Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2447 ggr
Aldebaran
2009-03-24 23:55

RELIGIONEN

Religionens uppgift är att lätta livets bördor, inte öka dem. Religionens uppgift är att förädla människan och därigenom skänka henne glädje, frid och harmoni. Religionens uppgift är inte att utfärda bud eller förbud, utan att förädla och förstärka känslor så att alla bud blir överflödiga. Religionens uppgift är inte att blidka vreden hos ett kosmiskt väsen, utan att förbrödra oss med våra medmänniskor. Religionens uppgift är alltså att förädla känslorna, förkunna broderskapet och praktisera tjänandet. 

Religionens väsen 

Religionen är till sitt väsen känsla. Den är en instinktiv och omedelbar livskänsla - utan förnuftsföreställningar och teoretiska konstruktioner - med en oreflekterad, självklar visshet om allt livs oskiljbara och ofrånkomliga enhet, en längtan och strävan att bli delaktig av denna enhet. Denna livskänsla innefattar i sig livsförtröstan, livstillit, livsvisshet, livsmod och livsvilja.

Denna livskänsla är även ett behov av och en allt medvetnare strävan till förädling av alla förädlingsbara känslor. Den är ett behov av att älska och beundra, vörda och dyrka allt den kan och får. Ingenstans framträder känslan av enhet så starkt som i verklig religion. Denna enhetskänsla, som  fyller den i hängivenhet uppgående med en allförsonande frid, sträcker sig inte endast mot det osynliga utan innesluter och omfattar allt, även de bittraste fiender.

Där denna enhetskänsla tillåtes taga sig uttryck, omhuldas och uppmuntras istället för att förkvävas, denna enhet i ostördhet får förverkligas, finner vi de levande gestalter vi spontant kallar verkliga människor.

Känslan är i sin egen sfär såväl vilja som makt och verklighet. Känslans omedelbarhet och visshet förstörs, när känslan söndras mot sig själv. För att förnuftet skall kunna skada eller besegra en känsla fordras, att en känsla medverkar på förnuftets sida mot en annan känsla,  att en känsla ansett sig behöva och söka förnuftets stöd. Förbinds den känsla som vädjat till förnuftet, med i längden ohållbara föreställningar, förlorar känslan sitt stöd och förgörs. Religion är känsla och denna känsla är drivande kraft i tjänandets handlingar.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
evrekaw
2009-03-25 13:59
#1

Nej, nej, nej… Nu har du fel! Religionen ska vara ett ok på ens axlar, vars tyngd man ska digna under. Glädje frid och harmoni får man först när man slavat sig genom strikta regler och förordningar skapta av "de som vet bäst". Dvs, om man har tur och gick "rätt väg" av alla i snårskogens alla samfund med skilda idéer…

                                                                                       Flört

                                :bored:

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-03-25 14:07
#2

hahahaha  Glad  ja så kan man ju se det om man vill

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BattleBitch
2009-03-25 14:59
#3

TS - Är det din religion som du vill berätta för oss? Eller hur menar du?

evrekaw
2009-03-25 16:00
#4

#3 TS ? Till vem riktade du frågan?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-03-25 16:02
#5

evrekaw - Den är till TS, TrådSkaparen.

Aldebaran
2009-03-25 17:21
#6

Nej, den teroin stämmer in på vilken religion somhelst. jag beskrev ju ingen specifik religion ovan..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
BattleBitch
2009-03-25 17:22
#7

#6

Vad vill du säga med texten som du har skrivit då? Jag förstår inte riktigt meningen?

Aldebaran
2009-03-25 17:32
#8

Du förstår absolut inte ett enda ord av texten?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BattleBitch
2009-03-25 19:02
#9

#8

Jag förstår, men vad vill du säga med den?

Religionens uppgift är… Och?

Aldebaran
2009-03-25 19:06
#10

Vad jag vill säga med texten, precis det som står.. Vad religionens uppgift är enl. min mening. Du har säkert din mening…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-03-26 16:05
#11

#10 För flummigt… Aldeles för lite pekpinnar och regler.. 15 Någon måste ju bestämma hur jag ska tolka texten… Som ett samfund el. dyl. Om alla ska tolka som de vill blir det ju ingen ordning…

                         Flört Oskyldig

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mammi
2009-03-26 16:51
#12

# 1 Skratt!! Skrattande 

Ja, och om man har turen att födas på rätt plats på vårt jordklot där man får möjlighet att höra om allt detta, hur man ska förhålla sig med allt etc mm

Aldebaran
2009-03-26 16:53
#13

Det är ju det jag säger.. det finns ca en halvmiljard kristna.. Vad händer med resten? Förtappade för evigt?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Mammi
2009-03-26 16:54
#14

Detsamma undrar jag….Obestämd

Aldebaran
2009-03-26 16:59
#15

Vi är ju väldigt snabba här i väst och tycka å dömma och säga att Muslimer misstolkar sin religion.. Undrar om vi inte åxå gör det…Lite?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-03-27 13:37
#16

#12 Vaddå TUR? Det handlar inte om tur… Det handlar om att själv förstå att andra förstår bättre än vad du gör - förutom när du representerar andra (församlingen) som om det vore dig själv - då är det du som förstår bäst! Förstår du?

#15 Nej och nej, det handlar inte om att döma… Nej, vi kallar det för att vänligt hänvisa till den enda och "rätta" vägen! Att låta folk irra fel vore väl ännu grymmare….

                                                        :weirdo:

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-03-27 16:31
#17

Och vad är den rätta vägen.. har sett dig skriva imånga fora nu.. Bl.a på AU. så vad e den rätta vägen för dig?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-03-27 16:51
#18

#17 Växte upp med leastadiansk bakgrund… Försökte vara ateist ett bra tag. Insåg att jag trots allt har en tro. Hittar tyvärr inget samfund som jag passar in i då jag inte anser att exempelvis homosexualitet skulle vara något fel. Ett baskrav från mig för att vilja gå med i någon sorts samfund är att alla människor har samma värde och att ingen form av "inkvisation" ska förekomma.

Jag tycker att inkvisationen fortlever - bara på ett annat plan i dagsläget…

Jag föddes också med en medial gåva… oavsett om jag vill tro på det eller inte så finns den och jag lever med den. Jag vet att det finns enormt mycket mer än vad många tror och ser…

Jag har plöjt religionshistoria… Antar att jag söker efter någonstans att höra hemma. Men så länge jag inte hittar vad jag söker så brukar jag säga att jag har min egen tro. Ibland undrar jag om man måste definieras eller tillhöra något?

Vilken är din väg?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-03-27 16:56
#19

Den esoteriska/teosofiska vägen är för mig..Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-03-27 17:03
#20

#19 Måste vara skönt att vara övertygad.

Jag antar att jag fortsätter mitt "irrande" mellan sajterna och mitt plöjande av litteratur… Bilden klarnar allt mer även om konturerna fortfarande är vaga… Genom att se vad jag inte är, blir det allt klarare vad jag istället är…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Aldebaran
2009-03-27 17:05
#21

#20 Bra, du gör som ditt inre påbjuder dig..Inte klistrar upp en masa dogmer och lever efter dom. Lycka till med det E… Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-03-27 17:08
#22

#21 Tack!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Sviskon
2009-03-29 00:14
#23

Detta var det bästa jag läst på denna sajten A…

Du ser ju att BB inte hänger med något som är utanför JV..

evrekaw
2009-03-29 03:21
#24

#23 Jaa.  Men det är nog bara lugnet för stormen. Tänker dokc inte bemöta henne försättningsvis… Det ger abloslut ingen stans… Sjäv vill jag utvecklas, vidga mina vyer och det låter sin tyvärr inte göras bland konforma, rigida, hjärntvätta de fanatiker. Nämner inga namn. Är inte ute efter personangrepp… Önskar bara att vi kunde respektera varande trots att åsikter och tankesätt ofta inte överensstämmer för alla…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: