Kyrkan

???

2009-05-14 00:37 #0 av: inisklo

SJÄLVMORD!!!

KAN NÅN SVARA OM DET STÅ I BIBELN OM SJÄVMORD O VA GUD SÄGER OM DET.???

JAG VET BARA OM JUDAS ISKARIOT..MEN ANNAT VET JAG INTE OM SJÄLVMORD I BIBEL.

DET ÄR EJ ROLIGT ÄMNE MEN LIVET ÄR  INTE HELLER ALLTID SÅ ROLIGT.

Anmäl
2009-05-14 13:42 #1 av: Ijin

Tror inte det är tilllåtet, men gud är förlåtande:)

Anmäl
2009-05-14 13:59 #2 av: OlgaMaria

Här finns en artikel om det:
http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=113

Bibeln säger inte mycket om detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2009-05-14 20:43 #3 av: Maria

Gud är förlåtande tror jag och en så ledsen och desperat människa kan man väl inte fördöma eller förakta.

Däremot var Kyrkan strängare förr och du hamnade inte i vigd jord utan ofta utanför själva kyrkogården om du hade tagit ditt eget liv.

Finns f.ö inget belägg för detta handlande i Bibeln så det är väl skönt att det är borta.

/Maria

Anmäl
2009-05-14 23:15 #4 av: krasivis

En liten komentar. Liket skulle släpas över muren till gravplatsen i kistan förståss. Enligt kyrkovaktästaren i Rånäs (Rimbo)

Jag tror Gud ser till situationen och är förstående.

Conrad

Anmäl
2009-05-15 10:56 #5 av: inisklo

TACK till ER #1, #2, #3, #4,

#2 jag har läst sidan som du skrev...o nu när jag tänkte skriva en del av sista till er då Gråterjag,för..så vill jag också tro..hur jag än känner...det är tung,just nu.

"Jag tro en Gud som är helig och varm,som ger kampglöd identitet.En helande Gud som gör trasig till helt,som stärker till medvetenhet.Jag tro på en Gud som gråter mig,när jag gråter så allting är gråt.En tröstade Gud som kan trösta likt den,som väntar tills gråten gått åt.Jag tro på Gud som bor inom mig och som bor i allt utanför.En skrattande Gud som kan skratta med mig,som lever med mig när jag dör."

Den här dikten är skriven av Christina Lövestam o heter:Trosbekännelsen.

Anmäl
2009-05-15 11:24 #6 av: OlgaMaria

Varför tog du upp ämnet om självmord inisklo? Kram till dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2009-05-15 12:03 #7 av: sandra1977

#6 förmodligen för ett tidigare inlägg hon/han gjort "en plats tom igen"

Anmäl
2009-05-15 13:23 #8 av: inisklo

#6 Gullunge...Theresia..som Sandra1977 skriver..

Men också det som jag skrev förut  om 13 årige flickan som tog,sit liv..(den tiden när jag va 13 år hadde jag så svårt också o ville bara dö...jag ha velat dö..ofta..men bara i mina tankar..men inte nu mer.)

Det väkte så himla starka känslor hos mig..o när jag genom er får lite balans då får jag höra,att min gamla skolkamrat har tagit sit liv..va kan jag,annat nu än Gråter

Det var bara därför som jag ville veta..om nåt..som tröst eller???

Det är så hämskt,att människan mår så dåligt,att enda vägen är...självmod..

Anmäl
2009-05-15 23:36 #9 av: Camillhe

#8 tack för att du skrev ner sången/dikten Trosbekännelse, den betyder mycket för mig och jag har gått och sjungit den hela dagen.

Här finns den om man vill lyssna på den som sång.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.