Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2426 ggr
fnurran
3/8/09, 10:23 AM

Vad tror ni händer efter döden?

Vad tror ni att händer efter att man dött? Vad betyder himmlen för er? Finns det ett helvete?

Annons:
BattleBitch
3/8/09, 12:08 PM
#1

Jag tror att månniskan vänder åter till jorden som bibeln säger.

Predikaren 3:20 Alla går till en och samma plats. Alla har blivit till av stoft, och alla återvänder till stoft.

1 Moseboken 3:19 I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd tills du vänder åter till marken, för av den är du tagen. För stoft är du, och till stoft skall du vända åter."

Våran ande/själ dör i samma sekund som hjärtat stannar.

Psalm 104:29 Du döljer ditt ansikte - de blir bestörta. Du tar bort deras ande - de dör och vänder åter till stoft.

Psalm 146:4 Hans ande går ut, och han vänder åter till jord; på den dagen förgås hans tankar.

Däremot finns det möjlighet för de döda att återuppväckas och få möjlighet till Evigt liv här på jorden.

Johannes 11: 23-25 Jesus sade till henne: "Din bror skall uppstå." Marta sade till honom: "Jag vet att han skall uppstå i uppståndelsen på den sista dagen."  Jesus sade till henne: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som utövar tro på mig, han skall få liv, även om han dör;

Upp.21: 4-7 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta."
Och han som satt på tronen sade: "Se! Jag gör allting nytt." Och så säger han: "Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna." Och han sade till mig: "De har blivit verklighet! Jag är Alfa och Omega, början och slutet. Åt den som törstar skall jag fritt ge av källan med livets vatten. Den som segrar skall ärva allt detta, och jag skall vara hans Gud,

Jesaja 25:8 Han skall uppsluka döden för alltid, och den suveräne Herren Jehova skall torka tårarna från alla ansikten. Och sitt folks smälek skall han ta bort från hela jorden, ty Jehova själv har talat.

1 Korinthierna 15:26 Som den siste fienden skall döden göras till intet.

Helvette finns det inget, och himlen är bara till för de 144.000 som skall regera i himlen, vi andra ska få vara här på jorden =)

Sukram
3/8/09, 2:26 PM
#2

det återstår att se vad som händer. Himmel & helvete tror jag inte på.

BattleBitch
3/8/09, 3:56 PM
#3

#2

den som [lever]dör får se ;) hehe

fnurran
3/8/09, 4:04 PM
#4

#1 Oj, Tack för att du tagit dej tid att skriva ett så långt svar.

Jag är inte så insatt i att läsa Bibeln, men vi som inte hör till Jehovas vittnen vart tar vi vägen då? Får vi också vara kvar här på jorden? Eller lämnar vi bara som stoft?

#2 Tror du att det bara tar slut allting?

Camillhe
3/8/09, 6:47 PM
#5

Jag tror att de människor som valt att leva med Jesus i det här livet får fortsätta leva med honom efter döden. Jag tror att de som har valt bort Honom, får leva i en tillvaro utan Honom när dom dör.

Jesus säger till mannen som blev korsfäst bredvid honom:

"Han svarade honom: "Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."" (Luk. 23:43) (källa Bibeln online)

Och då syftar han på den plats där själen hamnar direkt efter döden.

Himlen i gamla testamentet syftar både på den himlen vi ser, som regnet faller från och där solen passerar och på en plats där Gud och änglarna bor.

I nya testamentet har man samma synsätt men ibland används ordet som synonym till Gud:

"Jag vill stå upp och gå till min fader och säga till honom: Fader, jag har syndat mot himmelen och inför dig;" (Luk. 15:18)

Så det finns en ide om en fysisk plats ovan. Exempel på det är när Jesus lyfte sin blick mot himmelen för att be, och när lärljungarna såg återuppståndelsen såg dom en fysisk kropp lyfta mot himmelen.

Att himlen är den slutgiltiga destination för de rättfärdiga står det bara om i nya testamentet.

"I min Faders hus äro många boningar; om så icke vore, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum." (Joh. 14:2)

"Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och få vara med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket," (Matt. 8:11)

"Och inför honom skola församlas alla folk, och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna."(Matt. 25:32)

BattleBitch
3/8/09, 8:16 PM
#6

#4

Alla har en chans att undersöka bibeln och finna Guds vilja.

Johannes 17:3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Alla har möjlighet att få Evigt liv Skrattande

Annons:
Mona22
3/9/09, 1:24 PM
#7

"Han svarade honom: "Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."" (Luk. 23:43) (källa Bibeln online)

då betyder det att jesus själv skickades upp till himlen när han dog tillsammans med den mannen, men han var ju död i 3 dagar står det ju=/.

jag tror att när vi dör så är vi döda , borta, tror inte på någon själ som lever vidare då det står på flera ställen i bibeln att människan Blev en levande själ.

om vi alla flyger till himlen eller helvetet. varför talas det då om en uppståndelse.

Camillhe
3/9/09, 1:26 PM
#8

#7 Det är skillnad på paradiset och himmelen.

Mona22
3/9/09, 1:42 PM
#9

#8 vad för skillnad. vilka få vara i paradiset då om alla är i himlen /helvetet?Förvånad

då var det bara den mannen som skulle få vara i paradiset eller ? ska han vara själv där ? blir fundersam.

Camillhe
3/9/09, 2:49 PM
#10

Mona

Om detta är ett ämne som uppriktigt intresserar dig så kan du läsa dessa verserna, och sedan diskuterar jag gärna med dig.

Så här står det i Bibeln om paradiset:

Nehemja 2:8

Lukas 23:43

2 Korinterbrevet 12:2-4

Uppenbarelseboken 2:7

Så här står det i Bibeln om himmelen

1 Mosebok 7:11

Psaltaren 19:4-6

5 Mosebok 26:15

Nehemja 9:6

Lukas 15:18

Johannes 17:1

Johannes 14:2

Matteus 8:11

Matteus 25:43

Så här står det i Bibeln om dödsriket (Sheol)

Hesekel 31:15

Job 10:21

Psaltaren 94:17, 88:12, 88:3-5, 139:8, 16:10

Matteus 16:18

Apostlagärningarna 2:27

Så här står det i Bibeln om helvetet (Gehenna)

2 Kungaboken 23:10

2 Krönikerboken 28:3

Jeremia 32:35

Matteus 25:41

Matteus 10:28

Matteus 8:12

Matteus 22:13

2 Petrus 2:17

Judas brev 13

Uppenbarelseboken 21:8

Matteus 7:23

2 Tessalonikebrevet 1:9

Här kan du läsa online

OlgaMaria
3/9/09, 4:34 PM
#11

#10 Åh vad intressant! Jag har inte reflekterat över den här skillnaden förut.. men det kanske kan räta ut lite olika tankar. Blir till att ta ett bibelstudium när jag har tid då! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hukanson]
3/9/09, 6:03 PM
#12

Jesus Kristus möjliggjorde för mänskligheten att uppstiga till himmelens olika boningar med ett kroppsligt medvetande . Jag tror att den odödliggjorda kroppen var syftet , så här långt i historien .

Mona22
3/10/09, 2:25 PM
#13

nehemja 2:8 å ock ett brev till Asaf, uppsyningsmannen över den kungliga skogsparken,
att han låter mig få virke för att därmed timra upp portarna till borgen som hör till templet,
ävensom virke till stadsmuren, så ock till det hus där jag själv skall hava min bostad."
Och konungen beviljade mig detta, eftersom min Guds goda hand var över mig. 

den versen fattar jag inte vad det har med paradiset att göra :S

luk 23:43 Han svarade honom: "Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset." 

vart var paradiset då om det inte är samma som himlen?

2 kor 12 .2-4 jag vet om en man som är i Kristus, att han för fjorton år sedan blev uppryckt
ända till tredje himmelen; huruvida det nu var i kroppslig måtto, eller om han var skild från
sin kropp, det vet jag icke, Gud allena vet det.
Ja, jag vet om denne man, att han - huruvida det nu var i kroppslig måtto, eller om han var
skild från sin kropp, det vet jag icke, Gud allena vet det -
jag vet om honom, att han blev uppryckt till paradiset och fick höra outsägliga ord,
sådana som det icke är lovligt för en människa att uttala. 

upp 2:7 "Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger,
åt honom skall jag giva att äta av livets träd, som står i Guds paradis.""

vart finns det paradiset då? :S

är himlen och paradiset ganska lika eller ? är det olika saker men samma. dina bibelställen är svåra att få ut
något direkt av.

hittade några om uppståndelse, vad betyder det då ?
Apg 24:15. både rättfärdiga och orättfärdiga ska få uppstå.vart då?
uppebarelseboken 21:3-4.där är det ju på jorden, döden ska inte vara mer, inge sorg eller klagan eller plåga.
men samma där. hamnar man i himlen när man dör, varför står det så då?

Jesaja 33:24 då.ingen av invånarna ska vara sjuk.

jesaja 25:8 Han skall för alltid göra döden om intet; och Herren, HERREN skall
avtorka tårarna från alla ansikten, och skall taga bort sitt folks smälek överallt på jorden.
Ty så har HERREN talat.

johannes 5:28-29Förundren eder icke över detta. Ty den stund kommer, då alla som äro i
gravarna skola höra hans röst
och gå ut ur dem: de som hava gjort vad gott är skola uppstå till liv, och de som hava
gjort vad ont är skola uppstå till dom.   

en uppståndelse ??

Annons:
Tvillingsyster
3/10/09, 11:55 PM
#14

Har just idag tänkt på att Jesus efter uppståndelsen åt mat inför sina lärjungar, så att handgripligen konkret fysisk måste Han varit även efter uppståndelsen. Lika mycket fysisk måste Han vara även idag. Och enligt skrifterna skall vi bli lika Honom = lika fysiska som Han.

Jo, det här blir nog en intressant bibelstudium. Glad

Maria
3/11/09, 12:28 AM
#15

Jag tror på ett tillstånd efter döden i total harmoni.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
3/11/09, 1:28 AM
#16

Mona

Vad glad jag blir av att du faktiskt slog upp verserna och läste. Jag lovar att återkomma till dig i helgen ang vad det står.

LaVey
6/22/09, 9:31 PM
#17

Jag har precis skapat en liknande tråd, utan att veta om att den här finns
(Tack för länken tarmsaft)

Jag är jätte nyfiken på den kristna synen på döden.
Dom flesta kristna tror på ett evigt liv med Jesus efter döden (?)
Ett ställe bättre än jorden.

Varför blir ni då så ledsna när någon i er närhet dör?

inisklo
6/22/09, 10:15 PM
#18

# 17 Förvånad…men snälla vän..det är väll mänskligt…vem säger att inte kristna människor kan bli ledsna…trots allt är man människa…

Jag måste brätta mitt sätt att se o reagera på det…

Juu..u så här…Jag har det hopp,att jag får vara med Gud den dagen när han hämtar hem sina….att jag får evigt liv tillsammans med han o alla andra som tror på han…

Jag kanse får skiljas av människor som jag älsker,som jag inte riktigt vet om jag kommer,att träffas igen hos Gud..förstår du?Att det bara tar slut..o ingenting mer sen nån annanstans.

Fast på andra sidan jag blir inte ledsen för det..det bara blir tom plats av henne/honom o tomt på nåt evig sätt…tom plats som nån annan kan inte fylla osv..för mig är det som gör,att jag kan bli ledsen en tid..eller då o då..man kan inte glömma nån bara,att hon/han har lämnat jord liv.

Jag försöker göra mitt bästa,att man kan skiljas som"vänner"att jag inte nånsin behöver sörja,att jag har dåligt samvete eller nåt liknande.Jag önskar alltid o hela tiden,att jag öppet o ärligt brättar,att det finns åt bätre osv jag säger till mina närä o kära att jag älskar dom,att jag tycker om dom o ge till dom tid av min tid osv osv…

Enkelt sakt jag ger till dom den bästa som jag kan,att jag behöver inte gå o lämna blommor när dom är…

När man börjar skriva nåt sånt märker man,att det är inte så lätt..Obestämdatt skriva…

Brätta lite va du tro  kanse andra också är lite nyfikna din syn på döden…

LaVey
6/23/09, 12:08 AM
#19

#18

Jag förstår väl såklart att alla kan bli ledsna..

Men om ni tror att man träffar Gud /Jesus och kommer till en bättre plats när man dör, då borde ni ju nästan längta efter döden?

Tvillingsyster
6/24/09, 12:04 AM
#20

#19

Men LeVey, vi har ju fått också den här tiden från Gud…… och Jesus/Gud har sagt att han är med oss varje dag intill tidens slut. Döden kommer när den kommer….. ingen av oss är odödlig. Därför är det bra att ha försonats också med döden. Jag tror att det är bättre leva i nuet.

Annons:
inisklo
6/24/09, 8:37 AM
#21

#19 Jaa..a på nåt o vis mellan varvena kan jag känna så.Me det är mer liknande saknad som jag känner mot min bästa väninnan.

Men som Tvillingsyster skriver #20 så är det nog.O de här är + om man lär sig leva i nuet.

Jag är jätte nyfiken på din syn till döden..brätta..jag tro annat andra är det också?? Jag spekulera bara…

Upp till toppen
Annons: