Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1725 ggr
evrekaw
3/11/09, 10:04 PM

Bön hur gör du?

Skulle vara intressant att höra hur ni gör när ni ber, hur ofta ni ber och kanske vad era böner innehåller/ rör sig kring som oftast…

Själv mediterar jag först med ett stearinljus och avslutar med bön. Jag ber högt och oftast försöker jag tacka, be om vägledning… Nästan som ett litet privat samtal som kan handla om det mesta som rör mitt liv här och nu. Detta försöker jag hinna på kvällen.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Maria
3/11/09, 10:50 PM
#1

Jag ber alltid för mig själv om kvällen då jag lagt mig. Det handlar för det mesta om småsaker i livet. Ett slags samtal med Gud. Jag ber inte högt, tror inte min man skulle uppskatta det då han ligger och läser, hahaSkrattande

Sedan ber jag nästan alltid på väg till jobbet på bussen eller spårvagnen. Ett slags samtal över dagen som ska komma.

Jag försöker att vara tacksam men ibland märker jag att jag ber om saker mer än jag kanske tackar och det försöker jag ändra på. Jag ber verkligen inte om småsaker utan mer om vägledning, hälsa och kärlek för mina närmaste, småsaker som händer runtomkring.

Jag känner mig lugn och tillfreds med att be. Har alltid gjort. Jag har fått svar, inte alltid vad jag väntat men jag är övertygad om svaren och dess verkan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
3/11/09, 10:52 PM
#2

Eftersom datorn är mitt stora glädjeämne om dagen… Tungan ute … så har jag bestämt mig för att alltid be och läsa bibeln innan jag sätter mig vid datorn! Cool Det fungerar super. Jag brukar läsa några kapitel i Bibeln först. Sen har jag ofta någon bra skiva på och ber ett tag. Jag brukar inte be för tusen saker… mest "umgås" jag bara med Gud, berättar hur mycket jag älskar honom, och talar i tungor. Jag ber för det viktigaste som jag står i den tiden eller över något som ska hända under dagen. Jag brukar ofta försöka lyssna in Guds ledning över olika saker som pågår i livet. Ofta tycker jag Gud talar om små saker, som att jag behöver bli bättre på att städa och göra fint i tid, att uppmuntra min man, att inte slarva bort tiden från allt viktigt jag behöver göra, att ringa en vän osv…

Jag tycker det är skönt att börja dagen med bön. Det känns som att jag har lättare att "be ständigt" under dagen då, att vara lite uppkopplad hela tiden så att säga.. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lidan
3/11/09, 11:12 PM
#3

Ber som regel när jag lagt mig.Ber tyst,

enstaka gånger under dag tid.Dock dålig på att läsa Bibeln

Camillhe
3/12/09, 1:34 AM
#4

Jag har perioder i mitt liv, i vissa perioder ber jag mycket andra nästan ingenting, medvetet iallafall. Bönen är så stor del av ens liv så jag tänker inte alltid på att jag ber.  Jag ber både högt och inom mig, jag har inga direkta ritualer utan jag pratar med Gud genom hela dagen då och då om sånt som händer eller saker jag tänker på.

Bibeln läser jag sällan för att bli upplyft och få vägledning tyvärr. Utan jag läser den mest pga studier. Men periodvis ändrar jag på det och läser ett kapitel om dagen tills jag läst ut den.

BattleBitch
3/12/09, 2:07 PM
#5

Kvällsbön innan jag lägger mig brukar det bli, morgonbönen tar jag innan frukost i samband med att jag tackar för maten. Ber även inför varje måltid för välsignelse över den =)

evrekaw
3/12/09, 7:44 PM
#6

#2 #5 Vad mysigt det låter att få börja dagen med bön… Det får jag drömma om när jag inte har en massa barn och stress på morgonen längre…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
OlgaMaria
3/13/09, 12:21 AM
#7

#6 Min 8-månaders är för det mesta med när jag ber. Hoppas kunna fortsätta med det på ett eller annat sätt tills hon flyttar hemifrån. Men min bebis är typ jämt glad och så behöver jag inte stressa nånstans på morgonen. Det är skönt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

maaro
3/13/09, 2:13 PM
#8

Jag ber olika varje gång, ibland på bussen, på väg till jobbet eller hem, ibland på vilan på jobbet, på min rast eller bara när jag känner för det under dagen. Jag ber både högt, i tungotal och tyst. Jag försöker avsluta min dag med att prata med Gud, har jag svårt för att somna så pratar jag med Gud och då somnar jag lätt.

evrekaw
3/14/09, 5:49 PM
#9

#7 Jag har tre… Det som funkar med ett blir betydligt mer avancerat med två och än mer med tre… Flört

Kvällen när alla lagt sig är min tid… Enklast att acceptera och bara gilla läget…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
3/15/09, 9:33 PM
#10

#Det låter bra! :) Härligt med många barn! (eller såå många är det ju inte.. men själv får jag nog nöja mig med ett, har en hjärtsjukdom som gör att jag antagligen inte kan få fler barn).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
3/15/09, 9:44 PM
#11

#10 Tråkigt att höra… Förstår att du inte vågar riskera hälsan…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
3/16/09, 12:47 PM
#12

#11 Jo. :) Ha en bra dag!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: