/09, 5:50 PM
#9

Sist jag kollade var det Israel som gav palestinierna mark, och det enda dom gjort sen dess är att bråka…?

Jag menar, det tog dom 5 sekunder att skicka missiler mot Israel efter att vapenvilan tog slut.

#6 Inte så snällt att sätta alla under samma fana. Jag har mött en del riktigt tokiga kristna under mitt liv, men jag placerar inte dig där, eller?

Oriel
3/9/09, 6:06 PM
#10

#9 Jag säger att Hammas är sådana, inte alla muslimer i hela världen? ;S

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
3/9/09, 6:23 PM
#11

#10 Ber om ursäkt då:) Misstolkade det du skrev…

Maria
3/9/09, 6:37 PM
#12

Jag tror att #0 ställer den här frågan just för att se hur vi Kristna ser på konflikten.

Jag önskar att man kunde se detta stora problem mer bortsett från religion men människor har i alla tider använt religionen som någon slags sköld för rättfärdigande.

Jag tycker detta är ett krig på sandlådenivå.

Hamas skickar sporadiska bomber mot Israel som svarar med dubbelt upp och så är det hela igång.

Detta område och bråken där har funnits långt innan staten Israel bildades så det är ett stort problem att lösa.

Världen utanför måste ställa större krav.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Oriel
3/9/09, 7:30 PM
#13

#12 Kriget är på grund utav religon ;)

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Oriel
3/9/09, 7:32 PM
#14

Allt handlar om Israel som är det heligaste landet för 3 religioner, allt annat snack om att det skulle finnas olja el ngt sånt i landet är bullshit.

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
3/9/09, 7:49 PM
#15

#14 Sant.. Lite synd att dom inte kan hålla sams…

Woww
3/9/09, 8:03 PM
#16

Israel har stulit Palestinernas land.

Sukram
3/9/09, 8:07 PM
#17

#12 //Detta område och bråken där har funnits långt innan staten Israel bildades så det är ett stort problem att lösa.//

Det är en sanning med modifikation. Fram til lstaten Israel bildades så handlade konflikterna i Palestina om att andra ville invadera området allt från romare, mongoler, turkar, korsfarare, britter etc

Efter 1948 handlar det om att Israels bildande föregicks av etnisk rensning och fördrivning så att staten skulle bli judisk. Fram till 1948 så var Palestina ett mångkulturellt område som hade gått från turkiskt styre (Osmanska riket) till att vara ett brittiskt mandat som Förenta nationerna hade tilldelat britterna efter första världskriget.

Sukram
3/9/09, 8:10 PM
#18

#9 Israel har inte gett Palestina mark, möjligtvis har de "återlämnat" Gaza men behöll kontrollen över alla landgränser, luften och havet runt. Västbanken och Jerusalem är alltjämt ockuperat och det palestinska självstyret är inskränkt till några få städer och byar och ibland inte ens hela städer.  Så i praktiken kontrollerar Israel kanske upp mot 80-90% av hela det historiska Palestina och då tillföll bara 40% av arealen Palestina efter FN´s delning.

Maia
3/9/09, 8:58 PM
#19

Jag blir lite konfunderad. Så ursäkta en förstulen fråga: Vad har detta med Jesus i Fokus att göra? Platsar det inte bättre på Politik i Fokus? Här finns en tråd om saken.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Medlem
3/23/09, 5:54 PM
#20

Kristna palestinier har röstat och stöttat Hamas. Det säger mig vilket elände palestinierna (kristna samt muslimer) går igenom.

Annons:
Ijin
3/23/09, 8:55 PM
#21

#18 Och? Dom ska väl vara glada för den remsa dom får! Som du säkert vet så är hela europa en stor krigszon från början. Det är bara ett sätt att få landet att växa.

Sukram
3/23/09, 11:55 PM
#22

#21 deras land har väl snarare bara krympt sedan 1948? Tror inte att det finns något motstycke i historien där andra länder bestämmer att ge bort ett annat territorium. Om man anser att Israels annekteringar av stora områden är okej så invänder man väl inte om militanta danskar bygger illlegala bosättningar och återockuperar Skåne och Halland i morgon?

Medlem
3/24/09, 11:27 AM
#23

Jag tror inte man blir glad om ens hemland ockuperas, ens hus jämnas ner med marken, ens barn dödas och man tvingas fly och leva i exil resten av sitt liv.

Ijin
3/24/09, 3:36 PM
#24

#22 Nope, inte direkt. Men tro fan att jag skulle ta vapen mot dom.
Alla länder i hela världen är tagna med våld på ett eller annat sätt, att försöka stämpla israel med det är för fan det dummaste jag hört i hela mitt liv, och för att inte tala om att israel är det enda landet som faktiskt är civiliserat där nere.

Ett land kan ju inte krympa utan att ett annat växer? -.-

Medlem
3/24/09, 4:17 PM
#25

Det är inte civiliserat att bygga en mur som skiljer en bonde från sin mark och släkt, jämna husen och olivlundarna med marken, mörda barn eller använda de som byte eller mänskliga skydd och driva resten utanför som bla. Sverige verkar vara tvungen att ta emot.

Haaretz: "Dead babies, mothers weeping on their children's graves, a gun aimed at a child and bombed-out mosques - these are a few examples of the images Israel Defense Forces soldiers design these days to print on shirts they order to mark the end of training, or of field duty. The slogans accompanying the drawings are not exactly anemic either: A T-shirt for infantry snipers bears the inscription "Better use Durex," next to a picture of a dead Palestinian baby, with his weeping mother and a teddy bear beside him. A sharpshooter's T-shirt from the Givati Brigade's Shaked battalion shows a pregnant Palestinian woman with a bull's-eye superimposed on her belly, with the slogan, in English, "1 shot, 2 kills."

http://bilderblogg.se/a/7gaza2.jpg

Civiliserat?

Ijin
3/24/09, 8:12 PM
#26

#25 Jag har inte sagt att döda bebisar eller kvinnor.

Krig är krig. Det finns egentligen inga regler utom moralen där. Men nej, jag stödjer inte mördandet av barn och kvinnor.

Och resten, bygga en mur? Det har ju hänt otaliga gånger genom historien, och det är inte civiliserat eller ociviliserat, det bara är.

Sukram
3/24/09, 8:13 PM
#27

#24 läste idag att israeliska bosättare på Västbanken angrep och brände fält med spannmål vid den palestinska by där den illegala bosättningen är byggd. Är det civilicerat att förstöra skörden för sina grannar så man slår sönder deras ekonomi och möjlighet att försörja sig?

Så du tycker det är helt okej då att länder invaderar och ockuperar andra länder och förtrycker deras befolkning? Tyskland gjorde så med Polen en gång och Irak gjorde det med Kuwait men då reagerade omvärlden.

Jag tycker det är väldigt märkligt at tdte finns svenskar som ska försvara Israels brott i alla lägen när inte ens israelerna själva gör det? Under Gazakriget demostrerade 20000 israeler mot det och fredsrörlesen i Israel kritiserar deras krigshets. Varför ska vi stödja den då?

Annons:
Ijin
3/24/09, 8:42 PM
#28

#27 Att du lägger alla Israeler under samma fana är helt oacceptabelt.

Jag stödjer israel hellre än palestina. Så är det bara, för dom beteer sig bättre.
Om en ledare för ett land tycker att landet behöver växa och gör så genom krigsmakt är det väl inget fel på? Det är ju då en demokratiskt vald ledare jag talar om då förstås. Bara för att du har en uppfattning betyder inte det att alla ska ha den.
Jag tycker att om någon tycker krig är OK så är det väl inget fel på det så länge det följer dom mänskliga rättigheterna? Så som att INTE döda barn kvinnor och människor som inte är med i kriget. Människor är ju trots allt gjorda för att strida mot varandra.

Du kan fortsätta dra ut enskilda händelser, men det gör knappast att du framstår i bättre ljus i mina ögon, utan att du snarare försöker slingra dig.

Maria
3/24/09, 9:02 PM
#29

#28 Det finns inga krig som följer de mänskliga rättigheterna (oavsett avsikter, religion, geografiskt övertag osv.) I de flesta krig blir oskyldiga indragna. Unga pojkar blir tvångsinkallade, faktiskt även barn. "Krigsherrarna själva sitter ofta i säkert förvar…

Tror du verkligen människor är "gjorda" för att strida mot varandra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Medlem
3/24/09, 9:13 PM
#30

#26 Ett krig betyder rimligen att bägge parter skjuter på varandra med artilleri, stridsvagnar, flyg, stridshelikoptrar, robotar, bomber, granater och använder tusentals soldater. Detta gäller möjligen Israel, palestinierna har inga sådana resurser. Det som pågår där är massmord som israel utövar.

Jojaton
3/24/09, 9:51 PM
#31

Båda gör fel, kan inte säga att jag håller med varken Israel eller Hamas positivt eller vad man ska säga. Om någon fattar min lulliga förklaring. Oskyldig

Johanna - Instagram

Ijin
3/24/09, 10:53 PM
#32

#29 Människor är det. Därför vi ens kan vara aggresiva. Ligger i naturen. Krig behöver inte vara med soldater. Man kan krasha ekonomier, underminera politisk väg med.

#30 Så vad ska Israel göra? Stå där och låta Hamas skjuta missilier? Yee! Skit bra ide! Och som jag skriv precis ovanför, krig är krig.
Israel skulle inte "kriga" om det inte vore så att dom hade anledning för det. Det är totalt oförsvarbart.

Maria
3/24/09, 11:00 PM
#33

#32 Jag håller med dig om att "krig" kan ligga på olika plan men det är alltid oskyldiga människor som drabbas.

Jag ser mer aggresivitet som ett nedärvt beteende när vi faktiskt var tvungna att kämpa för överlevnad. Nu är det ju så att människan har begåvats med ett intellektFörvånad och då tycker jag att vi borde vara såpass kloka att använda detta på rätt sätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
3/25/09, 1:23 AM
#34

Jag kommer ihåg pingströrelsen på min hemort då jag växte upp… Israel "det utvalda folket" fick man inte röra.. Det kvittade vad som hände så var det per autmatik rätt det Israel gör..Ganska ensidigt det med..

Och TheresiaW i inlägg#4 hur vet du att det är ensidigt rapporterat i Sverige? Har du själv varit på plats och sett? Eller är det precis som jag upplevde själv under mina år med pingströrelsen en allmän och automatisk uppfattning i din församling?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Sviskon
3/25/09, 10:17 AM
#35

Säkert Alde. har hon inte ens varit där utan lyssnat på dom äldste i sin församling….

Maria
3/25/09, 10:25 AM
#36

Israel må vara en demokrati men Hamas är faktiskt folkvalda också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
3/25/09, 3:03 PM
#37

#33 O ja, men aggresivetet är inte det som startar krig. Det är interllektet… Aggresiveteten hjälper att klara av det, men interllektet skapar dom..

Ja, dom påverkas. Men samtidigt kan det bli bättre än det var?

#36 Folkvald och skickar missiler det första han gör när vapenvilan är över. Smidigt! Som att be om att dö.

Israel har det jobbigt. Dom måste försvara sin demokrati, för det är ju nästan den enda fungerade demokratin där nere över huvudtaget.

Aldebaran
3/25/09, 5:29 PM
#38

#4  Jag väntar på svar hur du vet att det är vinklat och vad som är det rätta?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
3/25/09, 6:07 PM
#39

"Folkvald och skickar missiler det första han gör när vapenvilan är över. "

Han? :-D

Och så svarar demokratin israel med massmord? Härligt! Du stödjer en stat som massmördat mer än 1330, varav mer än 550 barn.

Oriel
3/25/09, 6:49 PM
#40

#39 Hur tycker du att Israel ska svara på alla raketattacker som pågått under de senaste 8 åren då? ;)

-' Rebecca Johansson

 

Maria
3/25/09, 6:53 PM
#41

#39 Svår fråga men att "slå tillbaks" med ett förödande krig löser ingenting.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aldebaran
3/25/09, 7:00 PM
#42

#40 Att bara skjuta med stridsvagnskanoner och robotar mot ett flerfamiljs 3-4 vångshus för att man misstänker att det ev. kunde finnas något misstänkt där är ju ett brott mot krigslagarna..

Dom går ju in och kör ut folket på gatan med småbarn och allt för att sedan jämna hela komplex med marken med bulldozers. Hur tror Israel att dom skall få slut på detta?

Har själv varit där i FN-tjänst under sammanlagt ett år så jag har sett vad båda parter kan göra…Att det är Israel som skapar hatet kan nog vem somhelst som varit på plats intyga. Jag menar av dom som inte ser Israel som det utvalda folket och därför är berättigade att göra detta mot sina grannar..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Ijin
3/25/09, 7:06 PM
#43

#39 Jag säger som #40

Om det vore ditt land, vad fan ska du göra då? Det är alltså dom eller du då, och självklart väljer man sig själv.

Dessutom, är så så efterbliven att man faktiskt anfaller ett helt land, när man inte har kapaciteten för det, så är man så galen att man borde dö.

#42 Det är ju Hamas som gömmer sina vapen under sjukhus och skit. Lider alla svenskar av Stockholmssyndromet? Att tycka synd om förrövaren?!

Oriel
3/25/09, 9:59 PM
#44

För er som inte förstått så pågår det två krig just nu mellan Israel och Palestina och Hammas och Fatah.
Civila dör alltid i krig och det är väl Hammas skyldiget att se till så att det blir fred med Israel och Palestina, de borde inte anfalla Israel om de nu å gärna vill ha fred.
Dessutom borde de lägga de pengar som de får på syddsrum och inte vapen.

-' Rebecca Johansson

 

Medlem
3/26/09, 10:15 AM
#45

Återigen, det är fel att kalla de massmord som israel utövar mot oskyldiga palestinier för krig. När palestinierna får likautvecklat vapen och militärt får vi kalla det krig.

Ijin
3/26/09, 9:14 PM
#46

#45 I dina ögon. Dom har missilier, räcker inte det? Och dom använder dom. Det du står för kallar jag feghet, och stockholmssyndromet.

Oriel
3/26/09, 9:18 PM
#47

#45 I Palestina råder det ingen brist på vapen, men mest troligt snart på små oskyldiga pojkar.

-' Rebecca Johansson

 

Aldebaran
3/26/09, 9:46 PM
#48

jisses…bry dig inte om dom#45  den ena e en fjortis å den andra är inte mycket äldre…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Medlem
3/26/09, 10:24 PM
#49

#48 Tack för goda rådet!

Sviskon
3/26/09, 10:25 PM
#50

Herregud vilken syn ni har..

Men ni får väl skylla på barnsligt oförstånd…

Aldebaran
3/26/09, 10:28 PM
#51

#49 Ingen orsak….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
3/26/09, 10:35 PM
#52

Israel använde vit fosfor I Gaza och här skriver någon att det är ett civiliserat land.

Israel: White Phosphorus Use Evidence of War Crimes Israel's Unlawful Use of White Phosphorus in Gaza - REPORT

Oriel
3/26/09, 10:45 PM
#53

#48  ……?

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
3/26/09, 10:56 PM
#54

#48,#49 & #50 Okej, nu skiter jag faktiskt komplet i vad ni säger, efter som ni båda tycks ha problem med att disskutera med personer som inte är i samma "ålder". Att döma någon efter åldern är mer diskriminerande än att vara rasist, i mina ögon. Så ni båda två är värre än hitler. Grattis.

#52 Dom får väl använda vilka vapen dom vill? Bara för att du inte tycker det är civiliserat så betyder inte det att andra tycker som du.
Men bara så jag vet det så stödjer du Palestina, alltså självmordsbombare. Det är ditt val.

#48 Har du något problem med det jag skriver så tar du det med mig. Du smyger inte bakom någon och kommenterar.

Jag har fått nog av personer som lider av stockholmsyndrom och personer som försvarar användandet av sjukhus som vapendepå.
Så enormt trött på människor som inte förstår speciellt mycket, utan bara faktiskt kan sitta och kommentera andra länder, och döma dom dessutom! Det är fan det värsta jag vet.

Oriel
3/26/09, 10:57 PM
#55

#54 Tack :D

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Maria
3/26/09, 11:03 PM
#56

#48 Hade inte du erfarenhet av ungdomar?

Själv skulle jag ta illa upp att bli kallad fjortis och därmed sagt att man inte kan ha några åsikter.

Jag var en riktig stridis i den åldern och ville bli respekterad för mina åsikter.

Sedan håller inte jag med varken Oriel eller Ijin i detta ämne men vi kan väl diskutera ändå?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Medlem
3/26/09, 11:13 PM
#57

Självmordsbombning är inte värre än vit fosfor som fyras mot oskyldiga.

Jag blir så ledsen att det finns folk i Sverige som har extrema åsikter som Ijin. Jag hoppas inte de är många. Att stödja en  apartheidstat som israel, försvara deras användande av förbjuden vapen och de massmord på oskyldiga barn är så hemskt, så hemskt. Det är tur att det finns judar i israel och utanför israel som motsätter sig de hemska handlingar israel utövar mot oskyldiga palestinier. Hade de inte funnits hade jag trott att människan hade blivit en känslolös varelse.

Oriel
3/26/09, 11:54 PM
#58

Om man är 15 år så får man inte ha några åsikter utan åskiterna är gjorda för stenåldersmänniskor. Tack.

-' Rebecca Johansson

 

Ijin
3/27/09, 12:07 AM
#59

#57 Jodå. Självmordbombare är mycket värre. Jag tycker att du har en extrem åsikt, som stödjer självmordsbombare och vapendepåer i sjukhus, användandet av mänskliga sköldar och dyl.

Hur kan du försvara Hamas, när han krigar, och började kriget, mot israel, det första han gjorde när vapenvilan var över var att skicka missiler mot israel. Innan du skriver någoting mer så ska du svara på det. Annars är du en person som inte är värd att konversera med.

Svara på den frågan.

Aldebaran
3/27/09, 12:16 AM
#60

#56… Jodå jag har två egna fjortisar som yrar i nattmössan som dessa gjort… Fastän dom istort inget vet om saken ifråga..

Dessutom så har jag bra erfarenhet från området och etniska konflikter överhuvudtaget.. Har varit i tjänst under 1.5 år i Libanon och Gaza, 4 månader i Etiopien/Eritrea och 2 sejorer med 6 månader vardera i Bosnien. 1 Vända i Kosovo…

 80-90 % av Hamas hemmagjorda raketer träffar absolut ingenting väldigt få dödsfall och skador om man jämför med dom enorma förluster varje gång Israel gör något.. det ligger någonstans 25-1 till Israel..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Ijin
3/27/09, 12:24 AM
#61

#60 Och? Det är fan en princip sak. Om någon står och petar på dig med en pinne tillräckligt länge kommer du klippa till den sen. Så är det bara. Så för att du varit där så har jag inte rätt till min egen uppfattning om situationen?
Jag yrar inte, att du nedvärderar det tyder bara på att du är förskräkligt inskränkt och inte lyssnar eller respekterar vad andra säger. Och att du nedvärderar, eller som du gör nu, ignorerar det jag säger, är bara ett patetiskt makt behov som många "äldre" får.
Lite synd är det.

Aldebaran
3/27/09, 12:30 AM
#62

För det du säger inte står i proportion till vad som verkligen händer min vän..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Ijin
3/27/09, 12:34 AM
#63

#62 Du som verkar veta bäst då, Vad exakt händer där nere, och varför skulle jag lägga mitt stöd hos en taliban ledare?

Medlem
3/27/09, 10:56 AM
#64

#59 Vill du visa mig var skrev jag att jag stödjer självmordsbombning? Jag har aldrigtyckt det är ok eller skrivit att det är ok nånstans. Jag kan visa dig var du skrev att israel har rätt att använda förbjuden vapen mot oskyldiga. Jag kan visa dig var du skrev att du försvarar en apartheidstat som israel. Jag kan visa dig hur du försvarar den rasisim israel utövar mot palestinier. Men eftersom du saknar kunskaper i ämnet, iom du skriver HAN om Hamas som om det är en man som israel letar efter i någon grotta så bevisar det att du inte är bara okunnig utan för ung för att diskutera en sådan invecklad fråga. Jag lägger inte skulden på dig för att du har sådana extrema åsikter, skulden läggs på de vuxna som hjärntvättat dig. Jag skulle skämmas om min 17 åriga dotter uttalar liknande åsikter som dina. Hon skulle få på käften om hon uppvisar stöd för terrorism, rasism och massmord på oskyldiga. Om du är troende kristen bör du lära dig att kristendomen predikar om kärlek. Och ifall du tolkar kärlek som massmord på bebisar då smutskastar du alla troende kristna, annars kommer du att stoppas i samma fack som korsfararna som massmördade tusentals oskyldiga barn och kvinnor i Jerusalem.

Min vän, du är både ung och okunnig i detta ämne. Mitt goda råd till dig är att först sätta in dig i ämnet innan du diskuterar det. Lär dig också att inte anklaga folk för diverse saker de inte sagt/gjort. Du gör dig otjänst om du fortsätter använda denna taktik.

Ijin
3/27/09, 12:18 PM
#65

#64 Okej, nu ger jag upp, du stämpar och har dig hit och dit, och jag tycker fruksansvärt synd om dom du kallar "unga"

Du stödjer Hamas, då stödjer du allt han gör. Jag föredrar Israel framför han. Då har dom mitt stöd, även om dom inte gör precis som jag tänkt mig.
Jag är varken okunnig eller för ung. Att du ens kan säga att jag är för ung visar bara att den som egentligen är det är du.

Att hon skulle få på käften? Bra! Misshandlare är du visst med.

Min logik är glasklar, tillskillnad från din. Min går ut på att man antingen är svart eller vit, och inget mitt i mellan.
Att jag skriver "Han" referarar alltså då till Hamas, självklart, om du har något problem med mitt sätt att argumentera så ta och prata med en vägg, för den bryr sig ungefär lika mycket som jag gör om vad du tycker och tänker om mig.

"Jag kan visa dig var du skrev att du försvarar en apartheidstat som israel. Jag kan visa dig hur du försvarar den rasisim israel utövar mot palestinier"

Jag anser inte att det är Rasism. Och vem är du att stämpla landet efter hur det styrs?

Antingen svarar du, eller så ger du dig, för jag kommer inte att bry mig om du inte kan ta ställning, utan mest fokuserar på att "gnälla" på min ålder och min uppfattning.

Tycker ruskigt synd om din dotter.

Oriel
3/27/09, 12:29 PM
#66

Men om palestineierna nu ser att de inte kan vinna ett krig mot Israel varför försöker de då inte göra fred?

-' Rebecca Johansson

 

Medlem
3/27/09, 1:15 PM
#67

Palesitnierna krigar inte. "Motstånd" är det rätta ordet man kan använda om dem. Det rätta ordet man kan använda om israels attacker mot oskyldiga palestinier är massmord. Det är även media som faktiskt begår samma fel genom att kalla det krig.

Camillhe
3/27/09, 3:31 PM
#68

#66 Jag tror merparten av människor på båda sidor skulle vilja leva i fred, men samtidigt så är det en väldigt svår situation.

Människor resonerar ofta att kan inte jag få det ska ingen annan ha det heller. Och om palestinierna ger upp kanske Israel skulle försöka ta över mer av deras land och vice versa.

Jag kan inte ta ställning i konflikten och tycker att båda sidor, eller alla sidor, för det handlar om mer än 2 parter, gör mycket fel. Samtidigt så finns det ingen bra lösning på kärnproblemet som skulle göra alla nöjda.

Min Morfar jobbade för FN i Israel mellan 1976 och 1988 och vi har resonerat mycket över problemen och vem som har "rätt" men FN står på Israels sida i mycket, så det blir ganska ensidig information.

Och mycket har förändrats sedan han var aktiv. Men tyvärr tror jag inte att konflikten kommer att kunna lösas.

cillaj
3/27/09, 6:22 PM
#69

#68 Nä, och så länge vi inte TROR, så lär det inte bli någon fred. De tankar du sänder ut går också dit, tänk på det.

Ju mer positivt tänkande och ju fler som tänker det, kan faktiskt göra skillnad, om vi nu ska prata om andlighet.

för ni är väl troende på den här sajten eller?

Annons:
Camillhe
3/27/09, 6:37 PM
#70

#69 Nej tankar sänds ingenstans och påverkar inte. BÖNER däremot kan påverka.

Aldebaran
3/27/09, 7:10 PM
#71

Ingen ide cillaj. Tramssaft tror inte som du å jag och många andra…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sviskon
3/27/09, 8:27 PM
#72

Nej Ijin! Man får inte använda vilka vapen som helst. (Hade du inte skolkat så mycket från samhällskunskapen så hade du nog lärt dig det) Flört Dumdumkulor eller halvmantlade kulor får inte användas. Inte heller fosfor mot mänskliga mål.

Sedan hade vi i västvärlden "starkt" ifrågasatt rätten att skjuta mot lägenhetshus med 10-20 familjer bara för att man tror att det finns någon där. Den berömda storryn nu med läkaren som blev av med 2-3 barn som kablades ut över hela världen var ju för att 1 (en st) misstänkt Hamasgubbe hade synts gå in i huset. För att få död på en "skyldig" så var man alltså beredd på att offra minst 10 familjer med kanske 5-6 medlemmar i varje.. Å det tycker du utan betänkligheter är rätt? Vet inte om man skall skylla på ongdomligt oförstånd eller bara ren dumhet… Tragiskt är det iallafall.

Ijin
3/27/09, 8:40 PM
#73

#67 Trevligt. Massmedian har fel med. Nu har du tappat all trovärdighet som du någonsin skulle fått.

Gå en eller två lektioner i retorik och en i filosofi, tack!

#72 Jag fick faktiskt bra betyg där.

Men uppfattningen om vilka vapen som passar och inte är våran -alltså våras länders- uppfattning, det betyder inte att den är rätt. Det är väl det som jag har ansett som problemet i hela denna disskution är, att man försöker jämföra det som händer där nere med våran situation. Det var inte speciellt många år sen som vi tillät dom vapnen, och inget väst land ligger i krig, så varför ska vi döma i hur dom krigar?

Att så många försöker ta sig rätten att klaga på israel, utan att själv veta hur det är att ha sitt eget land i krig, eller hur man ska agera som en ledare för den delen, är grova missar i era kalkyler…

Och den patetiska undanskyllningen jag hörde om att Hamas missilier inte träffar något är ju som att grannen skulle gå runt och skjuta hej vilt, och det ända man säger är "han träffar ju ingen, så det är ingen fara, vi ger han ett hus till även om han är aggresiv"

Moralen i denna fråga är självklar. Den som stödjer självmordsbombare, som dödar Jävligt många fler ni verkar tro, och som fått USA att stå på kant sen 2001, är nog inte speciellt vettiga.

Jag stödjer hellre någon som använder sig av vapen som är "Olagliga"(Ingen har rätt att leka världspolis och sätta regler för hur alla andra ska betee sig, speciellt inte ett annat land), som faktiskt försöker få fred, och som sett till att det blev vapenvila förut.

cillaj
3/27/09, 8:41 PM
#74

#70 Är inte att be BÖN och TRO samma sak då?

Aldebaran
3/27/09, 8:43 PM
#75

Våra länders uppfattning? Vi tillhör väl alla FN  som medlemmar även Israel…Då finns det ingen annan uppfattning än den globala..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Camillhe
3/27/09, 9:41 PM
Annons:
Sviskon
3/27/09, 9:43 PM
#77

Du kan väl be en bön i dina tankar? Eller är det bara högläsning som räknas för dig? #76

Måste vara fruktansvärt att tro att hela ens existens hänger på en stark tro till Jesus eller inte…

Camillhe
3/27/09, 9:49 PM
#78

Visst kan jag be en bön inom mig utan att uttala den, men det är inte samma sak som att jag tänker tankar.

Jag är som sagt inte perfekt och kan mycket väl tänka dåliga tankar om människor, det betyder inte att det är mina böner till Gud om dom människorna.

Ijin
3/27/09, 9:52 PM
#79

#75 Jodå. Den finns. Du försöker förenkla det, och dra alla över samma strå. Jag personligen tycker att "vuxna" nuförtiden gör ett uruselt jobb med att leda ett litet land som sverige till och med!

Eftersom du är så bestämd på att alla har samma uppfattning, så tar jag dig då som en som stödjer lagstadgandet av privata företag som har rätt att pressa människor på pengar genom upphovsrättslagen.

Men, som sagt, det är bara OM jag skulle dra dig över det strået.

cillaj
3/27/09, 10:18 PM
#80

# 78 Vad är då skillnaden ?, kan du förklara det för mig tack.

Woww
3/27/09, 11:18 PM
#81

Vem har rätt till orådet då?

Camillhe
3/27/09, 11:27 PM
#82

80 Varför är det två olika ord? Om dom nu betyder samma sak?

Jag anser att jag HAR förklarat skillnaden redan.

Medlem
3/27/09, 11:56 PM
#83

#73 Så du litar på massmedia nu helt plötsligt? ;-) Jag tror du är ett troll som bara skapar förvirring i tråden. Man kan märka det av ditt ointresse och ignorans. Att du stödjer en terrorist stat som israel har du skrivit om flera gånger. Det räcker mycket väl för att förstå vilken hjärntvätt du utsattes/utsätts för. Du har inga problem med förbjuden vapen men har problem medsjälvmordsbombning. För mig finns det ingen skillnad mellan den som tar livet av sig och av andra i ett köpcentrum, och den som skjuter en fosforbomb från sin stridvagn på en bostadsområde. I båda fallen mister oskydliga barn och kvinnor sina liv. Du är den enda här som försvarar massmord.

Fy på de vuxna som tillåter sina barn ha såna fruktansvärda åsikter.

Annons:
Camillhe
3/28/09, 12:14 AM
#84

#83 Men nu får du väl ge dig. Ska vuxna bestämma över sina barns åsikter? Det är ganska hemskt. Barn måste väl få testa sig fram och komma fram till sina egna åsikter.

Oriel
3/28/09, 12:18 AM
#85

#83 Ska vi inte då tala om hur hammas sätter vapen i små barns händer och säger åt dem att sjuta Israelerna medans de sjävla går och gömmer sig någonstans?

-' Rebecca Johansson

 

Medlem
3/28/09, 12:21 AM
#86

#84 Barn som stödjer terrorism, rasism och massmord skall uppfostras på nytt så att de inte begår dessa handlingar i framtiden. En person som har sådana åsikter är benägen att verkställa de/ en del av dem nångång. De vuxna ska se till var sina barn är, vad de lär sig och med vilka de umgås så att det inte går sne för dem. Vad är man för förälder om man inte handlar utifrån det?

Sviskon
3/28/09, 12:24 AM
#87

hey den ene värre än den andra här… #86 Ingen ide att ödsla kraft här längre..Skit i dessa muppar nu..

Medlem
3/28/09, 12:27 AM
#88

#85 Varför inte tala om det för israelerna som lär sina barn skjuta med vapen eller tillåta dem skriva hälsningsmeddelande på misiler som mördade tusentalslibaneser år 2006? Hamas är ocivilserade, men israel? Eller är det ok för israeler att göra så men inte palestinier?

http://www.awda-dawa.com/photos/image/atfaal-yahood.jpg

Camillhe
3/28/09, 12:27 AM
#89

Du vänder dig till IJIN, men Ijin är inte ett barn. Och det är enligt DINA åsikter han stöder terrorism, rasism och massmord, och enligt hans åsikter kanske det är DU som stödjer sådana saker.

Alltså handlar allt om en tolkningsfråga, och du som förälder bör berätta för dina barn vad du anser, men dom ska tillåtas att välja sina åsikter själva. Annars bryter du faktiskt mot Sveriges Lag.

Aldebaran
3/28/09, 12:28 AM
#90

SkrattandeCoolTungan ute

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
3/28/09, 12:29 AM
#91

Ortodoxa Judar.. Jo dom har man sprungit på några gånger under åren man var där…Fanatiker..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
3/28/09, 12:31 AM
#92

#87 Ja jag borde ha lyssnat på Aldebarens råd men nu lägger jag av.

Ijin
3/28/09, 4:12 PM
#93

#83 Tja, eftersom du stämplar snabbare än du hinner tänka så ger jag up. Du verkar vara en inbiten muslim som stödjer Palestina, så jag tänker inte ens prova att debbatera ut det. Relgion sätter sina spår.

Nej, jag är inget troll, men eftersom du inte sagt något som bevisar varför jag ska stödja Hamas/palestina i frågan, och bara försöker spotta på Israel, så är det som det är.

Väldigt många människor i sverige stödjer israel, även om du inte verkar ha märkt av det.

Vilket resulterar i nästa fråga. Dom som då stödjer israel, har dom allihopa fel?
Dessutom så svarar du inte på mina frågor, och eftersom du inte gör det så förlorar du ju trovärdigheten. Det börjar bli väldigt störande, fast dom flesta vuxna som beter sig så som du gör brukar inte svara på frågor, dom verkar tycka att deras åsikter är allt som behövs. Bevisa mig motsatsen, tack.

#88 Jag stödjer inte ociviliserade personer. För när dom får för mycket makt så blir det väldigt hemskt.

#89 Tack:)

Medlem
3/28/09, 4:26 PM
#94

#89 Så enligt svea rikes lag är det ok att stödja terrorism, rasism och massmord? Förresten har du läst om FRA-lagen? Om ja så borde du förstå att det är allvarligt med såna åsikter. En tonåring som har dessa åsikter är benägen att själv utföra dessa och sätta de i handling.Nu är det ju inte såna åsikter som handlar om israel för den staten är beskyddad av västerländska länder.

Ijin försvarar israels massmord, rasism och förtryck, hur många ggr skall man läsa hans inlägg för att förstå att han gör det? Han skrev sist att han tyckte det var ok för israel att använda en förbjuden vapen. Vad betyder det om inte stöd? Var i mina inlägg kan du läsa att jag stödjer mord på oskyldiga?

Ijin
3/28/09, 4:51 PM
#95

#94 Du pratar med mig, inte OM mig. Annars så är det bara som ett vanligt personligt angrepp.
Fra-lagen fungerar endast om dom har fått tilllåtelse av en domstol att kolla upp den misstänkta. Aka, det du säger är fel och tyder på dålig information.

Jag ser inte att israel har gjort varken massmord, rasism eller förtryck. Jag ser ett land som vill leva i fred med som hindras av Hamas. Dom började anfallen efter vapenvilan.
Om det skulle bli krig, skulle antaligen hälften av alla vapen som anses "Olagliga" tilllåtas för att användas, om kriget blev tillräckligt stort.

Du svarar fortfarande inte på mina frågor. Din trovärdighet sjunker då mer och mer.

Jag skriver faktiskt inte att jag stödjer massmord, raism och förtryck, jag stödjer israel, och du verkar tro att dom sysslar med det. Jag ser bara att Hamas försöker förtrycka, kriga mot och döda israel, och han gör det med rasistiska åsikter.

Aldebaran
3/28/09, 7:17 PM
#96

#94 Som jag sa ingen ide.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
3/28/09, 7:20 PM
#97

#91 Ja det är sant. Under massmorden i Gaza meddelade ortodoxa rabbiner IDF om att inte skona palestinierna, dvs de gjorde klartecken för dem att massmörda och etnisk rensa området.

Men en del ortodoxa rabbiner är faktiskt emot israel som Naturei Karta och Jews against israel. Rabbi Yesroel är ett exempel. Han är mycket aktiv motståndare till israel.

Annons:
Medlem
3/28/09, 7:25 PM
#98

#96 Du hade rätt min vän och jag ångrar mig nu.

Aldebaran
3/28/09, 7:27 PM
#99

När isreaelerna intog Jerusalem så ville många fanatsika Judar spränga klippmosken för att på så sätt radera detta från kartan.. Det blev ju då stoppat från högre ort som tur var. Så själva grundtänkadet finns hos Israeler med.. Att utrota den andre, ur den aspekten så är dom lika stora kolsupare bägge parter… Men nu eftersom Israel har penga, makt, utbildning, välstånd ja allt som tänkas kan gentemot sina grannar så borde ju dom ta tag i fredsprocessen och leda den på ett helt annat sätt än vad dom gör…Men det gör dom ju inte…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
3/28/09, 7:32 PM
#100

#99 Håller med dig igen. Den starka parten har den skyldigheten att skapa fred, genom att sluta ockupera, sluta etnisk rensa, sluta mörda, tillåta exilpalestinier återvända, behandla ickejudar som medborgare och ge de deras rättigheter, förbättra livet för drabbade palestinier och ta bort rasistmuren de byggde. Ja det finns säkert fler lösningar men som sagt, det är israels skyldighet och ansvar att skapa fred och låta det som var före ockupationen när araber och judar levde i fred under tusentals år.

Aldebaran
3/28/09, 7:39 PM
#101

Om man nu vill slå sig för bröstet och vara den goda parten, men det har man inte visat så mycket hittills av.. Men tyvärr tror jag inte vi kan disutera detta här.. Här har vissa en bestämd åsikt redan..Så det kommer bara leda ut i enmassa frustrerade inlägg.. iall oändlighet in i absurdum..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Medlem
3/28/09, 8:07 PM
#102

Jag tänker kommentera #6 som jag missade att läsa:

"Varför inte fredsförbunden med i Palestinierna inte fungerar beror på att de är muslimer."

Fel. Läs #20!

"För dem är alla som inte är muslimer inget värda och därför kan de bryta förbunden när det gynnar dem."

Fel. Judarna och kristna levde i fred med muslimerna. När korsfararna drev ut muslimer och judar från Spanien tog muslimerna emot dessa judar som vilka medborgare som helst. Kolla på Rabbi Yesroels uttalande i #97. Det strider också mot islam att bryta förbund. (O ye who believe! Be steadfast witnesses for Allah in equity, and let not hatred of any people seduce you that ye deal not justly. Deal justly, that is nearer to your duty. Observe your duty to Allah. Lo! Allah is Informed of what ye do.) Koranen 5:8 En vers till (Come not near the wealth of the orphan save with that which is better till he come to strength; and keep the covenant. Lo! of the covenant it will be asked.) Koranen 17-34

"Se bara hur Muhamed gjorde med Mekka"

Du menar att han garanterade de som krigade mot honom att vara i säkerhet  under muslimernas styre, ja du har rätt.

Ijin
3/28/09, 8:36 PM
#103

#100 Så varför bröt Hamas vapenvilan genom att skicka missiler? Förklara det, annars så kommer jag nog placera dig och Aldebaran under Fanatiska genern.

Aldebaran
3/28/09, 10:40 PM
#104

Som sagt..Det finns idoter på bägge sidor…

Sedan vad du placerar mig, tycker och anser rör mig inte speciellt mycket.. Jag har varit där under 1.5 år. Och är kunskaperna så här dåliga i ett land som Sverige så är det ju bara att beklaga…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Sviskon
3/28/09, 10:47 PM
#105

Hmmm #102 och #104.. Vem bryr sig vad någon snorunge i tonåren tycker å tänker, när det handlar om saker som du tydligen upplevt på plats? Tycker att det är respektlöst med tanke på din bakgrund att sitta å käbbla emot som den lilla bratunge han verkar vara. Det är som du säger A. Idioter finns på bägge sidor..Å även här hemma i svedala tydligen…

Medlem
3/28/09, 11:26 PM
#106

Israels manipulerande lögner har lurat hela världen uppdagas efter en nu. CNN har nu publicerat en video som visar att det var Israel som brött vapenvilan genom att döda sex Hamasmän inne i Gaza. Här är klippet som ni kan titta på youtube. The Guardian skriver "Gaza Truce Broken as Israeli raid kills six Hamas gunmen".

Ijin - Du vinner inte en poäng med ditt påhopp och nedvärderande inlägg. Om du verkligen har självrespekt bör du acceptera att jag inte vill diskutera med dig. Ursäkta om jag låter lite hård här, var tvungen att skriva det en gång till så du förstår att jag är seriös.

#104 #105 Tyvärr råder det brist på kunskaper i vårt land i detta ämne. Men nu när man har tillgång till internet så hoppas man att folk börjar skaffa bättre info istället för den sionistiska propaganda som sprids bland okunniga folk. Ta tex detta om att det var Hamas som bröt mot vapenvila. Jag har läst till flera som sagt det, ovetande om att det var israel som gjorde det. En annan sak också är att använda barn som mänskliga sköld. Flera i Sverige resonerar som så att det var  Hamas som gjorde det. Faktum är att det var israel som tog palestinska barn som mänsklig sköld, lät dem går före pansarvagnarna så att de kan röra sig fritt i Gazas gator.

Ijin
3/28/09, 11:49 PM
#107

#106 Det var ju en annan sak, varför länkade du inte den från början?

Om du visar fler informativa länkar så ökar trovärdigheten.

Men fortfarande så sade israel att dom hade anledning att göra det.

Ändå tycker jag faktiskt att 35 missiler inte riktigt motsvarar det som israel gjorde, men det är ju bara det jag tycker.
För att jag ska tro att Israel använda människor som sköld behövs också bevis, det är inte bara att rabbla upp det.

Och nej, det ända du vinner på att strunta i det jag säger är att jag blir mer irreterande och irreterad själv:) Du har börjat det, och jag tänker inte ge mig försen debbaten är löst.

#105 Jag kan berätta hur mycket brat jag är någon gång. Men vuxna brukar generellt sätt vara åldersdiskriminerande. Man vänjer sig.
Jag har skrivit över 3500 inlägg här på iFokus, och haft en väldig massa debatter, och tyvärr ibland så glider dom ner till den nivå det är här. Men att lägga hela skulden på det på mig är befängt, då jag nu har blivit kallad för ung, brat, snorunge och en del andra saker. Själv tycker jag inte att jag har kallat någon något speciellt grovt. Och det är bäst att du bryr dig om vad vi tycker och tänker, för en dag så finns inte du och då finns bara vi som var tonåringar kvar.

Sviskon
3/28/09, 11:58 PM
#108

Tack helst inte. Inte ett dugg intresserad av hur mycket brat du är, för det vet jag redan… Tror att du är en orb åxå. Gå in på ÖN och få dig utvärderad, det kunde ju bli intressant… Skrattande

Sviskon
3/29/09, 12:05 AM
#109

Om många många år när du blivit stor, växt till dig lite och kanske eventuellt könsmogen så kanske kanske du kommer till andra insikter. Men det är väl en nåd att stilla bedja om…

Pax fobiscum….

Sviskon
3/29/09, 12:07 AM
#110

Du gillar ju att stalka andra har jag läst…Vad tycker du själv om detta?

Annons:
Sviskon
3/29/09, 12:56 AM
#112

shittttt, det går inte!!! du får kopiera länken och å klistra in den i addressfältet, så kommer du till din hemsida…SkrattandeCoolTungan ute

Lille Orbens hemsida….Flört

Sviskon
3/29/09, 1:03 AM
#113

Har mamsen lagt lille orben nu?? Glöm inte borsta tänderna.. Å torka dig samtidigt bakom öronen… Natti natti

Ijin
3/29/09, 1:08 AM
#114

#108 Hmm… Nåja, du använder dig av person angrepp, så det visar ju vilken underbar karaktär du är:)

#110 Helt underbar metod att få svar igenom!

Men iallafall, om du verkligen ÄR vuxen så tycker jag att lite självinsikt skulle vara någonting att rekommendera.

Aldebaran
3/29/09, 1:15 AM
#115

Han är inte mycket äldre än du….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sviskon
3/29/09, 1:20 AM
#116

Du härjar rätt friskt med personangrepp själv…Gå nu å lägg sig lille bratten. Dröm om orber…

Sviskon
3/29/09, 1:24 AM
#117

Glöm inte torka dig bakom öronen…..Kanske du blir lite klokare.. Jag menar om man gnuggar lite på träskallar så blir det ju varmt av aktiviteten…kan ju vissa behöva…

Ijin
3/29/09, 1:39 AM
#118

#115 Med tanke på sättet han skriver, och att hans närmaste 5 inlägg har varit för att förolämpa mig så tror jag att han måste vara yngre..
Iallfall så tänker jag inte sjunka så pass lågt att jag faktiskt bryr mig om någon som försöker provocera på det här sättet…

Iallafall, en sak jag inte förstår är varför du tillsammans med medlem inte länkade informationen ni satt på från första början, det hade ju sparat "en del" tjafs..

Annons:
Sviskon
3/29/09, 1:43 AM
#119

men tuleeeeeeeeeeee.. Trodde du visste detta ändå..Varför skulle A. hjälpa dig?? Du hade ju redan en förutfattad mening om Palestinierna…

Eller menade att du inte visste om detta? Hujedamig.. ändå kan du öpnna näbben och bjäbba som du gör, lille brattorben..

Ijin
3/29/09, 1:45 AM
#120

#119 Jag tror faktiskt att du kommer dra på dig en skrivblockering på Jesus…

Aldebaran
3/29/09, 1:45 AM
#121

titta inte fö djupt i whiskeyglaset nu Sviskon..Akta så att du inte får skrivförbud…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
3/29/09, 1:47 AM
#122

#120 det är det fler som skulle få varning för isåfall.. Kasta inte sten nu Injin…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
3/29/09, 1:48 AM
#123

Du har tydligen 0 koll på vad som händer där nere eftersom du inte visste om innan medlem skickade dig länkarna..Ändå kunde du yttra dig som du gör.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Ijin
3/29/09, 1:48 AM
#124

#122 Jodå, jag vet mycket väl att jag skulle få en också, men det han precis gjorde är inte ens en debatt där man faktiskt kan använda personangrepp som en typ av argument(Lågt), utan bara rena förolämpningar.

Men iallafall, kan du vara så snäll och svara på frågan?

Sviskon
3/29/09, 1:54 AM
#125

Ojjjj va vi blev ödmjuka nu i en all hast.. Fått smisk på rumpan?? DU, borde väl tagit reda på mer innan du så självsäkert gav dig in i debatten..

Annons:
Ijin
3/29/09, 1:58 AM
#126

#125 Han har faktiskt inte gjort speciellt mycket mot mig, medans medlem har kallat mig massor med saker, tillsammans med dig, på den punkten… Tror jag ska ta Screen Shots på sidan och sen posta till Margareta

Camillhe
3/29/09, 3:02 AM
#127

Jag är verkligen ointresserad av era personliga konflikter, och jag tycker ni kunde vara mogna nog att ta dom i pm. Är inte du t.o.m. Medarbetare på AU Aldebaran??? Då borde du veta bättre än så här.

Aldebaran
3/29/09, 3:03 AM
#128

Och vad har jag gjort här?? Som är så fruktansvärt… Jag försökte ju medla ju…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
3/29/09, 3:05 AM
#129

Nu har du nog inte läst så bra vem och vad som sagt på denna tråd…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
3/29/09, 3:06 AM
#130

eller är det varningsrisk bara för att jag inte skickade länken till Injin??

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Ijin
3/29/09, 3:06 AM
#131

#128 Jo jag vet:)

Ijin
3/29/09, 3:14 AM
#132

#130 Inte stava mitt fina japanska namn fel:/ Smärta så mycket i hjärtat mitt!

Annons:
Maria
3/29/09, 12:19 PM
#133

Men nu har väl ändå detta spårat ut????

Denna tråden har ju nästan blivit ett litet krig.

Ni skjuter missiler på varandra så man riktigt kan höra det. Personangrepp på hög nivå. (eller rättare sagt väldigt låg nivå)

Inte konstigt att det krigas i världenGråter

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
3/29/09, 2:12 PM
#134

Nej, inte konstigt alls

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Ijin
3/29/09, 5:23 PM
#135

#133 Jodå, jag håller med, det har spårat ur…

Medlem
3/30/09, 4:11 PM
#136

Om CNN och The Guardian inte är informativa, skulle israel som förbjöd västerländska journalister inträde i Gaza vara det?

Ijin
3/30/09, 9:31 PM
#137

#136 Vem är inlägget riktat till? För länken som du postade bevisade det du sa, så det tror jag på.

Sviskon
3/31/09, 3:07 AM
#138

What a lovly war….

Ijin
3/31/09, 4:30 PM
#139

#138 Har inte du sagt nog?

Annons:
Sviskon
4/2/09, 1:40 AM
#140

men den lille orben e ju kvar…..Vilka kassa medium dom har inne på ÖN. Skall klaga med engång…

Upp till toppen
Annons: