Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1404 ggr
Maria
3/18/09, 6:49 PM

Kristen helt enkelt...

Jag försöker igen att tona ner olikheterna mellan oss "Kristna" precis som jag försökte i tråden "Samma Jesus"

För min egen privata del så spelar det ingen större roll vilket Kristet samfund man tillhör. Vissa saker tar jag till mig och vissa saker tar jag avstånd ifrån. Den Esoteriska läran har mycket som jag både håller med om och är intressant men det är för min del alldeles för "krångligt". Klarar inte alla dessa "nivåer" men tror likväl på Ljuset/Gud.

Har varit på Grekisk ortodoxa mässor, Koptiska, anglikanska, Katolska och jag känner sådan samhörighet med alla. Vi tror ju på samma Gud. Känner mig hemma i alla kyrkor.

Jag förstår inte denna förskräckelse för allt som inte är vad man är van vid.

Måste vi strida om Bibelord och tolkning? Kan vi inte bara acceptera varandra och delge varandra vad vi tycker, hur vi känner och brukar göra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mammi
3/18/09, 7:15 PM
#1

Bra skrivet bumbleboo!!

Maria
3/18/09, 7:20 PM
#2

TackGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Santhe
3/18/09, 8:30 PM
#3

Men Bibeln måste ju få vara viktig, tycker jag. Jag tycker inte det bara kan handla om vad vi tycker. Däremot ska vi självklart acceptera varandra. Det handlar också om att acceptera att endel av oss behöver våra bibelord, vi litar på dem.

Maria
3/18/09, 8:37 PM
#4

#3 Självklart…Det är därför det är så underbart att få höra hur andra tycker/tänker/gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
3/19/09, 7:55 PM
#5

Jag vet att jag går min egen väg…

Du behöver inte gå samma väg…

Du går din väg…

Detta behöver inte innebära att vi hamnar i olika städer…

Vi kanske ändå färdas i samma riktning och mot samma mål…

Frågan är vad som betyder mest…

Själva resan - eller målet?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
3/19/09, 7:58 PM
#6

#5 Så bra och tänkvärtGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mammi
3/19/09, 8:21 PM
#7

Håller med: Så bra skrivet evrekaw!!

OlgaMaria
3/20/09, 7:54 PM
#8

Här kommer tråkmåns number ONE - men jag bryr mig ganska mycket om målet också. Hellre en skumpig resa och ett fantastiskt mål än tvärtom…

men jag tror säkert att jag har samma mål som många som kanske inte verkar ta samma resväg som jag. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
3/20/09, 8:02 PM
#9

#8 Visst, vi har alla olika resvägFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
3/20/09, 8:03 PM
#10

#8 Hur då tråkig? Även om vi inte alltid tycker lika tycker jag ändå om att läsa det du skriver. Det vore inte särskillt givande om alla tyckte exakt som jag hela tiden…

Själv är jag oerhört kluven ang. resan eller målet… Jag menar om man var tvungen att rangordna, rent hypotetiskt, vad skulle man sätta först?

                     Beats me… Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
3/20/09, 8:19 PM
#11

#10 Tack för att du inte tycker jag är så tråkig.. ;-)

Fil 3:10 Då känner jag Kristus och kraften från hans uppståndelse och delar hans lidanden genom att bli lik honom i en död med honom,
Fil 3:11 i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda.
Fil 3:12 Inte som om jag redan har gripit det eller redan har nått det målet, men jag jagar efter att gripa det, eftersom jag själv har blivit gripen av Kristus Jesus.
Fil 3:13 Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför
Fil 3:14 och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.
Fil 3:15 Det är så vi bör tänka, alla vi fullkomliga. Tänker ni fel i något avseende, skall Gud uppenbara också det för er.

1 Kor 9:23 Allt gör jag för evangeliets skull, för att jag själv skall få del av det.
1 Kor 9:24 Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det.
1 Kor 9:25 Men alla som tävlar underkastar sig i allt hård träning - de för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar.
1 Kor 9:26 Jag löper alltså inte utan att ha målet i sikte. Jag boxas inte likt en som slår i tomma luften.
1 Kor 9:27 I stället slår jag min kropp och tvingar den till lydnad, för att jag inte själv på något sätt skall komma till korta vid provet, när jag predikar för andra.

Matt 7:13 Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den.
Matt 7:14 Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Rom 8:18 Jag hävdar att den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår.

:)

Inte för att jag tror det är tråkigt eller jobbigt att leva som Gud vill. Han ger ju kraft! Men jag tror att målet är bättre än resan! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
3/20/09, 8:27 PM
#12

Jag tror också att målet är bättre än resan men ansvar för resan har vi ju själva och jag tror att man ska försöka att ha en så trevlig och välplanerad resa som man kan. Ibland händer oförutsagda händelser på vägen och då får man planera om. Det låter enkelt men man får leva på hoppet…om det går.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
3/20/09, 8:47 PM
#13

Ååå vad avundsjuk jag blir… Typiskt mig att vara velig inför hårklyvarfrågor och att dessutom komma dragandes med dem själv också…

Jag måste fundera mera Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
OlgaMaria
3/20/09, 8:53 PM
#14

#13 Hur menar du? Vad är du avundsjuk på? Oskyldig

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
3/20/09, 8:57 PM
#15

#13 Jag tror jag förstår vad du menar och visst kan man fundera sig tokig iblandFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
3/21/09, 8:47 PM
#16

#14 Det där att kunna bestämma vad man tycker är vikigast av två viktiga saker…

Jag kan vrida och vända i evighet… å ena sidan å andra sidan…

Du vet, frågor som, vad kom först - hönan eller ägget…? Jag fastnar!Tyst

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

szirius
3/21/09, 10:55 PM
#17

Kan inte själva resan vara målet ? ( för att nu verkligen krångla till detFlört)

Att målet är att göra resan så kärleksfull och sann som möjligt?Glad

Aldebaran
3/22/09, 12:03 AM
#18

Bra idé Szirius

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
3/23/09, 2:04 PM
#19

Tack Szirius…    Lysande idé!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
3/23/09, 2:10 PM
#20

Personligen så ser jag att resan är viktigast, för gör vi inte den på rätt sätt så når vi inte målet, som vi längtar efter! =)

Annons:
evrekaw
3/23/09, 2:28 PM
#21

#20 Mmmm…. Men kan det inte vara så att vi är olika och har olika förutsättningar… Att vi kanske utifrån detta behöver olika färdvägar för att utvecklas till bättre människor, som jag tror är en förutsättning för att nå målet…

Vi behöver olika utmaningar/prövningar osv. utifrån vad som får just dig/mig att växa…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
3/23/09, 2:45 PM
#22

#21

Visst är det så att vi har olika förutsättningar.

Fast jag tror att det är en väg som gäller för att nå målet, vissa kanske måste "kissa oftare, äta oftare, sträcka på benen oftare" osv ;)

Upp till toppen
Annons: