Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2858 ggr
[akumas7]
4/19/09, 3:56 AM

Självmord

Hej hej, Jag är ny på deta forum och tänkte fråga vad ni anser om deta tema 'självmord'. Är det en synd och i så fall hur kan man göra sig fri från den? Kan man hjälpa dena vilsna stjäl på något särr eller är den helt förtapad?

Vad tror ni?

Annons:
Highness82
4/19/09, 2:06 PM
#1

Alltså detta är en oerhörd svår fråga egentligen, med tanke på att en människa som tar livet av sig verkligen inte mår bra. Och om jag som är ofullkomlig i mitt sätt att tänka känner medlidande och sorg över en person som tar livet av sig, så måste ju Gud som är fullkomlig känna ännu mer sorg och medlidande än vad jag gör.  Jag tror på en rättfärdig och kärleksfull Gud, och jag tror att Gud ser till vårat hjärta.  Så hur det än kommer gå, så kommer Gud att vara rättvis.  Kanske förlåter han den här personen som gav upp sitt liv, jag vill gärna tänka så. Men samtidigt så bestämmer ju Gud hur han tänker göra!:)

 Och därför så är det väldigt svårt för mig som person att ge dig svar på hur Gud kommer göra!

BattleBitch
4/19/09, 2:37 PM
#2

#1 Väldigt fint skrivet.

När något så fruktansvärt som självmord sker så tröstar jag min med det du skrev; "Jag tror på en rättfärdig och kärleksfull Gud, och jag tror att Gud ser till vårat hjärta."

Highness82
4/19/09, 2:54 PM
#3

#2 Det gör du rätt i! För det säger Guds Ord! :) Känner själv två personer som tog livet av sig, och det är så otroligt tragiskt när en människa bestämmer sig för att göra en sådan sak, och sedan lyckas.  Men jag vet att Gud är rättfärdig och ser till vårat hjärta, så vi får trösta oss med det!:)

BattleBitch
4/19/09, 10:26 PM
#4

#3

Så sant!! Glad

Men ibland känner man sig frustrerad och arg och känner en massa känslor man knappt kan hantera… Då är det jobbigt. Men det är tur att Gud hör bön och hjälper oss att hantera situationer vi inte klarar själva!

krasivis
4/19/09, 11:57 PM
#5

Vad jag förstår så var Jesus i dödsriket och sedan tog nycklarna därifrån. Vilket betyder att han bestämmer när någon skall dö. Jag skulle då tycka att Jesus sympatiserar med den handlingen, att ta livet av sig. Många har ju försökt att ta livet av sig och misslykats, varefter dom har ändrat hela sin livsinställning. Det skulle betyda att Jesus inte har symatiserat med den handlingen. Ja jag tror att Gud har förståelse och förlåter.

Conrad

Gasoline
4/20/09, 6:49 PM
#6

Vill bara ge er en annan syn, som inte är troende av något slag, men jag tycker att självmord är lite själviskt. Har man verkligen tänkt på de man lämnar efter sig, de som faktiskt bryr sig när man tar livet utav sig?

Men sedan så finns det ju de som verkligen inte orkar leva, verkligen tråkigt..

Men jag vet inte riktigt, jag tror nog att Gud förlåter.

Annons:
krasivis
4/20/09, 11:48 PM
#7

#6 Fast man kan ju se tvärsom vad gav omgivningen åt personen innan han-hon tog livet av sig, fans dom där?

Jag hörde radioprogrammet om mannen som informerar om hur man tar livet av sig. Han menar att folk behövr den informationen. Hur dum får man vara. Men en pojke tog livet av sig efter han studerat ämnet. Fruktansvärt!

Conrad

Gasoline
4/21/09, 12:11 AM
#8

#7 Hmm, mjo, men ibland kan en person som mår dåligt bli väldigt påfrestande och då behöver man en paus, ska jag ha dennes liv på mitt samvete för det?

Usch, hemskt!

[akumas7]
4/21/09, 3:08 AM
#9

Hej hej, tack för era svar. Jag frågade för att det är så att min plastbror tog livet av sig i slutet av föra året. Jag vill veta vad ni tror pga att jag är mycket osäker själv. Jag har ingen aning om vart han kan ha hamnat och jag hoppas att Gud är så förlåtande som ni tror.

Ja vad säger man igentligen? Det går inte att säga något igentligen. Jag hoppas bara att det är som ni tror ^^ Då skulle allt vara bra :)

Camillhe
4/21/09, 3:17 AM
#10

Jag förstår dig Gasoline, självmord är på sätt och vis själviskt, för man lämnar så många runt omrking sig med både sorg och saknad och massor av ångest över om man kunde ha förhindrat det på ngt sätt.

Jag tror inte att Jesus sympatiserar med självmord och jag tror inte att det är Hans vilja att någon ska må så dåligt att man inte orkar leva mer.

Men när en person mår så psykiskt dålig att personen inte orkar leva mer tror jag att Gud tar emot personen med öppna armar. Jag tror att de flesta människor vänder sig till Gud när allting känns helt svart oavsett om man har en uttalad tro eller ej.

OlgaMaria
4/22/09, 12:49 PM
#11

#9 Vilken jobbig situation! Jag tror det är omöjligt att ge ett svar på detta… men var han en kristen eller?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
4/22/09, 1:05 PM
#12

#11 Jag tror inte det har någon betydelse om han var Kristen eller ej. Gud tar emot alla vilsna själar.

Jag hörde någon som sa en gång (Jag minns inte vem).

"Jag beundrar alla som vågar ta självmord och jag beundrar alla som orkar leva vidare."

När någon tar sitt liv så är man så djupt nere att man inte kan kalla handlingen för självisk. Det är bara förtvivlan som gäller. Konsekvenserna av ens handlande finns det inget utrymme över att fundera om. Jag tror dessa vilsna själar verkligen får ro. Det är min fulla övertygelse.

För inte så länge sedan var Kyrkan en sträng inrättning och de som hade tagit sitt liv fick inte begravas i "vigd jord" Så befängt.

Skönt att man kan omtolka och se vidden av Guds ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chokladfudge
4/29/09, 1:38 PM
#13

#12

Att ta självmord är oerhört själviskt. Det finns visst utrymme att fundera på konsekvenserna när man är så nere, att endel vägrar att se konsekvenserna utan väljer att blunda för dem är en annan sak.

Annons:
Maria
4/29/09, 3:51 PM
#14

#13 Jag håller inte med dig alls.

Har du själv erfarenhet av att vara så djupt nere eller anhöriga/vänner?

Det finns ingen logik i en så deprimerad människas tankar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Santhe
4/29/09, 7:20 PM
#15

#14 Håller med dig. Snarare ser man sig själv som en börda för  sina anhöriga och vänner. Och ser det som en lättnad om man själv inte fanns, både för en själv och de andra.

chokladfudge
4/29/09, 8:22 PM
#16

# Ja, jag har varit så nere men insåg att resten av familjen hade det tungt nog som det var utan att jag spädde på deras börda med att ta livet av mig. Duger det som svar?

Camillhe
4/29/09, 8:28 PM
#17

Jag tycker nog inte att man bör klassificera självmord, varje fall är olika och varje  människa som begår självmord befinner sig i olika situationer. Det enda dom har gemensamt är att dom inte orkade leva vidare. Alla lider! Både den som inte orkar leva mer och dom som är runtomkring den personen.

Det vi bör jobba med är att försöka ändra i samhället så att människor kan få den hjälp dom behöver i tid.

evrekaw
4/29/09, 10:40 PM
#18

Vi ska se på våra medmänniskor med kärlek. Alla fördömande tankar leder oss in i mörkret. Det är inte mörkret vi ska söka oss till…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: