Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2133 ggr
Highness82
2009-05-05 16:31

Jungfru Maria!

Hejsan!

Jag skulle faktiskt vilja att vi här på Jesusifokus ägnade oss lite funderingar kring Maria. Inom den katolska kyrkan så står Maria mycket i centrum, men jag anser att vi andra församlingar också borde tala mer om henne och lära oss av hennes hängivena tro till vår Gud.  Precis som vi brukar tala mycket om Paulus, Petrus, Johannes, Jakob, och Tomas.  

Maria fick en uppenbarelse ifrån Ängeln Gabriel att hon skulle föda en Son som en dag skulle härska som Kung och överta Davids kungatron.  På den tiden så trodde många judar att Messias skulle skapa ett geografiskt kungastyre här på jorden, och att Messias skulle befria judarna ifrån den rommerske imperiet, antagligen så hade Maria samma tro som de andra judarna. Att hennes son skulle ta över makten i Israel och befria judarna ifrån romarna.  När Ängeln berättade för henne att hon skulle föda en son som skulle kallas "Heligt" och "Guds son" då sade hon: "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt"

De andra stora profeterna tvivlade då de fick olika uppdrag av Gud.

Abraham sade i 1 mosebok 17;17 "Skulle barn födas åt en man som är hundra år gammal? Och skulle Sara föda barn, hon som är nittio år gammal?

Sara log och tänkte i 1 mosebok 18:12 "Skulle jag väl nu på min ålderdom ge mig till lusta, nu då också min herre är gammal?"

Mose fick ett uppdrag av Gud att han skulle föra Judarna ut ur egyptien och säger till Gud i 2 mosebok 3:11 "Vem är jag, att jag skulle gå till Farao och att jag skulle föra Israels barn ut ur Egyptien." Sedan bad Mose om Guds namn ifall folket frågade efter Herrens namn, och då sade Gud: "Jag är den jag är. Så skall du säga till Israels barn: "Jag är" har sänt mig till er"

Gideon tvivlade då han fick veta av Gud att han skulle bli domare och ledare för folket (dom 6:14-23)

Sakarias tvivlade då han fick veta att han skulle bli pappa i hög ålder, han blev stum och kunde inte prata eftersom han hade sagt: "Hur skall jag få visshet om detta? Jag är gammal, och min hustru är till åren"   

Tomas tvivlade då de andra lärljungarna berättade att Herren hade uppstått!

Men Jungfru Maria tvivlade aldrig, utan hon sade: "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt"

Att vara mamma är säkerligen en stor välsignelse och en stor gåva ifrån vår Herre. Det tror jag att alla föräldrar kan känna igen sig i!=)  Men föreställ er Maria då romarna arresterade Jesus och sedan korsfäste honom.  Ingenting av det som hon säkerligen trodde skulle ske, skedde. Istället så blev hennes älskade Son korsfäst och dödad, och hon som hade hört av Ängeln att Jesus skulle ta över Davids tron och härska över Jakobs hus för evigt och hans välde skulle aldrig ta slut.   Här står Maria vid korset framför sin son, och frågan dyker upp i mig: Hur tänkte Maria? Och vad tänkte hon på?  Hennes tro är verkligen värd att minnas, och värd att analysera och sätta på en själv. Vi kristna borde studera henne mer i skriften, för trots att Maria älskade sin son, så litade hon på Gud. Och det gjorde hon säkerligen till och med då, när hon stog framför den korsfäste Jesus och såg honom ge upp andan!

Har ni några funderingar, eller något som ni skulle vilja ta upp då det kommer till Jungfru Maria?

Annons:
Camillhe
2009-05-06 21:41
#1

Med risk för att låta nonchalant så har jag aldrig varit så intresserad av Maria. Kanske mycket för att jag är så anti mariakulterna som finns.

För mig var både Maria och Josef helt vanliga människor som nu är döda och som vi inte kan kontakta.

Jag tycker nästan det är mer spännande med Josef som accepterade att hans fru var gravid med ett barn som inte var hans.

Det är också intressant att Matteus släktträd för Jesus utgår från Josef trots att dom inte var släkt. Josef härstammade från David och enligt profetiorna skulle Messias också göra det.

Nur är troligen Lukas släktträd över Jesus över Marias släkt och även hon var släkt med David isåfall.

Highness82
2009-05-06 23:28
#2

#1 Jag menade inte att vi skulle kontakta Maria, utan endast diskutera lite kring hennes tro på Gud. För jag tycker personligen att den är beundransvärd.

Hon litade fullt och fast på Gud, och trots att hennes tankar och tro kring en viss tolkning "antagligen" krossades totalt då hennes son korsfästes och dog, så övergav hon inte tron på Gud.  Det måste verkligen ha varit fruktansvärt för Maria då dem begravde Jesus. Men tänk vilken glädje det måste ha varit för henne när Jesus uppstog!=)

Då det kommer till Josef så är även han en intressant person, det förnekar jag inte,  men det står inte så mycket om honom i Bibeln, eller rättare sagt: jag har inte läst så mycket om honom i Bibeln!;)

Men berätta lite om Josef för mig, hur du ser på honom och så?:)

Maria
2009-05-07 00:08
#3

#2 Jag är nog benägen att hålla med dig. Det är väldigt tyst om Maria. Maria var för mig ingen vanlig människa i den bemärkelsen. Hon var ju faktiskt utvald av Gud att föda hans son.

Jag kan ibland tänka mig in i hennes situation där hon står vid sin ende sons tortyr vid korset. Det ska till en stark människa i sin tro som kan klara detta och lita till Gud.

Mig veterligen så är det väl bara vid tre/fyra tillfällen under kyrkoåret som Maria står i förgrunden.

Många kritiserar Katoliker för att dyrka Maria men hon är ju faktiskt bara ett sändebud till Gud/Jesus.

Man ber igenom Maria så att säga. Förbön.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-05-07 00:53
#4

#3 Alltså just detta att be genom Maria är absolut ingenting som jag står bakom!:) Jag tror att vi ber genom Den heliga Anden och att Jesus är våran medlare mellan oss och Fadern!:)  Ville bara poängtera det, så du vet vart jag står i min tro!:)

Men jag håller med dig i resten av det som du skrev. Om man kan prata om Mose, och alla de andra profeterna och apostlarna, så borde man även sätta lite mer fokus mer på Maria, eftersom man nästan aldrig talar om henne, det är som du säger, mycket tyst om henne, och det är lite tråkigt tycker jag personligen!:)  För det finns ju mycket genom Marias tro som vi kanske kan lära oss mer av!=)

Dessutom så födde ju hon Guds Son, och fick en utav de viktigaste uppdragen ifrån Gud, direkt efter Jesus. Jesus hade ju såklart det viktigaste uppdraget ifrån Gud, men Maria födde och uppfostrade Jesus "Guds son". Hon tog hand om honom som ett litet barn, älskade honom som en mor, och fick se honom växa upp både kroppsligt och andligt.  Det är beundransvärt att hon tog emot denna nyhet ifrån Gabriel med sådan öppen famn, medans många andra som fått uppdrag ifrån Gud tvivlade på sina uppdrag. Men Maria sade: "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt"     

Och jag undrar hur hon tänkte då hon stog vid Jesus kors, och såg honom dö. Det måste ha varit fruktansvärt för henne.  Och jag håller med i det som du säger, jag tror också att Maria var väldigt stark i sin tro, undrar vad hon tänkte då Jesus sade till henne och Johannes: "Kvinna, där är din son. " Och "där är din mor" Det står sedan efteråt att Maria från den stund hade sitt hem hos den lärljungen som Jesus älskade, och det är väl antagligen Johannes som är den lärljungen?

Maria
2009-05-07 01:00
#5

#4 Jag ber inte heller genom Maria men jag menar att många verkar ha den villfarelsen att Katoliker tillber Maria eller rentav dyrkar Maria som Jesus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-05-07 03:07
#6

#2 Nej jag vet att du inte menade det, men jag skrev det för att förklara vad mitt ointresse för henne grundat sig på.

#5 Det är inte någon villfarelse!

"Tar vi Maria till hjälp går det lättare. Överlåter vi oss i hennes händer och viger oss till henne, hjälper hon oss vidare på vägen till den fulla mötet med vår Frälsare och Herre Jesus Kristus."

skrivet av biskop Anders Arborelius

Maria är död och kan inte på något sätt hjälpa oss levande människor idag mer än som inspiration. Vi kan inte överlåta oss i hennes händer eller be henne leda oss. Det kan bara Gud.

Annons:
Maria
2009-05-07 14:29
#7

#6 Jag kallar det fortfarande för villfarelse för precis som du skriver så leder hon (katolikerna ex) till det fulla mötet med Kristus. De tar henne till hjälp. Hon har absolut inte "Jesusstatus" om man nu får kalla det så.

Ditt sista stycke är dina åsikter.

Det finns åtskilliga Kristna som inte håller med dig där…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-05-07 15:14
#8

Om man nu funderar vidare på det här med Maria och även Josefs roller i Kristendomen så tycker jag personligen det är jätteintressant.

Ett slags föredöme för hur vi ska vara mot varandra. Hur vi ska skydda våra barn. Man kan applicera det på dagens flyktingar bl.a.

Josefs roll som pappan till ett barn han inte har avlat själv kan jämföras med dagens alla olika familjekonstellationer. Dina barn, mina barn och våra barn. Alla är det ju sammantaget "våra barn"

Jag tycker man kan läsa in väldigt mycket i historien om Jesu barndom som "håller" än idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-05-07 15:37
#9

Du kan väl visa Bibelverser för oss då, verser som säger att vi kan överlåta oss i Marias händer och be henne leda oss.

Ska bli spännande.

Maria
2009-05-07 15:47
#10

#9 Jag tycker du är riktigt "fisig" som vi säger i Göteborg.

Jag har ju själv sagt att jag inte ber genom Maria men vill påtala att många gör det.

Jag svarar på Highness82s frågor om mina funderingar om Maria.

Jag undanber mig dina vassa kommentarer för du ska veta att du gör mig riktigt ledsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
2009-05-07 16:03
#11

Och jag tycker en massa saker om dig, men jag tycker framförallt att man tar personangrepp i pm om man känner att man måste uttrycka sånt.

Du skriver att det är mina åsikter i mitt sista stycke i nr 6. Om det bara är mina åsikter så måste det ju gå att visa var i Bibeln det står att vi kristna ska "överlåta oss i hennes händer och be henne leda oss.", och finns det inte grund för det påståendet i Bibeln så handlar det snarare om Guds åsikter än om mina.

Du och jag tycker inte om varandra, det är ganska tydligt och för min del helt ok, man kan inte gilla alla och jag anser inte att man behöver det heller. Men du borde vara vuxen nog att kunna bemöta inlägg utan att hoppa på mig som person. Och jag tycker det är väldigt barnslig och ganska fult att kalla mig fisig. Vi är trots allt vuxna människor och bör kunna vara på samma forum trots olika åsikter utan att för den skull ta till öknamn etc.

Maria
2009-05-07 16:26
#12

"Fisig" är ett Göteborgst uttryck för någon som ger gliringar alltså inget större allvar…ang ditt inlägg #9

JAG ÄR INTE KATOLIK så jag kan inte referera till några Bibelverser. Vill bara påtala att Maria är stor i Kristendomen.

Jag kan inte svara på om jag tycker om dig eller inte. Vet inte vem du är. Man kan inte gilla alla säger du och tycker inte man behöver det heller, men jag tycker nog att man ska försöka "gilla alla" om man nu vill följa sin tro. (Det är f.ö. andra gången du anklagar mig för personangrepp)

Sedan hur man tolkar ordet gilla kan ju vara olika. Tycka om, respektera, värna osv.

Förstör nu inte Highness82s intressanta tråd…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-05-07 17:09
#13

#8 Ja jag håller med! Det finns även en intressant analys hos Josef! Då han fick reda på att Maria var med barn, så var antagligen den första tanken inom honom: "Jag är inte pappa till barnet" Men trots att Josef "antagligen" trodde att Maria hade varit otrogen, så ville han inte hämnas utan han bestämde sig för att lämna henne i tysthet.  På den tiden så kunde en otrogen kvinna bli stenad pga. otrohet, detta ville inte Josef att Maria skulle gå igenom.  Efter att han hade bestämt sig för detta så uppenbarade sig Herrens Ängel för Josef och då bestämde han sig för att stanna kvar hos Maria.

Detta kanske kan säga nånting till oss idag, att oavsett vad vi får höra och sedan drar för personlig slutsats kring det hela, så behöver det inte alltid vara så farligt som vi kanske tror.  Josef och Maria var trolovade, jag är rätt så säker på att Josef blev både sårad och ledsen då han fick höra att Maria var med barn, eftersom han då antagligen trodde att Maria hade varit otrogen emot honom, men istället visade det sig att hon inte alls hade varit det, utan Gud hade en plan för hennes liv, och för hennes son som hon bar i sin kropp!

Eller var tror ni?:) Hur ser ni kring detta Tarmsaft och Bumbleboo?

Annons:
Maria
2009-05-07 17:16
#14

#13 Jag tror att detta är en väldigt viktig del där vi kan lära oss att förlåta, acceptera och gå vidare.

Precis som du säger så tror jag att allting har en mening. Att Gud har en plan för oss som vi inte alltid förstår.

Det gäller då bara att som Maria och Josef att lita på Gud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-05-07 17:26
#15

#14 Ja verkligen!:) Jag håller med dig!:) Dessutom så sade faktiskt Gud detta som du sade om planen för våra liv till Jeremia 29:11

"Jag vet väl vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens, till att ge er en framtid och ett hopp. "

Så Gud håller nog med dig där bumbleboo, och det gör jag också!=)

Camillhe
2009-05-07 21:55
#16

#12 Oavsett vad fisig betyder så kallar man inte människor för saker på ett forum. Så jag tycker verkligen att du ska sluta med det. Ta ett djupt andetag innan du skriver.

Mitt inlägg var inte en gliring, jag hade tyckt det var jättespännande med verser som stödde en sådan tro.

När du gör uttalanden som jag anser att det finns bevis för att dom inte är korrekta, t. ex när du skrev att katoliker varken dyrkar Maria eller ger henne "Jesus status" så tycker jag det är viktigt att sanningen kommer fram. Och det är ganska enkelt att visa på den katolska synen på Maria. Om du gör uttalanden och inte kan hantera att man genom källor visar på att uttalandet inte är korrekt bör du leta källor till dina uttalanden innan du skriver.

När jag skriver en åsikt har jag nästan alltid en grund för mina påståenden och källor att hänvisa till. Ibland skriver jag om saker som jag bara tror utan källor men då tydliggör jag det.

Sen kan man självklart visa på olika källor och diskutera dom, det är både nyttigt, spännande och intressant.

Maria
2009-05-07 23:47
#17

"

Den heliga Jungfrun "hedras med rätta av kyrkan med en särskild vördnad som Guds allraheligaste moder, som var med i Kristi mysterier. Från äldsta tid är den saliga Jungfrun vördad under titeln Guds moder. Under hennes beskydd tar de troende sin tillflykt i bön under alla faror och bekymmer. Denna kult… är visserligen ensam i sitt slag men är väsensskild från den tillbedjan som ensam tillkommer det inkarnerade Ordet jämte Fadern och den helige Ande. Den främjar också denna i hög grad". Den kommer till uttryck i de liturgiska högtider som ägnas Guds moder och den marianska bönen, som exempelvis den heliga rosenkransen, som är en "sammanfattning av hela evangeliet"

"

- Katolska kyrkans katekes
Paragraf 6: Maria, Kristi moder och kyrkans moder.
II. Kulten av den heliga Jungfrun. §971

Inom Romersk-katolska kyrkan kallas Maria även mediatrix, "förmedlare av all nåd", genom Gud, mellan människor och Gud. Detta kritiseras av vissa som menar att det synsättet bryter mot Första Timotheosbrevet 2:5, där det står att "en enda är Gud, och en enda är medlare emellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus". Andra Vatikankonciliets dogmatiska konstitution Lumen Gentium har dock tydligt förklarat det hela: "Därför åkallas den saliga Jungfrun i kyrkan som förespråkerska, beskyddarinna, hjälparinna och förmedlarinna. Detta måste dock förstås så att ingenting dras från eller läggs till Kristi, den enda förmedlarens, värdighet och kraft".[1]

#16

Måste jag visa källor för att diskutera med dig?

Jag brukar ha grund för mina åsikter och påstående också. Jag står för vartenda ord jag har skrivit till dig och tänker absolut inte ta några djupa andetag för att samtala på ett forum. Jag tycker du är fisig och du tycker att jag ska andas djupt så vi är väl på samma låga nivå i så fall.

Jag försvarar inte Mariakulten det minsta för det tillhör inte mitt sätt att tro men försöker bara förklara att man använder sig av Maria som förmedlare inom Katolisismen.

Däremot så håller jag med Highness2 om att Maria är en mycket intressant person som jag tycker har lämnats alldeles för lite utrymme…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-05-08 00:31
#18

Både Josef och Maria måste väl på något sett redan innan blivit utvalda av Gud för jag tror få människor (även på den tiden) skulle ha så stor tilltro till Gud att de skulle genomgå detta.

Att våga lita på Gud i alla avseende är väl det svåraste för en människa tror jag. När man drabbas i livet av diverse sorger och besvikelser så är det svårt att inte tvivla.

Detta bl.a tror jag vi kan lära oss av Josef och Maria.

Den villkorslösa kärleken som vi oftast bara kan känna för våra barn är svår ibland att känna för Gud om man har blivit riktigt drabbad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-05-08 00:57
#19

#18 Oerhört bra skrivet!:) Och jag håller med! En av mina favoriter då det kommer till just detta att förlora allt men ändå ha Gud nära hjärtat och älska honom trots ett liv i verklig nöd, är ju ändå Job ett bra exempel på!:)  Jag tror även att vi kan dra stor lärdom av honom också!:)  Eller vad tror du?:)

Maria
2009-05-08 01:02
#20

#19 Första gången jag läste Job blev jag alldeles förfärad över hans dialoger. Att han vågade trotsa Gud. Jag blev lite beundransfull där faktiskt och det väckte många tankar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Highness82
2009-05-08 01:09
#21

#20 Mjoo!:)Måste läsa den boken igen nu, tack vare detta! :P Har inte läst hela, men tänkte göra det!=)  Har du läst hela boken?

Maria
2009-05-08 01:15
#22

#21 Ja, i och för sig så tycker jag den är lite långrandig (om man nu får säga så om en BibelbokFlört) och svårläst med alla dialogerna med Jobs tre vänner men jag har läst den och den säger mer och mer…

Återigen har vi ju det här med att lita på Gud och Job är en tålmodig man tills det brister…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
2009-05-08 02:16
#23

#22 Ja verkligen, håller på och läser lite ur job!:) Har bara läst de första kapitlena innan!:)  Funderar på att gå in mer i den boken då jag får hem boken "Hanbok för livet" som skall innehålla både Gamla testamentet och Nya testamentet, om jag inte får den imorron, så får jag den nog nästa vecka!:) 

Skall blir riktigt intressant att börja läsa den och studera den genom handbok för livet!=) Vad sorgligt att Job nästan förlorade allt, den kan tala mycket till oss idag!:)   Jobs bok är oerhört stärkande, och när vårat liv är upp och ner så är nog Job den som förstår oss mest. För att självklart inte glömma Jesus.

Maria
2009-05-08 09:38
#24

#23 Ja, Job är en av de få i Bibeln (tycker jag) som man har väldigt lätt att förstå.

De flesta är ju så goda och heliga så att man känner sig så långt därifrån men Job förbannar både Gud och livet han fått, i sin förtvivlan och det är ju ganska mänskligt.

Job är en mycket speciell bok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2009-05-08 11:30
#25

#24 Man tror att Job är Bibelns äldsta bok… och det spelar nog in i hur vi uppfattar den. Den kultur som rådde när den skrevs är väldigt långt ifrån våran. :) Ändå verkar den vara kontroversiell mot den tidens normer, och kanske även våra (eller alldeles säkert också våra).

#alla

Och apropå Maria. Känner att jag vill förtydliga era resonemang här lite. :)

Bumbleboo säger att man endast använder Maria som förmedlare. Tarmsaft säger olika saker om den katolska synen på Maria, och jag tror det är detta hon vänder sig emot - att man ser henne som en förmedlare, om än en simpel sådan som inte kan jämföras med Jesus.

Att se döda personer som förmedlare tror jag är villfarelse. Det finns inget stöd för detta i Bibeln så vitt jag vet?

Det framgår att du inte vördar Maria på detta sätt Bumbleboo men det var väl företeelsen som sådan som diskuterades och inte ditt sätt att närma dig Gud?

Sen må hända att många katoliker och ortodoxa kristna har en "balanserad syn" på detta med Maria och helgon, men jag vet att det i många fall spårar ut hos enskilda och hos vissa grupper. Jag tror att när man börjar göra Maria större än hon var så lämnar man utrymme för människor som knappt läser Bibeln att gå mycket längre i detta och det är inte bra. Jag jobbade tillsammans med en katolik som vördade Maria och utifrån vad hon berättade kunde jag sluta mig till att det var destruktivt i hennes liv och gett henne förhoppningar som inte stämde överens med Bibeln och det skrämde mig. Kan berätta mer om detta om någon är intresserad.

Sen var Marias historia givetvis fascinerande och inspirerande men det är ju så gott som alla historier i Bibeln. Maria förtjänar ingen upphöjd plats. Hon har ganska mycket utrymme i kyrkoåret om man tänker på allt som ska få plats där i, tycker jag. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2009-05-08 13:14
#26

#25 Tack för att du har förstått vad jag menar.

Jag tror också givetvis att "Mariadyrkan" och all "Helgondyrkan" tar dig bort från själva kärnan i vår tro.

Precis som hos "oss" finns det säkert olika katoliker och även hur de ser på detta med Maria men enl. andra vatikankonciliet så är Kristus den enda förmedlaren:

 "Detta måste dock förstås så att ingenting dras från eller läggs till Kristi, den enda förmedlarens, värdighet och kraft".

Jag tycker fortfarande att Maria förtjänar lite mer plats eftersom hon faktiskt är Guds Moder och speciellt utvald.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rallykillen
2009-05-08 21:31
#27

På senare år har jag ägnat mig åt släktforskning och funnit Jungfru Maria i mitt släktträd. Hennes son heter dock inte Jesus, utan Jesper.
Tror ni det har blivit något missförstånd på något sätt?

Annons:
Maria
2009-05-08 22:03
#28

#27 Du är alltid lika rolig vännen…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-05-08 23:01
#29

#23 Du kan väl höra av dig… när du har läst Job. Spännande att höra dina åsikter och funderingar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: