Annons:
Etikettbibeln
Läst 6267 ggr
Maria
2009-04-22 13:21

Liknelser

Jag funderar på det här med Biblen som ändå utgör en källa för Kristen tro. Speciellt Nya testamentet.

Nya testamentet är så intressant tycker jag. Just det här med att Jesus alltid pratade i liknelser. Jag tror inte han gjorde detta för att hans lärjungar var speciellt dumma utan att han insåg att vi alla människor är olika och lägger olika innebörd i orden. Att då berätta något i liknelseform gör ju att alla kan göra sig en "bild" eller en "egen tolkning" av det hela. Man har möjlighet att projicera över händelsen på något man själv känner till eller har varit med om.

Detta är vad jag tror är en av Jesus stora gåvor till oss. Möjligheten att med hans liknelser göra oss en egen verklighet av ordet (med den stora kärleken alltid som grundpelare)

Han gav oss friheten, inte bara genom att han dog på korset utan också genom hans ord. Friheten att tänka själva.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
2009-04-22 13:45
#1

Jag tror att liknelserna har väldigt tydliga innebörder och att Jesus vill att vi ska förstå dem så som han menade med dem.

Många av liknelserna handlar om att ta emot eller inte ta emot Jesus och Guds rike. Kanske är en anledning till att han hela tiden talar i liknelsern därför att han skulle väcka för stort anstöt om han talade helt öppet. Så många gånger talar han dom över de judiska lärarna. Sen finns det säkert fler anledningar till att han talar i liknelser.. han gillar väl det! :) Och jag tycker också det är som du säger Bumbleboo att genom liknelser så kan det bli mer levande för oss.

Lägg märke till vad Jesus säger om sina liknelser i Mark 4:

Mark 4:10 När han blev ensam med de tolv och de andra som var med honom, frågade de honom om liknelserna.
Mark 4:11 Då sade han till dem: "Ni har fått del i Guds rikes hemlighet. Men de som står utanför får allt i liknelser,
Mark 4:12 för att de skall se med sina ögon och ändå inte se och höra med sina öron och ändå inte förstå och omvända sig och få förlåtelse."
Mark 4:13 Han sade vidare till dem: "Om ni inte förstår denna liknelse, hur skall ni då kunna förstå några liknelser alls?

Sedan förklarade Jesus den liknelse han innan gett om såningsmannen som sår i olika jordmåner (god jord, bland stenar, bland tistlar).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-04-22 13:58
#2

Menar du att alla liknelser är till för de icke Kristna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-04-22 14:12
#3

Nej. Jesus visar ju i detta kapitel att han ville att hans lärjungar skulle förstå innebörden av liknelsen. Så jag antar att man kan säga att Jesus framför allt vill att de kristna ska förstå liknelsernas budskap.

Jag vet inte om jag förstår din fråga helt rätt…

Jag tror alltså också, som jag sagt, att en stor poäng med att Jesus talar i liknelser är för att säga något till dem som inte tror men inte säga det helt öppet. Men att han ville vara lite halv-otydlig hade ju bara med den tiden och dessa judar att göra tror jag - han kunde inte väcka för stort anstöt innan tiden var inne för att han skulle korsfästas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-04-22 14:16
#4

Mark 4:11 Då sade han till dem: "Ni har fått del i Guds rikes hemlighet. Men de som står utanför får allt i liknelser.

Detta är vad jag menar med att liknelserna riktas till de icke troende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-04-22 14:34
#5

Ja, precis. Sen vet jag inte om man kan säga att alla liknelser bara är för de icke-kristna. Jesus talar väl i liknelser till sina lärjungar ibland också om sin död, fast det kanske är för att Judas är med?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-04-22 14:39
#6

Det är precis detta jag menar. Inte ens du och jag som kallar oss Kristna är riktigt överens om vad som menas eller vem liknelserna alltid är riktade till. 

Därför tror jag att det är en gåva till oss människor att förvalta. Dessa liknelser som faktiskt kan betyda lite olika beroende på vem som läser.

Jesus har gett oss friheten, ordet. Det är ju därför Bibeln är så fantastisk. Där finns något för alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
shin
2009-04-22 19:52
#7

hur kan man t.ex överföra liknelsen"Den förlorade sonen" Luk 15:11-20 till nutid, en modern liknelse med samma innebörd, vad ville han säga, vad menadehan med den.? Vilket av kristenomens huvubudskap vill han att vi ska förstå?

Maria
2009-04-22 20:02
#8

Jag tror det är förlåtelsen. Sedan kanske det inte just handlar om föräldrar syskon utan i allmänhet.

När någon kommer till besinning så bör vi kunna förlåta.

Det kanske handlar om hur Gud ser på oss människor. Även den "värste" kan komma till insikt och få förlåtelse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-04-22 20:35
#9

Håller inte alls med dig Bumbleboo. När Jesus berättade sina liknelser menade Han samma sak till alla människor. Inte att det var upp till var och en att tolka som man själv tycker passar en bäst.

Han berättade i liknelser just för att förenkla för oss att verkligen förstå Hans budskap.

#7Den förlorade sonen är väl inte svårt att applicera på idag?

När någon vandrat långt från Gud, vänder tillbaka väntar Han med öppna armar och ställer till fest av glädjen över att Hans barn kommit hem igen.

Maria
2009-04-22 23:06
#10

#9 Du skriver sällan att, så här tror jag… Kan du inte vara lite mer ödmjuk och inse att ingen besitter den exakta sanningen.

Jag menar inte heller att det är upp till var och en att tolka det man tycker är bäst och passar. Jag tror däremot att liknelserna kan betyda lite olika för var och en för att vi alla är olika.

Eftersom någon ställer en fråga i #7 om hur man applicerar denna liknelse idag så kanske det inte lika självklart för alla…så att du behöver ifrågasätta det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-04-23 00:15
#11

Jag skriver väldigt ofta jag tror personligen och så här tror jag om saker.

Men i detta fallet gör jag inte det. Och jag står för min övertygelse. Om ödmjukhet enligt dig  innebär att jag inte får ha min tro och uttrycka den så nej tyvärr, då kan jag inte det.

Och jag frågar personen i inlägg 7 vad som är svårt med att applicera liknelsen på nutid.

Jag tycker du går till personangrepp Bumbleboo och är väldigt otrevlig. Du vill inte tillåta kristna att tro att sanningen har getts till oss genom Bibeln. Men skriver man lite New agigt och ockult så applåderar du.

Ganska trött på sånt nu.

Maria
2009-04-23 00:39
#12

Det är absolut inte menat som ett personangrepp och upplever du mig som otrevlig så OK.

Du skriver att jag inte vill tillåta Kristna att tro att sanningen har getts till oss genom Bibeln. Vad är det för trams. JAG ÄR SJÄLV KRISTEN.

Du pratar om att jag applåderar New age och ockulta ting. (Personangrepp???) Har inget med denna tråd att göra.

Detta är min tråd där jag skriver om mina funderingar kring liknelserna i Bibeln och Jesus gåvor till oss människor.

Snacka om otrevlig…Rynkar på näsan

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-04-23 01:54
#13

"Du pratar om att jag applåderar New age och ockulta ting. (Personangrepp???)"

Nej jag anser inte det vara personangrepp, för det gör du ju, står du inte för det?

Det är inte alls din tråd, så fort man har skrivit en tråd tillhör den iFokus och sajtvärden/ifokusteamet kan göra vad dom vill med den.

Skriver du en tråd får du förvänta dig att inte bara få medhåll.

Vill du fortsätta diskussionen kan vi göra det via pm då det är ganska irrelevant för andra vad du och jag anser om varandra.

Annons:
Mammi
2009-04-23 10:20
#14

Du verkar ha hakat upp dig på orden New age och ockulta ting Tarmsaft. Tråkig ton i en intressant tråd,och jag tycker inte att det är bumblebo som står för otrevligheterna.

shin
2009-04-23 11:22
#15

Jo,själva budskapet "Den förlorade sonen" är ju ganska uppenbar,men analyserar man den så frågar jag mig varför måste fadern överdriva återkomsten så? Varför finner sig den äldre brodern sig i att lillbrorsan bara drar i väg med arvet? Varför är han så avundsjuk och inte vill delta i återkomstfesten. Skulle den yngre brodern våga sig hem om han i stället mötte sin bror först , istället för fadern.  Hur kan man överföra det till en modern liknelse som handlar om  nutid, vem är  Fadern (Gud?) vilken  roll har sönerna i dag?

OlgaMaria
2009-04-23 11:58
#16

Jag tror Jesus gav denna liknelse till de rättrogna judarna (storebrodern) som får se på hur syndare och hedningar lätt får en ofantlig nåd från Gud. Han försöker få de som redan har fått nåden att glädja sig med dem som får den trots stora synder. Liknelsen visar ju också att vi får Guds nåd genom att komma till honom och vara hos honom. Sonen som var "trogen" har Faderns nåd, och sonen som var syndig får också Guds nåd så snart han vänder hem till honom och lämnar sitt syndiga liv.

Jag tror att en bra tillämpning för oss är att vi inte ska jämföra oss med andra i vilken nåd andra fått från Gud - den viktigaste nåden är att vi får vara Guds barn och att vi ärver evigt liv - så länge vi har det har vi allt vi behöver och vi behöver inte vara avundsjuka på någon. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-04-23 21:02
#17

#13 Jag står för mina åsikter men att kalla dem för ockulta eller new age, det är du som gör. Du tycker jag  tillämpar personangrepp och jag tycker du gör det, så låt oss lämna det därhän. Jag vet att det inte är min tråd på det sättet, så URSÄKTA, men frågan är min.

#16 Bra skrivet. Så tror jag också.

För att återgå till det här med liknelser så kan man ju se en stor orättvisa i "den förlorade sonen" men jag tror att det hela tiden handlar om hjärtat. Har man varit from och rättrogen i hela sitt liv så får man sin belöning. Har man däremot inte varit det men besinnat sig så får man sin förlåtelse.

Jag tror att Gud ser "resultatet" inte vägen dit, så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-04-23 23:29
#18

Jag personligen tror också att Jesus talade i liknelser för att de som lyssnade skulle kunna förstå det han ville säga. Jesus berättar även varför han talade i liknelser i Matt 13;10-17

"Lärljungarna kom fram och frågade honom: Varför talar du till dem i liknelser? Han svarade dem: Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter*, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men inte förstå, och se, med era ögon men ändå inte se. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända* och bli botade av mig. Men saliga era ögon som ser och era öron som hör. Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men inte fick höra det.

I Johannesevangeliet 9:13-41 är en intressant text. Den tåls att begrunda.  I vers 35 så hade Jesus fått höra att Fariseerna hade kört ut den föredetta blinda mannen som Jesus hade helat, därför att Mannen hade försvarat Jesus. Fariseerna tog det på fel sätt och sade: "Du föddes syndig alltigenom, och du skall undervisa oss!" Och de körde ut honom.

Sedan står det:

"Jesus fick höra att de hade kört ut honom, och när han träffade honom frågade han: "Tror du på Människosonen?" Han svarade: "Vem är han, Herre? Jag vill tro på honom." Jesus sade: "Du har sett honom. Det är han som talar med dig." Då sade han: "Jag tror, Herre" och föll ner för honom. Och Jesus sade: "Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda." Några fariseer som var tillsammans me honom hörde detta och sade till honom: "Är kanske vi också blinda?" Jesus svarade: "Om ni vore blinda, skulle ni vara utan synd. Men nu säger ni att ni ser. Er synd står kvar"

Jag har en fråga till er: Vad tror ni att Jesus menade med detta utsägandet?

OlgaMaria
2009-04-23 23:50
#19

De som inte ser - hedningar och syndare och de som längtat efter Guds rike och tar emot det när det kommer. De känner sin brist, och när Jesus kommer vet de att han är deras räddning.

De som ser - skriftlärda judar som tror att de har alla svar och är räddade genom laggärningar oavsett hur hårda deras hjärtan är. De förstår inte att de behöver en Messias. De tror att de kan rädda sig själva.

Jag tror att det som Jesus menar när han säger "de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda" är att de som känner sin brist och erkänner Messias ska han uppenbara sanningen för, men för dem som förnekar Jesus och tror mer på sig själva, kommer han vända sig ifrån.

Eftersom fariseerna inte ville se att Jesus var Messias kunde deras synder inte tas ifrån dem. Men dem som erkände honom kunde bli förlåtna hur många synder de än hade.

Blindhet och annan sjukdom tolkades vanligen som tecken på synd på denna tid. Jesus visar med denna text att den största synden inte visas genom sjukdom utan om vi tror på Jesus eller inte. Fariseerna såg antagligen ner på de sjuka och ansåg att de var syndare, men Jesus visar att den blinde var rättfärdig genom sin tro och att fariseerna var dömda genom sin otro.

Så tror jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-04-24 00:28
#20

#19 Håller med i mycket som du säger. Jag tror att du och jag är väldigt lika i vårt sätt att tro och tänka runt detta med Jesus!=)

Jag tror ungefär som du. Den blinda mannen fick synen tillbaka och kom till tro på människosonen. De fariseerna som såg Jesus göra under kunde se "fysiskt sett" men de blev andligt blinda då de inte ville ta emot Jesus som sin Messias, trots att de såg honom bota sjuka människor osv.  Jesus sade också något väldigt intressant och mäktigt i Joh 5:45-47 Han sade såhär:

"Tro inte att jag skall anklaga er hos Fadern: den som anklagar er är Mose. han som ni har satt ert hopp till. Om ni trodde på Mose, skulle ni tro på mig, ty det var om mig han skrev. Men om ni inte tror på vad han har skrivit, hur skall ni då kunna tro på vad jag har sagt?"

Jesus säger alltså att den som tror på Jesus tror också på Mose, Men den som inte tror på Jesus tror heller inte på Mose, eftersom det var om Jesus som Mose skrev om.

Annons:
OlgaMaria
2009-04-24 13:38
#21

Precis! :)

En annan sak jag tycker är rolig är att många muslimer ber om Abrahams välsignelse varje dag och vissa 5 gånger om dagen!!!

Vad är Abrahams välsignelse?

Gal 3:14 Vi friköptes, för att den välsignelse Abraham fått skulle i Jesus Kristus komma till hedningarna och för att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.
Gal 3:15 Bröder, jag vill ta ett exempel från vardagen: inte ens en människas testamente som har vunnit laga kraft kan göras ogiltigt eller få något tillägg.
Gal 3:16 Nu gavs löftena åt Abraham och hans avkomma. Det heter inte: "och åt dina avkomlingar", som när man talar om många, utan som när det talas om en enda: och åt din avkomling som är Kristus.

De ber om välsignelsen genom Jesus! :) Gud älskar muslimer och vill uppenbara Jesus för dem. Han ser deras hängivenhet och vill föra dem in i hela sanningen! Jag är inte förvånad att så många muslimer får se Jesus i drömmar och syner - de ber ju konkret om detta, fast de kanske inte förstår det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2009-04-24 14:02
#22

#21 Ja det är sant!:)  J.P, Moreland berättade om en fantastisk sak i en youtubefilm för ett tag sen. Det var några (jag tror kristna) som skulle visa en film om Jesus för några muslimer i (jag tror) en muslimsk by.  Och jag tror det var filmen The gospel of John. En fantastisk film som är baserad på Johannesevangeliet. Och när de hade satt på filmen så började muslimerna gråta, och bli helt till sig. Och de ställde frågan: Men är detta upprörande? Varför gråter ni?  Då berättade muslimerna att den mannen hade gått omkring i deras by och talat till folk bara några veckor innan de såg filmen.

Jesus gör underbara saker för muslimerna. Läst boken: "Hon kastade slöjan?" En fanstastisk bok om en föredetta muslimsk tjej som gav sitt liv till Jesus och blev kristen.

Det häftiga med Jesus är att han oftast brukar säga saker som står med i Bibeln, så att de verkligen vet sanningen att Jesus är den som Bibeln säger att han är.  Folk som kanske aldrig har läst bibeln, ser en man uppenbara sig i ett oändligt ljussken och sedan säga: "Jag är vägen, sanningen och livet" Och när dem sedan läser Bibeln så ser dem att Jesus har sagt detta till lärljungarna.  

Jag hoppas att Jesus vägleder alla muslimerna till kristendomen, jag vill att de skall bli räddade och bli Guds barn genom sin tro på Kristus!=)  

Du kan se vittnesbörd från föredetta muslimer på den här sidan som sedan blivit kristna.

http://www.muslimjourneytohope.com/watch.asp

Vissa är helt otroliga!:D  Tack Jesus för att du vägleder dessa underbara människor till dig!:D

Highness82
2009-04-24 14:06
#23

Lyssna på denna filmen! :D

Maria
2009-04-24 23:25
#24

Highness82 och TheresiaW.

Jag håller med er i mycket som ni skriver. Sedan skriver ni att ni har mycket gemensamt. Att ni tänker lika i ert sätt att tro och tänka på det här med Jesus.

#20 Jätteroligt ,men kan ni tänka er att andra har lite olika funderingar kring Jesus? 

Jag känner oftast att "min tro" som jag burit med mig så länge inte accepteras. Eftersom jag varit Kristen i så många år med mina dagliga böner om vägledning m.m. så känner jag att Gud skulle gett mig någon "vink" om jag varit alldeles fel ute.

Jag är nyfiken, undrande men trofast min tro. Jag försöker hela tiden att tro att Bibeln är till för alla men att vi alla har olika vägar. För mig är Bibeln inte solklar utan jag vinklar hela tiden mina funderingar. Hade Gud haft något emot detta så känner jag instinktivt att jag skulle fått mer vägledning.

Därför älskar jag alla dessa kluriga liknelser som faktiskt inte är alldeles enkla när man tar sig en "extra funderare"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-04-25 00:18
#25

#24 Tack för att du berättar hur du känner! Jag vet inte om jag vet riktigt vad jag ska svara, men jag får väl åtminstone vara ärlig…

För mig verkar det som att Bibeln är viktig för dig, men att man också måste vara beredd att ompröva vissa saker som står i den efter vilken tid vi lever i och efter vad som händer nu.

Jag tror det blir en stor skillnad i hur vi talar med varandra då. Det känns som att du har dina värderingar och de är viktigare än många bibelord. Om bibelorden står i kontrast med dina värderingar, verkar du tänka att Bibeln inte är så tydlig och att det kan finnas många olika budskap och att det inte är klart vad som är det rätta.

Ett sånt synsätt fungerar inte för mig. Jag vill inte döma ut dig, men jag kan inte bygga min tro på det sättet. Jag kanske har gjort det förut, men jag kan inte göra det idag. Sen så tror jag säkert att du har en fin relation med Gud, men jag blir obekväm i mina kläder när du talar ut vissa av dina teorier här, som jag inte alls kan ställa mig bakom. Alltså, låt mig vara tydlig - jag tror verkligen att du är en Kristen och att du älskar Jesus. Det är ju långt mycket viktigare än att vi har "rätt" i olika lärofrågor… men läran är också viktig även om det har en underordnad betydelse, men Bibeln säger att lärare kommer få en strängare dom än andra. Det är så viktigt vad vi lär ut och så här på ett forum så har vi ju verkligen ansvar för vad vi säger. Många som inte känner Gud läser det vi säger. Jag felar säkert ofta. Jag försöker inte säga att jag är oskyldig.. ;-)

Du nämnde vägledning…

Jag tror att vi får det genom Anden i bönen, men framför allt att vi har vägledning genom Bibeln. Jag tror att Anden aldrig kan motsäga bibelordet. Sen måste vi ha en samlad syn av hela skriften och inte rycka verser här och där, MEN jag tror att Bibeln är högsta auktoritet i den här tiden. Därför blir det märkligt för mig när du inte vill tala bibelord i olika frågor.

Jag förstår inte hur man utifrån Bibeln t ex kan acceptera new age, dvs nyandlighet som inte har Bibeln och Jesus som sin yttersta grund.

Jag tycker också det finns många bitar i Bibeln som inte är solklara… och för några år sen tyckte jag att mycket mer var otydligt än vad jag gör nu. Men eftersom jag har studerat Bibeln mer och mer tycker jag att mer och mer klarnar för mig och jag tycker mer och mer är så gott som solklart. Bibeln är ju den tydligaste uppenbarelsen från Gud vi har i den här tiden, det är viktigt att vi är väl förtrogna med den.

Anledningen att jag vill diskutera saker med dig Bumbleboo är inte för att döma ut din tro, utan för att jag är intresserad av att sanningen ska få komma fram - inte nödvändigtvis för att du ska bli övertygad om vad jag tror, men för att en annan sida ska få komma fram för alla här på forumet.

Det finns verkligen djup och bredd i Jesu liknelser. Det går att fiska fram väldigt mycket ur dem, men allt hänger ihop och om två tolkningar motsäger varandra så tror jag att den ena har fel (eller att det bara är skenbart att de skulle motsäga varann). :)

Gud välsigne dig kära syster!

Vi borde ha en Jesus i Fokus-träff nån gång så man får träffa varann i verkligheten också.. jag tror man skulle få en helt annan syn på många då! Man är ju mer än vad som syns här… :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-04-25 00:58
#26

#25 Tack så mycket för ditt ärliga och ickefördömande svar.

Det här med nyandlighet och new age tar jag i stort mycket avstånd ifrån men en del tror jag faktiskt har med människans utveckling att göra. Det har alltid funnits kontroversiella läror(villoläror) genom tiderna.

Idag i vårt sekulariserade samhälle skäms man för att säga att man är Kristen. Men man kan gärna erkänna att man tror på någonting större, en ande, en stor kärlek, något gott m.m. Det låter liksom bättre än att säga att man är Kristen.

För att hitta tillbaka till Kristendomen så tror jag att man får närma sig människor varligt. Många barn idag vet inte ens vem Jesus var.

När jag var liten så gick de flest i söndagsskola oavsett om man var från en  Kristen familj eller ej. (Undantag finns alltid). Vi hade Kristendomsundervisning i skolan. Numera religionskunskap (som jag visserligen också tycker är ett viktigt ämne)

Jag känner en liten kille som snart är 7 år. Han vet inte vad Bibeln är för bok eller vem Jesus är.

Det har hänt ganska mycket i samhället på ganska kort tid om man ser på helheten och där tror jag att vi Kristna måste vara observanta för att inte alldeles falla i glömska.

Många människor blir inte "frälsta" i ett särskilt ögonblick utan tron är något som utveckals och det är där jag tror att försiktigheten/lyhördheten måste komma in.

Jag talar gärna i Bibelord. (jag kan min Bibel ganska bra) men jag tycker ofta att det mer blir pekpinnar för att befästa den egna åsikten som jag (som du vet) tror kan variera en del. Att läsa Bibeln och ta till sig den är en personlig upplevelse tror jag. Jag väljer inte bara ut Bibelord som passar mina värderingar (tro det eller ej) utan jag försöker se till helheten. Jag tror ju hela tiden att Gud vägleder mig och därför så tror jag även att mina värderingar kommer från honom och därför inte kan vara så fel.

Sedan tror jag inte att det är så farligt att icketroende människor får se/läsa på ett sådant här forum att Kristendomen är så komplex. Att vi kan ha olika funderingar osv.

Jag blir ganska ledsen över att kallas för "ockult" faktiskt då jag själv alltid ansett mig vara en Kristen. Jag har aldrig tvivlat på Gud men jag har funderat och gör så fortfarande över livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-04-25 01:16
#27

#24 Ja Det är klart att jag kan tänka mig att det finns andra som har lite olika funderingar runt Jesus!:) Jag kan på sätt och vis acceptera det, men inte alltid hålla med. 

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du känner som du gör, Men samtidigt så måste ju vi "Bokstavstroende" också få ha våra tro, och accepteras för den utan att kallas fördömande som vi oftast gör av andra människor!

När du skrev: "Jag försöker hela tiden att tro att Bibeln är till för alla men att vi alla har olika vägar." 

Hur menade du då? Alltså att vi alla har olika vägar? 

Gud välsigne dig Bumbleboo!

Annons:
Maria
2009-04-25 01:28
#28

#25 Kom på en sak till. Varför jag ibland förvarar "nyandlighet" är för att jag tror det är människans eviga sökande efter att hitta det rätta. Har man då aldrig mött Gud eller ens är insatt i Kristendomen kan det vara svårt. Människor måste få söka utan att någon pratar om "den enda raka vägen" vilket ibland t.om kan vara provocerande.

Som Kristen kommer jag alltid att vara sökande efter mer svar också. Nyfikenheten är medfödd.

Visst skulle det vara roligt att prata ordentligt med varandra. Det är svårt att uttrycka sig i skrift. Nyanserna feltolkas ofta och det blir missförstånd.

Än en gång, tack för ett ärligt rakt svar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-04-25 01:44
#29

#27 När jag skrev att Bibeln är till för alla och att vi har olika vägar så menar jag att man kanske inte alltid blir frälst/Kristen "Pang Bom" utan att det finns så mycket att läsa i Bibeln som kan passa många, även icketroende.

Har man då läst tillräckligt mycket och märker att det hela har ett sammanhang så kanske det leder vidare till en djupare relation med Gud/Jesus.

Men som sagt det finns mycket i Bibeln även för dem som bara läser för intresse…

Därför tror jag att Bibeln är till för alla.

Många har en väldigt krokig väg till Gud…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-04-25 01:53
#30

#29 Okey!:)

inisklo
2009-04-25 01:59
#31

 bumbleboo..du har alla värdens rätt,att frågesätta  olika saker som du undrar o är osäkert.Du behöver inte känna,att alla andra vet allt om allting va bibel säger o förstå allt på en gång.

Jag har läst mycke nu sista dagarna va ni har skrivit nu o tidigare  osv jag instämmer helt vad exe. TheresiaW o Tarmsaft skriver o tror absolut,att dom vill ditt  bästa,för att visa sanningens väg till dig o alla andra ,att komma till Jesus.Det står i bibel,va dom skriver o bibel är Guds ord.

Om man är sökande eller nu bliven troande då är man så sårbar o vet inte rigtikt var man ha alla andra o känner sig så vilsen,men vi alla tror jag ,har varit i samma båt,men kanse ej kommer ihåg detta.Man kan vara så ivrigt själv..att fattar du inte..så enkelt är de..förstår du inte osv.

Nå..vi alla är mäniskor..Många säger,  att dom är kristna o går till kyrkan,men det hjälper inte.Vägen till Gud går genom Jesus.Om han får fräsla då kallar man sig frälst eller troande,för kristna kallar sig många o det betyder inte,att man har genomväg till Gud.Smaka orden Jesus i fokus..där är sanning.Det är ej tävlig vem vet mest..o kan mest..Huvud sak är TRON PÅ JESUS.AMEN

inisklo
2009-04-25 02:21
#32

jAG KOM OCKSÅ PÅ,ATT DET ÄR MIN RÄTTIGHET OCKSÅ SÄGA VA JAG TYCKER O TÄNKER O OM VI INTE KAN KOMPROMISSA HÄR HUR SKULLE VI KUNA UTAN FÖR..PRATA MED VARANDRA..O ATT SÄGA JAG NÄR MAN PRATAR ELLER SKRIVER BETYDER SÅ TYCKER JAG SÅ TÄNKER JAG O ALLA HAR SAMMA RÄTTIGHET TILL DE HELST OM MAN STÅR FAST VA MAN ANSER..ALLTID KAN MAN ÄNDRA SIG OCKSÅ.

Highness82
2009-04-25 03:36
#33

#28 Men jag förstår inte riktigt hur det kan vara provocerande att säga att Jesus är enda vägen till Gud? Muslimerna tror ju att Muhammed hade sanningen och att man kommer till Gud om man tror på Muhammed, och buddisterna tror ju att Buddha hade sanningen. Visserligen så är det stor skillnad mellan "Är" Och "Hade" Men i praktiken så handlade ju den kristna tron  om "tror jag" att Jesus är sanningen och därför talade sanning.

Jag har berättat om detta förut, och jag tar upp det igen, kom nu ihåg att detta är vad jag tror, och jag tror ju att Jesus har uppenbarat detta för mig genom den heliga Anden. Du får ifrågasätta och du får säga "Detta håller jag inte med om" Men testa Den heliga Anden och behåll det goda. För nu skall jag försöka gå in i själva praktiken, hur det kommer sig att Jesus är enda vägen till Gud.  Jag repeterar: Detta är hur jag tolkar skriften efter min tro! =)

Jag tror att Jesus är Guds Ord. Guds Ord har utgått ifrån Gud, och kommer därför ifrån Gud. Därför sade Jesus: "Jag ÄR sanningen" Eftersom Gud ÄR Sanningen!

Om Jesus är Sanningen så måste ju också det han sade vara sant. Och Jesus sade: "Jag är vägen, sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig"  Eftersom Jesus aldrig hade begått en synd i hela sitt liv och därför var syndfri, så kunde inte graven behålla honom då han hade dött på korset. Skriften säger ju att Syndens lön är döden. Men Jesus behövde aldrig dö, eftersom han var syndfri och egentligen inte behövde betala med sitt liv, men han dog av kärlek till sina vänner. Gud uppenbarade sin kärlek till världen genom att sända sin älskade son till världen för att dem som tror på Guds son skall få evigt liv. 

Sonen uppenbarade Guds namn alltså Guds kraft genom kraften i sitt Ord, och makten att utföra stora kraftgärningar, under och mirakler. Och Fadern vittnade om att Jesus var Guds son genom de tecken och under som han utförde genom Sonen, och genom dessa under och mirakler skulle världen förstå och tro på att Jesus har kommit ifrån Gud och blivit sänd av honom och därmed var och är Guds son.

Jesus sade: "Fadern och jag är ett" Och sedan sade Jesus i sin bön till Fadern "Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss."   När man sedan läser Johannesevangeliet 15 så förstår man hur det går till i själva praktiken.  Jesus berättade att han i liknelsen är trädet, och lärljungarna är grenarna i trädet. Eftersom grenarna sitter i trädet så blir dem ett med trädet, och trädet blir ett med grenarna, eftersom grenarna hänger i trädet. På samma sätt är det med församlingen och Kristus.  Församlingen är Kristi kropp, och Kristus är huvudet för församlingen.  När Jesus uppenbarade sig för Paulus på vägen till Damaskus så sade han: "Saul, Saul, varför förföljer du MIG?" Jesus såg och ser sig alltså vara ett med församlingen, och församlingen var och är ett med honom. Den som förföljer församlingen förföljer alltså Kristus själv.

Bibeln talar om en domedag, då människorna som inte har tagit emot Jesus kommer att dömas. Men den däremot som har tagit emot Kristus och tror att han är Guds son, faller undan domen, varför? Därför att Jesus inte kan döma sig själv. Du kommer ihåg, vi är ett med Kristus och Kristus är ett med oss. Vi enskilda individer är Kristi lemmar, men tillsammans är vi Kristi kropp eftersom han är i oss och vi är i honom. Därför tror jag att Jesus är den enda frälsaren och enda vägen till Gud. Om vi är trolösa förblir Kristus ändå trogen, eftersom han inte kan förneka sig själv. 2 tim 2:13  På samma sätt kan inte Jesus döma sig själv, och därför faller vi undan domen.

Genom tron på Jesus så blir vi Guds barn, eftersom Jesus var och är Guds son. Genom tron på Jesus så kommer vi uppstå till evigt liv, eftersom Jesus har besegrat döden genom att Gud Fadern uppväckte Jesus till Evigt liv på den tredje dagen.

Så tror jag!=) Om det finns några funderingar så är det bara att hojta till! :P

inisklo
2009-04-25 10:54
#34

#33 ang stygge 4.Vist har Jesus dött o varit i dödensdalen..Va sa han till Gud i korset just innan han dog?O tredjie dagen…

Jag tänker hela tiden triangel,som jag fick lära mig o förstå att GUD,SONEN O HELIGE ANDE är en o samma o person..ändå.."bara Gud"

Jag har fåt sånt uppfatning,att ni har kört fast på nåt viss..o malar samma saker..men samtidigt är det jättä bra för dom andra som läser,kanse just dom har också såna tankar o funderingar fast man skulle försöka bättre visa vägen till Jesus för vi är vägvisare o vi vill väl inte att nån gå vilsen.

TÅLAMOD..trots allt mot vardandra.. det har Gud också mot oss.

För det är många som läser o alltid kan man be för dom,att det som Gud vill stannar i minnet o allt annat ska bara försvinna

Jag tycker,att det är nyttig,att läsa igen o igen va andra skriver..där lär man sig mycke o viska alltid låta Jesus vara i fokus..kram till er alla systrar o bröder jag är så glad,att få vara med i en så  STOR fam.o att vi alla har samma FAR.

Annons:
Camillhe
2009-04-25 14:14
#35

#34 Du misstolkar nog just det stycket, det gjorde jag med när jag läste det först. Highness skriver INTE att Jesus inte har dött. Utan att Han hade inte behövt dö eftersom han aldrig syndat. Men Han dog för våra synder.

Maria
2009-04-25 14:53
#36

#33 Jag tycker inte att det är provocerande men jag kan tänka mig att många sökare, tvivlare osv. kan tycka det. Det är där jag menar att måste gå varligt fram och låta var och en komma till den insikten själv.

Gör en ganska fånig jämförelse. Jag som rökare blir jätteprovocerad när människor tjatar på mig om rökningen.Jag blir nästan tvärtom och röker mer. Ingen annan kan få mig att sluta röka utan beslutet och insikten måste komma från mig själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-04-25 14:56
#37

#35 Ja exakt!:) Jesus dog för våra synder, men eftersom han aldrig hade syndat så gällde egentligen inte lagen om döden Jesus. Eftersom vi alla andra förutom Jesus har syndat, så är syndens lön = Döden.

Jesus tog på sig våra synder och dog på korset av kärlek till oss alla som tror på hans namn, så att vi genom tron på Kristus kan få evigt liv.

#34 Jag ber om förlåtelse om jag var otydlig, men självklart tror jag att Jesus dog för våra synder.  Men anledningen till att Jesus kunde uppstå beror ju på att han aldrig hade syndat. Graven kunde inte behålla Jesus eftersom han aldrig hade begått en enda synd och därför var fläckfri.  Han dog på korset, begravdes, och på den tredje dagen så uppväckte Gud honom till evigt liv eftersom han var Guds son och aldrig hade syndat! :)

Highness82
2009-04-25 15:06
#38

#36 Okey!:) Joo på sätt och vis så kan jag hålla med dig. Men det beror egentligen på hur man formulerar det också. På internet så är det nog bäst att gå lite varsamt fram, men träffas man i verkligheten så blir det lite enklare, eftersom man kan justrera tonen i orden som man uttalar och efter hur man känner i hjärtat.

Det kan låta dömmande och hårt på skrift, men det behöver inte alltid låta dömmande och hårt då man talar och när folk hör rösten och ser ens kroppsspråk, osv!:)

Maria
2009-04-25 19:28
#39

#31 Du får inte tro att jag är nybliven i tron. Sökare däremot kommer jag alltid att vara. Jag är alldeles för nyfiken för att låta bli. Jesus har följt mig i hela mitt liv så jag känner mig faktiskt ganska stabil i min tro.

Du skriver vidare att vissa vill visa mig (och andra) sanningens väg till tron.

Fortfarande tror jag (efter alla år) att sanningens väg till tron ser olika ut för var och en.

Frid…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

inisklo
2009-04-26 00:01
#40

Jag förstå…det var jag som var ut o cykla..men tack för visat intresse, för att förklara detta till mig.

.O tro mig eller inte,men jag ha varit i farten o fåt vara gäst i vännernas församling..o där har dom förklarat just samma sak.

Otrolig o jag fick svar till mina andra frågor också. Vi skulle vara där bara förmiddag,men jag ville vara kvar i kvällen också…o sen när alltig ta slut visar predikanten på  mig,att jag skulle komma fram..jag…jag frågade 3 gången om han menar mig..juu han menade mig

o HALLELUJA..O.HALLELUJA..O HALLELUJA..genom honom har Gud pratat till mig..till mig..jag kan inte fatta än jag tackar jag sjunger jag…jag kom hem nyss..jag kan inte skriva mer.Jag är så upp i varven än..jag väntar,att landa ner..men jag är sä glad,att jag ville brätta till ER..O GUD ÄR GOD.O INISKLO O SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GLAD O GRÅTER AV GLÄDJEN..

Maria
2009-04-26 10:06
#41

#38 Håller absolut med dig där.

Det är otroligt svårt att kommunicera enbart i skrift.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
evrekaw
2009-04-29 04:26
#42

Mmmm Jag tror att mycket och många andemeningar av dessa liknelser gått förlorade för oss…

Jag tänker exempelvs på den sär sången man fick sjunga i kyrkan som alla säkert kan…

"Det lilla ljus jag har, det ska få lysa klar…. Sätt det ej under skeppan nej, det ska på lysa klart…"

Inte är det något stearinljus som man talar om här… Knappas en oljelampa heller… Jag tycker det kan tolkas som att den andlighet vi har inom oss ska lysa igenom oss. Vi ska stråla - inte vandra i mörkret…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-04-29 11:24
#43

#40 vad kul att höra! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-04-29 11:57
#44

#42 Visst, så har jag aldrig tänkt på den sången…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-04-29 18:56
#45

#42 Jag tycker det är tydligt att denna sång handlar om

Matt 5:14 Ni är världens ljus. Inte kan en stad döljas, som ligger på ett berg.
Matt 5:15 Inte heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan*, utan man sätter det på ljushållaren, så att det lyser för alla i huset.
Matt 5:16 Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.

Det står också:

Joh 8:12 Jesus talade åter till dem och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."

Jag tror ljuset har med att vi har Jesus i oss att göra, och att reslutatet av att vi visar det ska vara att människor kommer till tro på Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

inisklo
2009-04-29 22:23
#46

#40 Nu har jag landat ner o känns att är bara lika härlig som på lördag,men det var inte det som jag skulle skriva.Jag glömde skriva #34 o #35 att mot dom kände jag,att vara ut o cykla osv.Ursäkta..försöker med detta # när det behövs.

#38 det som du skrev har jag läst många gången..du har säkert rätt för det är din sannig om saken eller tankar..hur som helst håller jag med vissa saker lite gran,men jag tänker så här..

Det är svårt att formulera o skriva rätt.Inte enkelt alltid,att få fram det som,man vill på rätt sätt o rätta ord osv..misstolkar varandra..

Jag försöker läsa andras text så som dom skriver,inte känslomässit försöka läsa dom som det passar till mig.En bra sak är,att försöka som man skulle läsa exp.bok..det är klart,att när man läser texter är det ej så lätt hur man än gör.

I min värklighet tolka,folk hur dom vill var man en pratar o hur man än pratar..jag menar vissa personer hjälper inte hur man tonar orden o meningar.Alltid är det nån som"surar"huvud sak är,att man försöker sit bästa o att man är ärligt o inte medveten försöker sora osv

#39 Du skriver,att du är sökande o tänker också vara det..synd..för du har säker hittat det du har sökt,men vill inte ta mot..eller?Jag tycker också,att du skriver mycke bra om allt som du undrar o tänker o du är ärlig..o det är bra,va än saken gäller.

.Du har rätt sanningens väg är olika till oss alla o har varit mycke olik tror jag också.O vist är Jesus med oss alla hela tiden,men det betyr ej,att man kommer till Gud för det,om inte Jesus får frälsa..det vet du.

#40 Där har du helt rätt..det är jätte svårt,att komunicera enbart i skrift.Det är inte så undeligt.Så många som vi är.Det dyker upp ett o annat o man diskuterar lite annat också,men du har allafall fåt jätte bra förklaringar till ditt tråd som trotst allt har handlat om LIKNELSE. Det har varit toppen,att läsa.

evrekaw
2009-04-29 22:34
#47

Jesus avsåg i alla hänseenden att vi ska lyssna på kärleken i våra hjärtan och låta vårt inre ljus skina så klart att det aldrig råder mörker i våra hjärtan…

Liknelsen om den förlorade sonen är en far som inte ser varken till synd eller fel eller straff…

Han äger bara kärleken i sitt hjärta över en älskad son som återvänder hem. Inget sonen gjort kan förmörka hans tankar eller hjärta. Det är så Jesus vill att vi ska vara. Så fulla av kärlek och ljus att vi är ständigt närvarande i den och därmed i ständig kontakt med det gudomliga inom oss och därmed är vi även ett med Gud. Via Jesus budskap genom anden till Gud…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

inisklo
2009-04-29 22:42
#48

#45 Jag blir så glad,när du skriver o nästan alltid skriver du också va bibel säger o att du skriver var du har läst osv så enkelt,att kolla,att det är sant.Det är så givande läsa dina texter..riktigt underbart.

Det är så sant som du skriver..

Annons:
Maria
2009-04-30 00:18
#49

#46 Klart att jag hittat vad jag sökt och att jag inte vill ta emot det är fel. Men jag kommer alltid att vara sökare eller kanske nyfiken är ett bättre ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-04-30 00:30
#50

#49  Bumleboo… Det är av saknad av dig jag återvänder.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
2009-04-30 00:34
#51

#50 Jisses vad du gjorde mig glad…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-04-30 00:37
#52

#51 Skrattande

                   

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mammi
2009-04-30 00:55
#53

Jag kan ju bara instämma i evrekaws hyllning till dej Bumleboo! Men vill säga att även du min kära evrekaw tillhör mina "favvisar" här inne! Glad

Ni skriver så tänkvärda förnuftiga saker båda två! Tack för det och kram på er!Kyss

Maria
2009-04-30 00:59
#54

#53 Tack för det…kommer att leva på detta hela valborgshelgen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-04-30 01:03
#55

#53 Du é allt bra go du med Mammi… tyvärr strejkar mina smilisar nu… Annars skulle du fått ett bamsehjärta med…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
OlgaMaria
2009-04-30 11:58
#56

#48 tack :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evrekaw
2009-04-30 12:08
#57

#56 Instämmer med #48 Du är alltid saklig Theresia.. Det har jag alltid uppskattat, även om vi inte alltid tycker lika. Dessutom kan du ta oliktänkande utan att "ljuset hamnar under skäppan" Det är väl värt en massa lovord det med!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

OlgaMaria
2009-04-30 13:26
#58

#57 Hehe.. tack tack! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: