Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1356 ggr
inisklo
2009-06-26 09:04

Från Psalmboken 343

Annons:
inisklo
2009-06-26 09:32
#1

1/ Till dig jag ropar,Herren  Krist,Min suckan värdens höra.Giv en tro,som kan förvisst Mitt hjärta salig-göra.Jag sätter all min lit till dig och till din stora råde.I alla våde Din Ande styrke mig Och till det bäste råde.

2/ Jag ber dig o Herre Gud,Att mig ett hopp du giver,Som bland allt vädens smädeljud På skam ej nånsin bliver.Då kan till dig jag skåda opp Ur all min nöd och fara,Tålmodig vara,Fullborda väl mitt lopp Och gladligt hädanfara.

3/Förlän att jag av hjärtats grund Må prov åt nästan giva Av kristlig kärlek varje stund Och i dit frid så bliva.Giv nåd att Himlafadern lik Jag älskar ock ovänner Och så bekänner Den Gud,som kärleksrik Sin sol för alla tänder.

4/ Låt ingen lust,ej heller nöd Så stor mig nånsin hända,Att,fast det gällande liv och död,Den kan mig från dig vända.Låt ingen ting mig bli så kär,Som mig kan från dig draga Och försvaga Mitt hjärtliga begär Att endast dig behaga.

5/Här står jag i en andlig strid,Som gör mig sorg och vånde:Kött,värld och satan ingen frid Åt hjärtat lämna månde.Ty hjälp och styrk min skröplighet,Jag måste eljest falla.Med mig och alla Gud,gör barmhärtighet.Dig vill jag städs åkalla.

inisklo
2009-06-30 19:58
#2

475/1,5,10

I denna ljuva sommartid gå ut,min själ och

gläd dig vid Den store Gudens gåvor.

Se hur i prydning jorden står,se hur för

dig och mig hon får Så underbara håvor.

Ack,är det redan här så skönt,Är det så

härligt och så grönt på denna ringa jorden.

Vad skal det då ej vara där i härligheten,

när jag är en gång förklarad vorden.

Behåll mig till ditt paradis och låt mig

på de trognas vis i dina gårdar grönska.

Låt mig få tjäna dig allen,

i trohet sann,i kärlek ren

Så vill jag mer ej önska.

Upp till toppen
Annons: