Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1254 ggr
Highness82
2009-05-29 13:44

1 Kor 15:3-11 Och Gal 1:18-19

Hejsan!=) Jag tänkte visa er en väldigt intressant sak, som visserligen är gammal, men den tål att tas upp igen!:D Det handlar om en tidig tro på Jesu uppståndelse, historiskt sätt!=)

I Galatherbrevet 2:1 Så kan vi läsa detta citat ifrån Paulus:

"Fjorton år senare for jag på nytt upp till Jerusalem nu tillsammans med Barnabas: också Titus tog jag med mig."

När man fortsätter läsa så märker man att Paulus här talar om mötet som nämns i Apostlagärningarna 15:1-21. Där församlingen möttes i Jerusalem för att diskutera reglerna för hedningarna, det handlade bland annat om hedningarna skulle tvingas omskäras osv. Detta Apostlamöte är daterat till år 49 e kr.

Innan Paulus började tala om detta Apostlamöte i Galaterbrevet 2:1 Så skrev Paulus om detta möte i 1:18-19.

"Först tre år senare for jag upp till Jeruslem för att få tala med Kefas*, och jag stannade fjorton dagar hos honom. Någon annan av Apostlarna såg jag inte, bara Herrens* bror Jakob"

49 minus 14 blir 35, och enligt vissa forskare så sägs det vara det året som Paulus mötte upp Kefas i Jerusalem och stannade hos honom i fjorton dagar. Där träffade han även Jakob, Herrens broder.

I första Korintherbrever 15:3-11 så förkunnar Paulus evangeliet för församingen i Korinth, och när man läser riktigt noga så lägger man märke till något väldigt intressant.

* Paulus säger bland annat såhär: "Bland det första jag förde vidare till er var det som jag själv hade tagit emot;" Här berättar Paulus att detta evangelie har han redan förkunnat för församlingen, plus att detta evangelie är ännu äldre eftersom Paulus i sin tur hade tagit emot detta evangelium.

*Han fortsätter: "Att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han blev begravd, att han uppstog på den tredje dagen i enlighet med skrifterna" Här förkunnar Paulus att Jesus har dött, blivit begravt och uppstått i enlighet med skrifterna, antagligen är detta en väldigt tidig källa, som Paulus fick reda på utav Petrus då han besökte Petrus i Jerusalem. Det är inte omöjligt att de gick igenom det gamla testamentet tillsamman och att Petrus visade Paulus skrifterna där det står att Messias skall dö och uppstå på den tredje dagen i enlighet med skrifterna.

Han fortsätter: "Och att han visade sig för Kefas* och sedan för de tolv*. Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu vid livet, men några har avlidigt. Därefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna*. " Lägg märke till denna intressanta fakta, Paulus nämner Kefas och Jakob specifikt vid namn, samma personer som Paulus träffade i Jerusalem 3 år efter sin omvändelse. Det är inte helt omöjligt att Paulus fick reda på all denna information utav Kefas och Jakob själva, och när Paulus var hos Kefas i Jerusalem så intervjuade han antagligen de femhundra bröderna, eller iallafall några utav dem! För av någon anledning så vet ju Paulus om att några utav dem har avlidigt. Så han måste på något sätt haft kontakt med några utav dessa 500 bröder.

Jag personligen tror att Kefas och Jakob berättade om dessa 500 bröder för Paulus då han var hos dem i Jerusalem, och att han då blev så nyfiken så han bestämde sig för att fråga dem själva om detta. Och eftersom han skrev ner denna tidiga information till församlingen i Korinth så måste han verkligen ha varit säker på sin sak, och även haft kontakt med dessa människor som sett Jesus levande efter hans död, för när församlingen i Korinth fick läsa detta brev så åkte säkerligen någon av dem dit för att kontrollera detta själva, och Paulus måste ha varit säker på sin sak, med tanke på att han nämnde att de "flesta är vid livet", och på vis kan vittna om det personligen. En annan sak som Paulus också antagligen fick reda på hos Kefas i Jerusalem, var att lärljungarna och alla apostlarna såg Jesus levande på den tredje dagen. Både Kefas och Jakob gick i god för detta, eftersom de själva såg Jesus levande.

Så både jag och många andra riktiga forskare tror att informationen om Apostlarnas möte Med Jesus och de 500 bröderna som sett Jesus levande är en källa på cirka 5 år efter Jesus död och uppståndelse.

* Sedan skriver Paulus detta: "Allra sist visade han sig också för mig, detta ofullgågna foster" Vilket är ett ögonvittnes matrial. Paulus har alltså själv sett Jesus levande efter sin död.

*Paulus fortsätter: "Jag är ju den allra minste av Apostlarna, inte värdig att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling*. Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förspilld. Jag har arbetat mer än någon av dem, fast inte jag själv, utan Guds nåd som har varit med mig" Det mesta som han skrev där, vet ju alla redan, kanske inte så mycket att gå igenom?

*Men nu kommer vi till något intressant, Paulus skriver: "Jag eller de - så är det vi förkunnar och så är det ni har lärt er att tro"

Med tanke på att Paulus nämnde Kefas och Jakob specifikt vid namn, så kan vi vara rätt så säkra på att det iallafall var dem två som han menade då han skrev sådär om evangeliet, "visserligen så tror ju jag att Paulus menade ALLA apostlarna, men om vi tänker oss korintherbrevet på ett historiskt sätt, så menade Paulus dessa två" och där berättade han alltså att Kefas och Jakob förkunnade exakt samma evangelium som Paulus förkunnade.

Tidsmässigt ser det ut såhär.

Låt oss säga att Jesus dog år 30 e kr.
Då blev Paulus omvänd ungefär år 32.
Paulus åker till Kefas och stannar hos honom i fjorton dagar, han träffar även Herrens broder Jakob år 35.
Apostlamötet är år 49 - 14 år efter att Paulus besökte Kefas i Jerusalem.

Så här skriver vissa Ny testamentliga forskare som är Skeptiker på tron om Jesus uppståndelse.

"That Jesus' followers (and later Paul) had resurrection experiences is, in my judgment, a fact. What the reality was that gave rise to the experiences I do not know"--E.P. Sanders

EP Sanders igen:
"I do not regard deliberate fraud as a worthwhile explanation. Many of the people in these lists were to spend the rest of their lives proclaiming that they had seen the risen Lord, and several of them would die for their cause. Moreover, a calculated deception should have produced great unanimity. Instead, there seem to have been competitors: ‘I saw him first!' ‘No! I did.' Paul's tradition that 500 people saw Jesus at the same time has led some people to suggest that Jesus' followers suffered mass hysteria. But mass hysteria does not explain the other traditions."

EP Sanders:
"Finally we know that after his death his followers experienced what they described as the ‘resurrection': the appearance of a living but transformed person who had actually died. They believed this, they lived it, and they died for it."

Jesus död!

Dr. James D. Tabor skriver:
"I think we need have no doubt that given Jesus' execution by Roman crucifixion he was truly dead and that his temporary place of burial was discovered to be empty shortly thereafter."

Uppenbarelsen om Jesusuppståndelse!

Peter Carnley:

"It seems clear enough that, on the basis of these alleged experiences, the disciples were convinced that they had seen the raised Christ"

Bart D. Ehrman:

"It is a historical fact that some of Jesus' followers came to believe that he had been raised from the dead soon after his execution. We know some of these believers by name; one of them, the apostle Paul, claims quite
plainly to have seen Jesus alive after his death. Thus, for the historian, Christianity begins after the death of Jesus, not with the resurrection itself, but with the belief in the resurrection"

Tidig tro på Jesus uppståndelse!

Peter Carnley:

"In this respect the evidence of the appearances is quite different from that relating to the empty tomb for there is little doubt that the appearances of the raised Christ constituted part of the Easter proclamation from the start"

Peter Carnley skriver också:

"Even if the appearance narratives in the later gospels have a strong legendary and apologetic character which marks them as 'late' relative to the origin of faith, this cannot be said of this outline of the kerygma recorded by Paul (1 Cor. 15:3-8). This makes it difficult to argue that the proclamation of the fact of the appearances was a late or legendary development, the product of faith rather than the ground of it"

Stephen L. Harris:

For exceptions, see Jesus' words of institution at the Last Supper [1 Cor. 11:23-26] and the received tradition about the postresurrection appearances [1 Cor. 15:3-7]

Walter Kasper:

"The most famous and important formula is found in 1 Cor. 15:3-5: ‘Christ died for our sins in accordance with the Scriptures, he was buried, he was raised on the third day in accordance with the Scriptures and he appeared to Cephas, then to the twelve'. This formula inserted by Paul as a tradition which he had already been given. We have here therefore in an ancient text, perhaps in use by the end of 30 AD in the oldest missionary communities, probably in Antioch"

Alan R. Segal:

"There is no doubt that this is the earliest Christian teaching with regard to the resurrection: it is part of the primitive kerygma or proclamation of the church"

John Dominic Crossan:

"Paul wrote to the Corinthians from Ephesus in the early 50s C.E. But he says in 1 Corinthians 15:3 that "I handed on to you as of first importance which I in turn received." The most likely source and time for his reception of that tradition would have been Jerusalem in the early 30s when, according to Galatians 1:18, he "went up to Jerusalem to visit Cephas [Peter] and stayed with him fifteen days"

Peter Carnley:

"At the same time he (Paul) disclosed that what he had preached then had in turn been at an even earlier time handed on to him, a fact which is corroborated by the apperance of un-Pauline language in this passage. Paul lists those to whom Jesus had appeared in chronological order, beginning with the first appearance to Peter and ending with the appearance which he himself witnessed on the Damascus Road"

Dr. James D. Tabor:

"Actually our earliest account of ‘sightings' of Jesus is not in the New Testament gospels but in the letter of Paul we call 1st Corinthians, written around A.D. 54. In the course of defending his own vision of Jesus, Paul reports that he had received the tradition and passed it on to his converts that Jesus died, was buried, and rose on the ‘third day'"

E.P. Sanders skriver igen:

"Paul's letters were written earlier than the gospels, and so his reference to the Twelve is the earliest evidence. It comes in a passage that he repeats as ‘tradition', and is thus to be traced back to the earliest days of the movement. In 1 Corinthians 15 he gives the list of resurrection appearances that had been handed down to him"

Annons:
carpediemnu
2009-05-29 21:00
#1

Mycket intressant… Ska studera det mer senare, har sparat ner texten så jag har den. Tack frö utläggningen.

Highness82
2009-05-29 21:57
#2

#1 Ja, det gör du rätt i!=) Börja med att läsa Galaterbrever 1 och läs sedan första korintherbrevet 15:1-11 

Det är mycket intressant!=)

Upp till toppen
Annons: