Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1673 ggr
Maria
3/9/09, 6:45 PM

Synd?

Köttets lustar är ju emellanåt synd enligt Kristendomen men då undrar jag vad som ingår i "Köttets lustar"?

För mig har jag alltid tolkat detta som "sex" men någon sa till mig att det lika gärna kan handla om droger såsom alkohol, tobak, tabletter, eller narkotika. Även tillstånd som anorexi, bulumi, självskador m.m.

Allting ingår i köttets lustar, alltså vad kroppen längtar efter. Meningen med att människan inte ska medvetet förstöra sin kropp.

Eftersom jag röker och gärna tar mig en öl emellanåt blev jag lite fundersam. Jag har aldrig funderat i dessa banor tidigare.

Hur ser ni andra på detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
3/9/09, 7:13 PM
#1

Köttet har inte så mycket med kroppen att göra i första hand. Köttet är allt som strider mot Gud - allt som leder till synd.

Matt 26:41 Håll er vakna och be, så att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt."

Rom 8:6 Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid.
Rom 8:7 Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller.

Gal 5:16 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
3/9/09, 8:40 PM
#2

När grekiskan använder ordet kött avses personen.

Så köttets lustar är det i en människa som vill göra saker som kommer mellan människan och Gud.

Jag tror att det är väldigt individuellt vad som är synd. Och jag tror inte att Gud är en dömmande Gud.

Rökning är såklart något negativt då vi förstör vår kropp genom det. Men jag tror inte att vår relation med Gud blir lidande för att vi röker.

Alkohol kan vara ett problem, om man dricker och blir full och tappar kontrollen. Eller om man blir alkoholist.

Men alkoholism är en sjukdom precis som anorexi, bulimi och människor som skär sig bottnar i sjukdom. Skulle Jesus älska en person mindre för att den är sjuk?

Får man bara komma till Jesus om man är perfekt?

Jag tror vi är älskade som vi är och de saker i våra liv som behövs ändras på tror jag att Jesus hjälper oss med under vårt liv med honom.

Maria
3/9/09, 10:27 PM
#3

Jag håller med dig Tarmsaft. Jesus älskar inte en person mindre för att denne är sjuk.

Jag har bara aldrig förknippat köttets lustar med ex. rökning förrän vi började diskutera detta med bekanta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lidan
3/9/09, 11:13 PM
#4

Men den största synden är väl att inte att Tro.

sen finns det ju missbruk av olika slag som inte är bra

Missbrukarare som kommit till  tro först ,sen lagt av med missbruket vad det nu kan ha varit

Maria
3/9/09, 11:15 PM
#5

#4 Jag menade inte att man skulle gradera någon synd med min fråga. Jag bara undrade vad ni andra innefattar med "köttslig lusta"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
3/10/09, 12:13 AM
#6

Det som min kropp vill som skiljer mig från samhörighet med Gud

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
OlgaMaria
3/10/09, 11:08 AM
#7

Bibeln säger inte så mycket om rökning - men vår kropp är ju ett tempel åt den Helige Ande och jag är tveksam till om den Helige Ande röker… Flört Hur som helst…. vet inte om det är någon större synd - det beror nog på vad rökningen betyder för en själv - men det är ju inte hälsosamt i alla fall.

Sen säger Bibeln att vi inte ska dricka oss berusade så där får du väl avgöra själv vart gränserna går. Själv dricker jag inget alls i sympati med dem som inte kan dricka en droppe utan att ramla tillbaka i alkoholist-träsket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
3/10/09, 6:21 PM
#8

Jag växte ju upp under leastadianismens trånga lagar ang. köttslig lusta. ALLT som var kul var synd.. (det kändes så) Kanske därför jag valt en liberalare syn och väg att gå i min tro.

Håller med Margareta i: "Det min kropp vill som skiljer mig från min samhörighet med Gud"

Så… nej, jag räknar det inte som en synd att röka, snusa, dricka en öl, ett glas vin, att dansa, sjunga (annat än psalmer) osv.

Dessa saker blir synd när vi tappar kontrollen och lasterna styr istället för att jag styr. Att bli så berusad att man inte kan stå, gå och veta vad man gör och säger - det är synd. Eller om man som rökare inte kan ta hänsyn till astmatiker och ev passiva rökare, barn mm. Då blir det en synd…

Synd är när det går överstyr, det är inte längre ett bruk, det är en last man är så förslavad under att man tappar vett etikett och mänsklig omtanke… Hur kan man stå under taket framför portingångar, mataffärsentrén och dyl. och röka? Mängder av människor går ut och in - självklart lider vissa av det! Och hur många lider inte av både eget och andras alkoholmissbruk…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: