Annons:
Etikettbibeln
Läst 2973 ggr
Highness82
4/30/09, 10:51 PM

Matteus 25:31-46

"31. Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla heliga änglar med honom, då skall han sitta på sin härlighets tron.

32. Och inför honom skall alla folk församlas, och han skall skilja dem, den ene från den andre, såsom en herde skiljer fåren från getterna.

33. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra.

34. Då skall Konungen säga till dem som är på hans högra sida: Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike, som är tillrett för er från världens början.

35. Ty jag var hungrig, och ni gav mig att äta, jag var törstig, och ni gav mig att dricka, jag var främling, och ni gav mig husrum,

36. naken och ni klädde mig, jag var sjuk, och ni besökte mig, jag var i fängelse, och ni kom till mig.

37. då skall de rättfärdiga svara honom och säga: Herre, när såg vi dig hungrig, och gav dig mat, eller törstig, och gav dig att dricka?

38. Och när såg vi dig vara främling, och gav dig husrum, eller naken och klädde dig?

39. Eller när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?

40. Då skall Konungen svara och säga till dem: Sannerligen säger jag er: Det ni har gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.

41. Därefter skall han också säga till dem på vänstra sidan: Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.

42. Ty jag var hungrig, och ni gav mig inte att äta, jag var törstig, och ni gav mig inte att dricka,

43. jag var främling, och ni gav mig inte husrum, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse, och ni besökte mig inte.

44. Då också de svara honom och säga: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse, och tjänade dig inte?

45. Då skall han svara dem och säga: Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig.

46. Och dessa skall då gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."

Jag tänkte att vi här på Jesusifokus skall gå igenom detta bibelcitat och analysera det lite. Och jag ställer er frågan: Vilka utav dessa anser ni att ni är? Fåren eller getterna?  Jag personligen har inte gjort något utav detta som Jesus sade att vi skall göra, och det bekymrar mig. Jag är i nuläget geten, och jag vill ändra på mig.  Vilka anser ni att ni personligen är? Och tror ni att detta citat är viktigt eller oviktigt? Jag personligen tror att detta citat är oerhört viktigt!

Annons:
Camillhe
5/1/09, 12:53 AM
#1

Jag håller inte alls med dig, och blir riktigt ledsen över att du tror att du är en av "getterna".

Du har tagit emot Jesus som Herre och frälsare i ditt liv, alltså blir du inte dömd.

Vi är inte perfekta och kommer alltid behöva arbeta med oss själva för att bli mer lika Jesus, men vi är frälsta genom Hans nåd, inte genom våra gärningar.

Highness82
5/1/09, 1:36 AM
#2

Tarmsaft. Jag är ledsen om jag gjorde dig ledsen, det var verkligen inte min mening. Men sanningen är den att jag varken har gett någon hungrig mat, eller gett någon törstig något att dricka. Jag har heller inte gett främlingar husrum, eller gett de nakna kläder. Jag har inte heller besökt dem som sitter i fängelse, eller besökt dem sjuka.  

Om Jesus inte menade det han sade, är det då symboliskt? Hur ser du personligen på det citatet? Och om det nu skulle vara symboliskt hur skall man då tolka det som Jesus sade?

Guds kärlek!

Camillhe
5/1/09, 3:56 AM
#3

Vad är gemensamt för att ge en hungrig mat, ge en törstig att dricka, ge främlingar husrum och nakna kläder?

Jo att hjälpa människor.

I Sverige idag behöver ingen vara hungrig, även hemlösa har det lätt att få mat. (Visst brister vår omsorg om hemlösa och andra grupper mycket, men mat finns det för dom), ingen behöver vara törstig eller gå utan kläder.

Men det finns många andra sätt att hjälpa människor, på Jesus tid var det dom stora behoven, idag i vårt land skulle jag säga att det är helt andra behov som är större än hunger och törst.

Att finnas till för varandra och försöka hjälpa varandra, ge människor av sin tid, kärlek, tröst och omsorg tror jag är vad människorna i vårt samhälle är i enormt stort behov av idag.

Självklart finns det hungriga, törstiga människor i andra länder som även dom behöver vår hjälp och det kan vi göra genom att stödja med pengar, åka som hjälparbetare, missionär  och inte att förringa; be för dom.

Jag anses att det ska tolkas som allt annat i Bibeln, d.v.s. för att tolka ska man alltid se på: när skrevs det, hur såg samhället ut, till vem skrevs det och varför skrevs det.

Jag ger inte pengar till människor som står och tigger, men jag brukar fråga om dom vill att jag ska köpa ngn mat till dom.

Jag har satt ihop ett Luciatåg och gått Lucia på två fängelser i min stad, samt fikat med en grupp internet efteråt.

Så rent krasst har jag då uppfyllt 2 av ovanstående krav. Skulle jag pga det vara ett av lammen, medan du som har mycket mer kärlek till människorna omkring dig, än vad jag har (även om jag hoppas på att jag också ska få mer kärlek med tiden) vara en av getterna?

Det tror inte jag ett ögonblick på. Däremot tror jag att vi båda samt alla andra som tagit emot Jesus i sina liv är "fåren" och att getterna är dom som valt bort Honom. Jag tror det viktigaste är att man strävar efter att lyssna på Den Helige Ande, och gör sitt bästa för att visa omvärlden kärlek, både Jesu kärlek och vår "egen" kärlek.

David Wilkerson har skrivit lite grann om sin syn på det här och även om jag inte alltid håller med Dave så beundrar jag honom oerhört för hans arbete och hans förmåga att lyssna och följa den Helige Ande.

http://www.tscpulpitseries.org/swedish/ts020527.htm

Jag blir inte ledsen för min skull, jag blev bedrövad för att du kände så som jag uppfattade det i ditt inlägg. Jag tror verkligen inte att det är hur Jesus vill att du ska tro och jag ber att Han visar för dig hur älskad du är av Honom.

Highness82
5/1/09, 6:49 PM
#4

Underbara Tarmsaft. Har du något namn som jag kan kalla dig istället?:P Känns lite dumt att kalla dig för Tarmsaft!:P

Jag har på "mycket av egen hand och med hjälp av Jesus och den heliga Anden" undersökt skriften. Och det finns en sak som jag personligen faktiskt tror är väldigt viktigt som kristen att följa, och det är att bära Den heliga Andens frukter, och visa Jesus gärningar genom oss.  Jag tror att Fadern utförde sina gärningar genom Jesus då Jesus levde här på jorden. Och jag tror att Jesus utför sina gärningar idag genom sin församling som ju enligt Bibeln är Kristi Kropp.  

Jesus sade en sak som jag personligen tror är viktigt och det står i Matteus 7;13-23

"Gå in genom den trånga porten, Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem. Inte alla som säger Herre, Herre till mig, skall komma in i himmelriket*, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn* och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn? Då skall jag säga dem som det är: Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!"

Jag personligen tror att det viktigaste budet är Kärleken. Att vi skall älska varandra så som Jesus har älskat oss. Att vi konstant skall be Jesus att han genom Den heliga Anden formar oss efter Faderns vilja, så att vi kan leva i kärlek till varandra och även till dem som inte tror. Vi skall hata världen, men älska människorna i världen.  Nu skall jag tala för mig själv. Därför att jag tror och hoppas att du/ni som läser detta är bättre kristna än jag.

Jag tror att Gud är kärlek, men jag lever inte ut min tro på att Gud faktiskt är kärlek. Eftersom det är genom gärningarna som vi visar vilken Gud det är vi tror på och som lever i oss. Jag tror att Gud är kärlek, men jag har inte lämnat mitt liv till fattiga människor, sålt allt jag äger endast för att leva tillsammans med dem. Jag tror att Gud är gemenskapens Gud, men jag besöker inte människor som är sjuka, eller som sitter i fängelse. Mycket av hindret beror på rädsla, även lathet. Jag tror att Gud är mitt allt, ändå har jag saker kvar, lever i denna världen, och ser på tv, följer olika begär då frestelsen känns för stark,  sitter vid datorn, även om all min tid vid datorn har med min kristna tro att göra.  Jag tror att Gud är sanningen, ändå känns det som att jag ljuger hela tiden. Jag vill tala sanning, men ändå har jag svårt för att 24 timmar om dygnet hålla mig till sanningen. Om en person ställer frågan: Vad tycker du om mina kläder? Och jag egentligen inte gillar dem, så kan jag ändå säga att jag gillar dem och tycker att de är fina, för att inte såra. Men ljuger inte jag då? Om jag ger ett svar som jag egentligen inte tycker? Detta var bara ett exempel!:) Skall man se vita lögner som lögner? Är jag isåfall inte en lögnare?:P  

Jag tror att Gud uppväckte Jesus på den tredje dagen, och jag tror att Jesus har besegrat döden. Men lever jag som om jag tror på detta? Nej det gör jag inte! Jag går inte ut på gator och torg och skriker ut min tro på Kristus, därför att jag är rädd för att bli hånad och utskrattad. Jag är rädd för att folk skall sätta in mig på psyket, eller vad som helst, eftersom dem skulle ha sett mig som en galning om jag gjorde det. Ändå vet jag att samtidigt som jag sitter här rädd, så är det värsta som kan hända att jag blir inlagd på psyket, medans jag vet att människor i andra nationer just nu riskerar sitt liv för sin tro på Jesus. Folk dör för sin tro, runt om i världen.  De blir satta i fängelse, de blir förföljda, de blir martyrer. Och här sitter jag och är rädd för att bli hånad och utskrattad och körd till psyket?   Och vad har jag gjort för att hjälpa dessa människor som just nu är i behov av hjälp? Faktiskt ingenting! Jag har visserligen bett för dem, men jag tror samtidigt att det är viktigt att leva ut sin tro i gärningar. Föreställ dig detta: Du tror att solen kommer gå upp imorgon. därför ställer du klockan. Du tror att det kommer bli en vacker och solig dag imorgon, därför lägger du fram sommarkläder och inte vinterkläder. Du gör det pga. din tro, och jag tror att det är samma sak då det kommer till tron på Kristus. Vi blir självklart räddade genom nåden genom tron, men när vi väl har blivit räddade så måste vi ju låta Jesus använda oss och utföra sina goda gärningar genom oss, så att ALLA kan komma till tro på Gud genom Kristus gärningar som han utgör genom församlingen. Bibeln berättar ju om Den heliga Andens frukter i Galaterbrevet 5:22-23

Det finns massor som man kan säga om mig, därför kan jag inte i nuläget säga som Paulus sade till församlingen i Korinth: "Ta mig som föredöme"  Idag säger jag: "Titta inte på mig, titta på Jesus" Och detta är ju inte rätt?  Jag vill leva som Jesus lärde och säga till människor: "Ta mig till föredöme" Så såg den kristna församlingen ut i säkerligen flera hundra år, men med tiden så tämdes reglerna, och helt plötsligt så gick kyrkan ut i korskrig för att erövra Jerusalem.    

Snälla Tarmsaft! Be för mig att Den heliga Anden formar mig till Jesu avbild, Jag vill bli så lik honom det bara går. Be att den heliga Anden hjälper mig med detta. Jag vill bära den goda frukten, som Jesus talade om i Johannesevangeliet 15!

Maria
5/1/09, 7:05 PM
#5

Jag brukar faktiskt ge en slant till de som tigger (och bryr mig inte om hur de tänker använda pengarna).

Jag köper alltid de hemlösas tidning som i Göteborg heter Faktum.

Jag stödjer Nordens Ark med medlemsskap eftersom djur står mig varmt om hjärtat.

Jag har tidigare om åren haft olika fadderbarn men har det inte för tillfället.

Jag är med i EKHO eftersom jag vill stödja de kristna HBT människorna att bli accepterade som andra kristna.

I mitt arbete har jag förmånen att få lyssna på människor och bli ett slags bollplank.

Sedan försöker jag vara en så god medmänniska som möjligt men att bli lik Jesus kommer jag säkert aldrig att komma i närheten av…

Så jag är nog en get.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
5/2/09, 1:49 AM
#6

#4 Tyvärr, jag gillar mitt nick:P

Jag har verkligen varit där du är, känt likadant och känt mig tvungen att "vittna" för alla om min tro.Och känt mig fruktansvärt otillräcklig och dålig för att jag inte gjorde mer.

Det var ganska längesedan men det tog lång tid att hitta mig själv i min tro och hitta trygghet i Jesus och våga lita på att det är helt ok att jag inte på något sätt är fullkomlig.

Att jag trots att jag medvetet många gånger "syndar" , att jag trots mitt fruktansvärda temperament och trots alla misstag jag gör tillhör Honom för alltid.

Som jag förstått det är inte du heller uppväxt med tron och kyrkan, precis som jag, vilket kan vara både en välsignelse och förlust.

Ofta blir frälsningsupplevelsen väldigt stark när man kommer från en helt oreligiös bakgrund, och första tiden efter frälsningen är man ofta oerhört känslig och ganska hård mot sig själv.

Nu generaliserade jag och är fullt medveten om att det finns massor av andra scenarion.

Men iallafall så upplever jag det som att du uppfattar det som att Gud har ganska höga krav på dig.

Jesus älskar oss vilkorslöst och genom Hans kärlek BÄR vi frukt, på olika sätt och säkert utan att ens veta om det många ggr.

Jag tror att när vi strävar efter att lära känna Honom mer och mer förändras vi inuti, och även våra handlingar förändras. I perioder förändras vi kanske mycket och vi ser skillnaden starkt själva, i andra perioder kanske vi förändras utan att vi inser det själva förräns efteråt.

Annons:
inisklo
5/4/09, 2:59 PM
#7

Till mig är det nästan alltid så givande,att läsa var andra skriver o det är bra,att man tar upp här som du gorde Highnenn82 bibel citat o då får vi gå genom det till sammans som vilken bibelkrets som hälst.Mycke givande är Matteus 25:31-46 o jag känner mig mer får,men det är ej nånting,att skryta för utan Jesus är jag säker get.Tack o lov,att det inte är så.

Bra är  att vi ha Tarmsaft som orkar o vill förklara saker o ting till oss.#1 i den trejde stycken han skriver enkelt o så sant..O allt annat som han har skrivit till dig tror jag är sant.

Om vi är barn till Gud o Jesus o Helige Ande får vara med helatiden lär vi oss allt som vi behöver av kristen liv.

Tvillingsyster
5/6/09, 2:24 AM
#8

Jesus menade inte att vi ska göra massa saker åt honom utan att vi låter frivilligt Jesus ta våra lemmar i sin tjänst och använda dem som han vill - om man ska säga det så här krasst. Om Jesus då använder våra lemmar då måste ju allting bli fullkomligt eftersom han är fullkomlig. Detta kan man säga på annat sätt också att Jesus gör saker genom oss eller i oss. Eftersom Jesus vet vad som behöver göras behöver vi inte oroa oss att vi kanske gör något dumt.

inisklo
5/12/09, 11:35 AM
#9

#8 Att läsa på nytt allt va andra skriver är så bra.Där kan man få nua idear,tankar,hjäp o mycke annat.Till mig talar han nu mycke om det som du skriver i sista mäningen:

EFTER SOM JESUS VET VAD SOM BEHÖVER GÖRAS BEHÖVER VI INTE OROA OSS ATT VI KANSE GÖR NÅGOT DUMT.

Jag är alltid så ivrig med just,att hjälpa på många olika sätt..o alltid är det samma sak,att det bli stop.Jag får helt enkelt att röda lampan börjar lysa.Jag gör saker o ting o var har jag mästaren..Gud får ofta ta mig i kragen..o sen tar jag om o försöker göra som han vill o säger..

Röda lamppan ljuste just i går..resultat av olydigheten.Jag hörde honom en dag men hadde säker mer vax i öronen än på länge o då blev det så,att jag Skrikandes o var ledsen o allt o sen till slut genom Highness82 blev det så mycke Glado svaret kom från ovan o idag är allt ok.Öron har jag putsat osv..Flört

Upp till toppen
Annons: