Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1261 ggr
[akumas7]
5/2/09, 5:14 PM

Svenska Kyrkan

Hej hej, jag har länge sökt en tro som jag skulle kunna använda dagligen och genom livet. När jag var liten var jag facktsikt mormon. Jag slutade dock att gå till mormonkyrkan när jag var 12år gammal då jag vantrivdes och hatade att gå där. Jag har frågat andra människor vad deras tro på dena kyrka är. Jag har dock altid ansät att den är inget för mig, men jag har försöckt att sätta mig in i min familjs religion. Jag tycks inte känna ektheten i den. ag längtar samtidigt efter en tro som jag skulle kunna utöva varje dag och som jag kan må bra i. Jag vet dock inte vilken eller var, eller hur. Jag har provat på lite olika saker. Satanism, wicca, mormonism. Ja det är väl dom igentligen och ingen av dom passade mig.

Någon som har lust att ge förklaring på vad svenska kyrkan går ut på, vad dom har för seder och ritualer? Hur en kristen lever samt hur dom utövar sin andlighet?

Annons:
Camillhe
5/2/09, 8:23 PM
#1

Det är lite svårt att svara på dina frågor då det kan skilja sig enormt mycket mellan olika Svenska kyrkor. Mycket beror på prästen/prästerna och de andra som jobbar i varje församling. Rörelsen är protestantisk och man brukar kalla gudstjänstformen för högkyrklig.

Man döper barn, har konfirmation, delar nattvard, viger människor och begraver människor.

Här är en länk till Svenska Kyrkans hemsida

Jag hade nog provat på ngn av frikyrkorna där du bor istället.

T.ex Pingstkyrkan
Baptistkyrkan
Nybygget
Missionskyrkan
Frälsningsarmen

Alla ovanstående har gemensamt att man tror på den apostoliska trosbekännelsen:

* Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

* Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.
* Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Maria
5/2/09, 11:41 PM
#2

Alla ovanstående, inklusive Svenska Kyrkan, använder sig av denna trosbekännelse. 

Jag tillhör Svenska Kyrkan. En ganska vidsynt sådan (det finns faktistk). Det skiljer säkerligen på vart man bor och vilken församling man tillhör.

Jag ska återkomma med detta….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
5/3/09, 1:27 AM
#3

#2 Jag blir så trött , måste du leta fel på allt jag skriver?

I min text står svenska kyrkan överst, d.v.s. är en av de ovanstående.

Maria
5/3/09, 1:43 PM
#4

Jag var absolut inte ute efter att leta fel men om man läser ditt inlägg så kan det tolkas som att inte Svenska Kyrkan har denna trosbekännelse. Eftersom frikyrkorna står i grupp.

Jag hade f.ö svarat likadant oavsett vem som skrivit inlägget.

Det var bara för att klargöra så att inte någon mer missuppfattade detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/17/09, 4:25 PM
#5

#0

Jag hoppas att du inte tar illa upp av inläggen ovan.

Är du intresserad så tycker jag att det bästa vore om du tog kontakt med närmaste kyrka där du bor (Svenska kyrkan). Svenska Kyrkan är så kallad övergripande Kristenhet, sedan finns det en mängd frikyrkoförsamlingar som också kanske skulle passa dig. Det beror lite på varje människas personlighet tror jag, vart man passar in.

Sedan beror det på varje församling också.

Det finns lite olika strikta regler och mer vidsynta sådana och som sagt det beror på andan i församling och kyrkoråd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: