Annons:
Etikettbibeln
Läst 2550 ggr
Highness82
3/17/09, 4:42 PM

Bibeln Guds Ord!

Hejsan!

Jag tänkte att jag skulle fråga er om en sak. På vilket sätt tror ni att Bibeln är Guds Ord?  Tror ni att Gud personligen skrev Bibeln genom profeterna och apostlarna? Eller tror ni att han inspirerade människorna till att skriva böckerna i bibeln?

Jag kan säga såhär, Sen jag började tro på Bibeln, så trodde faktiskt jag att det var Gud som skrev Bibeln genom profeterna. Alltså att varenda bokstav i Bibeln kom ifrån Gud själv. Med andra ord så trodde jag att Gud på sätt och vis tog över profeternas kropp och att varje bokstav som står i Bibeln kommer ifrån honom själv.

Men faktiskt så har jag börjat tänka annorlunda nu, jag vill fortfarande säga en sak: Jag tror att Bibeln är Guds Ord, men att profeterna skrev ner böckerna med sina egna ord.  Jag tror att Gud komunicerade med profeterna genom syner, drömmar, uppenbarelser, osv. men att profeterna återgav allt med sina egna ord.  Vilket man faktiskt kan lägga märke till då det kommer till profeternas och apostlarnas sätt att skriva. Man borde ha lagt märke till samma sorts personliga drag, om Gud tog över deras kropp och personlighet då han skrev ner böckerna.

Men jag tänkte fråga er: På vilket sätt anser ni att Bibeln är Guds Ord? För kanske är det så att jag tänker fel, och då vill jag att ni skall få mig tillbaka till denna tro att Gud bokstavligt talat skrev böckerna genom profeterna. För så trodde jag förut! =) 

Gud välsigne er alla! =)

Annons:
Aldebaran
3/17/09, 5:37 PM
#1

Bibeln liksom Koranen är skriven av profeter samt stora delar av dessa böcker härstammar från dom gamla vedaskrifterna som den morderna vetenskapen idag säger är minst 5000-6000 år gamla. hinduerna säger att dom är mycket mycket äldre. I dessa skrifter finns hela skapelseberättelsen och är förvillande lik våran…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

OlgaMaria
3/17/09, 10:29 PM
#2

#0 Jag tror som du! Jag tror att Bibeln är ett samarbete mellan Gud och människa där människor fått stor frihet att utforma texten. Men jag tror att Gud vakat över att resultatet blivit enligt Hans vilja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
3/18/09, 2:01 AM
#3

Jag håller också med dig Higness. Visst har människorna tagit emot vad Gud ville att dom skulle skriva men det är en av de underbara sakerna med Bibeln, att personerna bakom lyser igenom. Personligen älskar jag Johannes poetiska skrivsätt.

Jag hyser ingen tvekan om att Bibeln är Guds ord. Men jag tror inte att den fanns färdigskriven i himmelen som islam tror om Koranen.

Highness82
3/18/09, 9:14 AM
#4

#1 Ah okey! Intressant läsning!:)

2. Ja exakt, jag tänkte försöka få med det med Den heliga Anden i mitt inlägg men råkade glömma bort det. Självklart tror jag också att Gud bevakade över vad Profeterna skrev, så att det blev rätt skrivet! =)

3. Ja Johannes skriver på ett underbart sätt, Kärleksevangeliet som det kallas! =) Men sedan tycker jag även om Psaltaren och Höga visan.  Kung David och Salomo var härliga poeter!=)

evrekaw
3/19/09, 8:05 PM
#5

Bibeln är skriven av människor. Den skrevs även under de sociokulturella och politiska omständigheter som rådde i tillkomstlandet för respektivet text… Detta är en aspekt jag ofta tycker man glömmer…

Den skrevs i sin samtid, vi lever idag i en annan tid… Kanske borde man i vissa lägen assimilera texttolkningen till vår tid. Allt som skrevs då kan inte appliceras nu på dagens människa. Jag tänker då på exempelvis allt som står om skilsmässa, äktenskapsbrytare…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
3/19/09, 8:08 PM
#6

Helt rätt…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Mammi
3/19/09, 8:28 PM
#7

I agree!

Hannybee
3/20/09, 7:00 PM
#8

Tror nog lite mittemellan. Man ser ju olika sätt att skriva i de olika evangelierna osv. Så där tror jag absolut på det du säger. Men sedan tror jag att en del profeter och så har citerat Guds röst när de har hört den.

T.ex. "Jag är med er alla dagar, intill tidens ände." Skulle inte förvåna mig om det är ord direkt från vår Fader. :)

Highness82
3/20/09, 7:43 PM
#9

#8 Absolut! Dem ställen där det står att Herren säger någonting, så kommer dem orden direkt ifrån Gud, men att profeten skrev ner det som Gud sade.  På samma sätt är det med miraklerna och profetiorna i Gamla testamentet!  Jag tror alltså att Gud lät dessa profeter skriva hans bok, men att de skrev med egna ord, samtidigt som han hela tiden vakade över vad dem skrev så att det blev rätt och inte vilseledande! =) 

Då det kommer till evangelierna så var Markus dålig på Grekiska, medans Matteus, Lukas och Johannes var mycket bättre på det språket.  De rättade många gånger Markus genom sina egna evangelier. Enligt mig så är detta ett stort bevis för att Q källan inte är sann.  Det finns dem forskare som tror att Markus har fått orginalet ifrån en tidigare källa, och att det var Markus som först skrev sitt evangelium är nästan alla överens om. Och det finns dem som till och med tror att Tomasevangeliet användes som Qkälla till Markusevangeliet. Men då kommer frågan: Om Markus kopierade ifrån en skriftlig källa, varför skrev han då så dåligt?  Att han inte skrev så bra, borde ju vara ett bevis för att han inte satt och kopierade ifrån ett dokument?  Eftersom han såg hur orden stavades, och därmed inte kunde skriva fel!   Så enligt mig så finns det mer bevis för Papias version att Markus undertecknade det som Petrus hade sagt, än att han kopierade ifrån ett dokumänt och ändå stavade så dåligt! :P  För jag är nämligen en av dem som tror att den sk. Q källan egentligen är Infon ifrån Petrus själv!=)

Eller vad tror ni om detta?=)

evrekaw
3/20/09, 7:52 PM
#10

#9 Om du skriver av ett dokument kommer du, om du är dålig på att stava, få med en massa stavfel som inte stod i orginalet. Helt enkelt för att hjärnan inte jobbar med ord och meningar utifrån enskilda grafiska fonem. Fonemen sätts ihop och du skriver av orden som helhet, varför sannolikheten att du ska skriva av en rättstavad text med dina egna stavfel är väldigt hög. Så jag är rädd att din teori inte skulle hålla på en språkvetenskaplig nivå.

Men huruvida det är exakta citat eller ord med samma andemening är inget som går att bevisa. Man kan möjligtvis komma fram till vad som är mer eller mindre sannolikt…

Men än en gång måste jag upprepa vad jag sagt tidigare… Varför måste saker och ting bevisas? Det handlar ju om tro… Huruvida du tror på orden eller inte… Det är väl det som är det viktiga…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Highness82
3/20/09, 8:02 PM
#11

#10 Men man kan fortfarande kolla extra noga om man är osäker på hur ett visst ord stavas, OM man har dokument framför sig, och som man dessutom skriver av!:)  Nu är saken den att jag inte alls tror på Q källan, Jag tror att det som forskarna kallar för Q källa egentligen kommer ifrån Petrus förkunnelse, och att Markus skrev ner det som Petrus sade!  Men oavsett om Q källan finns eller inte så förändrar inte det min tro på Kristus.   Jag tror med mitt hjärta, men jag tror också att NT tål en granskning, eftersom den är Sann!  Jag gillar att lyssna på bibelforskare, och se vad dem kommer fram till.  Och det finns mycket som stödjer att NT är ett historiskt dokument.  Om Kristendomen är Sann, vilket jag ju tror, så förtjänar den också att bli behandlad som vilket antikt dokumänt som helst, men oavsett om det uppstår frågor så tänker jag aldrig kasta ut Kristus!=)

evrekaw
3/20/09, 8:09 PM
#12

#11 Problemet med bibleforskning är bara att om forskarna, som de i många fall är, är kristna, då är de inte objektiva… De läser texterna ur sitt perpektiv… Forskning som skett i ett relighionshistoriskt perpektiv tycker jag bättre om. Men här finns stora skillnader mellan en författare och en annan… Som läsare sitter man lika fullt med flera "sanningar" och får själv ta ställning till vad som är mer eller mindre sannolikt. Någon exakt sanning kommer vi aldrig att få…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Highness82
3/20/09, 8:26 PM
#13

#12 Och där håller jag inte med dig vännen!:) Det finns faktiskt dem forskare som kommer till tro på Bibeln när dem väl började kolla upp evangelierna och breven som historiska dokument.

 Självklart finns det dem som också tappar tron, även om jag endast kan komma på namnet på en enda person - Bart D Ehrman.   Men sedan finns det också dem som anser att Bibeln håller för en granskning och kommer till tro på den även genom förnuftet och inte bara har tron i hjärtat. Bland dem finns Simon Greenleaf, J.P. Moreland, Gary Habermas, Lee Strobel, Craig Evans, William Lane Craig, Michael Licona, NT Wright, Bruce Metzger och Daniel B Wallace m.m! =)

Då det kommer till sanningen så har vi olika uppfattningar om detta, Jag tror att det finns en sanning och du flera sanningar. Vem av oss som har rätt det råder att se!:P

Annons:
evrekaw
3/20/09, 8:39 PM
#14

#13 Jag skrev att man kan läsa om olika "sanningar" jag sa inte att jag tror att det finns flera sanningar… Jag sa att jag tror att det är svårt att få fram en Exakt sanning.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
3/20/09, 8:41 PM
#15

mmm tänkte precis påpeka detta

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Highness82
3/20/09, 8:42 PM
#16

#13 Ahh okey!:) Förlåt om jag missförstog!:)

evrekaw
3/21/09, 8:51 PM
#17

#16 Ingen fara, jag kanske uttryckte mig rörigt också… Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Highness82
3/21/09, 8:55 PM
#18

#17 Nej det var helt och hållet mitt eget fel! När jag läser ordet "Sanning" så tänker jag automatiskt på Jesus, detta har blivit lite som en vana för mig faktiskt! :P  Så när du sade att det finns olika sanningar så tänkte jag på andra sanningar vid sidan av Jesus. Och när jag tänker på det nu så var det väldigt dumdristigt av mig att tro detta, eftersom vi diskuterade Q källan och Evangelierna. och inte Jesus som sanning! =) 

Förlåt än en gång, det var jag som tänkte fel, och inte du Syster!=)

Medlem
3/23/09, 5:27 PM
#19

#1 Koranen är Guds ord enligt muslimernas tro. Den skrevs och memoriserades av profeten Muhammads följeslagare.

Upp till toppen
Annons: