Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1870 ggr
Highness82
3/31/09, 12:48 AM

Kan detta peka mot en skapare?

Hejsan mina kära vänner!

Det är så att jag läste en intressant artikel på illustrerad vetenskap för ett tag sen, som tog upp en väldigt intressant sak.  Det handlade om den kosmologiska konstanten och jag citerar ifrån sidan, så ni själva kan läsa det:

"Multiversteorin är en av anledningarna till att den antropiska principen är på väg att tas till nåder. En annan är den kosmologiska konstanten, som är ansvarig för att galaxerna rör sig bort från varandra med allt större hastighet. Problemet är att konstanten, som har sina rötter i Big Bang, utifrån det vi vet om partikelfysik borde ha en kraft, som motsvarar en energitäthet på 10110 erg (energimått) per kubikcentimeter. En sådan kraft skulle emellertid slita universum i stycken. I verkligheten är den kosmologiska konstanten mycket svagare omkring 10-10 erg.

Detta ses som ett tecken på att något har gjorts för att universum skall kunna vara hemvist för liv. Kritikerna opponerar sig mot detta argument, då de menar att det ligger betänkligt nära religiösa föreställningar. Accepterar man ett universum, som är konstruerat med liv som syfte, är det inte långt till att godta idén om en skapare, och det är något som de flesta vetenskapsmän helst undviker, då tro undandrar sig vetenskaplig undersökning.

Om ni vill läsa sidan själva så kommer den här.

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=2809

Den frågan som jag har är denna: Om den kosmologiska konstanten igentligen borde ha en kraft upp till 10110 erg per kubikcentimeter, men att den isåfall hade slitit sönder hela universum, är då inte detta ett rätt så starkt bevis för en skapare? Kraften i den kosmologiska konstanten är i verkligheten så mycket svagare, så att universum kan överleva.  Denna frågan är mest riktad till er som inte tror på en intelligent designer: Vad tror ni om detta? Är det en slump att den kosmologiska konstanten har en kraft som universum tål, eller är detta ett bevis för en skapare?  Vore intressant med era åsikter!=)

Annons:
Aldebaran
3/31/09, 1:49 AM
#1

Väldigt intressant forskingen blir mer och mer esoterisk åtminstone inom fysiken…

Albert Einstein som var en av våra hittils största fysiker var ju även en Teosof och studerade många esoteriska skrifter och "legender"

Vad hände vi bigbang? Vad innebär strängteorin inom fysiken? Vad innebär membranteorin? Vad är mörk materia i universum??

Tror precis som einstein att svaret får man bl.a söka idet esoteriska..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sviskon
3/31/09, 3:04 AM
#2

Hej…

Det är ingen av "Tacka Jesus"-gänget som fattar vad du skriver nu A….

Russtoka
3/31/09, 7:09 PM
#3

#2 Jag tackar Jesus att jag förstår - att ju mer vetenskapen kommer fram till, desto mer bekräftar det att det som står i Bibeln är sant.

Gud är skaparen av allt.

Aldebaran
3/31/09, 7:26 PM
#4

Ingen har helle påstått att något annat än Gud är skaparen.. Inte Teosofer, inte Antroposofer, inte någonstans i dom esoteriska lärorna står det något annat än att Gud är skaparen..

Så den uppfattningen delar vi…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
3/31/09, 8:17 PM
#5

Jag för min del har alltid trott att vetenskap och religion inte är några motsatser så detta är både roligt och intressant…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
3/31/09, 9:15 PM
#6

Nej det är inga motsatser.. Vad är egentligenm religion?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Highness82
4/1/09, 1:16 AM
#7

#4 Ja där håller jag med dig! :) Visserligen så tror vi på olika gudar, men vi har ett gemensamt: Vi tror på en skapare! =)

Aldebaran
4/1/09, 1:18 AM
#8

olika gudar??

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
4/1/09, 1:18 AM
#9

finns bara en gudlomlighet, en gud, en skapare, som genomtränger allt skapat..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
4/1/09, 1:45 AM
#10

#8  Jag tror att Gud endast har uppenbarat sig på det sättet som Bibeln berättar. Han har talat genom profeterna och har uppenbarat sig i sin son Jesus Kristus.  Om du tror som jag, så tror vi självklart på samma Gud. Men om du inte håller med så tror du och jag på olika gudar!

Aldebaran
4/1/09, 1:52 AM
#11

Om jag tolkar bibeln annorlunda än du så tror vi på olika gudar?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
4/1/09, 1:53 AM
#12

#11 Okey! Berätta för mig hur du tolkar Bibeln? Vore intressant med en genomgång, så jag vet exakt vad du tror på!:)

Aldebaran
4/1/09, 1:58 AM
#13

Vi tolkar bibel istort lika, jag har en annan Jesus-Krstus syn än vad du har.  Sedan tolkar jag bibeltexten annorlunda.. Långt att förklara.

om du går in på AU så har jag skrivit en artikelserie om 10-guds bud. Det är den esoteriska tolkningen av dessa, är du verkligen intresserad så läs och kommentera gärna..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Highness82
4/1/09, 2:04 AM
#14

#13 Okey! Jag läser den imorron, håller just nu på och läser en bok på nätet som heter "Misquoting Truth" Den verkar rätt så bra!:D

Aldebaran
4/1/09, 2:14 AM
#15

Oki…

Ha det bästa min vän.. Natti natti..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
4/1/09, 2:22 AM
#16

#15 Detsamma! Natti Natti!:)

Maria
4/1/09, 12:21 PM
#17

#6 Du undrar vad religion egentligen är?

För min del tror jag det är ett grundläggande mänskligt behov precis som sömn, mat, vatten, sex.

Att leva utan en slags kontinuitet i livet eller utan struktur tror jag är svårt i och med att vi är tänkande varelser.

Mänskligheten har så länge vi vet alltid haft olika religioner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
4/1/09, 12:49 PM
#18

#13 Jag har läst den Esoteriska tolkningen av Budorden på AU och tycker det är jätteintressant.

En liten stilla fråga. Är det den Esoteriska tolkningen eller dina egna ord och tankar? Dvs. tycker och tänker alla Esoteriker lika i denna tolkning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/1/09, 12:58 PM
#19

Både och, jag har studerat detta under nästan 30 år. samt gjort jämförelser på med koranen och bibeln…det är lite av en sammanställning om vad som står i olika skrifter och föredrag..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/1/09, 1:12 PM
#20

Hm, OK

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aldebaran
4/1/09, 2:29 PM
#21

Mina artiklar kommer ifrån föredrag som hållts av TS-gruppen  i GBG och bygger på den esoteriska tolkningen. Sedan är det som med bibeln alla tolkar tolkningar olika i alla oändlighet…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/1/09, 4:06 PM
#22

Jo, jag förstår det. Tolkning är ju personligt anser jag och ska så vara.

Intressant är det i alla fall…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/1/09, 4:12 PM
#23

Man måste ju gå på det man känner inombords..Det gör ju att tolkningar kan bli lite olika, beroende på var vi befinner oss på den långa men smala vägen

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sviskon
4/2/09, 1:43 AM
#24

nu ramlade dom av den smala vägen A…Du får inte skriva så på denna sajt, du ruckar hela deras världsbild…

Aldebaran
4/2/09, 1:59 AM
#25

tror du det?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: