Annons:
Etikettjesus
Läst 3902 ggr
Mammi
4/12/09, 12:21 PM

Jesus

Jag läste ett sånt bra inlägg som Jane Lytzell skrivit och som jag fått tillstånd av henne att lägga in här. Läs och begrunda:

Jesus korsfästelse - vår Glad påsk!?

Hej

Vilken man han måste vara som fortfarande lämnat sina djupa spår efter sig - tror ingen anna man har varit så omskriven, någonsin!

Den lilla enkla mannen med det stora hjärtat för alla, så älskad och så hatat av många makthavare.Han vörmade för den lilla männskan oavsett dens handlingar. han förlät sina följeplågare, ty de för står icke!

Gå framåt och synda ej mer, var hans motto, lev efter ditt hjärta, var snäll mot din broder och syster. Se framåt inte bakåt, det som är viktigt är det du gör från och med nu!

Hans brott var kärleken och sanningens väg och för det dömde präster,kyrkan och Makten med pontius pilatus som dommare honom till döden på Korset - Han var ett hot emot dessa högheter som inte fick lydnad och skatter tillsig då dom valde att följa Jesus enkla läror.

Han led mest för dem som dumdristigt inte förstod vilken vanmakt dom drogo på sig själva då de behandlade honom med pina och förnedring, ty han viste att det skulle slå tillbaka på dem själva. (som man sår får man skörda)

Han var en man som levde efter de universiella lagarna och förstod dem till fullo - och ville visa oss vägen, i Livet i döden och i efterlivet(andevärlden) Jag hyllar hans minne och han är för mig" min polare", vi spelar på samma planhalva och det känns tryggt att han visat vägen.

Hyckleriet fortsätter mot honom de präster som försköt honom förstod att han var värdefull, så efter hans död, tog dom över hans läror gjorde om dom till sina egna och börjar att prata om en dömmande Gud som skulle dömma sina barn om de inte löd kyrkan och dess läror, på detta sättet återerövrade de makten hos folket igen, nu med lögnen om att Jesus och Gud var deras överhuvud och endast dem kunnde förkunna deras ord! Vilket hyckleri - då Jesus var folkets man-han ville inte ha dyrt utsmyckade kyrkor - utan alla har sin egen kyrka i sitt hjärta vilket kan bli det renaste templet beroende på dess gärningar. Och det är upp till var och en att finna den. I ett rent hjärta kan det största gåvor utföras, som Healing , andekomunikation och materialiseringar som Jesus har visat vägen för!

Heja Jesus du lever än - i alla fall i mitt hjärta!

Med Kärlek

Jane Lyzell - Strandberg

Annons:
Camillhe
4/12/09, 12:40 PM
#1

Varför kan inte sånt här skrivas på ngn av alla dom sajterna som handlar om okultism istället?

Vad vill ni uppnå med den här typen av texter på en kristen sajt?

Är så himla trött på sånt här, det finns 6-7 sajter redan på iFokus som handlar om okultism, kan vi då inte få ha en enda liten kristen sajt utan att ni måste sprida er okultism hit också?

Mammi
4/12/09, 12:46 PM
#2

Oops!!! Förvånad Nu förstår jag ingenting!

Jag tycker detta är en sån bra beskrivning av den Jesus som jag tror på så det var därför jag ville lägga in den här. Jag hade absolut ingen tanke på att sprida det du anser vara okultism….

Jag är sällan inne här och skriver och läser men märker nu att det verkar vara en känslig fråga det här. Ursäkta mig om jag sårat nån med mitt inlägg, men jag ville som sagt var bara sprida denna kärleksfulla text om Jesus, som jag uppfattar honom.

Camillhe
4/12/09, 12:57 PM
#3

"I ett rent hjärta kan det största gåvor utföras, som Healing , andekomunikation och materialiseringar som Jesus har visat vägen för!"

Ovanstående är saker som Bibeln vänder sig emot. Människor som tror på Bibeln som Guds ord anser att healing, andekommunikation och materiliseringar INTE är från Gud.

Du får ursäkta min reaktion, den är inte personligt riktad mot dig, utan jag är bara så trött på att människor kommer till sajten för att sprida läror som denna sajten inte är tänkt att handla om.

Jag tycker det är jättetrevligt med människor som kommer hit och vill diskutera kristen tro, det är när man vill sprida andra läror här som jag reagerar. Finns som sagt så många andra ställen på iFokus där tex Janes filosofier blir väl mottagna.

Mammi
4/12/09, 1:03 PM
#4

Ok, jag förstår. Men jag tycker denna text så väl stämmer in på den Jesus jag tror på, därför la jag in den här.

Kommer inte att debattera detta vidare utan det får räcka så här från min sida.

Jane-Lyzell
4/12/09, 3:16 PM
#5

#3 Oj vilket rabalder om olika sätt att se på Jesus - var är öppenheten för allas syn på Jesus!

Tänkte faktiskt själv lägga in den här - men Manni frågafde om att få lägga in den - så jag sa att det var ok - men med din attityd tarmsaft - så är det inte att undra på att bibeln fortsätter att skapa krig!

Alla dessa manefestationer eller uppenbarelser finns i bibeln - det står även att man ska pröva sin ande!

Det är dina rädslor som slår igenom här och Jesus hadde inte dem - varför går du omkring med det?

Glad Återuppståndelse! (materialiasation)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Camillhe
4/12/09, 3:43 PM
#6

Vi har ju redan hafr massa diskussioner med dig på sajten Jane, känns så onödigt att börja om igen. Du har din tro och andra har sin. Du kan väl sprida din tro på alla dom iFokus sajterna som gillar ockultism.

Annons:
Jane-Lyzell
4/12/09, 8:37 PM
#7

#6 Nu är du dömmande! Vad har Jesus med ockultism att göra?

Jag tror på Jesus och har väll rätten att få utrycka det på en sida om Jesus!

Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Camillhe
4/12/09, 11:17 PM
#8

Din syn på Jesus är ockult. Inte biblisk. Jag dömer inte dig för det, men jag förstår inte varför du måste sprida din syn på en kristen sajt.

Jane-Lyzell
4/13/09, 12:14 AM
#9

Saijten heter Jesus i fokus! Och för mig är han det! oavsett om jag är kristen/frälst eller inte!

Det är ord som dina som gör att jag inte väljer att gå i kyrkan! De som förkunnar hans ord enligt bibeln med krav och dömmanden!

Känner mig inte välkommen här inne - vilket är jätte tråkigt - sen kan jag säga att jag har  min syn och sammarbete med Jesus - och du försöker klassifiera mig i en kategori - som du inte har rätt till att göra!

Var är eran öppen het för dem som har intresse i Jesus men inte är frälsta! Ska ni stänga dörren då?

Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Camillhe
4/13/09, 12:31 AM
#10

Tror knappast jag har ngn del i att du inte går i kyrkan. Du har redan berättat i en massa inlägg förr om hur trångsynt sajten är, och vilka hemska synpunkter här finns o.s.v, Jag har rätt att klassificera precis hur jag vill. Precis som du.

Jag är jätteintresserad av att prata med människor som vill veta mer om kristen tro, och som vill diskutera kristen tro. Jag är däremot dödstrött på att den här sajten drar till sig en massa människor som vill predika sitt budskap som inte är förenligt med Bibeln. Vill jag läsa sånt finns det en uppsjö av sajter bara på iFokus.

liselotta
4/13/09, 8:41 PM
#11

vad jag kan förstå så har denna diskussion sitt ursprung ur olika definitioner av begrepp.

Begrepp som healing och materinaliseringar är kanske inte begrepp som kristna väljer att använda sig utav och som har en ocult klang.  Men vad jag kan förstå så är det inte det oculta som Jane menar när hon beskriver  vilken kraft Jesus visade  och visar än idag.

Jag tror att all healing osv som inte kommer från Gud är oculta ting, men det helande som kommer från Gud och som Jesus gjorde, är gott.

Kanske vi inte skall snöa in oss på begrepp utan på vilket uppsåt som Jane hade med texten. Framför allt kanske vi inte skall döma varandra utan handla i kärlek mot varandra.

Camillhe
4/13/09, 11:43 PM
#12

#11 Tyvärr handlar det inte om definitioner. Jane har tidigare uttryckt hur hon tror.

Jag dömmer inte Jane, det är upp till henne hur hon vill tro och vad hon vill tro på. Varför inte läsa Janes profil, Liselotta?

Läser man på taben "om sajten" framgår det klart och tydligt att det här är en kristen site om Jesus.

Sviskon
4/13/09, 11:53 PM
#13

#8 Bibeln är ju ockult din spya….

Annons:
krasivis
4/14/09, 10:11 AM
#14

Jag håller helt och fullt med Tarmsaft här!!!

#8 Vad var det där för en kommentar? Var är din kärleksfullhet någonstans och var finns respekten att uttrycka sig på ett bra sätt??? Usch och fyy!!!

Mads
4/15/09, 8:29 PM
#15

Det tråkiga inom kristendomen är det dömmande sättet att se på människor som inte kanske tror till exakthet som de själva, det verkar vara som att vara kristen mer handlar om regler för hur och vad man ska tro än tron i sig själv när sådana uttalanden som jag läser här kommer. Det står ingenting på sidan Om sajten att detta är en enbart kristen sida om Jesus, eller missade jag det ?

Och varför är man så snabb att dömma ut någon ? Är er Gud så fördömmande ? Annars undrar jag varför ni är det ? Jesus var det i alla fall då inte.

Amor Vincit Omnia

Camillhe
4/15/09, 8:40 PM
#16

Jodå det var Jesus faktiskt. Han dömde ut alla andra religioner och sa "Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig"

Mads
4/15/09, 8:59 PM
#17

# 16 Varför upplever du att Jesus dömde ut alla andra religioner bara för att han uttryckte sig med de orden ? Ingen kanske kom till just Hans fader mer än via hans sätt att tro, men inte förkastade han all annan tro. Sen upplever jag också att han ansåg det vara helt valfritt för människor att tro honom eller ej. Han talade till massorna och de som sedan valde att följa honom var varmt välkomna och de som inte ville eller vågade hade han förståelse för och lät dem ta sin tid på sig att själv komma till insikt.

Tänk också på att texterna i Bibeln är skriva av andra hur de uppfattade vad Jesus ville förmedla, exakt vad han sa, tyckte och tänkte får vi aldrig riktigt reda på det kan vi bara känna i våra hjärtan efter vad vi själva tror.

Amor Vincit Omnia

liselotta
4/15/09, 9:02 PM
#18

jag försvarar inte spirituism osv men jag tycker inte heller att jag kan försvara den ton som vi har mot vardra

Jag är kristen, men jag förstår om människor skräms av kristendomen och tycker att vi är fördömande så som det låter här.

Jesus sa också i bibeln att han inte kommit för att döma världen, utan frälsa den. Jag tror inte att Jesus skulle försvara den tonen som finns här. Hur ska vi kunna visa på vem Jesus är om vi fördömer varandra på det här sättet? Varför kan vi inte ha en öppen respektfull dialog istället för att kasta så mycket otrevligheter mot varandra? Vad är vi rädda för?

Mads
4/15/09, 9:08 PM
#19

# 18 Kloka ord, vi funderar nog över samma sak.Glad

Amor Vincit Omnia

Camillhe
4/15/09, 9:14 PM
#20

Visst är det valfritt vilken tro man väljer att ha. Var läser du om att "de som inte ville eller vågade…" någonstans?

Jag tror på Bibeln som Guds ord. Och att vi absolut får veta vad Jesus ville förmedla, vad Han tyckte och tänkte genom NT.

Mycket av det Jesus har sagt finns det ganska många oberoende källor till.

När man vänder sig till spiritualism och teosofi, medial tro mm vänder man sig inte till Bibelns eller kristendomens Jesus. Vilket är det väsentliga. Ni uppfattar det hela tiden som att jag dömmer er. Det gör jag inte, människor har sin fria vilja att tro och följa vad dom vill. Jag har valt min väg. Min enda undran är varför man så gärna vill sprida ockultismen även här när det redan finns:

Andlig utveckling

Existens

Astrologi

Druid och Shaman

Healing

Häxor

utomjordiskt

och Övernaturligt

i Ifokusnätverket.

Kan man inte respektera att denna sidan har ett kristet utgångsläge och predika ockultismen på dom många forumen som redan finns?

Annons:
Mads
4/15/09, 9:19 PM
#21

Jag vill inte sprida någonting och även om jag är spirituellt troende så utesluter det inte att jag skulle kunna vara även kristen troende. Jag har spenderat många år i Svenska kyrkan.

Jag läser ingenstans exakt det jag skriver här, det är vad jag tror, hur jag tolkar Bibeln och det som är nerplitat om Jesus, Gud m.m. För Bibeln är ju en bok eller hur ? Och det är en bok som så många andra som man kan tolka på ett enormt antal olika sätt. Att du väljer att tro att allt som står i Bibeln är sanning och korrekt respekterar jag, jag kan förstå att man behöver känna och tro så. Kanske kan det då få vara okej att jag inte tror exakt som du ? Kanske kan jag vara troende och tom kristen ändå ? Vem predikar ockultismen här ?

Har jag predikat ockultismen ?

Amor Vincit Omnia

Camillhe
4/15/09, 9:27 PM
#22

#21 inlägget i #0 samt x antal andra inlägg skrivna av en teosof.

Mads
4/15/09, 9:28 PM
#23

# 22 De inläggen har inte jag skrivit.

Amor Vincit Omnia

Medlem
4/15/09, 9:31 PM
#24

Liselotta - Du skrev mycket fint. Jag har tyvärr mött otrevliga typer på denna sajt trots jag skriver väldigt lite här och har en annan tro än den kristna. Men jag tror de flesta kristna är respektfulla, de jag träffat och diskuterat med. De som bråkar och dömer andra verkar vara få men tyvärr hörs så mycket mer än de andra.

Jag tror starkt på att Jesus lärde ödmjukhet och tolerans och ville att de som tror på honom handlar utifrån det.

Camillhe
4/15/09, 9:32 PM
#25

#23 Men det är ju dom som satt igång diskussionen. Jag diskuterar ang inlägg #0 i den här tråden och varför sånt tvunget ska spridas även här. Inte vad du eller någon annan tror.

liselotta
4/15/09, 9:35 PM
#26

jag tror att att det är farligt att utgå från att ens egen sanning är den enda rätta och sedan ta sig rätten att döma andra för att de inte tycker som jag.

jag försöker att utgå från att söka svar från jesus och det som jag inte har svar på lämnar jag utan att försöka döma andra. jag tycker att det är så skönt att slippa döma, det överlåter jag till Gud när den tiden kommer, och det är inte säkert att han kommer att döma som vi tror.

detta är en kristen sajt, ja, men varför inte låta människor som inte är kristna komma till tals med sina frågor och tankar och vi svarar respektfullt utan att döma och kasta otrevligheter mot varandra.

kärleken är ändå det viktigaste!

Camillhe
4/15/09, 9:41 PM
#27

Suck, orkar inte mer, tycker inte jag har varit otrevlig mot någon.

Men nu börjar mitt tålamod brista. Får jag som kristen inte ha en åsikt enligt dig Liselotta, utan att min åsikt ska kallas dömmande?

Jag har inte behov av att dömma människor. Och som jag tidigare skrivit tycker jag det är jättetrevligt när människor som inte är kristna kommer in med sina tankar och funderingar. Skillnaden är när människor kommer in för att sprida ett budskap som inte är förenligt med kristen tro. Jag säger inte att man inte FÅR sprida sådana budskap, jag säger bara att iFokus har massor av sajter som tar upp den typen av ämnen och att man precis som på andra sajter kanske kan visa respekt för sajtens inriktning.

Jag lägger ner nu, har redan skrivit vad jag menar flera gånger.

Annons:
liselotta
4/15/09, 9:44 PM
#28

#24 tack. det är tråkigt att du har mött intoleranta människor. jag tror att det ofta handlar om rädslor från vår sida.

jag är också övertygad om att jesus försökte att lära oss att vara ödmjuka och toleranta. han gick inte här på jorden enbart för att dö för oss utan för att lära oss hur man skall vara ett föredöme som människa och hur vi skall vara mot varandra.

Egentligen borde det vara enkelt om man tänker att man skall utgå från kärleken som inspirationskälla. kärleken är inte fördömande, brusar inte upp, osv som det står i korintierbrevet.

Mammi
4/15/09, 9:48 PM
#29

Jag vill kalla mig själv kristen efterssom jag tror på att Jesus dog på korset för vår skull. Den tron är inget jag fått med mig hemifrån utan det är nåt jag så sakteliga kommit fram till allt efterssom åren gått.

Jag har inte så stor erfarenhet av att gå i kyrkan, och känner inte att jag måste göra det heller för att ha en dialog med Gud,  men som en del anser att man ska göra för att kunna kalla sig en "fullvärdig kristen" eller hur jag ska kalla det. Det är deras åsikt och jag har min, och det får man acceptera. Det viktigaste är min egen personliga tro på Gud och den bär jag med mig varje dag.

Jag läser bibeln men förstår absolut inte allt som står där i, och allt kan jag inte tro på, så är det bara. Jag tror tex mer på BigBang än på skapelseteorin i bibeln, men att Gud stod bakom och skapade BB. Ser inget som helst fel i det faktiskt. Det kanske ändrar sig på vägen, vem vet, men just nu på den stig jag vandrar på så är det såhär jag tänker på saken och det tror jag vår Gud har överseende med, om jag tänker och agerar fel ibland.

Gud är god och vill oss alla det bästa, skulle han då helt förkasta mig om jag av oförstånd råkar hamna på sidan om stigen, inte förstår hur allt hänger ihop, vad som krävs av mig mm mm? Nej, jag tror inte han är så grym, utan han ser nog mer min vilja bakom alla mina misstag, och det är att jag söker Gud, det goda och inget annat.

liselotta
4/15/09, 9:57 PM
#30

Tarmsaft: du får ha en åsikt, men som många av oss upplevde är att du var ganska dömande och aggressiv i din ton. Jag kan förstår att du blir frustrerad över att du upplever att det sprids ocultism. jag känner också restriktioner mot spiritism osv men om vi möter andra mer respektfullt och bemöter deras åsikter och tankar så kan man få en bra dialog istället.

Mammi: Jag tror inte att man anses som fullvärdigt kristen om man går i en kyrka. det som kan vara lättare om man besöker en församling är att man träffa andra människor som man kan fråga och byta tankar osv. man får undervisning och gemenskap.

Men Jesus ser till våra hjärtan.

Mammi
4/15/09, 10:01 PM
#31

#30 Håller med.

Jag har varit med i 3 alphagrupper och det var hur bra som helst! Där pratade vi om allt mellan himmel och jord och ingen dömde den andre för dennes åsikter och viceverca.

Jag tror Jesus är tacksam för att vi diskuterar dessa saker!Glad

Mads
4/15/09, 10:15 PM
#32

Tarmsaft: Varför förargar det dig så vad exempelvis Jane skriver ? Är inte forumet och sajten tillräckligt stor att ni båda kan få plats utan att du ska döma ut just henne till en annan sajt ?

Det är ju också genom varandra vi kan lära oss nytt. Denna sajt är enligt dess beskrivning inte enbart för kristna troende, kanske borde en sådan skapas då för att få vara ifred ?

Amor Vincit Omnia

Maria
4/15/09, 11:31 PM
#33

#29 Åh vad jag håller med dig. Vacker bild också…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
4/16/09, 1:07 AM
#34

Jag har startat sajten för att man skall kunna föra en dialog om Jesus som person, vilka anspråk han gör utifrån Bibelns ord som rättesnöre.

Jag köpte en engelsk bibel i USA i förra veckan. Där var alla Jesuscitat i röd text. Det är de citaten som är grunden för det här forumet. Det är därför det finns så få rubriker att samla trådarna i.

Samtidigt är det ett öppet forum - jag kommer inte att strypa alla de samtal som dyker upp som handlar om helt andra saker, därför då uppfattas jag genast som diktatorisk och censurerande.

Den som vill diskutera olika religioner och livsåskådningar och vad de står för kan göra det någon annanstans. Det är inte det Jesus iFokus är tänkt för.

Jesus iFokus är inte en kristen sida rent allmänt - det skulle aldrig de kristna kunna enas kring - då hade vi bara haft en kyrka/ett samfund.

Jesus iFokus är en sida där personen Jesus skall stå i centrum som vår Herre och frälsare för att han på ett kors dog för våra synder - helst i varenda tråd. Det kan vi kristna förhoppningsvis enas kring och samtala med dem som inte tror ännu.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Mads
4/16/09, 11:37 AM
#35

# 34 Jag fastnar lite på dina sista meningar i ditt inlägg, ska ni/vi prata om Jesus korsfästelse i varenda tråd ? Då är det nog dags att börja ta bort en hel drös med trådar som inte innehåller detta…

Man kan ju också tro på Jesus även om man inte är kristen. Så ska det vara enbart kristna här så gör om texten i Om sajten så det står klart och tydligt.

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

Margareta
4/16/09, 12:06 PM
#36

Jag har inte skrivit att det skall vara enbart kristna - jag har heller inte skrivit att det skall stå om korsfästelsen i varje tråd. Jag har skrivit att forumet/trådarna enligt intentionen bör handla om Jesus som person och inte vilken religion/livsåskådning som är bäst. Jag kommer inte att rensa bort några trådar.

Samtalen utgår från kristen grund och kristna värderingar. Den som är nyfiken på det utan att vara kristen är välkommen.

Den som är här enbart för att sprida annat än det vi kristna tror på kommer ju att få mothugg. Sajten är inte tänkt för att ta den diskussionen. Då finns det hur många andra forum som helst att skriva i.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
4/16/09, 12:42 PM
#37

Jag håller faktiskt med Margareta. Sidan handlar om bibelns Jesus, inte om något annat. Jag brinner för bibliska frågor men eftersom jag inte är kristen avstår jag från att debattera här. Utrymmet här skall vara för de som tror på bibelns Jesus och för de som vill lära sig om honom utifrån den kristna tron. Varför jag skriver här lite då och då är mest för att besvara frågor/funderingar/missuppfattningar som uppkommer om min religion.

Mads
4/16/09, 1:01 PM
#38

# 36 Då tackar jag ödmjukast för en mycket bra beskrivning för vad sajten är tänkt för och lämnar er att fortsätta diskutera på ert sätt. Jag har inte varit här för att sprida någonting, när man uttrycker sig så känner jag att man talar på ett sätt som många gjorde just mot Jesus när han levde. Tråkigt och ett smalt sätt att se livet, människor och tron på. Jag sökte mig hit för att jag var nyfiken, ville skriva ner och dela tankar och funderingar, dock förstår jag nu att detta inte är möjligt men önskar er all lycka framöver dock.

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

Mammi
4/16/09, 4:35 PM
#39

Jag måste hålla med Mads här att det blir på ett väldigt smalt sätt man ser tron, människorna och livet på om man resonerar som så. Jag har inte haft för avsikt att "sprida något" här, förutom en kärleksfull bild av Jesus, och förstår inte riktigt vad du menar där Margaretha.

Om man skriver ett inlägg som inte du, eller nån annan här inne håller med om, är det att sprida saker, eller hur menar du?

Jag menar att det måste ju bli en väldigt likriktad diskussion här inne om det ska vara på det sättet att alla måste tycka precis lika….

Det viktigaste måste väl ändå vara att vi tror på Jesus och vill lära oss mer om honom, diskutera olika synsätt osv? Jag tror inte Jesus misstycker att vi diskuterar och byter synsätt med varandra, tvärtom!

När jag frågade Jane om jag fick lov att lägga in hennes inlägg här på sidan, så var det enbart för att jag blev så berörd när jag läste det och ville dela med mig av det. Trodde för mitt liv inte det skulle bli ett sånt här ståhej här inne pga dessa kärleksfulla rader.

Sen tycker några att det handlar om ockultism, och det får stå för dem, men nåt sånt kan då jag inte se i det inlägget.

Jesus uppmanar andra att vara starka i tron och utföra mirakel. Tex, när han går på vattnet och lärjungarna blir rädda så ber han Petrus att stiga ur båten och själv gå på vattnet.

Han ber även sina följeslagare att bota sjuka, driva ut onda andar mm. Han vill vi ska följa hans exempel och försöka vara som han, så varför ska det då vara fel att utöva healing osv?

[Spanaren]
4/16/09, 5:09 PM
#40

Jag gillar att diskutera religösa tankar med grannar som är troende och inte en enda gång har jag fått ett pekande finger för mina åskiter. Vi pratar om livet efter detta som säkert är samma sak för oss båda, men ses ur olika synvinklar. Vi pratar om att hela och det är också samma sak, men ur olika synvinklar.

Inte ett ont ord har jag hört från dessa församlingsmedlemmar om hur jag tänker och tror och då anser jag att dom är rätt i sin tro. Vem ska peka finger och vem ska fördöma i detta fina inlägg som Mammi publicerade med Jane Lyzells godkännande?

I dagens samhälle ska vi väl ha hunnit längre än att vara så ohövliga i tonen? Första gången jag tittar in här och möter på en sådan hätskhet att jag nåstan inte tror att det är sant.

Vi alla ska väl få vara välkomna att tycka och diskutera allt mellan himmel och jord utan att känna att här har ni ingenting att göra utan gå hem till andra sajter och diskutera?!?!

Men sann kärlek i sitt hjärta så kan vi rädda världen ifrån ondo. Kasta då inte sten på oss som vill diskutera!

Tack för ordet/ kram Spanaren

Camillhe
4/16/09, 5:13 PM
#41

Helande: Ett under man ber Jesus utföra

Healing: Något en människa kan lära sig att utföra

Annons:
Mammi
4/16/09, 5:17 PM
#42

Ja, men om Jesus helar och vi människor lär oss healing, med hjälp av Jesus kraft, vad är då problemet?

[Spanaren]
4/16/09, 5:20 PM
#43

Samma sak för kraften kommer ur Jesus händer eller hur …

Fortfarande än idag så tar man tag i männsikan och ber om kraften (kraften kommer från vårt inre och ut till människan). Säg vilken församling som inte tar på människan och önskar helande kraft. Snälla berätta för mig vem som inte tar i människan?

Camillhe
4/16/09, 5:23 PM
#44

Har ingen ork att diskutera, ni kanske får fler svar på healing.ifokus.

Mammi
4/16/09, 5:25 PM
#45

Det var ju tråkigt Tarmsaft, för det hade varit intressant att höra vad du tycker det är för skillnad…

Camillhe
4/16/09, 5:27 PM
#46

Nej tyvärr, jag vill inte behöva diskutera mer ockultism nu på ett tag. Om du googlar lite på kristen tro, helande och healing får du nog fram ganska mycket.

Mammi
4/16/09, 5:42 PM
#47

Jag tänker absolut inte pressa dig Tarmsaft till att svara på detta som du anser tillhöra kategorin ockultism, men jag säger det igen, att det skulle varit intressant att höra vilken skillnad du anser det vara.

Ha det bra!

[Spanaren]
4/16/09, 5:45 PM
#48

Får jag fråga dig Tarmsaft om du verkligen är troende och i så fall vilken församling som du tillhör? Skräm inte bort människorna med att hota och be oss gå till andra sajter, för då undrar jag om du verkligen är en sann kristen?

Annons:
[Spanaren]
4/16/09, 5:47 PM
#49

Svara nu Mammi och jag vilket som var skillnaden med att lägga på händern på kropparna! Smit inte undan med att hota om det ena och det andra?!?!

[Spanaren]
4/16/09, 5:54 PM
#50

Nu måste jag tyvärr logga ut men lita på att jag ska gå in senare för att se om jag fick mittt svar av dig Tarmsaft! Vad var det för skillnad med att lägga händerna på kropparna, det var det som var frågan?

/kram Spanaren

Santhe
4/16/09, 6:39 PM
#51

Hm, det handlar inte om att ta på människan eller inte. Utan det handlar om var kraften kommer ifrån. Kristna anser att Gud verkar genom vår kropp vid handpåläggning. Vi kan aldrig lära oss det.

Låt oss säga att jag ber för en person genom att lägga händerna på henne. Om ett helande då sker så är det inte jag som gjort något. Utan det är Guds helige ande som har verkat genom mig.

När vi kristna lägger händerna på människor och ber kallar vi det förbön, inte healing.

Mammi
4/16/09, 7:26 PM
#52

Ja, men det är ju just så där jag tror att det funkar oxå, att kraften kommer från Gud oavsett om vi kallar det healing eller förbön. Därför förstår jag inte vad det ska vara för skillnad, förutom att man kallar det på olika sätt.

Bara för att man benämner det som healing behöver det väl inte betraktas som en "ockult grej."..

Mads
4/16/09, 7:59 PM
#53

# 51 Oavsett om den helande kraften kommer från dig personligen eller Gud genom dig är det ju trots allt healing..eller ?

Jag tycker det känns tråkigt att inte få känna sig välkommen som sökare och troende när man kommer in i ett sådant här forum för att man är intresserad av vad människor tror, tänker och tycker och inte är ute efter att sprida villfarelser eller vad man nu vill välja att kalla det. Lite ledsen blir man faktiskt.

Amor Vincit Omnia

Maria
4/16/09, 9:06 PM
#54

Jag har varit med om mycket konstigt/overkligt i livet. Jag har bara pratat med mina allra närmaste om detta. Jag tror jag är medial på något sätt men det är inget jag vill eller önskar utveckla men visst har det fått mig att fundera många gånger i livet.

Jag är Kristen och känner inte att detta någon gång har krockat med min relation till Jesus eller Gud.

Jag kan inte riktigt förstå alla negativa reaktioner mot detta ämne då jag anser att handpåläggning och tungotal i så fall är lika ockult.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mads
4/16/09, 9:07 PM
#55

# 54 Härligt att få läsa ditt inlägg för precis så känner jag också.

Kram

Amor Vincit Omnia

Annons:
OlgaMaria
4/16/09, 9:25 PM
#56

#54 Vore spännande att höra mer om dina upplevelser… :) Men förstår om du kanske inte vill dela med dig här…

Till alla: De flesta som utövar "healing" inom "new age" (sätter citattecken därför att gränserna inte är så tydliga) anser väl att kraften kommer från Gud eller någon slags högre kraft.

För att veta säkert måste man ju ha gåvan att skilja mellan andar tror jag. Jag tror inte det räcker enbart med att hävda att någon kraft är god därför att man åberopat en så kallad god kraft.

Jag tror ett bra kriterium är om man ber i Jesu namn eller inte. Då är det tydligt vem som ska ha äran för det hela. Bibelns modell är att vi som kristna ska be i Jesu namn och inget annat namn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Santhe
4/16/09, 9:31 PM
#57

Jag tycker inte om ordet healing. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men skulle kunna säga att det är ett kidnappat ord. Med det menar jag att det framförallt används inom new age och liknande sammanhang. Ett ord som jag då kan tycka kan stanna där.

Menas helande med healing? Varför då inte använda det svenska ordet för det. 

För mig personligen är inte healing helande.

[Spanaren]
4/16/09, 9:36 PM
#58

Jag tror så mycket att jag påkallar från mitt inre på hjälp för att bota denna sjuka människa på något sätt. Är då inte handpåläggning för att fördela kraften samma då? Ingen missbrukar några ord som är ockulta och ingen missbrukar annat än en ren kärlek till sin nästa för att hjälpa sin medmänniska.

 Jag såg Maria Magdalena i repris under Påsk och hon helade människor innan hon blev riktigt troende. Skulle vara intressant att höra hur ni förklarar det också.

/kram Spanaren

Mammi
4/16/09, 9:36 PM
#59

bumbleboo, lika vänlig och vältalig som alltid! Glad

Jag fick en tanke: Tänk om nu Gud har givit vissa av oss denna gåva att förvalta, och vi då föraktar den, kastar bort den och kallar den ockult…

Mads
4/16/09, 9:44 PM
#60

Healing är väl egentligen bara den engelska ordvarianten av ordet helande. Sen kanske healing som ord inom vissa rörelser har en annan betydelse när man talar om helande vad gäller Jesus, Gud och Bibeln.

Amor Vincit Omnia

Mammi
4/16/09, 9:46 PM
#61

# 60 Exakt!

Maria
4/16/09, 10:09 PM
#62

#59 Intressant. Så har jag inte tänkt förut men visst vore det slöseri om inte "ren synd" att inte lyssna på detta.

För visst styr Gud vårt öde, så tror jag i alla fall.

(Vill påpeka att jag själv absolut inte har några helande krafter utan mina upplevelser har varit av helt annan karaktär.)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
4/16/09, 10:40 PM
#63

Vilket är viktigast? Healingen.. att få utöva den.. att få ta emot den..

eller Jesus?

Det är knäckfrågan för mig.

Alla sanna kristna "helare" värdesätter Jesus långt mycket mer än förmågan att hela.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mads
4/16/09, 10:47 PM
#64

# 63 Men diskussioner handlar väl inte vad som är viktigast och det ena utesluter inte det andra. Eller hur ? För mig är det viktigast att gå göra andra människor gott, att få hjälpa. För min egen del är det viktigt att vara trygg i min tro och utveckla den på ett sätt som känns bra. Att värdesätta Jesus tycker jag inte har med att värdesätta helande att göra. Genom Jesus och tron på honom får man kanske gåvan att hela via honom och varför då jämföra de två ?

Amor Vincit Omnia

Mammi
4/16/09, 10:48 PM
#65

Men diskussionen nu var väl ändå att healing skulle vara nåt ockult och fel och som inte passade in hos kristna, eller har jag fattat en del här inne helt fel?

Jag tror på Jesus och jag tror att vi kan få gåvor från Gud, tex healing/helande som vi ska förvalta väl.

Skulle jag få en fråga av det slaget, om vad som är viktigast för mig, så är det ju självklart Jesus, men har vissa av oss fått en gåva kan det väl inte vara synd att använda sig av den?

Ps: Jag själv har inte den gåvan, vad jag vet iallafall…

Mads
4/16/09, 10:50 PM
#66

# 65 Och sen vad är helande egentligen ? Man kan ju hela en människa ibland med blott ett vänligt ord eller två och den gåvan är det nog många vänliga människor som har.

Amor Vincit Omnia

Mammi
4/16/09, 10:51 PM
#67

Ja, så är det ju förståss!

Highness82
4/17/09, 10:50 AM
#68

När vi ändå diskuterar Jesus så vill jag ge min uppfattning om vem Jesus var utifrån min tro och tolkning på Bibeln!=)

Det Hebreiska ordet Messias betyder på Svenska "Den smorde" och innebär att man blir smord av Helig Ande och förkunnar Guds budskap. I flera hundra år så hade olika profeter vittnat om en kommande Messias, de skrev ner Guds profetior och vittnade om en kommande Messias. Yeshuas manifestation är helt och hållet judisk, han kom till sitt folk (Israel) han förkunnade Gudsrike, och han uppenbarade Guds namn genom alla under, mirakler, och stora kraftgärningar.

På samma sätt som Jakob fick tolv söner som blev stamledare för de 12 judiska stammarna, så utvalde Yeshua 12 personer som skulle bli stamledare eller såkallade Apostlar för det det Andliga Israel, däribland den ene förådde honom!:(

På samma sätt som Mose gav judarna lagen som han tog emot av Gud på Sinaiberget, gav Yeshua sina lärljungar den andliga lagen. Han visste nämligen en speciell sak, och det var att inget av det som kommer in i en människa kan göra henne oren, utan endast det som kommer ut ur en människa. Det är i vårat hjärta som mord, föräderi, bedrägeri, själviskhet, och orena tankar överhuvudtaget kommer ifrån, därför ville Yeshua göra allting nytt från grunden och därmed sända oss Guds heliga Ande som skall hjälpa oss och ge oss kraft att inte synda!

Det var om detta som Gud sade i Jeremia 31:31-34

"Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Judas hus. Inte ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen för att föra dem ut ur Egyptiens land - det förbund med mig, som de bröt, fastän jag var deras rätte Herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst, och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, inte den ene brodern den andre och säga: Lär känna Herren, ty de skall alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger Herren. Ty jag skall förlåta deras missgärningar, och deras synd skall jag inte mer komma ihåg"

I Hesekiel 11:19 säger Gud: "Och jag skall ge dem alla ett och samma hjärta, och en ny ande skall jag låta komma i deras bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur deras kropp och ge dem ett hjärta av kött, så att de vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och gör efter dem, och de skall vara mitt folk och jag skall vara deras Gud."

I grund och botten så kom Yeshua till Guds egendomsfolk - Israel, och Gudsrike tillhörde endast detta släkte. Men så var det några överstepräster som ville ha sin konung korsfäst, och när övesteprästerna såg till att Jesus blev mördad så gav Gud sitt rike även till hedningarna. Jesus gav en liknelse som kallas: "Liknelsen om arrendatorerna i vingården"

Matt 21:33-44

"En Jordägare planterade en vingård, satte stängsel kring den, högg upp en pressgrop och byggde ett vakttorn. Därefter arrenderade han ut den och reste bort. När skördetiden närmade sig, skickade han sina tjänare till arrendatorerna för att hämta den del av skörden som han skulle ha. Arrendatorerna grep tjänarna och pryglade den ene, dödade den andre och stenade den tredje. Då skickade han dit ännu fler tjänare än första gången, och de gjorde likadant med dem. Till sist skickade han sin son. Han sade: 'Min son kommer de att ha respekt för.' Men när arrendatorerna fick se sonen, sade de till varandra: 'Här har vi arvtagaren. Kom, så dödar vi honom och får hans arv. De tog fast honom, släpade ut honom ur vingården och slog ihjäl honom. När nu vingårdens ägare kommer, vad gör han då med dessa arrendatorer?" Översteprästerna och de äldste svarade: "Han lönar ont med ont och tar död på dem, och vingården arrenderar han ut till andra som ger honom hans del av skörden i rätt tid." Jesus sade: "Har ni aldrig läst vad som står i skriften: Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Herren har gjort den till detta, och underbar är den i våra ögon. Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. "

Jesus sade om sig själv: "Jag är vägen sanningen och Livet, ingen kommer till Fadern förutom genom mig" Och jag tror att det är viktigt att försöka förstå varför detta är så viktigt att tro. Jesus gav en otroligt bra liknelse i Johannesevangeliet där han gav en liknelse om att han är Olivträdet och lärljungarna är grenarna i detta träd. Eftersom dem är som grenar i trädet så blir dem genom tron på Jesus som Guds son också Guds barn. Allt det som Jesus är och var, blir vi när vi tillhör Kristi kropp. Eftersom Jesus är i oss och vi är i honom. Kommer ni ihåg vad Jesus sade till Paulus på vägen till Damaskus? Han sade: "Saul, Saul, Varför förföljer du MIG?" Jesus ser församlingen som en del av sig själv! Han är i Oss och vi är i honom.

En annan intressant sak är när Jesus undervisar om Gudsrike. Han säger i Matt 13:31-32 "Himmelriket är som ett senapskorn som en man sår i sin åker, det är det minsta av alla frön, men när det har växt upp är det större än alla örter och blir till ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo bland grenarna"

När Jesus kom hit till jorden så föddes han i ett stall, vi vet knappt någonting om hans liv som barn, förutom att Jesus var mycket vis som 12 åring, då han diskuterade med lärarna i templet och alla häpnade över den visheten och kunskapen som Jesus hade. När Jesus började sin undervisning, eller precis innan så utförde Jesus omvändelsedopet hos Johannes Döparen. Detta är egentligen väldigt stort, med tanke på att Jesus var Guds son och aldrig hade syndat. Men trots att Jesus var helt syndfri så valde han att döpas hos Johannes och gå igenom omvändelsedopet så att han kunde uppfylla allt som hörde till rättfärdigheten.

Med tanke på denna gärning så såg inte Jesus sig själv förmer än någon annan. Jesus kom för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. Han levde upp till sin egen undervisning. Han åt med syndare, han förlät syndare, han helade sjuka människor och uppväckte döda. Han talade med den samariska kvinnan då ingen annan jude talade med Samarier. Han visade kärlek för barnen och sade till lärljungarna att Gudsrike tillhörde Barnen och att de skulle ta emot Gudsrike som ett barn, för annars skulle dem aldrig kunna komma in i Gudsrike. Trots att Jesus hade skapat himmel och jord, så var han hemlös, för en tid.

Jesus är verkligen min största idol. När Jesus blev förådd och sedan korsfäst så bad han för sina fiender, och han förlät den ena rövaren på korset genom att säga: Sannerligen jag säger dig, Idag skall du vara med mig i Paradiset. När Jesus dog så begravdes han. Senapskornet hade lagts i jorden, och när han sedan uppstog och for upp till himlen så sände han lärljungarna Den heliga Anden, och DÅ kom Guds andliga rike till jorden. Justinius Martyren skrev något väldigt intressant, han skrev: "De kan döda oss men de kan inte skada oss" Paulus sade: "För mig är livet Kristus och döden en vinning" Det är häpnadsväckande att läsa det som Paulus skriver. Jag skall ge er några bibelcitat.

Jag har arbetat mer än de flesta, suttit i fängelse mer än de flesta, fått prygel i övermått och ofta riskerat livet. Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio minus ett slag, tre gånger har jag slitit spö, en gång har jag stenats, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit omkring på öppna havet. Ofta har jag varit ute på resor, utsatt för faror i floder, faror från rövare, faror bland landsmän och bland hedningar, faror i städer, i öknar och på havet, faror bland falska bröder. Jag har arbetat och slitit och ofta vakat, jag har svultit och törstat och ofta fastat, jag har frusit och varit utan kläder. Till allt annat kommer det som trycker mig varje dag: mina bekymmer för församlingarna. Ingen är svag utan att jag blir svag. Ingen kommer på fall utan att jag prövas som i eld

Jag vill inte vara till anstöt för någon, ingen skall kunna anmärka på min tjänst. Som Guds tjänare visar jag på allt sätt vad jag duger till: med stor uthållighet under påfrestningar, trångmål och nöd, under prygel, fångenskap och upplopp, under möda, vaka och svält, med renhet, kunskap, tålamod och godhet, med helig ande, uppriktig kärlek, sanningens ord och Guds kraft, med rättfärdighetens vapen till anfall och försvar, i ära och vanära, med dåligt rykte och gott rykte. Jag kallas villolärare men säger sanningen, jag är misskänd men ändå erkänd, jag är nära döden men ändå lever jag, tuktad men inte till döds, plågad men alltid glad. Jag är fattig men gör många rika, jag har ingenting men äger allt.

Jag gläds över svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd, när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag då är jag stark.

Dessa bibelställen är starka, men själva poängen är att Gudsrike är inom oss och när Jesus är med oss, så kan vi aldrig skadas. Våran fysiska kropp kanske blir skadad, och vi kanske till och med dör, MEN Jesus har ju uppstått från de döda, och därför kommer också våran kropp att uppstå till evigt liv. Gudsrike inom oss är det som ger oss Andens frukter. Andens frukter är dem känslor eller själva beteende som vi kommer ha i Guds rike då det upprättas här på jorden. Vi kommer känna glädje, kärlek, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet, och självbehärskning.

Och allt detta kommer ifrån Andens frukter, och sålänge vi tror på Jesus så tillhör vi Gudsrike och har Gudsrike inom oss, som skall förvandla oss, och ge oss kraft att förkunna detta glädjebudskapet för alla människor, och även ge oss kraft att visa våran tro i gärmingar, så att världen kan lära känna våran Herre och Gud genom våra egna liv!

Såhär tror jag den Bibliska Jesus förkunnade och menade. Om det är något som ni vill rätta mig om så är det bara att skriva här i tråden!=)

Gud väsigne er alla!

Mads
4/17/09, 11:17 AM
#69

# 68 Fin text & tack för att du delar med dig av vad du tror och känner. Men jag fastnar lite på dina sista rader där du skriver att om någon vill rätta dig…nej men det kan ingen göra då detta är det du tror och det ska ingen ens försöka ta ifrån dig. Visst kan vi alla diskutera kring vad vi tror och tro olika men ingen kan rätta dig om du är trygg och säker i din tro för då är den ju den rätta. Så låt säga att jag kanske inte håller med om allt du skriver, det gör ju ingenting för texten och din tro är vacker och ingenting jag skulle vilja eller har behov för att ändå på.

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Annons:
Highness82
4/17/09, 11:33 AM
#70

#69 Naaw vad fint skrivet!=) Jag har varit vaken hela natten och blir lätt sentimental då! :D

Men jag tycker det vore intressant ändå om du eller någon av de andra kunde rätta mig ifall ni inte höll med om det som jag skriver. Jag tror ju att Den heliga Anden har uppenbarat detta för mig, men samtidigt så vill jag att ni andra testar Anden, ifall jag skulle skriva något som var fel.  Jag vill ju absolut inte vilseleda någon, men samtidigt så kanske jag har missförstått Den heliga Andens budskap på något sätt i det som jag har skrivit? Och då vore det bra om ni mina kära syskon i Kristus kunde hjälpa mig med det missförståndet!:D

Mads
4/17/09, 11:39 AM
#71

# 70 Man kan inte vilseleda någon genom att dela med sig av tankar, funderingar och vad man tror.Glad

Jag kör väl lite fast på det att Jesus ska ha sagt att man enbart kommer i kontakt med Fadern via just honom. Tror det är en tolkningsfråga och för min del tror jag att han uttryckt sig mer ödmjukt och som så att om ni önskar följa mig och min tro så finns också Fadern med er i denna tro. Jag har så svårt att känna att Jesus som för mig var så godhjärtad och ren i sinnet skulle ha på något sätt dömt ut de som inte tyckte och trodde som honom eller uttalat sig på ett sätt att: Gör som jag annars finns inte Gud/Fadern för dig. Tror som sagt att han välkomnade de som ville tro som honom och på honom och berättade för dem att om de trodde så fanns också Gud Fadern vid deras sida.

Men det är som sagt bara in tolkning och vad Jesus har sagt ordagrannt får vi aldrig veta då han själv inte plitat ner orden. Men för mig står han för kärlek, godhet, ödmjukhet, öppet sinne och en kärlek till alla människor oavsett.

Stor kram / Madde

Amor Vincit Omnia

Highness82
4/17/09, 11:52 AM
#72

#71 Ja alltså på sätt och vis så kan jag hålla med dig där, som kristen så blir man oftast kallad fördömande bara för att man tror att Jesus är den enda Sanningen och enda vägen till Gud. Han är väldigt radikal i just det uttrycket.  Självklart får du och alla andra tro som ni vill, men jag tror personligen att han verkligen menade det som han sade. 

Jag vill absolut inte döma dig nu, jag är endast nyfiken på en fråga som jag har till dig.  Om Jesus inte är enda vägen till Gud, varför dog han då på korset för våra synder?  Jag vet att detta är internet och det är svårt att ställa frågor med en mjuk och försiktig tonart, men det är just en sådan tonart som jag har nu!:) Jag vill absolut inte döma, är endast nyfiken på hur du ser på den saken!

Stor kram / Carro

Mads
4/17/09, 3:45 PM
#73

# 72 Tack för att du är tydlig med din ton och jag uppskattar dess mjukhet, som du säger kan man så lätt missförstå varandras ton när man skriver och inte sitter tillsammans och pratar.

Det handlar för mig inte enbart om den dagen Jesus dog på korset utan vad han gjorde hela sin väg fram dit. Han visste nog att om han dog som han gjorde skulle detta uppmärksammas mycket och vi troende skulle veta att han gjorde det för oss människor, visa oss att man måste våga tro, våga följa sitt hjärta och inte vara rädd. Han visade att han tog som du skriver skulden för våra synder så människorna omkring honom blev förskonade från det.

Jag tror som såhär att för att tro på Gud så behöver man ju också tro på att Jesus funnits och utfört det han gjort. Det jag menar är att jag tror ändå inte Jesus uttryckte sig på ett sådant sätt så att han menade att alla som inte trodde på honom då aldrig skulle kunna nå Gud. Jag tror att han framlade sin predikan, sin tro och menade på att via honom kunde vi komma i kontakt med Gud om detta var vad vi sökte att göra. Svårt att förklara vad jag menar men kort sagt tror jag inte han (Jesus) uttryckte sig just med de exakta orden utan jag tror att det är så han blev tolkad i det han sa av de som följde honom och satte hela sin tro till honom. Att jag hakar upp mig på de orden är för att de är dömmande och jag kan inte hur jag än vänder och vrider på det få Jesus till en person som dömde andra. Han accepterade och älskade alla och gav alla samma chans.

Idag har jag haft ett möte med en präst och nu fått med mig en Bibel hem (hittar inte min egen). Det är många, många år sedan jag läste den och sedan jag hittade denna sida har intresset och nyfikenheten vuxit så att jag måste läsa den igen. Så kanske återkommer jag med en annan åsikt eller insikt när jag läst klart.

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Highness82
4/17/09, 7:07 PM
#74

#73 Vad härligt att du har skaffat en bibel. Jag blir så glad när folk gör det, och är nyfikna och vill lära känna Jesus genom Bibeln!=)

Jag tror att du på sätt och vis har rätt. Jesus kom ju inte bara för att dö, utan för att uppfylla profetior och sedan gå till botten med människans onska. Därför gav han oss Bergspredikan!

Du tycker att Jesus var dömmande när han sade: "Jag är vägen sanningen och livet, ingen kommer till fadern förutom genom mig" I grund och botten så tycker inte jag personligen att han var dömmande. Men däremot så är det lätt som kristen att vara dömmande när man säger att Jesus är enda vägen till Gud. Det finns ett filmklipp på Youtube som tar upp detta med Jesus anspråk och varför han är enda vägen till Gud, jag tror att många kommer få det svaret på den frågan när de ser klippet!

Kramar Carro!

Mads
4/17/09, 7:54 PM
#75

# 74 Kloka fina du, där fick jag mig en sund tankeställare och du har så rätt. Det är nog när andra uttrycker de orden och på vilket sätt det ibland görs som gör att jag finner det dömmande kanske inte att Jesus i sig sa eller har sagt så.

Tack för filmklippet, nu är jag i full gång med att studera min nya bibel Glad

Kram

Amor Vincit Omnia

Highness82
4/18/09, 2:01 AM
#76

#75 Ja precis!=) Det finns ju endel kristna som tyvärr lägger upp det på ett dömmande och hotande sätt, och jag tror verkligen inte att det är rätta sättet att få en annan människa att börja tro på Jesus. Utan det bästa sättet är att säga det med sanning och med kärlek.

Hur går det med Bibelstuderandet?=) Om du har några frågor så är det bara att fråga!=)

Föresten..läste på din presentation förut, vad vackert du har skrivit om din Son. Det märks att du älskar honom och är en bra mamma!:)

Kramar!

Annons:
Highness82
4/18/09, 6:29 AM
#77

#75 Sedan kan man också se det på detta viset!=)

Om Jesus är sanningen vilket många kristna tror att Jesus är, så måste han ju också tala sanning, ifall han är sanningen. Och OM Jesus är Sanningen och sedan säger: "Ingen kommer till Fadern förutom genom mig" Då måste det vara sant. Och på det sättet så kan inte Jesus döma ut andra religioner, eftersom han vet sanningen och är sanningen.

Jag skall ge ett exempel: Alla vi vet att jag skulle falla som en sten om jag bestämde mig för att hoppa ifrån balkongen. Det är fakta att jag inte skulle stanna i luften, eller flyga uppåt, jag hade verkligen fallet ner till marken. Skillnaden är att vi vet om detta, men OM en person skulle säga: "Ni har fel, Carro skulle stanna i luften om hon bestämde sig för att hoppa" Så hade resten av världen sagt: "Fel hon kommer falla" Men Världen skulle ju inte döma den här personen pga. detta. De berättar endast sanningen.

Då det kommer till Jesus så tror jag att han visste om att han var sanningen, och enda vägen till Fadern. Det betyder ju inte att han på så sätt dömer ut Islam, Judendomen, Hinduism, Buddism och alla andra religioner. För OM Jesus är sanningen, då är de andra religionerna precis som personen som skulle säga "Carro kommer inte falla, hon kommer stanna i luften" Och Jesus är som världen som kommer säga: "Carro kommer falla som en sten, därför skall hon inte hoppa"

Men så kommer vi till alla människor som endast tror, och som inte kan veta på samma sätt som Jesus visste sanningen. Man kan tro på att Jesus är sanningen och leva därefter, och förkunna detta, och till och med dö för detta, men man kan inte bevisa det och lägga upp det som ett bevis så att ALLA kan se fakta och tro på det, på samma sätt som man kan bevisa gravitationen. Detta kan endast Guds ande lära oss, och övertyga oss om i hjärtat och ge oss visshet om.

Och så länge man inte kan övertyga någon med vetenskapliga bevis, eller på annat sätt, så kan man endast tro och förvissa sig om detta. Och eftersom det endast är en tro som man inte kan bevisa, då är det lätt att som kristen lägga fram bibliska bevis för att Jesus är sanningen och enda vägen till Gud, och samtidigt låta dömmande. Eftersom vi alla vet att man inte kan bevisa det på samma sätt som tyngdlagen kan bli bevisad. Jag tror att endel människor som låter dömmande innest inne gör det av kärlek. Man vill att alla skall bli räddade, och man vill att alla skall komma till himlen. Man vill helt enkelt inte att någon skall hamna utanför frälsningen, och då är det lätt att säga saker som tex. "Ta emot Jesus som din Herre och Frälsare, annars hamnar du i helvetet" Och detta låter oerhört hotande och dömmande i andra människorns öron. Det intressanta är att de människor som säger detta inte följer Bibeln helt och fullt. För Bibeln säger egentligen något helt annat.

Helvetet är en plats som oftast har bilden av skärselden, och att alla kommer bli pinade av Djävulen, och brinna i evighet. Denna bild står faktiskt inte med i Bibeln!:)

Jesus talade om en plats som kallas för Dödsriket, och dit hamnar alla dem som inte tagit emot Jesus. Låt mig nu säga att dem som aldrig hört talas om Jesus inte är helt nämnda, för jag personligen är lite osäker på just den frågan. Men jag kan endast säga vad jag själv personligen tror. De som inte hört om Jesus (tror och hoppas jag) kommer få en ny chans. Denna tron är inte helt biblisk, utan är endast en bild som jag personligen har av Gud som rättfärdig!=)

Dödsriket är inte en plats som brinner, utan en plats där man lever avskild ifrån Gud. Det är absolut ingen trevlig plats, men heller inte en plats där man torteras i evighet i en skärseld. Helvetet är den plats där dödsriket, döden, och alla onda människor kommer kastas i efter domedagen, då alla skall dömas för sina gärningar. Det finns olika bilder på detta ställe, Vissa tror att det är en fysisk plats, medans andra tror att de kommer dö alltså helt och hållet. Det kommer bli ungefär som innan man föddes, man visste ingenting om någonting. Det kan vara så att efter den slutliga domen, så kommer det vara så för dem som inte tagit emot Jesus. Är dock inte helt säker, men det kan vara så!:)

Då det kommer till kristna som tagit emot Jesus så handlar det i grund och botten (tror jag) att vi är i Kristus och han är i Oss. Eftersom Jesus ser sig själv som endel av församlingen och församlingen endel av honom så kan han inte döma sig själv. Därför kommer församlingen undan domen. Det är därför (tror jag) som Jesus är enda vägen till Fadern.

Om du är ute och går så följer dina händer med dig. Hela din kropp följer dig vart du än går, på samma sätt som vi är Kristilemmar, så kommer vi hamna där Jesus är och följa honom dit han går. På samma sätt som man fäller ett träd, så faller också grenarna. Jesus är som trädet och församlingen är grenarna i detta träd. Vi är liksom ett med Kristus, och därför tror jag personligen att det är viktigt att berätta om Jesus, så att så många människor som möjligt kan bli inansade i detta träd och falla undan för domen! Jag vill att HELA VÄRLDEN skall bli räddad! =) Men problemet är att det är väldigt svårt att tala om Jesus utan att låta dömmande. Eftersom de ser det på det sättet, oftast är man tyst om sin tro på Jesus, eftersom det känns som att man drar människor mer bort ifrån Jesus om man väl skulle börja tala om honom. Jag vill inte skrämma bort människor ifrån Jesus, och därför är jag tyst för deras skull.

Men samtidigt så vill jag att de skall bli räddade. Du kan inte ana vilket otroligt dilemma detta faktiskt är! :P Skall man vara tyst, eller skall man berätta om Jesus? Vad skall jag svara om de ställer frågor som är svåra? osv! :D

Jag hoppas verkligen inte att du eller ni andra tog illa upp om detta med domen och dödsriket. Jag talar av kärlek till er alla!=)

Highness82
4/18/09, 8:27 AM
#78

Jag har läst igenom några inlägg i denna tråd och måste ställa en fråga till er som ser skillnad på ordet "Helanden" och "Healing" Hur uttalas "Helande" på Engelska?  Säger dem inte "Jesus Healed me"? Och är alla dem som säger "Healing" i USA Ockultister då? :P

I grund och botten så är väl Healing och Helanden samma sak? På samma sätt som Jesus Christ, Yeshua Messias  och Jesus Kristus är samma person!

Då det kommer till Jesus underverk och kraftgärningar som vi skall  be om i Jesu namn, så handlar ju det i grund och botten om en enda sak. och det är att "Jesu namn" skall bli förkunnad för folket så att de kan komma till tro på Jesus och bli hans efterföljare. Om en människa helar andra människor men inte i Jesu namn och Jesus inte ens nämns så att folk kan komma till tro på Jesus så blir ju detta väldigt fel, tror jag personligen

Jag tror att New age i grund och botten har sin rot i gnostisism. Där det handlar om att man kan frälsa sig själv med hjälp av insikten och kunskapen inom oss själva Man hade Jesus som en vishetslärare, och vi kan endast bli räddade genom denna vishetslära och insikt som vi endast kan finna inom oss själva.  Och när vi har funnit ljuset inom oss då är vi frälsta. (vad jag har förstått så sade denna religion detta) På samma sätt är det väl med New age? Säger inte grundläran att vi har en inre kraft som vi kan utveckla och därigenom lära oss att hela andra människor?  

När detta kulminerar med den kristna tron så blir det en krock. Eftersom Bibeln säger att kraften kommer ifrån Gud, och inte ifrån vårat inre.   Bibeln säger alltså att Guds heliga Ande verkar genom oss och utför stora underverk när vi ber i Jesu namn. Och i grund och botten så skall ju Jesus få all den äran för allt gott som sker, och människor skall då komma till tro på honom, det är ju därför som han utför dessa kraftgärningar genom oss i sitt eget namn. 

När man läser Apostlagärningarna så utförde apostlarna många stora kraftgärningar i Jesu namn och på en dag så kom 3000 människor till tro på Jesus, och fler kom till tro ju mer dagarna gick. Det är ju sådana kraftgärningar jag tror kommer ifrån Jesus, men jag blir lite skeptisk emot dem som helar med örter och andra saker, men inte gör det i Jesu namn så att folk kan komma till tro på Jesus och följa honom.  Jag vill absolut inte döma er som håller på med såna saker, men jag är bara så skeptisk emot sådana helanden, jag tror att de funkar, men jag har lite svårt för att tro att dessa helanden kommer ifrån Jesus, såvidare det inte utförs i hans namn och folk kommer till tro på honom!:)

liselotta
4/18/09, 1:06 PM
#79

Jag har inte varit inne på ett par dagar. Jag blir glad över att det har gått över till att ha blivit en mer respektfull dialog.

Heigness82, tack för dina inlägg!

Highness82
4/18/09, 1:14 PM
#80

#79 hehe varsegod vännen och tack för att du tackade mig!=) Kul att du gillade dem, jag vill endast berätta om min tro och hur jag ser på Jesus Kristus samtidigt som jag inte försöker att låta fördömande! :P

Vilket är svårt med tanke på att det blir annorlunda då man skriver. Man kan inte skriva med ödmjuk ton så att andra kan se det, därför är det enklast att tala om det, så folk hör tonarten! :D

liselotta
4/18/09, 1:40 PM
#81

Du lyckades med det tycker jag :)

Highness82
4/18/09, 1:43 PM
#82

#81 Vad härligt att höra!=)

Mads
4/18/09, 1:46 PM
#83

Forumet innehåller så mycket fina människor så det är härligt när man ser ödmjukheten och kärleken få träda fram och dialogen blir fin och intressant.

Kram på er från en idag febrig Madde utan röst & som saknar sin Lillefot (sonen)

Amor Vincit Omnia

Annons:
Highness82
4/18/09, 1:51 PM
#84

#83 Ja, jag håller med!=) Finns många fina människor här på forumet!=) Både kristna som ickekristna!=)

Du får krya på dig, inte kul att ha feber!:( Aww vad söt din son är!=) Vart är han nu eftersom du saknar honom?:)

Mads
4/18/09, 2:03 PM
#85

# 84 Tack, jag för mig är han utan tvekan den vackraste lilla människa som på jorden går. Han är hos sin pappa och kommer hem ikväll, jag har inte vant mig ännu vid att inte ha honom hemma alltid. Men pappa är ju lika viktig och jag vet att han har det bra så jag får stå ut med att sakna honom nån gång i veckan,

Kram

Amor Vincit Omnia

Highness82
4/18/09, 2:43 PM
#86

#85 Hehe Barn är det vackraste som finns!=) Kan förstå att du saknar din son, måste vara svårt då han är borta. När man älskar någon så vill man ju aldig skiljas ifrån den personen, och allra störst är väl den känslan då det kommer till sitt eget barn!:) 

Tur iallafall att din son  kommer hem ikväll!:) Då är det bara några timmar kvar!=)  

Kramar!

Mads
4/18/09, 3:13 PM
#87

# 86 Ja när han föddes förstod jag var kärlek verkligen är, det går inte att beskriva i ord för så stora ord finns inte Glad

Nu är han snart hemma och då ska det kramas och mysas hur mycket som helst.

Kram

Amor Vincit Omnia

Highness82
4/18/09, 3:42 PM
#88

#87 hehe aww, kan förstå det!=) Du får ge honom en kram ifrån mig sen när han kommer hem!=)

Kramar!

Maria
4/18/09, 6:10 PM
#89

#87

Jag förstår dig även om det är 25 år sedan jag fick uppleva att få barn.

Det största ögonblicket i livet….

Sedan kan jag övertyga dig om att det är lika mysigt att krama en 25:åring, faktiskt…

Ett privilegium utan nåde…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

inisklo
5/22/09, 11:08 PM
#90

Jag har alla värdens tid o läsa allt som ni har skrivit tidigare o slutar kanse aldrig,att förvåna mig…vilket liv tex.blev här bara,att Mammi la ut Janes inlägg om Jesus…

Det kan inte vara sant,att nästan bli krig av sånt.Jag är troande,men min Jesus är inte sån som bara väljer var vi får läsa,eller inte.

Jag läser kanska mycke om allt o be,att Jesus sollar bort det som jag inte behöver eller skadar mig.

Vi lever ju tillsammans här o ALLA har sin rätt som sakt tycka o tro hur hon/han vill men vi får ej glömma va det stå #34 o #36…jag säger som

Tarmsaft..jag bli så trött osv

Jag bli så trött,att man helatiden måste av vakta hur man skriver hur man säger olika saker.

För mig känns det inte bra,att inte får vara naturligt..o det lyser genom vem får säga o var osv

Vi är väl vuxna.

Jag menar inte ALLS,att man ska bråga,men alla har väll rätt,att bli bemött med respekt.Vi är såna om vi får det kan vi också ge..Det är inte nån katt svans dragning här..eller?Vi tävlar väl inte heller?

Vi ska väl vara så som på "riktigt" skriva så som vi skulle prata.Vem har tonläge hela tiden samma?Är det igen vissa som får höja o senka?

Vi ska väl bygga upp nåt vacker o värdefullt o hylla Jesus.

Vi ska väl försöka förstå varandra o förklara det så bra som det går o Jesus sköter resten.

Alla är inte så duktiga om alla ställen i bibel och kan inte heller skriva så exsakt..men än sen.

Vi får vara nöjda o glada,att vi vet det som är viktigast av allt Gud ,Jesus,Helige Ande. 1+1+1=1= GUD.

Om nån än inte känner Gud då visar vi vägen till henne/honom,att hitta han.Det är min önskan allafall,för jag älskar stor familjen.

VI SKA INTE HA BIBEL SOM VAPEN,ATT SLÅ MED DEN I ANDRAS HUVUDET.

Jag tackar dig,att du försökt förstå var jag har skrivit,o som jag brygar säga/skriva ibland,alla skriv fel..dom bjuder jag på.

Kram

Annons:
Upp till toppen
Annons: